РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
04 жовтня 2020 р. Справа № 120/5423/20-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Воробйової Інни Анатоліївни,
за участю:
секретаря судового засідання: Карпінської Т.В.
представника позивача: Гурби М.В.
представника відповідача: Мимоход В.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Вінницької обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" до Погребищенської міської територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області про визнання протиправною та скасування постанови і зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду 03 жовтня 2020 року звернулася Вінницька обласна організація політичної партії "НАШ КРАЙ" ( далі - ВОО ПП "НАШ КРАЙ", політична партія, позивач) з адміністративним позовом до Погребищенської міської територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області (далі - Погребищенська МТВК, територіальна виборча комісія, відповідач), яким просить :
- визнати протиправною та скасувати постанову № 13 від 29.09.2020 р., якою відмовлено в реєстрації кандидатів у депутати висунутих ВОО ПП "НАШ КРАЙ";
- зобов`язати повторно розглянути документи по реєстрації кандидатів у депутати Погребищенської міської ради Вінницького району Вінницької області, висунутих ВОО ПП "НАШ КРАЙ", та прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Погребищенської міської ради Вінницького району Вінницької області висунутих ВОО ПП "НАШ КРАЙ".
В обгрунтування позовних вимог вказує, що територіальною виборчою комісією прийнято рішення №13 від 29.09.2020 р., яким відмовлено в реєстрації кандидатів у депутати Погребищенської міської ради Вінницького району Вінницької області, висунутих ВОО ПП "НАШ КРАЙ", з підстав порушення порядку висування кандидатів, а саме, частини другої статті 218 ВК України.
На думку позивача, територіальна виборча комісія має право відмовити в реєстрації кандидатів в депутати, лише за умови порушення порядку висування кандидатів, який встановлений нормами ст. 219 ВК України.
Однак, приймаючи спірну постанову, відповідач посилався на ст. 218 ВК України, якою встановлено правила не щодо порядку висування кандидатів, а щодо інформування зацікавлених суб`єктів про початок в майбутньому процедури висування кандидатів.
Окрім того, у позовній заяві вказано, що на виконання вимог ст. 218 ВК України 15 вересня 2020 року на веб-сайті Вінницької обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" було розміщено повідомлення про проведення 20 вересня 2020 року об 12:00 год. в м. Вінниця по вул. Пушкіна, 4, зборів з метою висування кандидатів у депутати обласної ради, районних, сільських, селищних, міських рад територіальних громад Вінницької області на місцевих виборах депутатів 25 жовтня 2020 року. Окрім того, ВОО ПП "НАШ КРАЙ" 16.09.20 р. подано письмове повідомлення про проведення зборів до Вінницької обласної територіальної виборчої комісії (далі - Вінницька обласна ТВК), що узгоджується з приписами частини другої статті 218 ВК України.
На думку позивача, сам факт не подання конкретній територіальній виборчій комісії письмового повідомлення про збори з метою висування кандидатів не є порушенням прав територіальної виборчої комісії і не впливає на законність відповідних зборів.
Отже, як вказує позивач, ним дотримано як вимоги статті 218 ВК України так і вимоги сттаті 219 ВК України, а тому прийняте рішення підлягає скасуванню.
Ухвалою від 03 жовтня 2020 року відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження з повідомленням (викликом сторін) з урахуванням вимог ст. 273 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України). Підготовче судове засідання у справі призначено на 04 жовтня 2020 року о 10:00 год.
04.10.2020 р. у підготовчому судовому засіданні протокольною ухвалою суду прийнято рішення про закінчення підготовчого провадження та призначено розгляд справи по суті на 04.10.2020 р. о 20:30 год.
Представник позивача у судовому засіданні адміністратвиний позов підтримав повністю та просив його задовільнити з підстав зазначених у ньому.
Представник відповідача в судовому засіданні вказала на законність прийнятого рішення.
У судовому засіданні та письмових поясненнях зазначила, що позивачем, який подавав заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Погребищенської міської ради Вінницького району Вінницької області, не було повідомлено відповідача про дату, час та місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організації партії. Зазначене є порушенням порядку висування кандидатів, тому комісією одноголосно прийнято рішення про відмову у реєстрації кандидатів від організації політичної партії "НАШ КРАЙ".
Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши матеріали справи та дослідивши надані сторонами докази в їх сукупності суд встановив наступне.
24 вересня 2020 року уповноважена особа Вінницької обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" Лабенко Є.М. подав до Погребищенської міської територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області заяву із відповідними документами про реєстрацію кандидатів в депутати Погребищенської міської ради Вінницького району Вінницької області на перших місцевих виборах.
Про прийняття поданих документів уповноваженій особі Вінницької обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" Погребищенська міська ТВК видала 24 вересня 2020 року о 19:35 год. довідку № 17 з переліком прийнятих документів.
29 вересня 2020 року Погребищенська МТВК винесла постанову № 13, якою відмовлено в реєстрації кандидатів у депутати висунутих від Вінницької обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" з підстав порушення ч. 2 ст. 218 ВК України, а саме, у зв"язку з порушенням порядку висування.
Вважаючи постанову протиправною та такою, що підлягає скасуванню, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Визначаючись щодо позовних вимог , суд керується та виходить з наступного.
15 липня 2020 року Верховною Радою України прийнято Постанову №795-ІХ "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році", якою призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25 жовтня 2020 року.
Відповідно до пункту 20 частини першої статті 92 Конституції України, організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України.
Спеціальним нормативно-правовим актом, що відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах та регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, є Виборчий Кодекс України (далі - ВК України).
За приписами частини першої статті 1 ВК України, вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.
Згідно пункту 3 частини першої статті 3 ВК України, відповідно до Конституції України в Україні проводяться такі типи виборів:
- місцеві вибори:
а) вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим;
б) вибори депутатів сільської, селищної, міської ради;
в) вибори сільського, селищного, міського голови;
г) вибори депутатів районної ради; ґ) вибори депутатів обласної ради;
д) вибори депутатів районної у місті ради (у містах, де утворені районні у місті ради).
За змістом частини першої статті 20 ВК України, виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Частина перша статті 22 ВК України містить перелік суб`єктів виборчого процесу відповідних виборів, якими є:
1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах;
2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів;
3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах;
4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом;
5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
Згідно з частиною першою статті 196 ВК України, виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
З аналізу процитованих норм видно, що під виборчим процесом слід розуміти здійснення суб`єктами виборчого процесу виборчих процедур щодо підготовки та проведення відповідних виборів у строки, передбачені законодавством, які починаються у законодавчо визначений термін та закінчуються офіційним оприлюдненням результатів виборів.
При цьому, висування та реєстрація кандидатів є одним із етапів виборчого процесу місцевих виборів у 2020 році.
Так, постановою Погребищенської МТВК № 13 від 29 вересня 2020 року відмовлено в реєстрації кандидатів у депутати, висунутих від Вінницької обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" з мотивів порушення частини другої статті 218 ВК України.
Оцінюючи оскаржувану постанову, суд зазначає, що підстави для відмови у реєстрації кандидатів наведені у статті 230 ВК України.
Так, відповідно до пункту 1 частини першої статті 230 ВК України, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі: порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.
При цьому, порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, на переконання відповідача, виразилося у невиконанні вимог ч. 2 ст. 218 ВК України, а саме, неповідомлення відповідної територіальної комісії про проведення зборів з метою висування кандидатів від Вінницької обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ".
Так, за змістом частини другої статті 218 ВК України, з метою висування кандидатів організація партії повідомляє у письмовій формі про дату, час і місце проведення зборів, конференції відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції.
На думку позивача, відповідач безпідставно застосував вказані положення виборчого законодавства при прийнятті оскаржуваного рішення, оскільки вони стосуються не порядку висування кандидатів, а інформування зацікавлених суб`єктів про початок в майбутньому процедури висування кандидатів. Позивач вважає, що підставою для відмови реєстрації кандидатів у депутати, висунутих місцевою організацією партії, може бути недотримання вимог саме ст. 219 ВК України.
З такими доводами позивача суд не погоджується, з огляду на таке.
Стаття 218 ВК України регулює загальний порядок висування кандидатів організацією партії. Стаття 219 ВК України регулює порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше).
Пункт 1 частини першої статті 230 ВК України не містить посилання на конкретну статтю ВК України, а охоплює низку норм ВК України, які регламентують порядок висування кандидатів, в тому числі і частину 2 статті 218 ВК України.
Отже, територіальна виборча комісія може відмовити в реєстрації кандидатів в депутати, висунутих місцевою організацією політичної партії, не лише за умови порушення порядку висування кандидатів, що встановлений нормами ст. 219 ВК України, але й у випадку недотримання вимог статті 218 ВК України.
Оцінюючи позицію позивача стосовно належного повідомлення територіальної виборчої комісії про місце, час та адресу проведення зборів (конференції) політичної партії з висування кандидатів, суд вказує на таке.
Згідно з частинами другою, п`ятою статті 32 ВК України, до виборчих комісій належать:
1) Центральна виборча комісія;
2) окружні виборчі комісії;
3) територіальні виборчі комісії;
4) дільничні виборчі комісії.
Система виборчих комісій кожного типу виборів визначається цим Кодексом.
Відповідно до положень частини четвертої статті 33 ВК України, територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.
Систему виборчих комісій з місцевих виборів визначає статя 202 ВК України.
За приписами частин першої-другої вказаної норми, систему виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, становлять: 1) Центральна виборча комісія, яка є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів; 2) територіальні виборчі комісії: а) виборча комісія Автономної Республіки Крим; б) обласні виборчі комісії; в) районні виборчі комісії; г) міські виборчі комісії; ґ) районні у містах виборчі комісії (у містах з районним поділом); д) селищні, сільські виборчі комісії; 3) дільничні виборчі комісії.
Повноваження виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів поширюються: 1) Центральної виборчої комісії - на всю територію України; 2) територіальної виборчої комісії - на територію відповідного виборчого округу або частини виборчого округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів; 3) дільничної виборчої комісії - на територію відповідної виборчої дільниці стосовно кожних місцевих виборів, які проводяться на її території.
Отже, до системи виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів входять окремо територіальні обласні виборчі комісії та територіальні селищні виборчі комісії.
Повноваження територіальної виборчої комісії розповсюджуються на територію відповідного виборчого округу або виборчого територіального округу в межах адміністративної територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів.
Повноваження територіальних виборчих комісій щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів визначає ст. 206 ВК України.
Так, згідно з частини другої даної норми відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови, зокрема:
забезпечує підготовку та проведення відповідних місцевих виборів (п. 1);
надає правову, організаційну, методичну, технічну допомогу нижчестоящим виборчим комісіям в частині їхньої діяльності, що стосується виборів відповідної ради, сільського, селищного, міського голови, організовує навчання членів цих комісій з питань організації виборчого процесу (п. 3);
реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення (п. 4);
встановлює результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному цим Кодексом, здійснює офіційне оприлюднення результатів відповідних місцевих виборів (п. 17);
розглядає звернення, заяви і скарги стосовно підготовки та проведення відповідних місцевих виборів, приймає щодо них рішення (20).
Із аналізу процитованих норми видно, що під "відповідною територіальною виборчою комісією" у частині другій статті 218 ВК України законодавцем мається на увазі та виборча комісія, до ради якої організація партії подає списки кандидатів у депутати з бажанням участі у виборчому процесі, та яка, відповідно до наданих повноважень, проводить реєстрацію кандидатів відповідного рівня.
При цьому, норми частини другої 2 статті 218 ВК України вимагають від організації партії повідомити у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію, що означає що повідомлення має надходити у кожну територіальну виборчу комісію, яка відповідно до наданих повноважень проводить реєстрацію кандидатів відповідного рівня.
Оскільки повноваження Погребищенської МТВК поширюються на підготовку та проведення місцевих виборів до Погребищенської міської ради Вінницького району Вінницької області, то про дату, час і місце проведення зборів (конференції) з метою висування кандидатів до Погребищенської міської ради позивач мав повідомити у письмовій формі саме Погребищенську МТВК.
В контексті наведеного судом не приймаються до уваги доводи сторони позивача про виконання ним положень частини другої статті 218 ВК України шляхом надіслання повідомлення про проведення зборів Вінницькій обласній ТВК як комісії обласного рівня , оскільки Погребищенська МВК та Вінницька обласна ТВК є самостійними суб`єктами виборчого процесу, що не підпорядковуються одна одній. Відповідною комісією при реєстрації кандидатів до Погребищенської міської ради є Погребищенська МТВК, а не Вінницька обласна ТВК.
Окрім того, комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів згідно з пунктом 1 частини першої статті 202 ВК України є Центральна виборча комісія. Повноваження Вінницької обласної ТВК не поширюються на підготовку та проведення місцевих виборів до Погребищенської МТВК. Вінницька обласна ТВК, отримавши від позивача повідомлення про проведення конференції (зборів) щодо висування кандидатів у депутати, не зобов"язана повідомляти Погребищенську міську ТВК, а також всі інші виборчі комісії про такі збори.
Таким чином позивач, надіславши повідомлення про проведення зборів до Вінницької обласної ТВК, позбавив права Погребищенську МТВК, до якої звернувся з документами для реєстрації кандидатів у депутати саме Погребищенської міської ради, участі у зазначених зборах.
При цьому, розміщення 15 вересня 2020 року оголошення на веб-сайті Вінницької обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" про проведення 20 вересня 2020 року зборів не є належним виконанням вимог частини другої статті 218 ВК України, оскільки такі вимоги регулюються частиною третьою статті 218 ВК України.
Обов`язок повідомити у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів (конференції) вважається виконаним саме з моменту отримання останньою такого повідомлення та кореспондує праву членів виборчої комісії прийняти участь у проведенні такої конференції (чи зборів).
Оскільки позивачем було порушено порядок висування кандидатів організацією партії, передбачений частиною другою статті 218 ВК України, відповідач правомірно прийняв постанову, якою відмовив у реєстрації кандидатів, що узгоджується з приписами пункту 1 частини першої статті 230 ВК України. Як наслідок, відсутні правові підстави вважати оскаржуване рішення протиправним та, відповідно, скасовувати.
За змістом статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Враховуючи вище наведене, на думку суду, відповідач при прийнятті оскаржуваної поставнови діяв в межах та у спосіб визначений чинним законодавством.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши надані докази, суд доходить висновку, що встановлені у справі обставини не підтверджують позицію позивача, покладену в основу позовних вимог, а відтак, в задоволенні адміністративного позову слід відмовити.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат у справі, суд враховує, що особі, що не є суб`єктом владних повноважень у разі відмови у задоволені позову - судовий збір не відшкодовуються.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
в задоволенні позову відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Сьомого апеляційного адміністративного суду у дводенний строк з дня його проголошення.
Позивач: Вінницька обласна організація політичної партії "НАШ КРАЙ" (21000, м. Вінниця, вул. Пирогова, буд. 59, кв. 3, код ЄДРПОУ 39971832).
Відповідач: Погребищенська міська територіальна виборча комісія Вінницького району Вінницької області (вул.Б.Хмельницького, 110, м. Погребище, Вінницька область, код ЄДРПОУ 43797991).
Повне рішення суду складено та проголошено у судовому засіданні: 04.10.20 р.
Суддя Воробйова Інна Анатоліївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2020 |
Оприлюднено | 07.10.2020 |
Номер документу | 91977470 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні