Рішення
від 04.10.2020 по справі 280/7005/20
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 жовтня 2020 року Справа № 280/7005/20 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі

головуючого судді Максименко Л.Я.,

за участю секретаря судового засідання Биховської А.П.

представника позивача - Волкова І.М., Сердюк Р.В.

представника відповідача - не з`явився

третіх осіб - Озюменко Р.Ю., Пенькова О.Ю.

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовною заявою Запорізької обласної організації політичної партії За майбутнє (69050, Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Космічна, буд. 119, код ЄДРПОУ 37020829)

до Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області (71118, Запорізька область, м. Бердянськ, пл. Єдності, буд.2, код ЄДРПОУ 43755616)

треті особи - Запорізька регіональна організація політичної партії Опозиційна платформа - за життя (69095, Запорізька область, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд.111, код ЄДРПОУ 39400010), ОСОБА_1

про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Запорізька обласна організація політичної партії За майбутнє (далі - позивач) звернулась із позовною заявою до Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області (далі - відповідач), третя особа - Запорізька регіональна організація політичної партії Опозиційна платформа - за життя , в якій позивач просить суд:

визнати протиправною та скасувати постанову №37 від 28 вересня 2020 року Про реєстрацію кандидатів у депутати Бердянської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Запорізької регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - за життя , в цілому;

зобов`язати Бердянську міську територіальну виборчу комісію Бердянського району Запорізької області не пізніше наступного дня після набуття рішенням суду законної сили, вчинити дії визначені ч.5 ст.231 Виборчого кодексу України, що випливають з скасування реєстрації всіх кандидатів у депутати Бердянської міської ради, які включені до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Запорізької регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - за життя .

В обґрунтування позову посилається на те, що з метою реєстрації кандидатів у депутати Бердянської міської ради, третя особа подала відповідачу пакет документів визначений ч.1 ст.222 ВК України, в тому числі єдиний та територіальні виборчі списки кандидатів у депутати (п.3 ч. 1 ст.222 ВК України) та їх заяви про згоду балотуватися та бути кандидатом у депутати (п.6 ч. 1 ст.222 ВК України). Позивач зазначає, що відповідно до приписів ч.7 ст.219 ВК України, особа має надати згоду балотуватися та бути включеною до єдиного та територіального виборчих списків однієї партії, який формується та затверджується на її зборах, конференції. Вказує, що єдиний та територіальний списки третьої особи щодо її кандидатів у депутати Бердянської міської ради є додатками до рішення Конференції третьої особи від 15 вересня 2020 року, в той час, як вище вказані кандидати у депутати з порядковими номерами згідно першого стовбця таблиці з № 1 по № 38 подали свої заяви тільки 16 вересня 2020 року. Таким чином, вважає, що формування та затвердження всіх кандидатів у депутати Бердянської міської ради від третьої особи, відбулося без їх згоди балотуватися та бути кандидатом, та відповідно без дотримання порядку встановленого ч.1 та ч.7 ст.219 ВК України. Позивач зазначає, що, відповідач мав відмовити в реєстрації усіх кандидатів у депутати, у разі порушення порядку їх висування. З огляду на це, вважає, що оскаржувана постанова є незаконною та підлягає скасуванню. З урахуванням викладеного, просить позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Відповідач відзиву на позовну заяву не надав.

Від Запорізької регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - за життя надійшов відзив від 04.10.2020 вх. № 46527, в якому вона посилається на те, що позовні вимоги позивача зводяться до скасування реєстрації кандидатів, без вказівки на норми та положення діючого законодавства, які повинні стати підставою для такого скасування. Вказує,що в пакеті документів, поданому Запорізькою регіональною організація політичної партії Опозиційна платформа - за життя заяви щодо згоди балотування кандидатів наявні, станом на момент прийняття документів на реєстрацію (24.09.2020), на момент реєстрації Бердянською TBK (28.09.2020) не виявлено фактів включення кандидатів від ЗРО ПП Опозиційна платформа - За життя до виборчих списків інших політичних партій, самими кандидатами станом на дату розгляду позову відмови від згоди балотуватись також не подавались, і це спростовує всі міркування, наведені з боку позивача, і робить їх безпідставними, законодавчо необгрунтованими. На підставі викладеного, просить у задоволенні позовної заяви відмовити повністю.

Ухвалою суду від 04.10.2020 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі №280/7005/20. Призначено судове засідання на 04 жовтня 2020 року о 18 год. 00 хв.

Протокольною ухвалою суду від 04.10.2020 задоволено клопотання та залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_1 .

У судовому засіданні 04.10.2020 представники позивача підтримали заявлені позовні вимоги та просили суд їх задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача не прибув у судове засідання, заявою від 04.10.2020 вх. № 46528 просив суд розглядати справу за його відсутності.

Представники третіх осіб у судовому засіданні проти заявлених позовних вимог заперечили, вважають їх необгрунтованими. Просять у задоволенні позову відмовити.

04.10.2020 оголошено судове рішення в повному обсязі.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення сторін, дослідивши надані докази, суд встановив наступні обставини.

Постановою Верховної Ради України від 15.07.2020 №795-IX призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.

Постановою Центральної виборчої комісії від 08.08.2020 №160 призначено перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою від 14.08.2020 №176 призначила перші вибори депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року.

Рішенням ХIV Конференції Запорізької регіональної організації політичної партії Опозиціна платформа - За життя про висування кандидатів у депутати Бердянської міської ради Бердянського району Запорізької області від 15.09.2020 у м. Запоріжжі затверджено єдиний і територіальний виборчі списки кандидатів у депутати від Запорізької регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - За життя на Перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільких, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року згідно додатку.

28 вересня 2020 року о 23 год. 15 хв. відповідачем прийнято постанову № 37 Про реєстрацію кандидатів у депутати Бердянської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Запорізької регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - за життя , відповідно до якої комісія постановила зареєструвати кандидатів у депутати Бердянської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Запорізької регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - за життя .

Вважаючи таку постанову протиправною, позивач звернувся до суду із позовом про її скасування.

Всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позиції сторін, дослідивши наявні у справі матеріали, суд приходить до наступних висновків.

Виборчий кодекс України відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів (далі - ВК України).

Відповідно до ч. 1 ст. 218 ВК України висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Згідно з ч.2, 3 с. 219 ВК України організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом.

Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.

Судом із матеріалів справи встановлено, що Конференція Запорізької регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - за життя щодо висування кандидатів відбулася 15 вересня 2020 року. Єдиний та територіальні виборчі списки Запорізької регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - за життя щодо її кандидатів у депутати Бердянської міської ради, є додатками до рішення Конференції.

Судом досліджені також подані відповідачем на виконання вимог суду копії заяв кандидатів у депутати, висунутих Запорізькою регіональною організацією політичної партії Опозиційна платформа - за життя про надання згоди балотуватись, які датовані 16 вересня 2020 року.

Позивач вважає, що оскільки заяви про згоду балотуватися кандидати у депутати від Запорізької регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - за життя підписали після проведення конференції, то відповідач мав відмовити у реєстрації цих кандидатів, оскільки має місце порушення порядку висування кандидатів.

Надаючи оцінку доводам позивача, суд виходить з того, що відповідно до ч. 1 ст. 222 ВК України, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів, зокрема:

єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді (пункт 3);

заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність) (пункт 6).

Форма заяви особи, включеної до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) від місцевої організації політичної партії, про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї партії, затверджена постановою ЦВК від 14.08.2020 № 177 Про форми виборчої документації, рекомендовані для використання під час організації підготовки та проведення місцевих виборів (додаток 10).

Частиною 1 ст. 227 ВК України визначено, що кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

Системний аналіз вищенаведених положень ВК України дає підстави дійти висновку про те, що умовою реєстрації кандидатів у депутати є подання до комісії всіх документів, передбачених ст. 222 ВК України, в тому числі і заяви про згоду балотуватись, за формою, встановленою ЦВК.

При цьому, частина 3 ст. 227 ВК України передбачає, що особа, включена організацією партії до єдиного та/або до єдиного та відповідного територіального виборчих списків, яка на день подання заяви організацією партії про реєстрацію кандидатів у депутати до територіальної виборчої комісії не подала заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї організації партії, вважається виключеною з виборчого списку (виборчих списків) організації партії з дня подання заяви організацією партії. Заява такої особи про згоду балотуватися, подана після подання організацією партії заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, не приймається.

Тобто, заява про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї організації партії має бути складена не пізніше, ніж уповноважена особа від організації партії звернулась із відповідною заявою до комісії про реєстрацію кандидатів у депутати.

Як свідчать матеріали надані відповідачем, із заявою про реєстрацію кандидатів у депутати Бердянської міської ради Бердянського району Запорізької області уповноважена особа звернулась 24.09.2020.

Вказане також підтверджується змістом протоколу засідання Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області № 9 від 28.09.2020.

Заяви кандидатів у депутати, висунутих Запорізькою регіональною організацією політичної партії Опозиційна платформа - за життя про надання згоди балотуватись датовані 16 вересня 2020 року.

Відтак, суд, у даному випадку, не вбачає порушення порядку висування кандидатів Запорізькою регіональною організацією політичної партії Опозиційна платформа - за життя , а тому, доводи позивача слід визнати необгрунтованими.

Посилання позивача на положення ч. 7 ст. 219 ВК України відповідно до якої особа має право надати згоду балотуватися та бути включеною до єдиного та територіального виборчих списків лише однієї організації партії від організації однієї партії, не спростовує викладених вище обгрунтувань щодо часу складання заяви про надання згоди балотуватись.

При цьому варто наголосити на тому, що конструкція частини сьомої статті 219 ВК України говорить про право особи надати згоду балотуватись та бути включеною до єдиного та територіального виборчих списків лише однієї організації партії від організації однієї партії. Однак, норми виборчого законодавства не визначають для такої можливої згоди будь-якої обов`язкової форми та тим паче не встановлюють строків на її висловлення.

На думку суду, це право особи надати згоду балотуватись та бути включеною до єдиного та територіального виборчих списків законодавчо трансформується у її можливий обов`язок подати письмово оформлену заяву до дня подання заяви організацією партії про реєстрацію кандидатів у депутати до територіальної виборчої комісії.

Міркування позивача з приводу того, що вказана колізія в регулюванні ст.219 та 222 ВК України дає підстави для зловживань з боку партій суд вважає передчасними, оскільки зміст положень статті 227 ВК України свідчить про те, що законодавець надав саме кандидатам у депутати право обирати у списках яких партії вони бажають залишитись та час для остаточного визначення свого бажання балотуватись від тієї чи іншої політичної сили.

Суд наголошує, що наявність особи у списку кандидатів у депутати від організації партії має бути підтверджена саме її згодою балотуватись від вказаної політичної сили, поданої у строки, встановлені ст. 227 ВК України.

З огляду на це, твердження позивача про те, що відповідач мав відмовити у реєстрації усіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій на місцевих виборах у разі порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій (п. 1 ч. 1 ст. 230), суд відхиляє.

Суд зазначає, що у відповідача, за наведених позивачем обґрунтувань, не було підстав для відмови у реєстрації кандидатів у депутати особам, вказаним в оскаржуваній постанові.

Таким чином, оскаржуване рішення було прийнято на підставі закону.

Крім того, варто зазначити, що Велика Палата Верховного Суду вже неодноразово висловлювала позицію, згідно якої гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб порушення, про яке стверджує позивач, було обґрунтованим. Таке порушення прав має бути реальним, стосуватися індивідуально виражених прав або інтересів особи, яка стверджує про їх порушення. Право на оскарження рішення (індивідуального акта) суб`єкта владних повноважень надано особі, щодо якої воно прийняте або прав, свобод та інтересів якої воно безпосередньо стосується. (постанови від 30 жовтня 2018 року у справі № 807/20/18 (провадження № 11-410заі18), від 15 квітня 2020 року у справі № 9901/301/19 (провадження № 11-591заі19), від 26 серпня 2020 року у справі № 9901/106/20 (провадження № 11-163заі20) та інші)

З матеріалів справи вбачається, що позивач звернувся до суду із даною позовною заявою, в якій просить суд визнати незаконними постанову відповідача щодо реєстрації кандидатів у депутати від Запорізької регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - за життя .

При цьому, позивач не обґрунтовує, яким чином незаконна, на його думку, постанова порушує права саме позивача, свободи та охоронювані законом інтереси, за захистом яких він звернувся до суду, в чому саме полягає таке порушення, а також не надає належних та достовірних доказів, що підтверджують вказані обставини.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частинами першою та другою статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, за приписами КАС України відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, доведено правомірність свого рішення.

Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку про те, що під час винесення спірної постанови відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та Законами України; обґрунтовано, з урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, розсудливо та пропорційно.

Оскільки суд не знаходить підстав для визнання протиправною та скасування постанови №37 від 28 вересня 2020 року Про реєстрацію кандидатів у депутати Бердянської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Запорізької регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - за життя то у задоволенні похідної вимоги також слід відмовити.

Відповідно до ч. 3 ст. 161 КАС України до позовної заяви додається документ про сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.

Відповідно до ч. 9 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Позивачем при поданні позовної заяви судовий збір не сплачено.

Таким чином, у зв`язку із відмовою у задоволенні позову суд доходить висновку про необхідність стягнення з позивача судових витрат у вигляді судового збору у розмірі 2102,00 грн.

Керуючись статтями 2, 77, 139, 241, 243-246, 255, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовних вимог Запорізької обласної організації політичної партії За майбутнє (69050, Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Космічна, буд. 119, код ЄДРПОУ 37020829) до Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області (71118, Запорізька область, м. Бердянськ, пл. Єдності, буд.2, код ЄДРПОУ 43755616), треті особи - Запорізька регіональна організація політичної партії Опозиційна платформа - за життя (69095, Запорізька область, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд.111, код ЄДРПОУ 39400010), ОСОБА_1 про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії, - відмовити повністю.

Стягнути з Запорізької обласної організації політичної партії За майбутнє (вул. Космічна, буд. 119, офіс 54, м. Запоріжжя, 69050; код ЄДРПОУ 37020829) судові витрати у вигляді судового збору у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) гривні 00 коп. до Спеціального фонду Державного бюджету України, отримувач коштів УК у Дніпр.р-ні м.Зап./Дніпр./22030101, код отримувача 38025423, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, рахунок отримувача UA678999980313171206084008006, код класифікації доходів бюджету 22030101).

Судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ, визначених статтями 273-277 Кодексу адміністративного судочинства України, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Судове рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду в дводенний строк з дня його проголошення.

Судове рішення складено та підписано 04.10.2020.

Суддя Л.Я. Максименко

Дата ухвалення рішення04.10.2020
Оприлюднено06.10.2020

Судовий реєстр по справі —280/7005/20

Постанова від 08.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 07.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 07.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Рішення від 04.10.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Максименко Лілія Яковлівна

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Максименко Лілія Яковлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні