Рішення
від 05.10.2020 по справі 540/2883/20
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 жовтня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/2883/20 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Дубровної В.А., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Херсонської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" до Каховської районної територіальної виборчої комісії, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Великолепетиської селищної територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області про визнання протиправною та скасування постанови Каховської районної територіальної виборчої комісії від 02.10.2020 року в частині,

встановив:

I. Зміст позовних вимог

03 жовтня 2020 р. о 17:49 год. Херсонська обласна організація політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" ( далі - позивач) звернулась до суду з позовом до Каховської районної територіальної виборчої комісії ( далі - відповідач, Каховська районна ТВК), в якому просить визнати протиправною та скасувати постанову Каховської районної територіальної виборчої комісії від 02 жовтня 2020 року "Про скасування постанов Великолепетиської селищної територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області № 16, 17 і 18 від 25.09.2020 року" в частині скасування постанови № 18 "Про реєстрацію кандидатів в депутати, включених до єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків виборчих округів Херсонської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" на перших місцевих виборах депутатів Великолепетиської селищної ради".

II. Позиція позивача, заперечення відповідача, пояснення третьої особи

Вказані вимоги позивач обґрунтовує тим, що правовою підставою для прийняття постанови Каховської районної ТВК від 02.10.2020 року № 30 в частині її оскарження стало виявлене відповідачем порушення порядку висування кандидатів, передбаченого пунктом 9 ст. 219 Виборчого кодексу України (далі - ВК України), яке за позицією відповідача полягає у тому, що від Херсонської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" подано до єдиного виборчого списку 15 чоловіків і 11 жінок, до територіального списку округу 1 - 3 чоловіка і 3 жінки, до територіального списку округу 2 - 3 чоловіка і 3 жінки, до територіального списку округу 3 - 4 чоловіка і 3 жінки, до територіального списку округу 4 - 4 чоловіка і 2 жінки. Позивач не погоджується з вказаною позицією відповідача, вказуючи на те, що територіальна виборча комісія не має повноважень щодо скасування реєстрації кандидата за тендерною підставою. При цьому, позивач зазначає, що за приписами п. 1 ст. 230 ВК України виявлене порушення вказує на необхідність прийняття рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевої організації політичної партії. Окрім того, зазначає, що підстави для скасування реєстрації кандидата в депутати визначені положеннями ст. 231 ВК України, натомість підстава, яка зазначена у спірному рішенні в означеному переліку відсутня. З огляду на вказані обставини позивач вважає оскаржувану постанову незаконною, оскільки її прийняття призвело до порушення основних принципів виборчого права, закріплених у ст. ст. 6, 10, 11 ВК України, а саме право бути обраним та право висувати кандидатів на вибори.

Відповідач не скористався правом надати суду відзив на позов.

Крім того, на виконання ухвали суду від 04.10.2020 відповідачем не надано суду витребувані документи, а саме, належним чином засвідчені копії оскаржуваної постанови та документів, які вплинули на її прийняття.

04.10.2020 заступником голови Великолепетиською селищної ТВК Табота Ю.М. в електронній формі надано суду пояснення, в яких повідомляє суд про те, що голова комісії ОСОБА_1 була звільнена від виконання обов`язків рішенням від 29.09.2020 за № 27, а новопризначений голова не прийняв присягу, тому організацію роботи та всю документацію від імені комісії веде заступник голови комісії Табота Ю.М. у відповідності до вимог ВК України. При цьому, представник третьої особи не погоджується з позовними вимогами, вказуючи на те, що під час прийняття Великолепетиською селищною ТВК постанови № 18 від 29.09.2020 "Про реєстрацію кандидатів в депутати, включених до єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків виборчих округів Херсонської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" на перших місцевих виборах депутатів Великолепетиської селищної ради" голова, секретар та члени комісії були проінформовані про порушення Виборчого кодексу України в частині недотримання вказаною політичною силою порядку висування кандидатів, передбаченого частиною 9 ст. 219 Виборчого кодексу України, якою встановлено, що під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі). Проте, за пропозицією голови виборчої комісії оспорюване рішення все ж-таки були прийняті. Крім того, звертає увагу суду на те, що Каховська районна ТВК не скасувала реєстрацію кандидатів, висунутих позивачем, а скасувала рішення про їх реєстрацію.

III. Процесуальні дії у справі

Ухвалою суду від 04.10.2020 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей, встановлених у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій, призначено судове засідання на 05.10.2020 о 09:30 год.

Даною ухвалою суду залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Великолепетиську селищну територіальну виборчу комісію Каховського району Херсонської області (далі - третя особа, Великолепетиська селищна ТВК).

Ухвалою суду від 05.10.2020 відмовлено у задоволені заяви Херсонської обласної організації Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" про вступ у справу в якості третьої особи, яка не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача.

В судове засідання учасники справи не прибули. Про дату, час і місце розгляду справи були повідомлені в порядку, передбаченому частиною 1 ст. 268 КАС України, а саме, шляхом направлення тексту повістки на офіційні електронні адреси, а також за відомими суду номерами телефонів.

Натомість, 04.10.2020 заступником голови Великолепетиської селищної ТВК Табота Ю.М. надано до суду пояснення, в яких просить розглянути справу без участі третьої особи.

05.10.2020 року уповноважена особа Херсонської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" Жульова О.В. подала до суду заяву щодо розгляду даної справи без її участі.

Відповідач явку свого представника в судове засідання не забезпечив.

Частиною 3 ст. 268 КАС України передбачено, що неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої інстанції.

Якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта (ч. 9 ст. 205 КАС України).

З огляду на викладене, суд вважає за можливе здійснити розгляд даної справи без участі сторін (у порядку письмового провадження).

Письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом. (п. 10 ч. 1 ст. 4 КАС України).

IV. Обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин, з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини

29 вересня 2020 року постановою Великолепетиської селищної територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської № 18 "Про реєстрацію кандидатів в депутати, включених до єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків виборчих округів Херсонської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" на перших місцевих виборах депутатів Великолепетиської селищної ради" зареєстровано кандидати у депутати згідно єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків виборчих округів № 1, 2, 3, 4 з виборів депутатів Великолепетиської селищної ради 25 жовтня 2020 року від Херсонської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" згідно з Додатком.

02 жовтня 2020 року постановою Каховської районної ТВК Херсонської області від 02.10.2020 року № 30 "Про скасування постанови Великолепетиської селищної територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області № 16, 17 і 18 від 29.09.2020 року" вирішено визнати протиправними та скасувати постанови Великолепетиської селищної ТВК № 16, 17 і 18 від 29.09.2020 року.

Вважаючи вказану постанову відповідача в частині скасування постанови Великолепетиської селищної ТВК Каховського району Херсонської області № 18 від 29.09.2020 року" такою, що порушує основні принципи виборчого права, закріплені у Виборчому кодексі України, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

V. Норми права, які застосував суд

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Статтею 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

При цьому, статтею 69 Конституції України передбачено, що народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.

Спеціальним нормативно-правовим актом, який визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів є Виборчий кодекс України від 19.12.2019 №396-IX (далі - ВК України).

Згідно з ст. 1 ВК України вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом. Вибори є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Відповідно до ст. 11 ВК України громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.

Виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства. Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів. ( частини 1, 4 ст. 33 ВК України).

Згідно з ч. 12, 14, 15 ст. 36 ВК України рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом. Рішення комісії набирає чинності з моменту його прийняття. Рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов`язковим для виконання. Рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом.

Загальні засади оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу регламентовано статтею 63 Виборчого кодексу України. Так, рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії. Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.

Право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму (частина 1 ст. 273 КАС України).

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 196 Виборчого кодексу України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи, зокрема, висування та реєстрація кандидатів.

Згідно з ч. 1 ст. 206 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Частинами 1, 2 ст. 216 Виборчого кодексу України передбачено, що висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування. Право висування кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) реалізується виборцями через організації партій або шляхом самовисування у порядку, визначеному цим Кодексом.

У відповідності до ч. І ст. 217 ВК України висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.

Частиною 2 ст.217 ВК України передбачено, що організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина.

Згідно ч.4 ст.217 ВК України обласна організація партії, зокрема, може висунути кандидатів у депутати на виборах депутатів відповідних районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад (районів, міст, районів у містах, сіл, селищ, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм);

У відповідності до ст. 218 ВК України висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Особливості висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) передбачені у ст. 219 ВК України, яка серед іншого, передбачає, що

у єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати;

черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків;

під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі), у разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку;

рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною;

форми єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від організації партії затверджуються Центральною виборчою комісією і не можуть бути змінені під час виборчого процесу;

у єдиному виборчому списку стосовно кожного кандидата зазначаються: 1) порядковий номер кандидата у єдиному виборчому списку; 2) прізвище, ім`я (усі імена), по батькові (за наявності) кандидата; 3) число, місяць і рік народження; 4) громадянство; 5) відомості про освіту; 6) посада (заняття), місце роботи; 7) партійність; 8) адреса місця проживання; 9) відомості про наявність чи відсутність судимості; 10) відомості про наявність чи відсутність представницького мандата; 11) номер територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата (крім першого кандидата); 12) порядковий номер кандидата у відповідному територіальному виборчому списку (крім першого кандидата).

Згідно з ч. 1, 6 ст. 228 Виборчого кодексу України сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, висунутих організацією партії в багатомандатному виборчому окрузі, або кандидата в депутати, висунутого шляхом самовисування, за умови подання до відповідної комісії документів, передбачених статтею 223 цього Кодексу. Територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Статтею 231 ВК України передбачено, що територіальна виборча комісія приймає рішення про скасування реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, окремого кандидата у депутати, включеного до єдиного та/або єдиного та територіального виборчих списків організації партії (під час виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) із виключенням його з відповідних виборчих списків, про скасування реєстрації окремого кандидата у депутати у багатомандатному виборчому окрузі (під час виборів депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) у разі:

1) звернення кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови не пізніш як за дев`ятнадцять днів до дня голосування із заявою про відмову від балотування. Така заява може бути засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат", або подана до відповідної виборчої комісії особисто;

2) звернення організації партії не пізніш як за дев`ятнадцять днів до дня голосування щодо скасування реєстрації кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови відповідно до рішення, прийнятого у порядку, передбаченому статутом партії, яке додається до такого звернення. Зазначені документи підписуються керівником та засвідчуються печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії;

3) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт припинення громадянства України кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови;

4) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт виїзду кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови за межі України для постійного проживання;

5) отримання від суду належним чином засвідченої копії судового рішення, яким кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови визнано недієздатним;

6) набрання щодо кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення або виявлення територіальною виборчою комісією факту наявності у кандидата судимості за такий злочин, не погашеної або не знятої в установленому законом порядку;

7) порушення порядку висування кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого частиною четвертою статті 216 цього Кодексу, в тому числі неподання кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови у порядку, встановленому цим Кодексом, заяви про підтвердження згоди балотуватися кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від організації партії у разі виявлення включення цієї особи до виборчих списків, списків кандидатів до відповідної ради кількох організацій партій;

8) виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, права бути обраною депутатом, сільським, селищним, міським головою.

VI. Оцінка суду

З огляду на вищевказані приписи чинного законодавства, територіальна виборча комісія приймає рішення про скасування реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, окремого кандидата у депутати, включеного до єдиного та/або єдиного та територіального виборчих списків організації партії (під час виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) із виключенням його з відповідних виборчих списків, про скасування реєстрації окремого кандидата у депутати у багатомандатному виборчому окрузі (під час виборів депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч). При цьому, рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.

Судовий порядок вирішення виборчих спорів визначається КАС України, а порядок вирішення спорів відповідними виборчими комісіями Виборчим кодексом України.

Як встановлено судом, предметом оскарження у даній справі є постанова Каховської районної ТВК від 02.10.2020 року № 30 в частині скасування постанови Великолепетиської селищної ТВК № 18 від 25.09.2020 року " Про реєстрацію кандидатів в депутати, включених до єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків виборчих округів Херсонської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" на перших місцевих виборах депутатів Великолепетиської селищної ради".

Дослідивши зміст оскарженої постанови відповідача, судом встановлено, що підставою її прийняття є результати розгляду скарги представника Херсонської обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" Сандулаєва В.У. від 01 жовтня 2020 року на постанови Великолепетиської селищної територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області № 10, 11, 16, 17, 18 від 29.09.2020 р. у зв`язку з порушенням вимог ч. 4, 7 ст. 227, п. 9 ст. 219 Виборчого Кодексу України, п. 8 постанови ЦБК від 11.09.2020 року № 249.

При цьому, зі вступної частини оскаржуваної постанови вбачається, що при розгляді вказаної скарги представника Херсонської обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" відповідач керувався розділом XI Виборчого кодексу України та Порядком розгляду скарг виборчими комісіями, затвердженим постановою ЦВК № 192 від 21 серпня 2020 р.

Отже, постанова Каховської районної ТВК від 02.10.2020 року № 30 в частині її оскарження прийнята відповідачем за процедурою розгляду скарги виборчою комісією в порядку, передбаченому для оскарження рішень, дій чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу.

Як зазначалось вище, рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом. У такому разі виборча комісія вищого рівня має право прийняти рішення по суті питання. ( частина 15 статті 36 ВК України, в редакції Закону № 805-IX від 16.07.2020).

Відповідно до ч. 1 ст. 32 ВК України в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів.

Згідно ч. 2 ст. 32 ВК України до виборчих комісій відносяться : 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії.

Статус виборчих комісій визначено статтею 33 ВК України, якою передбачено, зокрема, що виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства. Статус Центральної виборчої комісії визначається Конституцією України, цим Кодексом, Законом України "Про Центральну виборчу комісію" та іншими законами. Центральна виборча комісія очолює систему виборчих комісій, які забезпечують організацію підготовки та проведення загальнодержавних виборів, і є комісією вищого рівня щодо всіх окружних, дільничних виборчих комісій та всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів. Центральна виборча комісія є комісією вищого рівня по відношенню до усіх інших виборчих комісій. ( частини 1, 2 цієї статі).

При цьому, територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів. ( частина 4 ст. 33 ВК України).

З огляду на вказані приписи, Каховська районна ТВК не є комісією вищого рівня по відношенню до Велеколепетиської селищної ТВК, а тому в межах розгляду даних спірних правовідносин не має повноважень на скасування постанови Велеколепетиської селищної ТВК від 29 вересня 2020 року № 18 " Про реєстрацію кандидатів в депутати, включених до єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків виборчих округів Херсонської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" на перших місцевих виборах депутатів Великолепетиської селищної ради".

Враховуючи, що постанова Каховської районної ТВК від 02.10.2020 року № 30 в частині скасування прийнята відповідачем з перевищенням повноважень, то відповідно до ч. 15 ст. 36 ВК України підлягає скасуванню в судовому порядку.

VII. Висновок суду

Відповідно до ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені судом, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

При цьому, суд враховує положення Висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення.

Крім того, зазначений Висновок також акцентує увагу на тому, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.

Суд також враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах "Салов проти України" (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), "Проніна проти України" (заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v.Spain) серія A. 303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).

Відповідно до частини 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Для суб`єктів владних повноважень у сфері публічно - правових відносин діє правило "дозволено лише те, що прямо передбачено законом".

На це правило для суб`єктів владних повноважень прямо вказують положення частини 2 статті 19 Конституції України, згідно якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

При цьому, суб`єктам владних повноважень не надано права розширювати свої повноваження, у випадку, коли законодавством не визначено механізму реалізації того чи іншого повноваження.

Враховуючи, що в ході розгляду справи судом встановлено прийняття відповідачем рішення з перевищенням повноважень, передбачених виборчим законодавством України, і останнім не доведено правомірність та обґрунтованість його прийняття у частині його оскарження з урахуванням вимог, встановлених частиною 2 статті 19 Конституції України та частиною 2 статті 2 КАС України, тому суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог.

Інші доводи сторін не спростовують викладеного та не доводять протилежного.

VIII. Розподіл судових витрат

Відповідно до ч. 9 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Згідно з ч.1 ст.4 Закону України "Про судовий збір" від 08.07.2011 року № 3674-VI (далі - Закон № 3674-VI) судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Ставка за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою - підприємцем, становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб (пп. 1 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону № 3674-VI).

Стаття 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" передбачає встановлення станом на 1 січня 2020 року прожитковий мінімум для працездатних осіб у сумі 2 102,00 грн.

Як встановлено судом, позивачем заявлено одну вимогу немайнового характеру.

При зверненні до суду позивачем судовий збір за подання адміністративного позову не сплачено.

Згідно приписів ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З огляду на викладене, судовий збір у сумі 2 102,00 грн. підлягає стягненню з відповідача у дохід Державного бюджету України.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255, 268-273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

вирішив:

Адміністративний позов Херсонської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" ( місцезнаходження 73000, м. Херсон, вулиця Торгова, будинок 37, офіс 100, код ЄДРПОУ 37631480) до Каховської районної територіальної виборчої комісії ( місцезнаходження 74900, Херсонська область, м. Нова Каховка, пр. Дніпровський, будинок 30, код ЄДРПОУ 43758093) про визнання протиправною та скасування постанови Каховської районної територіальної виборчої комісії від 02.10.2020 року в частині скасування постанови № 18 "Про реєстрацію кандидатів в депутати, включених до єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків виборчих округів Херсонської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" на перших місцевих виборах депутатів Великолепетиської селищної ради" задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Каховської районної територіальної виборчої комісії Херсонської області від 02.10.2020 року "Про скасування постанов Великолепетиської селищної територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області № №16, 17 і 18 від 25.09.2020 року" в частині скасування постанови № 18 "Про реєстрацію кандидатів в депутати, включених до єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків виборчих округів Херсонської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" на перших місцевих виборах депутатів Великолепетиської селищної ради".

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Каховської районної територіальної виборчої комісії Херсонської області ( місцезнаходження 74900, Херсонська область, м. Нова Каховка, пр. Дніпровський, будинок 30, код ЄДРПОУ 43758093) в Державний бюджет України (отримувач коштів ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106, код ЄДРПОУ 37993783, банк отримувача : Казначейство України (ЕАП), рахунок отримувача: UA908999980313111256000026001, код класифікації доходів бюджету: 22030106) судовий збір у сумі 2102 (дві тисячі сто дві) грн. 00 коп.

Рішення набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 272 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими частиною 2 статті 278 Кодексу адміністративного судочинства України, протягом двох днів з дня його проголошення.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 05 жовтня 2020 р.

Суддя В.А. Дубровна

кат. 101030200

Дата ухвалення рішення05.10.2020
Оприлюднено06.10.2020
Номер документу91980016
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною та скасування постанови Каховської районної територіальної виборчої комісії від 02.10.2020 року в частині

Судовий реєстр по справі —540/2883/20

Ухвала від 09.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Постанова від 09.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 08.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 08.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Рішення від 05.10.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні