Постанова
від 29.09.2020 по справі 280/2932/20
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

29 вересня 2020 року м. Дніпросправа № 280/2932/20

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Олефіренко Н.А. (доповідач),

суддів: Білак С.В., Шальєвої В.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду в м. Дніпрі апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Гірничодобувна компанія "Мінерал" на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 07.07.2020 ( суддя першої інстанції Новікова І.В.) в адміністративній справі №280/2932/20 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Гірничодобувна компанія "Мінерал" до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області про визнання дій незаконними,-

ВСТАНОВИВ:

ТОВ Гірничодобувна компанія Мінерал звернулося до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, в якому позивач просить суд визнати незаконними дії відповідача стосовно здійснення 11 лютого 2020 року заходу державного нагляду (контролю) - проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства стосовно земельних ділянок, як об`єкта перевірки, які знаходяться на території Пологівського району Запорізької області.

Позиція викладена у позові обґрунтована тим, що відповідачем незаконно та в супереч вимог чинного законодавства України проведено захід державного нагляду (контролю) щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 2324285000:05:016:0010, 2324285000:05:016:0020,2324285000:05:016:0030,2324285000:05:016:0050,2324285000:05:016:0060, 2324285000:05:016:0070, 2324285000:05:016:0090. Так, позивач посилався на те, що відповідачем порушено норми Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , оскільки відповідно до зазначеного закону плановий чи позаплановий захід щодо суб`єкта господарювання - юридичної особи має здійснюватися у присутності керівника або особи, уповноваженої керівником. Разом з тим, відповідачем під час здійснення заходів державного нагляду (контролю) порушено право позивача бути повідомленим про підстави та час проведення перевірки; бути присутнім під час здійснення заходів державного нагляду (контролю), залучати під час здійснення таких заходів третіх осіб; своєчасно одержувати та ознайомлюватися з актами державного нагляду (контролю); надавати органу державного нагляду (контролю) в письмовій формі свої пояснення, зауваження або заперечення до акту.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 07.07.2020 року в задоволені позову відмовлено.

На рішення суду першої інстанції надійшла апеляційна скарга від позивача ТОВ Гірничодобувна компанія Мінерал , в якій апелянт вказує на необґрунтовані висновки суду, які не відповідають обставинам справи.

За результатами апеляційного перегляду справи, апелянт просив скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення яким задовольнити позов в повному обсязі.

У відзиві на апеляційну скаргу відповідач - ГУ Держгеокадасту у Запорізькій області зазначив, що перевіряючими не було порушено прав та інтересів позивача під час проведення перевірки земельних ділянок, право на проведення такої перевірки прямо надано відповідачу Законом України Про державний контроль за використанням та охороною земель , відповідно до якого відповідач має право безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у користуванні юридичних та фізичних осіб, а також складати акти перевірок. Також, вказує на безпідставність посилання позивача на Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , оскільки спеціальним нормативно-правовим актом, який регулює спірні правовідносини є саме Закон України Про державний контроль за використанням та охороною земель . Крім того, відповідач вказував на те, що здійснюючи перевірку дотримання вимог земельного законодавства, Головне управління не перевіряло господарську діяльність позивача. Крім того, не мав обов`язку залучати до проведення перевірки керівника підприємства, свідків, проводити фотозйомку, тощо. Відповідач вважає, що він діяв правомірно, у зв`язку з чим відсутні підстави для задоволення позовних вимог.

Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України справа розглядається у порядку письмового провадження.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, повно та всебічно дослідивши обставини справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню виходячи з наступного.

З матеріалів справи судом встановлено, що 31.01.2020 року до ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області надійшов лист Пологівського відділу поліції ГУНП в Запорізькій області, в якому відповідачу запропоновано провести захід контролю, а саме перевірку додержання вимог земельного законодавства під час користування земельними ділянками що належать ОСОБА_1 (кадастровий номер 2324285000:05:016:0010, площею 5,7115 га), ОСОБА_2 (кадастровий номер 2324285000:05:016:0200, площею 5,71 га), ОСОБА_3 (кадастровий номер 2324285000:05:016:0030, площею 11,4199 га), ОСОБА_4 (кадастровий номер 2324285000:05:016:0050, площею 5,71 га), ОСОБА_5 (кадастровий номер 2324285000:05:016:0060, площею 5,7099 га), ОСОБА_6 (кадастровий номер 2324285000:05:0116:0070, площею 11,4201 га) та ОСОБА_7 (кадастровий номер 2324285000:05:016:0090, площею 5,6998 га) та які перебувають в оренді ТОВ ГДК Мінерал (а.с.89).

31.01.2020 року до ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області надійшов лист від Токмацької місцевої прокуратури, в якому зазначено про те, що Пологівським відділом Токмацької місцевої прокуратури здійснюється процесуальне керівництво у кримінальному провадженні №42018081350000230 від 06.09.2018 року за ч.1 ст.239 КК України.

Зазначено, що в ході досудового розслідування встановлено, що ТОВ Гірничодобувна компанія Мінерал для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з приватними власниками земельних ділянок кадастровий номер 2324285000:05:016:0010, площею 5,7115 га; кадастровий номер 2324285000:05:016:0200, площею 5,71 га; кадастровий номер 2324285000:05:016:0030, площею 11,4199 га; кадастровий номер 2324285000:05:016:0050, площею 5,71 га; кадастровий номер 2324285000:05:016:0060, площею 5,7099 га; кадастровий номер 2324285000:05:0116:0070, площею 11,4201 га; кадастровий номер 2324285000:05:016:0090, площею 5,6998 га, укладено відповідні договори земельних ділянок. Умовами використання зазначених земельних ділянок, які передаються в оренду обумовлено, що вони передаються для сільськогосподарського використання зі збереженням родючості ґрунтів.

Разом з тим встановлено, що на зазначених землях сільськогосподарського призначення здійснено протиправне зняття родючого шару ґрунту, що призводить до повного псування земельних ділянок та їх родючих властивостей.

У зв`язку із викладеним прокуратура просила відповідача вжити заходів державного контролю, а також повідомити прокуратуру про їх результати.

10.02.2020 в.о. начальника ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області видано наказ №63-ДК Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності , яким наказано здійснити державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства стосовно земельних ділянок, як об`єкта перевірки, а саме: кадастровими номерами 2324285000:05:016:0010,2324285000:05:016:0020,2324285000:05:016:0030,2324285000:05:016:0050, 2324285000:05:016:0060, 2324285000:05:016:0070, 2324285000:05:016:0090 у термін з 10.02.2020року по 24.02.2020року здійснити захід державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів (а.с.85).

Відмовляючи у задоволені позову, суд першої інстанції виходив з того, що ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області діяло в межах наданої компетенції та у відповідності до положень чинного законодавства України та правомірно проведено захід державного контролю за використанням та охороною земель щодо земельних ділянок з відповідними кадастровими номерами.

Колегія суддів вважає висновки суду першої інстанції правомірними та обґрунтованими виходячи з наступного.

Під час апеляційного перегляду справи встановлено, що 11.02.2020року інспекторами ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області складено:

- Акт обстеження земельної ділянки №63-ДК/20/АО/10/01/-20 щодо обстеження земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: Пологівська сільська рада, Пологівського району, Запорізької області, кадастровий номер: 2324285000:05:016:0090, загальна площа 5,6998;

- Акт обстеження земельної ділянки №63-ДК/14/АО/10/01/-20 щодо обстеження земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: Пологівська сільська рада, Пологівського району, Запорізької області, кадастровий номер: 2324285000:05:016:0070, загальна площа 11,4201;

- Акт обстеження земельної ділянки №63-ДК/15/АО/10/01/-20 щодо обстеження земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: Пологівська сільська рада, Пологівського району, Запорізької області, кадастровий номер: 2324285000:05:016:0060, загальна площа 5,7099;

- Акт обстеження земельної ділянки №63-ДК/16/АО/10/01/-20 щодо обстеження земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: Пологівська сільська рада, Пологівського району, Запорізької області, кадастровий номер: 2324285000:05:016:0050, загальна площа 5,7100;

- Акт обстеження земельної ділянки №63-ДК/17/АО/10/01/-20 щодо обстеження земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: Пологівська сільська рада, Пологівського району, Запорізької області, кадастровий номер: 2324285000:05:016:0010, загальна площа 5,7115;

- Акт обстеження земельної ділянки №63-ДК/19/АО/10/01/-20 щодо обстеження земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: Пологівська сільська рада, Пологівського району, Запорізької області, кадастровий номер: 2324285000:05:016:0020, загальна площа 5,7100;

- Акт обстеження земельної ділянки №63-ДК/18/АО/10/01/-20 щодо обстеження земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: Пологівська сільська рада, Пологівського району, Запорізької області, кадастровий номер: 2324285000:05:016:0030, загальна площа 11,4199.

17.02.2020року відповідачем складено Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства об`єкту - земельної ділянки №63-ДК/46/АП/09/01/-20.

В зазначених Актах обстеження земельних ділянок інспекторами зазначено порушення про зняття з частини земельних ділянок родючого шару грунту.

Надаючи правову оцінку правовідносинам в даній справі суд зазначає.

Згідно з частинами першою та другою статті 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Відповідно до статті 187 ЗК України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Приписами статті 188 ЗК України визначено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Закон України Про державний контроль за використанням та охороною земель від 19.06.2003 року №963-IV (із змінами та доповненнями) визначає правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.

Відповідно до статті 4 Закону №963-IV об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

До повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням; додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; ведення державного обліку і реєстрації земель, достовірності інформації про земельні ділянки та їх використання; розміщення, проектування, будівництва та введення в дію об`єктів, що негативно впливають або можуть вплинути на стан земель; виконання комплексу необхідних заходів щодо захисту земель від ерозії, селів, підтоплення, заболочування, вторинного засолення, переосушення, ущільнення, псування, забруднення, засмічення відходами, заростання бур`янами, чагарниками та дрібноліссям; дотримання строків своєчасного повернення тимчасово зайнятих земельних ділянок та обов`язкового виконання заходів щодо приведення їх у стан, придатний для використання за призначенням.

Відповідно до ст. 9 цього ж Закону державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом: проведення перевірок; розгляду звернень юридичних і фізичних осіб; участі у прийнятті в експлуатацію меліоративних систем і рекультивованих земель, захисних лісонасаджень, протиерозійних гідротехнічних споруд та інших об`єктів, які споруджуються з метою підвищення родючості ґрунтів та забезпечення охорони земель; розгляду документації із землеустрою, пов`язаної з використанням та охороною земель; проведення моніторингу ґрунтів та агрохімічної паспортизації земель сільськогосподарського призначення.

Повноваження державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель та дотриманням вимог законодавства України про охорону земель визначені ст. 10 Закону.

Так, державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право: безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення; викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства України; передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення; проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України; звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився. Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель можуть мати й інші повноваження відповідно до закону.

Відповідно до п. 1, 7 положення Про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру , затвердженого Постановою Кабінету міністрів України від 14.01.2015 року №15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів. Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи, Головне управління Держгеокадастру в Запорізькій області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та йому підпорядковане та здійснює державний нагляд (контроль), зокрема, за додержанням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.

Таким чином, суд першої інстанції вірно виходив з того, що підставою для призначення Головним управлінням Держгеокадастру в Запорізькій області перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо використання спірних земельних ділянок, розташованих на території Пологівського району Запорізької області є звернення посадової особи Пологівського відділ поліції ГУНП в Запорізькій області Токмацької місевої прокуратури №1.5-9999-18 від 31.01.2020 року, що відповідає вимогам ст. 9 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель .

Таким чином, наказ Головного управління Держгеокадастру в Запорізькій області №63-ДК від 10.02.2020 року прийнятий на підставі Закону та в межах, наданих відповідачу Законом повноважень.

Закон України Про державний контроль за використанням та охороною земель від 19.06.2003 року №963-IV (із змінами та доповненнями) визначає правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.

Відповідно до статті 4 Закону №963-IV об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Разом з тим, Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності №877 визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).

Статтею 2 Закону №877 дія цього Закону поширюється на відносини, пов`язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Виходячи з вищезазначеного, апеляційний суд відхиляє доводи апелянта/позивача щодо порушення відповідачем процедури проведення перевірки.

Відповідно до ч.1 ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на викладене колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а тому оскаржуване рішення необхідно залишити без змін.

Керуючись, ст. ст. 308, 311, п. 1 ч. 1 ст. 315, ст. 316, ч. 1 ст. 321, ст.ст. 322, 325, 329 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Гірничодобувна компанія "Мінерал" залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 07.07.2020 в адміністративній справі №280/2932/20 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках та строки, визначені ст.ст.328, 329 КАС України

Повне судове рішення складено 02.10.2020р.

Головуючий - суддя Н.А. Олефіренко

суддя С.В. Білак

суддя В.А. Шальєва

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.09.2020
Оприлюднено06.10.2020
Номер документу91988848
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/2932/20

Постанова від 28.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 24.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 12.11.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Постанова від 29.09.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 13.08.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 13.08.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Рішення від 07.07.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Новікова Інна Вячеславівна

Ухвала від 03.06.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Новікова Інна Вячеславівна

Ухвала від 05.05.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Новікова Інна Вячеславівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні