Постанова
від 05.10.2020 по справі 600/1611/20-а
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 600/1611/20-а

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Григораш В. О.

Суддя-доповідач - Шидловський В.Б.

05 жовтня 2020 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Шидловського В.Б.

суддів: Курка О. П. Матохнюка Д.Б. ,

за участю:

секретаря судового засідання: Ткач В.В.,

представника кандидата у депутати Заставнівської міської ради ОСОБА_1 - Карманнікова М.О.,

представника Чернівецької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" - Мар`яна І.С.,

кандидата у депутати до Заставнівської міської ради від Чернівецької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Чернівецька обласна партійна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" та кандидат у депутати Заставнівської міської ради від Чернівецької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" - ОСОБА_2 на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року (рішення прийнято в порядку письмового провадження 01 жовтня 2020 року у м. Чернівці) у справі за адміністративним позовом кандидата у депутати Заставнівської міської ради ОСОБА_1 до Заставнівської міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Чернівецька обласна партійна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" та кандидат у депутати Заставнівської міської ради від Чернівецької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" - ОСОБА_2 про визнання протиправним та часткове скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

29.09.2020 року о 12 год. 32 хв. до Чернівецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов кандидата у депутати Заставнівської міської ради ОСОБА_1 (позивач) до Заставнівської міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області (відповідач) з такими позовними вимогами:

визнати протиправною та скасувати постанову Заставнівської міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області від 27.09.2020 року в частині реєстрації кандидата у депутати Заставнівської міської ради ОСОБА_2 ;

зобов`язати Заставнівську міську територіальну виборчу комісію Чернівецького району Чернівецької області прийняти рішення про відмову в реєстрації у депутати Заставнівської міської ради ОСОБА_2 .

Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року адміністративний позов кандидата у депутати до Заставнівської міської ради ОСОБА_1 до Заставнівської міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Чернівецька обласна партійна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" та кандидат у депутати до Заставнівської міської ради від Чернівецької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" - ОСОБА_2 , про визнання протиправним та часткове скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, - задоволено повністю.

Визнано протиправною та скасовано постанову Заставнівської міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області від 27.09.2020 року в частині реєстрації кандидата у депутати до Заставнівської міської ради від Чернівецької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" ОСОБА_2 .

Зобов`язано Заставнівську міську територіальну виборчу комісію Чернівецького району Чернівецької області прийняти рішення про відмову в реєстрації кандидата у депутати до Заставнівської міської ради від Чернівецької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" ОСОБА_2 .

Стягнуто на рахунок спеціального фонду Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань Заставнівської міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області судовий збір в сумі 840 (вісімсот сорок) грн. 80 коп.

Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, Чернівецька обласна партійна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" (апелянт 1) подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове, яким в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянт 1 послався на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права. Вказує, що єдиним належним і допустимим доказом припинення членства в партії особи, що займала посаду керівника місцевої організації партії, а відтак і припинення її перебування на такій посаді відповідно до Закону України Про політичні партії в Україні є відповідна заява цієї особи до статутних органів партії.

Апеляційну скаргу подав кандидат у депутати до Заставнівської міської ради від Чернівецької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" - ОСОБА_2 (апелянт 2 ) у якій просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове, яким у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.

Обґрунтовуючи вимоги апеляційної скарги, апелянт 2 посилається на порушення судом першої інстанції, при прийнятті рішення, норм матеріального та процесуального права, також неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи. Зазначає, що з дати подання відповідної заяви до статутного органу Політичної партії Україна - Вперед! (з 16 вересня 2020 року) згідно з статтею 6 Закону України Про політичні партії в України та пункту 4.9 Статуту Політичної партії Україна - Вперед! ОСОБА_2 є таким, що припинив членство у вказаній партії та перебування на посаді голови Заставнівської районної партійної організації партії Україна - Вперед!

В судовому засіданні представник кандидата у депутати Заставнівської міської ради ОСОБА_1 просив відмовити в задоволенні апеляційної скарги, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Кандидат у депутати до Заставнівської міської ради від Чернівецької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" - ОСОБА_2 доводи апеляційної скарги підтримав в повному обсязі та просив суд задовольнити її, а рішення суду першої інстанції скасувати.

Представник Чернівецької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" в судовому засіданні вимоги апеляційної скарги підтримав, просив суд їх задовольнити.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду та доводи апеляційних скарг, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційні скарги не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що Постановою Центральної виборчої комісії "Про призначення перших виборів депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року" від 14.08.2020 року №176 призначено на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів районних рад за переліком згідно з додатком.

Постановою Центральної виборчої комісії "Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року" від 30 серпня 2020 року № 208 оголошено з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.

ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ), ІНФОРМАЦІЯ_1 , паспорт громадянина України серії НОМЕР_2 виданий 24.11.2008 року Шевченківським РВ УМВС України в Чернівецькій області (а.с. 5).

Згідно з Протоколом № 5 від 27.09.2020 року засідання Заставнівської міської територіальної виборчої комісії, рішенням комісії зареєстровано ОСОБА_1 кандидатом у депутати Заставнівської міської ради по третьому округу, самовисуванець (а.с. 6-16).

Рішенням конференції Чернівецької обласної партійної організації ВО "Батьківщина" від 20.09.2020 року вирішено висунути ОСОБА_2 кандидатом у депутати до Заставнівської міської ради (а.с. 38-41).

ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , паспорт громадянина України серії НОМЕР_3 , виданий Заставнівським РВ УМВС України в Чернівецькій області (а.с. 66).

Згідно з Протоколом № 5 від 27.09.2020 року засідання Заставнівської міської територіальної виборчої комісії, рішенням комісії зареєстровано ОСОБА_2 кандидатом у депутати Заставнівської міської ради від Чернівецької обласної партійної організації ВО "Батьківщина" по третьому округу (а.с. 6-16).

Згідно довідки Заставнівської міської територіальної виборчої комісії протокол засідання № 5 від 27.09.2020 року було оприлюднений на "Дошці оголошень" для ознайомлення громадян в приміщенні Заставнівської міської ради 28.09.2020 року (а.с. 197-198).

Встановлено, що 17.09.2020 року Південно-Західним міжрегіональним управлінням міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ) було надіслано на адресу територіальних виборчих комісій Чернівецької області відомості щодо місцевих (обласних, районних, міських) організацій політичних партій, зареєстрованих в законному порядку в межах Чернівецької області станом на 17.09.2020 року поштовим відправленням за №5800214040322. Вказані відомості було зареєстровано Заставнівською міською територіальною виборчою комісією Чернівецького району Чернівецької області за вхідним №12 від 29.09.2020 року (а.с. 70-75). Однак, згідно відомостей з офіційного веб-сайту "Укрпошта" про відстеження поштових відправлень, поштове відправлення за №5800214040322 було вручено адресату 21.09.2020 року (а.с. 76).

Згідно відомостей щодо місцевих (обласних, районних, міських) організацій політичних партій, зареєстрованих в законному порядку в межах Чернівецької області станом на 17.09.2020 року під № 62 ОСОБА_2 значиться керівником Заставнівської районної організації Партії Наталії Королевської "Україна-Вперед!".

Позивач, посилаючись на те, що ОСОБА_2 , будучи членом та керівником Заставнівської районної організації Партії Наталії Королевської "Україна-Вперед!", був висунутий та зареєстрований кандидатом у депутати до Заставнівської міської ради від Чернівецької обласної партійної організації ВО "Батьківщина", чи порушено вимоги статті 6 Закону України "Про політичні партії в Україні", статей 219, 230 Виборчого кодексу України, звернувся до суду з даним позовом.

Із матеріалів справи судом першої інстанції також встановлено наступне.

15.09.2020 року ОСОБА_2 подано до Політичної партії Наталії Королевської "Україна - Вперед!" заяву про припинення за власним бажанням членства в Партія Наталії Королевської "Україна - Вперед!". Одночасно, у зв`язку з виходом із партії, заявив про складання повноважень голови Заставнівської районної організації партії Партія Наталії Королевської "Україна - Вперед!" (а.с. 46).

Відповідно до Довідки Політичної партії "Україна - Вперед!" вих.№ 3 від 16.09.2020 року ОСОБА_2 за власним бажанням припинив членство в Політичній партії "Україна - Вперед!" (колишня назва - Українська соціал-демократична партія та Партія Наталії Королевської "Україна - Вперед!") та склав повноваження голови Заставнівської районної організації партії у Чернівецькій області (а.с. 45).

Крім того, в судовому засіданні досліджено, надані Південно-Західним міжрегіональним управлінням міністерства юстиції (м.Івано-Франківськ) на виконання ухвал про витребування доказів від 30.09.2020 року: інформацію про керівника Заставнівської районної організації партії Наталії Королевської "Україна Вперед!" станом на 27.09.2020 року; інформацію про перебування Заставнівської районної організації партії Наталії Королевської "Україна - Вперед!" в процесі припинення станом на 27.09.2020 року; матеріали реєстраційної справи Заставнівської районної організації партії Наталії Королевської "Україна - Вперед!" (а.с. 97,100-174).

Із матеріалів реєстраційної справи Заставнівської районної організації партії Наталії Королевської "Україна - Вперед!" встановлено, що 21.12.2001 року Заставнівським районним управлінням юстиції зареєстровано структурне утворення політичної партії - Заставнівська районна організація Української соціал-демократичної партії, про що видано Свідоцтво від 21.12.2001 року № 95 (а.с. 129).

31.10.2007 року рішенням Заставнівської районної конференції Української соціал-демократичної партії головою Заставнівської районної партійної організації Української соціал-демократичної партії обрано ОСОБА_2 (а.с. 131).

Про обрання ОСОБА_2 головою Заставнівської районної партійної організації Української соціал-демократичної партії було повідомлено Заставнівське районне управління юстиції (а.с. 133).

Згідно із Наказом від 27.12.2007 року № 17/0 "Про реєстрацію змін до статутних документів об`єднання громадян" Заставнівським районним управління юстиції взято до відома інформацію про зміну керівника та юридичної адреси Заставнівської районної партійної організації Української соціал-демократичної партії (а.с. 133-134).

21.03.2012 року на ІХ з`їзді Української соціал-демократичної партії затверджено Статут Партії Наталії Королевської "Україна-Вперед!" (а.с. 142-159).

Рішенням зборів Заставнівської районної організації Української соціал-демократичної партії від 21.06.2012 року вирішено змінити назву із Заставнівської районної організації Української соціал-демократичної партії на Заставнівську районну організацію партії Наталії Королевської "Україна-Вперед!" (а.с. 140-141).

Наказом Заставнівського районного управління юстиції Чернівецької області від 21.08.2012 року № 40/0 "Про реєстрацію змін назви" наказано:

1. Зареєструвати зміну назви Заставнівської районної організації Української соціал-демократичної партії на Заставнівську районну організацію партії Наталії Королевської "Україна - Вперед!";

2. Внести відповідні зміни в Реєстр міських, районних організацій або інших структурних утворень, передбачених статутом партії (а.с. 162).

24.09.2020 року на засіданні Політичної ради Політичної Партії "Україна - Вперед!" голова Партії ОСОБА_3 , поставила на обговорення питання про припинення діяльності Заставнівської районної організації Партії Наталії Королевської "Україна - Вперед!". Відповідно до Протоколу засідання Політичної ради Політичної Партії "Україна Вперед" № 9 від 24.09.2020 року вирішено припинити діяльність Заставнівської районної організації Партії Наталії Королевської "Україна - Вперед!", як юридичної особи шляхом її ліквідації у добровільному порядку, відповідно та чинного законодавства України.

Визначено особою, яка має право подавати документи для проведення державної реєстрації прийнятого рішення щодо Організації Голову Заставнівської районної організації партії Наталії Королевської "Україна - Вперед!" ОСОБА_2 (а.с. 170-172).

Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань керівником Заставнівської районної організації партії Наталії Королевської "Україна - Вперед!" (код ЄДРПОУ 33861887) з 31.10.2007 року значиться ОСОБА_2 (а.с.25).

ОСОБА_2 25.09.2020 року до державного реєстратора Південно-Західного міжрегіонального управління міністерства юстиції (м.Івано-Франківськ) було подано документи для проведення державної реєстрації рішення про припинення структурного утворення політичної партії зі статусом юридичної особи в результаті ліквідації - Заставнівської районної організації Партії Наталії Королевської "Україна - Вперед!" (а.с.168-169).

29.09.2020 року державним реєстратором Південно-Західного міжрегіонального управління міністерства юстиції (м.Івано-Франківськ) розглянуто рішення учасників про припинення структурного утворення політичної партії зі статусом юридичної особи в результаті ліквідації - Заставнівської районної організації Партії Наталії Королевської "Україна - Вперед!" та інші документи, подані керівником ОСОБА_2 25.09.2020 року, для проведення державної реєстрації рішення про припинення рішенням від 29.09.2020 року № 381 проведено державну реєстрацію рішення учасників про припинення структурного утворення політичної партії зі статусом юридичної особи в результаті ліквідації - Заставнівської районної організації Партії Наталії Королевської "Україна - Вперед!", на підставі рішення Політичної ради Партії "Україна-Вперед!" (а.с. 174).

Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, станом на 30.09.2020 року, Заставнівська районна організація Партії Наталії Королевської "Україна - Вперед!" (код ЄДРПОУ 33861887) перебуває в стані припинення, 29.09.2020 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті її ліквідації. Керівник ОСОБА_2 з 31.10.2007 року. Голова комісії з припинення ОСОБА_4 (а.с.78-83).

Ухвалюючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції виходив з того, що при прийнятті спірного рішення відповідачем залишено поза увагою той факт, що третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача кандидат у депутати Заставнівської міської ради від Чернівецької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" ОСОБА_2 був керівником Заставнівської районної організації Партії Наталії Королевської "Україна-Вперед!", що є порушенням ч.2 ст.219 Виборчого кодексу України і, в свою чергу, є підставою для відмови у його реєстрації як кандидата у депутати до Заставнівської міської ради від Чернівецької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" у відповідності до п.1-1 ч.2 ст.230 Виборчого кодексу України.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції за такими доводами.

Статтею 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Водночас згідно зі ст.ст.69, 71 Основного закону народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.

Вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Відповідно до статті 36 Конституції України громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.

Політичні партії в Україні сприяють формуванню і вираженню політичної волі громадян, беруть участь у виборах. Членами політичних партій можуть бути лише громадяни України. Обмеження щодо членства у політичних партіях встановлюються виключно цією Конституцією і законами України.

Ніхто не може бути примушений до вступу в будь-яке об`єднання громадян чи обмежений у правах за належність чи неналежність до політичних партій або громадських організацій.

Усі об`єднання громадян рівні перед законом.

Спеціальним законом, який відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, є Виборчий кодекс України.

Відповідно до ст.20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно із ч.1 ст.21 Виборчого кодексу України виборчий процес кожних виборів, передбачених цим Кодексом, здійснюється на засадах:

1) гарантії реалізації виборчих прав громадян, визначених Конституцією України та цим Кодексом;

2) дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та цим Кодексом;

3) законності та заборони протиправного втручання будь-кого у виборчий процес;

4) політичного плюралізму та багатопартійності;

5) публічності і відкритості виборчого процесу, усіх його процедур з урахуванням обмежень, встановлених законом, належного інформування виборців та інших суб`єктів виборчого процесу;

6) свободи передвиборної агітації, рівного доступу всіх кандидатів і суб`єктів їх висування на відповідних виборах до засобів масової інформації незалежно від їх форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками яких є партії (організації партій);

7) неупередженості органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, закладів, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до кандидатів, партій.

Частиною першою статті 22 Виборчого кодексу України передбачено хто є суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Відповідно до ч.ч.4 ст.33 Виборчого кодексу України територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.

Згідно із ч.ч.1-2 ст.206 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови, зокрема: 1) забезпечує підготовку та проведення відповідних місцевих виборів; 2) утворює територіальні, багатомандатні виборчі округи відповідно до цього Кодексу, встановлює їхні межі та єдину нумерацію, визначає кількість мандатів, які розподіляються у багатомандатних виборчих округах; 3) надає правову, організаційну, методичну, технічну допомогу нижчестоящим виборчим комісіям в частині їхньої діяльності, що стосується виборів відповідної ради, сільського, селищного, міського голови, організовує навчання членів цих комісій з питань організації виборчого процесу; 4) реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення; 5) розглядає питання щодо скасування реєстрації кандидатів у випадках, передбачених цим Кодексом.

У відповідності до ч.1 ст.217 Виборчого кодексу України висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.

У разі прийняття політичною партією рішення про участь її місцевих організацій у виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у містах рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч та більше), виборах міських голів у такому рішенні також зазначаються найменування центрального керівного органу партії, який погоджуватиме рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови від місцевої організації партії, а також прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності) керівників партії, уповноважених посвідчувати своїм підписом копії рішень зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови від місцевої організації партії.

Частиною другою статті 217 Виборчого кодексу України передбачено, що організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина.

Згідно із ч.4 ст.217 Виборчого кодексу України обласна організація партії, зокрема, може висунути кандидатів у депутати на виборах депутатів відповідних районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад (районів, міст, районів у містах, сіл, селищ, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм).

При цьому загальний порядок висування кандидатів організацією партії визначається статтею 218 Виборчого кодексу України.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.219 Виборчого кодексу України висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом.

В свою чергу, відповідно до ч.2 ст.6 Закону України "Про політичні партії в Україні" №2365-III громадянин України може перебувати одночасно лише в одній політичній партії.

Згідно із ч.6 ст.6 Закону України "Про політичні партії в Україні" № 2365-III громадянин України має право в будь-який час зупинити чи припинити своє членство в політичній партії шляхом подання заяви до відповідних статутних органів політичної партії. Членство в політичній партії зупиняється чи припиняється з дня подання такої заяви та не потребує додаткових рішень. З цього ж дня припиняється перебування громадянина України на будь-яких виборних посадах в політичній партії.

Відповідно до ч.7 ст.6 Закону України "Про політичні партії в Україні" №2365-III дія частини шостої цієї статті не поширюється на членів політичних партій, обраних на посади керівника та заступника керівника політичної партії. Членство в політичній партії зазначених керівників припиняється з дня, наступного за днем обрання нового керівника чи його заступника.

Частина друга статті 230 ВК України встановлює підстави за яких територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зокрема такими підставами є:

1) відсутності хоча б одного з документів стосовно кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зазначених у пунктах 5-12 частини першої статті 222, пунктах 3-7 частини першої статті 223, частині першій статті 224 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави кандидата на посаду міського голови)";

1-1) порушення порядку висування окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого статтями 216-221 цього Кодексу, в тому числі щодо заборони одночасного висування;

2) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт припинення громадянства України особою, висунутою кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови;

3) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт виїзду особи, висунутої кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, за межі України для постійного проживання;

4) отримання від суду належним чином засвідченої копії судового рішення, яким особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, визнано недієздатною;

5) наявності в особи, висунутої кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку;

6) виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, права бути обраною депутатом.

Як встановлено судом першої інстанції, рішенням конференції Чернівецької обласної партійної організації ВО "Батьківщина" від 20.09.2020 року вирішено висунути ОСОБА_2 кандидатом у депутати Заставнівської міської ради та згідно з Протоколом № 5 від 27.09.2020 року засідання Заставнівської міської територіальної виборчої комісії, рішенням комісії зареєстровано ОСОБА_2 кандидатом у депутати Заставнівської міської ради від Чернівецької обласної партійної організації ВО "Батьківщина" по третьому округу.

Разом із тим, встановлені обставини справи свідчать про те, що на момент висунення конференцією Чернівецької обласної партійної організації ВО "Батьківщина" та реєстрації кандидатом у депутати Заставнівської міської ради ОСОБА_2 від Чернівецької обласної партійної організації ВО "Батьківщина", останній займав посаду керівника Заставнівської районної організації партії Наталії Королевської "Україна-Вперед!" (код ЄДРПОУ 33861887) з 31.10.2007 року, що підтверджується витягами з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та матеріалами реєстраційної справи Заставнівської районної організації Партії Наталії Королевської "Україна-Вперед!".

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що оскільки на момент висунення та реєстрації кандидатом у депутати Заставнівської міської ради від Чернівецької обласної партійної організації ВО "Батьківщина" ОСОБА_2 займав посаду керівника Заставнівської районної організації Партії Наталії Королевської "Україна-Вперед!", то на нього розповсюджувалось застереження передбачене ч.7 ст.6 Закону України "Про політичні партії в Україні" №2365-III.

Стосовно доводів кандидата у депутати Заставнівської міської ради ОСОБА_2 щодо того, що він був керівником районної організації партії Україна - Вперед! , а не керівником партії, а тому на нього не поширюється вимоги ч.7 ст.6 Закону України Про політичні партії в Україні , суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 11 Закону України "Про політичні партії в Україні" № 2365-III реєстрація політичних партій, їхніх обласних, міських і районних організацій, первинних осередків або інших структурних утворень, передбачених статутом партії, здійснюється в порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", після перевірки поданих матеріалів.

З моменту реєстрації політичної партії у визначеному законом порядку вона набуває статусу юридичної особи.

Про утворення обласних, міських, районних організацій або інших структурних утворень політичної партії, передбачених статутом партії, повідомляється суб`єкт державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань у 10-денний строк з дня їх утворення.

Реєстрація обласних, міських, районних організацій або інших структурних утворень політичної партії, передбачених статутом політичної партії, здійснюється з набуттям статусу юридичної особи, якщо наявність такого статусу передбачена статутом партії, або без статусу юридичної особи.

Реєстрація первинного осередку політичної партії здійснюється без надання статусу юридичної особи шляхом повідомлення про утворення первинного осередку.

Реєстрація обласних, міських і районних організацій або інших структурних утворень, передбачених статутом партії, а також легалізація первинних осередків політичної партії здійснюються лише після реєстрації політичної партії.

Політична партія протягом шести місяців з дня реєстрації забезпечує утворення та реєстрацію в порядку, встановленому цим Законом, своїх обласних організацій у більшості областей України, містах Києві, Севастополі та в Автономній Республіці Крим.

Політична партія щорічно інформує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, про обласні, міські, районні організації партії або інші структурні утворення, передбачені статутом партії.

Політична партія забезпечує внесення змін до відомостей про політичну партію, її обласні, міські і районні організації або інші структурні утворення, передбачені статутом партії, а також про первинні осередки політичної партії, що містяться в Єдиному державному реєстрі, в порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", у 10-денний строк після прийняття рішень з цих питань.

Рішення про зміни до відомостей про політичну партію, її обласні, міські і районні організації або інші структурні утворення, передбачені статутом партії, а також про первинні осередки політичної партії, що містяться в Єдиному державному реєстрі, приймаються в порядку, визначеному статутом партії, та оформляються протоколом засідання відповідного уповноваженого органу.

Суд апеляційної інстанції погоджується з твердження суду першої інстанції, що вказаний Закон не виокремлює поняття керівника партії та керівників його структурних утворень.

Тому, оскільки відомості про Заставнівську районну організацію партії Наталії Королевської "УКРАЇНА-ВПЕРЕД" містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та її керівником визначено ОСОБА_2 , колегія суддів вважає, що останнього можна вважати саме керівником у розумінні ч.7 ст.6 Закону України "Про політичні партії в Україні" №2365-III.

Посилання ОСОБА_2 на довідку Політичної партії "Україна - Вперед!" вих. № 3 від 16.09.2020 року згідно якої ОСОБА_2 за власним бажанням припинив членство в Політичній партії "Україна - Вперед!" (колишня назва - Українська соціал-демократична партія та Партія Наталії Королевської "Україна - Вперед!") та склав повноваження голови Заставнівської районної організації партії у Чернівецькій області не можна вважати належним доказом припинення його членства, оскільки ч.7 ст.6 Закону України "Про політичні партії в Україні" № 2365-III передбачає припинення членства в політичній партії лише з дня, наступного за днем обрання нового керівника чи його заступника.

Окрім цього, не можна вважати, що ОСОБА_2 припинив членство в Заставнівській районній організації Партії Наталії Королевської "Україна-Вперед!", через те що вона перебуває в стані припинення, оскільки 29.09.2020 року внесено рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті її ліквідації.

Вказані обставини свідчать лише про те, що на виконання статті 11 Закону України "Про політичні партії в Україні" № 2365-III та в порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" 29.09.2020 року державним реєстратором Південно-Західного міжрегіонального управління міністерства юстиції (м.Івано-Франківськ) прийнято рішення № 381 про державну реєстрацію рішення учасників про припинення структурного утворення політичної партії зі статусом юридичної особи в результаті ліквідації - Заставнівської районної організації Партії Наталії Королевської "Україна-Вперед!".

В свою чергу суд зазначає, що в даному випадку членство в політичній партії керівника Заставнівської районної організації Партії Наталії Королевської "Україна-Вперед!" ОСОБА_2 припинено знову ж таки не внаслідок обрання нового керівника, як того вимагає ч.7 ст.6 Закону України "Про політичні партії в Україні" № 2365-III, а внаслідок прийняття рішення про державну реєстрацію рішення учасників про припинення структурного утворення політичної партії зі статусом юридичної особи в результаті ліквідації - Заставнівської районної організації Партії Наталії Королевської "Україна-Вперед!".

Суд апеляційної інстанції наголошує, що допустимим доказом припинення членства в партії громадянином, який обіймає посаду керівника чи заступника керівника, є протокол статутного органу партії про переобрання такої особи.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Вінницького апеляційного адміністративного суду від 17 квітня 2018 року у справі 824/314/18-а.

Колегія суддів критично ставиться до доводів апелянта 2, що державою фактично обмежується право заявника на припинення членства у партії, через заборону припинення перебування на виборній посаді керівника відповідного осередку політичної партії аж до моменту обрання нового керівника такого осередку. Обрання нового керівника знаходиться поза межами впливу ОСОБА_2 , що свідчить про обмеження права останнього добровільного виходу з політичної партії.

За статтею 8 Основного Закону в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Норми Конституції України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.

За частинами першою, другою статті 24 Конституції України громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом. Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Законом України "Про політичні партії в Україні" № 2365-III, а саме п.7 ст.6, передбачено, що членство в політичній партії зазначених керівників припиняється з дня, наступного за днем обрання нового керівника чи його заступника, тому колегія суддів не вбачає жодних порушень прав ОСОБА_2 на припинення членства в політичній партії, оскільки вказані обмеження передбаченні чинним законодавством України, а тому вказані доводи апелянта 2 є безпідставними.

У відповідності з ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Частиною 2 ст. 6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Закон України "Про судоустрій і статус суддів" встановлює, що правосуддя в Україні функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.

Відповідно до ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.

Судова колегія зазначає, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини, зокрема, в рішенні по справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

З огляду на викладене, апеляційний суд приходить до переконання, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. Доводи апеляційних скарг не спростовують висновків суду першої інстанції, а тому апеляційні скарги слід залишити без задоволення, а оскаржуване рішення - без змін.

Відповідно до п.1 ч.1 ст.315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційні скарги третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Чернівецька обласна партійна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" та кандидат у депутати Заставнівської міської ради від Чернівецької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" - ОСОБА_2 залишити без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню не підлягає.

Головуючий Шидловський В.Б. Судді Курко О. П. Матохнюк Д.Б.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.10.2020
Оприлюднено06.10.2020
Номер документу91989453
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —600/1611/20-а

Постанова від 05.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

Рішення від 01.10.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

Ухвала від 29.09.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні