Постанова
від 29.09.2020 по справі 320/7305/19
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 320/7305/19 Головуючий у 1 інстанції: Балаклицький А.І.

Суддя-доповідач: Вівдиченко Т.Р.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 вересня 2020 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Судді-доповідача Вівдиченко Т.Р.

Суддів Кузьменка В.В.

Шурка О.І.

За участю секретаря Борейка Д.Е.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за апеляційною скаргою Державної служби геології та надр України на рішення Київського окружного адміністративного суду від 28 лютого 2020 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Десна С Контракт" до Державної служби геології та надр України про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИЛА :

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Десна С Контракт" звернувся до суду з позовом до Державної служби геології та надр України (далі - Держгеонадра), в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України щодо ненадання Товариству з обмеженою відповідальністю "Десна С Контракт" спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування торфу та піску Північної та Південної частини родовища Мехедове у Броварському районі Київської області;

- зобов`язати Державну службу геології та надр України надати Товариству з обмеженою відповідальністю "Десна С Контракт" спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування торфу та піску Північної та Південної частини родовища Мехедове у Броварському районі Київської області;

- встановити судовий контроль за виконанням судового рішення шляхом зобов`язання Державної служби геології та надр України подати звіт про його виконання до Київського окружного адміністративного суду у строк п`ятнадцять днів з дня набрання чинності рішенням суду по даній справі.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 28 лютого 2020 року адміністративний позов задоволено.

Визнано протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України щодо ненадання Товариству з обмеженою відповідальністю "Десна С Контракт" спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування торфу та піску Північної та Південної частини родовища Мехедове у Броварському районі Київської області.

Зобов`язано Державну службу геології та надр України надати Товариству з обмеженою відповідальністю "Десна С Контракт" спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування торфу та піску Північної та Південної частини родовища Мехедове у Броварському районі Київської області.

Не погодившись з рішенням суду відповідач - Державна служба геології та надр України звернувся з апеляційною скаргою, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог повністю, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права. Зокрема, апелянт вказує, що повторне звернення ТОВ "Десна С Контракт" із заявою 09 грудня 2019 року розглядалося Державною службою геології та надр України, як окреме звернення позивача, а тому, оскільки, на час повторного звернення набули чинності зміни до Постанови № 615, позивач мав би звертатися із іншим пакетом документів ніж той, що ним був поданий.

01 червня 2020 року до Шостого апеляційного адміністративного суду від позивача - Товариства з обмеженою відповідальністю Десна С Контракт надійшов відзив на апеляційну скаргу, яким підтримує позицію суду першої інстанції.

03 серпня 2020 року електронною поштою та 04 серпня 2020 року засобами поштового зв`язку до Шостого апеляційного адміністративного суду від Державної служби геології та надр України надійшло клопотання про розгляд справи без участі відповідача.

Протокольною ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 14 вересня 2020 року явка представника Державної служби геології та надр України визнана обов`язковою.

Заслухавши у відкритому судовому засіданні суддю-доповідача, пояснення учасників процесу, які з`явилися в судове засідання, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав .

Відповідно до частини 1 статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, 21 січня 2019 року ТОВ "Десна С Контракт" уклало з Товариством з обмеженою відповідальністю "Геопроф" Договір №07-19 на виконання робіт по створенню науково-технічної продукції, відповідно до умов якого, ТОВ "Геопроф" проводить попередню геолого-економічне обґрунтування доцільності виділення Північної та Південної частин родовища торфу і піску Мехедове у Броварському районі Київської області.

Комплекс робіт, які входять до складу, встановлений у п. 2.2. Даного договору, у тому числі, до них входять: представлення матеріалів геолого-економічної оцінки запасів у ДКЗ України; затвердження запасів корисної копалини у ДКЗ України.

Листом від 20 лютого 2019 року №05-605-0494 ДНВП "Геоінформ України" повідомило ТОВ "Десна С Контракт" про те, що подані Товариством реєстраційні документи на роботи та дослідження геологічного вивчення надр зареєстровані під державним реєстраційним номером У-19-60/1.

До вказаного листа додано Перелік об`єктів робіт та досліджень з геологічного вивчення надр на 2019 рік №60 ТОВ "Десна С Контракт" за власні кошти з цільовим завданням виконати геолого-економічну оцінку з метою обґрунтування доцільності виділення Північної та Південної частин родовища Мехедове, апробація запасів ДКЗ України.

На підставі проведених робіт ТОВ "Геопроф" складено звіт, який подано до Державної комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України.

У серпні 2019 року Державна комісія України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України (далі - ДКЗ) розглянула матеріали попередньої геолого-економічної оцінки торфу та пісків Північної та Південної частин родовища Мехедове у Броварському районі Київської області, поданих ТОВ "Десна С Контракт" з метою розподілу запасів та обґрунтування виділення Північної та Південної його частини, як окремого об`єкту надрокористування та отримання спеціального дозволу на видобування (державний реєстраційний номер У-19-60/1), за результатами якого складено Протокол від 13 серпня 2019 року №4852.

Відповідно до пункту 3.3. Протоколу №4852 від 13 серпня 2019 року, колегія ДКЗ вирішила: Апробувати підраховані станом на 01.08.2019 балансові запаси торфу загальнодержавного значення Північної та Південної частин родовища Мехедове ТОВ "Десна С Контракт", що придатні для виготовлення торфу кускового паливного відповідно до вимог РСТ УССР 1996-90 "Торф кусковой топливный. Технические условия" та придатні для виготовлення ґрунту торф`яного рослинного відповідно до ТУ 205 УССР 341-83 "Грунт торфяной растительный" з урахуванням змін, внесених відповідно до п. 3.2 цього протоколу за категорією С1 класу 121 у кількості (тис.т.): загальні запаси 100,76; видобувні 86,09.

Згідно пункту 3.4. Протоколу №4852 від 13 серпня 2019 року, колегія ДКЗ вирішила: Апробувати підраховані станом на 01.08.2019 балансові запаси пісків місцевого значення Північної та Південної частин родовища Мехедове ТОВ "Десна С Контракт", придатних для благоустрою, рекультивації та планування відповідно до ДСТУ Б В.2.7-29-95 "Дрібні заповнювачі, із відходів промисловості, штучні для будівельних матеріалів, виробів, конструкцій і робіт. Класифікація", за категорією С2 класу 122 у кількості 4454,8 тис. м3.

Відповідно до пункту 3.6. Протоколу №4852 від 13 серпня 2019 року, колегія ДКЗ вирішила: визнати запаси Північної та Південної частини родовища Мехедове підготовленими для подальшого геологічного вивчення та експлуатації на умовах економічного ризику.

30 серпня 2019 року ТОВ "Десна С Контракт" звернулось до Державної служби геології та надр України із заявою від 29 серпня 2019 року №47 на отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування торфу та піску Північної та Південної частини родовища Мехедове без проведення аукціону (вх. номер Держгеонадр 17301/02/12-19), на підставі п.п. 1 п. 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (далі - Порядок №615).

До заяви від 29 серпня 2019 року №47 ТОВ "Десна С Контракт" додано наступний пакет документів:

1. Пояснювальна записка;

2. Протокол №4852 засідання колегії Державної комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України від 13.08.2019 року;

3. Каталог географічних координат кутових точок ділянки надр - Північної та Південної частин родовища торфу та пісків Мехедове у Броварському районі Київської області (похибка - менш як 1 секунда) із зазначенням площі;

4. Оглядова карта (масштаб 1:100000);

5. Ситуаційний план з нанесеними межами площі та географічними координатами кутових точок ділянки надр - Північної та Південної частин родовища торфу та пісків Мехедове (масштаб 1:25000);

6. План підрахунку запасів торфу на топографічній основі з нанесеними межами категорії запасів ділянки надр - Північної та Південної частин родовища торфу та пісків Мехедове (масштаби 1:1000 та 1:5000);

7. План підрахунку запасів пісків на топографічній основі з нанесеними межами категорії запасів ділянки надр - Північної та Південної частин родовища торфу та пісків Мехедове (масштаби 1:1000 та 1:5000);

8. Геологічні розрізи по лініях І-І, ІІ-ІІ;

9. Програма робіт введення в експлуатацію Північної та Південної частин родовища торфу та пісків Мехедове;

10. Повідомлення про планову діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля;

11. Інформація про внесення до Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля;

12. CD-R - 1 диск із файлом Мехедове.pdf (сканована копія усього пакету документів).

09 вересня 2019 року Державна служба геології та надр України направила лист №18671/01/12-19 та копію заяви про отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування торфу та піску Північної та Південної частини родовища Мехедове без проведення аукціону до Броварської районної ради Київської області, які отримані радою 13 вересня 2019 року за реєстраційним номером №664.

23 вересня 2019 року Постійною комісією з питань екології та охорони навколишнього середовища Броварської районної ради Київської області направлено Держгеонадрам лист №440, яким повідомлено про погодження Постійною комісією проекту рішення про надання спеціального дозволу ТОВ "Десна С Контракт" на користування надрами з метою видобування торфу та піску Північної та Південної частин родовища Мехедове.

Вказаний лист був отриманий Держгеонадрами 26 вересня 2019 за реєстраційним номером №18962/02/12-19.

21 листопада 2019 року Броварська районна рада Київської області прийняла рішення №875-65 позач.-VІІ "Про надання погодження на отримання спеціального дозволу ТОВ "Десна С Контракт" на користування надрами з метою видобування торфу та піску Північної та Південної частини родовища Мехедове, розташованого у Броварському районі Київської області".

09 вересня 2019 року Державна служба геології та надр України направила лист №18671/01/12-19 та копію заяви про отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування торфу та піску Північної та Південної частини родовища Мехедове без проведення аукціону та доданих до неї документів до Київської обласної ради, які отримані останньою 14.09.2019 року за реєстраційним номером 05-01-15/2947-01.

Київська обласна рада станом на дату подання даного позову погодження або відмову в погодженні отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування торфу та піску Північної та Південної частини родовища Мехедове без проведення аукціону не надала та повідомила, що дане питання знаходиться на розгляді Постійної комісії з питань екології, природокористування, водних ресурсів, ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та інших надзвичайних ситуацій, що підтверджується листом від 23.12.2019 року №07-04/2336-726.

Крім того, 18 червня 2019 року Рожнівська сільська рада Броварського району Київської області прийняла рішення №993 "Про надання погодження на отримання спеціального дозволу на користування надрами ТОВ "Десна С Контракт" в с. Рожни Броварського району Київської області". Про вказане рішення було повідомлено Держгеонадра листом від 09 вересня 2019 року №09/09, який був отриманий відповідачем 10 вересня 2019 року за реєстраційним номером №17825/02/12-19.

Також, 09 вересня 2019 року Держгеонадра, на виконання вимог пункту 25 Порядку №615, направило лист №18649/01/12-19 до Міністерства екології та природних ресурсів України про надання пропозицій щодо надання ТОВ "Десна С Контракт" спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування торфу та піску Північної та Південної частини родовища Мехедове без проведення аукціону.

Листом від 27 вересня 2019 року №5/1-11/10451-19 Міністерство енергетики та захисту довкілля України повідомило Держгеонадра про внесення пропозиції щодо надання спеціального дозволу на користування надрами ТОВ "Десна С Контракт" з метою видобування торфу та піску Північної та Південної частини родовища Мехедове Броварського району Київської області.

Державною службою геології та надр України направлено на адресу ТОВ "Десна С Контракт" лист за вих. №21725/03/12-19 від 28 жовтня 2019 року, яким повернуто nовариству заяву від 29 серпня 2019 року №47 з доданими документами та лист від 09 вересня 2019 року №09/09, у зв`язку з тим, що вони не відповідають вимогам Кодексу України "Про надра" та Порядку.

У своєму листі від 28 жовтня 2019 року за вих. №21725/03/12-19 Державна служба геології та надр України зазначила, що "Відповідно до статті 43 Кодексу кадастр родовищ і проявів корисних копалин ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Згідно зі статтею 44 Кодексу України про надра, Державний баланс запасів корисних копалин ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Відповідно до статті 45 Кодексу України про надра, для визначення промислової цінності родовищ і оцінки запасів корисних копалин по кожному родовищу встановлюються кондиції на мінеральну сировину, що становлять сукупність вимог до якості і кількості корисних копалин, гірничо-геологічних та інших умов розробки родовища.

Кондиції на мінеральну сировину розробляються з урахуванням раціонального використання всіх корисних копалин, а також наявних у них цінних компонентів і підлягають експертизі центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Відповідно до пункту 3 Порядку розпорядження геологічною інформацією, яке затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2018 №939 (далі - Порядок 939) геологічна інформація, створена (придбана) за власні кошти юридичних та фізичних осіб, є їх власністю. Власник геологічної інформації повідомляє Держгеонадрам про її створення, придбання, передачу ним права власності на геологічну інформацію чи права користування нею у порядку, встановленому пунктом 4 Порядку 939.

Згідно з пунктом 4 Порядку 939, відомості про геологічну інформацію незалежно від виду та форми власності підлягають обліку у каталозі відомостей про геологічну інформацію, що ведеться державним науково-виробничим підприємством "Державний інформаційний геологічний фонд України" в порядку, визначеному Мінприроди.

Станом на 22.10.2019 р. протокол Державної комісії України по запасах корисних копалин від 13.08.2019 р. №4852 та звіт "Геолого-економічне обґрунтування доцільності виділення Північної та Південної частини родовища "Мехедове" у Броварському районі Київської області" не передано на зберігання в установленому законодавством порядку.

Разом з тим, повертаючи лист Товариства від 09.09.2019 р. №09/09 (вхідний Держтеонадр від 10.09.2019 р. №17825/02/12-19) про долучення документів до заяви з додатком (копія рішення Рожнівської сільської ради від 18.06.2019 №993) повідомлено, що надання додаткових документів Порядком не передбачено.

Пунктом 9 Порядку визначено, що дії щодо погодження видачі спеціального дозволу на користування надрами вчиняються Держгеонадрами без залучення особи, що звернулася за одержанням дозволу, відповідно до географічних координат ділянки надр, зазначених у заяві про отримання дозволу, і документів, зазначених у додатку 1 до Порядку, в межах строку, встановленого для видачі спеціального дозволу на користування надрами".

09 грудня 2019 року ТОВ "Десна С Контракт" подано до Державної служби геології та надр України лист від 09 грудня 2019 року №09/12 з вимогою повторно розглянути заяву ТОВ "Десна С Контракт", подану листом від 29 серпня 2019 року №47 на отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування торфу та піску Північної та Південної частини родовища Мехедове без проведення аукціону, до якої був доданий відповідний пакет документів.

Листом від 17 грудня 2019 року №24948/01/12-19 Державна служба геології та надр України повернула позивачу пакет документів на отримання спеціального дозволу, у зв`язку з невідповідністю документів, поданих заявником вимогам Порядку.

У своєму листі від 17.12.2019 №24948/01/12-19 Державна служба геології та надр України зазначила, що за результатами розгляду наданої Товариством заяви та додатків до неї виявлено наступні зауваження:

1) заява товариства не відповідає пункту 8 Порядку, у тому числі щодо надання згоди на розкриття змісту геологічної інформації, що створена (придбана) за власні кошти заявника;

2) разом із заявою товариством не подано дві копії заяви та доданих документів, передбачених додатком 1 до Порядку, у паперовій та електронній формі;

3) відсутні результати оцінки впливу на довкілля (звіт з оцінки впливу на довкілля, звіт про громадське обговорення та висновок з оцінки впливу на довкілля), надання яких передбачено діючим законодавством згідно з додатком 1 до Порядку.

Не погоджуючись із ненаданням спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, позивач звернувся до суду з вищевказаним позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 2 Кодексу України про надра передбачено, що завданням Кодексу України про надра є регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян.

За приписами частини 1 статті 19 Кодексу України про надра, надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.

Положеннями частини 1 статті 16 Кодексу України про надра визначено, що спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, поновлення дії, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін регулює Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615 (далі - Порядок №615, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до підпункту 1 пункту 8 Порядку №615, без проведення аукціону дозвіл надається у разі видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів; видобування корисних копалин (крім нафти і газу), якщо заявник за власні кошти здійснив апробацію за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин в установленому порядку; геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробка родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ), якщо заявник за власні кошти виключно в результаті геологічного вивчення ділянки надр на підставі відповідного спеціального дозволу на користування надрами здійснив апробацію за умови затвердження в установленому порядку підрахунку запасів корисних копалин після отримання спеціального дозволу.

Згідно частини 1 статті 3 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" від 06 вересня 2005 року №2806-IV (далі - Закон №2806-IV) визначено, що основними принципами державної політики з питань дозвільної системи у сфері господарської діяльності є установлення єдиних вимог до порядку видачі документів дозвільного характеру.

Нормами ч. 1 ст. 4 Закону №2806-IV передбачено, що виключно законами, які регулюють відносини, пов`язані з одержанням документів дозвільного характеру, встановлюються вичерпний перелік підстав для відмови у видачі, переоформлення, анулювання документа дозвільного характер; перелік та вимоги до документів, які суб`єкту господарювання необхідно подати для одержання документа дозвільного характеру.

За приписами ч. 5 ст. 4-1 Закону №2806-IV, підставами для відмови у видачі документа дозвільного характеру є: подання суб`єктом господарювання неповного пакета документів, необхідних для одержання документа дозвільного характеру, згідно із встановленим вичерпним переліком; виявлення в документах, поданих суб`єктом господарювання, недостовірних відомостей; негативний висновок за результатами проведених експертиз та обстежень або інших наукових і технічних оцінок, необхідних для видачі документа дозвільного характеру. Законом можуть встановлюватися інші підстави для відмови у видачі документа дозвільного характеру.

Відмова у видачі документа дозвільного характеру за підставами, не передбаченими законами, не допускається.

Пунктом 8 Порядку №615 закріплено, що для отримання дозволу без проведення аукціону заявник подає органові з питань надання дозволу заяву разом з документами, зазначеними у додатку 1, у паперовій та електронній формі. Разом із заявою подаються дві копії заяви та доданих до неї документів. У заяві зазначаються назва ділянки надр, її місцезнаходження відповідно до адміністративно-територіального устрою України (область, район, населений пункт, прив`язка на місцевості), географічні координати ділянки надр, вид корисних копалин, вид користування надрами, строк дії дозволу, відомості про заявника (найменування, місцезнаходження, код згідно з ЄДРПОУ юридичної особи або прізвище, ім`я, по батькові, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків фізичної особи - підприємця чи серія та номер паспорта такої особи (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті), інформація для здійснення зв`язку із заявником (номер телефону, адреса електронної пошти), а також підстава для надання дозволу згідно з пунктом 8 цього Порядку.

Згідно п. 2 Переліку документів, що подаються разом із заявою про надання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону (Додаток №1 до Порядку №615), з метою видобування корисних копалин разом із заявою подаються, зокрема, наступні документи: пояснювальна записка з характеристикою об`єкта, стану його геологічного вивчення, методу розробки, обґрунтуванням необхідності використання надр, із зазначенням потужності підприємства; копії протоколів, завірені заявником, Державної комісії по запасах (Української територіальної комісії по запасах корисних копалин, центральної комісії по запасах корисних копалин, науково-технічних/технічних рад) про затвердження (апробацію) запасів у повному обсязі; каталог географічних координат кутових точок ділянки надр (похибка - менш як 1 секунда) із зазначенням її площі; оглядова карта (масштаб не менш як 1:200000); ситуаційний план з нанесеними межами площі видобування та географічними координатами її кутових точок (похибка - менш як 1 секунда) у масштабі, який дає змогу перевірити правильність визначення координат; план підрахунку запасів корисної копалини на топографічній основі з нанесеними межами категорії запасів, межами земельного та гірничого відводів (за наявності), контуром ліцензійної площі з географічними координатами кутових точок ділянки надр, а також з лініями геологічних розрізів; характерні геологічні розрізи з межами категорій запасів та умовними позначками.

До перелічених документів додаються: завірені заявником копії результатів оцінки впливу на довкілля (звіт з оцінки впливу на довкілля, звіт про громадське обговорення та висновок з оцінки впливу на довкілля) відповідно до Закону України "Про оцінку впливу на довкілля"; для підприємств, які розпочинають розробку родовища, - програма робіт із введення родовища в експлуатацію із зазначенням окремих етапів та строку їх проведення, джерел фінансування до досягнення підприємством проектної потужності.

Відповідно до п. 19 Порядку №615, підставами для прийняття рішення про відмову в наданні дозволу є: подання заявником документів не в повному обсязі; виявлення у поданих документах недостовірних даних; невідповідність документів, поданих заявником, вимогам пункту 8 цього Порядку; наявність інформації від правоохоронних органів та суб`єктів фінансового моніторингу, що заявник здійснює фінансування тероризму в Україні; відмова органів, зазначених в абзацах другому і третьому пункту 9 цього Порядку, у погодженні надання надр у користування; наявність зауважень Мінприроди щодо надання дозволу відповідно до природоохоронного законодавства, передбачених пунктом 25 цього Порядку.

В силу пункту 21 Порядку №615, у разі відмови в наданні, продовженні строку дії, переоформленні дозволу або внесенні змін до нього документи повертаються в повному обсязі заявникові.

Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ "Десна С Контракт" (Замовник) уклало з Товариством з обмеженою відповідальністю "Геопроф" (Виконавець) Договір на виконання робіт по створенню науково-технічної продукції 21 січня 2019 року №07-19 (Т. 1 а.с. 38-43).

Відповідно до пункту 1.1 вищевказаного Договору №07-19, Замовник доручає, а Виконавець зобов`язується виконати у відповідності до умов даного Договору, роботу, а Замовник зобов`язується прийняти належно виконані роботи та оплатити їх вартість.

Пунктом 2.1 Договору №07-19 передбачено, що Виконавцем виконуються роботи щодо геолого-економічного обгрунтування доцільності виділення Північної та Південної частин родовища торфу і піску у Броварському районі Київської області.

Листом від 20 вересня 2019 року №05-605-0494 ДНВП "Геоінформ України" повідомило ТОВ "Десна С Контракт" про те, що подані Товариством реєстраційні документи на роботи та дослідження геологічного вивчення надр зареєстровані під державним реєстраційним номером У-19-60/1 (Т. 1 а.с. 44).

На підставі проведених робіт ТОВ "Геопроф" складено звіт, який подано до Державної комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України.

Державною комісією України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України було розглянуто матеріали попередньої геолого-економічної оцінки торфу та пісків Північної та Південної частин родовища Мехедове у Броварському районі Київської області, поданих ТОВ "Десна С Контракт" з метою розподілу запасів та обґрунтування виділення Північної та Південної його частини, як окремого об`єкту надрокористування та отримання спеціального дозволу на видобування (державний реєстраційний номер У-19-60/1), за результатами якого складено Протокол від 13 серпня 2019 року №4852 (Т. 1 а.с. 47-63).

Із вищевказаного Протоколу №4852 вбачається, що колегія ДКЗ вирішилаапробувати підраховані станом на 01.08.2019 р. балансові запаси торфу загальнодержавного значення та пісків місцевого значення Північної та Південної частин родовища Мехедове ТОВ "Десна С Контракт".

Пунктом 3.6. Протоколу №4852 від 13 серпня 2019 року колегія ДКЗ вирішила визнати запаси Північної та Південної частини родовища Мехедове підготовленими для подальшого геологічного вивчення та експлуатації на умовах економічного ризику.

З огляду на зазначене, колегія суддів вважає вірним висновок суду першої інстанції про те, що ТОВ "Десна С Контракт" має право на отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування торфу та піску Північної та Південної частини родовища Мехедове у Броварському районі Київської області без проведення аукціону, на підставі п.п.1 п. 8 Постанови №615.

30 серпня 2019 року ТОВ "Десна С Контракт" звернулось до Державної служби геології та надр України із заявою від 29 серпня 2019 року №47 на отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування торфу та піску Північної та Південної частини родовища Мехедове без проведення аукціону за вх. номер Держгеонадр України 17301/02/12-19 (Т. 1 а.с. 64-66).

Листом від 28 жовтня 2019 року №21725/03/12-19 Державна служба геології та надр України повернула ТОВ "Десна С Контракт" заяву від 29 серпня 2019 року №47 з доданими документами та лист від 09 вересня 2019 року №09/09, у зв`язку з тим, що вони не відповідають вимогам Кодексу України "Про надра" та Порядку №615 (Т. 1 а.с. 173-174).

Листом від 09 грудня 2020 року № 09/12, який зареєстрований Держгеонадарами 09.12.2019 року за №23280/02/12-19, ТОВ "Десна С Контракт" звернулося до відповідача із листом, до якого було додано заяву від 29 серпня 2019 року №47 (Т. 1 а.с. 175-179).

Оскільки, до листа від 09 грудня 2020 року № 09/12 позивачем було додано заяву від 29 серпня 2019 року №47, вказане, на думку колегії суддів, спростовує доводи апелянта про те, що повторне звернення ТОВ "Десна С Контракт" повинно було розглядатися Державною службою геології та надр України, як окреме звернення позивача.

Разом з тим, листом від 17 грудня 2019 року №24948/01/12-19 Державна служба геології та надр України повернула ТОВ "Десна С Контракт" пакет документів на отримання спеціального дозволу (Т. 1 а.с. 36-37).

Підставою для повернення стали наступні зауваження відповідача: 1) заява товариства не відповідає пункту 8 Порядку, у тому числі, щодо надання згоди на розкриття змісту геологічної інформації, що створена (придбана) за власні кошти заявника; 2) разом із заявою товариством не подано дві копії заяви та доданих документів, передбачених додатком 1 до Порядку, у паперовій та електронній формі; 3) відсутні результати оцінки впливу на довкілля (звіт з оцінки впливу на довкілля, звіт про громадське обговорення та висновок з оцінки впливу на довкілля), надання яких передбачено діючим законодавством згідно з додатком 1 до Порядку.

Так, посилання Держгеонадр на неподання двох копій заяви та доданих документів, передбачених додатком 1 до Порядку, колегія суддів вважає необгрунтованими, оскільки, відповідачем не поверталися документи ТОВ "Десна С Контракт", які були зареєстровані 30 серпня 2019 року за вх. №17301/02/12-19, як такі, що не відповідають вимогам Порядку №615, а були надіслані відповідним органам для надання або відмови у наданні погодження на отримання спеціального дозволу.

Щодо доводів апелянта про те, що до заяви на отримання спеціального дозволу не додано результати оцінки впливу на довкілля (звіт з оцінки впливу на довкілля, звіт про громадське обговорення та висновок з оцінки впливу на довкілля), колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до пункту 4 Приміток Додатку 1 Порядку №615, у разі відсутності у заявника, який подав до 01 вересня 2019 р., відповідно до пункту 8 цього Порядку, заяву разом з документами, зазначеними у цьому додатку, з метою отримання дозволу на геологічне вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі, дослідно-промислову розробку родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ), видобування нафти і газу (промислова розробка родовищ), видобування корисних копалин, результатів оцінки впливу на довкілля на плановану діяльність (звіт з оцінки впливу на довкілля, звіт про громадське обговорення та висновок з оцінки впливу на довкілля) такий заявник подає разом із зазначеною заявою засвідчену своїм підписом копію поданого, відповідно до Закону України "Про оцінку впливу на довкілля", повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, та інформацію про його внесення до Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля.

У такому випадку до особливих умов дозволу включається обов`язок надрокористувача провести процедуру оцінки впливу на довкілля, відповідно до Закону України "Про оцінку впливу на довкілля", у строк, що не перевищує шести місяців з дня внесення повідомлення про плановану діяльність до Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля.

Отже, так як ТОВ "Десна С Контракт" вперше звернулося до Держгеонадр із заявою від 29 серпня 2019 року №47, тобто, до 01 вересня 2020 року, а листом від 09 грудня 2020 року № 09/12 позивачем було лише повторно надіслано вищевказану заяву, колегія суддів вважає, що, в даному випадку, застосуванню підлягають положення пункту 4 Приміток Додатку 1 Порядку №615.

Колегія суддів зазначає, що законодавством не визначено обов`язку позивача станом на 29 серпня 2019 року надавати разом із заявою про видачу спеціального дозволу результатів оцінки впливу на довкілля, а лише передбачено надати повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля та інформацію про його внесення до Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля.

В такому випадку, позивач повинен провести процедуру оцінки впливу на довкілля, відповідно до Закону України "Про оцінку впливу на довкілля", у строк, що не перевищує шести місяців з дня внесення повідомлення про плановану діяльність.

Із матеріалів справи вбачається, що позивачем було надано повідомлення про планову діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля та інформацію про його внесення до Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля, про що зазначено в заяві від 29 серпня 2019 року №47 (Т. 1 а.с. 98-102).

Таким чином, заява ТОВ "Десна С Контракт" про отримання спеціального дозволу на користування надрами відповідає вимогам п. 8 Порядку №615.

Враховуючи вищезазначене, колегія суддів вважає необгрунтованими посилання апелянта на ненадання ТОВ "Десна С Контракт" результатів оцінки впливу на довкілля на плановану діяльність (звіту з оцінки впливу на довкілля, звіту про громадське обговорення та висновків з оцінки впливу на довкілля).

Пунктом 8 Порядку №615 передбачено, що рішення про надання дозволу без проведення аукціону приймається органом з питань надання дозволу відповідно до даних, зазначених у заяві про отримання дозволу, та документів, зазначених у додатку 1, протягом 30 календарних днів після отримання всіх погоджень, передбачених пунктом 9 цього Порядку, та пропозицій Мінприроди, передбачених пунктом 25 цього Порядку. Інформація про предмет зазначеного рішення розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу протягом п`яти робочих днів з дня його прийняття.

За приписами пункту 9 Порядку №615, надання надр у користування, за винятком надання надр на умовах угод про розподіл продукції та у межах континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України, погоджується з: Радою міністрів Автономної Республіки Крим, відповідними обласними, Київською і Севастопольською міськими радами - на користування ділянками надр з метою геологічного вивчення, розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, а також для цілей, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин; відповідними районними, міськими, селищними, сільськими радами - на користування ділянками надр, що містять корисні копалини місцевого значення.

У разі ненадання органами, зазначеними в абзацах другому і третьому цього пункту, позитивної або негативної відповіді щодо погодження за результатами розгляду на найближчій сесії (але у будь-якому разі не пізніше ніж через 45 календарних днів з дати отримання документів від органу з питань надання дозволу) вважається, що надання дозволу ними погоджено.

Матеріали справи свідчать, що Броварською районною радою Київської області рішенням від 21 листопада 2019 року №875-65 позач.-VІІ "Про надання погодження на отримання спеціального дозволу ТОВ "Десна С Контракт" на користування надрами з метою видобування торфу та піску Північної та Південної частини родовища Мехедове, розташованого у Броварському районі Київської області" надано погодження ТОВ "Десна С Контракт" на отримання спеціального дозволу (Т. 1 а.с. 109).

Також, матеріали справи містять рішення Рожнівської сільської ради Броварського району Київської області від 18 червня 2019 року №993 "Про надання погодження на отримання спеціального дозволу на користування надрами ТОВ "Десна С Контракт" в с. Рожни Броварського району Київської області" та лист Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 27 вересня 2019 року №5/1-11/10451-19 про внесення пропозиції щодо надання спеціального дозволу на користування надрами ТОВ "Десна С Контракт" з метою видобування торфу та піску Північної та Південної частини родовища Мехедове Броварського району Київської області.

Згідно пункту 8 Порядку №615, рішення про надання дозволу без проведення аукціону приймається органом з питань надання дозволу відповідно до даних, зазначених у заяві про отримання дозволу, та документів, зазначених у додатку 1, протягом 30 календарних днів після отримання всіх погоджень, передбачених пунктом 9 цього Порядку, та пропозицій Мінприроди, передбачених пунктом 25 цього Порядку. Інформація про предмет зазначеного рішення розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу протягом п`яти робочих днів з дня його прийняття.

Частиною 6 статті. 4-1 Закону №2806-IV передбачено, що у разі якщо у встановлений законом строк суб`єкту господарювання не видано документ дозвільного характеру або не прийнято рішення про відмову у його видачі, через десять робочих днів з дня закінчення встановленого строку для видачі або відмови у видачі документа дозвільного характеру суб`єкт господарювання має право провадити певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності. Відмітка в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань про дату прийняття заяви є підтвердженням подання заяви та документів державному адміністратору або дозвільному органу. Днем видачі документа дозвільного характеру вважається останній день строку розгляду заяви дозвільним органом, передбаченого законом.

Враховуючи вищезазначене, колегія суддів вважає вірним висновок суду першої інстанції про безпідставність відмови відповідача у наданні позивачеві спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування торфу та піску Північної та Південної частини родовища Мехедове у Броварському районі Київської області у відповідях на заяви ТОВ "Десна С Контракт" від 29 серпня 2019 року №47 та від 09 грудня 2019 року №09/12.

Щодо доводів апелянта про дискреційні повноваження Держгеонадр, колегія суддів зазначає наступне.

Поняття дискреційних повноважень наведене, зокрема, у Рекомендаціях Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2, які прийняті Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, відповідно до яких, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду у постанові від 05 листопада 2019 року у справі №817/864/18 зазначив наступне: …Поняття дискреційних повноважень наведене, зокрема, у Рекомендаціях Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2, які прийняті Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, відповідно до яких під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Дискреційні повноваження в більш вузькому розумінні - це можливість діяти за власним розсудом, в межах закону, можливість застосувати норми закону та вчинити конкретні дії (або дію) серед інших, кожні з яких окремо є відносно правильними (законними).

Тобто, дискреційними є право суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Прикладом такого права є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова може . При цьому дискреційні повноваження завжди мають межі, встановлені законом .

Аналогічна позиція викладена, зокрема, у постановах Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду від 23 січня 2018 року у справі № 208/8402/14-а, від 29 березня 2018 року у справі №816/303/16, від 06 березня 2019 року у справі №200/11311/18-а, від 16 травня 2019 року у справі №818/600/17.

Таким чином, колегія суддів вважає безпідставними посилання апелянта на наявність дискреційних повноважень.

Решта доводів та заперечень апелянта висновків суду першої інстанції не спростовують.

Враховуючи вищезазначене, колегія суддів вважає вірними висновки суду першої інстанції про те, відповідач під час розгляду питання щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, діяв не в порядку та не у спосіб, що передбачений чинним законодавством, а тому, зобов`язання відповідача надати спеціальний дозвіл на користування надрами позивачу буде належним способом відновлення порушених прав та інтересів позивача та відповідає наявному у позивача праву користуватись надрами відповідних ділянок надр.

Згідно п. 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Аналізуючи обставини справи та норми чинного законодавства, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про обґрунтованість позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Десна С Контракт" та наявність правових підстав для їх задоволення.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч. 2 ст. 77 КАС України).

При цьому, доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.

Відповідно до ч. 3 ст. 242 КАС України, обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

З підстав вищенаведеного, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку та прийняв рішення, з дотриманням норм матеріального і процесуального права, а тому підстав для його скасування не вбачається.

Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. ст. 243, 250, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів,-

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України залишити без задоволення.

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 28 лютого 2020 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду в порядку і строки, визначені статтями 328-329 КАС України.

Суддя-доповідач Вівдиченко Т.Р.

Судді Кузьменко В.В.

Шурко О.І.

Повний текст постанови виготовлено 05.10.2020 року

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.09.2020
Оприлюднено08.10.2020
Номер документу92019471
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/7305/19

Ухвала від 15.09.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Балаклицький А. І.

Ухвала від 30.08.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 28.08.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 09.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 30.11.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Балаклицький А. І.

Постанова від 29.09.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Постанова від 29.09.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 05.05.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 05.05.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 01.04.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні