СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 жовтня 2020 р. Справа №480/3736/20
Сумський окружний адміністративний суд у складі судді Гелети С.М., розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження у приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Гружчанської сільської ради Конотопського району Сумської області про визнання бездіяльності незаконною та зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовною заявою до Гружчанської сільської ради Конотопського району Сумської області (далі - відповідач), в якій просить визнати незаконною бездіяльність відповідача, зобов`язати Гружчанську сільську раду затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства загальною площею 2 га на території Гружчанської сільської ради Конотопського району Сумської області та надати у власність земельну ділянку кадастровий номер 5922081900:03:002:0503 для ведення особистого селянського господарства загальною площею 2 га на території Гружчанської сільської ради Конотопського району Сумської області.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у вересні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до відповідача із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою на території Гружчанської сільської ради Конотопського району Сумської області. Оскільки в місячний строк сільська рада не надала дозволу та не прийняла обґрунтованої відмови в наданні такого дозволу, позивач в порядку ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України, отримав право на розроблення такого проекту.
Після розроблення проекту землеустрою та його погодження у встановленому законом порядку, в квітні 2020 року ОСОБА_1 звернувся до сільської ради із заявою про затвердження вказаного проекту. Однак, відповідач рішення про затвердження або відмову в затвердженні проекту не прийняв, про результати розгляду заяви від 21.04.2020 позивача не повідомив, у зв`язку із чим останній вважає таку бездіяльність Гружчанської сільської ради незаконною та звернувся до суду за захистом своїх прав.
Гружчанська сільська рада відзиву на позов та витребуваних судом документів не надала у зв`язку із чим суд, відповідно до ч. 4 ст. 159 КАС України, приходить до висновку про визнання сільською радою позову.
Ухвалою від 23.06.2020 судом відкрито провадження, справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін. Ухвалами від 26.06.2020 та від 07.10.2020 відмовлено в задоволенні клопотання позивача про розгляд справи з викликом сторін.
Дослідивши матеріали справи, встановивши фактичні обставини та оцінивши надані докази в їх сукупності, суд частково задовольняє позовні вимоги, виходячи із наступного.
Судом встановлено, що у вересні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до Гружчанської сільської ради із завою від 30.09.2019 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2 га, яка знаходиться на території Гружчанської сільської ради Конотопського району Сумської області (а.с. 13).
Указана заява була направлена поштою та згідно з відомостями з офіційного веб-сайту ПАТ "Укрпошта" отримана відповідачем 02.10.2019 (а.с. 14).
Не отримавши відповідь на таку заяву, керуючись ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України, позивач замовив проект землеустрою бажаної земельної ділянки.
Так, частиною 7 ст. 118 Земельного кодексу України передбачено, що у разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
З урахуванням положень наведеної норми, 06.11.2019 позивач уклав з ФОП ОСОБА_2 договір № 118/19 про складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність на території Гружчанської сільської ради Конотопського району Сумської області (а.с. 15-16).
Про замовлення проекту землеустрою ОСОБА_1 також повідомив Гружчанську сільську раду листом від 06.11.2019 (а.с. 18). Згідно з додатковою угодою від 06.02.2020, ФОП ОСОБА_2 передав право на виконання умов договору від 06.11.2019 № 118/19 ФОП ОСОБА_3 (а.с. 17).
На замовлення ОСОБА_1 ФОП ОСОБА_3 було розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства на території Гружчанської сільської ради Конотопського району Сумської області (кадастровий номер земельної ділянки 5922081900:03:002:0503 площею 2,0 га) (а.с. 7-40).
Розроблений проект землеустрою погоджено висновком від 01.04.2020 № 3579/82-20 головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області (а.с. 42).
У квітні 2020 року ОСОБА_1 направив до Гружчанської сільської ради заяву від 21.04.2020 у якій просив затвердити проект землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2 га на території Гружчанської сільської ради Конотопського району Сумської області (а.с. 52).
Однак, рішення по заяві ОСОБА_1 від 21.04.2020 сільською радою прийнято не було у зв`язку із чим позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.
Порядок безоплатної передачі земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у власність врегульовано статтею 118 Земельного кодексу України.
Частиною 6 ст. 118 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни, які зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).
Згідно з ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
Відповідно до ч. 8 ст. 118 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
Частина 9 статті 118 Земельного кодексу України передбачає, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду (ч. 10 статті 118).
При цьому частиною 6 статті 186-1 Земельного кодексу України передбачено, що підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.
Аналіз наведених норм свідчить про те, що з моменту отримання погодженого проекту землеустрою сільська рада у двотижневий строк повинна прийняти рішення про затвердження такого проекту та надання земельної ділянки у власність.
Також, суд вважає за необхідне зазначити, що відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання (стаття 25 Закону).
Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Таким чином питання затвердження/відмови в затвердженні проекту землеустрою вирішується сільською радою на пленарному засіданні та викладається у формі рішення такої ради.
Однак, доказів того, що Гружчанською сільською радою було прийнято рішення про затвердження виготовленого на замовлення ОСОБА_1 проекту землеустрою матеріали справи не містять, в тому числі такі докази не були надані відповідачем.
За таких обставин, суд приходить до висновку про допущення Гружчанською сільською радою протиправної бездіяльності при вирішенні заяви ОСОБА_1 від 21.04.2020 про затвердження проекту землеустрою.
Враховуючи викладене вище, суд задовольняє позовні вимоги ОСОБА_1 в частині визнання протиправною бездіяльності Гружчанської сільської ради, допущеної при розгляді заяви від 21.04.2020.
Суд також зазначає, що оскільки сільською радою не було прийнято відповідного рішення щодо погодження проекту землеустрою та не було надано оцінки як проекту в цілому так і висновкам погодження такого проекту землеустрою щодо відповідності вимогам закону. В свою чергу суд не уповноважений здійснювати перевірку наявності чи відсутності наявних невідповідностей, оскільки у такому разі це не входить до предмету судової перевірки. А прийняття судом рішення про зобов`язання відповідача затвердити проект землеустрою в разі наявності підстав, що унеможливлюють надання у власність спірної земельної ділянки, може бути необґрунтованим та призвести до передачі земельної ділянки з порушенням закону.
З урахуванням викладеного, суд зазначає, що такий спосіб захисту, як зобов`язання Гружчанської сільської ради прийняти конкретне рішення, як і будь-які інші способи захисту застосовується лише за наявності необхідних підстав, з урахуванням фактичних обставин справи. У цій справі з метою захисту порушеного права позивача ефективним та належним, за встановлених обставин, є такий спосіб захисту порушених прав, як зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача про затвердження проекту землеустрою.
З огляду на викладене, суд вважає за необхідне зобов`язати Гружчанську сільську раду повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 21.04.2020 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки з кадастровим номером 5922081900:03:002:0503 на території Гружчанської сільської ради Конотопського району Сумської області.
Враховуючи задоволення позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань ГУ Держгеокадастру у Сумській області судові витрати в розмірі 840,80 грн.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 243-246, 255, 293, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позов ОСОБА_1 до Гружчанської сільської ради Конотопського району Сумської області про визнання бездіяльності незаконною та зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Гружчанської сільської ради Конотопського району Сумської області щодо розгляду заяви ОСОБА_1 від 21.04.2020 про затвердження проекту землеустрою.
Зобов`язати Гружчанську сільську раду Конотопського району Сумської області (41651, Сумська область, Конотопський район, с. Грузьке, вул. Центральна, 1, код ЄДРПОУ 04389130) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) від 21.04.2020 про затвердження проекту землеустрою та, за результатами її розгляду, прийняти рішення з урахуванням правової оцінки спірних правовідносин, наданої судом.
В задоволенні інших вимог - відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Гружчанської сільської ради Конотопського району Сумської області (41651, Сумська область, Конотопський район, с. Грузьке, вул. Центральна, 1, код ЄДРПОУ 04389130) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) суму судового збору в розмірі 840,80 грн.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення складено 07.10.2020.
Суддя С.М. Гелета
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.10.2020 |
Оприлюднено | 07.10.2020 |
Номер документу | 92040309 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
С.М. Гелета
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні