ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 620/4230/20 Суддя (судді) першої інстанції: Заяць О.В.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 жовтня 2020 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді: Коротких А.Ю.,
суддів: Сорочка Є.О.,
Чаку Є.В.,
при секретарі Григорук В.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Чернігівської обласної організації політичної партії "Рідне місто" на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року у справі за позовом суб`єкта виборчого процесу Чернігівської обласної партійної організації політичної партії "Рідний Дім" до Прилуцької міської територіальної виборчої комісії Прилуцького району Чернігівської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Чернігівська обласна організація політичної партії "Рідне місто", політична партія "Рідне місто" про визнання протиправною та скасування постанови, -
В С Т А Н О В И В :
Суб`єкт виборчого процесу Чернігівська обласна партійна організація політичної партії "Рідний Дім" звернувся до Чернігівського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом про визнання протиправною та скасування постанови.
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року позов задоволено повністю.
Визнано протиправною та скасовано постанову Прилуцької міської територіальної виборчої комісії Прилуцького району Чернігівської області від 25 вересня 2020 року № 7 "Про реєстрацію кандидатів у депутати Прилуцької міської ради Прилуцького району Чернігівської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків" в частині реєстрації кандидатів у депутати Прилуцької міської ради Прилуцького району Чернігівської області, висунутих Чернігівською обласною організацією політичної партії "Рідне місто" згідно з додатком до Постанови від 25 вересня 2020 року № 1/8.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням суду, Чернігівська обласна організація політичної партії "Рідне місто" звернулась з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати ухвалу суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити повністю. Свої вимоги апелянт мотивує тим, що судом першої інстанції при постановленні оскаржуваного рішення неповно досліджено обставини, що мають значення для справи та неправильно застосовано норми матеріального права.
07 жовтня 2020 року на адресу Шостого апеляційного адміністративного суду надійшов відзив від представника позивача - адвоката Сірого І.О., в якому останній наполягає на законності та обґрунтованості рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року та просить залишити дане рішення без змін (за текстом відзиву).
Заслухавши учасників справи, суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що Центральна виборча комісія (надалі - ЦВК) постановою від 08.08.2020 року № 160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020 року та згідно з додатком визначила перелік сільських, селищних, міських територіальних громад Чернігівської області, у яких призначаються перші місцеві вибори.
10 серпня 2020 року ЦВК постановою від 10.08.2020 року № 172 утворила та сформувала склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій, серед яких утворено та сформовано склад Прилуцької територіальної виборчої комісії Прилуцького району Чернігівської області.
25 вересня 2020 року о 18 год. 20 хв. відповідачем винесена постанова "Про реєстрацію кандидатів у депутати Прилуцької міської ради Прилуцького району Чернігівської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків" № 7, згідно з якою зареєстровано кандидатів у депутати Прилуцької міської ради Прилуцького району Чернігівської області, включених до єдиних та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від партійних організацій згідно з додатком до постанови № 1/8.
Вважаючи постанову відповідача в частині реєстрації кандидатів у депутати Прилуцької міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків згідно з додатком до Постанови від 25 вересня 2020 року № 1/8 протиправною, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до положень статті 69 Конституції України народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.
Основним нормативно-правовим актом, що визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, - є Виборчий кодекс України у редакції на час виникнення спірних правовідносин (далі - ВК України).
Згідно з пунктом 4 частини 2 статті 206 ВК України відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови, реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення.
Відповідно до частини 1 статті 216 ВК України висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Згідно з абзацем 1 частини 2 статті 216 ВК України право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Загальні засади висування кандидатів організацією партії встановлені статтею 217 ВК України.
Висування кандидатів у депутати місцевою організацією партії відбувається на підставі Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.
Відповідна організація партії формує та затверджує єдиний та територіальні виборчі списки на виборах депутатів ВР АРК, обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (10 тисяч виборців і більше).
Висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.
Частиною 10 статті 219 ВК України встановлено, що рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.
Відповідно до п.5.9 Статуту Політичної Партії "Рідне місто", затвердженого протоколом № 2 від 13.12.2008 року, Установчим З`їздом Політичної партії "Рідне місто" у період між З`їздами вищим керівним органом Партії є Політична Рада Партії. До складу Політичної Ради Партії, крім обраних, за посадою членів Політичної Ради Партії входить Голова Партії та його заступники.
До повноважень Політичної Ради Партії належить, зокрема, затвердження рішень регіональних, місцевих парторганізацій, первинних осередків Партії про їх створення; прийняття рішень щодо організаційних заходів із підготовки та проведення виборів, підготовка та затвердження виборчих документів Партії (п.5.10 Статуту).
Відповідно до положень пункту 2 частини 1 статті 222 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів, зокрема, як рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною 10 статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається).
Як вбачається із матеріалів справи, Чернігівська обласна організація ПП "Рідне Місто" 22 вересня 2020 року надала до Прилуцької міської територіальної виборчої комісії рішення конференції Чернігівської обласної організації ПП "Рідне Місто" про висування кандидатів у депутати Прилуцької міської ради Прилуцького району Чернігівської міської ради від 22 вересня 2020 року, яке підписане головою обласної організації та містить печатки такої організації та ПП "Рідне Місто".
Відповідно до положень статті 227 ВК України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.
Згідно з частиною 1 статті 230 ВК України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі: 1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій; 2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини 1 статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини 1 статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави); 3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення; 4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
Наведений список підстав для прийняття рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати є виключним.
Отже, за наявності наведених підстав, територіальна виборча комісія приймає рішення про відмову в реєстрації.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, листом № 24/1 від 24.09.2020 року голова Політичної партії "Рідне місто" Удовіченко Олександр повідомив Чернігівську обласну територіальну виборчу комісію, що Політична Рада Політичної партії "Рідне місто" не погоджувала жодних рішень зборів, конференцій Чернігівської обласної організації Політичної партії "Рідне місто", зокрема не погоджувала рішень ні про висування кандидатів у депутати Чернігівської міської ради Чернігівського району Чернігівської області, ні про висування кандидата на посаду Чернігівського міського голови Чернігівського району Чернігівської області. Будь-які рішення зборів, конференцій Чернігівської обласної організації Політичної партії "Рідне місто" з цього приводу, подані до Чернігівської обласної територіальної виборчої комісії та будь-яких інших виборчих комісій Чернігівської області вважати такими, що не відповідають вимогам чинного законодавства.
Вказаний лист також міститься в матеріалах кримінального провадження № 12020275010001307 за фактом вчинення кримінального проступку, передбаченого ч. 1 ст. 358 КК України, копія якого засвідчена головою Політичної партії "Рідне місто" Удовіченком Олександром (додаток до справи № 620/4230/20 -кримінальне провадження № 12020275010001307).
В судовому засіданні суду першої інстанції було допитано свідка - ОСОБА_1 , який повідомив, що не може підтвердити чи спростувати, чи проводилась 22.09.2020 року обласна конференція Чернігівської обласної організації Політичної партії "Рідне місто" за адресою: смт. Седнів, вул. Шевченка, 28 в парку пам`яті садово-паркового мистецтва "Лизогубський парк".
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, рішення зборів, конференції Чернігівської обласної організації Політичної партії "Рідне місто" про висування кандидатів у депутати Прилуцької міської ради Прилуцького району Чернігівської області від 22 вересня 2020, яке було подано до відповідача, погоджено рішенням від 22 вересня 2020 року №1, при цьому не зазначено назву центрального керівного органу політичної партії, який його погодив.
Ні відповідачем, ні представником третьої особи не було надано до суду першої інстанції рішення від 22 вересня 2020 року №1 про погодження Політичною Радою Політичної партії "Рідне місто" рішення зборів, конференції Чернігівської обласної організації Політичної партії "Рідне місто" про висування кандидатів у депутати Прилуцької міської ради Прилуцького району Чернігівської області від 22 вересня 2020 року.
Отже, відсутність погодження Політичною Радою Політичної партії "Рідне місто" рішення зборів, конференції Чернігівської обласної організації Політичної партії "Рідне місто" про висування кандидатів у депутати Прилуцької міської ради Прилуцького району Чернігівської області є порушенням порядку висування кандидатів у депутати міських рад (ч.10 ст.219 ВК України) та умов реєстрації кандидатів у депутати міських рад (п.2 ч.1 ст.222 ВК України), що свідчить про протиправність оскаржуваної постанови.
Крім того, третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Чернігівською обласною організацією Політичної партії "Рідне місто" не надано жодних належних та допустимих доказів щодо погодження Політичною Радою Політичної партії "Рідне місто" рішення зборів, конференції Чернігівської обласної організації Політичної партії "Рідне місто" про висування кандидатів у депутати Прилуцької міської ради Прилуцького району Чернігівської області від 22 вересня 2020 року.
Окрім того, постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 жовтня 2020 року у справі № 620/4173/20 залишено без змін рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року, яким задоволено повністю адміністративний позов Чернігівської міської партійної організації Політичної партії "Рідний Дім" до Чернігівської міської територіальної виборчої комісії Чернігівського району Чернігівської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Чернігівська обласна організація Політичної партії "Рідне Місто", Політична партія "Рідне Місто", про визнання протиправною та скасування постанови в частині додатка №1.
В справі № 620/4173/20 судами першої та апеляційної інстанції було, зокрема встановлено допустимість доказу - листа Голови Політичної партії "Рідне Місто" № 24/1 від 24.09.2020 року, а також належність підтвердження цим доказом обставини відсутності погодження Політичною Радою Політичної партії "Рідне Місто" будь-яких рішень зборів, конференцій Чернігівської обласної організації політичної партії "Рідне Місто" про висування кандидатів у депутати від даної обласної (міської) організації Політичної партії "Рідне Місто".
Відповідно до п. 4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
На підставі викладеного, колегія суддів доходить висновку про те, що Чернігівська обласна організація політичної партії "Рідне місто" допустила порушення порядку висування кандидатів, що є безумовною підставою для прийняття територіальною виборчою комісією рішення про відмову в реєстрації, а тому судом першої інстанції правомірно було задоволено адміністративний позов шляхом визнання протиправною та скасування постанови Прилуцької міської територіальної виборчої комісії Прилуцького району Чернігівської області від 25 вересня 2020 року № 7 "Про реєстрацію кандидатів у депутати Прилуцької міської ради Прилуцького району Чернігівської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків" в частині реєстрації кандидатів у депутати Прилуцької міської ради Прилуцького району Чернігівської області, висунутих Чернігівською обласною організацією політичної партії "Рідне місто" згідно з додатком до Постанови від 25 вересня 2020 року № 1/8.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду першої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку про те, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Відповідно до ч. 9 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Розподіл судових витрат здійснюється у відповідності до ст. 139 КАС України.
Згідно з ч. 1 ст. 4 Закону України Про судовий збір від 8 липня 2011 року №3674-VI (далі - Закон №3674-VI) судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Відповідно до ст. 4 Закону №3674-VI за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою, ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Прожитковий мінімум для працездатних осіб встановлено Законом України Про Державний бюджет України на 2020 рік , який на перше січня 2020 року становив 2102,00 грн.
Згідно з пп. 2 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону №3674-VI, в чинній на час подачі апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції редакції, за подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду ставка судового збору становить 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, але не більше 15 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Як вбачається з адміністративного позову, позивачем заявлено позовні вимоги немайнового характеру, у зв`язку з чим за подачу апеляційної скарги апелянт має сплатити судовий збір у сумі 3153 грн. (2102, 00 грн. х 150%).
На підставі зазначеного вище, загальна сума, що підлягає стягненню з Чернігівської обласної організації політичної партії "Рідне місто" до спеціального фонду Державного бюджету України за подачу апеляційної скарги на рішення суду, становить - 3153 грн.
Керуючись ст.ст. 33, 34, 243, 272, 278, 310, 315, 317, 321, 322, 325 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Чернігівської обласної організації політичної партії "Рідне місто" залишити без задоволення, а рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року - без змін.
Стягнути з Чернігівської обласної організації політичної партії "Рідне місто" (адреса: 14000, Чернігівська область, м. Чернігів, вул. Бєлова, 29а, кв. 82, ЄДРПОУ 37225474) до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Шостого апеляційного адміністративного суду судовий збір за подання апеляційної скарги, у розмірі 3 153 гривні (стягувач: Державна судова адміністрація України; отримувач: УК у Печер.р-ні/Печерс.р-н/22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 38004897; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998, рахунок отримувача: UA638999980313171206081026007; код класифікації доходів бюджету: 22030101).
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена.
Головуючий суддя: Коротких А.Ю.
Судді: Сорочко Є.О.
Чаку Є.В.
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.10.2020 |
Оприлюднено | 08.10.2020 |
Номер документу | 92051156 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Коротких Андрій Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні