ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 620/4291/20 Суддя (судді) першої інстанції: Ткаченко О.Є.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 жовтня 2020 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді-доповідача Глущенко Я.Б.,

суддів Пилипенко О.Є., Черпіцької Л.Т.,

секретаря Суркової Д.О.,

за участю представників сторін:

від позивача - ОСОБА_1, адвокат Калініченко І.О.,

від відповідача - адвокат Клунко О.М.,

від третьої особи - адвокат Самсоненко В.В., адвокат Гвоздецький А.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом ОСОБА_1 до Менської міської територіальної виборчої комісії Корюківського району Чернігівської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ПОЛІТИЧНА ПАРТІЯ "РАДИКАЛЬНА ПАРТІЯ ОЛЕГА ЛЯШКА" , про визнання дій протиправними, скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії, за апеляційними скаргами Менської міської територіальної виборчої комісії Корюківського району Чернігівської області та Політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2020 року, -

В С Т А Н О В И В :

02 жовтня 2020 року ОСОБА_1 (далі - позивач 1, ОСОБА_1 ) звернувся у суд з позовом до Менської міської територіальної виборчої комісії Корюківського району Чернігівської області (далі - відповідач, Менська міська ТВК), в якому просив визнати протиправними дії щодо скасування його реєстрації кандидатом на посаду Менського міського голови від Чернігівської обласної партійної організації Політичної партії Рідний Дім , визнати протиправною та скасувати відповідну постанову від 29 вересня 2020 року та зобов`язати відповідача зареєструвати його кандидатом на посаду Менського міського голови від Чернігівської обласної партійної організації Політичної партії Рідний Дім .

Позовні вимоги обґрунтовує тим, що постанова про скасування його реєстрації прийнята із порушенням вимог виборчого законодавства.

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року відкрито провадження у справі та залучено до участі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Політичну партію Радикальна партія Олега Ляшка (далі - третя особа, ПП Радикальна партія Олега Ляшка ).

Рішенням суду від 03 жовтня 2020 року позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Менської міської ТВК щодо скасування реєстрації позивача кандидатом на посаду Менського міського голови від Чернігівської обласної партійної організації політичної партії Рідний Дім та скасовано постанову від 29 жовтня 2020 року №22.

Не погоджуючись із рішенням суду, Менська міська ТВК та ПП Радикальна партія Олега Ляшка подали апеляційні скарги, в яких, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просять його скасувати та прийняти нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.

В обґрунтування вимог апеляційних скарг зазначають, що позивачем в установленому законом порядку не подавалась заява про вихід із партії, а тому правові підстави вважати, що його членство у ПП Радикальна партія Олега Ляшка припинено, відсутні.

У відзиві на апеляційну скаргу ПП Радикальна партія Олега Ляшка позивач наголошує, що місцевим судом повно досліджено обставини у справі та надано належну правову оцінку доказам.

Відзиви від інших учасників справи не надходили.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників учасників справи, дослідивши матеріали справи та доводи скарг, колегія суддів уважає, що апеляційні скарги слід залишити без задоволення, а рішення суду - без змін, з огляду на таке.

Постановляючи рішення про часткове задоволення позову, суд першої інстанції виходив з того, що членство у політичній партії припиняється з дня подання відповідної заяви. Оскільки суду надано таку заяву та під час розгляду справи позивач підтвердив її подання, правові підстави вважати його членом ПП Радикальна партія Олега Ляшка відсутні.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів приходить до наступного.

Відповідно до положень статті 69 Конституції України народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.

Згідно пункта 20 частини 1 статті 92 Основного Закону, виключно законами України визначаються організація і порядок проведення виборів і референдумів.

Основним нормативно-правовим актом, що визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів є Виборчий кодекс України у редакції на час виникнення спірних правовідносин (далі - ВК України).

Згідно пункта 4 частини 2 статті 206 ВК України відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови, реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення.

Згідно з абзацем 3 частини 2 статті 216 ВК України право висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови реалізується виборцями через організації партій або шляхом самовисування у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Порядок висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови врегульований положеннями статті 222 ВК України.

Положеннями цієї правової норми закріплено, що право висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, реалізується виборцями через місцеві організації партій або шляхом самовисування у порядку, визначеному цим Кодексом.

Організація партії може висунути кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом.

Умови реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови визначені статтею 224 ВК України.

Як убачається із матеріалів справи, 15 вересня 2020 року Чернігівською обласною партійною організацією ПП Рідний Дім до Менської міської ТВК подано заяву про реєстрацію кандидатом на посаду Менського міського голови ОСОБА_1, висунутого на конференції цієї організації 15 вересня 2020 року.

До цієї заяви додано рішення конференції, заява ОСОБА_1 , копії 1-3 сторінок паспорта, платіжне доручення про оплату грошової застави та автобіографія.

Зі змісту зазначених документів убачається, що ОСОБА_1 на момент подання документів до Менської міської ТВК є безпартійним.

За результатами розгляду документів, 25 вересня 2020 року відповідачем прийнято рішення про реєстрацію позивача кандидатом на посаду Менського міського голови.

Постановою Менської міської ТВК від 29 вересня 2020 року №22 реєстрацію кандидата на посаду Менського міського голови на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року ОСОБА_1 , висунутого конференцію Чернігівської обласної партійної організації політичної партії Рідний Дім , скасовано.

Підставою для прийняття такого рішення став висновок про те, що заява ОСОБА_1 про припинення членства у ПП Радикальна партія Олега Ляшка не підтверджує факта припинення членства у цій політичній партії у порядку, встановленому Законом України Про політичні партії в Україні та Статутом ПП Радикальна партія Олега Ляшка , а у документах, поданих позивачем до комісії, вказано недостовірні дані щодо відомостей про його партійність, чим порушено порядок висування кандидатів у депутати, встановлений статтею 216 ВК України.

Отже, визначальним питанням у спірних правовідносинах є з`ясування питання членства позивача у ПП Радикальна партія Олега Ляшка .

Відповідно до положень частини 6 статті 6 Закону України Про політичні партії в Україні від 05 квітня 2001 року №2365-ІІІ, в редакції на час виникнення спірних правовідносин, громадянин України має право в будь-який час зупинити чи припинити своє членство в політичній партії шляхом подання заяви до відповідних статутних органів політичної партії.

Колегія суддів звертає увагу, що 06 жовтня 2020 року Шостим апеляційним адміністративним судом розглянуто справу №620/4269/20 за позовом ОСОБА_1 до Менської міської територіальної виборчої комісії Корюківського району Чернігівської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача: Чернігівська територіальна організація Радикальна партія Олега Ляшка про визнання незаконними дій, скасування постанови та зобов`язання вчинити певні дії.

Предметом оскарження у даній справі виступала, зокрема, постанова Менської міської ТВК від 29 вересня 2020 року №23, якою скасовано реєстрацію позивача кандидатом в депутати Менської міської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року від Чернігівської обласної партійної організації політичної партії Рідний дім , з тих самих підстав, що і в справі, яка переглядається.

Рішенням апеляційного суду у вищезгаданій справі встановлено, що заява про вихід з ПП Радикальна партія Олега Ляшка подана позивачем особисто до місцевої організації цієї політичної партії.

Відповідно до положень частини 4 статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Відтак, колегія суддів приходить до висновку, що факт подання позивачем заяви про вихід з ПП Радикальна партія Олега Ляшка у передбаченому законом порядку встановлений та доведенню не підлягає.

Таким чином, підстави для прийняття територіальною виборчою комісією рішення про скасування реєстрації позивача кандидатом на посаду міського голови, закріплені у частині 1 статті 231 ВК України, відсутні.

А тому місцевий суд дійшов правильного висновку про часткове задоволення позову.

Відповідно до статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до пункта 1 частини 1 статті 315 Кодексу адміністративного судочинства України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Приписи статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України визначають, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на викладене, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції при прийнятті рішення повно з`ясував обставини, що мають значення для справи, правильно застосував норми матеріального та процесуального права, а тому підстави для задоволення апеляційних скарг відсутні.

Частиною 1, 7 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).

Частиною 6 цієї правової норми закріплено, що якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

Відповідно до положень частини 9 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

На момент вирішення справи судом апелянтами судовий збір за подання апеляційних скарг сплачений не був.

Ураховуючи наведені положення Кодексу адміністративного судочинства України колегія суддів дійшла висновку, що такий судовий збір підлягає стягненню з ПП Радикальна партія Олега Ляшка та за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Менської міської ТВК.

Керуючись статтями 33, 34, 139, 243, 272, 273, 278, 310, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційні скарги Менської міської територіальної виборчої комісії Корюківського району Чернігівської області та Політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка залишити без задоволення.

Рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2020 року залишити без змін .

Стягнути з Менської міської територіальної виборчої комісії Корюківського району Чернігівської області (адреса: 15600, Чернігівська область, м. Мена, вул. Героїв АТО, 3, код ЄДРПОУ 43793850) на користь Державного бюджету України: отримувач коштів - ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 37993783; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача - UA908999980313111256000026001; код класифікації доходів бюджету - 22030106 судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 1261 (одна тисяча двісті шістдесят одна) 20 грн.

Стягнути з Політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка (адреса: 01008, м. Київ, вул. Грушевського, 5, код ЄДРПОУ 37279703) на користь Державного бюджету України: отримувач коштів - ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 37993783; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача - UA908999980313111256000026001; код класифікації доходів бюджету - 22030106 судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 1261 (одна тисяча двісті шістдесят одна) 20 грн.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя Я.Б. Глущенко

Судді О.Є. Пилипенко

Л.Т. Черпіцька

Дата ухвалення рішення 07.10.2020
Зареєстровано 09.10.2020
Оприлюднено 09.10.2020

Судовий реєстр по справі 620/4291/20

Проскрольте таблицю вліво →
Рішення Суд Форма
Постанова від 07.10.2020 Шостий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 06.10.2020 Шостий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 06.10.2020 Шостий апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 05.10.2020 Чернігівський окружний адміністративний суд Адміністративне
Рішення від 03.10.2020 Чернігівський окружний адміністративний суд Адміністративне
Рішення від 03.10.2020 Чернігівський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 02.10.2020 Чернігівський окружний адміністративний суд Адміністративне

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Відстежувати судові рішення та засідання

Додайте Опендатабот до улюбленного месенджеру

Вайбер Телеграм

Опендатабот для телефону