КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 жовтня 2020 року м.Київ 320/9557/20
Київський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Головенко О.Д.,
при секретарі судового засідання Олеярник М.І.
за участю:
позивача - ОСОБА_1 ,
представника позивача - Крайніка Д.В.,
представника позивача - Паламарчука І.І.,
представник позивача - Ніколаєнко М.В.
представника відповідача - Шпортила Я.І.,
представника відповідача - Павліченко А.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Гатненської сільської територіальної виборчої комісії Фастівського району Київської області про визнання протиправним та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з позовом до Гатненської сільської територіальної виборчої комісії Фастівського району Київської області та просить суд:
визнати протиправною та скасувати постанову Гатненської сільської територіальної виборчої комісії Фастівського району Київської області № 44 від 06.10.2020 "Про скасування реєстрації кандидата на посаду Гатненського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Гатненського сільського голови на чергових та перших місцевих виборах 25.10.2020 ОСОБА_1 ";
зобов`язати Гатненську сільську територіальну виборчу комісію Фастівського району Київської області включити ОСОБА_1 до виборчого бюлетеню з місцевих виборів Гатненського сільського голови Фастівського району Київської області, що відбудуться 25.10.2020.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 10.10.2020 провадження у справі відкрито за правилами спрощеного позовного провадження.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 10.10.2020 було відмовлено у забезпеченні позову.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що відповідачем в порушення виборчого законодавства, протиправно скасовано його реєстрацію, як кандидата на посаду Гатненського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Гатненського сільського голови на чергових та перших місцевих виборах 25.10.2020, у зв`язку з його реєстрацією в якості кандидата на посаду Рубіжанського міського голови Сєвєродонецького району Луганської області, оскільки позивачем не документів для його реєстрації до Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії не подавались.
Крім того зазначив, що на момент його реєстрації, в якості кандидата на посаду Гатненського сільського голови, що підтверджується постановою від 20.09.2020 № 21, ОСОБА_1 не був зареєстрований в інших виборчих округах. Постанова Рубіжанської міської територіальної виборчої Сєвєродонецького району Луганської області № 27 про реєстрацію ОСОБА_1 на посаду Рубіжанського міського голови датована 27.09.2020.
Також вказав, що відповідачем під час проведення голосування було порушено вимоги ст. 36 Виборчого кодексу України (далі - ВК України), оскільки з 15 членів Гатненської сільської територіальної виборчої комісії (кількісний склад 18) за скасування реєстрації позивача як кандидата на посаду Гатненського сільського голови проголосувало 9 членів комісії, тобто не більшістю голосів від складу комісії.
Позивач та його представник у судовому засіданні позов підтримали та просили його задовольнити.
Представник відповідача Шпортила Я.І. проти позову заперечив та подав до суду відзив на позовну заяву, відповідно до якого зазначив, що Гатненська сільська територіальна виборча комісія Фастівського району Київської області прийнята правомірне рішення щодо скасування реєстрації кандидата на посаду Гатненського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Гатненського сільського голови на чергових та перших місцевих виборах 25.10.2020 ОСОБА_1 , оскільки останнім порушено виборче законодавство, а саме позивач зареєстрований кандидатом на посаду Рубіжанського міського голови у Рубіжанській міській територіальній виборчій комісії Сєвєродонецького району Луганської області (постанова № 27 від 27.09.2020), а також паралельно кандидатом на посаду Гатненського сільського голови Фастівського району Київської області.
Представник відповідача Павліченко А.І. у судовому засіданні позов визнала.
Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов підлягає задоволенню, з таких підстав.
Верховна Рада України Постановою від 15.07.2020 Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25.10.2020, крім виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на тимчасово окупованих територіях Автономної Республіки Крим, міста Севастополя та в окремих районах, містах, селищах і селах Донецької та Луганської областей, а також депутатів Донецької та Луганської обласних рад (пункти 2 і 3 цієї Постанови).
Постановою від 14.08.2020 № 176 Про призначення перших виборів депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року Центральна Виборча Комісія України призначила на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів районних рад, утворених згідно з п. 1 Постанови Верховної Ради України від 17.07.2020 № 807-ІХ Про утворення та ліквідацію районів .
20.09.2020 відповідно до постанови № 21 Гатненської сільської територіальної виборчої комісії Фастівського району Київської області було зареєстровано кандидатом на посаду Гатненського сільського голови висунутого шляхом самовисування - ОСОБА_1 .
На підставі зазнаної постанови позивачу було видано посвідчення кандидата на посаду Гатненського сільського голови від 22.09.2020 № 3.
05.10.2020 засобами телефонного зв`язку, голова Гатненської сільської територіальної виборчої комісії Фастівського району Київської області повідомила позивача, що 06.10.2020 о 20 год. 00 хв. буде розглядатись скарга про порушення ОСОБА_1 виборчого законодавства.
В той самий день позивачу також стало відомо, що невідома йому особа з аналогічними позивачеві анкетними даними зареєстрована кандидатом на посаду Рубіжанського міського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Рубіжанського міського голови, відповідна постанова за № 27 від 27.09.2020 Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області була опублікована в мережі інтернет.
Дізнавшись про вказані обставини реєстрації особи, яка за паспортними даними збігалася з ОСОБА_1 , позивач звернувся за даним фактом до Департаменту захисту інтересів суспільства та держави Національної поліції України із заявою від 06.10.2020 (реєстрація ДЗІСД вх. №7-П від 06.10.2020) про неправомірні дії осіб, що умисно внесли неправдиві відомості до Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії.
06.10.2020 ОСОБА_1 було складено заяву, засвідчену приватним нотаріусом Києво-Святошинського районного нотаріального округу Київської області Фоліс І.А. до Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області, в якій останній зазначив, що жодних дій щодо реєстрації його як кандидата на посаду Рубіжанського міського голови він не вчиняв, а тому просив зняти його з реєстрації на вказану посаду.
Постановою Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області від 06.10.2020 № 68 о 18 год. 00 хв. було скасовано реєстрацію ОСОБА_1 на посаду Рубіжанського міського голови.
Також, 06.10.2020 перед засіданням Гатненської сільської територіальної виборчої комісії Фастівського району Київської області, на яке було запрошено позивача на 20 год. 00 хв. для розгляду питання щодо скарги, яка надійшла відносно нього як кандидата на посаду Гатненського сільського голови, ОСОБА_1 звернувся із заявою про підтвердження згоди балотуватися на посаду Гатненського сільського голови Фастівського району Київської області. Відповідна заява була зареєстрована Гатненською сільською територіальною виборчою комісією Фастівського району Київської області за № 248 від 06.10.2020 о 18 год. 55 хв.
Так, 06.10.2020 на засіданні Гатненської сільської територіальної виборчої комісії Фастівського району Київської області під питанням № 6 порядку денного засідання, оформленого протоколом №12, розглядалося питання щодо розгляду заяв і скарг, зокрема було розглянуто повідомлення голови ТВК Терещенко Л.В. , яка повідомила про факт порушення ОСОБА_1 виборчого законодавства, а саме щодо реєстрації позивача кандидатом на посаду голови Рубіжанського міського голови у Рубіжанській міській територіальній виборчій комісії Сєвєродонецького району Луганської області (постанова № 27 від 27.09.2020), а також паралельно кандидатом на посаду Гатненського сільського голови Фастівського району Київської області.
За результатами голосування рішення прийнято не було у зв`язку з відсутністю більшості голосів.
Однак 08.10.2020 відповідачем було опубліковано протокол засідання № 12, а також постанову № 44 від 06.10.2020 Про скасування реєстрації кандидата на посаду Гатненського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Гатненського сільського голови на чергових та перших місцевих виборах 25.10.2020 ОСОБА_1
Не погоджуючись із зазначеною постановою, позивач звернувся із даним адміністративним позов до суду.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає таке.
ВК України відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Відповідно ст. 1 ВК України визначено, що вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом. Вибори є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Частиною 1 ст. 33 ВК України встановлено, що виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Згідно ч. 1 ст. 36 ВК України Центральна виборча комісія організовує свою роботу відповідно до Закону України "Про Центральну виборчу комісію" та Регламенту Центральної виборчої комісії.
Порядок організації роботи виборчих комісій нижчого рівня визначається Центральною виборчою комісією відповідно до цього Кодексу.
Основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов`язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги.
Частиною 4 ст. 36 ВК України визначено, що засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини її складу.
Також ч. 5 ст. 36 ВК України визначає, що засідання виборчої комісії скликається з обов`язковим повідомленням усіх членів комісії про час, місце проведення засідання та його порядок денний.
Повідомлення про засідання може здійснюватися телефоном, електронною поштою чи з використанням інших засобів телекомунікаційного зв`язку. Особа вважається повідомленою, зокрема, у разі надсилання відповідної інформації на її контактний номер телефону, зазначений у поданні до складу відповідної виборчої комісії.
Абзацом 3 ч. 8 ст. 36 ВК України встановлено, що на засіданні виборчої комісії при розгляді заяви чи скарги мають право бути присутніми заявник, суб`єкт звернення зі скаргою, суб`єкт оскарження, заінтересовані особи, зазначені у скарзі, або представник заявника, суб`єкта звернення зі скаргою, суб`єкта оскарження, заінтересованої особи, зазначеної у скарзі.
Судом встановлено, що 05.10.2020 до Гатненської сільської територіальної виборчої комісії надійшла скарга від адвоката Хальзєва Сергія Івановича щодо порушення позивачем виборчого законодавства, а саме кандидат на посаду сільського голови Гатненської сільської ради ОСОБА_1 одночасно є кандидатом на посаду Рубіжанського міського голови, у зв`язку з чим Гатненською сільською територіальною виборчою комісією 06.10.2020 було розглянуто вказану скаргу та запрошено на засідання комісії ОСОБА_1 .
Статтею 216 ВК України визначено, що висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Право висування кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) реалізується виборцями через організації партій або шляхом самовисування у порядку, визначеному цим Кодексом.
Право висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови реалізується виборцями через організації партій або шляхом самовисування у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Організація партії може висувати кандидатів на місцевих виборах за умови, що відповідна організація партії зареєстрована в установленому законом порядку. Не може бути суб`єктом виборчого процесу організація партії, щодо якої центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, прийнято у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку рішення про невідповідність її або партії в цілому діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
Особа може бути висунута кандидатом у депутати у багатомандатному виборчому окрузі не більше ніж у два рівні місцевих рад.
Особа, висунута кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, не може одночасно бути висунута у будь-яких інших єдиних одномандатних виборчих округах з будь-яких місцевих виборів.
Особа, висунута кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови (міста з кількістю виборців до 75 тисяч), може одночасно бути висунута кандидатом у депутати у багатомандатному виборчому окрузі до відповідної сільської, селищної міської ради та/або до відповідної обласної ради.
Особа, висунута кандидатом на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше), може одночасно бути висунута кандидатом у депутати у багатомандатному виборчому окрузі тільки до відповідної міської ради.
Особа, з урахуванням вимог частини четвертої цієї статті, може одночасно бути висунута кандидатом у депутати місцевих рад та кандидатом на посаду сільського, селищного, або міського голови шляхом висування місцевою організацією лише однієї політичної партії або лише шляхом самовисування.
Статтею 229 ВК України встановлено порядок реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Так, кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови реєструється відповідною сільською, селищною, міською виборчою комісією, за умови подання їй документів, передбачених ст. 224 цього Кодексу.
Подання документів до відповідної сільської, селищної, міської виборчої комісії для реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Подання документів до сільської, селищної, міської виборчої комісії для реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від такої організації партії, а кандидатів, висунутих шляхом самовисування, - ними особисто, крім випадків подачі таких документів за допомогою електронних сервісів у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.
Кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови, який на день подання заяви організації партії про реєстрацію його кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови не подав заяви про згоду балотуватися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, вважається таким, що не надав відповідної згоди. Заява такої особи про згоду балотуватися, подана після подання організацією партії заяви про реєстрацію його кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, не приймається.
Особа, висунута організацією партії на посаду сільського, селищного, міського голови, має право до дня реєстрації її кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови відкликати свою заяву про згоду балотуватися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії.
Заява про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від відповідної організації партії може бути засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат", або особисто подана відповідною особою до сільської, селищної, міської виборчої комісії.
У такому разі особа вважається такою, що відмовилася від балотування. Про отримання такої заяви сільська, селищна, міська виборча комісія письмово повідомляє організацію партії не пізніш як у триденний строк з дня отримання заяви. Повторна заява особи про її згоду балотуватися від організації партії не приймається.
У разі якщо особа, висунута організацією партії за її письмовою заявою про згоду балотуватися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, одночасно висунута кандидатом від іншої організації партії та/або шляхом самовисування, уповноважений член територіальної виборчої комісії не пізніше наступного дня звертається до зазначеної особи з вимогою подати до комісії заяву про підтвердження згоди балотуватися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від однієї організації партії або шляхом самовисування. Така заява може бути засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат", або подана до комісії особисто.
У разі подання особою заяви про підтвердження згоди балотуватися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови шляхом самовисування територіальна виборча комісія відмовляє в її реєстрації кандидатом від організацій партій.
У разі подання особою заяви про підтвердження згоди балотуватися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від організації партії територіальна виборча комісія відмовляє в її реєстрації кандидатом від решти організацій партій та/або в порядку самовисування.
У разі неподання особою такої заяви протягом двох днів з дня отримання відповідного звернення територіальна виборча комісія відмовляє в її реєстрації кандидатом від усіх організацій партій та/або в порядку самовисування.
Сільська, селищна, міська виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови або заяви про самовисування та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію відповідного кандидата або про відмову в його реєстрації.
Відомості про реєстрацію кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови із зазначенням суб`єкта висування, прізвища, власного імені (усіх власних імен), по батькові (за наявності), всіх попередніх прізвищ, власних імен, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), числа, місяця, року народження, відомостей про громадянство, освіту, партійність, посаду, місце роботи (заняття), місце проживання кожного кандидата не пізніш як за двадцять два дні до дня голосування оприлюднюються територіальною виборчою комісією у визначений нею спосіб.
У разі реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія у триденний строк з дня прийняття рішення про реєстрацію видає представнику організації партії або кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови відповідне посвідчення кандидата за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.
Рішення про реєстрацію кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови в триденний строк з дня його прийняття розміщується відповідною сільською, селищною, міською виборчою комісією на її офіційному веб-сайті (за наявності), веб-сайті відповідної місцевої ради або в інший визначений нею спосіб та/або на стенді офіційних матеріалів комісії.
Відомості щодо зареєстрованих кандидатів на посаду міського голови із зазначенням суб`єкта висування, прізвища, власного імені (усіх власних імен), по батькові (за наявності), всіх попередніх прізвищ, власних імен, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом на посаду голови змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), числа, місяця, року народження, відомостей про громадянство, освіту, партійність, посаду, місце роботи (заняття), місце проживання кожного кандидата передаються для оприлюднення на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії у встановленому нею порядку.
Як вбачається з матеріалів справи підставою для скасування реєстрації кандидата на посаду Гатненського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Гатненського сільського голови на чергових та перших місцевих виборах ОСОБА_1 була наявна реєстрація позивача одночасно у двох виборчих комісій, а саме Рубіжанською міською територіальною виборчою комісією Сєвєродонецького району Луганської області (постанова № 27 від 27.09.2020), а також Гатненською сільською виборчою комісією Фастівського району Київської області.
Однак суд звертає увагу, що на час реєстрації позивача Гатненською сільською виборчою комісією Фастівського району Київської області (постанова від 20.09.2020 № 44), Рубіжанською міською територіальною виборчій комісією Сєвєродонецького району Луганської області рішення про реєстрацію ОСОБА_1 прийнято не було.
Водночас під час розгляду Гатненською сільською виборчою комісією Фастівського району Київської області питання про скасування реєстрації позивача Рубіжанською міською територіальною виборчою комісією Сєвєродонецького району Луганської області за заявою ОСОБА_1 вже було прийнято постанову про скасування реєстрації позивача кандидатом на посаду Рубіжанського міського голови Сєвєродонецького району Луганської області (постанова від 06.10.2020 № 68, яка прийнята о 18 год. 00 хв.), що свідчить про те що на час реєстрації та її скасування, позивач не був зареєстрований Рубіжанською міською територіальною виборчій комісією Сєвєродонецького району Луганської області у якості кандидата на посаду міського голови.
Також позивач стверджував, що документи до Рубіжанської міської територіальної виборчії комісієї Сєвєродонецького району Луганської області не подавав, про що подав заяву до правоохоронних органів.
В матеріалах справи також міститься заява позивача про підтвердження згоди балотуватися на посаду Гатненського сільського голови Фастівського району Київської області. Дана заява була подана та зареєстрована Гатненською сільською виборчою комісією Фастівського району Київської області 06.10.2020 о 18 год. 55 хв.
Частиною 12 ст. 36 ВК України визначено, що рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом.
Відповідно до ч. 1 ст. 37 ВК України документування діяльності виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому цим Кодексом та порядком ведення діловодства виборчих комісій, що затверджується Центральною виборчою комісією.
Згідно ч. 2 ст. 37 ВК України на засіданні виборчої комісії протокол засідання веде секретар комісії. За відсутності секретаря комісії чи у разі невиконання ним своїх повноважень на засіданні комісія обирає зі свого складу секретаря засідання, який виконує обов`язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів засідання. Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання). Протокол засідання комісії надається для ознайомлення членам комісії на їхню вимогу не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати. Протокол засідання комісії може бути наданий для ознайомлення суб`єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії.
Абзацом 2 ч. 6 ст. 37 ВК України визначено, що акти і протоколи виборчої комісії складаються у випадках, передбачених цим Кодексом, за формами, затвердженими Центральною виборчою комісією, та у кількості примірників, встановленій цим Кодексом. Акт або протокол комісії підписується всіма присутніми на засіданні членами виборчої комісії, підписи яких скріплюються печаткою виборчої комісії.
Так, матеріали справи містять два примірника протоколу Гатненської сільської територіальної виборчої комісії від 06.10.2020 № 12, які за свої змістом відрізняються, а саме питання шосте порядку денного засідання від 06.10.2020.
Протокол, що був поданий позивачем, був роздрукований з офіційного веб - сайту Центральної виборчої комісії 08.10.2020 разом з постановою про скасування реєстрації кандидата на посаду Гатненського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Гатненського сільського голови на чергових та перших місцевих виборах 25.10.2020 ОСОБА_1 .
Зміст вказаного протоколу відображає розгляд питання щодо скасування реєстрації кандидата на посаду сільського голови Гатненської сільської ради та кількість голосуючих членів виборчої комісії за , проти , утрималися , а також рішення про скасування реєстрації кандидатом на посаду сільського голови ОСОБА_1 .
Протокол, що подано відповідачем разом з відзивом на позову заяву містить доповнення у питанні шостому порядку денного, а саме у зв`язку з тиском на комісію та перебування в приміщення ТВК під час засідання великої кількості сторонніх осіб, які не давали змоги продовжувати засідання, було оголошено технічну перерву та після засідання продовжено у більшому складі, а саме після перерви до комісії долучились ще два члена комісії ( ОСОБА_7 , ОСОБА_8 ).
Крім того зазначено, що до комісії надійшли заяви членів ТВК про те що на них був здійснений тиск.
Однак суд критично ставиться до вказаних письмових доказів, оскільки протоколи за своїм змістом різні та водночас скріплені печатками Гатненської сільської територіальної виборчої комісії Фастівського району Київської області.
Проте, під час розгляду справи судом було досліджено відеозапис засідання Гатненської сільської територіальної виборчої комісії Фастівського району Київської області від 06.10.2020 на якому зафіксовано розгляд питання щодо скасування реєстрації кандидата на посаду сільського голови ОСОБА_1 .
З зазначеного відео вбачається, що рішення щодо скасування реєстрації кандидата на посаду сільського голови ОСОБА_1 прийнято не було, оскільки за скасування реєстрації проголосували лише 9 членів комісії та 6 членів комісії утримались.
Зазначені обставини свідчать про невідповідність наданих протоколів від 06.10.2020, які відображають прийняття рішення про скасування реєстрації кандидата на посаду сільського голови ОСОБА_1 .
Таким чином на думку суду зазначені обставини свідчить про протиправність дій Гатненської сільської територіальної виборчої комісії Фастівського району Київської області під час скасування реєстрації кандидата на посаду сільського голови, що призвела до порушення прав позивача.
За приписами ч. 2 ст. 6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Відповідно до п. 30 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Hirvisaari v. Finland" від 27.09.2001, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані. Згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
Щодо позовних вимог про зобов`язання Гатненської сільської територіальної виборчої комісії Фастівського району Київської області включити ОСОБА_1 до виборчого бюлетеню з місцевих виборів Гатненського сільського голови Фастівського району Київської області, що відбудуться 25.10.2020, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 2 ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
За приписами ч. 4 ст. 245 КАС України у випадку, визначеному п. 4 ч. 2 цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Частиною 2 ст. 240 ВК України визначено, що текст виборчих бюлетенів для голосування у відповідних виборчих округах затверджується відповідними територіальними виборчими комісіями не пізніш як за сімнадцять днів до дня голосування. Ступінь захисту виборчого бюлетеня встановлюється відповідною територіальною виборчою комісією у такий самий строк.
Відповідний строк затвердження змісту виборчого бюлетеня сплив 07.10.2020, однак згідно оскаржуваної постанови від 06.10.2020 № 44 позивача також було виключено зі змісту виборчого бюлетеня про обрання Гатненського сільського голови на чергових та перших місцевих виборах 25.10.2020.
З огляду, що судом було встановлено протиправність дій та постанови від 06.10.2020 № 44, відповідно до змісту якої вбачається, що ОСОБА_1 виключено з тексту виборчого бюлетеня, суд вважає, що вказана вимога є похідною та забезпечить належний захист прав та свобод позивача, а тому також підлягає задоволенню.
Щодо усної заяви представника відповідача Павліченко А.І. про визнання позову, суд вважає за необхідне відмовити у її прийнятті, оскільки останньою не підтверджено повноваження щодо права визнавати позов.
Так, ч. 4 ст. 47 КАС України визначено, що крім прав та обов`язків, визначених у ст. 44 цього Кодексу, відповідач має право визнати позов повністю або частково, подати відзив на позовну заяву.
Статтею 189 КАС України визначено, що позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві.
До ухвалення судового рішення у зв`язку з відмовою позивача від позову або визнанням позову відповідачем суд роз`яснює сторонам наслідки відповідних процесуальних дій, перевіряє, чи не обмежений представник відповідної сторони у повноваженнях на їх вчинення.
Про прийняття відмови від позову суд постановляє ухвалу, якою закриває провадження у справі. У разі часткової відмови позивача від позову суд постановляє ухвалу, якою закриває провадження у справі щодо частини позовних вимог.
У разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.
Суд не приймає відмови від позову, визнання позову і продовжує розгляд адміністративної справи, якщо ці дії позивача або відповідача суперечать закону чи порушують чиї-небудь права, свободи або інтереси.
Суд не приймає відмову позивача від позову, визнання позову відповідачем у справі, в якій особу представляє її законний представник, якщо його дії суперечать інтересам особи, яку він представляє.
Крім того представником відповідача було подано лист, яким Гатненська сільська територіальна виборча комісія Фастівського району Київської області повідомляє, що на даний час головою виборчої комісії є Терещенко Людмила Володимирівна.
Також відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 11.10.2020, головою Гатненської сільської територіальної виборчої комісії Фастівського району Київської області є Терещенко Людмила Володимирівна.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 2 ст. 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно ч. 1 ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до ч.ч. 1, 4 ст. 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Згідно ст. 76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
Статтею 77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 КАС України.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Однак Гатненська сільська територіальна виборча комісія Фастівського району Київської області не надала суду належних та допустимих доказів правомірності своїх дій та спірної постанови.
З огляду на вищенаведене, дослідивши і оцінивши усі наявні в матеріалах справи докази, суд приходить до висновку про задоволення позову.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем за подання позовної заяви сплачено судовий збір у розмірі 1 681,60 грн, що підтверджується квитанціями від 09.10.2020 № 90840 та № 91009.
Однак судом встановлено, що позивачем надмірно сплачено судовий збір за даний адміністративний позов, оскільки позивач просив суд скасувати постанову Про скасування реєстрації кандидата на посаду Гатненського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Гатненського сільського голови на чергових та перших місцевих виборах 25.10.2020 ОСОБА_1 , що є основною, а щодо зобов`язання включити позивача до виборчого бюлетеню з місцевих виборів Гатненського сільського голови Фастівського району Київської області, що відбудуться 25.10.2020, на думку суду, є похідною від попередньої.
Таким чином, судові витрати щодо сплати судового збору підлягають в частині 840,40 грн присудженню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Гатненської сільської територіальної виборчої комісії Фастівського району Київської області, а в частині 840,80 грн підлягають поверненню з Державного бюджету України, як надмірно сплачені.
Керуючись ст.ст. 9, 14, 72-78, 90, 139, 143, 242- 246, 250, 255, 273-277 КАС України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову Гатненської сільської територіальної виборчої комісії Фастівського району Київської області № 44 від 06.10.2020 "Про скасування реєстрації кандидата на посаду Гатненського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Гатненського сільського голови на чергових та перших місцевих виборах 25.10.2020 ОСОБА_1 ".
Зобов`язати Гатненську сільську територіальну виборчу комісію Фастівського району Київської області (08160, Київська область, Фастівський район, с. Гатне, вул. Київська, 138, код ЄДРПОУ 43779087) включити ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до виборчого бюлетеню з місцевих виборів Гатненського сільського голови Фастівського району Київської області, що відбудуться 25.10.2020.
Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Гатненської сільської територіальної виборчої комісії Фастівського району Київської області (08160, Київська область, Фастівський район, с. Гатне, вул. Київська, 138, код ЄДРПОУ 43779087) судовий збір у розмірі 840 (вісімсот сорок) грн 80 коп.
Повернути ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) з Державного бюджету України, як надмірно сплачений судовий збір у розмірі 840 (вісімсот сорок) грн 80 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з дня його проголошення, а на судове рішення, ухвалене до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Суддя Головенко О.Д.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.10.2020 |
Оприлюднено | 12.10.2020 |
Номер документу | 92119007 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Головенко О.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні