Рішення
від 06.10.2020 по справі 915/142/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

======================================================================

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 жовтня 2020 року Справа № 915/142/20

м. Миколаїв

Господарський суд Миколаївської області,

головуючий суддя Давченко Т.М.

за участі секретаря Говоріної А.Е.,

без участі представників сторін, які в засідання не з?явилися;

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу № 915/142/20

за первісним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Тайфун Транспорт",

просп. Василя Порика, 7-А, кв. 208, м. Київ, 04208;

до товариства з обмеженою відповідальністю "Скін Маркет",

вул. Київська, 303, м. Вознесенськ, Миколаївська область, 56500;

про стягнення грошових коштів у загальній сумі 19028 грн. 21 коп.

та за зустрічним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Скін Маркет"

до товариства з обмеженою відповідальністю "Тайфун Транспорт"

про стягнення грошових коштів у сумі 16833 грн. 80 коп.

В С Т А Н О В И В:

Товариством з обмеженою відповідальністю (ТОВ) "Тайфун Транспорт" пред?явлено позов про стягнення з товариства з обмеженою відповідальністю (ТОВ) "Скін Маркет" грошових коштів у загальній сумі 19028 грн. 21 коп., із яких 16833 грн. 80 коп. - основний борг; 127 грн. 14 коп. - 3 % річних; 2067 грн. 27 коп. - пеня, з посиланням на неналежне виконання ТОВ "Скін Маркет" грошових зобов?язань за укладеним з позивачем договором від 12.09.2019 № 12/02-1102 про надання транспортно-експедиційних послуг, а саме зобов?язань щодо своєчасної та у повному обсязі оплати наданих ТОВ "Тайфун Транспорт" послуг, внаслідок чого утворився основний борг у спірній сумі, на яку позивачем нараховано пеню у порядку п. 5.2 договору, та здійснено нарахування, передбачені ч. 2 ст. 625 ЦК України.

ТОВ "Тайфун Транспорт" також просить про стягнення з ТОВ "Скін Маркет" грошових коштів на відшкодування витрат з оплати позовної заяви судовим збором.

Ухвалою суду від 02.03.2020 відкрито провадження в даній справі та визначено розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження, встановивши відповідачу строк для подання відзиву на позов - п?ятнадцять днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.

У строк, встановлений судом для подання відзиву, ТОВ "Скін Маркет" направлено до суду зустрічну позовну заяву про стягнення з ТОВ "Тайфун Транспорт", у порядку ст. 314 ГК України та п.п. 2.5-2.6 договору, грошових коштів у сумі 16833 грн. 80 коп., з посиланням на те, що указана сума є вартістю нестачі товару, яка виникла внаслідок неналежного виконання ТОВ "Тайфун Транспорт" зобов?язань за договором щодо поставки замовлених ТОВ "Скін Маркет" товарів у повному обсязі.

Ухвалою від 13.04.2020 відкрито провадження за зустрічним позовом і об?єднано провадження з первісним позовом, вирішено розглядати справу за правилами загального позовного провадження зі стадії підготовчого провадження, а також вирішено розглянути справу у розумний строк, тривалість якого обумовлюється запровадженням в Україні карантину через спалах у світі коронавірусу "COVID-19" та введенням Урядом України протиепідемічних заходів.

З огляду на впровадження постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 № 211 "Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" (в редакції постанови від 04.05.2020 № 343) (далі ? постанова № 211) на період з 12.03-22.05.2020 на всій території України карантину, а також на запровадження з 16.03.2020 на території адміністративної будівлі Миколаївської обласної ради, в якій розташований Господарський суд Миколаївської області, обмежувальних та профілактичних заходів (згідно розпорядження від 13.03.2020 № 35-р голови Миколаївської обласної ради "Про заходи щодо недопущення поширення випадків захворювань, спричинених новим коронавірусом"), ? з 16.03.2020 доступ громадян та учасників судового процесу до Господарського суду Миколаївської області було обмежено.

Постановою Кабінету Міністрів України від 04.05.2020 № 343 "Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України" внесено зміни до постанови № 211, зокрема, продовжено карантин до 22.05.2020 із послабленням частини карантинних обмежень.

Постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2020 № 392 "Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та етапів послаблення протиепідемічних заходів" з 22.05.2020 до 22.06.2020 продовжено на всій території України дію карантину, встановленого постановою № 211, а також вирішено про послаблення протиепідемічних заходів на території регіонів із сприятливою епідемічною ситуацією.

Ураховуючи викладені обставини, зокрема, послаблення з 11.05.2020 карантинних заходів та подальше відновлення доступу громадян до приміщення Господарського суду Миколаївської області; беручи до уваги тривалість знаходження справи у провадженні суду, ухвалою від 22.06.2020 призначено дану справу до розгляду в підготовчому засіданні на 08.07.2020.

Ухвалою від 08.07.2020 відкладено підготовче засідання на 07.09.2020; ухвалою від 07.09.2020, занесеною до протоколу судового засідання, закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті в судовому засіданні на 06.10.2020.

Від сторін, належним чином повідомлених про час та місце проведення судового засідання, представники не з?явилися, проте від сторін надійшли заяви від 25.09.2020 та від 06.10.2020 про розгляд справи за відсутності їх представників; правом на подання відзивів або інших документів по суті справи (за первісним або зустрічним позовом) сторони не скористалися.

Дослідивши матеріали справи щодо первісного та зустрічного позовів, суд приходить до такого.

Сторонами у справі укладено договір від 12.09.2019 № 12/02-1102 про надання транспортно-експедиційних послуг (далі ? договір), яким визначено порядок взаємовідносин між ТОВ "Тайфун Транспорт" (перевізником) та ТОВ "Скін Маркет" (замовником), які виникають при транспортно-експедиційному обслуговуванні під час організації та виконання перевозок вантажів у міжнародному сполученні та розрахунків за ці перевезення (п. 1.1 договору).

Перевозки вантажів у міжнародному сполученні виконуються у відповідності до міжнародних Конвенцій, законодавчих та нормативних актів України, а також на підставі даного договору (п. 1.2 договору).

Так, перевізник у відповідності до доручення замовника, прийняв на себе зобов?язання, зокрема, з точного виконання умов даного договору та інструкцій замовника; забезпечення подачі транспортних засобів під завантаження у погоджені сторонами строки та у стані, пригодному для міжнародного транспортування даного вантажу, відповідного санітарним вимогам; здійснювати контроль за правильністю завантаження, розміщення та кріплення вантажів з метою забезпечення схоронності при транспортуванні; приймати на себе відповідальність за схоронність у путі вантажів, що транспортуються по даному договору, своєчасну їх доставку у пункт призначення та передачу вантажу одержувачу, зазначеному у товарно-транспортній накладній. Перевізник несе відповідальність за наявність пломб вантажовідправника, митниці та інших митних позначок: при відсутності або пошкодженні пломб відшкодовує збитки по недостачам вантажу в путі (п.п. 2.1-2.3, 2.5-2.6 договору).

У свою чергу, замовник зобов?язався своєчасно надавати перевізнику (за 48 годин до завантаження) письмову заявку із зазначенням дати та часу подачі автомобіля під завантаження; точних адрес місць завантаження та вивантаження вантажу; виду та ваги вантажу; адреси проведення митних формальностей при завантаженні та вивантаженні вантажу; строку доставки вантажу одержувачу; форми та строків оплати за перевезення; інші особливості транспортування конкретного вантажу; про всі зміни у п. 3.1 повідомляти не пізніше ніж за 24 години до завантаження (п. 3.1 договору).

Сторонами погоджено, що оплата транспортного обслуговування здійснюється шляхом банківського переказу грошових коштів замовника на рахунок перевізника; вартість транспортного обслуговування по конкретному маршруту погоджується сторонами при плануванні перевезення та зазначається у заявці; заявка є невід?ємним додатком до даного договору. Оплата здійснюється заявником після виконання перевезення на підставі рахунку перевізника, не пізніше 20 банківських днів з моменту його отримання, якщо інше не обумовлене у заявці (п.п. 4.1-4.2 договору).

Після фактичного виконання транспортного перевезення перевізник виставляє рахунок, податкову накладну, акт виконаних робіт з додатком CMR (оригінал або копію) (п. 4.3 договору).

Договір набирає законної сили з моменту його підписання та діє до повного виконання сторонами прийнятих на себе зобов?язань (п. 7.4 договору).

З матеріалів справи та пояснень обох сторін (викладених у первісній та зустрічній позовних заявах) вбачається, що на виконання умов договору та заявки ТОВ "Скін Маркет" від 06.09.2019 № 12/02-88/1, у якій погоджено доставку у строк до 16.09.2020 хімічних матеріалів для виробництва шкіри на адресу: вул. Київська, 287 у м. Вознесенську Миколаївської області (а.с. 40), відповідачем за первісним позовом (позивачем за зустрічним позовом) надані замовнику транспортно-експедиційні послуги та 24.09.2019 доставлено останньому вантаж, про що складено товарно-транспортну накладну CMR від 11.09.2019 (а.с. 87).

ТОВ "Тайфун Транспорт" для оплати наданих послуг виставлено ТОВ "Скін Маркет" рахунок від 12.09.2019 № 1132 на суму 56300 грн. з ПДВ (а.с. 46).

За твердженнями позивача за первісним позовом (відповідача за зустрічним позовом), відповідачем надані послуги оплачені частково у загальній сумі 39466 грн. 20 коп., згідно платіжних доручень від 15.10.2019 № 2629 на суму 8000 грн., від 23.10.2019 № 2645 на суму 15000 грн. та від 08.11.2019 № 2668 на суму 16466 грн. 20 коп., а заборгованість у сумі 16833 грн. 80 коп. не сплачена і досі.

При цьому ТОВ "Тайфун Транспорт" на суми допущених ТОВ "Скін Маркет" прострочень оплати договірних послуг здійснені нарахування 3 % річних та пені.

Разом із тим, ТОВ "Скін Маркет" у зустрічній позовній заяві указує, що при прийманні доставленого ТОВ "Тайфун Транспорт" в межах спірної поставки вантажу за товарно-транспортною накладною CMR від 11.09.2019 було: 1) допущене прострочення доставки вантажу (замість 16.09.2019 товар поставлено 24.09.2019 із простроченням 8 днів); 2) виявлено нестачу вантажу загальною вартістю 618,38 Євро, що за курсом 1 Євро до гривні Національного Банку України станом на день замитнення вантажу (13.09.2019) дорівнювало сумі 16833 грн. 80 коп.

Викладені обставини підтверджуються поданою ТОВ "Скін Маркет" копією згаданої вище товарно-транспортної накладної, в якій указано, що при вивантаженні товару з вантажного автомобіля № НОМЕР_1 / НОМЕР_2 було виявлено пошкодження тенту та недостачу вантажу у кількості 50 кг: FYL COLOR BORDEAUX ? 1*10 кг; FYL COLOR BRUNO ROSSO ? 1*10 кг; FYL COLOR ROSSO ? 2*10 кг; FYL COLOR RUBINO ? 1*10 кг; загальна сума недостачі склала 618,38 Євро.

Указані вище товари постачалися позивачу за зустрічним позовом (відповідачу за первісним позовом) згідно інвойсу фірми GSC GROUP S.P.A. від 11.09.2019 № 100895 (про що також зазначено у графі 1 товарно-транспортної накладної), згідно якого вартість FYL COLOR BORDEAUX ? 1*10 кг склала 141 Євро; вартість FYL COLOR BRUNO ROSSO ? 1*10 кг склала 98,80 Євро; вартість FYL COLOR ROSSO ? 2*10 кг склала 248,60 Євро; вартість FYL COLOR RUBINO ? 1*10 кг склала 129,98 Євро, а загалом вартість указаних товарів становила суму 618,38 Євро.

При виявленні указаної вище нестачі водієм вантажного автомобіля ОСОБА_1 , головним бухгалтером ТОВ "Скін Маркет" ОСОБА_2 та керівником складу ТОВ "Скін Маркет" ОСОБА_3 складено акт від 25.09.2019 про виявлення недостачі товару при розкритті вантажного автомобіля, згідно якого 24.09.2019 при розкритті вантажного автомобіля № НОМЕР_1 / НОМЕР_2 (котрим, у відповідності до товарно-транспортної накладної перевозився товар ТОВ "Скін Маркет") виявлено відсутність пломби, картонну тару з вм?ятинами, весь товар зі слідами переміщення та зміщення по вантажному автомобілю, а також недостачу вантажу: FYL COLOR BORDEAUX ? 1*10 кг; FYL COLOR BRUNO ROSSO ? 1*10 кг; FYL COLOR ROSSO ? 2*10 кг; FYL COLOR RUBINO ? 1*10 кг; загальна сума недостачі склала 618,38 Євро (а.с. 86).

У зв?язку з викладеними обставинами, які не заперечуються позивачем за первісним позовом (відповідачем за зустрічним позовом), ТОВ "Скін Маркет" направлено ТОВ "Тайфун Транспорт" претензію від 02.10.2019 № 51 про відшкодування збитків у розмірі вартості нестачі товару ? 618,38 Євро, що за курсом 1 Євро до гривні Національного Банку України станом на день замитнення вантажу (13.09.2019) дорівнювало сумі 16833 грн. 80 коп., проте указану претензію перевізником залишено без реагування та виконання.

Таким чином, сума основного боргу за первісним позовом ТОВ "Тайфун Транспорт" до ТОВ "Скін Маркет" у вигляді заборгованості за послуги перевезення дорівнює сумі збитків, заявленій до стягнення за зустрічним позовом ТОВ "Скін Маркет" до ТОВ "Тайфун Транспорт", у вигляді вартості недостачі товару.

Цивільним законодавством визначено, що перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення. Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них (ст. 908 ЦК України).

За договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов?язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов?язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Договір перевезення вантажу укладається у письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами). Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору перевезення вантажу (ст. 909 ЦК України).

У разі прострочення доставки вантажу перевізник зобов?язаний відшкодувати другій стороні збитки, завдані порушенням строку перевезення, якщо інші форми відповідальності не встановлені договором, транспортними кодексами (статутами) (ст. 923 ЦК України).

Перевізник відповідає за збереження вантажу, багажу, пошти з моменту прийняття їх до перевезення та до видачі одержувачеві, якщо не доведе, що втрата, нестача, псування або пошкодження вантажу, багажу, пошти сталися внаслідок обставин, яким перевізник не міг запобігти та усунення яких від нього не залежало. Перевізник відповідає за втрату, нестачу, псування або пошкодження прийнятих до перевезення вантажу, багажу, пошти у розмірі фактичної шкоди, якщо не доведе, що це сталося не з його вини (ст. 924 ЦК України).

У відповідності до положень ч. 1 ст. 929 ЦК України, яка кореспондується з нормами ст. 316 ГК України та ч. 1 ст. 9 Закону України "Про транспортно-експедиторську діяльність", за договором транспортного експедирування одна сторона (експедитор) зобов?язується за плату і за рахунок другої сторони (клієнта) виконати або організувати виконання визначених договором послуг, пов?язаних з перевезенням вантажу.

Договором транспортного експедирування може бути встановлено обов?язок експедитора організувати перевезення вантажу транспортом і за маршрутом, вибраним експедитором або клієнтом, зобов?язання експедитора укласти від свого імені або від імені клієнта договір перевезення вантажу, забезпечити відправку і одержання вантажу, а також інші зобов?язання, пов?язані з перевезенням. Договором транспортного експедирування може бути передбачено надання додаткових послуг, необхідних для доставки вантажу (перевірка кількості та стану вантажу, його завантаження та вивантаження, сплата мита, зборів і витрат, покладених на клієнта, зберігання вантажу до його одержання у пункті призначення, одержання необхідних для експорту та імпорту документів, виконання митних формальностей тощо). Положення цієї глави поширюються також на випадки, коли обов?язки експедитора виконуються перевізником. Умови договору транспортного експедирування визначаються за домовленістю сторін, якщо інше на встановлено законом, іншими нормативно-правовими актами.

Експедитор зобов?язаний надавати транспортно-експедиторські послуги згідно з договором транспортного експедирування і вказівками клієнта, погодженими з експедитором у встановленому договором порядку. За необхідності відступати від вказівок клієнта, зокрема в разі виникнення загрози пошкодження вантажу, безпеці людей і довкіллю, експедитор зобов?язаний попередньо отримати згоду клієнта на таке відступлення. У разі якщо немає можливості попередньо повідомити про це або якщо відповідь на такий запит не отримано експедитором у належний за наявними обставинами строк, експедитор має право діяти на свій розсуд, повідомивши клієнта про свої дії, як тільки таке повідомлення стане можливим. Договором транспортного експедирування можуть бути передбачені й інші обов?язки експедитора (ст. 11 Закону України "Про транспортно-експедиторську діяльність").

У свою чергу, клієнт зобов?язаний своєчасно надати експедитору повну, точну і достовірну інформацію щодо найменування, кількості, якості та інших характеристик вантажу, його властивостей, умов його перевезення, іншу інформацію, необхідну для виконання експедитором своїх обов?язків за договором транспортного експедирування, а також документи, що стосуються вантажу, які потрібні для здійснення митного, санітарного та інших видів державного контролю і нагляду, забезпечення безпечних умов перевезення вантажу. Клієнт зобов?язаний у порядку, передбаченому договором транспортного експедирування, сплатити належну плату експедитору, а також відшкодувати документально підтверджені витрати, понесені експедитором в інтересах клієнта в цілях виконання договору транспортного експедирування. Договором транспортного експедирування можуть бути передбачені й інші обов?язки клієнта (ст. 12 Закону України "Про транспортно-експедиторську діяльність").

Експедитор відповідає перед клієнтом за кількість місць, вагу, якщо проводилося контрольне зважування у присутності представника перевізника, що зафіксовано його підписом, належність упаковки згідно з даними товарно-транспортних документів, що завірені підписом представника перевізника, якщо інше не встановлено договором транспортного експедирування. За невиконання або неналежне виконання обов?язків, які передбачені договором транспортного експедирування і цим Законом, експедитор і клієнт несуть відповідальність згідно з Цивільним кодексом України, іншими законами та договором транспортного експедирування. Експедитор несе відповідальність за дії та недогляд третіх осіб, залучених ним до виконання договору транспортного експедирування, у тому ж порядку, як і за власні дії (ст. 14 Закону України "Про транспортно-експедиторську діяльність").

За порушення обов?язків за договором транспортного експедирування експедитор відповідає перед клієнтом відповідно до глави 51 цього Кодексу ("Правові наслідки порушення зобов?язання. Відповідальність за порушення зобов?язання") (ст. 934 ЦК України).

Положеннями ст.ст. 525, 526, 629 ЦК України передбачено, що зобов?язання має виконуватися відповідно до умов договору та вимог ЦК України. Одностороння відмова від зобов?язання або одностороння зміна його умов не допускається. Договір є обов?язковим для виконання сторонами.

Згідно ст. 610 ЦК України, порушенням зобов?язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов?язання (неналежне виконання). Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов?язання, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення. Не вважаються такими обставинами, зокрема, відсутність у боржника необхідних коштів (ч. 2 ст. 218 ГК України).

Суб?єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов?язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов?язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов?язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов?язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором. Застосування господарських санкцій до суб?єкта, який порушив зобов?язання, не звільняє цього суб?єкта від обов?язку виконати зобов?язання в натурі, крім випадків, коли інше передбачено законом або договором, або управнена сторона відмовилася від прийняття виконання зобов?язання. Управнена сторона має право не приймати виконання зобов?язання частинами, якщо інше не передбачено законом, іншими нормативно-правовими актами або договором, або не випливає із змісту зобов?язання. Зобов?язана сторона має право відмовитися від виконання зобов?язання у разі неналежного виконання другою стороною обов?язків, що є необхідною умовою виконання (ст. 193 ГК України).

У відповідності до ч. 3 ст. 538 ЦК України, у разі невиконання однією із сторін у зобов?язанні свого обов?язку або за наявності очевидних підстав вважати, що вона не виконає свого обов?язку у встановлений строк (термін) або виконає його не в повному обсязі, друга сторона має право зупинити виконання свого обов?язку, відмовитися від його виконання частково або в повному обсязі (ст. 538 ЦК України).

Ураховуючи викладені приписи законодавства та встановлені судом обставини справи, зокрема 1) що перевізником не у повному обсязі виконано погоджені сторонами у заявці зобов?язання щодо поставки товарів згідно інвойсу від 11.09.2019 № 100895, а саме, виконано доставку несвоєчасно та доставлено не всі указані в заявці та інвойсі товари; 2) що пунктом 4.2 договору передбачене здійснення оплати замовником послуг перевізника після виконання обумовленого сторонами перевезення, чого в даному випадку у повному обсязі не відбулося, ? суд визнає, що позивачем за первісним позовом ТОВ "Тайфун Транспорт" не доведено виникнення у ТОВ "Скін Маркет" обов?язку зі здійснення остаточного розрахунку за спірним перевезенням.

Статтями 73, 74 ГПК України передбачено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

У відповідності до ст. 76 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи (ст.ст. 77, 78 ГПК України).

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об?єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв?язок доказів у їх сукупності (ст. 86 ГПК України).

Ураховуючи викладене, суд визнає, що позивачем не доведено наявність підстав для задоволення за первісним позовом вимоги про стягнення з ТОВ "Скін Маркет" основного боргу. За такого відсутні і підстави для стягнення нарахувань на суму цієї заборгованості.

Отже, у задоволенні первісного позову належить відмовити.

Щодо зустрічного позову ТОВ "Скін Маркет" з вимогами про стягнення з ТОВ "Тайфун Транспорт" збитків у сумі 16833 грн. 80 коп., завданих нестачею вантажу, суд приходить до такого.

Цивільним законодавством визначено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу у разі їх порушення, невизнання чи оспорювання. Одним зі способів захисту цивільних прав та інтересів є відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди (ст.ст. 15, 16 ЦК України).

Частиною другою статті 22 ЦК України визначено, що збитками є: 1) втрати, яких особа зазнала у зв?язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); 2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Частиною третьою статті 386 ЦК України передбачено, що власник, права якого порушені, має право на відшкодування завданої йому майнової та моральної шкоди.

Загальні підстави відповідальності за завдану шкоду визначено у статті 1166 ЦК України, з аналізу якої слідує, що будь-яка майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам або майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується особою, яка її завдала, в повному обсязі. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини (ч. 2 ст. 1166 ЦК України).

У відповідності до статей 17-18 Женевської Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів від 19.05.1956, до якої Україна приєдналася у відповідності до Закону України від 01.08.2006 № 57-V "Про приєднання України до Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів", і яка застосовується до будь-якого договору автомобільного перевезення вантажів транспортними засобами за винагороду, коли зазначені в договорі місце прийняття вантажу для перевезення і місце, передбачене для доставки, знаходяться у двох різних країнах, з яких принаймні одна є договірною країною, незважаючи на місце проживання і громадянство сторін, ? перевізник несе відповідальність за повну чи часткову втрату вантажу або за його ушкодження, що сталися з моменту прийняття вантажу для перевезення і до його доставки, а також за будь-яку затримку доставки. Тягар доказу того, що втрата вантажу, його ушкодження чи затримка доставки викликані обставинами, зазначеними в пункті 2 статті 17 лежить на перевізнику.

З огляду на положення статей 22, 1166 ЦК України для застосування такої міри відповідальності як стягнення майнової шкоди (збитків) потрібна наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення, а саме: протиправної поведінки, збитків, причинного зв?язку між протиправною поведінкою заподіювача шкоди та збитками, вини. За відсутності хоча б одного з цих елементів цивільно-правова відповідальність не настає.

Шкода це зменшення або знищення майнових чи немайнових благ, що охороняються законом.

Протиправною є поведінка, що не відповідає вимогам закону або договору, тягне за собою порушення майнових прав та інтересів іншої особи і спричинила заподіяння шкоди.

Причинний зв?язок, як елемент цивільного правопорушення, є зв?язок протиправної поведінки і шкоди, що настала, при якому протиправність є причиною, а шкода ? наслідком.

На позивача покладається обов?язок довести наявність збитків, протиправність поведінки заподіювача збитків та причинний зв??язок такої поведінки із заподіяними збитками. При цьому важливим елементом доказування наявності збитків є встановлення причинного зв?язку між протиправною поведінкою заподіювача та збитками потерпілої сторони. Слід довести, що протиправна дія чи бездіяльність заподіювача є причиною, а збитки, які завдано особі, - наслідком такої протиправної поведінки.

Таким чином, відшкодування збитків може бути покладено на відповідача лише за наявності передбачених законом умов, сукупність яких утворює склад правопорушення, яке є підставою для цивільно-правової відповідальності.

Обов?язок доведення вказаних обставин покладається на позивача. Також позивач повинен обґрунтувати розмір шкоди, яка заявлена до стягнення з відповідача.

Відповідач, у свою чергу, повинен довести відсутність своєї вини у спричиненні шкоди, оскільки відповідно до ч. 2 ст. 1166 ЦК України наявність вини презюмується.

Ураховуючи викладені приписи законодавства, суд визнає, що в даному випадку позивачу за зустрічним позовом належить довести не лише факт нестачі товару з вини ТОВ "Тайфун Транспорт", а і понесення внаслідок цього збитків безпосередньо ТОВ "Скін Маркет".

При цьому позивачем за зустрічним позовом визначено суму збитків як вартість втраченого при перевезенні товару (недостачі ) без подання при цьому доказів права власності на цей товар (договору купівлі-продажу, доказів оплати товару, тощо).

Ураховуючи викладене, суд визнає, що ТОВ "Скін Маркет" не доведено понесення внаслідок протиправної поведінки ТОВ "Тайфун Транспорт" збитків у визначеній ним сумі, що свідчить про відсутність правових підстав для задоволення зустрічного позову.

Отже, у задоволенні зустрічного позову ТОВ "Скін Маркет" належить відмовити.

Вирішуючи питання про судові витрати у справі, суд виходить з того, що, згідно ст. 129 ГПК України, у разі відмови у позові, судовий збір підлягає покладенню на позивача.

У судовому засіданні 06.10.2020, згідно з ч. 1 ст. 240 ГПК України, оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Керуючись ст.ст. 232, 233, 236- 238 ГПК України, суд

В И Р І Ш И В:

1. У задоволенні первісного позову товариства з обмеженою відповідальністю "Тайфун Транспорт" відмовити у повному обсязі.

2. У задоволенні зустрічного позову товариства з обмеженою відповідальністю "Скін Маркет" відмовити у повному обсязі.

3. Копії даного рішення направити сторонам у справі на адреси, зазначені у вступній частині рішення.

Рішення може бути оскаржено до Південно-Західного апеляційного господарського суду через Господарський суд Миколаївської області протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено та підписано 13.10.2020.

Суддя Т.М. Давченко

СудГосподарський суд Миколаївської області
Дата ухвалення рішення06.10.2020
Оприлюднено15.10.2020
Номер документу92193308
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —915/142/20

Рішення від 06.10.2020

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Давченко Т.М.

Ухвала від 07.09.2020

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Давченко Т.М.

Ухвала від 08.07.2020

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Давченко Т.М.

Ухвала від 08.07.2020

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Давченко Т.М.

Ухвала від 22.06.2020

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Давченко Т.М.

Ухвала від 13.04.2020

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Давченко Т.М.

Ухвала від 02.03.2020

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Давченко Т.М.

Ухвала від 11.02.2020

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Давченко Т.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні