ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
07 жовтня 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/1051/20
Луганський окружний адміністративний суд у складі
головуючого судді Пляшкової К.О.,
за участю
секретаря судового засідання Моспанюк Є.С.,
позивача ОСОБА_1 ,
відповідача не прибув,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу за позовом адвоката Овчаренка Олександра Вікторовича в інтересах ОСОБА_1 до Лисичанської міської виборчої комісії Луганської області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Луганського окружного адміністративного суду 11 березня 2020 року надійшов адміністративний позов адвоката Овчаренка Олександра Вікторовича в інтересах ОСОБА_1 (далі - позивач) до Лисичанської міської виборчої комісії Луганської області (далі - відповідач, Лисичанська МВК) з позовними вимогами про:
визнання протиправними дій відповідача щодо узагальнення матеріалів по відкликанню депутатів Лисичанської міської ради, а також прийняття рішення і відправлення листа до вищого керівного органу Політичної партії Опозиційний Блок щодо відкликання позивача як депутата Лисичанської міської ради Луганської області за народною ініціативою;
зобов`язання відповідача розглянути питання про припинення ініціативи щодо відкликання депутатів Лисичанської міської ради.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач є депутатом Лисичанської міської ради Луганської області 7 скликання.
Лисичанською МВК у період з 01 березня 2020 року по 10 березня 2020 року прийнято рішення (номер та точна дата Протоколу/Постанови не відомі) про узагальнення підсумків перевірки відповідності документів, переданих до комісії офіційним представником ініціативної групи при ініціюванні відкликання депутата Лисичанської міської ради Луганської області Ратушної Олени Сергіївни, вимогам статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , на підставі якого комісія звернулася до вищого керівного органу Політичної партії Опозиційний Блок , місцева організація якої висувала позивача депутатом по багатомандатному округу на виборах 25 жовтня 2015 року, щодо відкликання позивача як депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Позивач вважає, що при ініціюванні відкликання її як депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону України Про статус депутатів місцевих рад , оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам зазначеного Закону, тому Лисичанська МВК повинна прийняти рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.
Позивач зазначає, що Лисичанська МВК без законних підстав знаходиться у приміщенні за місцем реєстрації. Жодних стендів, на яких відвідувачі та позивач могли ознайомитися з прийнятим рішенням не існує, тому позивач взагалі позбавлена можливості дізнатися про прийняте щодо неї рішення.
Факти порушення вимог статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад підтверджуються кримінальними провадженнями за заявами, які подавала позивач до СВ Лисичанського ВП ГУНП України.
Всупереч приписів частини третьої статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад не пізніше як за два дні до проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, не повідомлені регіональні та/або місцеві засоби масової інформації про дату, місце та час проведення зборів. Присутні на зборах не брали участь у голосуванні, відтак не можливо встановити кількість виборців, що проголосували за пропозиції щодо відкликання позивача. З цих підстав позивач вважає, що у протоколі зборів виборців та у витязі з нього зазначені недостовірні відомості. Всупереч положень Закону України Про статус депутатів місцевих рад у даному випадку відкликався не конкретний депутат, а група депутатів від різних політичних партій. Пропозиція про відкликання, її обговорення та прийняття рішення стосувалися не конкретного депутата, а групи депутатів. Перед голосуванням питання про внесення пропозиції про відкликання депутатів не оголошено, не повідомлені підстави, передбачені статтею 37 цього Закону, не оголошувалося і не проводилося обговорення рішення та підрахунок голосів.
Позивач зауважує, що не отримувала жодних поштових відправлень із повідомленням про початок процедури відкликання її як депутата міської ради.
Позивачем також зафіксовані такі порушення Закону України Про статус депутатів місцевих рад , як: збір підписів про відкликання депутата не членом ініціативної групи по збору підписів, підписні листи не містили заповненої інформації, голова Лисичанської МВК був присутнім під час збору персональних даних мешканців міста та підробки інформації, яка вносилася до підписних листів. Про всі встановлені факти повідомлено до Лисичанського ВП ГУНП в Луганській області, що підтверджено витягами з ЄРДР.
За відомою позивачу інформацією 04 березня 2020 року в період орієнтовно між 18.00 та 19.00 год. за зареєстрованим місцезнаходженням відповідача начебто відбулося засідання комісії, але на ньому був відсутній кворум та взагалі не розглядалися підписні листи та будь-які документи. Також за відомою позивачу інформацію відповідач фактично не перевіряв підписні листи щодо правильності їх оформлення, кількості підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців та правоохоронних органів не перевіряв достовірність відомостей про громадян, що містяться в підписних листах.
З вищевикладених підстав позивач вважає, що її позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Ухвалою від 16 березня 2020 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі; визначено, що справа розглядатиметься за правилами загального позовного провадження; запропоновано відповідачу надати до суду відзив на позовну заяву разом зі всіма доказами, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення відповідача, протягом 15 днів з дня вручення цієї ухвали (арк. спр. 41-42).
Ухвалою від 07 квітня 2020 року задоволено клопотання позивача про витребування доказів та зобов`язано Лисичанську МВК надати до суду у строк до 27 квітня 2020 року відповідні докази (арк. спр. 63-64).
Ухвалами суду від 30 квітня 2020 року, від 14 травня 2020 року, від 02 червня 2020 року, від 24 червня 2020 року за клопотанням представника Лисичанської МВК продовжувався відповідачу строк на подання відзиву на позовну заяву разом зі всіма доказами, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення відповідача, та доказів, витребуваних ухвалою суду від 07 квітня 2020 року (арк. спр. 83-84, 91-92, 98-99, 109-110).
Також ухвалою від 30 квітня 2020 року продовжено строк підготовчого провадження у справі на тридцять календарних днів; встановлено сторонам строк для подання до суду заяв по суті справи.
Ухвалою від 04 серпня 2020 року відмовлено у задоволенні заяви представника Лисичанської МВК про продовження процесуальних строків, відкладено підготовче засідання (арк. спр. 123-125).
Від представника Лисичанської МВК 07 серпня 2020 року надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог з таких підстав (арк. спр. 128-137).
З посиланням на положення статей 10, 16, 37-41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад представник відповідача зазначив, що Лисичанська МВК при відкликанні депутатів Лисичанської міської ради за народною ініціативою, у тому числі й позивача, діяла відповідно до вказаних норм цього Закону.
Твердження позивача, що відповідач фактично не знаходиться за зареєстрованим в ЄДРПОУ місцезнаходженням, не обладнаний стендом офіційних матеріалів комісії у вільно доступному для відвідувачів місці, на думку представника відповідача, не відповідають дійсності.
Лисичанська МВК з 04 березня 2020 року по 09 березня 2020 року на засіданні комісії перевірила дотримання вимог статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням правоохоронних органів провела вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості). За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнила підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що склала відповідний протокол. Лисичанською МВК встановлено, що при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам Закону України Про статус депутатів місцевих рад . Тому Лисичанська МВК прийняла рішення про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою. Відповідне звернення Лисичанської МВК від 09 березня 2020 року вих. № 33 направлено до вищого керівного органу Політичної партії ОПОЗІЦІЙНИЙ БЛОК щодо відкликання ОСОБА_1 як депутата Лисичанської міської ради Луганської області за народною ініціативою. Політрада політичної партії ОПОЗІЦІЙНИЙ БЛОК прийняла рішення від 10 березня 2020 року про відкликання депутата Лисичанської міської ради Луганської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, яке направило до Лисичанської МВК.
Щодо вказаного позивачем про неналежне її повідомлення про процедуру її відкликання як депутата Лисичанської міської ради, та відсутність на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді питань, що стосуються її відкликання як депутата Лисичанської міської ради, представник відповідача зазначив, що Лисичанською МВК повністю дотримані положень статей 39, 48 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , вжито всіх необхідних заходів дотримання гарантій прав депутата ОСОБА_1 , її належним чином повідомлено та проінформовано: рекомендованим листом від 11 лютого 2020 року № 24 та смс-повідомленням про прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання її як депутата міської ради за народною ініціативою, що підтверджується самим позивачем в позовній заяві. Всі засідання Лисичанської МВК, у тому числі ті що стосуються відкликання депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою, були відкритими, на яких присутні усі бажаючі.
Також представник відповідача зауважив, що рішення Політради політичної партії ОПОЗІЦІЙНИЙ БЛОК від 10 березня 2020 року про відкликання депутата Лисичанської міської ради Луганської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, у встановленому Законом порядку не оскаржувалось, є діючим та не є предметом спору та розгляду цієї адміністративної справи.
На підставі зазначеного, виходячи з аналізу положень чинного законодавства України, обставин та доказів по справі, відповідач заперечує проти позовних вимог позивача, вважає що в їх задоволенні слід відмовити повністю.
Через невиконання вимог ухвали суду про витребування доказів від 07 квітня 2020 року, строк виконання якої неодноразово продовжувався відповідачу, ухвалою від 03 вересня 2020 року повторно зобов`язано відповідача надати до суду у строк до 15 вересня 2020 року витребувані ухвалою від 07 квітня 2020 року докази (арк. спр. 141-142).
Відповідачем вимоги ухвали суду про витребування доказів не виконані, докази не надані.
Від учасників справи інших заяв по суті справи не надійшло.
Ухвалою від 17 вересня 2020 року закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті (арк. спр. 151).
У судовому засіданні позивач підтримала позовні вимоги повністю, надала пояснення, аналогічні за змістом викладеному у позовній заяві.
Відповідач явку свого повноважного представника у судове засідання не забезпечив, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, причини неявки суду не повідомив (арк. спр. 153, 154).
Заслухавши пояснення позивача, дослідивши матеріали справи та оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд встановив таке.
ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) обрана депутатом Лисичанської міської ради сьомого скликання, що підтверджено посвідченням міського голови, виданим 11 грудня 2015 року № 20 (арк. спр. 12).
Згідно з витягами з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 07 квітня 2020 року № 1006528448 та від 07 жовтня 2020 року № 310447564056 Лисичанська МВК з 30 січня 2006 року, код за ЄДРПОУ 33751987, зареєстрована як юридична особа, місцезнаходження юридичної особи: 93100, Луганська область, місто Лисичанськ, вулиця Юнацька, будинок 78, з 11 лютого 2020 року керівником є ОСОБА_2 , відомості про перебування юридичної особи в процесі припинення - відсутні (арк. спр. 57-59, 155-157).
З заяв по суті справи слідує, що в березні 2020 року відбулося відкликання Лисичанською МВК депутатів Лисичанської міської ради Луганської області, у тому числі й ОСОБА_1 , за народною ініціативою.
За зверненням Лисичанської МВК політрадою Політичної партії ОПОЗІЦІЙНИЙ БЛОК 10 березня 2020 року прийнято рішення про відкликання депутата Лисичанської міської ради Луганської області ОСОБА_1 за народною ініціативою.
За наслідками відкликання депутата Лисичанської міської ради Луганської області ОСОБА_1 за народною ініціативою припинено її повноваження як депутата міської ради.
Вказані обставини визнаються учасниками справи, про що зазначено у заявах по суті справи, поясненнях позивача, наданих у судовому засіданні, тому відповідно до частини першої статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України вказані обставини є звільненими від доказування.
Що стосується інших вказаних відповідачем у відзиві на позовну заяву обставин щодо дотримання процедури та порядку відкликання депутата Лисичанської міської ради Луганської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, то вони заперечуються позивачем, а відповідач не надав жодних доказів на підтвердження обставин, якими він обґрунтовує свої заперечення проти задоволення позовних вимог.
Також відповідачем всупереч вимог ухвал від 07 квітня 2020 року та від 03 вересня 2020 року до матеріалів справи не надано жодних витребуваних судом документів.
Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Закон України від 11 липня 2002 року № 93-IV Про статус депутатів місцевих рад відповідно до Конституції України, Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , інших законів України визначає правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради (далі - Закон № 93-IV).
Відповідно до частини першої статті 4 Закону № 93-IV (тут і надалі положення Закону в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів .
Згідно з пунктом 1 частини першої статті 5 Закону № 93-IV повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.
Спори щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вирішуються судом (частина третя статті 5 Закону № 93-IV).
Частиною першою статті 37 Закону № 93-IV передбачено, що підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути:
1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом;
2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі;
3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.
Згідно з частиною першою статті 38 Закону № 93-IV право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.
Пунктом 3 частини другої статті 38 Закону № 93-IV передбачено, що рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 300 осіб для відкликання депутата міської ради міста обласного значення та районної у місті ради.
Не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (частина третя статті 38 Закону № 93-IV).
Згідно з пунктом 2 абзацу другого частини третьої статті 38 Закону № 93-IV у разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата має становити: районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - не менше 50 осіб.
Відповідно до частини четвертої статті 38 Закону № 93-IV у протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв`язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.
Згідно з частиною п`ятою статті 38 Закону № 93-IV до протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов`язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи, має обов`язково містити: прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв`язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи.
Відповідно до частини першої статті 39 Закону № 93-IV у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи. Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.
Згідно з абзацами першим, третім частини першої статті 40 Закону № 93-IV ініціативна група має право виготовляти будь-яку кількість підписних листів з дотриманням встановленої форми підписного листа. На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрана така кількість підписів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, що є більшою виборчої квоти, яка була визначена у відповідному багатомандатному виборчому окрузі під час проведення виборів депутатів місцевої ради згідно із законом про місцеві вибори, але не меншою ніж кількість голосів, поданих за відповідну місцеву організацію партії у відповідному територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом.
Пунктом другим частини другої статті 40 Закону № 93-IV передбачено, що з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у строки: у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - двадцять днів.
Відповідно до абзацу першого частини третьої статті 40 Закону № 93-IV форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб`єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання).
Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця (абзац другий частини третьої статті 40 Закону № 93-IV).
Частиною четвертою статті 40 Закону № 93-IV закріплено, що член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа відомості про себе, передбачені абзацом першим частини третьої цієї статті. Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис.
Після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії (частина перша статті 41 Закону № 93-IV).
Згідно з абзацом першим частини другої статті 41 Закону № 93-IV голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.
На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - протягом двадцяти днів з дня отримання матеріалів (пункт 2 абзацу другого частини другої статті 41 Закону № 93-IV).
Згідно з частиною третьою статті 41 Закону № 93-IV при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписи окремих виборців:
1) у разі відсутності у підписному листі всіх або окремих відомостей про виборця, який підтримує своїм підписом відкликання депутата місцевої ради, передбачених формою підписного листа, а також виявлення недостовірних відомостей про виборця;
2) записи та підписи, вчинені замість виборця іншою особою;
3) вчинені особою, яка не є виборцем відповідного багатомандатного, одномандатного виборчого округу або на день вчинення підпису не мала права голосу;
4) якщо підписи вчинені виборцем декілька разів;
5) якщо підпис вчинено виборцем з порушенням встановленого цим Законом строку.
Відповідно до частини четвертої статті 41 Закону № 93-IV при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписні листи:
1) якщо підписи виборців зібрані особою, яка не є членом відповідної ініціативної групи та/або на день збору підписів не мала права голосу;
2) у яких відсутні відомості або які містять недостовірні відомості про особу, яка збирала підписи виборців;
3) у яких підписи громадян України зібрані у місцях, визначених частиною п`ятою статті 40 цього Закону;
4) які не відповідають встановленій формі.
За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.
Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (частина п`ята статті 41 Закону № 93-IV).
Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради (частина шоста статті 41 Закону № 93-IV).
Відповідно до частини сьомої статті 41 Закону № 93-IV вищий керівний орган партії відповідно до статуту партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї ініціативи.
Згідно з частиною восьмою статті 41 Закону № 93-IV рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу.
На підставі рішення вищого керівного органу партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією партії, за народною ініціативою, а у випадку якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною шостою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня отримання/прийняття відповідного рішення зобов`язана у порядку, передбаченому законом про місцеві вибори, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному одномандатному виборчому окрузі (частина дев`ята статті 41 Закону № 93-IV).
З вищевикладених норм Закону № 93-IV слідує, що у процедурі відкликання депутата за народною ініціативою на відповідну територіальну виборчу комісію покладений обов`язок щодо здійснення перевірки дотримання статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради.
Відповідно, адміністративний суд, вирішуючи спір щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради, зобов`язаний не втручаючись у повноваження територіальної виборчої комісії перевірити дотримання нею вимог статті 41 Закону № 93-IV.
Відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
При цьому, така оцінка надається судом, виходячи зі змісту протоколу засідання територіальної виборчої комісії та протоколу узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, складання якого визначено статтею 41 Закону № 93-IV.
Однак, відповідач, як вже вище вказано, всупереч вимог суду про надання доказів до матеріалів справи, жодних доказів, з яких суд може встановити обставини, які підлягають доказуванню по даній справі, не надав.
Частиною першою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (абзац перший частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України).
Згідно з частиною п`ятою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд вирішує справу на підставі наявних доказів.
Зважаючи на вказані положення Кодексу адміністративного судочинства України, з огляду на ненадання відповідачем - суб`єктом владних повноважень жодного доказу на підтвердження дотримання ним вимог Закону № 93-IV, суд дійшов висновку, що відповідач не довів правомірність своїх дій при ініціюванні відкликання депутата Лисичанської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою.
Відповідно, вимога позивача в частині визнання протиправним дій відповідача щодо узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Лисичанської міської ради Луганської області ОСОБА_1 , прийняття рішення про звернення до вищого керівного органу Політичної партії ОПОЗІЦІЙНИЙ БЛОК щодо відкликання депутата Лисичанської міської ради Луганської області ОСОБА_1 за народною ініціативою є обґрунтованою та підлягає задоволенню.
Що стосується вимоги позивача щодо визнання протиправними дій відповідача по узагальненню підсумків збору підписів на підтримку пропозиції по відкликанню інших депутатів Лисичанської міської ради, то у її задоволенні слід відмовити, оскільки в цій частині відсутнє порушене право позивача, яке згідно з положеннями частини першої статті 2 та частини першої статті 5 підлягає судовому захисту.
Що стосується вимоги позивача щодо зобов`язання відповідача розглянути питання про припинення ініціативи щодо відкликання депутатів Лисичанської міської ради Луганської області, суд відмовляє в її задоволенні з огляду на таке.
По перше, як встановлено судом та не заперечується сторонами, процедура припинення повноважень позивача як депутата Лисичанської міської ради на час звернення позивача до суду, а також розгляду справи вже завершена. Відповідно в цій частині вимог, обраний позивачем спосіб захисту не відповідає об`єкту її порушених прав.
По друге, Указом Президента України від 27 липня 2020 року № 293/2020 Про утворення військово-цивільної адміністрації , який набрав чинності з 29 липня 2020 року, утворено військово-цивільну адміністрацію міста Лисичанськ Луганської області.
Відповідно до частини першої статті 1 Закону України від 03.02.2015 № 141-VIII Про військово-цивільні адміністрації (далі - Закон № 141-VIII) для виконання повноважень місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування у випадках, встановлених цим Законом, в районі відсічі збройної агресії Російської Федерації, зокрема в районі проведення антитерористичної операції можуть утворюватися військово-цивільні адміністрації.
Військово-цивільні адміністрації населених пунктів - це тимчасові державні органи, що здійснюють на відповідній території повноваження сільських, селищних, міських рад, районних у містах рад, виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах рад та голів та інші повноваження, визначені цим Законом.
Частиною другою статті 1 Закону № 141-VIII визначено, що військово-цивільні адміністрації є юридичними особами публічного права і наділяються цим та іншими законами повноваженнями, у межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону. Військово-цивільні адміністрації населених пунктів набувають прав та обов`язків з дня внесення запису про їх державну реєстрацію як юридичних осіб до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Відповідно до частини першої статті 3 Закону № 141-VIII у день набрання чинності актом Президента України про утворення військово-цивільної адміністрації припиняються згідно із цим Законом повноваження сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад, їх виконавчих органів, сільських, селищних, міських голів, інших посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах місцевого самоврядування, - у разі утворення військово-цивільної адміністрації відповідного населеного пункту (населених пунктів).
Згідно з пунктом 3 частини першої статті 78 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР Про місцеве самоврядування в Україні повноваження сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради можуть бути достроково припинені у випадках: передбачених законами України Про військово-цивільні адміністрації , Про правовий режим воєнного стану .
Відповідно до частини п`ятої статті 78 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР Про місцеве самоврядування в Україні повноваження сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради за наявності підстав, передбачених пунктом 3 частини першої цієї статті, достроково припиняються з дня набрання чинності актом Президента України про утворення відповідної військово-цивільної, військової адміністрації.
Суд зазначає, що Конституція України чи будь-який інший закон не передбачає ліквідацію органів місцевого самоврядування.
Закон України Про військово-цивільні адміністрації також не містить механізму реалізації припинення повноважень .
Однак, за встановлених обставин, зважаючи, що повноваження депутатів Лисичанської міської ради Луганської області з 29 липня 2020 року припинені, суд позбавлений можливості обрати належний спосіб захисту прав позивача в цій частині позовних вимог.
За таких обставин суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно з частиною третьою статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених вимог.
Частиною восьмою статті 139 КАС України визначено, що у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.
Позивачем за подання до суду даного позову сплачений судовий збір у сумі 1681,60 грн, як за дві вимоги немайнового характеру, що підтверджено квитанціями від 11 березня 2020 року (арк. спр. 7, 8).
Разом з тим, вимога позивача про зобов`язання відповідача розглянути питання про припинення ініціативи щодо відкликання депутатів Лисичанської є похідною від вимоги про визнання протиправними дій відповідача. Тому за приписами пункту 1 частини другої статті 4, статті 6 Закону України Про судовий збір позивач мав сплатити судовий збір як за одну вимогу немайнового характеру в сумі 840,80 грн.
Тобто, позивачем сплачено судовий збір у розмірі більшому, ніж встановлено законом, на 840,80 грн.
Відповідно до пункту 1 частини першої, частини другої статті 7 Закону України Про судовий збір в разі внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом, переплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду.
У зв`язку з цим суд вважає за необхідне роз`яснити позивачу право звернення до суду із клопотанням про повернення судового збору, внесеного в більшому розмірі, ніж встановлено законом.
Незважаючи на часткове задоволення позовних вимог, суд вважає за необхідне судові витрати по сплаті судового збору у сумі 840,80 грн стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача, внаслідок протиправних дій якого виник даний спір.
Керуючись статтями 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов адвоката Овчаренка Олександра Вікторовича в інтересах ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Лисичанської міської виборчої комісії Луганської області (місцезнаходження: 93100, Луганська область, місто Лисичанськ, вулиця Юнацька, будинок 78, код за ЄДРПОУ 33751987) про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Лисичанської міської виборчої комісії Луганської області щодо узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Лисичанської міської ради Луганської області ОСОБА_1 , прийняття рішення про звернення до вищого керівного органу Політичної партії ОПОЗІЦІЙНИЙ БЛОК щодо відкликання депутата Лисичанської міської ради Луганської області ОСОБА_1 за народною ініціативою.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Лисичанської міської виборчої комісії Луганської області на користь ОСОБА_1 судові витрати по сплаті судового збору у сумі 840,80 грн (вісімсот сорок гривень 80 коп.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення суду складено 16 жовтня 2020 року.
Суддя К.О. Пляшкова
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.10.2020 |
Оприлюднено | 19.10.2020 |
Номер документу | 92245668 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
К.О. Пляшкова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні