Постанова
від 02.02.2021 по справі 360/1051/20
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 лютого 2021 року справа №360/1051/20

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Сіваченка І.В., суддів: Гаврищук Т.Г., Блохіна А.А., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Лисичанської міської виборчої комісії Луганської області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 07 жовтня 2020 року (повне судове рішення складено 16 жовтня 2020 року у м. Сєвєродонецьку) у справі № 360/1051/20 (суддя в І інстанції Пляшкова К.О.) за позовом ОСОБА_1 до Лисичанської міської виборчої комісії Луганської області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії,

УСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Лисичанської міської виборчої комісії Луганської області (далі - Лисичанська МВК) з позовними вимогами про:

визнання протиправними дій відповідача щодо узагальнення матеріалів по відкликанню депутатів Лисичанської міської ради, а також прийняття рішення і відправлення листа до вищого керівного органу Політичної партії Опозиційний Блок щодо відкликання позивача як депутата Лисичанської міської ради Луганської області за народною ініціативою;

зобов`язання відповідача розглянути питання про припинення ініціативи щодо відкликання депутатів Лисичанської міської ради.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач є депутатом Лисичанської міської ради Луганської області 7 скликання.

Лисичанською МВК у період з 01 березня 2020 року по 10 березня 2020 року прийнято рішення (номер та точна дата Протоколу/Постанови не відомі) про узагальнення підсумків перевірки відповідності документів, переданих до комісії офіційним представником ініціативної групи при ініціюванні відкликання депутата Лисичанської міської ради Луганської області Ратушної Олени Сергіївни, вимогам статей 38-40 Закону України від 11 липня 2020 року № 93-IV Про статус депутатів місцевих рад (далі - Закон № 93-IV), на підставі якого комісія звернулася до вищого керівного органу Політичної партії Опозиційний Блок , місцева організація якої висувала позивача депутатом по багатомандатному округу на виборах 25 жовтня 2015 року, щодо відкликання позивача як депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Позивач вважала, що при ініціюванні відкликання її як депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону № 93-IV, оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам зазначеного Закону, тому Лисичанська МВК повинна прийняти рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.

Позивач зазначив, що Лисичанська МВК без законних підстав знаходиться у приміщенні за місцем реєстрації. Жодних стендів, на яких відвідувачі та позивач могли ознайомитися з прийнятим рішенням не існує, тому позивач взагалі позбавлена можливості дізнатися про прийняте щодо неї рішення.

Факти порушення вимог статей 38-40 Закону № 93-IV підтверджуються кримінальними провадженнями за заявами, які подавала позивач до СВ Лисичанського ВП ГУНП України.

Всупереч приписів частини третьої статті 38 Закону № 93-IV не пізніше як за два дні до проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, не повідомлені регіональні та/або місцеві засоби масової інформації про дату, місце та час проведення зборів. Присутні на зборах не брали участь у голосуванні, відтак не можливо встановити кількість виборців, що проголосували за пропозиції щодо відкликання позивача. З цих підстав позивач вважає, що у протоколі зборів виборців та у витязі з нього зазначені недостовірні відомості. Всупереч положень Закону № 93-IV у даному випадку відкликався не конкретний депутат, а група депутатів від різних політичних партій. Пропозиція про відкликання, її обговорення та прийняття рішення стосувалися не конкретного депутата, а групи депутатів. Перед голосуванням питання про внесення пропозиції про відкликання депутатів не оголошено, не повідомлені підстави, передбачені статтею 37 цього Закону, не оголошувалося і не проводилося обговорення рішення та підрахунок голосів.

Позивач зауважила, що не отримувала жодних поштових відправлень із повідомленням про початок процедури відкликання її як депутата міської ради.

Позивачем також зафіксовані такі порушення Закону № 93-IV, як: збір підписів про відкликання депутата не членом ініціативної групи по збору підписів, підписні листи не містили заповненої інформації, голова Лисичанської МВК був присутнім під час збору персональних даних мешканців міста та підробки інформації, яка вносилася до підписних листів. Про всі встановлені факти повідомлено до Лисичанського ВП ГУНП в Луганській області, що підтверджено витягами з ЄРДР.

За відомою позивачу інформацією 04 березня 2020 року в період орієнтовно між 18.00 та 19.00 год. за зареєстрованим місцезнаходженням відповідача начебто відбулося засідання комісії, але на ньому був відсутній кворум та взагалі не розглядалися підписні листи та будь-які документи. Також за відомою позивачу інформацію, відповідач фактично не перевіряв підписні листи щодо правильності їх оформлення, кількості підписів, що встановлена частиною першою статті 40 Закону № 93-IV, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців та правоохоронних органів не перевіряв достовірність відомостей про громадян, що містяться в підписних листах.

З вищевикладених підстав позивач вважала, що її позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 07 жовтня 2020 року позов задоволено частково.

Визнано протиправними дії Лисичанської МВК щодо узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Лисичанської міської ради Луганської області ОСОБА_1 , прийняття рішення про звернення до вищого керівного органу Політичної партії ОПОЗІЦІЙНИЙ БЛОК щодо відкликання депутата Лисичанської міської ради Луганської області ОСОБА_1 за народною ініціативою.

У задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.

Не погодившись з таким судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення місцевого суду, прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права.

В апеляційній скарзі перелічені норми Закону № 93-IV та зазначено, що відповідач діяв відповідно до норм Конституції та статей 38-39 Закону № 93-IV, положення яких діяли на момент виникнення спірних правовідносин. Апелянт зауважив, що рішення Політради політичної партії ОПОЗІЦІЙНИЙ БЛОК від 10 березня 2020 року про відкликання депутата Лисичанської міської ради Луганської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, у встановленому Законом порядку не оскаржувалось, є діючим та не є предметом спору та розгляду цієї адміністративної справи.

Всі особи, які беруть участь в справі, до апеляційного суду не прибули, тому апеляційне провадження здійснено в порядку письмового провадження.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає за необхідне вимоги, викладені в апеляційній скарзі, залишити без задоволення, з наступних підстав.

Судами першої та апеляційної інстанції встановлено наступне.

ОСОБА_1 обрана депутатом Лисичанської міської ради сьомого скликання, що підтверджено посвідченням міського голови, виданим 11 грудня 2015 року № 20 (а.с.12).

Згідно з витягами з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 07 квітня 2020 року № 1006528448 та від 07 жовтня 2020 року № 310447564056, Лисичанська МВК з 30 січня 2006 року, код за ЄДРПОУ 33751987, зареєстрована як юридична особа, місцезнаходження юридичної особи: 93100, Луганська область, місто Лисичанськ, вулиця Юнацька, будинок 78, з 11 лютого 2020 року керівником є Конов Дмитро Володимирович , відомості про перебування юридичної особи в процесі припинення відсутні (а.с.57-59, 155-157).

З заяв по суті справи слідує, що в березні 2020 року відбулося відкликання Лисичанською МВК депутатів Лисичанської міської ради Луганської області, у тому числі й ОСОБА_1 , за народною ініціативою.

За зверненням Лисичанської МВК політрадою Політичної партії ОПОЗІЦІЙНИЙ БЛОК 10 березня 2020 року прийнято рішення про відкликання депутата Лисичанської міської ради Луганської області ОСОБА_1 , за народною ініціативою.

За наслідками відкликання депутата Лисичанської міської ради Луганської області ОСОБА_1 , за народною ініціативою припинено її повноваження як депутата міської ради.

Вказані обставини визнаються учасниками справи та не є спірними.

Як вбачається зі змісту оскарженого рішення суду, інші вказані відповідачем у відзиві на позовну заяву обставини щодо дотримання процедури та порядку відкликання депутата Лисичанської міської ради Луганської області ОСОБА_1 за народною ініціативою заперечуються позивачем. Натомість відповідач не надав жодних доказів на підтвердження обставин, якими він обґрунтовує свої заперечення проти задоволення позовних вимог, в тому числі на виконання відповідних ухвал місцевого суду про витребування доказів.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Рішення місцевого суду оскаржено лише відповідачем. Відповідно до частини першої статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Таким чином, оскільки судове рішення позивачем не оскаржене, апеляційному перегляду підлягає рішення місцевого суду лише в частині, в якій в задоволенні позовні вимоги. В іншій частині судове рішення апеляційному перегляду не підлягає і має бути залишено без змін.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Закон № 93-IV відповідно до Конституції України, Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , інших законів України визначає правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради.

Відповідно до частини першої статті 4 Закону № 93-IV (тут і надалі положення Закону в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів .

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 5 Закону № 93-IV повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.

Спори щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вирішуються судом (частина третя статті 5 Закону № 93-IV).

Частиною першою статті 37 Закону № 93-IV передбачено, що підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути:

1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом;

2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі;

3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.

Згідно з частиною першою статті 38 Закону № 93-IV право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.

Пунктом 3 частини другої статті 38 Закону № 93-IV передбачено, що рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 300 осіб для відкликання депутата міської ради міста обласного значення та районної у місті ради.

Не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (частина третя статті 38 Закону № 93-IV).

Згідно з пунктом 2 абзацу другого частини третьої статті 38 Закону № 93-IV у разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата має становити: районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - не менше 50 осіб.

Відповідно до частини четвертої статті 38 Закону № 93-IV у протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв`язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.

Згідно з частиною п`ятою статті 38 Закону № 93-IV до протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов`язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи, має обов`язково містити: прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв`язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи.

Відповідно до частини першої статті 39 Закону № 93-IV у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи. Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.

Згідно з абзацами першим, третім частини першої статті 40 Закону № 93-IV ініціативна група має право виготовляти будь-яку кількість підписних листів з дотриманням встановленої форми підписного листа. На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрана така кількість підписів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, що є більшою виборчої квоти, яка була визначена у відповідному багатомандатному виборчому окрузі під час проведення виборів депутатів місцевої ради згідно із законом про місцеві вибори, але не меншою ніж кількість голосів, поданих за відповідну місцеву організацію партії у відповідному територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом.

Пунктом другим частини другої статті 40 Закону № 93-IV передбачено, що з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у строки: у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - двадцять днів.

Відповідно до абзацу першого частини третьої статті 40 Закону № 93-IV форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб`єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання).

Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця (абзац другий частини третьої статті 40 Закону № 93-IV).

Частиною четвертою статті 40 Закону № 93-IV закріплено, що член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа відомості про себе, передбачені абзацом першим частини третьої цієї статті. Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис.

Після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії (частина перша статті 41 Закону № 93-IV).

Згідно з абзацом першим частини другої статті 41 Закону № 93-IV голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.

На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - протягом двадцяти днів з дня отримання матеріалів (пункт 2 абзацу другого частини другої статті 41 Закону № 93-IV).

Згідно з частиною третьою статті 41 Закону № 93-IV при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписи окремих виборців:

1) у разі відсутності у підписному листі всіх або окремих відомостей про виборця, який підтримує своїм підписом відкликання депутата місцевої ради, передбачених формою підписного листа, а також виявлення недостовірних відомостей про виборця;

2) записи та підписи, вчинені замість виборця іншою особою;

3) вчинені особою, яка не є виборцем відповідного багатомандатного, одномандатного виборчого округу або на день вчинення підпису не мала права голосу;

4) якщо підписи вчинені виборцем декілька разів;

5) якщо підпис вчинено виборцем з порушенням встановленого цим Законом строку.

Відповідно до частини четвертої статті 41 Закону № 93-IV при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписні листи:

1) якщо підписи виборців зібрані особою, яка не є членом відповідної ініціативної групи та/або на день збору підписів не мала права голосу;

2) у яких відсутні відомості або які містять недостовірні відомості про особу, яка збирала підписи виборців;

3) у яких підписи громадян України зібрані у місцях, визначених частиною п`ятою статті 40 цього Закону;

4) які не відповідають встановленій формі.

За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.

Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (частина п`ята статті 41 Закону № 93-IV).

Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради (частина шоста статті 41 Закону № 93-IV).

Відповідно до частини сьомої статті 41 Закону № 93-IV вищий керівний орган партії відповідно до статуту партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї ініціативи.

Згідно з частиною восьмою статті 41 Закону № 93-IV рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу.

На підставі рішення вищого керівного органу партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією партії, за народною ініціативою, а у випадку якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною шостою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня отримання/прийняття відповідного рішення зобов`язана у порядку, передбаченому законом про місцеві вибори, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному одномандатному виборчому окрузі (частина дев`ята статті 41 Закону № 93-IV).

З вищевикладених норм Закону № 93-IV слідує, що у процедурі відкликання депутата за народною ініціативою на відповідну територіальну виборчу комісію покладений обов`язок щодо здійснення перевірки дотримання статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради.

Відповідно, суд, вирішуючи спір щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради, зобов`язаний не втручаючись у повноваження територіальної виборчої комісії перевірити дотримання нею вимог статті 41 Закону № 93-IV.

Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

При цьому, така оцінка надається судами, виходячи зі змісту протоколу засідання територіальної виборчої комісії та протоколу узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, складання якого визначено статтею 41 Закону № 93-IV.

Однак, відповідач, як вже вище було вказано та вбачається з матеріалів справи, всупереч вимог суду про надання доказів до матеріалів справи, жодних доказів, з яких суд може встановити обставини, які підлягають доказуванню по даній справі, не надав.

Частиною першою статті 71 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (абзац перший частини другої статті 71 КАС України).

Згідно з частиною п`ятою статті 71 КАС України, якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд вирішує справу на підставі наявних доказів.

Зважаючи на вказані положення КАС України, з огляду на ненадання відповідачем - суб`єктом владних повноважень жодного доказу на підтвердження дотримання ним вимог Закону № 93-IV, місцевий суд дійшов правильного висновку, що відповідач не довів правомірність своїх дій при ініціюванні відкликання депутата Лисичанської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, колегія суддів приходить до висновку, що судом першої інстанції в повній мірі досліджено обставини справи, на підставі яких місцевий суд дійшов правильного висновку про часткове задоволення позовних вимог, а саме визнання протиправними дії відповідача щодо узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Лисичанської міської ради Луганської області ОСОБА_1 , прийняття рішення про звернення до вищого керівного органу Політичної партії ОПОЗІЦІЙНИЙ БЛОК щодо відкликання депутата Лисичанської міської ради Луганської області ОСОБА_1 за народною ініціативою .

Відповідно до положень ч. 1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Зважаючи на наведене, судова колегія дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, та ухвалено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. У зв`язку з викладеним доводи апеляційної скарги не приймаються до уваги, тому апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Керуючись статтями 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Лисичанської міської виборчої комісії Луганської області - залишити без задоволення.

Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 07 жовтня 2020 року у справі № 360/1051/20 - залишити без змін.

Повне судове рішення - 02 лютого 2021 року.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому статтею 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя І. В. Сіваченко

Судді А. А. Блохін

Т. Г. Гаврищук

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.02.2021
Оприлюднено03.02.2021
Номер документу94560757
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/1051/20

Постанова від 02.02.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 07.12.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 07.12.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Рішення від 07.10.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

Рішення від 07.10.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

Ухвала від 17.09.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

Ухвала від 03.09.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

Ухвала від 04.08.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

Ухвала від 24.06.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

Ухвала від 02.06.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні