ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 жовтня 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/2729/20
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Удовіченка С.О.,
за участю:
секретаря судового засідання - Сендецької В.О.,
представників позивача - Кобки І.М., Близнюк І.В.,
представника відповідача - Гуленко О.П.,
представника третьої особи - Листопад О.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Новознам`янської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області до Полтавської обласної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Кабінет Міністрів України про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
29 травня 2020 року Новознам`янська сільська рада Кременчуцького району Полтавської області звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Полтавської обласної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Кабінет Міністрів України в якому просить:
- визнати протиправними дії Полтавської обласної державної адміністрації при розроблені проекту перспективного плану формування території громад Полтавської області, здійснені всупереч вимогам Методики формування спроможних територіальних громад, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 08 квітня 2015 року № 214 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 року № 34), які полягають у не включенні Новознам`янської об`єднаної сільської територіальної громади до переліку спроможних територіальних громад Полтавської області,
- зобов`язати Полтавську обласну державну адміністрацію надати Кабінетові Міністрів України проект акту про внесення змін до перспективного плану формування територій громад Полтавської області, який затверджено 13 травня 2020 року, шляхом включення Новознам`янської сільської територіальної громади до переліку спроможних територіальних громад Полтавської області.
В обгрунтування позовної заяви позивач зазначив, що Полтавською обласною державною адміністрацією при розробленні проекту перспективного плану формування території громад Полтавської області порушено Методику формування спроможних територіальних громад, затверджену постановою Кабінету Міністрів України 08 квітня 2015 року № 214, в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 року № 34. Вищевказане порушення мало наслідком не включення Новознам`янської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області до переліку спроможних територіальних громад Полтавської області.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 03 червня 2020 року позовну заяву залишено без руху.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 15 червня 2020 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження.
19 червня 2020 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшли заперечення Полтавської обласної державної адміністрації проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження та проведення розгляду справи за правилами загального позовного провадження (т.1 а.с. 76-78).
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 22 червня 2020 року розгляд справи за позовом Новознам`янської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області до Полтавської обласної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Кабінет Міністрів України про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження. Замінено засідання для розгляду справи по суті підготовчим засіданням.
06 липня 2020 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшов відзив Полтавської обласної державної адміністрації на позов. У відзиві відповідач проти задоволення позовних вимог заперечував, вказуючи на правомірність своїх дій при розробленні перспективного плану формування території громад Полтавської області та віднесенні Новознам`янської об`єднаної сільської територіальної громади до середнього рівня спроможності (т.1 а.с. 228-240).
10 липня 2020 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшли пояснення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Кабінет Міністрів України на позов. У поясненнях третя особа вказувала на правомірність дій Полтавської обласної державної адміністрації при розробленні перспективного плану формування території громад Полтавської області. Зазначила, що розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13 травня 2020 року № 571-р, затверджено Перспективний план формування територій громад Полтавської області, згідно із яким Новознам`янська об`єднана сільська територіальна громада входить до складу Піщанської об`єднаної територіальної громади (т.2 а.с. 15-20).
У зв`язку із неявкою відповідача розгляд справи призначений на 14 липня 2020 року відкладено на 04 серпня 2020 року.
15 липня 2020 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшла відповідь Новознам`янської об`єднаної сільської територіальної громади на відзив. У відповіді позивач наполягав на правомірності своїх вимог, стверджуючи, що відповідачем порушено Методику формування спроможних територіальних громад, зокрема в супереч пункту 12 Методики не було створено робочу групу, до складу якої входять представники облдержадміністрації, відповідних органів місцевого самоврядування, органів самоорганізації населення та громадськості (т.2 а.с. 89-94).
21 липня 2020 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшло клопотання Полтавської обласної державної адміністрації про виклик свідків (т.2 а.с. 104-105).
21 липня 2020 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшли заперечення Полтавської обласної державної адміністрації на відповідь на відзив. У запереченнях відповідач вказував на правомірність своїх дій. Зазначив, що на як момент виникнення спірних правовідносин так і на даний час функціонують - Міжвідомча регіональна робоча група з підготовки пропозицій щодо адміністративно-територіального базового та районного устрою Полтавської області та Дорадча комісія щодо розгляду проблемних питань під час формування громад Полтавської області. Таким чином, на виконання пункту 12 Методики формування спроможних територіальних громад, у створенні робочої групи не було необхідності, оскільки останні були створені відповідно до вимог пункту 10 постанови КМУ від 08 квітня 2015 року № 214 "Про затвердження Методики формування спроможних територіальних громад" (т.2 а.с. 106-121).
04 серпня 2020 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшло клопотання Новознам`янської об`єднаної сільської територіальної громади про виклик свідків (т.2 а.с. 198).
З метою виклику свідків розгляд справи призначений на 04 серпня 2020 року відкладено до 02 вересня 2020 року.
З метою вивчення наданих додаткових доказів та ознайомлення позивача з наданими доказами розгляд справи призначений на 02 вересня 2020 року відкладено до 15 вересня 2020 року.
15 вересня 2020 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшло клопотання представника позивача про проведення судового засідання без його участі (т.2 а.с. 244).
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 15 вересня 2020 року закрито підготовче провадження у справі № 440/2729/20 та призначено справу до судового розгляду по суті.
У судовому засідання 13 жовтня 2020 року представник позивача позовні вимоги підтримав, представники відповідача та третьої особи проти позову заперечували.
Дослідивши матеріали позовної заяви, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, заслухавши показання свідків ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
Новознам`янська об`єднана сільська територіальна громада утворена шляхом добровільного об`єднання територіальних громад сіл Нова Знам`янка, Вільна Терешківка, Майбородівка, Писарщина, Мирне.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2015 року № 994 затверджено Перспективний план формування території громад Полтавської області, відповідно до якого Новознам`янська об`єднана сільська територіальна громада входила до переліку спроможних територіальних громад Полтавської області.
24 січня 2020 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 34, якою внесено зміни до Методики формування спроможних територіальних громад, яка затверджена постановою Кабінету Міністрів України 08 квітня 2015 року № 214.
27 березня 2020 року Полтавська обласна державна адміністрація листом № 1246/5/01-08 направила до Кабінету Міністрів України проект Перспективного плану формування території громад Полтавської області з урахуванням доопрацьованих змін (т.1 а.с. 136-142).
Згідно проекту Перспективного плану формування території громад Полтавської області Новознам`янська сільська рада увійшла до складу спроможної Піщанської територіальної громади.
Розпорядження Кабінету Міністрів України № 571-р від 13 травня 2020 року затверджено Перспективний план формування територій громад Полтавської області, згідно із яким Новознам`янська сільська рада входить до складу Піщанської об`єднаної територіальної громади.
Позивач вважаючи, що Полтавська обласна державна адміністрація при розроблені проекту перспективного плану формування території громад Полтавської області діяла всупереч вимогам Методики формування спроможних територіальних громад, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 08 квітня 2015 року № 214 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 року № 34), які полягають у не включенні Новознам`янської об`єднаної сільської територіальної громади до переліку спроможних територіальних громад Полтавської області, звернувся до суду.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, судом встановлено наступне.
Відносини, що виникають у процесі добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, врегульовано Законом України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" від 05 лютого 2015 року № 157-VIII (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин), згідно норм статті 2 якого, добровільне об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких принципів: конституційності та законності; добровільності; економічної ефективності; державної підтримки; повсюдності місцевого самоврядування; прозорості та відкритості; відповідальності.
Статтею 4 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" встановлено, що Добровільне об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких умов:
1) у складі об`єднаної територіальної громади не може існувати іншої територіальної громади, яка має свій представницький орган місцевого самоврядування;
2) територія об`єднаної територіальної громади має бути нерозривною, межі об`єднаної територіальної громади визначаються по зовнішніх межах юрисдикції рад територіальних громад, що об`єдналися;
3) об`єднана територіальна громада має бути розташована в межах території Автономної Республіки Крим, однієї області;
4) при прийнятті рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад беруться до уваги історичні, природні, етнічні, культурні та інші чинники, що впливають на соціально-економічний розвиток об`єднаної територіальної громади;
5) якість та доступність публічних послуг, що надаються в об`єднаній територіальній громаді, не можуть бути нижчими, ніж до об`єднання;
6) об`єднання територіальних громад здійснюється відповідно до перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, області.
Згідно змісту розділу II Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", ним визначено умови та порядок добровільного об`єднання громадян, а також чітка послідовність дій, які тісно взаємопов`язані між собою. Кожен наступний етап добровільного об`єднання громадян може бути розпочато виключно після закінчення попереднього. Дотримання послідовності всіх етапів є обов`язковою передумовою для добровільного об`єднання громадян на підставі чинного законодавства України з дотриманням Конституції України.
Відповідно до статті 11 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" (в редакції Закону України від 05 лютого 2015 року № 157-VIII) перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області розробляється Радою міністрів Автономної Республіки Крим, відповідною обласною державною адміністрацією згідно з методикою формування спроможних територіальних громад і охоплює всю територію Автономної Республіки Крим, області. Методика формування спроможних територіальних громад розробляється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері територіальної організації влади, адміністративно-територіального устрою, розвитку місцевого самоврядування, та затверджується Кабінетом Міністрів України. Перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області схвалюється відповідно Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласною радою за поданням Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідної обласної державної адміністрації та затверджується Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 08 квітня 2015 року № 214 затверджено "Методику формування спроможних територіальних громад", пунктом 4 якої передбачено, що формування спроможних територіальних громад відбувається шляхом: розроблення Радою міністрів Автономної Республіки Крим, облдержадміністрацією проекту перспективного плану; схвалення проекту перспективного плану Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласною радою; затвердження Кабінетом Міністрів України перспективних планів; добровільного об`єднання територіальних громад; добровільного приєднання до об`єднаної територіальної громади, визнаної спроможною відповідно до частини четвертої статті 9 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", суміжної сільської, селищної територіальної громади, яка відповідно до перспективного плану формування територій громад Автономної Республіки Крим, області належить до цієї об`єднаної територіальної громади; формування органів місцевого самоврядування спроможних територіальних громад.
Пунктом 14 "Методики формування спроможних територіальних громад" (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 08 квітня 2015 року № 214) встановлено, що проект перспективного плану схвалюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, відповідною обласною радою та затверджується у встановленому порядку Кабінетом Міністрів України.
Розпорядженням Кабінетом Міністрів України № 994-р від 23 вересня 2015 року затверджено Перспективний план формування територій громад Полтавської області, відповідно до якого Новознам`янська об`єднана сільська територіальна громада ввійшла до переліку спроможних територіальних громад Полтавської області.
Згідно пункту 2 розпорядження Кабінету Міністрів України № 994-р від 23 вересня 2015 року Полтавській обласній державній адміністрації продовжити роботу з підготовки пропозицій про внесення змін до плану, затвердженого цим розпорядженням, та внесення таких пропозицій в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України.
Пунктом 3 "Методики формування спроможних територіальних громад" (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 08 квітня 2015 року № 214) встановлено, що формування спроможних територіальних громад здійснюється з урахуванням: здатності органів місцевого самоврядування вирішувати суспільні питання, які належать до їх компетенції, для задоволення потреб населення відповідних адміністративно-територіальних одиниць; історичних, географічних, соціально-економічних, культурних особливостей розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць; розвитку інфраструктури відповідних адміністративно-територіальних одиниць; фінансового забезпечення відповідних адміністративно-територіальних одиниць; трудової міграції населення; доступності послуг у відповідних сферах.
Відповідно до пункту 10 "Методики формування спроможних територіальних громад" (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 08 квітня 2015 року № 214) з метою забезпечення відкритості та прозорості роботи з розроблення проекту перспективного плану може утворюватися робоча група, до складу якої входять представники Ради міністрів Автономної Республіки Крим, облдержадміністрації, відповідних органів місцевого самоврядування, органів самоорганізації населення та громадськості.
На виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 23 січня 2019 року № 77-р "Про затвердження плану заходів з реалізації нового етапу реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні на 2019 - 2021 роки" розпорядженням в.о. голови Полтавської обласної державної адміністрації А.Пісоцьким № 133 від 27 лютого 2019 року утворено міжвідомчу регіональну робочу групу з підготовки пропозицій щодо адміністративно-територіального устрою базового та районного рівнів Полтавської області та затверджено її склад (т.1 а.с. 129-132).
28 березня 2019 року, враховуючи рекомендації Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01 березня 2019 року № 1/34/2923-19, розпорядженням т.в.о. голови Полтавської обласної державної адміністрації Р.Товстого внесено зміни до розпорядження голови облдержадміністрації від 27 лютого 2019 року № 133 "Про міжвідомчу регіональну робочу групу з підготовки пропозицій щодо адміністративно-територіального базового та районного устрою Полтавської області", виклавши склад робочої групи в новій редакції (т.1 а.с. 123-128).
Розпорядженням в.о. голови Полтавської обласної державної адміністрації Р.Товстого № 817 від 28 жовтня 2019 року внесено зміни до розпорядження голови облдержадміністрації від 27 лютого 2019 року № 133 "Про міжвідомчу регіональну робочу групу з підготовки пропозицій щодо адміністративно-територіального базового та районного устрою Полтавської області" ввівши до складу робочої групи виконавчого директора Асоціації "Полтавська обласна асоціація органів місцевого самоврядування" Микійчука В.П. (т.1 а.с. 122).
Розпорядженням голови Полтавської обласної державної адміністрації О.Синєгубова № 873 від 18 листопада 2019 року внесено зміни до розпорядження голови облдержадміністрації від 27 лютого 2019 року № 133 "Про міжвідомчу регіональну робочу групу з підготовки пропозицій щодо адміністративно-територіального базового та районного устрою Полтавської області" внесено зміни до розпорядження голови облдержадміністрації від 27 лютого 2019 року № 133 "Про міжвідомчу регіональну робочу групу з підготовки пропозицій щодо адміністративно-територіального базового та районного устрою Полтавської області", виклавши склад робочої групи з підготовки пропозицій щодо адміністративно-територіального базового та районного устрою Полтавської області в новій редакції (т.1 а.с. 116-121).
Судом встановлено, що до складу міжвідомчої регіональної робочої групи з підготовки пропозицій щодо адміністративно-територіального базового та районного устрою Полтавської області входили представники облдержадміністрації, органів місцевого самоврядування, органів самоорганізації населення та громадськості.
Крім того, судом встановлено, що з метою вирішення спірних питань в процесі формування спроможних об`єднаних територіальних громад головою Полтавської обласної державної адміністрації О.Синєгубова винесено розпорядження № 53 від 22 січня 2020 року, яким утворено та затверджено склад дорадчої комісії (т.1 а.с. 149-153).
З метою врахування інтересів територіальних громад під час розроблення проекту перспективного плану уповноважені Радою міністрів Автономної Республіки Крим, облдержадміністрацією посадові особи проводять консультації з уповноваженими представниками органів місцевого самоврядування та їх асоціацій, а також суб`єктами господарювання та їх громадськими об`єднаннями. За результатами консультацій оформляється протокол. Консультації проводяться під час: визначення переліку територіальних громад, що можуть увійти до складу спроможної територіальної громади; визначення переліку територіальних громад, території яких не охоплюються зонами доступності потенційних адміністративних центрів; визначення меж територій спроможних територіальних громад. Консультації проводяться насамперед з представниками територіальних громад, території яких охоплюються зонами доступності кількох потенційних адміністративних центрів (11 "Методики формування спроможних територіальних громад" (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 08 квітня 2015 року № 214)).
20 грудня 2019 року у м. Києві відбулася консультативна зустріч щодо перспективного плану формування територій громад Полтавської області, яка оформлена протоколом (т.1 а.с. 109-110).
Зі змісту протоколу слідує, що на зустрічі були присутні: народні депутати України, представники Мінрегіону, представники Кабінету Міністрів України, представники Полтавської обласної державної адміністрації, представники Всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування та представники експертного середовища. Обговорили пропозиції Полтавської обласної державної адміністрації щодо формування спроможних громад області, зокрема про результати проведення консультацій з територіальними громадами, регіональними підрозділами всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування, народними депутатами України, а також про результати експертного оцінювання проектних громад на їх спроможність. Також обговорили пропозиції та звернення від проектних окремих територіальних громад, експертів.
27 січня 2020 року у м. Києві відбулася консультативна зустріч щодо перспективного плану формування територій громад Полтавської області, яка оформлена протоколом (т.1 а.с. 112-114).
Зі змісту протоколу слідує, що на зустрічі були присутні: народні депутати України, представники Мінрегіону, помічники народних депутатів, представники Кабінету Міністрів України, представники Полтавської обласної державної адміністрації, представники Асоціацій міст України, представники Української асоціації районних та обласних рад, представники Всеукраїнської асоціації громад, представники Асоціації ОТГ, представники U-LEAD та представники експертного середовища. Обговорили пропозиції Полтавської обласної державної адміністрації щодо формування спроможних громад області, зокрема про результати проведення консультацій з територіальними громадами, регіональними підрозділами всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування, народними депутатами України, а також про результати експертного оцінювання проектних громад на їх спроможність. Також обговорили пропозиції та звернення від проектних окремих територіальних громад, експертів.
04 лютого 2020 року у м. Полтава, під головуванням голови Полтавської обласної державної адміністрації Синєгубова О.В., відбулося засідання дорадчої комісії щодо розгляду проблемних питань під час формування громад Полтавської області, яке оформлено протоколом № 3/4 (т.2 а.с. 122-127).
Зі змісту протоколу слідує, що на засіданні комісії були присутні: члени дорадчої комісії, голови Піщанської, Новознам`янської, Недогарківської об`єднаних територіальних громад, голова Ялинцівської сільської ради та представник Новознам`янської громади. Так, начальник відділу економічного аналізу та стратегічного планування управління стратегічного планування та регіонального розвитку Департаменту економічного розвитку, торгівлі та залучення інвестицій облдержадміністрації, секретар групи ОСОБА_3 зазначила, що 24 січня 2020 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про внесення змін до Методики формування спроможних територіальних громад", згідно з якою встановлено нові критерії щодо оцінки рівня спроможності громади (чисельність населення, що постійно проживає на території спроможної територіальної громади, чисельність дітей шкільного віку, які навчаються в загальноосвітніх навчальних закладах, розташованих на території спроможної територіальної громади, площа території спроможної територіальної громади, індекс податковоспроможності бюджету спроможної територіальної громади, частка місцевих податків та зборів у доходах бюджету спроможної територіальної громади). Зважаючи на нові критерії спроможності Новознам`янська ОТГ має - середній рівень спроможності, Піщанська ОТГ - високий рівень спроможності. При цьому, голова Новознам`янської ОТГ Кобка І.М., зазначила, що громада готова до об`єднання з Піщанською ОТГ, проте є проблема з прямим транспортним сполученням з Піщанською ОТГ.
Судом встановлено, що 24 січня 2020 року постановою Кабінету Міністрів України № 34 внесено зміни до Методики формування спроможних територіальних громад, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 8 квітня 2015 року № 214, виклавши її в новій редакції.
Методика в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 року № 34, як і Методика в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 08 квітня 2015 року № 214 визначають порядок (механізм) формування спроможних територіальних громад.
Позивач у своєму позові зазначає, що Полтавська обласна державна адміністрація всупереч вимог пункту 12 Методики, в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 року № 34, не утворила робочу групу з розроблення проекту перспективного плану.
З цього приводу суд зазначає, що робочі групи були створені ще у 2019 році та продовжили свою роботу до завершення розроблення проекту перспективного плану.
При цьому постановою Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 року № 34 не припинено / ліквідовано створені у порядку та на умовах Методики формування спроможних територіальних громад (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 08 квітня 2015 року № 214) робочі групи.
Твердження позивача, що оскільки Новознам`янська ОТГ створена до внесення змін до Методики, а тому відповідач повинен був включити Новознам`янську ОТГ до проекту перспективного плану, як громаду, яка уже створена, суд вважає помилковими, оскільки Методикою формування спроможних територіальних громад не передбачено, що її положення застосовуються лише до тих громад, які ще не утворені і не застосовуються до тих, які створені.
Крім того, на вимоги Методики формування спроможних територіальних громад (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 року № 34) має бути проведена попередня оцінка рівня спроможності всіх територіальних громад.
Стосовно посилань позивача на порушення Полтавською обласною державною адміністрацією Методики формування спроможних територіальних громад, в частині неврахування при формуванні проекту перспективного плану 10 відсотків від загальної кількості спроможних територіальних громад могли бути громади з низьким рівнем, суд зазначає наступне.
Відповідно до пункту 8 Методики формування спроможних територіальних громад (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 року № 34) результати оцінки рівня спроможності враховуються під час розроблення проекту (внесення змін до проекту) перспективного плану. При цьому кількість спроможних територіальних громад з низьким рівнем спроможності не може перевищувати 10 відсотків загальної кількості спроможних територіальних громад Автономної Республіки Крим, відповідної області.
Як встановлено в ході розгляду справи у Перспективному плані формування територіальних громад Полтавської області взагалі відсутні громади з низьким рівнем спроможності.
Пунктами 5 та 6 Методики формування спроможних територіальних громад (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 року № 34) встановлено, що формування спроможних територіальних громад здійснюється у такій послідовності: 1) визначення потенційних адміністративних центрів спроможних територіальних громад та зон їх доступності; 2) визначення переліку територіальних громад, що входять до складу спроможних територіальних громад; 3) проведення оцінки рівня спроможності. Потенційні адміністративні центри спроможних територіальних громад визначаються у такій послідовності: 1) міста обласного значення та населені пункти - адміністративні центри районів. Зони доступності таких потенційних адміністративних центрів визначаються на відстані не більш як 20 кілометрів автомобільними дорогами загального користування. Відстань може бути збільшена до 25 кілометрів у разі, коли чисельність населення спроможної територіальної громади в зоні віддаленості від потенційного адміністративного центру більш як 20 кілометрів становить не більш як 10 відсотків загальної чисельності населення такої громади. Така відстань може бути зменшена у разі відсутності автомобільних доріг загального користування чи з урахуванням особливостей рельєфу, що унеможливлює сполучення (ріки без мостів, гори). Зони доступності потенційних адміністративних центрів спроможних територіальних громад визначаються з урахуванням доступності публічних послуг у відповідних сферах, зокрема часу прибуття для надання швидкої медичної допомоги у невідкладних випадках та пожежної допомоги, що не повинно перевищувати 20 хвилин; 2) населені пункти (села, селища, міста), які раніше мали статус адміністративних центрів районів та розташовані на відстані більш як 20 кілометрів автомобільними дорогами загального користування від міст обласного значення, населених пунктів - адміністративних центрів районів та зон їх доступності. Зони доступності таких потенційних адміністративних центрів визначаються відповідно до підпункту 1 цього пункту. У разі розташування в зоні доступності потенційного адміністративного центру спроможної територіальної громади, визначеного відповідно до підпунктів 1 і 2 цього пункту, населеного пункту (села, селища, міста), який має відповідні кадрові ресурси, фінансове забезпечення та розвинуту інфраструктуру (зокрема, на території якого є заклад загальної середньої освіти I - III ступеня, медична амбулаторія, проживає не менш як 250 дітей шкільного і 100 дітей дошкільного віку), такий населений пункт може бути визначений потенційним адміністративним центром спроможної територіальної громади; 3) інші населені пункти (села, селища, міста), територія яких не охоплюється зонами доступності потенційних адміністративних центрів, визначених відповідно до підпунктів 1 і 2 цього пункту, які розташовані на відстані не менш як 20 кілометрів автомобільними дорогами загального користування від таких потенційних адміністративних центрів та частково забезпечені інфраструктурою. У разі наявності на території, яка не охоплюється зонами доступності потенційних адміністративних центрів, визначених відповідно до підпунктів 1 і 2 цього пункту, більш як одного населеного пункту, який може бути визначений потенційним адміністративним центром, перевага надається тому, що має найбільш розвинуту інфраструктуру.
Згідно із пунктом 7 оцінка рівня спроможності проводиться на основі критеріїв, що характеризують основні соціально-економічні показники, які впливають на розвиток відповідної спроможної територіальної громади (далі - критерії оцінки рівня спроможності). Критеріями оцінки рівня спроможності є: чисельність населення, що постійно проживає на території спроможної територіальної громади; чисельність учнів, що здобувають освіту в закладах загальної середньої освіти, розташованих на території спроможної територіальної громади; площа території спроможної територіальної громади; індекс податкоспроможності бюджету спроможної територіальної громади; частка місцевих податків та зборів у доходах бюджету спроможної територіальної громади. Оціночний рівень спроможності спроможних територіальних громад визначається на основі суми числових значень критеріїв оцінки рівня спроможності та становить: низький рівень спроможності - від 1,5 до 2,1; середній рівень спроможності - від 2,2 до 3,8; високий рівень спроможності - від 3,9 до 5.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи Новознам`янська ОТГ має середній рівень спроможності із показником 2,7 (т.1 а.с. 97, 178).
Згідно листа Департаменту економічного розвитку, торгівлі та залучення інвестицій Полтавської обласної державної адміністрації № 01.02-07/2481 від 21 липня 2020 року (т.2 а.с. 187) на території Новознам`янської ОТГ відсутні опорні школи та власні Центри первинної медико-санітарної допомоги (функціонують підрозділи КНП "ЦПМСД Пришибської сільської ради") (лист Департаменту охорони здоров`я облдержадміністрації від 20 липня 2020 року № 2349/01-18/6115/27 та Департаменту освіти і науки облдержадміністрації від 20 липня 2020 року № 02.01-37/1155) (т.2 а.с. 180-182), що не відповідає пункту 2 Методики, де визначено, що проектна спроможна територіальна громада - територіальні громади сіл, селищ, міс, які в результаті добровільного об`єднання здатні самостійно або через відповідні органи місцевого самоврядування забезпечити належний рівень надання публічних послуг, зокрема у сфері освіти, культури, охорони здоров`я, соціального захисту, житлово-комунального господарства, з урахуванням кадрових ресурсів, фінансового забезпечення та розвитку інфраструктури відповідної адміністративно-територіальної одиниці. Чисельність дітей дошкільного віку на території Новознам`янської ОТГ - 68, що є дуже низьким показником. Навіть якщо припустити, що всі 68 дітей дошкільного віку з 2020/2021 року підуть навчатися до школи, кількість учнів, що здобудуть освіту, складає 377, що згідно Методики відповідає середньому рівню спроможності - 6,6 та не впливає на загальне підвищення рівня спроможності громади. Протягом усього періоду функціонування Новознам`янська ОТГ отримувала базову дотацію, сума якої щорічно зростає: з 178,7 тис. грн у 2016 році до 1 699,2 тис грн - за 6 місяців 2020 року, що свідчить про незбалансованість бюджету громади та недостатність власних фінансових ресурсів на забезпечення спроможного функціонування громади та виконання повноважень. Для порівняння сума базової дотації лише за половину 2020 року в 9,5 раз перевищує суму дотацій за весь 2016 рік (лист Департаменту фінансів від 20 липня 2020 року № 05.4-24/2891) (т.2 а.с. 179). Також зазначено, що до оновленого Перспективного плану формування територій громад Полтавської області, окрім Новознам`янської ОТГ, не включено ще 12 об`єднаних територіальних громад, створених в період із серпня 2015 року по серпень 2019 року.
Згідно із пунктом 3 Методики формування спроможних територіальних громад (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 року № 34) формування спроможних територіальних громад здійснюється з урахуванням: здатності органів місцевого самоврядування вирішувати суспільні питання, які належать до їх компетенції, для задоволення потреб населення відповідних адміністративно-територіальних одиниць; історичних, географічних, соціально-економічних, природних, екологічних, етнічних, культурних особливостей розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць; розвитку інфраструктури відповідних адміністративно-територіальних одиниць; фінансового забезпечення відповідних адміністративно-територіальних одиниць; трудової міграції населення; результатів попередньої оцінки рівня спроможності спроможних територіальних громад (далі - оцінка рівня спроможності); оптимальних мереж соціальної інфраструктури та доступності публічних послуг у відповідних сферах.
Суд зазначає, що врахування вищевказаних показників при формуванні спроможних територіальних громад є обов`язковими для облдержадміністрації, при цьому, зважаючи, що Піщанська територіальна громада має середній розмір спроможності 3,6 та розташована в зоні доступності (т.1 а.с. 97), у Полтавської обласної державної адміністрації виникли об`єктивні передумови при проектуванні Перспективного плану формування територіальних громад Полтавської області включити Новознам`янську ОТГ до складу спроможної Піщанської територіальної громади.
Варто також зазначити, що проект Перспективного плану формування території громад Полтавської області, який розробляється облдержадміністрацією, є лише баченням подальшого ефективного функціонування та створення спроможних громад у відповідності до Методики, при цьому, затвердження / не затвердження перспективного плану належить до виключної компетенції Кабінету Міністрів України.
Згідно статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд, відповідно до статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Отже, виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що Полтавська обласна державна адміністрація, при розроблені проекту перспективного плану формування території громад Полтавської області, діяла у межах повноважень, наданих їй законодавством
Таким чином у задоволенні позову слід відмовити.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову Новознам`янської сільської ради Кременчуцького району Полтавської області (вул. Великий Шлях, 151-А, с. Нова Знам`янка, Кременчуцький район, Полтавська область, 39704, код ЄДРПОУ 22547012) до Полтавської обласної державної адміністрації (вул. Соборності, 45, м. Полтава, 36014, код ЄДРПОУ 00022591), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Кабінет Міністрів України (вул. Грушевського, 12/2, м. Київ, 01008) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текс рішення виготовлено 19 жовтня 2020 року.
Суддя С.О. Удовіченко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.10.2020 |
Оприлюднено | 19.10.2020 |
Номер документу | 92258994 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мельник-Томенко Ж.М.
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мельник-Томенко Ж.М.
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.О. Удовіченко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні