Рішення
від 22.10.2020 по справі 420/10635/20
КОМІНТЕРНІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 420/10635/20

Провадження № 2-а/504/95/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22.10.2020 року смт.Доброслав

Комінтернівський районний суд Одеської області у складі:

Головуючого судді - Барвенко В.К.,

секретаря - Мельникової В.М., -

розглянувши у відкритому судовому засіданні, в залі суду № 4, матеріали об`єднаної справи за адміністративним позовом ОСОБА_1 ІПН НОМЕР_1 , до Відділу державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації Одеської області, код за ЄДРПОУ 04057155, Дільничої виборчої комісії № 510512 по місцевим виборам 25.10.2020 року в межах Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, код за ЄДРПОУ 43774555, за участі третіх осіб - ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , про визнання протиправною бездіяльності Відділу державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації Одеської області в частині невнесення виправлення до державного реєстру виборців виборчої адреси 20 осіб з фактичної (фіктивної по АДРЕСА_1 ) на дійсну за місцем постійного проживання та реєстрації, що знаходиться в базі даних Державного реєстру виборців; зобов`язати відділ державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації Одеської області з метою уточнення списку виборців внести виправлення до Державного реєстру виборців виборчої адреси 20 осіб з фактичної (фіктивної по АДРЕСА_1 ) на дійсну за місцем постійного проживання та реєстрації, зобов`язати відділ державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації Одеської області та Дільничу виборчу комісію № 510512 по місцевим виборам 25.10.2020 року в межах Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області уточнити списки виборців у Фонтанському єдиному виборчому окрузі та у територіальному виборчому окрузі № 2 на виборчій дільниці № 510512, виключивши із числа виборців Фонтанської сільської ради територіальної громади 20 фізичних осіб, за адміністративним позовом ОСОБА_1 ІПН НОМЕР_1 , до Відділу державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації Одеської області, код за ЄДРПОУ 04057155, Дільничої виборчої комісії № 510512 по місцевим виборам 25.10.2020 року в межах Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, код за ЄДРПОУ 43774555, за участі третіх осіб - ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_28 , ОСОБА_29 , ОСОБА_30 , ОСОБА_31 , ОСОБА_32 , ОСОБА_33 , ОСОБА_34 , ОСОБА_35 , ОСОБА_36 , ОСОБА_37 про визнання протиправною бездіяльності Відділу державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації Одеської області в частині невнесення виправлення до державного реєстру виборців виборчої адреси 16 осіб з фактичної (фіктивної по АДРЕСА_2 ) на дійсну за місцем постійного проживання та реєстрації, що знаходиться в базі даних Державного реєстру виборців; зобов`язати Відділ Державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації Одеської області з метою уточнення списку виборців внести виправлення до Державного реєстру виборців виборчої адреси 16 осіб з фактичної (фіктивної по АДРЕСА_2 ) на попередню і дійсну за місцем постійного проживання та реєстрації, зобов`язати Відділ ведення Державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації Одеської області та Дільничу виборчу комісію № 510512 по місцевим виборам 25.10.2020 року в межах Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області уточнити списки виборців у Фонтанському єдиному виборчому окрузі та у територіальному виборчому окрузі № 2 на виборчій дільниці № 510512, виключивши із числа виборців Фонтанської сільської ради територіальної громади 16 фізичних осіб, -

за участі:

представника ОСОБА_1 - адвоката - Басюк А.С.,

представників відділу держреєстру виборців -Савченко С.В., Юрченко Ю.В.,

третьої особи ОСОБА_20 , -

адвокатів - Казарновського О.Л., Безуглого А.А., -

ВСТАНОВИВ:

Мішина Н.П. звернулась до суду із адміністративними позовами Відділу державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації Одеської області, код за ЄДРПОУ 04057155, Дільничої виборчої комісії № 510512 по місцевим виборам 25.10.2020 року в межах Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, якими просила суд:

визнати протиправною бездіяльність Відділу державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації Одеської області в частині невнесення виправлення до державного реєстру виборців виборчої адреси 20 осіб з фактичної (фіктивної по АДРЕСА_1 ) на дійсну за місцем постійного проживання та реєстрації, що знаходиться в базі даних Державного реєстру виборців; зобов`язати відділ державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації Одеської області з метою уточнення списку виборців внести виправлення до Державного реєстру виборців виборчої адреси 20 осіб з фактичної (фіктивної по АДРЕСА_1 ) на дійсну за місцем постійного проживання та реєстрації, зобов`язати відділ державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації Одеської області та Дільничу виборчу комісію № 510512 по місцевим виборам 25.10.2020 року в межах Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області уточнити списки виборців у Фонтанському єдиному виборчому окрузі та у територіальному виборчому окрузі № 2 на виборчій дільниці № 510512, виключивши із числа виборців Фонтанської сільської ради територіальної громади 20 фізичних осіб;

визнати протиправною бездіяльність Відділу державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації Одеської області в частині невнесення виправлення до державного реєстру виборців виборчої адреси 16 осіб з фактичної (фіктивної по АДРЕСА_2 ) на дійсну за місцем постійного проживання та реєстрації, що знаходиться в базі даних Державного реєстру виборців; зобов`язати Відділ Державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації Одеської області з метою уточнення списку виборців внести виправлення до Державного реєстру виборців виборчої адреси 16 осіб з фактичної (фіктивної по АДРЕСА_2 ) на попередню і дійсну за місцем постійного проживання та реєстрації, зобов`язати Відділ ведення Державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації Одеської області та Дільничу виборчу комісію № 510512 по місцевим виборам 25.10.2020 року в межах Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області уточнити списки виборців у Фонтанському єдиному виборчому окрузі та у територіальному виборчому окрузі № 2 на виборчій дільниці № 510512, виключивши із числа виборців Фонтанської сільської ради територіальної громади 16 фізичних осіб.

Доводи позову:

ОСОБА_1 стверджує, що їй, як жителю с. Фонтанка та Голові Фонтанської сільської ради Лиманського району Одеської області достовірно відомо про той факт, що ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_16 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_28 , ОСОБА_29 , ОСОБА_30 , ОСОБА_31 , ОСОБА_32 , ОСОБА_33 , ОСОБА_34 , ОСОБА_35 , ОСОБА_36 , ОСОБА_37 , ніколи не проживали і не проживають у квартирах АДРЕСА_3 , АДРЕСА_4 , а фактично проживають за місцем свого постійного проживання в іншому населеному пункті, за іншою адресою.

Відтак, як стверджує позивач, надані вищевказаними фізичними особами відомості до Державного реєстру виборців про фактичне постійне місце проживання, які були внесені відповідачем до реєстру виборців, є недостовірними, а зміна їх виборчої адреси здійснена безпідставно.

Позивач вказує, що власниками вищевказаних квартир є ОСОБА_38 , ТОВ Діоніс .

Площі даних квартир не дозволяють фактичному проживанню такої кількості фізичних осіб.

Зміна виборчої адреси цими фізичними особами, за твердженням позивача, здійснена на замовлення недобросовісних представників політичних кіл з метою викривлення результатів волевиявлення мешканців Фонтанської об`єднаної територіальної громади.

01.10.2020 року ОСОБА_1 звернулась із заявою до відділу державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації Одеської області, якою просила уточнити персональні дані Реєстру та здійснити виправлення виборчої адреси вищевказаних фізичних осіб, і вказати їх виборчі адреси за реальним місцем проживання даних фізичних осіб (місцем фактичної реєстрації та проживання).

Заява до теперішнього часу відділом державного реєстру виборців не розглянута, рішення не прийнято.

Як стверджує позивач, факт того, що вказані фізичні особи не проживають у даних квартирах є: замала фактична житлова площа квартир, відсутність відомостей звернення будь- кого з цих фізичних осіб до амбулаторії с. Фонтанка по медичну допомогу, показами свідка, довідкою Хлібодарської селищної ради від 30.09.2020 року.

Позиція відповідачів:

В судовому засіданні ОСОБА_39 - начальник Відділу ведення Державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації Одеської області заперечував повністю проти задоволення позову, послався на те, що реєстрація змін виборчих адрес виборців, які визначені у даних позовах третіми особами у квартирах АДРЕСА_5 , була здійснена правомірно, відповідно до частини 3 статті 8 Законку України Про Державний реєстр виборців . У подальшому ОСОБА_1 звернулась з заявою про неправомірність зміни цими виборцями виборчих адрес. Дані заяви ОСОБА_1 опрацьовані відповідно до закону, направлені відповідні запити до Фонтанської сільської ради Лиманського району Одеської області, проте відповіді до теперішнього часу з органу місцевого самоврядування так і не надано.

Позиція третіх осіб:

Адвокати ОСОБА_40 , ОСОБА_41 повністю заперечували проти задоволення позовних вимог, послались на те, що позовні вимоги засновані виключно на припущеннях, та неналежних доказах, хокрема, вважали, що акти комісії щодо обстеження проживання у вказаних квартирах складені підлеглими працівниками, які безпосередньо підпорядковані ОСОБА_1 .

Крім того, адвокати вважали, що позовні вимоги щодо правомірності дій органу ведення реєстру виборців при реєстрації зміни виборчих адрес вищевказаних третіх осіб не заявлялись, підстав вважати, що виборчі адреси змінені безпідставно не має, оскільки дійсно суду надані всі оригінали доказів того, що дійсно треті особи укладали з власниками цих квартир договори оренди.

Висновки суду:

Вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.

Підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України , цим Кодексом, законами України "Про Центральну виборчу комісію" , "Про Державний реєстр виборців" , іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії. Виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України та цим Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні.

Основні виборчі права громадян України включають: 1) право вільно обирати (право голосу на виборах); 2) право бути обраним.

Громадяни України мають також інші права на участь у виборчому процесі, пов`язані з їхніми основними виборчими правами. Виборчі права громадян України здійснюються в обсязі і порядку, передбачених виборчим законодавством.

Право голосу на виборах депутатів сільської, селищної, міської ради, сільського, селищного, міського голови мають виборці, виборча адреса яких віднесена до території відповідної територіальної громади.

Право голосу на виборах депутатів сільської, селищної, міської ради територіальної громади та сільського, селищного, міського голови мають виборці, виборча адреса яких віднесена до території відповідної територіальної громади.

Право голосу на виборах депутатів районної ради мають виборці, виборча адреса яких віднесена до території однієї з територіальних громад відповідного району.

Право голосу на виборах депутатів обласної ради мають виборці, виборча адреса яких віднесена до території однієї з територіальних громад відповідної області.

Право голосу на виборах депутатів районної у місті ради (у місті з районним поділом, де утворені районні у місті ради) мають виборці, виборча адреса яких віднесена до території відповідного району в місті.

Належність громадянина до відповідної територіальної громади та проживання його на відповідній території визначаються його виборчою адресою (крім випадків, передбачених законом).

Будь-які прямі чи непрямі привілеї або обмеження виборчих прав громадян України за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, інвалідності та стану здоров`я, за мовними або іншими ознаками забороняються. Не допускаються обмеження щодо участі громадян України у виборчому процесі, крім обмежень, передбачених Конституцією України та цим Кодексом. (ст. ст. 1-7 Виборчого Кодексу України).

Виборець може використати свій голос тільки на одній виборчій дільниці, де він включений до списку виборців. У випадку одночасного проведення різних виборів виборець може реалізувати своє право голосу тільки на одній виборчій дільниці, спільній для всіх виборів, які проводяться одночасно.

Виборець реалізує своє право голосу під час виборів у порядку, встановленому цим Кодексом. (ст. 12 Виборчого Кодексу України).

30 серпня 2020 року Центральною виборчою комісією прийнято постанову № 208 "Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року", якою оголошено з 05 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.

Виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів. Виборчий процес є безперервним та не може бути скасованим, зупиненим або перенесеним (ст. 20 Виборчого Кодексу України).

Виборчий процес кожних виборів, передбачених цим Кодексом, здійснюється на засадах:

1) гарантії реалізації виборчих прав громадян, визначених Конституцією України та цим Кодексом; 2) дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та цим Кодексом; 3) законності та заборони протиправного втручання будь-кого у виборчий процес (ст. 21 Виборчого Кодексу України).

Суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах (ст. 22 Виборчого Кодексу України).

Для підготовки та проведення голосування на виборах орган ведення Державного реєстру виборців для кожної звичайної виборчої дільниці, утвореної на території, на яку поширюються його повноваження, складає на основі відомостей Державного реєстру виборців попередні списки виборців.

До попереднього списку виборців на виборчій дільниці включаються громадяни України, яким виповнилося або на день голосування на виборах виповниться 18 років і які мають право голосу на відповідних виборах та відносяться до цієї виборчої дільниці згідно з відомостями Державного реєстру виборців. Виборець може бути включений до списку виборців тільки на одній виборчій дільниці (ст. 39 Виборчого Кодексу України).

Для цілей та завдань виборчого процесу ведеться Державний реєстр виборців.

Державний реєстр виборців (далі - Реєстр) - автоматизована інформаційно-телекомунікаційна система, призначена для зберігання, обробки даних, які містять передбачені цим Законом відомості, та користування ними, створена для забезпечення державного обліку громадян України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України (далі - виборці) (ст. 1 Закону України Про Державний реєстр виборців (далі- Закон).

Основними завданнями Реєстру є: 1) ведення персоніфікованого обліку виборців; 2) складання списків виборців для проведення виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, всеукраїнського та місцевих референдумів (ст. 2 Закону).

Однократність включення виборця до Реєстру означає, що виборець може бути включений до Реєстру лише один раз за однією виборчою адресою та відповідно віднесений до однієї виборчої дільниці (ст. 3 Закону).

На місцевих виборах тимчасова зміна місця голосування виборця без зміни виборчої адреси не застосовується (ч. 4 ст. 7 Закону).

Виборча адреса виборця визначається згідно з цією статтею та є підставою для віднесення виборця до відповідної виборчої дільниці.

Виборчою адресою виборця є адреса, за якою зареєстровано його місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні", якщо інше не передбачене цією статтею.

За зверненням виборця орган ведення Реєстру може визначити іншу виборчу адресу виборця, ніж визначену відповідно до частини другої цієї статті.

Системний аналіз наведених норм діючого виборчого законодавства дозволяє дійти до висновку, що через зміни згідно із Законом № 805-IX від 16.07.2020 , виборча адреса виборця можу бути і не пов`язаною із зареєстрованим місцем проживання виборця відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні", якщо інше не передачене статтею 8 Закону.

Статею 20 Закону визначено наступне:

Кожен виборець у разі зміни його персональних даних, зазначених у частині першій статті 6 та пунктах 1 і 4 частини першої статті 7 цього Закону, може звернутися до органу ведення Реєстру відповідно до своєї виборчої адреси із заявою про внесення змін до його персональних даних у Реєстрі за формою, встановленою розпорядником Реєстру. Така заява може бути подана до органу ведення Реєстру особисто або через уповноважену особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства. Також заява може бути надіслана особою в електронній формі за підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до Закону України "Про електронні довірчі послуги", з використанням мережі Інтернет у встановленому розпорядником Реєстру порядку. Заява, надіслана з використанням мережі Інтернет, повинна містити адресу електронної пошти, на яку заявнику може бути надіслано повідомлення, передбачене цією статтею. До заяви додаються документи (копії документів), що підтверджують відповідні зміни. Виборець, який проживає чи перебуває за межами України, звертається із заявою до відповідної закордонної дипломатичної установи України, яка невідкладно передає заяву разом з документами (їх копіями), що додаються до неї, до органу ведення Реєстру в Міністерстві закордонних справ України. Така заява з копіями відповідних документів може бути надіслана особою до органу ведення Реєстру в Міністерстві закордонних справ України в електронній формі за підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до Закону України "Про електронні довірчі послуги", з використанням мережі Інтернет у встановленому розпорядником Реєстру порядку. У разі звернення щодо зміни виборчої адреси виборець подає до органу ведення Реєстру за новою виборчою адресою заяву, до якої додаються документи (копії документів), що підтверджують зміну виборчої адреси виборця .

Більш того, зазначене у частинах третій і четвертій статті 8 Закону звернення щодо зміни виборчої адреси може бути подане виборцем до органу ведення Реєстру, повноваження якого поширюються на територію, до якої віднесено виборчу адресу, на яку змінюватиметься поточна виборча адреса виборця, не пізніше ніж на п`ятий день з дня початку виборчого процесу виборів або процесу референдуму, що проводяться на території, в межах якої виборець просить визначити його виборчу адресу.

У разі якщо на відповідній території одночасно проводяться декілька виборів (референдум), таке звернення може бути подане не пізніше ніж на п`ятий день з дня початку виборчого процесу тих виборів (референдуму), голосування на яких проводиться раніше, ніж голосування на інших виборах, які відбуваються одночасно.

У разі надходження звернення виборця щодо зміни виборчої адреси пізніше ніж на п`ятий день з дня початку виборчого процесу відповідних виборів або процесу референдуму (з урахуванням особливостей щодо виборів та референдуму, передбачених абзацом першим цієї частини, які проводяться одночасно) орган ведення Реєстру приймає мотивоване рішення про відмову у внесенні зміни до його виборчої адреси, копія якого не пізніше наступного дня після прийняття відповідного рішення надсилається виборцю з одночасним повідомленням про можливість подання звернення щодо зміни виборчої адреси після завершення виборчого процесу відповідних виборів.

У випадку, передбаченому абзацом другим цієї частини, або у разі, якщо строки виборчих процесів з відповідних виборів (процесу референдуму) повністю або частково збігаються, виборець може подати звернення щодо зміни виборчої адреси після завершення виборчого процесу виборів, голосування на яких відбувається останнім. У разі звернення щодо зміни виборчої адреси на підставі частин третьої і четвертої статті 8 цього Закону у заяві виборця, зазначеної у частині другій цієї статті, вказується адреса житла, за якої він фактично проживає та яку просить визначити його новою виборчою адресою .

Вимоги частин першої і другої цієї статті щодо подання документів (копій документів), що підтверджують зміну виборчої адреси виборця, до звернень щодо зміни виборчої адреси на підставі частин третьої і четвертої статті 8 цього Закону не застосовуються.

Орган ведення Реєстру може провести перевірку зміни персональних даних виборця, зазначених у заяві, шляхом звернення до органів, закладів, установ, зазначених у статті 22 цього Закону. За наявності підстав, визначених частиною третьою статті 17 цього Закону, керівник органу ведення Реєстру видає наказ про внесення відповідних змін до персональних даних виборця у Реєстрі (крім випадку, передбаченого частиною восьмою цієї статті).

У разі звернення виборця із заявою щодо зміни виборчої адреси орган ведення Реєстру вивчає обґрунтованість заяви. За підсумками вивчення керівник органу ведення Реєстру може прийняти таке рішення: 1) видати наказ про внесення до Реєстру зміни щодо виборчої адреси виборця (якщо зміна виборчої адреси виборця здійснюється в межах території, на яку поширюються повноваження зазначеного органу ведення Реєстру); 2) звернутися за допомогою засобів автоматизованої інформаційно-телекомунікаційної системи Реєстру до органу ведення Реєстру за попередньою виборчою адресою виборця про необхідність внесення змін щодо виборчої адреси виборця (якщо попередня виборча адреса виборця не належить до території, на яку поширюються повноваження зазначеного органу ведення Реєстру); 3) відмовити виборцю у внесенні зміни до його виборчої адреси.

У разі внесення змін до персональних даних Реєстру орган ведення Реєстру, який вніс зміни, вручає виборцю або надсилає на його виборчу адресу відповідне повідомлення. Повідомлення підписується керівником органу ведення Реєстру та засвідчується печаткою зазначеного органу.

Таке повідомлення в електронній формі надсилається на зазначену заявником адресу електронної пошти з використанням кваліфікованого електронного підпису керівника органу ведення Реєстру.

Керівник органу ведення Реєстру відмовляє у задоволенні заяви виборця, зазначеної у частинах першій та другій цієї статті, з таких підстав: 1) якщо встановлено, що особа, яка звернулася із заявою, не включена до Реєстру; 2) якщо перевіркою, передбаченою частиною сьомою цієї статті, виявлено невідповідність у змісті відомостей, зазначених у заяві та наданих відповідними органом, закладом, установою; 3) якщо заяву про зміну виборчої адреси визнано необґрунтованою; 4) якщо встановлено, що до Реєстру вже внесено відповідні зміни.

Отже Суд вважає, що в такому випадку до даних правовідносин підлягає застосування Постанова Центральної виборчої комісії № 88 від 18 травня 2020 року, якою врегульований порядок розгляду звернення виборця щодо зміни виборчої адреси відповідно до частини третьої статті 8 Закону України Про Державний реєстр виборців .

Відповідно до п. 1.2. Порядку заява може бути подана до органу ведення Реєстру в паперовій або електронній формі. Заява в паперовій формі може бути подана виборцем особисто або через уповноважену особу, повноваження якої оформлено відповідно до законодавства. Заява в електронній формі може бути надіслана виборцем за підписом, прирівняним до власноручного підпису згідно із Законом України "Про електронні довірчі послуги" (кваліфікований електронний підпис), з використанням мережі Інтернет. Така заява повинна містити адресу електронної пошти, на яку виборцю може бути надіслано повідомлення про результати розгляду заяви. У заяві вказується адреса житла, за якою виборець фактично проживає та яку просить визначити його новою виборчою адресою.

Судом встановлено, що третіми особами відповідно до ч.3 ст.8 Закону України Про державний реєстр виборців подано електронні заяви щодо зміни виборчої адреси відповідно до частини третьої статті 8 Закону України "Про Державний реєстр виборців" з зазначенням адреси житла, за якою виборець фактично проживає та яку просить визначити його новую виборчою адресою.

Орган ведення Реєстру може провести перевірку вказаних у заяві відомостей щодо зміни виборчої адреси шляхом звернення до органів, закладів, установ, зазначених у статті 22 Закону України "Про Державний реєстр виборців" (п.3.3 Порядку).

Орган ведення реєстру здійснив внесення до Реєстру зміни щодо виборчої адреси виборців.

У судовому засіданні адвокатом ОСОБА_40 були надані достовірні відомості про те, що власниками квартир дійсно укладались договори оренди квартир у АДРЕСА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 з фізичними особами, в тому числі тих, що визначені у позові третіми особам, що підтверджують право орендаря (орендарів) користуватися вищезазначеними квартирами та проживати в них.

Враховуючи наявність майнових відносин між власниками квартир та орендарями, що підтверджує право користування майном та проживання, органом державної реєстрації зміна виборчої адреси третіх осіб проведена згідно норм чинного законодавства, зокрема ч. 3 ст. 8 Закону.

Особи, що винаймають житло самостійно вправі особисто вирішувати порядок користування орендованим майном на власний розсуд керуючись принципом свободи договору.

Оцінюючи доводи позовів, зокрема, про те, що зміна виборчої адреси може мати місце лише у тому разі, якщо виборець фактично (реально) змінив постійне місце проживання, і на момент проведення голосування (виборів) фактично проживає за іншою адресою, яка є відмінною за адресу реєстрації, суд виходить з наступного:

Законом України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні законодавцем зазначено, що громадянин України, а також іноземець чи особа без громадянства, які постійно або тимчасово проживають в Україні, зобов`язані протягом тридцяти календарних днів після зняття з реєстрації місця проживання та прибуття до нового місця проживання зареєструвати своє місце проживання.

Разом із тим, Закон України Про державний реєстр виборців містить в новій редакції частину 3 статті 8, яка є спеціальною нормою, яка прямо дозволяє зміну виборчої адреси у зв`язку з фактичним проживанням в іншому місці без перереєстрації місця проживання.

Окрім того, правило ч.6 ст. 7 Виборчого Кодексу України встановлює, що належність громадянина до відповідної територіальної громади та проживання його на відповідній території визначаються його виборчою адресою (крім випадків, передбачених законом).

Отже, спеціальним законом встановлена обов`язкова ознака належності громадянина до громади і це його виборча адреса, а не постійне місце проживання чи місце перебування, як посилається позивач.

Представлені позивачем докази не спростовують даних висновків суду.

Представлені позивачем акти обстеження від 16, 21.09.2020року, що складені комісією Фонтанської сільської ради Лиманського району Одеської області суд визнає недостовірними доказами, оскільки зі змісту цих актів взагалі неможливо достовірно встановити обставини, що мають значення для даної справи. Так, самі акти складались у відсутність власників квартир (їх представників), та містять застереження що у доступі до квартир відмовлено. Відтак комісія прийшла до суперечливого висновку про непроживання будь- яких фізичних осіб у даних квартирах.

В судовому засіданні представник Мішиної Н.П. підтвердила суду факт отримання запиту від органу ведення реєстру виборців в межах процедури перевірки саме звернень ОСОБА_1 , проте так і не змогла надати чітких пояснень з того приводу, чи взагалі надана у встановлений термін відповідь на запит, і якщо ні, то з яких саме причин.

Суд вважає, що довідка Хлібодарської селищної ради від 30.09.2020 року про реєстрації ОСОБА_12 у Біляївському районі Одеської області є недостовірним доказом в сенсі ст. 75 КАС України у системному зв`язку із правилом частини 3 статті 8 Закону України Про Державний реєстр виборців .

Суд приймає до уваги, визнає належним та допустимим доказом лист повідомлення від 19.10.2020 року № 177/10-1 про те, що у квартирі АДРЕСА_6 дійсно, продовж 2020 року на підставі договорів оренди проживали фізичні особи.

Аналогічного висновку суд дійшов і відносно довідки ТОВ Діоніс 2010 від 14.09.2020 року.

Виборець може особисто звернутися до будь-якого органу ведення Реєстру, пред`явивши паспорт громадянина України або тимчасове посвідчення громадянина України (якщо особа нещодавно набула громадянство України), з письмовим запитом із зазначенням прізвища, власного імені (усіх власних імен), по батькові, дати та місця народження, поштової адреси щодо:

1) змісту його персональних даних у Реєстрі, передбачених частиною першою статті 6, частиною першою статті 7 цього Закону; 2) прізвищ, власних імен, по батькові, дати народження усіх виборців, внесених до Реєстру за його власною виборчою адресою (крім виборчих адрес, визначених згідно з частинами третьою - п`ятою статті 8 цього Закону) (ст. 21 Закону).

Статтею 23 Закону передбачено, що уточнення персональних даних Реєстру здійснюється органами ведення Реєстру в разі виявлення ними невключення виборця до Реєстру, неправомірного або кратного включення особи до Реєстру, неправильностей у персональних даних виборця.

Зазначені в частині першій цієї статті обставини можуть виявлятися під час: 1) проведення візуального та автоматизованого контролю за повнотою і коректністю персональних даних Реєстру відповідно до частини шостої статті 13 цього Закону; 2) звернення виборця щодо неправильностей у Реєстрі стосовно іншої особи; здійснення політичною партією публічного контролю за веденням Реєстру; внесення змін до уточнених списків виборців.

Уточнення персональних даних Реєстру здійснюється органом ведення Реєстру шляхом звернення до органів, закладів, установ, визначених статтею 22 цього Закону.

Під час виборчого процесу або процесу референдуму відповідь на запит органу ведення Реєстру надається невідкладно органами, закладами, установами, до яких надійшов такий запит.

За результатами уточнення персональних даних Реєстру орган ведення Реєстру в разі виявлення підстав, визначених цим Законом, виконує передбачені цим Законом дії щодо ведення Реєстру. Для прийняття рішення орган ведення Реєстру може звернутися до виборця стосовно проведення перевірки чи уточнення відомостей про нього.

Таким чином уточнення персональних даних Реєстру здійснюється виключно у передбачених законом випадках, і належить до повноважень органу ведення Реєстру.

Особа, яка зверталася до органу ведення Реєстру щодо включення себе чи інших осіб до Реєстру, внесення змін до персональних даних Реєстру або отримання відповіді на свій запит, може оскаржити до суду рішення, дії чи бездіяльність відповідного органу ведення Реєстру в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України (ч. 1 ст. 32 КАС України).

Відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Частиною 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Позов щодо оскарження бездіяльності органу ведення Реєстру, яка пов`язана із нерозглядом звернень ОСОБА_1 , що подані нею в порядку ст. 23 Закону, до окружного суду не подавався, бездіяльність неправомірною судом не визнавалась.

Позовні вимоги позовів ОСОБА_1 викладені та сформовані таким чином, що суд має перебрати на себе повноваження органу ведення реєстру щодо проведення перевірки за зверненнями ОСОБА_1 , провести оцінку правомірності рішення органу ведення реєстру про зміну виборчої адреси третіх осіб, що в даному конкретному випадку не може мати місце, оскільки, спочатку, має бути проведена перевірка в порядку ст. 23 Закону.

Таким чином, виходячи з предмету спору як за одним так і другим позовом, їх правових підстав, жодних підстав для задоволення позову до Відділу державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації Одеської області не має.

Позовні вимоги відносно Дільничої виборчої комісії № 510512 по місцевим виборам 25.10.2020 року в межах Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області стосуються можливості уточнення списків виборців, тісно пов`язані із результатами розгляду Відділом державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації Одеської області звернень ОСОБА_1 поданих в порядку с. 23 Закону, тобто є похідними від можливості задоволення заяв ОСОБА_1 , так само і задоволення першої частини позовів до органу ведення реєстру.

Тому в цих позовних вимогах також слід відмовити.

При цьому, суд враховує висновки Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи), викладені, зокрема у справах "Салов проти України" (заява № 65518/01; пункт 89), "Проніна проти України" (заява № 63566/00; пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (заява № 4909/04; пункт 58), відповідно до яких принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Водночас, хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (пункт 29).

На підставі наведеного, керуючись ст.ст. 139, 241, 257-262, 272-275, 293-295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ІПН НОМЕР_1 , до Відділу державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації Одеської області, код за ЄДРПОУ 04057155, Дільничої виборчої комісії № 510512 по місцевим виборам 25.10.2020 року в межах Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, код за ЄДРПОУ 43774555, за участі третіх осіб - ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , про визнання протиправною бездіяльності Відділу державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації Одеської області в частині невнесення виправлення до державного реєстру виборців виборчої адреси 20 осіб з фактичної (фіктивної по АДРЕСА_1 ) на дійсну за місцем постійного проживання та реєстрації, що знаходиться в базі даних Державного реєстру виборців; зобов`язати відділ державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації Одеської області з метою уточнення списку виборців внести виправлення до Державного реєстру виборців виборчої адреси 20 осіб з фактичної (фіктивної по АДРЕСА_1 ) на дійсну за місцем постійного проживання та реєстрації, зобов`язати відділ державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації Одеської області та Дільничу виборчу комісію № 510512 по місцевим виборам 25.10.2020 року в межах Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області уточнити списки виборців у Фонтанському єдиному виборчому окрузі та у територіальному виборчому окрузі № 2 на виборчій дільниці № 510512, виключивши із числа виборців Фонтанської сільської ради територіальної громади 20 фізичних осіб, та адміністративний позов ОСОБА_1 ІПН НОМЕР_1 , до Відділу державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації Одеської області, код за ЄДРПОУ 04057155, Дільничої виборчої комісії № 510512 по місцевим виборам 25.10.2020 року в межах Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, код за ЄДРПОУ 43774555, за участі третіх осіб - ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_28 , ОСОБА_29 , ОСОБА_30 , ОСОБА_31 , ОСОБА_32 , ОСОБА_33 , ОСОБА_34 , ОСОБА_35 , ОСОБА_36 , ОСОБА_37 про визнання протиправною бездіяльності Відділу державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації Одеської області в частині невнесення виправлення до державного реєстру виборців виборчої адреси 16 осіб з фактичної (фіктивної по АДРЕСА_2 ) на дійсну за місцем постійного проживання та реєстрації, що знаходиться в базі даних Державного реєстру виборців; зобов`язати Відділ Державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації Одеської області з метою уточнення списку виборців внести виправлення до Державного реєстру виборців виборчої адреси 16 осіб з фактичної (фіктивної по АДРЕСА_2 ) на попередню і дійсну за місцем постійного проживання та реєстрації, зобов`язати Відділ ведення Державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації Одеської області та Дільничу виборчу комісію № 510512 по місцевим виборам 25.10.2020 року в межах Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області уточнити списки виборців у Фонтанському єдиному виборчому окрузі та у територіальному виборчому окрузі № 2 на виборчій дільниці № 510512, виключивши із числа виборців Фонтанської сільської ради територіальної громади 16 фізичних осіб, - залишити без задоволення.

Рішення може бути оскаржено до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Повний текст судового рішення складений о 23.00 год 22.10.2020 року.

Суддя В.К. Барвенко

СудКомінтернівський районний суд Одеської області
Дата ухвалення рішення22.10.2020
Оприлюднено23.10.2020
Номер документу92374729
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/10635/20

Постанова від 24.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравець О.О.

Ухвала від 23.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравець О.О.

Ухвала від 23.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравець О.О.

Рішення від 22.10.2020

Адміністративне

Комінтернівський районний суд Одеської області

Барвенко В. К.

Рішення від 22.10.2020

Адміністративне

Комінтернівський районний суд Одеської області

Барвенко В. К.

Ухвала від 22.10.2020

Адміністративне

Комінтернівський районний суд Одеської області

Барвенко В. К.

Ухвала від 22.10.2020

Адміністративне

Комінтернівський районний суд Одеської області

Барвенко В. К.

Ухвала від 21.10.2020

Адміністративне

Комінтернівський районний суд Одеської області

Барвенко В. К.

Ухвала від 20.10.2020

Адміністративне

Комінтернівський районний суд Одеської області

Барвенко В. К.

Постанова від 17.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравець О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні