П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24 жовтня 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/10635/20 Головуючий в 1 інстанції: Барвенко В.К.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді - доповідача Кравця О.О. судді -Домусчі С. Д. судді - за участю: секретаря - представника апелянта - представника апелянта - представника відповідача - Відділу державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації- представника Лиманської районної державної адміністрації- представників 3-ої особи Чанєва Геннадія Миколайовича - представника 3-ої особи ОСОБА_1 - Коваля М.П. Юрчак М.Р. Басюк А.С. ОСОБА_2 ОСОБА_3 ОСОБА_4 ОСОБА_5 Газова О.О. Безуглого А.А розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_6 на рішення Комінтернівського районного суду Одеської області від 22 жовтня 2020 року по справі № 420/10635/20, прийнятого суддею Барвенко В.К. за адміністративним позовом ОСОБА_6 до Відділу державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації, Дільничної виборчої комісії № 510512 по місцевим виборам 25.10.2020 року в межах Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, за участю третіх осіб: ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_28 , ОСОБА_29 , ОСОБА_30 , ОСОБА_31 , ОСОБА_32 , ОСОБА_33 , ОСОБА_34 , ОСОБА_35 , ОСОБА_36 , ОСОБА_37 , ОСОБА_38 , ОСОБА_39 , ОСОБА_1 , ОСОБА_40 , ОСОБА_41 про уточнення списку виборців,-
ВСТАНОВИВ:
І. КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ І РІШЕННЯ СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ:
14.10.2020 та 19.10.2020 року ОСОБА_6 звернулася до суду з адміністративними позовами до Відділу державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації, Дільничної виборчої комісії № 510512 по місцевим виборам 25.10.2020 року в межах Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області та просила:
визнати протиправною бездіяльність Відділу державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації Одеської області в частині невнесення виправлення до державного реєстру виборців виборчої адреси ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , з фактичної (фіктивної по АДРЕСА_1 ) на дійсну за місцем постійного проживання та реєстрації, що знаходиться в базі даних Державного реєстру виборців; зобов`язати відділ державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації Одеської області з метою уточнення списку виборців внести виправлення до Державного реєстру виборців виборчої адреси 20 осіб з фактичної (фіктивної по АДРЕСА_1 ) на дійсну за місцем постійного проживання та реєстрації, зобов`язати відділ державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації Одеської області та Дільничу виборчу комісію № 510512 по місцевим виборам 25.10.2020 року в межах Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області уточнити списки виборців у Фонтанському єдиному виборчому окрузі та у територіальному виборчому окрузі № 2 на виборчій дільниці № 510512, виключивши із числа виборців Фонтанської сільської ради територіальної громади 20 фізичних осіб;
визнати протиправною бездіяльність Відділу державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації Одеської області в частині невнесення виправлення до державного реєстру виборців виборчої адреси 16 осіб з фактичної (фіктивної по АДРЕСА_2 ) на дійсну за місцем постійного проживання та реєстрації, що знаходиться в базі даних Державного реєстру виборців; зобов`язати Відділ Державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації Одеської області з метою уточнення списку виборців внести виправлення до Державного реєстру виборців виборчої адреси ОСОБА_27 , ОСОБА_28 , ОСОБА_29 , ОСОБА_30 , ОСОБА_31 , ОСОБА_32 , ОСОБА_33 , ОСОБА_34 , ОСОБА_35 , ОСОБА_36 , ОСОБА_37 , ОСОБА_38 , ОСОБА_39 , ОСОБА_1 , ОСОБА_40 , ОСОБА_41 з фактичної (фіктивної по АДРЕСА_2 ) на попередню і дійсну за місцем постійного проживання та реєстрації, зобов`язати Відділ ведення Державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації Одеської області та Дільничу виборчу комісію № 510512 по місцевим виборам 25.10.2020 року в межах Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області уточнити списки виборців у Фонтанському єдиному виборчому окрузі та у територіальному виборчому окрузі № 2 на виборчій дільниці № 510512, виключивши із числа виборців Фонтанської сільської ради територіальної громади 16 фізичних осіб.
Ухвалою Комінтернівського районного суду Одеської області від 22 жовтня 2020 року справи були обєднані в одне провадження (Т.1, а.с. 167-168).
Рішенням Комінтернівського районного суду Одеської області від 22 жовтня 2020 року в задоволенні позовів ОСОБА_6 - відмовлено.
II. КОРОТКИЙ ЗМІСТ ВИМОГ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ , УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ АПЕЛЯНТА ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ АПЕЛЯЦІЙНОГО ПРОВАДЖЕННЯ:
Не погоджуючись з рішенням Комінтернівського районного суду Одеської області від 22 жовтня 2020 року, позивачка подала апеляційну скаргу в якій вважає, що судом 1-ї інстанції було порушено норми матеріального та процесуального права, просила його скасувати та постановити нове рішення, яким позови задовольнити.
Вимоги апеляційної скарги позивачка обґрунтовує тим, що в матеріалах справи відсутні докази фактичного проживання треті осіб у квартирах по АДРЕСА_3 . Також апелянтка вказує, що судом першої інстанції не надано належної оцінки наданим нею доказам (листи, акти обстеження). Крім того, на думку апелянтки, відповідачем - відділом державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації Одеської області не надано суду жодного доказу, який би свідчив про вжиття реальних дій, спрямованих на проведення перевірки за зверненням позивача.
III. ПРОЦЕДУРА АПЕЛЯЦІЙНОГО ПРОВАДЖЕННЯ:
Ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 23 жовтня 2020 року відкрито апеляційне провадження по справі.
Ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 23 жовтня 2020 року справу призначено до розгляду у відкритому судовому засіданні на 23.10.2020 року о 19:00.
Особи, що беруть участь у справі, про час і місце судового розгляду були сповіщені належним чином, з урахуванням особливостей встановлених ст. ст. 268-272, 274 КАС України.
Апеляційний суд, заслухавши доповідача, вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, вважає, що вона не підлягає задоволенню з наступних підстав.
IV. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ :
Судом 1-ої інстанції було встановлено, що позивачці, як жителю с. Фонтанка та Голові Фонтанської сільської ради Лиманського району Одеської області достовірно відомо про той факт, що відносно третіх осіб по справі було відповідачем було внесено зміни до реєстру виборців стосовно фактичного постійного місця проживання за адресами по АДРЕСА_3 .
01.10.2020 року ОСОБА_6 звернулась із заявою до відділу державного реєстру виборців апарату Лиманської районної державної адміністрації Одеської області, якою просила уточнити персональні дані Реєстру та здійснити виправлення виборчої адреси ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_28 , ОСОБА_29 , ОСОБА_30 , ОСОБА_31 , ОСОБА_32 , ОСОБА_33 , ОСОБА_34 , ОСОБА_35 , ОСОБА_36 , ОСОБА_37 , ОСОБА_38 , ОСОБА_39 , ОСОБА_1 , ОСОБА_40 , ОСОБА_41 та вказати їх виборчу адресу за місцем іх фактичної реєстрації та проживання.
Заява позивачки відділом державного реєстру виборців розглянута не була та відповідне рішення не прийнято.
Згідно з актами обстеження від 16.09.2020 та 21.09.2020 року, що складені комісією Фонтанської сільської ради Лиманського району Одеської області у складі:
начальника юридичного відділу Кривошеєнка Володимира Євгеновича, начальника відділу аналітики, інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю ОСОБА_42 , спеціаліста І категорії з соціальних питань Дубровіної Ірини Валентинівни, спеціаліста І категорії з реєстрації місця проживання фізичних осіб ОСОБА_43 , які провели обстеження житлових приміщень за адресами: АДРЕСА_1 та АДРЕСА_4
Комісією було встановлено, що власником квартири за адресою: АДРЕСА_1 є ОСОБА_44 згідно договору купівлі-продажу від 17.07.2019 року.
Житлове приміщення (квартира) має такі характеристики: загальна площа квартири 92,5 кв.м., житлова площа - 31,4 кв.м.
В квартирі зареєстровано 7 осіб: ОСОБА_45 , ОСОБА_30 , ОСОБА_46 , ОСОБА_47 , ОСОБА_48 , ОСОБА_49 , ОСОБА_50 .
А власником квартири за адресою: АДРЕСА_2 є ТОВ ДІОНІС 2010 з 20.08.2019 року.
Житлове приміщення (квартира) має такі характеристики: загальна площа квартири 38,3 кв.м., житлова площа - 18,8 кв.м.
Зареєстрованих осіб за вказаною адресою немає.
Під час виїзду комісії до об`єктів дослідження - у квартирах були відсутні будь-які особи.У доступі до обстеження житлових приміщень було відмовлено. Ознаки проживання у квартирах відсутні.
Крім того, судом апеляційної інстанції було встановлено , що із власником квартири за адресою по АДРЕСА_2 були укладені :
1. Договір оренди б/н від 03.03.2020, орендар ОСОБА_37 .
2. Договір оренди б/н від 27.02.2020, орендар ОСОБА_41 .
3. Договір оренди б/н від 23.02.2020, орендар ОСОБА_40 .
4. Договір оренди б/н від 21.02.2020, орендар ОСОБА_34 .
5. Договір оренди б/н від 02.02.2020, орендар ОСОБА_51 .
6. Договір оренди б/н від 18.02.2020, орендар ОСОБА_36 .
7. Договір оренди б/н від 15.02.2020, орендар ОСОБА_27 .
8. Договір оренди б/н від 12.02.2020, орендар ОСОБА_35 .
9. Договір оренди б/н від 09.02.2020, орендар ОСОБА_38
10. Договір оренди б/н від 07.03.2020, орендар ОСОБА_39
11. Договір оренди б/н від 04.02.2020, орендар
ОСОБА_1 за адресою по АДРЕСА_1 із власником квартири були укладені :
1. Договір оренди б/н від 01.02.2020, орендар ОСОБА_19 .
2. Договір оренди б/н від 05.02.2020, орендар ОСОБА_52 .
3. Договір оренди б/н від 07.02.2020, орендар ОСОБА_24 .
4. Договір оренди б/н від 03.02.2020, орендар ОСОБА_53 .
5. Договір оренди б/н від 29.01.2020, орендар ОСОБА_17 .
6. Договір оренди б/н від 23.01.2020, орендар ОСОБА_14 .
7. Договір оренди б/н від 27.01.2020, орендар ОСОБА_25 .
8. Договір оренди б/н від 25.01.2020, орендар ОСОБА_25 .
9. Договір оренди б/н від 21.01.2020, орендар ОСОБА_12
ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_28 , ОСОБА_29 , ОСОБА_30 , ОСОБА_31 , ОСОБА_32 , ОСОБА_33 , ОСОБА_34 , ОСОБА_35 , ОСОБА_36 , ОСОБА_37 , ОСОБА_38 , ОСОБА_39 , ОСОБА_1 , ОСОБА_40 , ОСОБА_41 у строк до 10.10.2020 року були подані заяви в електронному вигляді підписані електронним цифровим підписом щодо зміни виборчої адреси ,із зазначенням адреси житла, за якою виборець фактично проживає та яку просить визначити його новую виборчою адресою, а саме проживання за адресами по АДРЕСА_1 та АДРЕСА_4 .
Вказана обставина була визнана сторонами під час апеляційного розгляду.
V. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА ОЦІНКА СУДУ
(в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин):
За змістом ст.38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, Виборчим Кодексом України( надалі - ВК України ) , Законом України від 30.06.2004, № 1932-IV "Про Центральну виборчу комісію"( надалі - Закон № 1932-IV) , Законом України від 22.02.2007, № 698-V "Про Державний реєстр виборців"( надалі - Закон № 698-V) , а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії.
Відповідно до ст. 6 Виборчого Кодексу України, виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України та цим Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні.
За приписами ч.5 ст.7 ВК України право голосу на виборах депутатів сільської, селищної, міської ради, сільського, селищного, міського голови мають виборці, виборча адреса яких віднесена до території відповідної територіальної громади.
Право голосу на виборах депутатів сільської, селищної, міської ради територіальної громади та сільського, селищного, міського голови мають виборці, виборча адреса яких віднесена до території відповідної територіальної громади.
Право голосу на виборах депутатів районної ради мають виборці, виборча адреса яких віднесена до території однієї з територіальних громад відповідного району.
Право голосу на виборах депутатів обласної ради мають виборці, виборча адреса яких віднесена до території однієї з територіальних громад відповідної області.
Право голосу на виборах депутатів районної у місті ради (у місті з районним поділом, де утворені районні у місті ради) мають виборці, виборча адреса яких віднесена до території відповідного району в місті.
Згідно ч.6 ст.7 ВК України належність громадянина до відповідної територіальної громади та проживання його на відповідній території визначаються його виборчою адресою (крім випадків, передбачених законом).
За змістом ч.2 ст.12 ВК України виборець може використати свій голос тільки на одній виборчій дільниці, де він включений до списку виборців. У випадку одночасного проведення різних виборів виборець може реалізувати своє право голосу тільки на одній виборчій дільниці, спільній для всіх виборів, які проводяться одночасно.
Виборець реалізує своє право голосу під час виборів у порядку, встановленому цим Кодексом.
Суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах (ст. 22 ВК України).
Для підготовки та проведення голосування на виборах орган ведення Державного реєстру виборців для кожної звичайної виборчої дільниці, утвореної на території, на яку поширюються його повноваження, складає на основі відомостей Державного реєстру виборців попередні списки виборців.
До попереднього списку виборців на виборчій дільниці включаються громадяни України, яким виповнилося або на день голосування на виборах виповниться 18 років і які мають право голосу на відповідних виборах та відносяться до цієї виборчої дільниці згідно з відомостями Державного реєстру виборців. Виборець може бути включений до списку виборців тільки на одній виборчій дільниці (ст. 39 Виборчого Кодексу України).
Для цілей та завдань виборчого процесу ведеться Державний реєстр виборців.
Згідно ст. 1 Закону № 698-V Державний реєстр виборців (далі - Реєстр) - автоматизована інформаційно-телекомунікаційна система, призначена для зберігання, обробки даних, які містять передбачені цим Законом відомості, та користування ними, створена для забезпечення державного обліку громадян України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України (далі - виборці).
З приписами ст. 2 Закону № 698-V основними завданнями Реєстру є: 1) ведення персоніфікованого обліку виборців; 2) складання списків виборців для проведення виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, всеукраїнського та місцевих референдумів.
Згідно ст. 3 Закону № 698-V однократність включення виборця до Реєстру означає, що виборець може бути включений до Реєстру лише один раз за однією виборчою адресою та відповідно віднесений до однієї виборчої дільниці.
Відповідно до ч. 4 ст. 7 Закону № 698-V на місцевих виборах тимчасова зміна місця голосування виборця без зміни виборчої адреси не застосовується.
Виборча адреса виборця визначається згідно з цією статтею та є підставою для віднесення виборця до відповідної виборчої дільниці.
Виборчою адресою виборця є адреса, за якою зареєстровано його місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні", якщо інше не передбачене цією статтею.
За зверненням виборця орган ведення Реєстру може визначити іншу виборчу адресу виборця, ніж визначену відповідно до частини другої цієї статті.
Статею 20 Закону № 698-V визначено, що кожен виборець у разі зміни його персональних даних, зазначених у частині першій статті 6 та пунктах 1 і 4 частини першої статті 7 цього Закону, може звернутися до органу ведення Реєстру відповідно до своєї виборчої адреси із заявою про внесення змін до його персональних даних у Реєстрі за формою, встановленою розпорядником Реєстру. Така заява може бути подана до органу ведення Реєстру особисто або через уповноважену особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства. Також заява може бути надіслана особою в електронній формі за підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до Закону України "Про електронні довірчі послуги", з використанням мережі Інтернет у встановленому розпорядником Реєстру порядку. Заява, надіслана з використанням мережі інтернет повинна містити адресу електронної пошти, на яку заявнику може бути надіслано повідомлення, передбачене цією статтею.
До заяви додаються документи (копії документів), що підтверджують відповідні зміни. Виборець, який проживає чи перебуває за межами України, звертається із заявою до відповідної закордонної дипломатичної установи України, яка невідкладно передає заяву разом з документами (їх копіями), що додаються до неї, до органу ведення Реєстру в Міністерстві закордонних справ України. Така заява з копіями відповідних документів може бути надіслана особою до органу ведення Реєстру в Міністерстві закордонних справ України в електронній формі за підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до Закону України "Про електронні довірчі послуги", з використанням мережі Інтернет у встановленому розпорядником Реєстру порядку. У разі звернення щодо зміни виборчої адреси виборець подає до органу ведення Реєстру за новою виборчою адресою заяву, до якої додаються документи (копії документів), що підтверджують зміну виборчої адреси виборця.
Частинами 3 і 4 ст. 8 Закону № 698-V визначено, що звернення щодо зміни виборчої адреси може бути подане виборцем до органу ведення Реєстру, повноваження якого поширюються на територію, до якої віднесено виборчу адресу, на яку змінюватиметься поточна виборча адреса виборця, не пізніше ніж на п`ятий день з дня початку виборчого процесу виборів або процесу референдуму, що проводяться на території, в межах якої виборець просить визначити його виборчу адресу.
У разі якщо на відповідній території одночасно проводяться декілька виборів (референдум), таке звернення може бути подане не пізніше ніж на п`ятий день з дня початку виборчого процесу тих виборів (референдуму), голосування на яких проводиться раніше, ніж голосування на інших виборах, які відбуваються одночасно.
У разі надходження звернення виборця щодо зміни виборчої адреси пізніше ніж на п`ятий день з дня початку виборчого процесу відповідних виборів або процесу референдуму (з урахуванням особливостей щодо виборів та референдуму, передбачених абзацом першим цієї частини, які проводяться одночасно) орган ведення Реєстру приймає мотивоване рішення про відмову у внесенні зміни до його виборчої адреси, копія якого не пізніше наступного дня після прийняття відповідного рішення надсилається виборцю з одночасним повідомленням про можливість подання звернення щодо зміни виборчої адреси після завершення виборчого процесу відповідних виборів.
У випадку, передбаченому абзацом другим цієї частини, або у разі, якщо строки виборчих процесів з відповідних виборів (процесу референдуму) повністю або частково збігаються, виборець може подати звернення щодо зміни виборчої адреси після завершення виборчого процесу виборів, голосування на яких відбувається останнім. У разі звернення щодо зміни виборчої адреси на підставі частин третьої і четвертої статті 8 цього Закону у заяві виборця, зазначеної у частині другій цієї статті, вказується адреса житла, за якої він фактично проживає та яку просить визначити його новою виборчою адресою.
Вимоги частин першої і другої цієї статті щодо подання документів (копій документів), що підтверджують зміну виборчої адреси виборця, до звернень щодо зміни виборчої адреси на підставі частин третьої і четвертої статті 8 цього Закону не застосовуються.
Орган ведення Реєстру може провести перевірку зміни персональних даних виборця, зазначених у заяві, шляхом звернення до-органів, закладів, установ, зазначених у статті 22 цього Закону. За наявності підстав, визначених частиною третьою статті 17 цього Закону, керівник органу ведення Реєстру видає наказ про внесення відповідних змін до персональних даних виборця у Реєстрі (крім випадку, передбаченого частиною восьмою цієї статті).
У разі звернення виборця із заявою щодо зміни виборчої адреси орган ведення Реєстру вивчає обґрунтованість заяви. За підсумками вивчення керівник органу ведення Реєстру може прийняти таке рішення: 1) видати наказ про внесення до Реєстру зміни щодо виборчої адреси виборця (якщо зміна виборчої адреси виборця здійснюється в межах території, на яку поширюються повноваження зазначеного органу ведення Реєстру); 2) звернутися за допомогою засобів автоматизованої інформаційно- телекомунікаційної системи Реєстру до органу ведення Реєстру за попередньою виборчою адресою виборця про необхідність внесення змін щодо виборчої адреси виборця (якщо попередня виборча адреса виборця не належить до території, на яку поширюються повноваження зазначеного органу ведення Реєстру); 3) відмовити виборцю у внесенні зміни до його виборчої адреси.
У разі внесення змін до персональних даних Реєстру орган ведення Реєстру, який вніс зміни, вручає виборцю або надсилає на його виборчу адресу відповідне повідомлення. Повідомлення підписується керівником органу ведення Реєстру та засвідчується печаткою зазначеного органу.
Таке повідомлення в електронній формі надсилається на зазначену заявником адресу електронної пошти з використанням кваліфікованого електронного підпису керівника органу ведення Реєстру.
Керівник органу ведення Реєстру відмовляє у задоволенні заяви виборця, зазначеної у частинах першій та другій цієї статті, з таких підстав: 1) якщо встановлено, що особа, яка звернулася із заявою, не включена до Реєстру; 2) якщо перевіркою, передбаченою частиною сьомою цієї статті, виявлено невідповідність у змісті відомостей, зазначених у заяві та наданих відповідними органом, закладом, установою; 3) якщо заяву про зміну виборчої адреси визнано необґрунтованою; 4) якщо встановлено, що до Реєстру вже внесено відповідні зміни.
Постановою Центральної виборчої комісії № 88 від 18 травня 2020 року врегульований порядок розгляду звернення виборця щодо зміни виборчої адреси відповідно до частини третьої статті 8 Закону України Про Державний реєстр виборців .
Відповідно до п. 1.2. Порядку заява може бути подана до органу ведення Реєстру в паперовій або електронній формі. Заява в паперовій формі може бути подана виборцем особисто або через уповноважену особу, повноваження якої оформлено відповідно до законодавства. Заява в електронній формі може бути надіслана виборцем за підписом, прирівняним до власноручного підпису згідно із Законом України "Про електронні довірчі послуги" (кваліфікований електронний підпис), з використанням мережі Інтернет. Така заява повинна містити адресу електронної пошти, на яку виборцю може бути надіслано повідомлення про результати розгляду заяви. У заяві вказується адреса житла, за якою виборець фактично проживає та яку просить визначити його новою виборчою адресою.
Згідно п. 2.1, заява подається виборцем за формою, встановленою постановою Центральної виборчої комісії від 2 червня 2020 року № 96, до органу ведення Реєстру, повноваження якого поширюються на територію, до якої віднесено виборчу адресу, на яку змінюватиметься поточна виборча адреса виборця. Заява виборця, виборчу адресу якого не визначено відповідно до частини третьої статті 8 Закону України "Про Державний реєстр виборців", подається не пізніше ніж на п`ятий день з дня початку виборчого процесу виборів або процесу референдуму, що проводяться на території, в межах якої виборець просить визначити його виборчу адресу. У разі якщо на відповідній території одночасно проводяться декілька виборів (референдум), така заява може бути подана не пізніше ніж на п`ятий день з дня початку виборчого процесу тих виборів (референдуму), голосування на яких проводиться раніше, ніж голосування на інших виборах, що відбуваються одночасно.
За нормами п.2.2. Порядку виборець, виборчу адресу якого визначено згідно з частиною третьою статті 8 Закону України "Про Державний реєстр виборців", може звернутися до органу ведення Реєстру з новою заявою не раніше ніж через один рік після дати внесення до Державного реєстру виборців (далі - Реєстр) останньої зміни виборчої адреси такого виборця.
Орган ведення Реєстру може провести перевірку вказаних у заяві відомостей щодо зміни виборчої адреси шляхом звернення до органів, закладів, установ, зазначених у статті 22 Закону № 698-V (п.3.3 Порядку).
Законом України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні законодавцем зазначено, що громадянин України, а також іноземець чи особа без громадянства, які постійно або тимчасово проживають в Україні, зобов`язані протягом тридцяти календарних днів після зняття з реєстрації місця проживання та прибуття до нового місця проживання зареєструвати своє місце проживання.
Закон № 698-V містить в новій редакції частину 3 статті 8, яка є спеціальною нормою, яка прямо дозволяє зміну виборчої адреси у зв`язку з фактичним проживанням в іншому місці без перереєстрації місця проживання.
Приписами ч.6 ст.7 Виборчого Кодексу України встановлено, що належність громадянина до відповідної територіальної громади та проживання його на відповідній території визначаються його виборчою адресою (крім випадків, передбачених законом).
Нормами ст.21 Закон № 698-V визначено, виборець може особисто звернутися до будь-якого органу ведення Реєстру, пред`явивши паспорт громадянина України або тимчасове посвідчення громадянина України (якщо особа нещодавно набула громадянство України), з письмовим запитом із зазначенням прізвища, власного імені (усіх власних імен), по батькові, дати та місця народження, поштової адреси щодо:
1) змісту його персональних даних у Реєстрі, передбачених частиною першою статті 6, частиною першою статті 7 цього Закону; 2) прізвищ, власних імен, по батькові, дати народження усіх виборців, внесених до Реєстру за його власною виборчою адресою (крім виборчих адрес, визначених згідно з частинами третьою - п`ятою статті 8 цього Закону).
Статтею 23 Закону № 698-V передбачено, що уточнення персональних даних Реєстру здійснюється органами ведення Реєстру в разі виявлення ними невключення виборця до Реєстру, неправомірного або кратного включення особи до Реєстру, неправильностей у персональних даних виборця.
Зазначені в частині першій цієї статті обставини можуть виявлятися під час: 1) проведення візуального та автоматизованого контролю за повнотою і коректністю персональних даних Реєстру відповідно до частини шостої статті 13 цього Закону; 2) звернення виборця щодо неправильностей у Реєстрі стосовно іншої особи; здійснення політичною партією публічного контролю за веденням Реєстру; внесення змін до уточнених списків виборців.
Уточнення персональних даних Реєстру здійснюється органом ведення Реєстру шляхом звернення до органів, закладів, установ, визначених статтею 22 цього Закону.
Під час виборчого процесу або процесу референдуму відповідь на запит органу ведення Реєстру надається невідкладно органами, закладами, установами, до яких надійшов такий запит.
За результатами уточнення персональних даних Реєстру орган ведення Реєстру в разі виявлення підстав, визначених цим Законом, виконує передбачені цим Законом дії щодо ведення Реєстру. Для прийняття рішення орган ведення Реєстру може звернутися до виборця стосовно проведення перевірки чи уточнення відомостей про нього.
Згідно ст. ст. 19, 140 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України, місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Згідно ч. 1 ст. 10 Закону України від 21.05.1997, № 280/97-ВР Про місцеве самоврядування в Україні ( надалі ,Закон № 280/97-ВР) сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
У відповідності до п.2 ч.1 ст. 26 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання утворення і ліквідація постійних та інших комісій ради, затвердження та зміна їх складу, обрання голів комісій;
Згідно ч.1 та 2 ст.59 Закону № 280/97-ВР Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Відповідно до ч. 3 ст. 24 Закону № 280/97-ВР органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.
(1) Оцінка аргументів учасників справи і висновку суду першої інстанції
Суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права (ч.1-2 ст.308 КАС України, в редакції Закону на момент вчинення процесуальної дії).
Апеляційний суд зазначає, що норми діючого виборчого законодавства дозволяє дійти до висновку, що через зміни згідно із Законом № 805-ІХ від 16.07.2020 року виборча адреса виборця може бути і не пов`язаною із зареєстрованим місцем проживання виборця відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні", якщо інше не передачене статтею 8 Закону.
ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_28 , ОСОБА_29 , ОСОБА_30 , ОСОБА_31 , ОСОБА_32 , ОСОБА_33 , ОСОБА_34 , ОСОБА_35 , ОСОБА_36 , ОСОБА_37 , ОСОБА_38 , ОСОБА_39 , ОСОБА_1 , ОСОБА_40 , ОСОБА_41 відповідно до ч.3 ст.8 Закону України Про державний реєстр виборців були подані заяви в електронному вигляді підписані електронним цифровим підписом щодо зміни виборчої адреси відповідно до частини третьої статті 8 Закону України "Про Державний реєстр виборців" з зазначенням адреси житла, за якою виборець фактично проживає та яку просить визначити його новую виборчою адресою у строк , встановлений законом.
Вказані заяви були витребувані у представника відповідача під час судового засідання в суді апеляційної інстанції та в подальшому були надані представником на вимогу суду.
Отже, апеляційний суд вважає , що орган ведення реєстру здійснив внесення до Реєстру зміни щодо виборчих адрес виборців в порядку , в межах повноважень та у спосіб, встановлений Конституцією та законами України .
Під час розгляду справи судом 1-ої інстанції були надані достовірні відомості про те, що власниками квартир дійсно укладались договори оренди квартир у АДРЕСА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 з фізичними особами, в тому числі тих, що визначені у позові третіми особам, що підтверджують право орендаря (орендарів) користуватися вищезазначеними квартирами та проживати в них.
Крім того, представником третьої особи було надано до апеляційного суду копії договорів оренди житлових приміщень (квартир у АДРЕСА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ) між власниками приміщень та 3-ми особами.
Враховуючи наявність договірних відносин між власниками квартир та орендарями, що підтверджує право користування майном та проживання, органом державної реєстрації зміна виборчої адреси третіх осіб проведена згідно норм чинного законодавства, зокрема ч. 3 ст. 8 Закону.
Особи, що винаймають житло самостійно вправі особисто вирішувати порядок користування орендованим майном на власний розсуд керуючись принципом свободи договору.
Окрім того, виборчим законодавством встановлена обов`язкова ознака належності громадянина до громади і це його виборча адреса, а не постійне місце проживання чи місце перебування, як посилається позивач.
Разом з тим, надані позивачем докази також не спростовують висновків суду.
Так, акти обстеження від 16.09.2020 та 21.09.2020 року, що складені комісією Фонтанської сільської ради Лиманського району Одеської області суд визнає недостовірними доказами, оскільки зі змісту цих актів взагалі неможливо достовірно встановити обставини, що мають значення для даної справи.
Самі акти складались у відсутність власників квартир (їх представників), та містять застереження що у доступі до квартир відмовлено. Крім того, з наданих актів вбачається відсутність проживаючих виключно на момент огляду, що не виключає їхню наявніть в інший період доби. Отже комісія прийшла до суперечливого висновку про непроживання будь-яких фізичних осіб у даних квартирах.
Крім того, з матеріалів справи взагалі не вбачається факт створення повноважної комісії з обстеження, як то вимагають приписи Закону України Про місцеве самоврядування .
Також, апеляційний суд вказує на те що у матеріалах справи та на момент апеляційного розгляду відсутні рішення ЦВК або вироки суду у кримінальних справах, яки набули законної сили , щодо фактів неправомірності дії відповідачів та/або третіх осіб щодо зміни адреси виборців, а навпаки - наявні виключно докази правомірності таких змін.
Окрім того, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зауважити, що за нормами п.2.1 Порядку заява може бути подана не пізніше ніж на п`ятий день з дня початку виборчого процессу.
Таким чином, зміна виборчої адреси поза вказаним строком взагалі може позбавити третіх осіб права ,гарантованого ст.38 Конституції України.
Доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції і відхиляються апеляційним судом за необґрунтованістю.
(2) Висновки суду апеляційної інстанції
Апеляційний суд, переглянувши судове рішення в межах апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального права, враховуючи норми Податкового кодексу України, дійшов висновку, що судом 1-ої інстанції правильно вирішено справу без порушення норм процесуального та матеріального права ,повно з`ясовані обставини, що мають значення для справи, висновки, викладених у рішенні суду першої інстанції, відповідають обставинам справи, правильно застосовані та додержані норми матеріального та процесуального права , справу розглянуто повноважним складом суду, суд не приймав рішення про права, свободи, інтереси та (або) обов`язки осіб, які не були залучені до участі у справі, судове рішення прийнятне та підписано суддею , яка зазначена у судовому рішенні, а підстави для скасування чи зміни судового рішення суду 1-ої інстанції - відсутні.
Апеляційний суд доходить до висновку , що у задоволенні апеляційної скарги - слід відмовити , а рішення суду 1-ої інстанції належить залишити без змін.
Відповідно до ч. 3 ст. 272 КАС України судові рішення суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду справ, визначених статтями 273-277, 282-286 цього Кодексу, набирають законної сили з моменту проголошення і не можуть бути оскаржені.
Керуючись ст.8,19,22,38 Конституції України, ст.6 Європейської Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод від 04.11.1950 року, ст.3, 6, 7, 242, 270, 271, 272, 273, 278,308,309,310,315,316,321,322 КАС України, суд апеляційної інстанції,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_6 - залишити без задоволення, а рішення Комінтернівського районного суду Одеської області від 22 жовтня 2020 року по справі № 420/10635/20 - залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її підписання і оскарженню не підлягає.
Повне судове рішення складене та підписане 24.10.2020 року
Головуючий суддя О.О. Кравець
Суддя С.Д. Домусчі
Суддя М.П. Коваль
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.10.2020 |
Оприлюднено | 26.10.2020 |
Номер документу | 92382078 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Кравець О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні