Рішення
від 19.10.2020 по справі 340/1395/20
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 жовтня 2020 року м. Кропивницький Справа № 340/1395/20

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Черниш О.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

позивач: Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області (25015, м. Кропивницький, вул. Пашутінська, 1, код ЄДРПОУ 38613719)

відповідач: Добронадіївська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Олександрійської районної ради Кіровоградської області (28054, Кіровоградська область, Олександрійський район, с. Добронадіївка, вул. Шкільна, 25, код ЄДРПОУ 26505341)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: комунальна установа "Олександрійський районний центр із обслуговування закладів освіти" Олександрійської районної ради Кіровоградської області (28000, Кіровоградська область, м. Олександрія, вул. 6-го Грудня, 25, код ЄДРПОУ 42699413)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: Олександрійська районна рада Кіровоградської області (28000, Кіровоградська область, м. Олександрія, вул. Шевченка, 132, код ЄДРПОУ 24711195)

про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), -

В С Т А Н О В И В:

Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області (надалі - УДСНС у Кіровоградській області) звернулося до суду з позовом до Добронадіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Олександрійської районної ради Кіровоградської області (надалі - Добронадіївська ЗШ І-ІІІ ст.) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Позов УДСНС у Кіровоградській області мотивовано тим, що за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у будівлі, що використовується Добронадіївською ЗШ І-ІІІ ст. та розташована за адресою: Кіровоградська область, Олександрійський район, с. Добронадіївка, вул. Шкільна, 25, виявлені порушення, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, про що складено акт №80 від 05.02.2020 року. У зв`язку з виникненням такої загрози, з метою недопущення заподіяння шкоди життю та здоров`ю людей, позивач на підставі цього акту просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до відповідача у вигляді заборони експлуатації будівлі, що розташована за адресою: Кіровоградська область, Олександрійський район, с. Добронадіївка, вул. Шкільна, 25, шляхом заборони її використання (експлуатації) відповідачем та опечатуванням (опломбуванням) вхідних дверей до вказаної будівлі.

Ухвалою судді від 08.05.2020 року відкрито спрощене позовне провадження у справі за вказаним позовом та призначено судове засідання для розгляду справи по суті. Цією ж ухвалою суд залучив до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору - комунальну установу "Олександрійський районний центр із обслуговування закладів освіти" Олександрійської районної ради Кіровоградської області та Олександрійську районну раду Кіровоградської області.

Відповідач відзив на позов не подав.

Третя особа - Олександрійська районна рада Кіровоградської області подала пояснення щодо позову, в яких зазначила, що рішенням Олександрійської районної ради Кіровоградської області №374 від 24.10.2018 року (зі змінами, внесеними рішенням №405 від 12.12.2018 року) створено комунальну установу "Олександрійський районний центр із обслуговування закладів освіти" Олександрійської районної ради Кіровоградської області, яка є самостійним господарюючим суб`єктом, метою діяльності якого є зокрема забезпечення виконання нормативних документів у сфері протипожежної безпеки.

Третя особа - комунальна установа "Олександрійський районний центр із обслуговування закладів освіти" Олександрійської районної ради Кіровоградської області - надала пояснення про те, що згідно з Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 року №716-р "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Кіровоградської області" село Добронадіївка буде входити до Попельнастівської територіальної громади, а фінансування робіт щодо усунення порушень правил пожежної безпеки буде виконуватися відповідним органом місцевого самоврядування.

Ухвалою від 05.06.2020 року суд на підставі пункту 4 частини 1 статті 236 КАС України за клопотанням представників сторін зупинив провадження у цій справі до 21.08.2020 року.

Ухвалою від 24.09.2020 року суд відмовив у задоволенні клопотань сторін про продовження процесуального строку зупинення провадження у справі та поновив провадження у ній .

У судове засідання 19.10.2020 року учасники справи не з`явилися. Представники позивача та третіх осіб подали заяви про розгляд справи без їхньої участі. Представник відповідача подав клопотання про зупинення провадження у справі до 15.01.2021 року, яке ухвалою суду від 19.10.2020 року відхилено.

Відповідно до частини 9 статті 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Розглянувши справу в порядку письмового провадження, дослідивши надані докази, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.

Добронадіївська ЗШ І-ІІІ ст. є комунальним закладом загальної середньої освіти, засновником якого є Олександрійська районна рада Кіровоградської області. З 08.04.2004 року школа зареєстрована як юридична особа, адресою її місцезнаходження є: Кіровоградська область, Олександрійський район, с. Добронадіївка, вул. Шкільна, 25. (а.с. 44 - 50) Цей заклад освіти розташований у будівлі, балансоутримувачем якої є комунальна установа "Олександрійський районний центр із обслуговування закладів освіти" Олександрійської районної ради Кіровоградської області. (а.с. 13)

Наказом Олександрійського міськрайонного відділу УДСНС України у Кіровоградській області №76 від 12.12.2019 року "Про проведення позапланових перевірок об`єктів різних форм власності" призначено проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки Добронадіївської ЗШ І-ІІІ ст. у період з 03.02.2020 року по 05.02.2020 року. (а.с. 14)

Посадовою особою Олександрійського міськрайонного відділу УДСНС України у Кіровоградській області на підставі посвідчення №991 від 12.12.2019 року проведено перевірку Добронадіївської ЗШ І-ІІІ ст., розташованої за адресою: Кіровоградська область, Олександрійський район, с. Добронадіївка, вул. Шкільна, 25, за результатами чого складено акт №80 від 05.02.2020 року проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. (а.с. 16 - 23)

В акті №80 від 05.02.2020 року зафіксовані такі порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки:

1) Будівля навчального корпусу:

- не оброблено дерев`яні елементи горищного покриття засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (пункт 2.5 глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні, пункт 9 розділу III Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України в закладах освіти);

- заклад не обладнано системою протипожежного захисту (автоматичною пожежною сигналізацією) (пункти 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні; пункт 7.3 таблиці А.1 додатка А ДБН В.2.5-56:2014; пункт 6 розділу VI Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України в закладах освіти);

- не проведено ремонт захисту будівлі навчального корпусу від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (пункт 1.21 глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, пункт 10 розділу V Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України в закладах освіти);

- не укомплектовано пожежний щит вогнегасником та кошмою згідно норм належності (пункт 3.11 глави 3 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, пункт 17 розділу III Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України в закладах освіти);

- не забезпечено 100% працюючого персоналу засобами колективного та індивідуального захисту (стаття 20 КЦЗУ, пункт 2 розділу III постанови Кабінету Міністрів України від 19.08.2002 року №1200);

- не надано підтверджувальних матеріалів щодо відповідності нормативної межі вогнестійкості дерев`яного сходового маршу (пункт 7.3.3 ДБН В. 1.1-7:2016);

2) Будівля майстерні:

- не оброблено дерев`яні елементи горищного покриття засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (пункт 2.5 глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні, пункт 9 розділу III Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України в закладах освіти);

- не забезпечено захист будівлі від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (пункт 1.21 глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, пункт 10 розділу V Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України в закладах освіти);

- не обладнано приміщення системою протипожежного захисту (автоматичною пожежною сигналізацією) (пункти 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні; пункт 7.3 таблиці А.1 додатка А ДБН В.2.5-56:2014; пункт 6 розділу VI Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України в закладах освіти);

- не забезпечено будівлю та приміщення необхідною кількістю вогнегасників (пункт 3.6 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, пункт 8 розділу VI Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України в закладах освіти);

3) Будівля їдальні:

- не оброблено дерев`яні елементи горищного покриття засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (пункт 2.5 глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні, пункт 9 розділу III Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України в закладах освіти);

- не забезпечено захист будівлі від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (пункт 1.21 глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, пункт 10 розділу V Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України в закладах освіти);

- не обладнано приміщення системою протипожежного захисту (автоматичною пожежною сигналізацією) (пункти 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, пункт 7.3 таблиці А.1 додатка А ДБН В.2.5-56:2014; пункт 6 розділу VI Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України в закладах освіти);

- не забезпечено будівлю та приміщення необхідною кількістю вогнегасників (пункт 3.6 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, пункт 8 розділу VI Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України в закладах освіти).

Примірник цього акту перевірки 05.02.2020 року вручений директору Добронадіївської ЗШ І-ІІІ ст. Єфімову О.В. та підписаний ним без зауважень. (а.с. 23зв.)

У зв`язку з наявністю порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей та які зафіксовані в акті перевірки №80 від 05.02.2020, позивач як територіальний орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій 04.05.2020 року звернувся до суду з цим позовом про застосування до відповідача заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), які можуть бути застосовані виключно за рішенням суду.

Вирішуючи спір, суд виходив з того, що правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Відповідно до абзацу 2 статті 1 цього Закону державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно зі статтею 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Частинами 1, 2 статті 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Згідно з частиною 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: 1) здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; 11) складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; 12) звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 року №1052 затверджено Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, відповідно до якого Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи. (п.7 цього Положення).

Відповідно до статті 51 Кодексу цивільного захисту України діяльність із забезпечення техногенної безпеки є складовою виробничої, експлуатаційної та іншої діяльності відповідних посадових осіб і працівників підприємств, установ, організацій. Ця вимога відображається у відповідних статутах або положеннях. Забезпечення техногенної безпеки суб`єкта господарювання покладається на його керівника. Забезпечення техногенної безпеки в жилих приміщеннях державного, комунального, приватного житлового фонду, фонду житлово-будівельних кооперативів покладається на житлово-експлуатаційні організації, квартиронаймачів та власників квартир, а в жилих будинках приватного житлового фонду - на їх власників або наймачів, якщо це обумовлено договором найму.

Статтею 55 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств, установ та організацій. Зазначена вимога відображається у трудових договорах (контрактах), статутах та положеннях. Забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Згідно з п.30 ч.2 ст.19 Кодексу цивільного захисту України до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту належить зокрема реалізація заходів, спрямованих на поліпшення пожежної безпеки суб`єктів господарювання комунальної форми власності.

У статті 68 Кодексу цивільного захисту України передбачені санкції за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки.

Відповідно до частин 1, 2, 3 статті 68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Приписи, постанови, розпорядження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, щодо усунення порушень встановлених законодавством вимог з питань техногенної та пожежної безпеки можуть бути оскаржені до суду в установлений законом строк.

Підстави для зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів передбачені статтю 70 Кодексу цивільного захисту України.

Згідно з частиною 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Частиною 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Згідно з частиною 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Відповідно до частин 7, 11 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

У разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк припису, розпорядження, рішення, іншого розпорядчого документа про усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу нагляду (контролю), фінансові та адміністративні санкції, заходи реагування до суб`єкта господарювання, його посадових осіб не застосовуються.

Відтак, позивач як територіальний орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій у разі виявлення порушень вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, вправі ініціювати повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання, а також повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів.

Як свідчать матеріали справи, за результатами здійснення позивачем позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання Добронадіївською ЗШ І-ІІІ ст. вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки у будівлях, які використовує відповідач, виявлені численні порушення. Після проведення перевірки та під час судового розгляду справи частина виявлених порушень усунута, що підтверджується актом позапланової перевірки №162 від 02.06.2020 року. (а.с. 79 - 86)

Проте наразі залишаються не усунутими порушення Правил пожежної безпеки в Україні, Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту", ДБН В.2.2-3:2018 "Заклади освіти", зафіксовані в акті перевірки №80 від 05.02.2020 року та вказані у приписі №157 від 31.05.2019 року, складеному за результатами попередньої планової перевірки, а саме:

1) у будівлі навчального корпусу не оброблено дерев`яні елементи горищного покриття засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (пункт 2.5 глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні, пункт 9 розділу III Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України в закладах освіти);

2) заклад не обладнано системою протипожежного захисту (автоматичною пожежною сигналізацією) (пункти 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні; пункт 7.3 таблиці А.1 додатка А ДБН В.2.5-56:2014; пункт 6 розділу VI Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України в закладах освіти);

3) не проведено ремонт захисту будівлі навчального корпусу від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (пункт 1.21 глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, пункт 10 розділу V Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України в закладах освіти);

4) не забезпечено 100% працюючого персоналу засобами колективного та індивідуального захисту (стаття 20 КЦЗУ, пункт 2 розділу III постанови Кабінету Міністрів України від 19.08.2002 року №1200);

5) не надано підтверджувальних матеріалів щодо відповідності нормативної межі вогнестійкості дерев`яного сходового маршу ( пункт 7.3.3 ДБН В. 1.1-7:2016);

6) у будівлях майстерні не оброблено дерев`яні елементи горищного покриття засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (пункт 2.5 глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні, пункт 9 розділу III Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України в закладах освіти);

7) не забезпечено захист будівлі майстерні від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (пункт 1.21 глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, пункт 10 розділу V Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України в закладах освіти);

8) не обладнано приміщення майстерні системою протипожежного захисту (автоматичною пожежною сигналізацією) (пункти 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні; пункт 7.3 таблиці А.1 додатка А ДБН В.2.5-56:2014; пункт 6 розділу VI Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України в закладах освіти);

9) у будівлі їдальні не оброблено дерев`яні елементи горищного покриття засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (пункт 2.5 глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні, пункт 9 розділу III Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України в закладах освіти);

10) не забезпечено захист будівлі їдальні від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (пункт 1.21 глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, пункт 10 розділу V Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України в закладах освіти);

11) не обладнано приміщення їдальні системою протипожежного захисту (автоматичною пожежною сигналізацією) (пункти 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, пункт 7.3 таблиці А.1 додатка А ДБН В.2.5-56:2014; пункт 6 розділу VI Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України в закладах освіти).

Статтями 53, 54 Закону України "Про освіту" передбачено, що здобувачі освіти, а також педагогічні, науково-педагогічні та наукові працівники мають право на безпечні та нешкідливі умови навчання, утримання і праці.

Відповідно до частини 1 статті 80 цього Закону до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.

Згідно з частиною 1 статті 1 Закону України "Про повну загальну середню освіту" заклад загальної середньої освіти - юридична особа, основним видом діяльності якої є освітня діяльність, що провадиться на певному рівні (рівнях) повної загальної середньої освіти; безпечне освітнє середовище - сукупність умов у закладі освіти, що унеможливлюють заподіяння учасникам освітнього процесу фізичної, майнової та/або моральної шкоди, зокрема внаслідок недотримання вимог санітарних, протипожежних та/або будівельних норм і правил.

Частиною 1 статті 21 Закону України "Про повну загальну середню освіту" передбачено, що заклад освіти створює безпечне освітнє середовище з метою забезпечення належних і безпечних умов навчання, виховання, розвитку учнів, а також формує у них гігієнічні навички та засади здорового способу життя.

У частині 4 статті 38 Закону України "Про повну загальну середню освіту" наголошено, що керівник закладу загальної середньої освіти зобов`язаний зокрема створювати в закладі загальної середньої освіти безпечне освітнє середовище, забезпечувати дотримання вимог щодо охорони дитинства, охорони праці, вимог техніки безпеки.

Згідно з частиною 3 статті 37 Закону України "Про повну загальну середню освіту" засновник закладу загальної середньої освіти зобов`язаний забезпечити утримання та розвиток заснованого ним закладу освіти, його матеріально-технічної бази на рівні, достатньому для виконання вимог державних стандартів, ліцензійних умов провадження освітньої діяльності у сфері загальної середньої освіти, вимог трудового законодавства, оплати праці педагогічних та інших працівників, охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки тощо.

У пункті 33 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України визначено, що пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.

Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 року №1417, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за № 252/26697, затверджено Правила пожежної безпеки в Україні (надалі - ППБУ), які встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд (далі - об`єкт). Ці Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Відповідно до пункту 4 розділу І ППБУ пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

Наказом Міністерства освіти і науки України від 15.08.2016 року №974, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 08.09.2016 року за №1229/29359, затверджено Правила пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України (надалі - Правила №974), які встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд, прилеглих до них територій, приміщень, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування навчальних закладів та установ системи освіти незалежно від типів і форм власності, що належать до сфери управління МОН, і є обов`язковими для виконання вихованцями, учнями, студентами, курсантами, слухачами, стажистами, аспірантами, докторантами, керівниками, педагогічними, науковими, науково-педагогічними, технічними працівниками, спеціалістами і обслуговувальним персоналом цих закладів та установ.

Пунктами 3, 4, 5 розділу І Правил №974 передбачено, що забезпечення пожежної безпеки в організаціях, на підприємствах системи освіти України здійснюється згідно з Правилами пожежної безпеки.

Пожежна безпека в закладах та установах забезпечується шляхом проведення організаційних і практичних заходів та використання технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки учасників навчально-виховного процесу, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

Забезпечення пожежної безпеки в закладах та установах покладається на їх власників або уповноважені ними органи, керівників (ректори, директори, начальники, завідувачі) (далі - керівники навчальних закладів та установ), керівників структурних підрозділів (факультети, кафедри, лабораторії, навчальні кабінети, цехи, склади, бібліотеки, архіви, майстерні тощо) відповідно до законодавства.

Пунктом 9 розділу ІІІ Правил №974 передбачено, що вимоги пожежної безпеки для будинків, приміщень, споруд, евакуаційних шляхів і виходів визначено у пункті 2 розділу III Правил пожежної безпеки.

Згідно з пунктом 10 розділу V Правил №974 захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямого попадання блискавки і вторинних її проявів має виконуватися згідно з вимогами ДСТУ Б В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд" (ІЕС 62305:2006, NEQ).

Відповідно до пункту 6 розділу VІ Правил №974 приміщення закладів та установ обладнуються СПЗ відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" та пункту 1 розділу V Правил пожежної безпеки.

Згідно з пунктами 1.1, 1.2, 1.4 глави 1 розділу V ППБУ усі системи протипожежного захисту (далі - СПЗ) мають бути справними і утримуватися в постійній готовності до виконання роботи. Несправності, які впливають на їх працездатність, повинні усуватися негайно, інші несправності усуваються в передбачені регламентом терміни, при цьому необхідно робити записи у відповідних журналах.

Будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту".

Підтримання експлуатаційної придатності СПЗ повинно проводитися відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту".

У пункті 3.15 ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" визначено, що система протипожежного захисту - це комплекс технічних засобів, що змонтований на об`єкті, призначений для виявлення, локалізації та ліквідування пожеж без втручання людини, захисту людей, матеріальних цінностей та довкілля від впливу небезпечних чинників пожежі.

Відповідно до пп. "а" п.6.1, п.7.1 ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" до складу систем протипожежного захисту належать зокрема системи пожежної сигналізації.

Системи пожежної сигналізації призначені для раннього виявлення пожежі та подавання сигналу тривоги для вжиття необхідних заходів (наприклад: евакуювання людей, виклик пожежно-рятувальних підрозділів, запуск протидимних систем пожежегасіння, здійснення управління протипожежними клапанами, дверима, воротами та завісами (екранами), відключенням або блокуванням (розблокуванням) інших інженерних систем та устаткування при сигналі "пожежа" тощо).

Згідно з пунктами 8.39, 8.46 ДБН В.2.2-3:2018 "Заклади освіти" будівлі та споруди закладів освіти повинні бути обладнані автоматичними системами сигналізації та регламентації часу. Вимоги щодо обладнання будівель та споруд закладів освіти автоматичною пожежною сигналізацією та системою оповіщення про пожежу і керування евакуацією людей викладені в ДБН В.2.5-56.

Пунктами 2.5, 2.6 глави 2 розділу ІІІ ППБУ передбачено, що у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують I групу вогнезахисної ефективності. Необхідність обробляння засобами вогнезахисту дерев`яних елементів інших конструкцій будинків визначається відповідними нормативними документами за видами будинків. Роботи, пов`язані з проектуванням вогнезахисту та вогнезахисним оброблянням, виконуються суб`єктами господарювання, які мають відповідну ліцензію на такий вид робіт.

Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 26.12.2018 року №1064, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14.03.2019 року за №259/33230, затверджено Правила з вогнезахисту, які установлюють основні вимоги щодо виконання робіт з вогнезахисту матеріалів, виробів, будівельних конструкцій та перевірки відповідності вогнезахисту, а також вимоги щодо забезпечення експлуатаційної придатності вогнезахисних покривів (просочування, облицювання) та виробів (надалі - Правила вогнезахисту).

У Правилах вогнезахисту визначено, що вогнезахист - зниження показників пожежної небезпечності матеріалу (тканина, папір, очерет, облицювальні та оздоблювальні будівельні матеріали, сценічні декорації) або підвищення вогнестійкості конструкції (несучі та огороджувальні будівельні конструкції будинків і споруд) чи виробу (повітроводи, проходки, електричні кабелі); вогнезахисний засіб (далі - ВЗ) - вогнезахисна речовина (суміш, фарба, штукатурка, штучний виріб або листовий (рулонний) матеріал), яка за своїми властивостями придатна для вогнезахисту; вогнезахисне обробляння - спеціальне обробляння матеріалу, конструкції, виробу з метою їх вогнезахисту.

Згідно з пунктами 3, 4 розділу І Правил вогнезахисту вогнезахист здійснюється для зниження показників пожежної небезпеки матеріалів та підвищення вогнестійкості конструкцій та виробів шляхом нанесення (закріплення, монтування) ВЗ на об`єкт вогнезахисту або безпосередньо біля об`єкта вогнезахисту.

Вогнезахист забезпечується послідовним виконанням таких етапів робіт: проектування робіт з вогнезахисного обробляння, що здійснюється відповідно до чинного законодавства; виконання робіт з вогнезахисного обробляння; перевірка відповідності вогнезахисту; забезпечення експлуатаційної придатності вогнезахисних покривів (просочувань, облицювань, проходок, екранів); відновлення (ремонт), заміна ВЗ, повторний вогнезахист (обробляння).

Як вбачається з припису №157 від 31.05.2019 року про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, який вносився керівнику Добронадіївської ЗШ І-ІІІ ст., ні відповідачем, ні третіми особами з 2019 року не вжито дієвих заходів щодо обладнання будівель та споруд школи системою протипожежного захисту, щодо влаштування блискавозахисту та проведення вогнезахисту дерев`яних конструкцій. (а.с. 148 - 149)

Суд вважає, що ці порушення та тривале невжиття відповідачем заходів до їх усунення пов`язані з ризиком настання реальної загрози життю та здоров`ю людей, зокрема учасників навчально-виховного процесу, та свідчать про те, що у цьому закладі освіти через недотримання вимог протипожежних правил не створене безпечне освітнє середовище.

Відповідач у клопотанні про зупинення провадження у справі від 16.10.2020 року стверджував, що у будівлі навчального корпусу, майстерні та їдальні школи забезпечено захист від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів. Проте доказів на підтвердження цих обставин суду не надав.

Також відповідач повідомив, що для усунення решти порушень необхідний тривалий строк та виділення бюджетних коштів, а видатки на ці цілі будуть передбачені у бюджеті на 2021 рік.

Суд зазначає, що через непроведення вогнезахисного обробляння дерев`яних конструкцій будівель навчального корпусу, майстерні та їдальні школи не забезпечено належний рівень вогнестійкості конструкції будівель, що у разі пожежі може призвести до їх руйнування та швидкого розповсюдження вогню. Відсутність в будівлях навчального корпусу, майстерні та їдальні школи системи протипожежного захисту також пов`язана з ризиком настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі та є обставиною, що може перешкоджати завчасному виявленню пожежі, повідомленню (оповіщенню) людей про пожежу, а також оперативній евакуації людей на ранній стадії виявлення пожежі.

Такий висновок відповідає правовій позиції, наведеній у постановах Верховного Суду від 19.02.2020 року у справі №804/5713/16, від 09.07.2020 року у справі №640/18916/18, від 29.07.2020 року у справі №160/1903/19 від 10.09.2020 року у справі №620/1857/19 щодо оцінки цих порушень вимог пожежної безпеки як таких, що об`єктивно створюють загрозу життю та здоров`ю людей, можуть призвести до тяжких наслідків та є підставою для застосування за рішенням суду заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств та об`єктів.

Верховний Суд у постановах від 23.12.2019 року у справі №804/8378/17, від 26.06.2020 року у справі №620/1860/19 сформулював правовий висновок, згідно з яким захід реагування у вигляді повного зупинення будівництва (робіт) є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. При обранні такого заходу реагування, позивачем як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.

За правовою позицією, висловленою у постановах Верховного Суду від 09.07.2020 року у справі №640/18916/18, від 16.09.2020 року у справі 826/13931/15, застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є необхідним оперативним та превентивним способом впливу на порушника з метою усунення існування загрози життю та здоров`ю людей. Застосування таких заходів обумовлюється виключно наявністю підстав, передбачених статтею 70 Кодексу цивільного захисту України, зокрема, фактом недотримання вимог пожежної безпеки. Такий захід реагування як повне зупинення роботи будівлі є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій, а часткове усунення відповідачем порушень не свідчить про усунення ризиків завдання шкоди життю і здоров`ю людей.

У ході судового розгляду справи доведено, що приміщення навчального корпусу, майстерні та їдальні Добронадіївської ЗШ І-ІІІ ст., що розташовані за адресою: Кіровоградська область, Олександрійський район, с. Добронадіївка, вул. Шкільна, 25, наразі експлуатуються з порушеннями вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Доводи відповідача про відсутність бюджетного фінансування на проведення робіт з обладнання будівлі школи системою протипожежного захисту та оброблення дерев`яних конструкцій засобами вогнезахисту суд відхиляє, оскільки такі обставини не виправдовують вчинення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Відтак позов УДСНС у Кіровоградській області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) про заборону використання (експлуатації) цих приміщень школи до повного усунення порушень слід задовольнити.

Суд зазначає, що застосований до відповідача захід реагування має тимчасовий характер. Відновлення роботи цього об`єкту можливе з моменту отримання позивачем повідомлення відповідача про усунення ним усіх установлених судом порушень.

Відповідно до частини 2 статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Такі судові витрати позивачем у даній справі не понесені.

Керуючись статтями 9, 90, 139, 242-246, 250, 251, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області (25015, м. Кропивницький, вул. Пашутінська, 1, код ЄДРПОУ 38613719) до Добронадіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Олександрійської районної ради Кіровоградської області (28054, Кіровоградська область, Олександрійський район, с. Добронадіївка, вул. Шкільна, 25, код ЄДРПОУ 26505341) задовольнити.

Застосувати до Добронадіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Олександрійської районної ради Кіровоградської області заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення експлуатації приміщень навчального корпусу, майстерні та їдальні, що розташовані за адресою: Кіровоградська область, Олександрійський район, с. Добронадіївка, вул. Шкільна, 25, до повного усунення порушень у сфері пожежної безпеки, встановлених судом.

Копію рішення суду надіслати учасникам справи.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду, шляхом подачі апеляційної скарги через Кіровоградський окружний адміністративний суд, у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.

Суддя Кіровоградського окружного

адміністративного суду О.А. Черниш

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.10.2020
Оприлюднено28.10.2020
Номер документу92443641
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —340/1395/20

Постанова від 13.04.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 27.01.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 20.01.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 20.01.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 14.12.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 19.10.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Рішення від 19.10.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 24.09.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 05.06.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 08.05.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні