МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 жовтня 2020 р. № 400/1992/20 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Устинова І.А, розглянув у письмовому провадженні адміністративну справу
за позовом:Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬФА-ГРУП БЕЗПЕКА", вул. Потьомкінська, 13/5, офіс 20, м. Миколаїв, 54030 до відповідача:Головного управління ДПС у м. Києві, вул. Шолуденка, 33/19, м. Київ 116, 04116 Головного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001 Державної податкової служби України, Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053
про:визнання протиправними та скасування рішень; зобов`язання вчинити певні дії, ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю АЛЬФА-ГРУП БЕЗПЕКА (далі - позивач або ТОВ АЛЬФА-ГРУП БЕЗПЕКА ) звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у м. Києві (далі - позивач 1), Головного управління ДПС у Миколаївській області (далі - відповідач 2 або ГУ ДПС у Миколаївській області), Державної податкової служби України (далі - позивач 3 або ДПС України) з вимогами:
- визнати протиправними та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН від 05.02.2020 №1450206/42796625, від 05.02.2020 №1450205/42796625, від 05.02.2020 №1450204/42796625, від 05.02.2020 №1449714/42796625, від 05.02.2020 №1449713/42796625, від 05.02.2020 №1449712/42796625, прийняті комісією з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН ГУ ДПС у м. Києві;
- зобов`язати Державну податкову службу України здійснити реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних виписану постачальником ТОВ АЛЬФА-ГРУП БЕЗПЕКА покупцю ТОВ ОМЕГА , податкову накладну від 30.11.2019 №1 днем її фактичного подання - 12.12.2019 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України здійснити реєстрацію в Єдиному рєстрі податкових накладних виписану постачальником ТОВ АЛЬФА-ГРУП БЕЗПЕКА покупцю ОВ ОМЕГА , податкову накладну від 30.11.2019 №2 днем її фактичного подання - 12.12.2019 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України здійснити реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних виписану постачальником ТОВ АЛЬФА-ГРУП БЕЗПЕКА покупцю ТОВ ОМЕГА , податкову накладну від 30.11.2019 №3 днем її фактичного подання - 13.12.2019 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України здійснити реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних виписану постачальником ТОВ АЛЬФА-ГРУП БЕЗПЕКА покупцю ТОВ ОМЕГА , податкову накладну від 31.12.2019 №1 днем її фактичного подання - 15.01.2020 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України здійснити реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних виписану постачальником ТОВ АЛЬФА-ГРУП БЕЗПЕКА покупцю ТОВ ОМЕГА , податкову накладну від 31.12.2019 №2 днем її фактичного подання -
15.01.2020 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України здійснити реєстрацію в Єдиному еєстрі податкових накладних виписану постачальником ТОВ АЛЬФА-ГРУП БЕЗПЕКА покупцю ТОВ ОМЕГА , податкову накладну від 31.12.2019 №3 днем її фактичного подання - 15.01.2020 року;
- визнати протиправними та скасувати Рішення комісії ГУ ДПС в м. Києві з питань упинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 04.02.2020 №20541;
- зобов`язати ГУ ДПС у Миколаївській області виключити ТОВ АЛЬФА-ГРУП БЕЗПЕКА з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Ухвалою суду від 29.05.2020р. справу № 400/1992/20 призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.
Ухвалою від 24.07.2020р. суд відмовив відповідачу-1 у задоволенні заяви про залишення позовної заяви без розгляду.
Позивач обгрунтував позовні тим, що рішення відповідача 1 є протиправними , незаконними та такими, що не відповідають нормам податкового законодавства, а тому підлягають скасуванню. Позивачем відповідно п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) подано на реєстрацію податкові накладні. Однак, їх реєстрація зупинена на підставі пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податків. ТОВ АЛЬФА-ГРУІІ БЕЗПЕКА вважає, що відповідач-3 безпідставно не здійснив реєстрацію податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, оскільки позивач не допускав порушення норм податкового законодавства та відповідачу були надані всі наявні у позивача документи щодо фінансово-господарської діяльності позивача з контрагентом ТОВ ОМЕГА . Контролюючий орган зобов`язаний був у Квитанціях чітко вказати не тільки на конкретний вид критерію, який визначений пп.1.6 п.1 Критеріїв, а й вказати на відповідне рішення, відповідно до якого позивача віднесено до переліку ризикових платників, чого відповідачем зроблено не було. Позивач вважає, що операції товариства по заблокованим податковим накладним, не відповідають жодним ознакам ризикових операцій, передбачених п.2 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. При прийнятті спірних рішень, відповідачем 1 не було враховано ні наданих позивачем копій документів щодо господарських операцій та податкових накладних, ні специфіки діяльності підприємства вцілому.
Відповідач 1 - Головне управління ДПС у м.Києві , заперечував проти позову та вказав у відзиві, що податкові накладні № 1, 2, 3 від 30.11.2019р. та № 1, 2, 3 від 31.12.2019р. складені позивачем та направлені до податкового органу, були прийняті але зупинені, оскільки не відповідали вимогам п.п.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку. Згідно наданих позивачем документів на вимогу відповідача, не можливо було підтвердити реальність господарської операції, оскільки підприємством не надано первинних документів щодо підтвердження фактичного виконання умов договору між позивачем та ТОВ ОМЕГА . Рішення комісії прийняті на підставі наданих позивачем документів та з урахуванням інформації баз даних ІС, що зумовило віднести ТОВ АЛЬФА-ГРУІІ БЕЗПЕКА до ризикових підприємств, що відповідно рішення Верховного Суду від 03.03.2020р. у справі № 240/3665/19 не породжує для підприємства правових наслідків (не звужує права позивача, не покладає на нього обов`язків).
Головне управління ДПС у миколаївській області позов не визнало, про що зазначено у письмовому відзиві на позовну заяву (а.с. 223-229). Відповідач 2 зазначив, що контролюючі податкові органи при здійсненні податкового контролю керуються інформацією, що надійшла від платника податку та податкових агентів, що містяться в наданих деклараціях, розрахунках, первинних документах які ведуться в електронній формі, регістрах бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документах, пов`язаних обчисленням та сплатою податків та зборів. Відповідно, інформація, що надійшла за результатами податкового контролю, не може бути виключена з баз даних, якщо дії зі здійснення такого контролю не визнані протиправними в установленому порядку. Відповідач 1 та Офіс великих платників податків ДПС України постіно обраховують та проводять моніторинг показників визначених у п.п.1.1-1.6 Критеріїв ризиковості. Функція виявлення ризикових підприємств та застосування до них відповідних заходів з метою недопущення втрат бюджету та захисту інтересів держави покладено на податкові органи. Втручання в цю процедуру є порушенням дискреційних повноважень відповідача.
Від ДПС України відзиву на позовну заяву не надходило, про розгляд справи відповідач-3 повідомлявся належним чином.
Відповідно до ч. 9 ст.205 КАС України, суд перейшов до розгляду справи в порядку письмового провадження. Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (ч. 5 ст. 250 КАС України).
Дослідивши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у їх сукупності, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, матеріали, що містяться у справі, суд встановив наступне.
ТОВ АЛЬФА-ГРУІІ БЕЗПЕКА є юридичною особою, що має свою юридичну адресу 54030, Миколаївська область, м.Миколаїв, вул.Потьомкінська, буд.13/5, офіс 20, код ЄДРПОУ 4279662, основним видом діяльність якого згідно КВЕД 80.10 є діяльність приватних охоронних груп.
В ході здійснення своєї господарської діяльності позивачем відповідно до приписів п.201.10 ст.201 ПК України складено податкові накладні : від 30.11.2019р. № 1, № 2, № 3, які 12.12.2019р. направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) та від 31.12.2019р. № 1, № 2, № 3, які 15.01.2020р. направлено для реєстрації в ЄРПН.
Згідно отриманої квитанції від 12.12.2019 року №1 податкові накладні №1, № 2, № 3 від 30.11.2019р. було прийнято, а реєстрацію їх - зупинено, оскільки такі податкові накладні відповідають вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податків . Позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних..
На виконання пп. 201.16.2 п. 201.16 ст. 201 ПК України платником податків було направлено на адресу Головного управління ДІІС у м. Києві : повідомлення (за формою j1312603) про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено та копії підтверджуючих фінансово-господарські операції документів.
Позивач вважає, що ним було надано усі необхідні документи, які беззаперечно підтверджують правомірність складання та реєстрації податкової накладної.
Однак, рішеннями комісії ГУ ДПС в м. Києві з питань зупинення реєстрації ГІН/РК в ЄРПН від 05.02.2020 №1450206/42796625, №1450205/42796625 , №1450204/42796625 у реєстрації податкових накладних від 30.11.2019р. № 1, № 2, № 3 було відмовлено.
Аналогічна ситуація склалася з реєстрацією податкових накладних від 31.12.2019р. за № 1, № 2, № 3, за результатом яких рішенням комісії ГУ ДПС в м. Києві з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН прийнято рішення від 05.02.2020р. № 1449714/42796625, № 1449713/42796625, № 1449712/42796625 про відмову в реєстрації податкових накладних від 31.12.2019р. № 1, № 2 , № 3.
Крім того, 04.02.2020р. ТОВ АЛЬФА-ГРУП БЕЗПЕКА було включено до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, на підставі Рішення комісії ГУ ДПС в м. Києві з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 04.02.2020р. №20541.
Позивач вважає Рішення комісії ГУ ДПС в м. Києві з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН від 05.02.2020р. №1450206/42796625, від 05.02.2020р. №1450205/42796625, від 05.02.2020р. №1450204/42796625, від 05.02.2020р. №1449714/42796625, від 05.02.2020р. №1449713/42796625, від 05.02.2020р. №1449712/42796625, від 04.02.2020р. №20541 (далі разом - Рішення комісії) протиправними, незаконними та такими, що не відповідають нормам податкового законодавства, а тому звертається до суду із відповідним позовом.
Розглядаючи справу по суті, суд виходить з такого.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються Податковим кодексом України, (далі - ПК України), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Пунктом 201.1 ст.201 Податкового кодексу України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п. 201.1 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до п. 201.10 Податкового кодексу України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Відповідно до п.201.1 ст.210 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Кабінет Міністрів України на виконання цієї норми прийняв постанову від 21.02.2018 №117 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (далі - Постанова № 117 або Порядок № 117), якою затвердив такі Порядки: Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок зупинення); Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Порядок роботи комісій); Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Порядок розгляду скарг).
Відповідно до пунктів 14 та 15 Порядку зупинення, перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема, зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 Порядку зупинення, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів (п. 18 Порядку зупинення).
Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС) (п.19 Порядку зупинення).
Згідно з п. 20 Порядку зупинення, зазначені комісії приймають рішення про:
- реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі;
- відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно із п. 21 Порядку зупинення, підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Аналіз наведених правових норм дає підстав для висновку, що рішення Комісії Державної податкової служби України повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
Як вбачається з матеріалів справи, позивач надавав контролюючому органу копії фінансово-господарських документів щодо діяльності позивача з ТОВ ОМЕГА .
З оскаржуваних рішень від 05.02.2020р. вбачається, що вони прийняті з посиланням на ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарі/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів.
Зазначена підстава є цитатою частини положень пунктів 14 та 21 Порядку зупинення, тобто формулювання підстави є абстрактним та формальним.
У відзивах на позовну заяву представники відповідачів також не надали конкретизації претензій до первинних документів позивача.
За таких обставин, мотиви ухвалення відповідачем рішення про відмову у реєстрації податкової накладної від 31.07.2019р. є необґрунтованими.
Виходячи з матеріалів справи, суд вважає, що рішення відповідача 1 не відповідають критеріям ч.3 ст.2 КАС України.
Вирішуючи по суті зазначений спір, суд виходить з того, що надані позивачем документи на адресу відповідача, цілком відповідають вимогам для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що не спростовано відповідачами під час судового розгляду справи.
Тому суд приходить до висновку, що в частині протиправної відмови в реєстрації податкових накладних, позовні вимоги є обґрунтованими.
Щодо віднесення ТОВ "АЛЬФА-ГРУП БЕЗПЕКА" до платників податків , які відповідають критеріям ризиковості, суд зазначає таке.
Відповідно до п.10 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади, Мінфін у дводенний строк погоджує або надсилає ДФС на доопрацювання визначені у цьому пункті критерії та перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Про визначені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, ДФС інформує Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики. ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
На виконання п.10 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Державна фіскальна служба України Наказом №144 від 21.03.2018 затвердила Порядок формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків (надалі Порядок формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків ).
У вказаному Порядку формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків зазначено, що:
Усі платники податків, що подають на реєстрацію податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), перевіряються ДФС на відповідність критеріям ризиковості, які затверджено Державною фіскальною службою України та погоджено з Міністерством фінансів України (далі - Критерії).
Керівники комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Комісія), забезпечують розгляд питань на засіданні Комісії щодо внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків згідно з п. 1.6 Критеріїв.
Засідання Комісії щодо розгляду питань про внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків проводиться згідно з порядком, передбаченим постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , та оформлюється протоколом.
До протоколу засідання Комісій обов`язково додаються: перелік платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, згідно з п. 1.6 Критеріїв; матеріали, на підставі яких платників податків віднесено до такого переліку; інша інформація, що розглядається Комісією.
За результатами засідання Комісії та протокольно прийнятого рішення (внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків) голова Комісії забезпечує негайне внесення інформації щодо включення/виключення зазначених платників до/із переліку платників податків в режимі Журнал ризикових платників податків розділу Робота Комісії регіонального рівня підсистеми Аналітична система ІТС Податковий блок як платників з ознаками ризиковості.
У разі відповідності платника податків показникам, що визначені пп.1.1 1.5 Критеріїв, таких платників податків включають до переліку ризикових платників податків відповідальні особи, яких включено до складу Комісії, протягом робочого дня на підставі даних Облікової картки (додаток 1) та згідно з Алгоритмом дій співробітників оперативних підрозділів при
формуванні Облікової картки та внесенні інформації до переліку ризикових платників податків (додаток 2).
У разі відповідності платника податків показнику оцінки ступеня ризиків, визначеному п. 1. 6 Критеріїв, включення до переліку здійснюється за рішенням Комісій.
Якщо суб`єкт господарювання, якого включено до переліку ризикових платників податків, у подальшому здійснює фінансово-господарську діяльність без ознак ризиковості, передбачених пп.1.1 1.5 Критеріїв, такого платника податків за поданням структурних підрозділів ГУ ДФС виключають з переліку ризикових платників податків, а у разі невідповідності показникам оцінки ступеня ризиків, визначеним п. 1.6 Критеріїв, після прийняття рішення Комісії.
Введення інформації щодо включення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків за результатами засідання Комісії здійснюється в режимі Журнал ризикових платників податків розділу Робота Комісії регіонального рівня підсистеми Аналітична система ІТС Податковий блок з використанням ЕЦП голови Комісії.
Голова Комісії під персональну відповідальність забезпечує своєчасне введення інформації у перелік ризикових платників податків в режимі Журнал ризикових платників податків розділу Робота Комісії регіонального рівня підсистеми Аналітична система ІТС Податковий блок згідно з п. 1.6 Критеріїв .
Суд зазначає, що Головні управління ДПС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДПС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв.
Ризиковість платника податку може бути встановлено у разі виконання хоча б одного з критеріїв, визначених у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв.
Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.
Якщо платник податків, якого внесено до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв, такого платника податків виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання в день отримання/виявлення такої інформації.
У разі якщо платник податків, внесений до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пункті 1.6 цих Критеріїв, платника виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання за рішенням комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС.
В рішенні про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 04.02.2020р. № 20541 про віднесення позивача до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, зазначено про невідповідність позивача критеріям ризиковості платника податку.
Здійснюючи моніторинг, контролюючий орган виявляє ризик порушення норм податкового законодавства, який проявляється у ймовірності складання та надання податкової накладної з порушенням ПК України та неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг дані про які зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку.
Дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних інформації, незалежно від джерела її отримання (чи то отриманої внаслідок проведення податкової перевірки, чи то за результатами засідання Комісії ГУ ДФС), є службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків в порядку передбаченому ПК України та нормативно-правових актів, прийнятих на виконання вимог цього Кодексу.
Способом здійснення таких дій є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів. Інформація, зібрана відповідно до норм ПК України, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів.
Віднесення Комісією контролюючого органу Товариства до переліку платників податків які відповідають критеріям ризиковості є передумовою зупинення податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. В подальшому відповідність критеріям ризиковості має бути спростовано платником податків шляхом подання на вимогу податкового органу переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, і лише ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування або ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку або надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства є підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Законодавством передбачено певний порядок виконання податковими органами своїх функцій щодо податкового контролю, що в правовідносинах, які розглядаються, визначений у формі перевірки наданих платником податків пояснень та документів щодо проведених ним операцій. А тому, саме рішення контролюючого органу про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН призведе до певних негативних правових наслідків для платника податків, та, вважаючи рішення контролюючого органу неправомірним, особа може звернутись до суду за захистом прав, (свобод) та інтересів від порушень з боку суб`єкта владних повноважень, і в межах цього спору підставами позову, серед іншого, можуть бути доводи щодо неправомірності дій контролюючого органу по віднесенню платника податків до переліку таких платників податків які відповідають критеріям ризиковості.
Використання контролюючим органом податкової інформації наявної в інформаційних системах ДПС або внесення інформації в такі бази за результатами її опрацювання у певних спосіб здійснення податкового контролю, зокрема, віднесення Товариства до платників, які відповідають критеріям ризиковості, є одним із заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на відповідача функцій та завдань, безпосередньо рішення Комісії по віднесенню платника податків до переліку таких платників які відповідають критеріям ризиковості без прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань не порушує права та інтереси позивача.
А тому дії контролюючого органу щодо внесення до Інтегрованої системи результатів засідання Комісії (за результатами, якої не приймалось рішення про відмову у реєстрації податкової накладної) не породжують правових наслідків для платників податків та не порушують їхні права, оскільки розміщена в цій системі інформація є службовою та використовується податковими органами для обробки зібраної інформації в автоматичному режимі (використовуються для виконання покладених на контролюючі органи, функцій та завдань) з метою здійснення відповідних прав та обов`язків.
Аналогічний правовий висновок викладено Верховним Судом у постанові від 03.03.2020р. по справі № 240/3665/19.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що рішення відповідача-1 від 04.02.2020р. № 20541 не породжує зміну прав та обов`язків платника податків, а є діяльністю контролюючого органу, яка направлена на виконання завдань та функцій передбачених ПК України.
З огляду на це позовні вимоги в частині визнання протиправним та скасування рішення відповідача-1 від 04.02.2020р. № 20541 та зобов`язання відповідача-2 виключити позивача з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку - задоволенню не підлягають.
Згідно із ст. 9 Кодексу адміністративного судочиснтва України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відтак саме відповідач повинен надати суду докази про те, що документи позивача складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми. Рішення суб`єкта владних повноважень повинно бути зрозумілим для того, щоб платник податків мав можливість або їх виправити або оскаржити.
Відповідачі не надали суду належних і допустимих доказів правомірності та обґрунтованості оскаржуваних позивачем рішень.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню
Судовий збір розподіляється відповідно до вимог ст.139 КАС України.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬФА-ГРУП БЕЗПЕКА" (вул. Потьомкінська, 13/5, офіс 20, м. Миколаїв, 54030, код ЄДРПОУ 42796625) до Головного управління ДПС у м. Києві (вул. Шолуденка, 33/19, м. Київ 116, 04116, код ЄДРПОУ 43141267) , Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, код ЄДРПОУ 43144729) , Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) задовольнити частково.
2. Визнати протиправними та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН від 05.02.2020 №1450206/42796625, від 05.02.2020 №1450205/42796625, від 05.02.2020 №1450204/42796625, від 05.02.2020 №1449714/42796625, від 05.02.2020 №1449713/42796625, від 05.02.2020 №1449712/42796625, прийняті комісією з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН Головного управління ДПС у м. Києві.
3. Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) здійснити реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних виписану постачальником ТОВ АЛЬФА-ГРУП БЕЗПЕКА покупцю ТОВ ОМЕГА , податкову накладну від 30.11.2019 №1 днем її фактичного подання - 12.12.2019 року.
4. Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) здійснити реєстрацію в Єдиному рєстрі податкових накладних виписану постачальником ТОВ АЛЬФА-ГРУП БЕЗПЕКА покупцю ОВ ОМЕГА , податкову накладну від 30.11.2019 №2 днем її фактичного подання - 12.12.2019 року.
5. Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) здійснити реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних виписану постачальником ТОВ АЛЬФА-ГРУП БЕЗПЕКА покупцю ТОВ ОМЕГА , податкову накладну від 30.11.2019 №3 днем її фактичного подання - 13.12.2019 року.
6. Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) здійснити реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних виписану постачальником ТОВ АЛЬФА-ГРУП БЕЗПЕКА покупцю ТОВ ОМЕГА , податкову накладну від 31.12.2019 №1 днем її фактичного подання - 15.01.2020 року.
7. Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) здійснити реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних виписану постачальником ТОВ АЛЬФА-ГРУП БЕЗПЕКА покупцю ТОВ ОМЕГА , податкову накладну від 31.12.2019 №2 днем її фактичного подання - 15.01.2020 року.
8. Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) здійснити реєстрацію в Єдиному еєстрі податкових накладних виписану постачальником ТОВ АЛЬФА-ГРУП БЕЗПЕКА покупцю ТОВ ОМЕГА , податкову накладну від 31.12.2019 №3 днем її фактичного подання - 15.01.2020 року.
9. В решті позовних вимог - відмовити.
10. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у м. Києві (вул. Шолуденка, 33/19, м. Київ 116, 04116, код ЄДРПОУ 43141267) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АЛЬФА-ГРУП БЕЗПЕКА" (вул. Потьомкінська, 13/5, офіс 20, м. Миколаїв, 54030, код ЄДРПОУ 42796625) судовий збір в розмірі 12612,00 грн.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду через Миколаївський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя І. А. Устинов
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.10.2020 |
Оприлюднено | 29.10.2020 |
Номер документу | 92444901 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Устинов І. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні