Рішення
від 20.10.2020 по справі 923/1194/17 (923/794/20)
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,

тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 жовтня 2020 року м. Херсон Справа № 923/1194/17 (923/794/20)

Господарський суд Херсонської області у складі судді Немченко Л.М. , за участю секретаря судового засідання Степанової Н.Д., розглянувши справу

за позовом: Херсонської міської ради Херсонської області (73000, м. Херсон, пр.Ушакова, 37, код ЄДРПОУ 26347681)

до:

відповідача-1: Комунального підприємства "Таврійський" виконавчого комітету Херсонської міської ради (73000, м. Херсон, вул. Карбишева, 19, код ЄДРПОУ 34786387)

відповідача-2: Товарної біржі "Елада" (73000, м. Херсон, Миколаївське шосе, 25, код ЄДРПОУ 35788364)

відповідача-3: Товариства з обмеженою відповідальністю "Приморські інвестиції" (73000, м. Херсон, вул. Димитрова, б. 15, к. 2, кв. 182, код ЄДРПОУ 43131636)

про визнання недійсними результатів аукціонів та визнання недійсними договорів купівлі-продажу

за участю представників cторін:

від позивача: Щедров О.Р., адвокат, ордер № 1019186 від 30.07.2020;

від відповідача-1: Хромченко О.С., адвокат, довіреність від 03.09.2020;

від відповідача-2: не прибув;

від відповідача-3: Литвинов І.В., адвокат, ордер № 128246 від 20.10.2020.

ліквідатор КП Таврійський" виконавчого комітету Херсонської міської ради: Ляшко О.В.

Херсонська міська рада Херсонської області (надалі - позивач) звернулась до Господарського суду Херсонської області із позовною заявою до Комунального підприємства "Таврійський" виконавчого комітету Херсонської міської ради (надалі - відповідач-1), Товарної біржі "Елада" (надалі - відповідач-2), Товариства з обмеженою відповідальністю "Приморські інвестиції" (надалі - відповідача-3), якою просить суд:

- визнати недійсними результати аукціону з продажу майна Комунального підприємства Таврійський виконавчого комітету Херсонської міської ради (ідентифікаційний код ЄДРПОУ 34786387), проведеного 05.11.2019 року, оголошення про результати якого було оприлюднено на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України та Міністерства юстиції України під № 64038, по лоту № 2 (будівлі та споруди, розташовані за адресою: м. Херсон, вул. Карбишева, 19);

- визнати недійсними результати аукціону з продажу майна Комунального підприємства Таврійський виконавчого комітету Херсонської міської ради (ідентифікаційний код ЄДРПОУ 34786387), проведеного 06.11.2019 року, оголошення про результати якого було оприлюднено на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України та Міністерства юстиції України під № 64060, по лоту № 3 (автостоянка, розташована за адресою: м. Херсон, вул. Карбишева, 19);

- визнати недійсним договір купівлі-продажу, укладений 21.11.2019 року між Комунальним підприємством Таврійський виконавчого комітету Херсонської міської ради (ідентифікаційний код ЄДРПОУ 34786387) та Товариством з обмеженою відповідальністю Приморські інвестиції (ідентифікаційний код ЄДРПОУ 43131636), посвідчений приватним нотаріусом Херсонського міського нотаріального округу Скрипкою Ю.М. та зареєстрований в реєстрі за № 361;

- визнати недійсним договір купівлі-продажу 21.11.2019 року, укладений між Комунальним підприємством Таврійський виконавчого комітету Херсонської міської ради (ідентифікаційний код ЄДРПОУ 34786387) та Товариством з обмеженою відповідальністю Приморські інвестиції (ідентифікаційний код ЄДРПОУ 43131636), посвідчений приватним нотаріусом Херсонського міського нотаріального округу Скрипкою Ю.М. та зареєстрований в реєстрі за № 363.

Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 18.08.2020 постановлено прийняти позовну заяву до розгляду, відкрити провадження у справі, здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження, з повідомленням учасників справи та призначити перше засідання по справі на 20 жовтня 2020 року о 10:00.

Виклад встановлених обставин справи.

08.11.2019 на сайті Вищого господарського суду України було опубліковано повідомлення №64038 про результати другого повторного аукціону з продажу майна КП Таврійський від 05.11.2019: лот № 2 - будівлі та споруди, розташовані у м. Херсон по вул. Карбишева, 19. Вартість реалізації - 423 139,68 грн.

11.11.2019 на сайті Вищого господарського суду України було опубліковано повідомлення №64060 про результати повторного аукціону з продажу майна КП Таврійський від 06.11.2019 - автостоянка, розташована у м. Херсон по вул. Карбишева, 19. Вартість реалізації - 362 496,68 грн.

За результатами проведених аукціонів були укладені наступні правочини:

- договір купівлі-продажу від 21.11.2019, укладений між КП Таврійський та ТОВ Приморські інвестиції та зареєстрований в реєстрі за № 361, предметом якого є будівлі та споруди, розташовані за адресою: м. Херсон, вул. Карбишева, 19;

- договір купівлі-продажу від 21.11.2019, укладений між КП Таврійський та ТОВ Приморські інвестиції та зареєстрований в реєстрі за № 363, предметом якого є автостоянка, розташована за адресою: м. Херсон, вул. Карбишева, 19.

Виклад позиції позивача.

Херсонська міська рада Херсонської області, як засновник боржника і фактично власник комунального майна територіальної громади міста вважає дані договори недійсними, а проведений аукціон з продажу майна банкрута таким, що не відповідає законодавчо встановленим процедурам з огляду на наступне. У зв`язку з чим вона звернулась до суду з позовною заявою.

Свої вимоги Херсонська міська рада обґрунтовує наступним.

Власником майна яке було предметом оспорюваних аукціонів є територіальна громада міста Херсона, повноваження якої як власника здійснюються Херсонською міською радою.

Херсонська міська рада у справі №923/1194/17 про банкрутство КП Таврійський є особою, інтереси якої були порушені проведенням торгів (аукціонів) з продажу будівель та споруд та автостоянки, розташованих за адресою: м. Херсон, вул. Карбишева, 19 і як наслідок, має право на звернення із заявою про визнання результатів аукціонів та договорів купівлі-продажу недійсними.

Херсонська міська рада вважає, що аукціони від 05.11.2019 та від 06.11.2019 з продажу майна КП Таврійський проведені з порушенням встановленого Законом України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом (якщо не зазначено інше, надалі йдеться про редакцію чинну на момент проведення аукціонів), Кодексу України з процедур банкрутства порядку їх проведення, що призвело до незаконної реалізації майна за ціною, значно нижчою ніж його реальна ринкова вартість, а тому вказані вище правочини є недійсними, з огляду на наступне.

Позивач доводить, що мали місце порушення встановленого порядку підготовки та проведення аукціону з продажу майна боржника.

Він зауважує, що Рішенням від 14.03.2019 року № 1890, Херсонська міська рада вирішила не застосовувати до підприємства КП Таврійський передбачених законом процедур банкрутства та звернутись до Господарського суду Херсонської області у порядку ст. 85 Закону про банкрутство із клопотанням про закриття провадження у справі про банкрутство.

Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 18.09.2019 у задоволенні клопотання про закриття провадження у справі відмовлено.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 18.02.2020 року апеляційне провадження за апеляційною скаргою Херсонської міської ради на ухвалу суду першої інстанції від 18.09.2019 зупинено.

У постанові від 04.10.2018 у справі №918/199/16 Верховний Суд, залишаючи в силі ухвалу суду першої інстанції про закриття провадження з підстав, передбачених ст. 85 Закону про банкрутство, зазначив наступне: ...таким чином, відповідна рада органів місцевого самоврядування має право виключно на пленарному засіданні прийняти рішення про незастосування положень Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом до суб`єкта підприємницької діяльності, що має суспільну або іншу цінність для Автономної Республіки Крим або територіальної громади, як до початку порушення справ про банкрутство цих підприємств, так і на будь-якій стадії провадження у справі про банкрутство.

Позивач вважає, що Рішення Херсонської міської ради Херсонської області від 14.03.2019 року № 1890 не носило зобов`язального характеру для арбітражного керуючого і Відповідача 2, в будь якому разі ураховуючи обов`язковість рішення органу місцевого самоврядування, який гарантував покриття боргів банкрута, арбітражний керуючий і Відповідач 2 мали утриматись від здійснення дій по реалізації майна КП Таврійський .

Позивач звертає увагу, що відповідно до ст. 42 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом , усі види майнових активів (майно та майнові права) банкрута, які належать йому на праві власності або повного господарського відання на дату відкриття ліквідаційної процедури та виявлені в ході ліквідаційної процедури, включаються до складу ліквідаційної маси, крім грошових коштів, що знаходяться на банківському рахунку умовного зберігання банкрута, об`єктів житлового фонду, в тому числі гуртожитків, дитячих дошкільних закладів та об`єктів комунальної інфраструктури, які в разі банкрутства підприємства передаються в порядку, встановленому законодавством, у комунальну власність відповідних територіальних громад без додаткових умов і фінансуються в установленому порядку.

Як вбачається із змісту оголошень Товарної біржі Елада , опублікованих на веб-сайті Міністерства юстиції України та сайті Вищого господарського суду України, на виконання своїх повноважень ліквідатором О. Ляшко неодноразово було виставлено на прилюдні торги майно КП Таврійський .

У складі майна для продажу було заявлено наступне майно, яке зареєстровано за КП Таврійський на праві господарського відання, але належить до комунальної власності, а саме будівлі та споруди та автостоянка, що розташовані у м. Херсон по вул. Карбишева, 19.

Херсонська міська рада Херсонської області вважає, що вказані об`єкти протиправно включені ліквідатором до складу ліквідаційної маси, оскільки вони відносяться до об`єктів комунальної інфраструктури, які на виконання ст. 42 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом повинні були передатися до комунальної власності територіальної громади міста.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про доступ до об`єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж , інфраструктура об`єкта будівництва - будинки, у тому числі житлового фонду, будівлі, споруди будь-кого призначення, опори зовнішнього освітлення, колектори, системи водопостачання та водовідведення, вертикальні труби-стояки, системи кабельних коробів, трубопроводів, лотоків, драбин, поверхові розподільні монтажні шафи систем зв`язку та сигналізації (окремі або суміщені з електрообладнанням) тощо, що надаються або можуть надаватися власником інфраструктури об`єкта доступу у користування замовнику на договірних засадах.

Згідно із цієї ж статті, інфраструктура об`єкта транспорту - виробничо-технологічні комплекси і споруди авіаційного, автомобільного, залізничного, морського і річкового транспорту, міського електротранспорту, що надаються або можуть надаватися власником інфраструктури об`єкта доступу у користування замовнику на договірних засадах.

Тобто, із цільового призначення нерухомого комунального майна, що перебуває на балансі КП Таврійський , вбачається, що це майно є об`єктами комунальної інфраструктури будівництва та транспорту.

У зв`язку з цим, позивач звертає увагу суду, що майно, яке відчужене ліквідатором на торгах мало вирішальне значення для територіальної громади міста, як об`єкти комунальної інфраструктури.

Низка нежитлових приміщень (будівель) за адресою: м. Херсон, вул. Карбишева, 19 передано за рішенням Херсонської міської ради в оренду або позичку громадській організації Бокс-Херсон з метою організації спортивних секцій для дітей та молоді м. Херсон, які передбачають, зокрема, і заняття спортом для пільгових категорій дітей та молоді, а саме:

- договір оренди комунального майна від 04.04.2017 № 1915 строком дії з 04.04.2017 по 04.04.2020;

- договір безоплатного користування майном від 06.06.2014 № 1472, строком дії з 06.06.2014 по 06.06.2034;

- договір безоплатного користування майном від 15.05.2017 № 1922, строком дії з 15.05.2017 по 15.04.2020.

Крім того, інші приміщення та об`єкти нерухомого майна, що знаходяться по вул. Карбишева, 19 передано з метою організації надання комунальних та побутових послуг обслуговуючими організаціями та підприємцями, а саме:

- договір оренди з ТОВ Керуюча компанія Таврійський від 12.07.2018 № 1996 строком з 12.07.2018 по 10.06.2021;

- договір оренди з ТОВ Керуюча компанія Таврія від 16.04.2018 № 1987 строком з 16.04.2018 по 14.03.2021.

Позивач доводить, що вказане нерухоме майно за його місцезнаходженням має вирішальне значення для територіальної громади м. Херсона як об`єкти, за допомогою яких місцеве населення було забезпечене комунальними та побутовими послугами, а також у цілях спортивно-оздоровчої діяльності та пропаганди здорового способу життя.

Позивач приходить до висновків, що у ліквідатора не було правових підстав для включення вказаних об`єктів до ліквідаційної маси КП Таврійський .

На виконання вимог ч.13 ст.41Закону про банкрутство арбітражний керуючий зобов`язаний був передати вказані об`єкти до територіальної громади м. Херсона. Тобто, об`єкти комунальної інфраструктури у будь-якому випадку не підлягають продажу, оскільки в силу закону не включаються до ліквідаційної маси банкрута.

У постанові Вищого господарського суду України від 25.01.2017 у справі №04/5026/803/12 з цього приводу висловлено наступну позицію: ...приписи ч. 1 ст. 42 Закону про банкрутство стосовно формування ліквідаційної маси містять безумовну вимогу щодо не включення до складу ліквідаційної маси об`єктів житлового фонду, в тому числі гуртожитків, дитячих дошкільних закладів та об`єктів комунальної інфраструктури, що належать юридичній особі - банкруту, які передаються в порядку, встановленому законодавством, до комунальної власності відповідних територіальних громад без додаткових умові фінансуються в установленому порядку. Отже факт формування ліквідатором Левченко О.А. ліквідаційної маси Боржника з урахуванням об`єктів соціальної сфери останнього у будь-якому випадку свідчить про порушення вказаних норм Закону про банкрутство норм щодо проведення оцінки та продажу цього майна незалежно від факту наступної безоплатної передачі такого майна до комунальної власності відповідної територіальної громади .

Таким чином, позивач вважає, що всупереч зазначених вище норм законодавства, ліквідатором КП Таврійський було включено до ліквідаційної маси банкрута об`єкти комунальної інфраструктури, які в подальшому незаконно були відчужені з прилюдних торгів.

Згідно з висновком про вартість нерухомого майна КП Таврійський , здійсненого СОД ФОП Броніним А.О. від 08.04.2019 року увідповідно до ст. 41, ч.1 ст.44 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом , ринкова вартість:

1) Будівель та споруд, що складається з Адмінбудівлі літ. А, Будівлі охорони літ. И, Склад літ. Р, Склад літ. У, Склад літ. Ф, Склад літ. М, Навіс літ. К, Навіс літ. Н, Бокси літ. Д, Бокси Літ. Д, Склад-Майстерня літ. П, Склади літ. X, Огорожа № 1-8 - 6 611 562,00 грн.

2) Автостоянки, що складається з Будівлі охорони літ. О, Туалет літ. Т, Навіс літ. Ч, Навіс літ. Ш, Навіс літ. Щ, Навіс літ. Ю, Огорожа № 1,2,3 - 854 945,00 грн.

Позивач звертає увагу, що відчуження майна КП Таврійський : будівель та споруд відбулося за 423 139,68 грн., автостоянки за 362 496,68 грн., тобто значно нижче ринкової вартості, визначеної суб`єктом оціночної діяльності.

Позивач доводить, що з наведеного випливає, що продаж майна боржника на аукціоні відбувся не за найвищою ціною, а в порушення вимог Закону навпаки - за найнижчою ціною, ніж реальна ринкова вартість майна. За таких незаконних дій ліквідатора Херсонській міській раді Херсонської області, як власнику майна була нанесена велика майнова шкода.

Разом із вказаними вище порушеннями норм Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом , на думку позивача, порушення ліквідатором боржника ст. 98 зазначеного Закону призвело до значних майнових втрат власника майна - Херсонської міської ради Херсонської області.

Згідно ст. 509 ЦК України зобов`язання має ґрунтуватися на засадах добросовісності, розумності та справедливості.

Аналізуючи норми Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом та ЦК України можна дійти висновку, що для кваліфікації порушення принципів добросовісності, розумності та справедливості необхідна наявність одночасно таких ознак: по-перше, умови укладеного за результатами аукціону договору порушують принцип добросовісності, по-друге, умови договору призводять до дисбалансу договірних прав та обов`язків сторін, по-третє, умови договору завдають шкоди.

Як було зазначено вище, відчуження майна відбулося сукупно за 785 636,36 грн., тобто значно нижче від ринкової вартості майна, що як наслідок завдало істотної шкоди, як Херсонській міській раді, так і кредиторам у справі № 923/1194/17.

Позивач посилається на судову практику закріплену у постанові Вищого господарського суду по справі №16/89 від 11.11.2015, у відповідності до якої визначена законом про банкрутство процедура продажу майна на аукціоні передусім має на меті отримання найвищої його вартості з метою максимального задоволення вимог кредиторів. Відтак недотримання такої процедури є істотним порушенням Закону, що в силу ч. 3 ст. 55 Закону про банкрутство є підставою для визнання недійсними результатів аукціону.

З цього слідує, що при виконанні своїх обов`язків ліквідатор та суд, як орган який в першу чергу контролює діяльність ліквідатора при виконанні процедури банкрутства неухильно повинні дотримуватися принципу верховенства права.

Свої вимоги позивач також обґрунтовує ч.1 ст.207, 215, 203 ЦК України.

Пунктом 2.10. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №11 Про деякі питання визнання правочинів (господарських договорів) недійсними від 29.05.2013 (далі по тексту: постанова пленуму ВГСУ) зазначено, що крім учасників правочину (сторін за договором) позивачем у справі про визнання договору недійсним може бути будь-яке підприємство, чиї права та охоронювані законом інтереси порушує цей правочин.

Ч. 1 ст. 73 КУзПБ, правочин щодо продажу майна, вчинений на аукціоні, проведеному з порушенням встановленого порядку його підготовки або проведення, що перешкодило або могло перешкодити продажу майна за найвищою ціною, може бути визнаний недійсним господарським судом у межах провадження у справі про банкрутство за заявою боржника, арбітражного керуючого, кредитора або особи, інтереси якої були при цьому порушені.

Ч. 2 ст. 73 КУзПБ, Господарський суд, у провадженні якого перебуває справа про банкрутство, в межах цієї справи вирішує всі майнові спори, стороною в яких є боржник; спори з позовними вимогами до боржника та щодо його майна; спори про визнання недійсними результатів аукціону; спори про визнання недійсними будь-яких правочинів, укладених боржником; спори про повернення (витребування) майна боржника або відшкодування його вартості відповідно; спори про стягнення заробітної плати; спори про поновлення на роботі посадових та службових осіб боржника; спори щодо інших вимог до боржника.

Таким чином, позивач доводить, що зважаючи на порушення арбітражним керуючим встановленого порядку проведення аукціону укладені за результатами таких аукціонів договори-купівлі продажу мають бути визнані недійсними.

Стислий виклад позиції відповідача-2: Товарної біржі "Елада"

Відповідач-2 просить відмовити у задоволенні позовних вимог та зазначає наступне.

Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 19 грудня 2018 року організатора аукціону з продажу майна банкрута у справі № 923/1194/17 про банкрутство КП "Таврійський" Товарну біржу "Елада" (код ЄДРПОУ 35788364, 73034, м. Херсон, Миколаївське шосе, буд. 25) залучено у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні боржника.

Продаж майна КП Таврійський було проведено з дотриманням порядку продажу майна в провадженні у справі про банкрутство, передбаченого розділом IV Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом .

В обґрунтування законності дій біржі при проведенні аукціонів від 05.11.2019 та 06.11.2019 року Товарна біржа Елада надає до даного відзиву наступні документи, а саме: оголошення про проведення аукціонів; повідомлення про проведення аукціонів; заяви на участь в аукціонах; журнал реєстрації заяв на участь в аукціоні; повідомлення про підтвердження реєстрації поданих заяв на участь в аукціонах; протоколи про визначення учасників аукціонів.

Крім того, в позовній заяві Херсонської міської ради про визнання результатів аукціонів, проведених 05.11.2019 та 06.11.2019 з продажу майна КП Таврійський , Позивач зазначає лише про порушення, допущені ліквідатором КП Таврійський Ляшко О.В. Будь-яких вказівок про порушення Товарною біржею Елада порядку проведення аукціонів з продажу майна КП Таврійський , позовна заява не містить.

Стислий виклад позиції відповідача-3: Товариство з обмеженою відповідальністю "Приморські інвестиції"

Відповідач-3 підтримав заперечення, які надані відповідачем-1 та просить відмовити у задоволенні позовних вимог із підстав, викладених у запереченнях відповідача-1.

Стислий виклад позиції відповідача-1: комунального підприємства "Таврійський" виконавчого комітету Херсонської міської ради.

Відповідач-1 не визнав позовні вимоги та надав заперечення щодо дотримання ліквідатором встановленого Законом України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом порядку продажу майна банкрута.

Він зазначив, що за результатами проведеного конкурсу з визначення організатора аукціону у справі про банкрутство КП Таврійський , рішенням ліквідатора було визначено організатора аукціону у справі про банкрутство КП Таврійський - Товарну біржу Елада , яка відповідає вимогам закону та якою було запропоновано найменшу суму винагороди. Документи щодо визначення організатора аукціону подано до Господарського суду Херсонської області. Про визначення організатора аукціону повідомлено комітет кредиторів.

Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 19.12.2018 у справі № 923/1194/17 ТБ Елада залучено як організатора аукціону з продажу майна банкрута у справі №923/1194/17 про банкрутство КП Таврійський .

З організатором аукціону було укладено договір на проведення аукціону та надано йому інформацію та документи, необхідні для підготовки оголошення про продаж майна банкрута.

Відповідач-1 доводить, що ліквідатором було дотримано встановлений Законом України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом порядок продажу майна банкрута.

Відповідач-1 заперечує щодо посилання Херсонської міської ради на прийняття рішення від 14.03.2019 № 1890 про незастосування до КП Таврійський передбачених законом процедур банкрутства та закриття провадження у справі № 923/1194/17 про банкрутство КП Таврійський .

Він зазначає, що постановою Господарського суду Херсонської області від 26.09.2018 у справі № 923/1194/17 та Законом України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом на ліквідатора покладені певні обов`язки, в тому числі і вжиття заходів щодо продажу майна банкрута - з метою погашення вимог кредиторів. При цьому, строк ліквідаційної процедури є обмеженим.

Відповідач-1 доводить, що подання клопотання про закриття провадження у справі № 923/1194/17 не зумовлює зупинення ліквідаційної процедури та повноважень ліквідатора. Тому, у ліквідатора не було правових підстав для зупинення продажу майна банкрута.

Відповідач-1 звертає увагу, що зазначене також підтверджується позицією колегії суддів Південно-західного апеляційного господарського суду в постанові від 27.02.2020 року у справі № 923/1194/17: ...В даному випадку наявність не розглянутого судом клопотання Херсонської міської ради про закриття провадження у справі № 923/1194/17 про банкрутство Комунального підприємства Таврійський виконавчого комітету Херсонської міської ради жодний чином не впливає на обов`язки ліквідатора, передбачені ст. 41 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом , а також не звільняють ліквідатора він здійснення ним заходів, передбачених нормами Закону. Також: Законом України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом не передбачено право ліквідатора призупиняти виконання своїх обов`язків, а навпаки існують чіткі строки, відведені ліквідатору на виконання усіх дій, пов`язаних з банкрутством боржника.

Правові висновки суду та мотивувальна частина рішення.

30 січня 2019 року організатором аукціону було оприлюднено на сайті Міністерства юстиції України та Вищого господарського суду України оголошення про проведення аукціону з продажу цілісного майнового комплексу КП Таврійський . Початкова вартість майна встановлена в сумі 8 240 500,08 грн. (загальна сума визнаних господарським судом Херсонської області вимог кредиторів КП Таврійський ). Аукціон призначено на 28 лютого 2019 року. У зв`язку з відсутністю учасників, аукціон визнано таким, що не відбувся.

Оскільки аукціон з продажу цілісного майнового комплексу КП Таврійський визнано таким, що не відбувся, ліквідатором було вжито заходів щодо продажу майна банкрута частинами. Скликано засідання комітету кредиторів з метою визначення складу майна банкрута для продажу частинами, 10 квітня 2019 року комітетом кредиторів визначено склад майна банкрута для продажу частинами.

Проведено незалежну оцінку майна, яке підлягає продажу в процедурі ліквідації.

Визначена оцінювачем вартість майна банкрута складає 8 153 793 грн., в тому числі:

- нерухоме майно - 7 466 507,00 грн;

- транспортні засоби-317 635,00 грн;

- інші основні засоби, малоцінні оборотні активи - 55 250 грн;

- дебіторська заборгованість - 314 401,00 грн.

18 квітня 2019 року організатором аукціону було оприлюднено на сайті Міністерства юстиції України та Вищого господарського суду України оголошення про проведення аукціону з продажу майна КП Таврійський частинами (лот №1 - дебіторська заборгованість; лот № 2 - будівлі та споруди, що розташовані за адресою: м. Херсон, вул. Карбишева, 19; лот № 3 - автостоянка, що розташована за адресою: м. Херсон, вул. Карбишева, 19). Аукціон призначено на 23 травня 2019 року. У зв`язку з відсутністю учасників, аукціон визнано таким, що не відбувся.

06 травня 2019 року організатором аукціону було оприлюднено на сайті Міністерства юстиції України та Вищого господарського суду України оголошення про проведення повторного аукціону з продажу майна КП Таврійський (лот №1 - дебіторська заборгованість; лот № 2 - будівлі та споруди, що розташовані за адресою: м. Херсон, вул. Карбишева, 19; лот № З - автостоянка, що розташована за адресою: м. Херсон, вул. Карбишева, 19). Аукціон призначено на 05 червня 2019 року. 15 травня 2019 року організатором аукціону оприлюднено повідомлення про скасування даного аукціону у зв`язку з допущенням технічної помилки.

17 травня 2019 року організатором аукціону було оприлюднено на сайті Міністерства юстиції України та Вищого господарського суду України оголошення про проведення повторного аукціону з продажу майна КП Таврійський частинами (лот №1 -дебіторська заборгованість; лот № 2 - будівлі та споруди, що розташовані за адресою: м. Херсон, вул. Карбишева, 19; лот № 3 - автостоянка, що розташована за адресою: м. Херсон, вул. Карбишева, 19). Аукціон призначено на 20 червня 2019 року. По лоту № 3 надійшли заяви на участь в аукціоні, аукціон по лотам № 1, № 2 організатором аукціону визнано таким, що не відбувся у зв`язку з відсутністю заяв на участь в аукціоні.

14 червня 2019 року організатором аукціону було оприлюднено на сайті Міністерства юстиції України та Вищого господарського суду України оголошення про проведення другого повторного аукціону з продажу майна КП Таврійський частинами (лот №1 -дебіторська заборгованість; лот № 2 - будівлі та споруди, що розташовані за адресою: м. Херсон, вул. Карбишева, 19). Аукціон призначено на 17 липня 2019 року.

20 червня 2019 року організатором аукціону було опубліковано повідомлення про визнання аукціону з продажу майна КП Таврійський (лот № 3) таким, що не відбувся у зв`язку з прийняттям ухвали Господарського суду Херсонської області від 19 червня 2019 року у справі № 923/1194/17, якою було заборонено КП Таврійський та ТБ Елада вживати будь-яких заходів щодо продажу нерухомого майна банкрута, а саме: автостоянку, а також будівлі та споруди, розташовані за адресою: м. Херсон, вул. Карбишева, 19.

Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 04.10.2019 у справі № 923/1194/17 скасовані заходи забезпечення, встановлені ухвалою господарського суду Херсонської області від 19.06.2019. Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 27.02.2020 у даній справі, ухвалу суду першої інстанції залишено без змін.

04 жовтня 2019 року організатором аукціону було оприлюднено на сайті Міністерства юстиції України та Вищого господарського суду України оголошення про проведення другого повторного аукціону з продажу майна КП Таврійський частинами (лот №1 - дебіторська заборгованість; лот № 2 - будівлі та споруди, що розташовані за адресою: м. Херсон, вул. Карбишева, 19). Аукціон призначено на 05 листопада 2019 року.

07 жовтня 2019 року організатором аукціону було оприлюднено на сайті Міністерства юстиції України та Вищого господарського суду України оголошення про проведенняповторного аукціону з продажу майна КП Таврійський частинами (лот № 3 - автостоянка, що розташована за адресою: м. Херсон, вул. Карбишева, 19). Аукціон призначено на 06 листопада 2019 року

05 листопада 2019 року відбувся другий повторний аукціон з продажу майна КП Таврійський (лот № 1 - дебіторська заборгованість (права вимоги), лот Х 2 - будівлі-та споруди, розташовані за адресою: м.. Херсон, вул. Карбишева, 19). Вартість продажу склала: лот № 1 - 10 060,49 грн.; лот № 2 - 423 139,97 грн.

06 листопада 2019 року відбувся повторний аукціон з продажу майна КП Таврійський - автостоянки, розташованої за адресою: м. Херсон, вул. Карбишева, 19 (лот № 3). Вартість продажу склала 362 496,68 грн.

Всі оголошення про продаж майна КП Таврійський містяться на офіційному сайті Вищого господарського суду України та є загальнодоступними.

Отже, ліквідатором було дотримано встановлений Законом України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом порядок продажу майна банкрута.

Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 18.09.2019 у справі № 923/1194/17 відмовлено Херсонській міській раді у задоволенні заяви про закриття провадження у даній справі.

Варто зауважити, що з 21 жовтня 2019 року введено в дію Кодекс України з процедур банкрутства, в якому відсутня норма, що є аналогічною ст. 85 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом .

Відповідно до ч. 3 ст. З ГПК України, судочинство у господарських судах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

Статтею 90 Кодексу України з процедур банкрутства визначений перелік підстав для закриття провадження у справі про банкрутство, в якому відсутня така підстава, як прийняття органом місцевого самоврядування рішення про незастосування до комунального підприємства визначених законом процедур банкрутства та гарантування задоволення вимог кредиторів.

При таких обставинах суд не приймає до уваги доводи позивача про наявність підстав для закриття провадження у справі про банкрутство КП "Таврійський".

Щодо правомірності дій ліквідатора щодо включення до ліквідаційної маси КП Таврійський будівель та споруд і автостоянки, що розташовані за адресою: м. Херсон, вул. Карбишева, 19, то суд прийшов до висновків щодо недоведеності позивачем неправомірності дій ліквідатора, виходячи із наступного.

Відповідно до ч. 1 ст. 42 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом усі види майнових активів (майно та майнові права) банкрута, які належать йому на праві власності або повного господарського відання на дату відкриття ліквідаційної процедури, включаються до складу ліквідаційної маси.

На виконання ч. 1 ст. 42 цього Закону, ліквідатором було сформовано ліквідаційну масу КП Таврійський , до складу якої включено зокрема: будівлі та споруди та автостоянка, що розташовані за адресою: м. Херсон, вул. Карбишева, 19.

За заявою ліквідатора, 19.11.2018 було зареєстроване право господарського відання на вказане нерухоме майно.

Наявність речового права (права господарського відання) КП Таврійський підтверджена у постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 19.12.2019 року у справі № 923/220/19 та від 12.02.2020 у справі № 923/223/19.

На засіданні комітету кредиторів КП Таврійський , 07.02.2019 ліквідатор повідомив комітет кредиторів про формування ліквідаційної маси та про продаж майна на аукціоні. Крім того, 10.04.2019 комітетом кредиторів було погоджено продаж майна банкрута частинами, на якому був присутній представник Херсонської міської ради. Жодних зауважень або заперечень щодо порядку та складу ліквідаційної маси від Херсонської міської ради не надходило.

25 жовтня 2019 року Херсонська міська рада звернулася до Господарського суду Херсонської області із заявою про виключення майна з ліквідаційної маси банкрута та зобов`язання ліквідатора передати майно Херсонській міській раді (після того, як було оголошено повторний та другий повторний аукціони з його продажу).

Судом встановлено, що 05 та 6 листопада 2019 року будівлі та споруди і автостоянка, що розташовані за адресою: м. Херсон, вул. Карбишева, 19 були реалізовані на аукціоні з продажу майна банкрута. Інформація про оголошення та повідомлення про результати аукціонів міститься на офіційних сайтах Міністерства юстиції України та Вищого господарського суду України.

Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 04.08.2020 у справі № 923/1194/17 відмовлено Херсонській міській раді у задоволенні заяви про виключення нерухомого майна зі складу ліквідаційної маси КП Таврійський та встановлено правомірність дій ліквідатора по формуванню ліквідаційної маси банкрута.

Зазначена ухвала не була оскаржена та набрала законної сили.

Отже, дії ліквідатора по включенню нерухомого майна до ліквідаційної маси КП Таврійський в повній мірі відповідають положенням ст. 42 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом .

В ході розгляду справи не знайшли свого підтвердження і доводи позивача щодо належності спірного майна за адресою: м. Херсон, вул. Карбишева, 19 до об`єктів комунальної інфраструктури.

Відповідно до ч. 1 ст. 42 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом (чинному, на дату відкриття ліквідаційної процедури) усі види майнових активів (майно та майнові права) банкрута, які належать йому на праві власності або повного господарського відання на дату відкриття ліквідаційної процедури, включаються до складу ліквідаційної маси, крім грошових коштів, що знаходяться на банківському рахунку умовного зберігання банкрута, об`єктів житлового фонду, в тому числі гуртожитків, дитячих дошкільних закладів та об`єктів комунальної інфраструктури, які в разі банкрутства підприємства передаються в порядку, встановленому законодавством, у комунальну власність відповідних територіальних громад без додаткових умов і фінансуються в установленому порядку.

Відповідно до ч. 3 ст. 3 ГПК України, судочинство у господарських судах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

Як вже зазначалося, з 21 жовтня 2019 року введено в дію Кодекс України з процедур банкрутства, в якому аналогічна норма відсутня. Разом з тим, частиною 7 статті 61 Кодексу України з процедур банкрутства встановлено, що у разі ліквідації підприємства-банкрута, зобов`язаного згідно із законодавством передати територіальній громаді об`єкти житлового фонду, в тому числі гуртожитки, дитячі дошкільні заклади та об`єкти комунальної інфраструктури, арбітражний керуючий передає, а орган місцевого самоврядування приймає такі об`єкти без додаткових умов у порядку, встановленому законом.

Отже, передачі територіальній громаді підлягають об`єкти, які: по-перше, є об`єктами комунальної інфраструктури; по-друге, обов`язок передачі яких встановлений законодавством.

В обґрунтування своєї позиції щодо належності зазначеного вище майна до об`єктів комунальної інфраструктури, Херсонська міська рада посилається на статтю 1 Закону України Про доступ до об`єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж , якою визначено поняття інфраструктури об`єкта будівництва та інфраструктура об`єкта транспорту .

Однак, вказаний нормативно-правовий акт має інший предмет регулювання, не надає визначення поняттю об`єкта комунальної інфраструктури та не зобов`язує ліквідатора передавати об`єкти комунальної інфраструктури органу місцевого самоврядування.

Чинне законодавство не визначає, що саме відноситься до об`єктів комунальної інфраструктури. Визначення об`єкта комунальної інфраструктури надала Велика Палата Верховного Суду у постанові від 02.07.2019 (справа № 911/2012/17), відповідно до якого комунальна інфраструктура міста - це комплекс установ і підприємств, які відповідають за своєчасне і нормальне надання послуг населенню у сфері комунальних служб (каналізація і водопостачання, теплопостачання, електропостачання, транспорт і дороги, інженерні комунікації тощо). Будівлі та споруди і автостоянка, що розташовані за адресою: вул. Карбишева, 19 не відповідають наведеному визначенню, тому не є об`єктом комунальної інфраструктури.

Суд прийняв до уваги доводи - заперечення відповідача-1 щодо твердження Херсонської міської ради, що вказане майно має вирішальне значення для територіальної громади міста Херсона, не відповідає дійсності, виходячи з наступного.

1.Згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Комунальне підприємство Таврійський виконавчого комітету Херсонської міської ради (м. Херсон, вул. Карбишева, 19, код ЄДР34786387) є комунальним підприємством, в графі Перелік засновників (учасників) юридичної особи зазначено - Херсонська міська рада Херсонської області.

Відповідно до п. 2.1. Статуту КП Таврійський , Підприємство створено для здійснення господарської діяльності, спрямованої на задоволення потреб наймачів, орендарів та власників житла в житловому фонді, в частині надання житлово-комунальних послуг, обслуговування об`єктів благоустрою та інженерної інфраструктури міста.

З 01 вересня 2018 року, КП Таврійський повністю припинив здійснення статутної діяльності - надання житлово-комунальних послуг, обслуговування об`єктів благоустрою та інженерної інфраструктури міста (підтверджуючі документи надавалися ліквідатором у справу № 923/1194/17 про банкрутство КП Таврійський ).

2.Посилання Херсонської міської ради на укладення договорів оренди та безоплатного користування приміщень якраз і є доказом того, що вони не використовувалися для здійснення статутної діяльності КП Таврійський та задоволення потреб мешканців міста.

Зазначені договори укладені Херсонською міською радою з приватними організаціями та суб`єктами господарювання.

Зокрема, в безоплатне користування Громадській організації Бокс-Херсон за договором від 15.05.2017 року № 1922 для розміщення спортивного залу передане непристосоване для цього приміщення (відповідно до технічного паспорту літ. X це склад). Зазначена організація не є державним чи комунальним спортивним закладом - її засновниками є дві фізичні особи.

Предметом договорів оренди:

-№ 2055 від 11.02.2019, укладеного з ФОП Лиманець І.А. є передача приміщень для здійснення підприємницької діяльності;

-№ 1996 від 12.07.2018, укладеного з ТОВ КК Таврійський є передача будівель для розміщення автостоянки;

-№ 1987 від 16.04.2018, укладеного з ТОВ КК Таврія є передача приміщень адміністративної будівлі для розміщення служб організації.

Таким чином, передане за вказаними договорами оренди майно не використовувалося для забезпечення потреб місцевого населення комунальними та побутовими послугами, як зазначила у позовній заяві Херсонська міська рада.

Щодо продажу майна не за найвищою ціною.

В позовній заяві про визнання недійсними результатів аукціону Херсонська міська рада вказує, що продаж майна на аукціоні відбувся не за найвищою ціною, а в порушення вимог Закону, навпаки, за найнижчою ціною ніж реальна ринкова вартість майна , та посилається на порушення ліквідатором ч.І ст.44 Закону, відповідно до якої вибір способів продажу активів здійснюється ліквідатором з метою забезпечення його відчуження за найвищою ціною.

Позиція Херсонської міської ради щодо неправомірності продажу майна не за найвищою ціною не ґрунтується на Законі, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що ліквідатором було визначено початкову вартість майна банкрута, яке підлягає продажу на аукціоні на підставі оцінки, проведеної СОД ФОП Броніним А.О., а також з урахуванням висновків про вартість об`єктів незалежної оцінки майна КП Таврійський , виконаних на замовлення Херсонської міської ради (від 20.02.2018, від 03.05.2018, від 23.05.2018).

Ліквідатором на засіданні комітету кредиторів 10.04.2019 було доведено до відома кредиторів результати незалежної оцінки (вартість майна), здійсненої СОД ФОП Броніним А.О., на якому був присутній представник Херсонської міської ради. На цьому засіданні комітетом погоджено продаж майна КП Таврійський частинами.

З 10.04.2019 Херсонській міській раді було відомо про визначену вартість майна КП Таврійський , однак орган місцевого самоврядування не скористався своїм правом щодо оскарження початкової вартості майна банкрута у встановленому порядку.

Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 04.10.2019 у справі № 923/1194/17 відмовлено в задоволенні заяви Херсонської міської ради про проведення переоцінки майна КП Таврійський .

Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 27.02.2020 у справі 923/1194/17 апеляційна скарга Херсонської міської ради залишена без задоволення, ухвала суду першої інстанції - без змін.

Оскільки, продаж майна КП Таврійський за визначеною ліквідатором початковою вартістю не відбувся, подальше визначення початкової вартості майна визначалася з урахуванням вимог Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом :

Відповідно до ч. 3 ст. 65 Закону, якщо інше не встановлено договором, початковою вартістю повторного аукціону, другого повторного аукціону є вартість, зменшена на 20 відсотків щодо початкової вартості відповідного попереднього аукціону, попереднього повторного аукціону.

Порядок зміни початкової вартості в ході аукціону врегульовано ст. 64,66 Закону:

Відповідно до ч.5 ст.64 Закону, якщо запропонована учасником аукціону ціна є більшою за ціну, запропоновану ліцитатором, то останній називає номер учасника і запропоновану ним ціну.

Відповідно до ч. 2 ст. 66 Закону повторний аукціон проводиться з можливістю зниження початкової вартості, але не нижче, ніж: до граничної вартості, яка становить 50 відсотків початкової вартості, вказаної в оголошенні про проведення аукціону.

Відповідно до ч.4 ст.66 Закону, Під час проведення аукціону з можливістю зниження початкової вартості, за відсутності бажаючих укласти договір ліцитатор знижує початкову вартість на крок аукціону доти, доки не виявиться бажаючий укласти договір .

Отже, Законом передбачено як збільшення, так і зниження ціни під час проведення аукціону, тому продаж майна на аукціоні за ціною, нижчою від початкової або ринкової вартості, не суперечить Закону.

Зазначена позиція узгоджується з практикою Верховного Суду у складі Касаційного господарського суду, яким у постанові від 17.05.2018 у справі №905/3594/15.

Жодних звернень від осіб, які бажали б придбати продане майно за вищою ціною, ніж ціна продажу, або яким було обмежено можливість участі в аукціонах з продажу майна банкрута, ні ліквідатору, ні організатору аукціону не надходило.

Враховуючи викладене, суд прийшов до висновку, що наведені в позовній заяві доводи є необґрунтованими та такими, що не узгоджуються із нормами чинного законодавства, правові підстави для визнання недійсними результатів аукціонів з продажу майна КП Таврійський та визнання недійсними договорів купівлі-продажу, відсутні.

Відповідно до ст.129 ГПК України судові витрати суд покладає на позивача.

На підставі вказаних правових норм та керуючись статтями 238, 240 ГПК України, суд

у х в а л и в :

1. Відмовити у задоволенні позовних вимог.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення, з урахуванням приписів ч.4 розділу Х Прикінцевих положень Господарського процесуального кодексу.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, апеляційна скарга подається до Південно-західного апеляційного господарського суду через Господарський суд Херсонської області (підпункт 17.5 пункту 1 Розділу ХІ «Перехідні положення» Господарського процесуального кодексу України).

Повний текст рішення оформлено і підписано 28.10.2020

Суддя Л.М. Немченко

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення20.10.2020
Оприлюднено29.10.2020
Номер документу92471313
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/1194/17 (923/794/20)

Постанова від 04.02.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богатир К.В.

Ухвала від 10.12.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богатир К.В.

Ухвала від 09.12.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богатир К.В.

Ухвала від 11.11.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Богатир К.В.

Рішення від 20.10.2020

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Немченко Л.М.

Ухвала від 18.08.2020

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Немченко Л.М.

Ухвала від 11.08.2020

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Немченко Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні