Рішення
від 30.10.2020 по справі 160/13927/20
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 жовтня 2020 року Справа № 160/13927/20 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді Царікової О.В.,

секретаря судового засідання Безрученко К.В.,

за участю:

представника позивача: Герасимчука С.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області про визнання протиправними дії, визнання протиправною та скасування постанови, визнання протиправним та скасування протоколу, визнання протиправними та скасування рішень,-

ВСТАНОВИВ:

29.10.2020 року о 05 год. 01 хв. до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 (далі - позивач) до Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області, (далі - відповідач), в якому позивач просить суд:

- визнати протиправними дії Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області (ідентифікаційний код юридичної особи 43799323) щодо проведення в ніч з 28.10.2020 - 29.10.2020 року повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №120734 з виборів Марганецького міського голови Нікопольський район, Дніпропетровська область (місцеві вибори 25 жовтня 2020 року);

- визнати протиправними дії Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області (ідентифікаційний код юридичної особи 43799323) щодо прийняття постанови №106 від 26.10.2020, складеної 28.10.2020, Про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №120734 з виборів Марганецького міського голови Нікопольський район, Дніпропетровська область (місцеві вибори 25 жовтня 2020 року);

- визнати протиправними дії Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області (ідентифікаційний код юридичної особи 43799323) щодо складання протоколу Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області №120734 від 29.10.2020 про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №120734 з виборів Марганецького міського голови Нікопольський район, Дніпропетровська область (місцеві вибори 25 жовтня 2020 року);

- визнати протиправною та скасувати постанову від 26.10.2020 №106 Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області (ідентифікаційний код юридичної особи 43799323), складену 28.10.2020 р., Про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №120734 з виборів Марганецького міського голови Нікопольський район, Дніпропетровська область (місцеві вибори 25 жовтня 2020 року);

- визнати протиправним та скасувати протокол Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області №120734 від 29.10.2020 р. про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №120734 з виборів Марганецького міського голови Нікопольський район, Дніпропетровська область (місцеві вибори 25 жовтня 2020 року);

- визнати протиправними та скасувати рішення Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області (ідентифікаційний код юридичної особи 43799323), прийняті за результатами повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №120734 з виборів Марганецького міського голови Нікопольський район, Дніпропетровська область (місцеві вибори 25 жовтня 2020 року), ухвалені з 28.10.2020 р.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що Марганецькою міською територіальною виборчою комісією Нікопольського району Дніпропетровської області в ніч з 28.10.2020 по 29.10.2020 безпідставно проведено повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці № 120734 з виборів Марганецького міського голови, незважаючи на наявне рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28.10.2020 у справі №160/13769/20, за результатами якого складений протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій діяльниці № 120734 з виборів Марганецького міського голови від 29.10.2020. Позивач зазначив, що фактично територіальна виборча комісія скористалася своїм правом та прийняла рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці за відсутності правових підстав, що призвело до безпідставного перерахунку відповідних результатів місцевих виборів та, в подальшому буде наслідком затягування строку їх оголошення. Означені дії та прийняті рішення Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області щодо проведення повторного підрахунку голосів на виборчій діяльниці №120734 з виборів Марганецького міського голови позивач вважає протиправними та просить суд їх скасувати.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.10.2020 відкрито провадження в адміністративній справі № 160/13927/20 та призначено її до розгляду за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 29 жовтня 2020 року о 16:00. Останнє судове засідання відбулося 30.10.2020.

29 жовтня 2020 року (вх. 14299/20ел) відповідачем надіслано засобами електронної пошти документи, а саме: постанову Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області від 26.10.2020 12:25 год. №132, постанову Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області від 26.10.2020 18:30 год. №134 та протокол Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 120734 з виборів Марганецького міського голови Нікопольський район Дніпропетровська область від 29.10.2020 об 01:35.

30 жовтня 2020 року (14344/20ел) від відповідача надійшли документи по справі, а саме: постанова Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області від 18.10.2020 № 106 "Про уповноваження членів Марганецької міської територіальної виборчої комісії з місцевих виборів 25 жовтня 2020 року на отримання виборчих бюлетенів з виборів депутатів Дніпропетровської обласної ради на засіданні Марганецької міської територіальної виборчої комісії", акт виявлення порушень виборчого законодавства від 26.10.2020 04:20 год., акт виявлення порушень виборчого законодавства від 26.10.2020 14:00 год., копія скарги про порушення Виборчого кодексу України від 26.10.2020, копія скарги про порушення Виборчого кодексу України від 26.10.2020.

30 жовтня 2020 року о 12:49 (вх. 70992/20) до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшло клопотання від кандидата в депутати Нікопольської районної ради Дніпропетровської області ОСОБА_2 про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30.10.2020 у цій справі відмовлено у задоволенні клопотання кандидата в депутати Нікопольської районної ради Дніпропетровської області ОСОБА_2 про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача.

У судовому засіданні 30.10.2020 позивач підтримав свої позовні вимоги, просив суд задовольнити їх в повному обсязі.

Представник Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області у судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи належним чином повідомлений судом, що підтверджується наявними матеріалами справи. До суду надійшли заяви від відповідача від 30.10.2020 (вх. №14390/20ел, вх. №14391/20 ел) про розгляд справи за відсутності повноважного представника відповідача, у зв`язку із проведенням безперервного засідання ТВК з підрахунку підсумків голосування місцевих виборів 25 жовтня 2020 року.

Марганецька міська територіальна виборча комісія Нікопольського району Дніпропетровської області своїм правом на подання відзиву не скористалася.

Згідно з ч.3 ст.194 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності.

Суд, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позовна заява, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення справи по суті, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права, вважає позовні вимоги такими, що підлягають частковому задоволенню, з таких підстав.

25 жовтня 2020 року в Україні відбулися чергові вибори депутатів обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, ОСОБА_1 є суб`єктом виборчого процесу, та є висуванцем на посаду міського голови Марганецької міської ради. Дата реєстрації 26.09.2020.

26 жовтня 2020 року о 05 год. 25 хв. дільничною виборчою комісією №120734 складено протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 120734 з виборів Марганецького міського голови.

26 жовтня 2020 року Марганецькою міською територіальною виборчою комісією Нікопольського району Дніпропетровської області прийнято рішення про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій діяльниці № 120734.

27 жовтня 2020 року позивач звернулася до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області про визнання протиправними дій, визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28.10.2020 по справі №160/13769/20 позовну заяву ОСОБА_1 до Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області про визнання протиправним та скасування рішення задоволено частково; визнано протиправними дії Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області щодо прийняття рішень від 26.10.2020 о 12 год. 15 хв. Про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №120734 та рішення від 26.10.2020 о 18 год. 45 хв. Про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №120734 ; визнано протиправним та скасовано рішення Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області щодо прийняття рішень від 26.10.2020 о 12 год. 15 хв. Про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №120734 та рішення від 26.10.2020 о 18 год. 45 хв. Про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №120734 ; у задоволенні інших позовних вимог відмовлено.

28 жовтня 2020 року представником позивача надано Марганецькій міській територіальній виборчій комісії Нікопольського району Дніпропетровської області рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28.10.2020 по справі №160/13769/20, яке було зареєстровано 28.10.2020 о 21:27 за вх. № 652.

Як зазначив позивач, незважаючи на наявне рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28.10.2020 у справі № 160/13769/20 та без наявних на те правових підстав, в ніч з 28.10.2020 по 29.10.2020 Марганецькою міською територіальною виборчою комісією Нікопольського району Дніпропетровської області проведено повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці №120734 з виборів Марганецького міського голови.

28 жовтня 2020 року о 23 год. 30 хв. в приміщенні Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області складено акт про порушення Виборчого Кодексу України на перших виборах Марганецького міського голови Нікопольського району Дніпропетровської області 25 жовтня 2020 року, за яким встановлено, що в ніч з 23:00 28.10.2020 по 29.10.2020 під час незаконного провадження повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №120734 з виборів Марганецького міського голови Нікопольського району Дніпропетровської області Марганецька міська територіальна виборча комісія у невизначений законом спосіб склала постанову про повторний підрахунок голосів за результатами скарги, поданої 26.10.2020 виборчій дільниці №120734, датовану 26.10.2020 за номером 106 та розпочато перерахунок голосів на виборчій діяльниці № 120734. Зазначений акт підписаний 12 особами (кандидатами в депутати), копії посвідчень яких містяться в матеріалах справи.

Як вказав позивач, при повторному підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №120734 Марганецькою міською територіальною виборчою комісією Нікопольського району Дніпропетровської області виявлено 1 виборчий бюлетень, який виборець віддав за ОСОБА_1 , який містив нечітку позначку, у зв`язку з чим більшістю голосів членів Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області вирішено не враховувати зазначений бюлетень. За результатами проведенння повторного підрахунку голосів, 29 жовтня 2020 року о 01 год.35 хв. Марганецькою міською територіальною виборчою комісією Нікопольського району Дніпропетровської області складено протокол Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 120734, належним чином засвідчена копія якого міститься в матеріалах справи.

Не погоджуючись із означеними діями та рішеннями відповідача, позивач звернувся із позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

01 січня 2020 року набрав чинності Виборчий кодекс України № 396-IX (далі - ВК України), який відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Статтею 2 ВК України зазначено, що підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України "Про Центральну виборчу комісію", "Про Державний реєстр виборців", іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії.

Згідно статті 20 ВК України, виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Виборчий процес є безперервним та не може бути скасованим, зупиненим або перенесеним.

Відповідно до статті 64 ВК України, суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Документування діяльності виборчої комісії здійснюється у порядку, встановленому Виборчим кодексом України та порядком ведення діловодства виборчих комісій, що затверджується Центральною виборчою комісією.

На засіданні виборчої комісії протокол засідання веде секретар комісії. За відсутності секретаря комісії чи у разі невиконання ним своїх повноважень на засіданні комісія обирає зі свого складу секретаря засідання, який виконує обов`язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів засідання. Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання). Протокол засідання комісії надається для ознайомлення членам комісії на їхню вимогу не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати. Протокол засідання комісії може бути наданий для ознайомлення суб`єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії.

Рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови (стаття 37 ВК України).

Статтею 254 Виборчого кодексу України передбачено, що з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.

На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:

1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

За наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

У разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.

Прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 цього Кодексу.

Територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів.

Таким чином, Виборчим кодексом України чітко встановлено процедуру та умови прийняття територіальною виборчою комісією рішення про повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці, серед яких наявність скарг, заяв або актів, що підтверджують порушення вимог Виборчого кодексу України дають можливість прийняти рішення та провести процедуру повторного підрахунку голосів.

В той же час передбачено, що рішення виборчої комісії письмово оформляється у формі постанови, а тому є обов`язковим для оформлення.

Як встановлено судом та підтверджено наявними в матеріалах справи доказами, в ніч з 28.10.2020 по 29.10.2020 Марганецькою міською територіальною виборчою комісією Нікопольського району Дніпропетровської області проведено повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці № 120734 з виборів Марганецького міського голови.

Так, з допиту свідка ОСОБА_3 судом встановлено, що в ніч з 28.10.2020 по 29.10.2020 вона перебувала в приміщенні Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області. Свідок зазначила, що членами територіальної виборчої комісії було прийнято рішення про проведення повторного перерахунку голосів виборців на виборчій діяльниці № 120734 з виборів Марганецького міського голови. В усній формі членом територіальної виборчої комісії зазначено, що підставою для перерахунку є постанова. До проведення повторного перерахунку її не допустили, оскільки в цей час в приміщенні співробітники поліції не дали змогу присутнім особам підійти до столу перерахунку.

Свідок ОСОБА_4 в судовому засіданні зазначила, що відбувся повторний перерахунок голосів на територіальній виборчий дільниці № 120734 на підставі постанови від 26.10.2020, проте надати означену постанову для ознайомлення члени територіальної виборчої комісії відмовились. В свою чергу, вона та інші кандидати у депутати, які в той час були присутні в приміщенні Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області намагалися отримати означену постанову та попередити про протиправність проведення повторного підрахунку голосів виборців через порушення процедури, встановленої Виборчим кодексом України.

Свідок ОСОБА_5 повідомила суду, що зазначені події почалися приблизно о 21:40 год. 28.10.2020 членами територіальної виборчої комісії було оголошено про проведення повторного підрахунку голосів виборців. Зазначений час свідок запам`ятала, оскільки саме після встановлення наміру членів територіальної виборчої комісії провести повторний підрахунок голосів виборців, остання подзвонила до поліції з метою повідомити та зафіксувати порушення чинного законодавства з боку Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області.

Свідок ОСОБА_6 щодо подій з 28.10.2020 по 29.10.2020 зазначила, що не зрозуміла законних підстав проведення повторного підрахунку голосів, оскільки її не було ознайомлено з будь-якими документами, які б могли підтвердити законність дій Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області.

Свідок ОСОБА_7 зазначив, що з 28.10.2020 по 29.10.2020 був присутній в приміщенні Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області та спостерігав, що приблизно о 21:00 територіальна виборча комісія без законних підстав прийняла рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №120734. Постанову, нібито на підставі якої проводився повторний перерахунок голосів він не бачив, проте чув, що вона була прийнята 26.10.2020.

Зі змісту відеозаписів засідання Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області судом встановлено, що членами територіальної виборчої комісії здійснено процедуру повторного підрахунку голосів виборців на виборчій діяльниці № 120734, під час якого один виборчий бюлетень був визнаний недійсним. До такого висновку дійшли члени територіальної виборчої комісії з огляду на те, що в місці проставлення відмітки міститься нечіткий запис.

Отже, як встановлено судом процедура повторного підрахунку голосів виборців з 28.10.2020 по 29.10.2020 відбулася, проте рішення про повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці № 120734, на підставі якого було проведено перерахунок голосів з 28.10.2020 по 29.10.2020 матеріали справи містять.

Відповідачем на вимогу суду також означене рішення не надано.

Відповідно до частини 4 статті 37 ВК України, постанова прийнята виборчою комісією, не пізніше 11 години наступного дня після її прийняття, а прийнята напередодні дня голосування, у день голосування та під час підрахунку голосів, встановлення підсумків голосування, - не пізніш як через чотири години після завершення засідання виборчої комісії вивішується для загального ознайомлення на стенді офіційних матеріалів комісії, облаштованому у приміщенні комісії у місці, вільно доступному для відвідувачів.

Копія постанови, прийнятої виборчою комісією, засвідчена головою виборчої комісії чи його заступником і секретарем виборчої комісії та скріплена печаткою виборчої комісії, видається суб`єкту виборчого процесу, якого вона стосується, на його вимогу не пізніше ніж через чотири години після її прийняття, а копія постанови, прийнятої напередодні дня голосування та в день голосування, - невідкладно.

Однак, в порушення зазначених норм територіальною виборчою комісією не було складено та надано суб`єктам виборчого процесу належним чином оформлену постанову, на підставі якої було проведено повторний підрахунок голосів виборців, що є порушенням норм Виборчого кодексу України.

Окрім того, зі змісту відеозаписів засідання Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області судом встановлено, що в порушення частини 12 статті 254 Виборчого кодексу України, відповідно до якої у повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах, в приміщенні Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області не було надано змогу кандидатам у депутати бути присутніми при повторному підрахунку голосів виборців.

Суд відзначає, що вищенаведеними положеннями Виборчого кодексу України визначений вичерпний перелік підстав, за наявності яких територіальна виборча комісія приймає рішення про повторний підрахунок голосів.

З огляду на те, що у Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області були відсутні підстави для проведення повторного підрахунку голосів виборців з 28.10.2020 по 29.10.2020, показаннями свідків та відеозаписами засідань Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області підтверджено факт проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 120734 за відсутності відповідного рішення Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області для його проведення, суд дійшов висновку про протиправність дій Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області щодо проведення в ніч з 28.10.2020 - 29.10.2020 року повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №120734 з виборів Марганецького міського голови Нікопольский район, Дніпропетровська область (місцеві вибори 25 жовтня 2020 року).

Суд також враховує, що повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №120734 було здійснено не вперше. Так, як вже зазначалося судом, позивач звертався до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області, предметом якого було оскарження рішень відповідача, за якими було здійснено повторний підрахунок голосів виборців. За результатами розгляду означеної справи судом винесено рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28.10.2020 по справі №160/13769/20, за яким визнано протиправними дії Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області щодо прийняття рішень від 26.10.2020 о 12 год. 15 хв. Про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №120734 та рішення від 26.10.2020 о 18 год. 45 хв. Про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №120734 ; визнано протиправним та скасовано рішення Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області щодо прийняття рішень від 26.10.2020 о 12 год. 15 хв. Про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №120734 та рішення від 26.10.2020 о 18 год. 45 хв. Про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №120734 .

Процедура оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу визначена Розділом XI Виборчого кодексу України та Порядком розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженим Центральною виборчою комісією від 21 серпня 2020 року № 192.

У своєму позові позивач просить визнати протиправною та скасувати постанову від 26.10.2020 №106 Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області, складену 28.10.2020 р., Про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №120734 з виборів Марганецького міського голови Нікопольский район, Дніпропетровська область (місцеві вибори 25 жовтня 2020 року), однак, зазначена постанова відсутня в матеріалах справи як процесуальний документ.

На вимогу суду відповідачем надана постанова № 106 датована іншою датою, а саме: 19 жовтня 2020 року та винесена Марганецькою міською територіальною виборчою комісією Нікопольського району Дніпропетровської області "Про уповноваження членів Марганецької міської територіальної виборчої комісії з місцевих виборів 25 жовтня 2020 року на отримання виборчих бюлетенів з виборів депутатів Дніпропетровської обласної ради на засіданні Марганецької міської територіальної виборчої комісії, яка не стосується предмету спору у цій справі та жодним чином не порушує права позивача.

За таких обставин, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог про визнання протиправною та скасування постанови від 26.10.2020 №106 Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області, складеної 28.10.2020 р., Про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №120734 з виборів Марганецького міського голови Нікопольский район, Дніпропетровська область (місцеві вибори 25 жовтня 2020 року) та визнання протиправними дій Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області щодо прийняття постанови №106 від 26.10.2020, складеної 28.10.2020, Про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №120734 з виборів Марганецького міського голови Нікопольский район, Дніпропетровська область (місцеві вибори 25 жовтня 2020 року).

Щодо позовних вимог про визнання протиправним та скасування протоколу Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області №120734 від 29.10.2020 р. про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №120734 з виборів Марганецького міського голови Нікопольський район, Дніпропетровська область (місцеві вибори 25 жовтня 2020 року), суд зазначає таке.

Частиною 2 статті 37 Виборчого кодексу України встановлено, що на засіданні виборчої комісії протокол засідання веде секретар комісії. За відсутності секретаря комісії чи у разі невиконання ним своїх повноважень на засіданні комісія обирає зі свого складу секретаря засідання, який виконує обов`язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів засідання. Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання). Протокол засідання комісії надається для ознайомлення членам комісії на їхню вимогу не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати. Протокол засідання комісії може бути наданий для ознайомлення суб`єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії.

Згідно частини 6 статті 37 ВК України, виборча комісія складає акти та протоколи. Акт комісії засвідчує певний факт або певну подію, виявлену і визнану комісією. Протокол комісії встановлює підсумки певних дій, виконаних комісією.

Акти і протоколи виборчої комісії складаються у випадках, передбачених цим Кодексом, за формами, затвердженими Центральною виборчою комісією, та у кількості примірників, встановленій цим Кодексом. Акт або протокол комісії підписується всіма присутніми на засіданні членами виборчої комісії, підписи яких скріплюються печаткою виборчої комісії. Перший примірник акта чи протоколу мають право підписати присутні на засіданні кандидати, їх довірені особи, уповноважені представники партій (місцевих організацій партій), кандидатів, уповноважені особи партій, офіційні спостерігачі.

Відповідно до розділу 9 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженим Центральною виборчою комісією від 10 серпня 2020 року № 173 зазначено, що протоколи виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях, про встановлення підсумків голосування та про результати відповідних виборів складаються без прийняття рішень відповідними виборчими комісіями.

Розділом 11 означеного Порядку зазначено, що виборча комісія у процесі своєї діяльності складає акти та протоколи.

Акт комісії засвідчує певний факт або певну подію, виявлену і визнану комісією.

Протокол комісії встановлює підсумки певних дій, виконаних комісією.

Акти і протоколи виборчої комісії складаються за затвердженими Центральною виборчою комісією формами у випадках і в кількості примірників, передбачених Кодексом.

Постановою Центральної виборчої комісії від 24 вересня 2020 року № 296 "Про форми протоколів та актів виборчих комісій, які здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, щодо підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів" затверджено:

Форми протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів (додатки 1 - 4);

Форми протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів (додатки 5 - 8);

Форми актів про видачу копій протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, територіальної виборчої комісії про видачу копій протоколів про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів (додатки 9 - 16).

Відповідно до положення статті 278 КАС України, суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.

Судом встановлено, що протокол Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області №120734 від 29.10.2020 про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №120734 з виборів Марганецького міського голови Нікопольський район, Дніпропетровська область (місцеві вибори 25 жовтня 2020 року) складений з порушенням форми його заповнення, оскільки не містить чіткого посилання на частину статті 254 Виборчого кодексу України, на підставі якої його складено.

Разом з тим, в ході розгляду даної справи судом встановлено, що Марганецькою міською територіальною виборчою комісією Нікопольського району Дніпропетровської області протиправно проведено перерахунок голосів на виборчій дільниці № 120734 в ніч з 28.10.2020 по 29.10.2020, а тому складений за результатами такого перерахунку протокол Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області про повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці №120734 з виборів Марганецького міського голови є протиправним та таким, що підлягає скасуванню судом.

Суд зазначає, що позовна вимога позивача про визнання протиправними дії Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області щодо складання протоколу Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області №120734 від 29.10.2020 про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №120734 з виборів Марганецького міського голови Нікопольський район, Дніпропетровська область (місцеві вибори 25 жовтня 2020 року) фактично зводиться до незгоди позивача із складеним протоколом Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області №120734 від 29.10.2020 р. про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №120734 з виборів Марганецького міського голови, якому вже надана правова оцінка судом, за наведених обставин, вказана позовна вимога не підлягає задоволенню.

Щодо вимоги позивача про визнання протиправними та скасування рішень Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області, що прийняті за результатами повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №120734 з виборів Марганецького міського голови Нікопольский район, Дніпропетровська область (місцеві вибори 25 жовтня 2020 року), що ухвалені з 28.10.2020, суд зазначає, що така вимога є нечіткою, неконкретизованою та містить ознаки загального характеру.

Відповідно до статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.

Захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Під час розгляду справи представник позивача зазначив, що просить суд визнати протиправними та скасувати низку рішень Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області, які були прийняті з 28.10.2020, оскільки їх неможливо відстежити, та не конкретизує, які саме рішення є протиправними та такими, що порушують права позивача та чи взагалі вони приймалися відповідачем.

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в рішенні від 14.09.2020 у справі №560/2120/20 дійшов висновку, що оскільки судовому захисту підлягають порушені права чи інтереси особи, а не ті, що можливо/ймовірно будуть порушені у майбутньому, у задоволенні цих позовних вимог слід відмовити, як передчасних.

Враховуючи викладене, суд вважає за необхідне відмовити позивачу в задоволенні позовної вимоги про визнання протиправними та скасування рішень Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області, прийняті за результатами повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №120734 з виборів Марганецького міського голови Нікопольский район, Дніпропетровська область (місцеві вибори 25 жовтня 2020 року), що ухвалені з 28.10.2020.

Таким чином, позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають частковому задоволенню судом.

Відповідно до частини 3 статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому, суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Керуючись статтями 139, 241 - 246, 270, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 (електронна пошта НОМЕР_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 ) до Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області (електронна пошта mn5656@ukr.net, ЄДРПОУ 43799323, 53407, м. Марганець, вул. Єдності, 29А) про визнання протиправними дії, визнання протиправною та скасування постанови, визнання протиправним та скасування протоколу, визнання протиправними та скасування рішень задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області (ідентифікаційний код юридичної особи 43799323) щодо проведення в ніч з 28.10.2020 - 29.10.2020 року повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №120734 з виборів Марганецького міського голови Нікопольский район, Дніпропетровська область (місцеві вибори 25 жовтня 2020 року).

Визнати протиправним та скасувати протокол Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області №120734 від 29.10.2020 про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №120734 з виборів Марганецького міського голови Нікопольський район, Дніпропетровська область (місцеві вибори 25 жовтня 2020 року).

В іншій частині заявлених позовних вимог відмовити повністю.

Стягнути з Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області (ЄДРПОУ 43799323, 53407, м. Марганець, вул. Єдності, 29А) до Державного бюджету України (реквізити: отримувач: УК у Чечелівському районі міста Дніпра/Чечел.р./22030101; Код отримавача (код за ЄДРПОУ) 37989253; Банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); Код банку отримувача (МФО) 899998; Рахунок отримувача: UA238999980313131206084004008; за кодом бюджетної класифікації доходів: 22030101) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 1681,60 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів з дня його проголошення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються у відповідності до пункту 15.5 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення складено та підписано 30 жовтня 2020 року.

Суддя О.В. Царікова

Дата ухвалення рішення30.10.2020
Оприлюднено02.11.2020
Номер документу92535162
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними дії, визнання протиправною та скасування постанови, визнання протиправним та скасування протоколу, визнання протиправними та скасування рішень

Судовий реєстр по справі —160/13927/20

Ухвала від 29.10.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Царікова Олена Василівна

Рішення від 03.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Постанова від 03.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 02.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 02.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Рішення від 30.10.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Царікова Олена Василівна

Ухвала від 30.10.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Царікова Олена Василівна

Ухвала від 29.10.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Царікова Олена Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні