Рішення
від 29.10.2020 по справі 420/11472/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/11472/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 жовтня 2020 року 20 год. 50 хв. м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Тарасишиної О.М.,

за участю секретаря: Сидорівського С.А.,

позивача: ОСОБА_1 ,

представника позивача: Шестакової Ю.Д.,

представника відповідача: Радєва М.Г.,

свідка: ОСОБА_2 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні з урахуванням особливостей встановлених ст. 273 КАС України справу за позовною заявою кандидата на посаду Тарутинського селищного голови Болградського району Одеської області ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Тарутинської селищної територіальної виборчої комісії Болградського району (місцезнаходження: 68500, Одеська обл., Тарутинський р-н, селище міського типу Тарутине, вул.Широка, будинок 1; код ЄДРПОУ 43802021), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Дільничної виборчої комісії №510850 (місценаходження: 68555, Одеська обл., Тарутинський р-н., с.Рівне, пл.Перемоги, 2) про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання провести повторний підрахунок голосів виборців дільниці № 510850, -

В С Т А Н О В И В:

До Одеського окружного адміністративного суду 28.10.2020 року о 16:17 год. надійшла позовна заява кандидата на посаду Тарутинського селищного голови Болградського району Одеської області ОСОБА_1 до Тарутинської селищної територіальної виборчої комісії Болградського району, в якій позивач просить суд:

визнати протиправною бездіяльність Тарутинської селищної територіальної виборчої комісії Болградського району;

зобов`язати провести повторний підрахунок голосів виборців дільниці № 510850.

Ухвалою суду від 28.10.2020 року прийнято до розгляду дану позовну заяву з урахуванням особливостей встановлених ст. 273 КАС України щодо розгляду окремих категорій справ, відкрито провадження у справі, призначено судове засідання та залучено в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Дільничну виборчу комісію №510850.

В обґрунтування позовних вимог, зокрема, зазначено, що 26.10.2020 року на безперервному засіданні Тарутинської селищної територіальної виборчої комісії Болградського району Одеської області при прийнятті членами відповідної ТВК документів дільничної виборчої комісії №510850, на думку позивача, були порушені норми діючого виборчого законодавства України. Так, позивач стверджує, що усі мішки з пакетами дільничної виборчої комісії №510850 не були опломбовані, а просто зав`язані, що чітко видно на відео доданого до позовної заяви. При цьому, під час того, як члени ТВК витаскували пакети з виборчими бюлетенями з мішків, дільничної виборчої комісії №510850 виявилось, що виборчі бюлетені з голосами виборців, поданими за кожного з кандидатів у депутати кожної організації партії запаковані у пакети окремо та виборчі бюлетені з голосами виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список від кожної організації партії, не підтримавши окремого кандидата у депутати, запаковані у пакети окремо. Однак, всі вищевказані пакети не були запаковані в один паперовий пакет для кожної організації партії. За таких обставин, адвокатом позивача було складено акт та скаргу не бездіяльність ТВК, а також заяву про перерахунок виборчих бюлетенів, яку секретар ТВК відмовилась приймати. За таких обставин, позивач вважає, що відповідачем було допущено протиправну бездіяльність, у зв`язку з чим звернувся до суду з даним позовом.

Від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому, в обґрунтування правової позиції, зазначено, що під час прийняття документів членами Тарутинської селищної територіальної виборчої комісії Болградського району Одеської області від Дільничної виборчої комісії №510850, пакети із виборчою документацією із ДВК №510850 не надходили із порушенням їх цілісності, розпечатані та були вірно запаковані згідно вимог Виборчого кодексу України. При цьому, на адресу відповідача були подані скарги у тому числі скарги зареєстровані у журналі реєстрації заяв, скарг і пропозицій за №№ 121, 123, 125 від 26.10.2020 року, які були розглянуті 28.10.2020 року на засіданні із повідомленням суб`єкта звернення. При цьому, відповідач посилається на відеозапис, відповідно до якого позивач повторює, що у нього не має претензій до оформлення пакетів виборчої дільниці № 510850.

Від представника Дільничної виборчої комісії №510850 надійшли письмові пояснення на позовну заяви, в яких, в обґрунтування правової позиції, зазначено, що відповідно до ч. 10 ст. 254 ВКУ, у разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці. Крім того, зазначено, що акт про порушення вимог ВКУ під час транспортування до територіальної виборчої комісії протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів може бути складений особами, які визначені в ч. 10 ст. 253 ВКУ. При цьому, ні позивач, ні його офіційні представники, участі в супроводженні транспортування виборчих документів з ДВК №510850 не приймали. Таким чином, на думку представника третьої особи, позивач, який склав скаргу від 26.10.2020 року, відповідно ВКУ не є особою, яка наділена правом на складання акту про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування до територіальної виборчої комісії протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, просив задовольнити позовну заяву в повному обсязі.

Представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечував в повному обсязі та просив у їх задоволенні відмовити, в тому числі з підстав викладених у відзиві на позовну заяву.

Третя особа яку представника у судове засідання не забезпечила.

Вивчивши матеріали справи, дослідивши та проаналізувавши надані докази, суд встановив наступне.

30 серпня 2020 року Центральною виборчою комісією винесено постанову № 208 «Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року» , якою оголошено з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.

Постановою Центральної виборчої комісії від 08.08.2020 року № 160 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року призначено перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно із додатками.

Як вбачається з позовної заяви, 26.10.2020 року на безперервному засіданні Тарутинської селищної територіальної виборчої комісії Болградського району Одеської області під час того, як члени ТВК виймали пакети з виборчими бюлетенями з мішків, дільничної виборчої комісії №510850 виявилось, що виборчі бюлетені з голосами виборців, поданими за кожного з кандидатів у депутати кожної організації партії запаковані у пакети окремо та виборчі бюлетені з голосами виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список від кожної організації партії, не підтримавши окремого кандидата у депутати, запаковані у пакети окремо.

При цьому, всі вищевказані пакети не були запаковані в один паперовий пакет для кожної організації партії, тобто цілістність пакетів для кожної політичної партії було порушено, на підтвердження чого позивачем було надано разом з позовною заявою відповідний відеозапис.

Враховуючи зазначені обставини, позивачем було складено скаргу на бездіяльність ТВК, в якій він просив Тарутинську селищну територіальну виборчу комісію Болградського району провести повторний підрахунок голосів виборців дільниці №510850, яка підтверджена відповідно оформленими актами від 26.10.2020 року про порушення виборчого законодавства та відмови у реєстрації скарги на дії ТВК.

Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, відповідно до Конституції України регулює Виборчий кодекс України.

Відповідно до статті 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно з частиною 1 статті 22 Виборчого кодексу України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно з частиною 1 статті 196 Виборчого кодексу України, виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи:1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Частиною 3 ст. 196 ВК України виборчий процес завершується через 15 днів після офіційного оприлюднення результатів виборів у порядку, передбаченого цим Кодексом.

Відповідно до ч. 1 ст. 273 КАС України, право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Згідно ч. 10 ст. 251 Виборчого кодексу України, пакети з протоколами дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчими бюлетенями, контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також (за наявності) окремими думками членів виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, актами, заявами, скаргами та рішеннями, прийнятими комісією, після закінчення засідання комісії транспортуються до відповідної територіальної виборчої комісії у порядку, визначеному статтею 253 цього Кодексу.

Порядок транспортування і передачі виборчих документів до територіальної виборчої комісії визначений статтею 253 Виборчого кодексу України та Постановою Центральної виборчої комісії Про роз`яснення щодо порядку транспортування виборчих документів з місцевих виборів до територіальних виборчих комісій № 370 від 12.10.2020 року.

Згідно п.1.1 Постанови Про роз`яснення щодо порядку транспортування виборчих документів з місцевих виборів до територіальних виборчих комісій №370 від 12.10.2020 року, відразу після завершення підрахунку голосів виборців та складання відповідних протоколів з усіх місцевих виборів, голосування на яких організовувалося відповідною дільничною виборчою комісією, пакети з протоколами про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та іншою виборчою документацією (виборчими бюлетенями, контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також (за наявності) окремими думками членів виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, актами, заявами, скаргами та рішеннями, прийнятими комісією) транспортуються до територіальної виборчої комісії, яка встановлює підсумки голосування, а у передбачених Кодексом випадках - до територіальної виборчої комісії, що встановлює результати виборів.

Згідно п.1.12 вказаної Постанови, за своїм бажанням та за наявності місць у відповідному транспортному засобі або іншому транспортному засобі інші члени дільничної виборчої комісії, не зайняті у транспортуванні виборчих документів, кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи місцевих організацій політичних партій, офіційні спостерігачі - суб`єкти відповідного виборчого процесу можуть супроводжувати транспортування виборчих документів.

Згідно ч. 1 ст. 253 Виборчого кодексу України, транспортування документів, зазначених у частині десятій статті 251 цього Кодексу, здійснюється головою або заступником голови дільничної виборчої комісії та іншими двома членами цієї комісії - представниками різних суб`єктів подання кандидатур до складу відповідної дільничної виборчої комісії. Під час транспортування виборчих документів членами дільничної виборчої комісії їх супроводжують поліцейські, а у разі необхідності, за зверненням територіальної виборчої комісії, - співробітники Служби безпеки України, які повинні забезпечити охорону під час транспортування. Інші члени дільничної виборчої комісії, не зайняті у транспортуванні виборчих документів, кандидати, їх довірені особи, уповноважені особи місцевих організацій партій, офіційні спостерігачі за їхнім бажанням можуть також супроводжувати транспортування таких документів. Супроводження таких документів іншими особами забороняється. Під час транспортування документів забороняється розпечатувати пакети з виборчими бюлетенями та іншою документацією.

Порядок прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією визначений статтею 254 Виборчого кодексу України.

Так Відповідно до ч.ч 1, 2 ст. 254 Виборчого кодексу України, з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.

Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.

Відповідно до ч. 37 Виборчого кодексу України, виборчі бюлетені з голосами виборців, поданими за кожного з кандидатів у депутати, включених до територіального виборчого списку кожної організації партії, запаковуються у пакети. На пакеті зазначаються назва місцевих виборів, номер територіального виборчого округу, номер виборчої дільниці, назва організації партії, прізвище кандидата та його порядковий номер у територіальному виборчому списку організації партії, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Відповідно до ч. 38 Виборчого кодексу України, виборчі бюлетені з голосами виборців, які підтримали увесь територіальний виборчий список від організації партії, не підтримавши окремого кандидата у депутати, запаковуються у пакет. На пакеті зазначаються назва місцевих виборів, номер територіального виборчого округу, номер виборчої дільниці, назва організації партії, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Відповідно до ч. 39 Виборчого кодексу України, пакети з виборчими бюлетенями, зазначені у частинах тридцять сьомій та тридцять восьмій цієї статті, з голосами виборців, які підтримали територіальний виборчий список кожної організації партії, запаковуються в один паперовий пакет. На пакеті зазначаються назва місцевих виборів, номер територіального виборчого округу, номер виборчої дільниці, назва відповідної організації партії, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Відповідно до ч. 4 Виборчого кодексу України, при прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами.

Згідно ч. 5 Виборчого кодексу України, за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:

1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Відповідно до ч. 9 Виборчого кодексу України, за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

Згідно ч. 10 Виборчого кодексу України, в разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.

Так, в судовому засіданні 29.10.2020 року, судом було досліджено відеозаписи, з яких вбачається, що на безперервному засіданні Тарутинської селищної територіальної виборчої комісії Болградського району, яке відбулось 26.10.2020 року відбувся прийом виборчої документації та протоколів з виборів кандидатів в депутати Одеської обласної ради, Болградської районної ради, кандидатів на посаду Тарутинського селищного голови, кандидатів в депутати Тарутинської селищної ради від дільничної виборчої комісії №510850, що підтверджується витягом із протоколу безперервного засідання Тарутинської селищної територіальної виборчої комісії.

Відповідачі не надали до суду документи вказані у ч. 2 ст. 253 Виборчого кодексу України, які в т.ч. випробовувалися судом.

Також відповідачем на надано рішення про зобов`язання виправити виявлені недоліки, хоча в матеріалах справи міститься уточнюючий протокол, також не збігається кількість виборчих бюлетенів (а.с. 53, 57, 59): 989, 986, 989, кількість невикористаних бюлетенів: 590, 587, 590 тощо. При цьому, з врахуванням приписів ст. 254 Виборчого кодексу України розбіжність в кількості одержаних і невикористаних бюлетенів неможливо розцінювати, як помилки і неточності, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів.

Окрім того, під час розгляду справи було допитано в якості свідка ОСОБА_2 , яка вказала, що під час засідання Тарутинської селищної виборчої комісії Болградського району були незапечатані при прийнятті виборчих документів від виборчої дільниці, яка знаходиться у с. Рівне.

Суд не погоджується з твердженням відповідача про невідповідність свідчень свідка через неможливість назвати номер дільничної комісії, оскільки у с. Рівне була одна виборча дільниця, протилежного відповідачем суду не доведено. Так само не доведено відповідачем й тієї обставини, що всі конверти були запечатані, оскільки з відеозаписів, які було досліджено під час розгляду справи, вбачається протилежне.

Додаткової уваги привертає також та обставина, що відповідачем підмінюються докази, зокрема на відеоролику вбачається, що мішки не було опломбовано, однак, за клопотанням відповідача, судом було приєднано до матеріалів справи фотокартки мішків, які було опломбовано (а.с. 47, 48, 49, 69, 84, 90, 91). Про невідповідність цих доказів відповідач у судовому засіданні нічого не пояснив.

Окрім того, на відеоролику вбачається, що представник позивача під час засідання Територіальної виборчої комісії намагався здати скаргу (а.с. 4-5), проте прийнято її не було, що власне підтверджується й актом про відмову у реєстрації скарги на дії ТВК (а.с. 6).

Відтак, посилання відповідача у відзиві на ч. 2 п. 10 ст. 254 Виборчого кодексу України є неприпустимими.

Також під час дослідження відеозапису, наданого відповідачем, не було почуто фразу від позивача про відсутність претензій, було чути тільки членів ТВК.

Відповідно до ч. 9 ст. 254 Виборчого кодексу України, у протоколі про підсумки голосування зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами територіальної виборчої комісії. Кожен примірник протоколу підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами територіальної виборчої комісії, присутніми на засіданні виборчої комісії. Член територіальної виборчої комісії, присутній на засіданні комісії, зобов`язаний підписати протокол про підсумки голосування. У разі незгоди з діями комісії чи підсумками голосування, зафіксованими у протоколі про підсумки голосування, член комісії підписує протокол із позначкою "З окремою думкою". Письмовий виклад окремої думки додається до відповідного протоколу про підсумки голосування. У разі відсутності підпису члена територіальної виборчої комісії у протоколі про підсумки голосування напроти його прізвища зазначається причина відсутності підпису. Протокол підписується та засвідчується печаткою територіальної виборчої комісії лише після його остаточного заповнення. Перший і другий примірники протоколу про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів також мають право підписати кандидати, довірені особи кандидатів, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі, які були присутні на засіданні територіальної виборчої комісії при встановленні підсумків голосування. Непідписання протоколу окремими членами виборчої комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу.

Згідно ч. 11 ст. 254 Виборчого кодексу України, якщо після підписання зазначеного протоколу до транспортування його до виборчої комісії, яка встановлює результати виборів, виборча комісія виявила в ньому неточності (описку чи помилку в цифрах), вона на своєму засіданні розглядає питання про внесення змін до протоколу шляхом складання нового протоколу, на якому робиться позначка "Уточнений". Протокол з позначкою "Уточнений" складається і підписується у порядку та в кількості примірників, встановлених цією статтею.

Відповідно до ч. 12 ст. 254 Виборчого кодексу України, перший примірник протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів по відповідному виборчому округу (частини виборчого округу), а за наявності - і відповідний примірник протоколу з позначкою "Уточнений" запаковуються. На пакеті робиться напис "Протокол про підсумки голосування" та зазначаються назва відповідних виборів, позначення та/або номер виборчого округу, дата і час пакування, кількість запакованих документів, ставляться підписи усіх присутніх членів територіальної виборчої комісії та печатка територіальної виборчої комісії.

Серед іншого, згідно витягу з протоколу безперервного засідання Тарутинської селищної територіальної виборчої комісії від 26.10.2020 року (21 год. 07хв.) вбачається, що в процесі розгляду протоколів Дільничної виборчої комісії № 510850 з виборів кандидатів в депутати Тарутинської селищної ради були виявлені численні арифметичні помилки, які не мали впливу на загальні підсумки голосування, у зв`язку з чим ОСОБА_3 запропонувала відправити протоколи з помилками на виправлення арифметичних помилок та повернення з відміткою уточнений , про те як, враховуючи встановлені судом порушення Виборчого кодексу України, відповідач повинен був відповідно до приписів ч. 9 ст. 254 Виборчого кодексу України, прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що свідчить про допущення останнім протиправної бездіяльності.

Враховуючи вищевикладене, підсумовуючи надані сторонами по справі доказами, суд дійшов висновку про визнання протиправної бездіяльності Тарутинської селищної територіальної виборчої комісії Болградського району, у зв`язку з чим підлягає похідна позовна вимого про зобов`язання провести повторний підрахунок голосів виборців дільниці № 510850.

Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Згідно положень ст. 75 КАС України, достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. При цьому в силу положень ст. 76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що обов`язок доказування в спорі покладається на відповідача орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії.

Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає позов таким, що підлягає задоволенню.

Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Згідно ч. 1 ст. 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Згідно ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Відповідно до ч. 1 ст. 4 ЗУ «Про судовий збір» судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Відповідно до статті 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» з 1 січня 2020 року прожитковий мінімум на одну працездатну особу в розрахунку на місяць у розмірі 2102 гривень.

Згідно ч. 3 ст. 4 ЗУ «Про судовий збір» ставка судового збору за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою - підприємцем - 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Відповідно до ч. 3 ст. 6 ЗУ «Про судовий збір» за подання позовної заяви, що має одночасно майновий і немайновий характер, судовий збір сплачується за ставками, встановленими для позовних заяв майнового та немайнового характеру. У разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру. Проте, друга позовна вимога є похідною.

За таких підстав, відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України, з Тарутинської селищної територіальної виборчої комісії Болградського району на спеціальний рахунок Державного бюджету України слід стягнути судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2102,00 грн.

Керуючись ст. ст. 2, 14, 78, 139, 245, 246, 250, 255, 272, 273, 278 КАС України Суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву кандидата на посаду Тарутинського селищного голови Болградського району Одеської області ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Тарутинської селищної територіальної виборчої комісії Болградського району (місцезнаходження: 68500, Одеська обл., Тарутинський р-н, селище міського типу Тарутине, вул.Широка, будинок 1; код ЄДРПОУ 43802021), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Дільничної виборчої комісії №510850 (місценаходження: 68555, Одеська обл., Тарутинський р-н., с.Рівне, пл.Перемоги, 2) про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання провести повторний підрахунок голосів виборців дільниці № 510850 - задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Тарутинської селищної територіальної виборчої комісії Болградського району.

Зобов`язати провести повторний підрахунок голосів виборців дільниці № 510850.

Стягнути з Тарутинської селищної територіальної виборчої комісії Болградського району (місцезнаходження: 68500, Одеська обл., Тарутинський р-н, селище міського типу Тарутине, вул.Широка, будинок 1; код ЄДРПОУ 43802021) на користь Державного бюджету України (реквізити рахунку: УК у м.Одесі/Київський р-н/22030101; код отримувача 38016923; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); МФО89998, р/р UA338999980313181206084015005, код класифікації доходів бюджету 22030101) судовий збір у розмірі 2102,00 грн. (дві тисячі сто дві гривні 00 копійок).

Рішення може бути оскаржено в порядку та в строки встановлені ст. 278 КАС України, з урахуванням особливостей, встановлених п. 15.5 Розділу VII Перехідних Положень КАС України.

Рішення набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 272 КАС України.

Повний текст рішення складено та підписано 29.10.2020р.

Суддя О.М. Тарасишина

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.10.2020
Оприлюднено02.11.2020
Номер документу92536452
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/11472/20

Постанова від 03.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 01.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 01.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Рішення від 29.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Тарасишина О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні