Постанова
від 03.11.2020 по справі 420/11472/20
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 листопада 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/11472/20 Головуючий в 1 інстанції: Тарасишина О.М.

Судова колегія П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

Головуючого: Градовського Ю.М.

суддів: Крусяна А.В.,

Яковлєва О.В.

при секретарі: Шатан В.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Одесі апеляційну скаргу Тарутинської селищної територіальної виборчої комісії Болградського району Одеської області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2020р. по справі за адміністративним позовом кандидата на посаду Тарутинського селищного голови Болградського району Одеської області ОСОБА_1 до Тарутинської селищної територіальної виборчої комісії Болградського району Одеської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Дільничної виборчої комісії №510850 про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання провести повторний підрахунок голосів виборців дільниці №510850,-

В С Т А Н О В И Л А:

У жовтні 2020р. кандидат на посаду Тарутинського селищного голови Болградського району Одеської області ОСОБА_1 звернувся в суд із позовом до Тарутинської СТВК Болградського району Одеської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Дільничної виборчої комісії №510850, в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність Тарутинської СТВК Болградського району Одеської області;

- зобов`язати провести повторний підрахунок голосів виборців дільниці №510850.

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що 26.10.2020р. на безперервному засіданні Тарутинської СТВК Болградського району Одеської області при прийнятті членами відповідної ТВК документів дільничної виборчої комісії №510850, на думку позивача, були порушені норми діючого виборчого законодавства України. Так, позивач стверджує, що усі мішки з пакетами дільничної виборчої комісії №510850 не були опломбовані, а просто зав`язані, що чітко видно на відео доданого до позовної заяви. При цьому, під час того, як члени ТВК витаскували пакети з виборчими бюлетенями з мішків, дільничної виборчої комісії №510850 виявилось, що виборчі бюлетені з голосами виборців, поданими за кожного з кандидатів у депутати кожної організації партії запаковані у пакети окремо та виборчі бюлетені з голосами виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список від кожної організації партії, не підтримавши окремого кандидата у депутати, запаковані у пакети окремо. Однак, всі вищевказані пакети не були запаковані в один паперовий пакет для кожної організації партії. За таких обставин, адвокатом позивача було складено акт та скаргу на бездіяльність ТВК, а також заяву про перерахунок виборчих бюлетенів, яку секретар ТВК відмовилась приймати. За таких обставин, позивач вважає, що відповідачем було допущено протиправну бездіяльність, у зв`язку із чим звернувся в суд із даним позовом.

Посилаючись на вказане позивач просив позов задовольнити в повному обсязі.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2020р. адміністративний позов задоволено.

Визнано протиправною бездіяльність Тарутинської СТВК Болградського району Одеської області.

Зобов`язано провести повторний підрахунок голосів виборців дільниці №510850.

В апеляційній скарзі апелянт просить рішення суду скасувати та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на порушення норм права.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідь судді-доповідача, доводи апеляційної скарги, пояснення на неї, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку про часткове задоволення апеляційної скарги, скасування рішення суду та прийняття по справі нової постанови про часткове задоволення адміністративного позову, з наступних підстав.

Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем дійсно вчинено протиправну бездіяльність та вчинено порушення вимог Виборчого кодексу України, у зв`язку із чим зобов`язав провести повторний підрахунок голосів виборців дільниці №510850.

Проте, з таким висновком суду першої інстанції не може погодитись судова колегія, оскільки вказаного висновку суд дійшов без належного з`ясування обставин по справі, перевірки доказів, у зв`язку чим допустив невірне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права.

За правилами ст.242 КАС України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених такими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Судова колегія вважає, що вказані порушення норм права призвели до неправильного вирішення справи по суті, а тому апеляційний суд на підставі ст.315 КАС України, рішення суду скасовує та приймає по справі нову постанову про відмову у задоволенні позову, з наступних підстав.

Так, судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи під час апеляційного розгляду, що у відповідності до п.1 Постанови Верховної Ради України Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році від 15.07.2020р. за №795-ГХ, призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських селищних та міських голів (крім визначених у п.2 та п.3 цієї постанови) на неділю 25.10.2020р..

На підставі вказаної Постанови, 8.08.2020р. Центральною виборчою комісією прийнято Постанову за №160 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020р. , згідно п.1 якої призначено на неділю 25 жовтня 2020р. перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно додатків 1-24.

26.10.2020р. на безперервному засіданні Тарутинської СТВК Болградського району Одеської області під час того, як члени ТВК виймали пакети з виборчими бюлетенями з мішків, дільничної виборчої комісії №510850 виявилось, що виборчі бюлетені з голосами виборців, поданими за кожного з кандидатів у депутати кожної організації партії запаковані у пакети окремо та виборчі бюлетені з голосами виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список від кожної організації партії, не підтримавши окремого кандидата у депутати, запаковані у пакети окремо.

При цьому, всі вищевказані пакети не були запаковані в один паперовий пакет для кожної організації партії, тобто цілісність пакетів для кожної політичної партії було порушено, на підтвердження чого позивачем було надано разом із позовною заявою відповідний відеозапис.

Враховуючи зазначені обставини, позивачем було складено скаргу на бездіяльність ТВК, в якій він просив Тарутинську СТВК Болградського району Одеської області провести повторний підрахунок голосів виборців дільниці №510850, яка підтверджена відповідно оформленими актами від 26.10.2020р. про порушення виборчого законодавства та відмови у реєстрації скарги на дії ТВК.

Позивач вважає, що відповідачем було допущено протиправну бездіяльність, у зв`язку із чим звернувся в суд із відповідним позовом.

Перевіряючи правомірність та законність оскаржуваних дій відповідача, які позивач просить визнати протиправними та незаконними, судова колегія виходить з наступного.

Приписами ч.2 ст.19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Положеннями ч.1 ст.1 Виборчого кодексу України (надалі - ВК України) встановлено, що вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.

За правилами п.3 ч.1 ст.3 ВК України, відповідно до Конституції України в Україні проводяться такі типи виборів: місцеві вибори: а) вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим; б) вибори депутатів сільської, селищної, міської ради; в) вибори сільського, селищного, міського голови; г) вибори депутатів районної ради; ґ) вибори депутатів обласної ради; д) вибори депутатів районної у місті ради (у містах, де утворені районні у місті ради).

Положеннями ч.1 ст.20 ВК України встановлено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно ч.1 ст.22 ВК України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

У відповідності до ч.1 ст.196 ВК України, виборчий процес місцевих

виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних

виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та

реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів;

7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих

виборів.

Частиною 3 ст.196 ВК України виборчий процес завершується через 15 днів після офіційного оприлюднення результатів виборів у порядку, передбаченого цим Кодексом.

Відповідно до ч.1 ст.273 КАС України, право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Приписами ч.10 ст.251 ВК України визначено, що пакети з протоколами дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчими бюлетенями, контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також (за наявності) окремими думками членів виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, актами, заявами, скаргами та рішеннями, прийнятими комісією, після закінчення засідання комісії транспортуються до відповідної територіальної виборчої комісії у порядку, визначеному ст.253 цього Кодексу.

Судова колегія зазначає, що порядок транспортування і передачі виборчих документів до територіальної виборчої комісії чітко визначений ст.253 ВК України та Постановою Центральної виборчої комісії Про роз`яснення щодо порядку транспортування виборчих документів з місцевих виборів до територіальних виборчих комісій за №370 від 12.10.2020р..

Так, у відповідності до п.1.1 Постанови Про роз`яснення щодо порядку транспортування виборчих документів з місцевих виборів до територіальних виборчих комісій за №370 від 12.10.2020р., відразу після завершення підрахунку голосів виборців та складання відповідних протоколів з усіх місцевих виборів, голосування на яких організовувалося відповідною дільничною виборчою комісією, пакети з протоколами про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та іншою виборчою документацією (виборчими бюлетенями, контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також (за наявності) окремими думками членів виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, актами, заявами, скаргами та рішеннями, прийнятими комісією) транспортуються до територіальної виборчої комісії, яка встановлює підсумки голосування, а у передбачених Кодексом випадках - до територіальної виборчої комісії, що встановлює результати виборів.

Згідно п.1.12 вказаної Постанови, за своїм бажанням та за наявності місць у відповідному транспортному засобі або іншому транспортному засобі інші члени дільничної виборчої комісії, не зайняті у транспортуванні виборчих документів, кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи місцевих організацій політичних партій, офіційні спостерігачі - суб`єкти відповідного виборчого процесу можуть супроводжувати транспортування виборчих документів.

Відповідно до ч.1 ст.253 ВК України, транспортування документів, зазначених у частині десятій статті 251 цього Кодексу, здійснюється головою або заступником голови дільничної виборчої комісії та іншими двома членами цієї комісії - представниками різних суб`єктів подання кандидатур до складу відповідної дільничної виборчої комісії. Під час транспортування виборчих документів членами дільничної виборчої комісії їх супроводжують поліцейські, а у разі необхідності, за зверненням територіальної виборчої комісії, - співробітники Служби безпеки України, які повинні забезпечити охорону під час транспортування. Інші члени дільничної виборчої комісії, не зайняті у транспортуванні виборчих документів, кандидати, їх довірені особи, уповноважені особи місцевих організацій партій, офіційні спостерігачі за їхнім бажанням можуть також супроводжувати транспортування таких документів. Супроводження таких документів іншими особами забороняється. Під час транспортування документів забороняється розпечатувати пакети з виборчими бюлетенями та іншою документацією.

Під час апеляційного розгляду судовою колегією встановлено, що ні позивач, а ні його представник не виявляли бажання щодо участі у транспортуванні виборчих документів.

Порядок прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією визначений ст.254 ВК України.

Так, відповідно до ч.1,2 ст.254 ВК України, з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.

Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.

У відповідності до ч..37 ст.254 ВК України, виборчі бюлетені з голосами виборців, поданими за кожного з кандидатів у депутати, включених до територіального виборчого списку кожної організації партії, запаковуються у пакети. На пакеті зазначаються назва місцевих виборів, номер територіального виборчого округу, номер виборчої дільниці, назва організації партії, прізвище кандидата та його порядковий номер у територіальному виборчому списку організації партії, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Положеннями ч.38 ст.254 ВК України встановлено, що виборчі бюлетені з голосами виборців, які підтримали увесь територіальний виборчий список від організації партії, не підтримавши окремого кандидата у депутати, запаковуються у пакет. На пакеті зазначаються назва місцевих виборів, номер територіального виборчого округу, номер виборчої дільниці, назва організації партії, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Відповідно до ч.39 ст.254 ВК України, пакети з виборчими бюлетенями, зазначені у частинах тридцять сьомій та тридцять восьмій цієї статті, з голосами виборців, які підтримали територіальний виборчий список кожної організації партії, запаковуються в один паперовий пакет. На пакеті зазначаються назва місцевих виборів, номер територіального виборчого округу, номер виборчої дільниці, назва відповідної організації партії, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Згідно ч.4 ст.254 ВК України, при прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами.

У відповідності до ч.5 ст.254 ВК України, за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:

- врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

- зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";

- провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку,

встановленому цим Кодексом.

Відповідно до ч.9 ст.254 ВК України, за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

Згідно ч.10 ст.254 ВК України, в разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.

Апеляційним судом під час розгляду даної справи, було досліджено відеозаписи, з яких вбачається, що на безперервному засіданні Тарутинської СТВК Болградського району, яке відбулось 26.10.2020р. відбувся прийом виборчої документації та протоколів з виборів кандидатів в депутати Одеської обласної ради, Болградської районної ради, кандидатів на посаду Тарутинського селищного голови, кандидатів в депутати Тарутинської селищної ради від дільничної виборчої комісії №510850, що підтверджується витягом із протоколу безперервного засідання Тарутинської СТВК. Під час того, як члени ТВК виймали пакети з виборчими бюлетенями з мішків, дільничної виборчої комісії №510850 виявилось, що виборчі бюлетені з голосами виборців, поданими за кожного з кандидатів у депутати кожної організації партії запаковані у пакети окремо, виборчі бюлетені з голосами виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список від кожної організації партії, не підтримавши окремого кандидата у депутати та виборчі бюлетені з голосами виборців, які підтримали одного з кандидатів на посаду Тарутинського селищного голови, запаковані у пакети окремо.

При цьому, усі вищевказані пакети не були запаковані в один паперовий пакет для кожної організації партії, тобто цілісність пакетів було порушено.

Окрім того, з наданого відеозапису вбачається, що мішки з пакетами дільничної виборчої комісії №510850 не були опломбовані, а просто зав`язані.

Що стосується наданих СТВК фотознімків, що нібито мішки виборчої дільниці №510850 були опломбовані, то судова колегія зазначає, що даний факт спростовується наданим відеозаписом. Крім того, надані фотознімки не мають відмітки дати та часу, коли саме вони зроблені.

Також, судовою колегією встановлено та підтверджено під час апеляційного розгляду, що із витягу з протоколу безперервного засідання Тарутинської СТВК від 26.10.2020р. (21 год. 07хв.) вбачається, що в процесі розгляду протоколів Дільничної виборчої комісії №510850 з виборів кандидатів в депутати Тарутинської селищної ради були виявлені численні арифметичні помилки.

Аналізуючи вищевказане, судова колегія вважає, що Тарутинською СТВК порушено порядок прийняття та розгляду виборчих документів дільничної виборчої комісії №510850, оскільки СТВК встановивши вказані порушення мала б повернути до дільничної виборчої комісії документацію для належного оформлення та відповідного підрахунку.

Враховуючи вищевикладене, судова колегія приходить до висновку, що Тарутинською СТВК вчинено протиправну бездіяльність щодо прийняття та розгляду виборчої документації дільничної виборчої комісії №510850, яка була оформлена неналежним чином, а тому, беручи до уваги зміст та характер позовних вимог, суд вважає за необхідне зобов`язати Тарутинську СТВК повторно провести перерахунок голосів виборців дільничної виборчої комісії №510850 щодо виборів на посаду селищного голови.

При цьому, судова колегія зазначає, що позивач не може ставити питання про перерахунок усіх виборчих бюлетенів дільничної виборчої комісії №510850, оскільки порушення були встановлені щодо прав позивача, як кандидата на посаду селищного голови.

Вирішуючи спір по суті, суд першої інстанції уваги на вказані обставини не звернув, належної оцінки не дав та дійшов помилкового висновку про задоволення позовних вимог.

Виходячи з наведеного, судова колегія вважає за необхідне рішення суду першої інстанції скасувати, прийняти по справі нову постанову про часткове задоволення адміністративного позову.

Окрім того, Тарутинської СТВК Болградського району Одеської області не сплачено судовий збір за подачу апеляційної скарги, у зв`язку із чим він підлягає стягненню із апелянта.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.246,315,317 КАС України, колегія суддів,-

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Тарутинської селищної територіальної виборчої комісії Болградського району Одеської області - задовольнити частково.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2020р. - скасувати.

Прийняти по справі нову постанову, якою адміністративний позов кандидата на посаду Тарутинського селищного голови Болградського району Одеської області ОСОБА_1 до Тарутинської селищної територіальної виборчої комісії Болградського району Одеської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Дільничної виборчої комісії №510850 про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання провести повторний підрахунок голосів виборців дільниці №510850 - задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Тарутинської СТВК Болградського району Одеської області щодо прийняття та розгляду виборчої документації дільничної виборчої комісії №510850 стосовно виборів на посаду селищного голови.

Зобов`язано Тарутинську СТВК Болградського району Одеської області провести повторний підрахунок голосів виборців дільниці №510850 щодо виборів на посаду селищного голови.

Стягнути з Тарутинської селищної територіальної виборчої комісії Болградського району Одеської області (66500, Одеська обл., Тарутинський р-н, смт.Тарутине, вул.Широка, буд.1, код ЄДРПОУ 43802021) на користь Державного бюджету України (отримувач коштів - ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 37993783; банк отримувача Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача - UA908999980313111256000026001; код класифікації доходів бюджету - 22030106) несплачений судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 3 153грн..

Постанова набирає законної сили з моменту постановлення, остаточна та оскарженню не підлягає.

Головуючий: Ю.М. Градовський

Судді: А.В. Крусян

О.В. Яковлєв

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.11.2020
Оприлюднено04.11.2020
Номер документу92596712
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/11472/20

Постанова від 03.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 01.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 01.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Рішення від 29.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Тарасишина О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні