Рішення
від 30.10.2020 по справі 480/7412/20
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 жовтня 2020 року Справа № 480/7412/20

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Шевченко І.Г.,

за участю секретаря судового засідання - Мельник О.П.,

представника позивача - Ващенка В.О.,

представника відповідача - Міщенко М.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом Сумської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" до Ковпаківської районної у місті Сумах територіальної виборчої комісії Сумського району Сумської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

Сумська обласна організація політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" (далі - позивач, СОО ПП ЗА МАЙБУТНЄ ), з урахуванням уточнення позовної заяви, у зв`язку з допущенням технічної описки (а.с.52) звернулася до суду з позовною заявою до Ковпаківської районної у місті Сумах територіальної виборчої комісії Сумського району Сумської області (далі - відповідач, Ковпаківська районна в м. Сумах ТВК), в якій просила:

- визнати протиправною та скасувати постанову відповідача № 17 від 28.10.2020;

- визнати дії дільничних виборчих комісій з місцевих виборів звичайних виборчих дільниць №590978, № 590965, № 590966, № 590969 щодо внесення недостовірних відомостей до протоколів від 26.10.2020 про підрахунок голосів виборців на вказаних дільницях з виборів кандидатів у депутати Сумської міської ради такими, що не відповідають вимогам законодавства (є протиправними), та скасувати відповідні протоколи від 26.10.2020 про підрахунок голосів;

- зобов`язати Ковпаківську у місті Сумах територіальну виборчу комісію Сумського району Сумської області проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях №590978, №590965, №590966 та №590969 з виборів депутатів Сумської міської ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

Свої вимоги мотивував тим, що на порушення ст.250 Виборчого кодексу України, при підрахунку голосів деякі бюлетені, котрі були заповнені належним чином та явно свідчили про волевиявлення виборця, віднесено до недійсних через помарки або ж описки, котрі малися на бюлетені (риски, точки і т.п.), у зв`язку з чим комісією враховано як недійсні, та фактично скасовано явне волевиявлення виборця.

Такі протиправні дії, вважає позивач, ставлять під сумнів достовірність результатів підрахунку голосів виборців, відомості щодо яких внесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №590978, №590965, №590966 та №590969 з виборів депутатів до Сумської міської ради. У зв`язку з зазначеними порушеннями офіційними спостерігачами від СОО ПП ЗА МАЙБУТНЄ складені відповідні акти про порушення.

Враховуючи систематичність порушень, позивачем у відповідності до ст.65 Виборчого кодексу України та у строк встановлений ст.66 Виборчим кодексом України, 27.10.2020, тобто не пізніше наступного дня після прийняття відповідного рішення дільничними виборчими комісіями, була подана відповідна скарга до відповідача на дії виборчих комісій, однак, територіальна виборча комісія, не розглянувши по суті подану скаргу, та не впевнившись в законності внесених даних до протоколів дільничних виборчих комісій, порушила права виборців та права кандидатів, а тому позивач вважає, що оскаржувана постанова підлягає скасуванню.

Ухвалою суду від 29.10.2020 було залишено без розгляду позовну заяву в частині вимог про: визнання протиправними дій дільничних виборчих комісій з місцевих виборів звичайної виборчої дільниці №№590978, 590965, 590966, 590969, щодо внесення недостовірних відомостей до протоколів від 26.10.2020 про підрахунок голосів виборців на вказаних дільницях з виборів кандидатів у депутати Сумської міської ради та скасування відповідних протоколів зазначених дільниць від 26.10.2020 про підрахунок голосів.

Ухвалою суду від 29.10.2020 прийнято позовну заяву про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії до розгляду, відкрито провадження у справі, призначено справу до розгляду по суті у судовому засіданні на 30.10.2020 о 14-00 год., визначено розгляд справи проводити за правилами розгляду термінових адміністративних справ, передбачених ст.273 Кодексу адміністративного судочинства України. Також даною ухвалою витребувано у відповідача, зокрема, витяг з протоколу засідання Ковпаківської районної у місті Сумах ТВК, в якому зафіксовано факт прийняття комісією виборчих документів від дільничних виборчих комісій виборчих дільниць № 590978, № 590965, № 590966 та №590969 та інші докази, які стали підставою для прийняття оскаржуваної постанови.

30.10.2020 представником відповідача подано відзив на позову заяву, разом з витребуваними судом доказами. У відзиві представник просив відмовити у задоволенні позовної заяви та відмітив, що у відповідності до ст.254 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія на своєму безперервному засіданні, яке розпочалося о 20-00годині 25.10.2020 проводила прийняття та розгляд документів дільничних виборчих комісій. При прийнятті документів дільничних виборчих комісії №590978, №590965, №590966 та №590969 було перевірено комплектність та цілісність упаковки, встановлено відсутність скарг про порушення вимог Виборчого кодексу України. Дані протоколи було проголошено на засіданні у присутності різних суб`єктів виборчого процесу. Виборча документація була прийнята та у супроводі представника поліції поміщена під охорону в окреме приміщення. За результатами розгляду документів було прийнято рішення врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, як це передбачено ч.5 ст. 254 Виборчого кодексу України. Нормами Виборчого кодексу України не передбачено зміну рішення, прийнятого за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії, у зв`язку з отриманням скарги на дії такої комісії після прийняття рішення. У зв`язку з чим, керуючись ст.66 Виборчого кодексу України вважає, що оскаржувана постанова відповідає вимогам Виборчого кодексу України.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив суд їх задовольнити з підстав, викладених у позові.

Представник відповідача проти позову заперечувала та просила суд відмовити у задоволенні позову, з підстав, викладених у відзиві.

Заслухавши представників сторін, дослідивши наявні матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи та об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

У судовому засіданні встановлено, що постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року № 795-IX чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів призначено на 25 жовтня 2020 року.

24.09.2020 СОО ПП ЗА МАЙБУТНЄ було прийнято постанову №26 Про реєстрацію кандидатів у депутати Сумської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків СОО ПП ЗА МАЙБУТНЄ , на місцевих виборах 25 жовтня 2020р. (а.с.34).

26.10.2020, о 05год 00хв, о 17год 30хв, о 07год 00хв, о 06год 00хв, офіційними спостерігачами від СОО ПП ЗА МАЙБУТНЄ ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , були складені акти про порушення Виборчого кодексу України на чотирьох виборчих дільницях №590978, №590965, №590966 та №590969 (а.с.6-9).

27.10.2020 представником позивача була подана скарга на дії дільничних виборчих комісій виборчих дільниць №590978, №590965, №590966 та №590969, що мали місце під час підрахунку голосів на виборчих дільницях 26.10.2020 (а.с.35-36).

28.10.2020 відповідачем на засіданні комісії о 16год 40хв була прийнята постанова №17, якою подану скаргу позивача було залишено без розгляду (а.с.37).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

На виконання частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у справах про оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, визначає та регулює Виборчий кодекс України.

Вимоги щодо порядку оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу закріплені у Розділі ХІ Виборчого кодексу України.

Так, відповідно до ч.ч.1,3,7 ст.63 Виборчого кодексу України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії. Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до відповідної виборчої комісії, а також розгляд скарг та прийняття рішення виборчою комісією здійснюються в порядку, визначеному цим Кодексом. Питання розгляду скарг виборчими комісіями, не врегульовані цим Кодексом, визначаються Центральною виборчою комісією.

До територіальної виборчої комісії, яка встановлює підсумки голосування з відповідних місцевих виборів, може бути подана скарга на рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії, яка забезпечує організацію і проведення відповідних місцевих виборів (ч.4 ст. 65 Виборчого кодексу України).

Керуючись вказаною нормою позивач скористався своїм правом та подав відповідну скаргу на дії дільничних виборчих комісій, що мали місце 26.10.2020 під час підрахунку голосів на виборчих дільницях №590978, №590965, №590966 та №590969 (а.с.35-36).

При цьому, процедура розгляду скарг визначена, зокрема, ст.70 Виборчого кодексу України та Розділом 8 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральною виборчою комісією від 21.08.2020 №192 (далі - Порядок розгляду скарг №192), відповідно до яких скарга, оформлена з додержанням вимог цього Кодексу, розглядається відповідною виборчою комісією на її засіданні, на яке, зокрема, запрошується суб`єкт звернення зі скаргою. З позову вбачається, що представники позивача були зареєстровані перед початком засідання 28.10.2020 та зауважень щодо вказаних обставин представник позивача в судовому засіданні не зазначав.

За приписами п.п.10.1, 10.2 Порядку розгляду скарг №192, ч.1 ст. 72 Виборчого кодексу України, рішення виборчої комісії повинно бути законним і обґрунтованим. За результатами розгляду скарги виборча комісія на засіданні ухвалює рішення у формі постанови.

У той же час, відповідно до ч.2 ст. 72 Виборчого кодексу України перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення: 1) чи подано скаргу належним суб`єктом звернення зі скаргою, визначеним цим Кодексом; 2) чи віднесено цим Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб`єкт розгляду скарги); 3) чи дотримано суб`єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені цим Кодексом.

У свою чергу згідно із ч.ч.4, 6,7 ст.66 Виборчого кодексу України, п.4.3 Порядку розгляду скарг №192 обчислення строку оскарження починається з наступного дня після дня прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності, які оскаржуються. Строк подання скарги продовженню або поновленню не підлягає, крім випадку повторного подання скарги після усунення її недоліків не пізніше наступного дня після дня її повернення суб`єктом розгляду скарги без розгляду відповідно до частини першої статті 68 цього Кодексу. Днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги виборчою комісією.

Відповідно до ч.3 ст. 72 Виборчого кодексу України, п. 10.6 Порядку розгляду скарг №192 виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана неналежним суб`єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб`єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених цим Кодексом.

Як вбачається з оскаржуваної постанови, підставою для її прийняття стало подання позивачем скарги саме без дотримання строків звернення зі скаргою, встановлених частиною 3 статті 66 Виборчого кодексу України.

Представник позивача вважає, що даний строк пропущений не був, оскільки скарга подана 27.10.2020, тобто на наступний день після вчинення дій, які оскаржувались, як це і передбачено ст.66 Виборчого кодексу України, а протокол Ковпаківської районної в м. Сумах ТВК ще не закрито, а тому час прийняття відповідною виборчою комісією виборчих документів такої виборчої комісії ще не закінчився.

Дійсно, матеріалами справи підтверджено, що скарга позивача на дії дільничних виборчих комісій, що мало місце 26.10.2020, була подана 27.10.2020 (а.с.6-9,35-36).

Однак, доводи представника позивача про не пропущення ним строку для подання скарги, суд вважає помилковими, оскільки відповідно до ч.3 ст. 66 Виборчого кодексу України скарга щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів виборчих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, встановлення підсумків голосування та/або під час транспортування виборчих документів, може бути подана до виборчої комісії не пізніше наступного дня після дня прийняття рішення, вчинення дії або бездіяльності, але не пізніше часу прийняття відповідною виборчою комісією виборчих документів такої виборчої комісії відповідно до цього Кодексу. Схожі норми зазначені і в пп.4.2 Порядку розгляду скарг №192.

При цьому варто відмітити, що скарга щодо порушення, яке мало місце в день голосування, під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, встановлення підсумків голосування у відповідному виборчому окрузі (частині виборчого округу) та/або під час транспортування виборчих документів, що надійшла на момент прийняття документів дільничної (окружної, територіальної) виборчої комісії, повинна бути розглянута до ухвалення відповідною виборчою комісією рішення щодо прийняття таких виборчих документів (п.8.8 Порядку розгляду скарг №192).

Системний аналіз вказаних норм свідчить про те, що за загальним правилом скарга, зокрема, щодо дій виборчої комісії, що мали місце під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, може бути подана до виборчої комісії не пізніше наступного дня після дня вчинення дії. У той же час, є особливості, - подання скарги не пізніше ЧАСУ ПРИЙНЯТТЯ відповідною виборчою комісією ВИБОРЧИХ ДОКУМЕНТІВ такої виборчої комісії відповідно до цього Кодексу. Тобто дана норма визначає закінчення строку подання такої скарги, з яким пов`язує - саме час прийняття виборчою комісією виборчих документів виборчої комісії, але не закриття протоколу засідання (в даному випадку відповідача), яке розпочалось ще 25.10.2020 та триває і до сьогодні, як вважає представник позивача

У судовому засіданні встановлено, що протоколи дільничних виборчих комісії №590978, №590966, №590969, та №590965 були прийняті відповідачем ще 26.10.2020, подані до відповідача о 06год 44хв, о 07год 05хв, о 10год 40хв, о 15год 00хв. (а.с.55-56), а скарга на дії зазначених комісій була подана лише 27.10.2020, тобто вже після прийняття Ковпаківською районною в м. Сумах ТВК відповідних виборчих документів від дільничних виборчих комісії, тобто з пропуском строку, встановленого ч.3 ст. 66 Виборчого кодексу України.

Як вже зазначено вище, згідно із ч.3 ст. 72 Виборчого кодексу України, п. 10.6 Порядку розгляду скарг №192 виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана з порушенням строків оскарження, встановлених цим Кодексом.

Враховуючи встановлені судом обставини у справі та досліджені докази, суд приходить до висновку, що оскаржувана постанова прийнята з додержанням вимог Виборчого кодексу України, Порядку розгляду скарг №192, вона відповідає критеріям правомірності, визначених в ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, а відтак, суд не вбачає підстав для задоволення позову та вважає необхідним у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.

Враховуючи, що у задоволенні позову відмовлено, розподіл судових витрат, понесених позивачем, згідно ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України не здійснюється.

Керуючись ст.ст.90, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 250, 255, 273, 295, 297, п.15.5 Розділу VІІ Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позовної заяви Сумської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" (40000, м.Суми, вул.Воскресенська, буд.7, код ЄДРПОУ 43540318) до Ковпаківської районної у місті Сумах територіальної виборчої комісії Сумського району Сумської області (40000, м.Суми, майдан Незалежності, буд.2, кабінет 135, код ЄДРПОУ 43831356) про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії - відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом двох днів з дня його проголошення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Суддя І.Г. Шевченко

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.10.2020
Оприлюднено01.11.2020
Номер документу92536926
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —480/7412/20

Постанова від 02.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Ухвала від 01.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Ухвала від 01.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Рішення від 30.10.2020

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

І.Г. Шевченко

Ухвала від 29.10.2020

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

І.Г. Шевченко

Ухвала від 29.10.2020

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

І.Г. Шевченко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні