ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 жовтня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/3320/20 14 год. 50 хв.
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Ковбій О.В.,
при секретарі: Калівошко В.В.,
за участі: представника позивача -
представника відповідача -
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Херсонської регіональної організації Політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!" до Корабельної районної у місті Херсоні територіальна виборча комісія Херсонської області третя особа - Дільнична виборча комісія з місцевих виборів №650722 Корабельного району м. Херсона Херсонської області про визнання протиправним та скасування рішення Комсомольської районної у місті Херсоні територіальної виборчої комісії та зобов`язання провести повторний підрахунок голосів у територіальному виборчому окрузі №4 на виборчій дільниці 650722,
встановив:
Після 17:00 год. 29.10.2020 року до Херсонського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Херсонської регіональної організації Політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!" (далі - позивач, ХРОПП) до Корабельної районної у місті Херсоні територіальної виборчої комісії (далі - відповідач, Корабельна РТВК), третя особа - дільнична виборча комісія з місцевих виборів №650722 Корабельного району м. Херсона Херсонської області (далі - третя особа, ДВК), в якій, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, заявленої в судовому засіданні 30.10.2020 року, позивач просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Корабельної районної у місті Херсоні територіальної виборчої комісії, яким враховано відомості уточненого протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці номер 650722 з виборів депутатів Херсонської міської ради Херсонського району Херсонської області у територіальному виборчому окрузі номер 4, який підписано 26 жовтня 2020 року;
- зобов`язати Корабельну районну у місті Херсоні територіальну виборчу комісію провести повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Херсонської міської ради Херсонського району Херсонської області у територіальному виборчому окрузі номер 4 на виборчій дільниці 650722 в порядку встановленому Виборчим кодексом України.
Позовні вимоги ХРОПП обґрунтовує тим, що 26.10.2020 року Корабельна РТВК в порушення ч.10 ст. 254 Виборчого кодексу України врахувала відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №650722 з виборів депутатів Херсонської міської ради Херсонського району Херсонської області у територіальному виборчому окрузі номер 4, який підписано 26 жовтня 2020 року замість того щоб прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому ВК України. Необхідність комісії діяти саме в зазначений позивачем спосіб ХРОПП обґрунтовує тим, що пакети з виборчими бюлетенями надійшли до Корабельної РТВК з ознаками розпечатування пакетів із запакованими документами.
Позивач вважає оскаржуване рішення відповідача протиправним і таким, що порушує його права як суб`єкта виборчого процесу, а тому звертається до суду з цим позовом.
Ухвалою суду від 29 жовтня 2020 року вказана заява була залишена без руху, позивачу надано строк на усунення недоліків.
30.10.2020 року недоліки позовної заяви були усунуті позивачем, у зв`язку з чим ухвалою суду від 30.10.2020 року відкрито провадження у справі, визначено розглядати її з повідомленням (викликом) сторін з особливостями, визначеними ст. 273 КАС України.
Крім того, ухвалою суду залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору дільничну виборчу комісію з місцевих виборів №650722 Корабельного району м. Херсона Херсонської області, зобов`язано відповідача надати додаткові докази у справі, визначено відповідачу та третій особі строк на подачу відзиву на позов.
Судове засідання призначено на 30.10.2020 року о 15:00 год.
На виконання вимог ч.1 ст. 273 КАС України, які кореспондуються з приписами ч.4 ст. 63 ВК України суд повідомив виборчу комісію та Центральну виборчу комісію про відкриття провадження у справі, що підтверджується наявними в справі доказами.
Про відкриття провадження у справі, дату, час та місце судового розгляду учасники повідомлені шляхом направлення в їх адресу (засобами електронної пошти) ухвали суду від 30.10.2020 року. Додатково про зазначене сторони повідомлені засобами телефонного зв`язку, що узгоджується з приписами ст. 268 КАС України та підтверджено наявними в матеріалах справи телефонограмами та роздрукованими електронними листами.
У встановлений судом строк відзиву на позов відповідачем не надано, що має наслідком прийняття рішення за наявними у справі матеріалами.
В судове засідання, призначене на 30.10.2020 року о 15:00 год., з`явились представники позивача та відповідача у справі.
Отримавши в судовому засіданні копію витягу з протоколу Корабельної РТВК, представник позивача уточнив заявлені позовні вимоги. Проти задоволення заявленого клопотання представник відповідача не заперечувала. З урахуванням чого, протокольною ухвалою суду, судом прийнято заявлене уточнення.
Також, представник позивача просив вважати правильною назвою відповідача: Корабельна районна у місті Херсоні територіальна виборча комісія замість помилково зазначеної ним назви: Комсомольська районна у місті Херсоні територіальної виборча комісія .
Протокольною ухвалою суду, занесеною до журналу судового засідання, клопотання представника позивача задоволено.
Через невиконання відповідачем вимог ухвали суду від 30.10.2020 року щодо надання для огляду в судовому засіданні пакетів з бюлетенями з виборів депутатів Херсонської міської ради Херсонського району Херсонської області у територіальному виборчому окрузі номер 4 на виборчій дільниці номер 650722 та щодо забезпечення явки в судове засідання членів Корабельної РТВК, розгляд справи відкладено до 31.10.2020 року.
В судове засідання, призначене на 31.10.2020 року, представники сторін з`явились, представник позивача заявлені позовні вимоги підтримав з огляду на правову позицію наведену в позовній заяві.
Представниця відповідача проти задоволення позовних вимог заперечувала, посилаючись на доводи надані в судовому засіданні.
Представник третьої особи в судове засідання не з`явився, про дату, час та місце судового розгляду повідомлений завчасно та належним чином.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.
Постановою від 15.07.2020 № 795-ІХ "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" Верховна Рада України призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.
08.08.2020 постановою Центральної виборчої комісії № 160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" у зв`язку з прийняттям Верховною Радою України постанови від 17.07.2020 № 807-ІХ "Про утворення та ліквідацію районів", призначено перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року, а постановою від 14.08.2020 № 176 "Про призначення перших виборів депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року" - перші вибори депутатів районних рад.
23.03.2020 року, згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зареєстровано Херсонську регіональну організацію Політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!" (номер запису: 14991020000023284).
З позову, витягу з протоколу Корабельної районної у місті Херсоні територіальної виборчої комісії Херсонської області про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської міської ради, та з показів свідків допитаних в судових засіданнях 30.10.2020 року та 31.10.2020 року встановлено, що 26.10.2020 року в період часу з 03:00 год. до 06:00 год. ранку (точний час різниться в показах свідків та поясненнях сторін), представники дільничної виборчої комісії №650722 з`явились до Корабельної ТВК з наміром здати виборчу документацію, зокрема, протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці номер 650722 з виборів депутатів Херсонської міської ради Херсонського району Херсонської області у територіальному виборчому окрузі номер 4, який підписано 26 жовтня 2020 року та виборчі бюлетені.
Згідно витягу з протоколу Корабельної районної у місті Херсоні територіальної виборчої комісії Херсонської області про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської міської ради (а.с.53), 26.10.2020 року Корабельна РТВК зобов`язала дільничну виборчу комісію №650722 виправити виявлені недоліки протоколу шляхом складання протоколу з позначкою уточнений .
Згідно цього ж витягу з протоколу 27.10.2020 року о 21:35 год. комісією прийнято рішення врахувати відомості уточненого протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №650722 з виборів депутатів Херсонської міської ради.
Позивач вважає зазначене рішення протиправним, у зв`язку з чим звернувся до суду з даним позовом.
Дослідивши матеріали справи та проаналізувавши відповідні норми чинного законодавства суд дійшов наступного.
Статтею 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Водночас згідно із ст.ст. 69, 71 Основного закону народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.
Вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Спеціальним законом, який відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, є Виборчий кодекс України.
Стаття 3 Виборчого кодексу України встановлює типи виборів, які проводяться в Україні: 1) вибори Президента України; 2) вибори народних депутатів України; 3) місцеві вибори: а) вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим; б) вибори депутатів сільської, селищної, міської ради; в) вибори сільського, селищного, міського голови; г) вибори депутатів районної ради; ґ) вибори депутатів обласної ради; д) вибори депутатів районної у місті ради (у містах, де утворені районні у місті ради).
Так, постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року № 795-IX "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю, 25 жовтня 2020 року.
Відповідно до ст. 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Згідно з ч. 1 ст. 21 Виборчого кодексу України виборчий процес кожних виборів, передбачених цим Кодексом, здійснюється на засадах:
1) гарантії реалізації виборчих прав громадян, визначених Конституцією України та цим Кодексом;
2) дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та цим Кодексом;
3) законності та заборони протиправного втручання будь-кого у виборчий процес;
4) політичного плюралізму та багатопартійності;
5) публічності і відкритості виборчого процесу, усіх його процедур з урахуванням обмежень, встановлених законом, належного інформування виборців та інших суб`єктів виборчого процесу;
6) свободи передвиборної агітації, рівного доступу всіх кандидатів і суб`єктів їх висування на відповідних виборах до засобів масової інформації незалежно від їх форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками яких є партії (організації партій);
7) неупередженості органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, закладів, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до кандидатів, партій.
Відповідно приписів ч.1 ст. 273 КАС України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.
Частиною першою статті 22 Виборчого кодексу України передбачено хто є суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
Херсонська регіональна організація Політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!" є регіональною організацією партії, яка висунула кандидатів на відповідних виборах, тобто є суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів, отже наділений правом на оскарження рішення виборчої комісії до суду.
Тобто, позов подано належним суб`єктом звернення.
Щодо суті спірних правовідносин суд зазначає наступне.
Порядок транспортування виборчих документів з місцевих виборів до територіальних виборчих комісій, порядок підготовки таких документів до транспортування встановлений ст. 250 ВК України та Роз`ясненнями щодо порядку транспортування виборчих документів з місцевих виборів до територіальних виборчих комісій, які є додатком до постанови Центральної виборчої комісії від 12 жовтня 2020 року № 370 (далі - Роз`яснення №370).
Відповідно ч.2 ст. 250 ВК України, які є аналогічними п.1.1 Роз`яснень №370, підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів завершується складанням протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів в порядку, визначеному статтею 251 цього Кодексу.
Дільнична виборча комісія запаковує опрацьовані виборчі документи у пакети. Пакет з виборчими документами заклеюється, на пакеті робиться напис, який вказує на кількість та вид запакованих документів, а також зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.
Виборчі бюлетені з голосами виборців, поданими за кожного з кандидатів у депутати, включених до територіального виборчого списку кожної організації партії, запаковуються у пакети. На пакеті зазначаються назва місцевих виборів, номер територіального виборчого округу, номер виборчої дільниці, назва організації партії, прізвище кандидата та його порядковий номер у територіальному виборчому списку організації партії, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії. (ч.37 ст. 250 ВК України)
Виборчі бюлетені з голосами виборців, які підтримали увесь територіальний виборчий список від організації партії, не підтримавши окремого кандидата у депутати, запаковуються у пакет. На пакеті зазначаються назва місцевих виборів, номер територіального виборчого округу, номер виборчої дільниці, назва організації партії, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії. (ч.38 ст. 250 ВК України)
Відповідно ч.39 ст. 250 ВК України пакети з виборчими бюлетенями, зазначені у частинах тридцять сьомій та тридцять восьмій цієї статті, з голосами виборців, які підтримали територіальний виборчий список кожної організації партії, запаковуються в один паперовий пакет. На пакеті зазначаються назва місцевих виборів, номер територіального виборчого округу, номер виборчої дільниці, назва відповідної організації партії, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.
Пакети з виборчою документацією транспортуються в порядку, встановленому статтею 253 цього Кодексу, до територіальної виборчої комісії, яка встановлює підсумки голосування, а у випадках, передбачених цим Кодексом, - до територіальної виборчої комісії, що встановлює результати виборів, відразу після завершення підрахунку голосів виборців та складання відповідних протоколів з усіх місцевих виборів, які організовувалися відповідною дільничною виборчою комісією.(ч.2 ст. 250 ВК України)
Згідно п.1.7 Роз`яснення №370 - до відповідної територіальної виборчої комісії, крім виборчих документів, передбачених пунктом 1.6 цього Роз`яснення, доставляються також запаковані в окремі пакети відповідно до частини чотирнадцятої статті 242, частин шостої, десятої, п`ятнадцятої, двадцять шостої, тридцятої, тридцять сьомої - тридцять дев`ятої, сорок другої статті 250, частини десятої статті 251 Кодексу … пакети з виборчими бюлетенями з написами: прізвища та ініціалів кандидата в депутати та його порядкового номера в територіальному виборчому списку місцевої організації політичної партії; назви місцевої організації політичної партії, увесь територіальний виборчий список від якої виборці підтримали, не підтримавши окремого кандидата в депутати, з голосами виборців, які підтримали територіальний виборчий список кожної місцевої організації політичної партії, запаковуються в один пакет. На пакеті зазначаються назва місцевих виборів, номер територіального виборчого округу, номер виборчої дільниці, назва відповідної місцевої організації політичної партії, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.
Таким чином, за результатом опрацювання виборчої документації дільнична виборча комісія має в передбачений ВК України та наведеним Роз`ясненням спосіб здійснити пакування виборчої документації, яка у випадку з виборчими бюлетенями, зазначеними у частинах тридцять сьомій та тридцять восьмій ст. 250 ВК України, з голосами виборців, які підтримали територіальний виборчий список кожної організації партії, запаковуються в один паперовий пакет. На пакеті зазначаються назва місцевих виборів, номер територіального виборчого округу, номер виборчої дільниці, назва відповідної організації партії, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.
Відповідно положень ч.10 ст.254 ВК України, у разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.
Наведена норма ВК України є імперативною, абсолютно визначеною нормою права, яка не передбачає інших варіантів поведінки територіальної виборчої комісії або умов за яких наслідки, передбачені нормою не застосовуються.
Тобто, наявність ознак розпечатування пакетів із запакованими документами має передбачений законом наслідок у вигляді обов`язку комісії прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.
Отже, з`ясуванню в даній справі підлягає те, чи містили пакети з виборчою документацією дільничної виборчої комісії ознаки розпечатування. Зазначене є предметом доказування.
Відповідно ч.2 ст. 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Згідно з приписами ч.ч. 1,2 ст. 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Ці дані встановлюються такими засобами:
1) письмовими, речовими і електронними доказами;
2) висновками експертів;
3) показаннями свідків.
З метою з`ясування обставин, що підлягають встановленню у справі, судом в засіданнях 30.10.2020 року та 31.10.2020 року допитано в якості свідків: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 .
Допитаний в якості свідка ОСОБА_5 повідомив суд, що він є членом Корабельної ТВК, до обов`язків якого безпосередньо входило приймання виборчої документації від дільничної виборчої комісії. З приводу документації від дільничної виборчої комісії №650722 зазначив, що у зв`язку з втомою (на момент прийняття документації вже знаходився в приміщенні ТВК більше 12 годин), обставин прийняття документів не пам`ятає.
Допитаний в якості свідка ОСОБА_3 повідомив суд, що він є членом Корабельної ТВК, до обов`язків якого входило пропуск осіб до приміщення ТВК. З приводу документації від дільничної виборчої комісії №650722 зазначив, що не бачив на пакетах листів підписами членів дільничної виборчої комісії та печаткою комісії, проте, не виключив їх наявність з того боку пакування, який йому видно не було. Зазначив, що пакування виборчої документації не було таким, що унеможливлює її розпакування без видимих ознак втручання.
Допитаний в якості свідка ОСОБА_4 повідомив суд, що він є членом Корабельної ТВК, до обов`язків якого безпосередньо входило приймання виборчої документації від дільничної виборчої комісії. З приводу документації від дільничної виборчої комісії №650722 стверджував про повну відповідність її пакування вимогам ст. 250 ВК України.
Допитана в якості свідка ОСОБА_1 повідомила суд, що вона є кандидатом в депутати на місцевих виборах. Була присутня під час передачі виборчої документації від дільничної виборчої комісії №650722 до ТВК. Вказала, що на пакетах з виборчою документацією зазначеної ДВК були відсутні печатка ДВК та підписи її членів.
Допитана в якості свідка ОСОБА_2 повідомила суд, що вона є кандидатом в депутати на місцевих виборах. Була присутня під час передачі виборчої документації від дільничної виборчої комісії №650722 до ТВК. Вказала, що на пакетах з виборчою документацією зазначеної ДВК були відсутні печатка ДВК та підписи її членів.
Аналізуючи надані свідками покази, суд підсумовує, що фактично ОСОБА_2 та ОСОБА_1 підтвердили відсутність на пакетах з виборчою документацією дільничної виборчої комісії №650722 печатки ДВК та підписів її членів.
ОСОБА_4 стверджував про протилежне, а покази свідків ОСОБА_3 та ОСОБА_5 не мають жодного доказового значення, оскільки свідки не змогли ані підтвердити, ані спростувати обставин, що підлягають доказуванню в даній справі.
Таким чином, двоє свідків свідчать про відсутність на пакетах з виборчою документацією дільничної виборчої комісії №650722 печатки ДВК та підписів її членів, один свідчить про протилежне.
З метою з`ясування обставин, що підлягають встановленню у справі, судом також ухвалою від 30.10.2020 року зобов`язано відповідача, окрім іншого, надати суду для огляду в судовому засіданні пакети з бюлетенями з виборів депутатів Херсонської міської ради Херсонського району Херсонської області у територіальному виборчому окрузі номер 4 на виборчій дільниці номер 650722.
Цією ж ухвалою зобов`язано Корабельну ТВК забезпечити явку в судове засідання, призначене на 30.10.2020 року, не менше трьох членів цієї виборчої комісії для надання показів з приводу обставин даної справи.
В судовому засіданні 30.10.2020 року представником відповідача зазначено, що вона не помітила вимог ухвали суду в частині забезпечення явки свідків, а в частині надання для огляду в судовому засіданні пакетів з бюлетенями ухвала суду не виконана через неможливість за короткий час організувати їх транспортування до суду. Зобов`язалась виконати зазначені вимоги суду на наступне судове засідання. Наведене стало підставою для відкладення судового розгляду.
В судове засідання, призначене на 31.10.2020 року, представник відповідача забезпечила явку свідків, проте вимога суду щодо надання пакетів з бюлетенями з виборів депутатів Херсонської міської ради Херсонського району Херсонської області у територіальному виборчому окрузі номер 4 на виборчій дільниці номер 650722 залишилась не виконаною.
Підставами невиконання представник зазначила те, що 30.10.2020 року Корабельна ТВК, отримавши відповідну ухвалу суду, знаючи про повторну протокольну ухвалу суду аналогічного змісту, постановлену в судовому засідання 30.10.2020 року (представник відповідача вказала, що вона повідомила членів комісії про вимоги суду), прийняла рішення про опечатування до 10:00 год. 02.11.2020 року кімнати, де знаходяться запитані судом докази.
Наведене, на думку представника відповідача, унеможливлює надання суду необхідних документів.
Також, представниця в судовому засіданні зазначила, що їй легше понести стягнення накладене судом через неподання доказів, ніж надати їх суду.
Надаючи оцінку такій поведінці Корабельної ТВК, суд виходить з наступного.
Так, згідно п.1 ч.4 ст. 38 ВК України член виборчої комісії зобов`язаний додержуватися Конституції України, цього Кодексу та законів України з питань підготовки і проведення виборів, що зобов`язує кожного члена комісії окремо та комісію як колегіальний орган в цілому діяти в межах повноважень, в порядку та у спосіб передбачений законом.
Окрім викладеного, п.7 ч.1 статті 4 КАС України містить визначення поняття суб`єкта владних повноважень, згідно якого суб`єктом владних повноважень є орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
Територіальна виборча комісія, відповідно положень ст. 206 ВК України на період здійснення своїх повноважень наділена переліком владно-управлінських функцій, згідно з ч.14 ст.36 ВК України рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов`язковим для виконання.
Тобто, територіальна виборча комісія підпадає під визначення суб`єкта владних повноважень в розумінні КАС України, що зобов`язує її діяти з дотриманням приписів ч.2 ст.2 КАС України, зокрема на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
Статтею 129-1 Конституції України передбачено, що суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку.
Відповідно ч.2 ст. 14 КАС України, судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.
Будь-яка особа, у якої знаходиться доказ, повинна видати його на вимогу суду (ч.6 ст.80 КАС України).
Особи, які не мають можливості подати доказ, який витребує суд, або не мають можливості подати такий доказ у встановлені строки, зобов`язані повідомити про це суд із зазначенням причин протягом п`яти днів з дня вручення ухвали (ч.7 ст.80 КАС України).
Згідно ч.9 ст.80 КАС України, у разі неподання суб`єктом владних повноважень витребуваних судом доказів без поважних причин або без повідомлення причин суд, залежно від того, яке ці докази мають значення, може визнати обставину, для з`ясування якої витребовувався доказ, або відмовити у її визнанні, або розглянути справу за наявними в ній доказами, а у разі неподання доказів позивачем - також залишити позовну заяву без розгляду.
В даному конкретному випадку, обов`язковим до виконання судовим рішенням відповідачу - суб`єкту владних повноважень встановлено зобов`язання. Про існування такого зобов`язання суд двічі повідомляв відповідача. Проте, не зважаючи на викладене в порушення наведених приписів Конституції та кодифікованого закону України, відповідач вимоги ухвали суду не виконав, створив штучні перешкоди в отриманні судом доказів.
Таким чином, підстави ненадання доказів комісії не можуть бути визнані судом поважними.
Приймаючи остаточне рішення суд враховує наступне. Так, відповідно ч.1 ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідачу ухвалою суду від 30.10.2020 року була надана можливість заявити, щонайменше трьох свідків на підтвердження обставин, з яких Корабельна ТВК заперечує роти позову.
Натомість лише один з трьох свідків, обраних відповідачем, вказав на відповідність отриманих пакетів вимогам ст. 250 ВК України та наявність пакування, що унеможливлює розкриття пакетів без ознак такого розкриття.
В той час як двоє інших свідків стверджували про протилежне.
Окрім наведеного, визначальним для суду в даній справі є поведінка відповідача, яка в силу наведеного вище обґрунтування, є проявом свідомого ігнорування вимог щодо надання ключових доказів у справі - пакетів з виборчою документацією.
Тому, суд вважає за доцільне застосувати у такому випадку наслідки неподання суб`єктом владних повноважень витребуваних судом доказів без поважних причин передбачені ч.9 ст.80 КАС України - визнати обставину для з`ясування якої витребовувався доказ.
Таким чином, на підставі ч.9 ст. 80 КАС України, а також з урахуванням принципу змагальності сторін в частині аналізу наданих свідками показів та обов`язку доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності з боку суб`єкта владних повноважень, суд визнає, що станом на 26.10.2020 року пакети з виборчою документацією виборчої дільниці №650722 не відповідали вимогам ст. 250 ВК України, щодо пакування такої документації.
Наявність факту недотримання порядку пакування є, на думку суду, достатнім для того, щоб з високою мірою вірогідності допускати факт розпечатування пакетів із запакованими документами.
В свою чергу, результатом існування таких ознак є передбачений законом наслідок - прийняття Корабельною ТВК рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці, а тому рішення Корабельної районної у місті Херсоні територіальної виборчої комісії, яким враховано відомості уточненого протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці номер 650722 з виборів депутатів Херсонської міської ради Херсонського району Херсонської області у територіальному виборчому окрузі номер 4, який підписано 26 жовтня 2020 року підлягає скасуванню, а порушені права позивача підлягають поновленню шляхом зобов`язання Корабельної районної у місті Херсоні територіальної виборчої комісії провести повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Херсонської міської ради Херсонського району Херсонської області у територіальному виборчому окрузі номер 4 на виборчій дільниці 650722 в порядку встановленому Виборчим кодексом України.
Окрім наведеного, суд вважає за необхідне вказати, що приймаючи дане рішення бере до уваги судову практику Європейського суду з прав людини. Так, у справі "Беєлер проти Італії" ЄСПЛ зазначив, що будь-яке втручання органу влади у захищене право не суперечитиме загальній нормі, викладеній у першому реченні частини 1 статті 1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, лише якщо забезпечено "справедливий баланс" між загальним інтересом суспільства та вимогам захисту основоположних прав конкретної особи. Питання щодо того, чи було забезпечено такий справедливий баланс, стає актуальним лише після того, як встановлено, що відповідне втручання задовольнило вимогу законності і не було свавільним.
Крім того, у рішенні від 09 січня 2007 року у справі "Інтерсплав" проти України" Суд наголосив, що втручання має бути пропорційним та не становити надмірного тягаря, іншими словами воно має забезпечувати "справедливий баланс" між інтересами особи і суспільства.
Тобто, при вирішенні питання про скасування оскаржуваного рішення та зобов`язання відповідача прийняти рішення про перерахунок голосів, перш за все, необхідно перевірити, чи було завдано більшої шкоди, ніж вдалося уникнути.
В даному ж конкретному випадку за умови існування сумнівів в правильності результатів виборів на виборчій дільниці №650722 та ненаданні відповідачем достатніх та допустимих доказів вжиття Корабельною ТВК вичерпних заходів щодо усунення відповідних сумнівів, суд вважає, що тільки перерахунок голосів на дільниці може сприяти юридичній визначеності та бути підтвердженням того, що суд та сторони вжили усіх заходів направлених на встановлення об`єктивних результатів волевиявлення громадян.
При цьому, перерахунок голосів не порушує прав інших учасників виборчого процесу, та в даному випадку прийняття такого рішення забезпечує "справедливий баланс" між інтересами особи і суспільства.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат суд зазначає наступне.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відповідно до частини 9 статті 273 КАС України у разі несплати судового збору на момент вирішення справи, суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік", який вступив в дію з 01.01.2020 року, встановлено, що прожитковий мінімум для працездатних осіб в розрахунку на місяць з 1 січня 2020 року складає 2 102 грн.
Так, згідно ст.4 вказаного Закону судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Цією ж нормою встановлено, що за подання до адміністративного суду фізичною особою адміністративного позову немайнового характеру судовий збір складає 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Відтак, розмір судового збору за подання до адміністративного суду позову із заявленими вимогами немайнового характеру складає 840,80 грн.
Враховуючи, що при поданні адміністративного позову судовий збір позивачем не сплачено, а адміністративний позов підлягає задоволено повністю, суд дійшов висновку про необхідність стягнення за рахунок бюджетних асигнувань відповідача до Державного бюджету України судового збору за подання позовної заяви в розмірі 840,80 грн.
З огляду на викладене суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, а тому адміністративний позов слід задовольнити повністю.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255, 268-273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив :
Позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Корабельної районної у місті Херсоні територіальної виборчої комісії (код ЄДРПОУ: 43786031, місцезнаходження: 73003, Херсонська область, м. Херсон, вул. Суворова, 29), яким враховано відомості уточненого протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці номер 650722 з виборів депутатів Херсонської міської ради Херсонського району Херсонської області у територіальному виборчому окрузі номер 4, який підписано 26 жовтня 2020 року.
Зобов`язати Корабельну районну у місті Херсоні територіальну виборчу комісію (код ЄДРПОУ: 43786031, місцезнаходження: 73003, Херсонська область, м. Херсон, вул. Суворова, 29) провести повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Херсонської міської ради Херсонського району Херсонської області у територіальному виборчому окрузі номер 4 на виборчій дільниці 650722 в порядку встановленому Виборчим кодексом України.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Корабельної районної у місті Херсоні територіальної виборчої комісії (код ЄДРПОУ: 43786031, місцезнаходження: 73003, Херсонська область, м. Херсон, вул. Суворова, 29) до Державного бюджету України (УК у м Херсоні/м Херсон/22030101, код ЄДРПОУ 37959779, банк отримувач: Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО) 899998, рахунок: UA078999980313181206084021002, код класифікації доходів бюджету: 22030101) судовий збір у розмірі 840 (вісімсот сорок) грн 80 коп.
Рішення набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 272 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими частиною 2 статті 278 Кодексу адміністративного судочинства України, протягом двох днів з дня його проголошення.
Повний текст рішення виготовлений та підписаний 31 жовтня 2020 р.
Суддя О.В. Ковбій
кат. 101030600
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.10.2020 |
Оприлюднено | 02.11.2020 |
Номер документу | 92537328 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Ковбій О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні