П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 листопада 2020 р.м. ОдесаСправа № 540/3320/20
Головуючий в І інстанції: Ковбій О.В.
Дата та місце ухвалення рішення: 31.10.2020 р.
м. Херсон
П`ятий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
судді - доповідача - Шеметенко Л.П.
судді - Стас Л.В.
судді - Турецької І.О.
за участю секретаря - Коваль Т.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Дільничної виборчої комісії з місцевих виборів № 650722 Корабельного району м. Херсона Херсонської області на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2020 року по справі за адміністративним позовом Херсонської регіональної організації Політичної партії Партія Ігоря Колихаєва НАМ ТУТ ЖИТИ! до Корабельної районної у місті Херсоні територіальної виборчої комісії Херсонської області, третя особа - Дільнична виборча комісія з місцевих виборів № 650722 Корабельного району м. Херсона Херсонської області, про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
29.10.2020 року Херсонська регіональна організація Політичної партії Партія Ігоря Колихаєва НАМ ТУТ ЖИТИ! звернулась до суду з позовом до Корабельної районної у місті Херсоні територіальної виборчої комісії Херсонської області, третя особа - Дільнична виборча комісія з місцевих виборів № 650722 Корабельного району м. Херсона Херсонської області, в якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 30.10.2020 року, просила:
- визнати протиправним та скасувати рішення Корабельної районної у місті Херсоні територіальної виборчої комісії, яким враховано відомості уточненого протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці номер 650722 з виборів депутатів Херсонської міської ради Херсонського району Херсонської області у територіальному виборчому окрузі номер 4, який підписано 26 жовтня 2020 року;
- зобов`язати Корабельну районну у місті Херсоні територіальну виборчу комісію провести повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Херсонської міської ради Херсонського району Херсонської області у територіальному виборчому окрузі номер 4 на виборчій дільниці 650722 в порядку встановленому Виборчим кодексом України.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що дільничною виборчою комісією з місцевих виборів № 650722 Корабельного району м. Херсона Херсонської області було здійснено передачу Корабельній районній у місті Херсоні територіальній виборчій комісії пакетів з виборчими документами, зокрема, виборчими бюлетенями, які були оформлені в порушення вимог ч. 39 ст. 250 Виборчого кодексу України, а саме: вказані пакети не містили підписів членів дільничної виборчої комісії, не містили печатки, на пакетах не було зазначено назву місцевих виборів, номер територіального виборчого округу, номер виборчої дільниці, що, на думку позивача, вказує на наявність ознак розпечатування пакетів із запакованими виборчими документами.
Позивач вважає, що з огляду на положення ч. 10 ст. 254 Виборчого кодексу України, Корабельна районна у місті Херсоні територіальна виборча комісія не мала права приймати рішення про врахування відомостей уточненого протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці номер 650722 з виборів депутатів Херсонської міської ради Херсонського району Херсонської області у територіальному виборчому окрузі номер 4, а за наявності описаних вище порушень, допущених дільничною виборчою комісією, була зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому Виборчим кодексом України, однак, цього не здійснила, чим також допустила порушення вимог виборчого законодавства.
На підставі викладеного позивач вважає, що оскаржуване ним рішення Корабельної районної у місті Херсоні територіальної виборчої комісії є протиправним та підлягає скасуванню, з наявністю підстав для проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 650722.
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 31.10.2020 року позов задоволено.
Не погоджуючись з вказаними рішеннями суду першої інстанції, дільнична виборча комісія з місцевих виборів № 650722 Корабельного району м. Херсона Херсонської області подала апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин по справі, що мають значення для правильного вирішення справи, просить скасувати рішення суду та прийняти нове судове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги дільнична виборча комісія з місцевих виборів № 650722 Корабельного району м. Херсона Херсонської області зазначає про те, що при ухваленні оскаржуваного рішення суд першої інстанції не врахував ту обставину, що 30.10.2020 року Корабельна районна у місті Херсоні територіальна виборча комісія прийняла рішення про опечатування до 10.00 год. 02.11.2020 року кімнати, де знаходились запитувані судом докази - пакети з виборчими бюлетенями. Апелянт зазначив, що прийняття такого рішення районною у місті Херсоні територіальною виборчою комісією було обумовлено діями у період 29.10.2020 року та 30.10.2020 року невстановлених осіб, які іменували себе активістами, спрямованими на дестабілізацію ситуації та зрив роботи Корабельної РТВК.
Апелянт вказує, що з огляду на зазначене у відповідача була відсутня можливість надати суду для огляду в судовому засіданні пакети з бюлетенями.
Апелянт також вважає, що покази ОСОБА_1 та ОСОБА_2 не є достатніми та достовірними доказами для висновку про те, що пакети з виборчою документацією виборчої дільниці № 650722 не відповідають вимогам ст. 250 Виборчого кодексу України.
Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши справу за наявними в ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, вивчивши матеріали справи, колегія суддів приходить до наступних висновків.
Судом першої інстанції встановлено, що постановою від 15.07.2020 № 795-ІХ "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" Верховна Рада України призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.
08.08.2020 року постановою Центральної виборчої комісії № 160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" у зв`язку з прийняттям Верховною Радою України постанови від 17.07.2020 № 807-ІХ "Про утворення та ліквідацію районів", призначено перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року, а постановою від 14.08.2020 № 176 "Про призначення перших виборів депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року" - перші вибори депутатів районних рад.
23.03.2020 року, згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зареєстровано Херсонську регіональну організацію Політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!" (номер запису: 14991020000023284).
25.10.2020 року відбулись чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.
26.10.2020 року в період часу з 03:00 год. до 06:00 год. ранку (встановити точний час не виявилось за можливе, через різницю показів свідків та пояснень сторін), представники дільничної виборчої комісії №650722 з`явились до Корабельної районної у місті Херсоні територіальної виборчої комісії (далі - Корабельна РТВК) з наміром здати виборчу документацію, зокрема, протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці номер 650722 з виборів депутатів Херсонської міської ради Херсонського району Херсонської області у територіальному виборчому окрузі номер 4, який підписано 26 жовтня 2020 року та виборчі бюлетені.
Згідно витягу з протоколу Корабельної районної у місті Херсоні територіальної виборчої комісії Херсонської області про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської міської ради вбачається, що 26.10.2020 року Корабельна РТВК зобов`язала дільничну виборчу комісію №650722 виправити виявлені недоліки протоколу шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений", а в подальшому, 27.10.2020 року о 21:35 год. Корабельна РТВК прийняла рішення врахувати відомості уточненого протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №650722 з виборів депутатів Херсонської міської ради, оформлене протоколом.
Не погоджуючись з вказаним рішенням Корабельної РТВК, позивач оскаржив його до суду першої інстанції.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо наявності підстав для задоволення поданого Херсонською регіональною організацією Політичної партії Партія Ігоря Колихаєва НАМ ТУТ ЖИТИ! позову, зважаючи на наступне.
Преамбулою Виборчого кодексу України (далі - ВК України) передбачено, що цей Кодекс відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Порядок визначення результатів місцевих виборів регламентовано Розділом XXXX Виборчого Кодексу України.
З положень частини 1 статті 250 ВК України вбачається, що після закінчення голосування виборців на виборчій дільниці розпочинається підсумкове засідання дільничної виборчої комісії, яке закінчується після складення та підписання протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.
Частиною 2 статті 250 ВК України визначено, що підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів завершується складанням протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів в порядку, визначеному статтею 251 цього Кодексу.
Цією ж нормою визначено, що пакети з виборчою документацією транспортуються в порядку, встановленому статтею 253 цього Кодексу, до територіальної виборчої комісії, яка встановлює підсумки голосування, а у випадках, передбачених цим Кодексом, - до територіальної виборчої комісії, що встановлює результати виборів, відразу після завершення підрахунку голосів виборців та складання відповідних протоколів з усіх місцевих виборів, які організовувалися відповідною дільничною виборчою комісією.
Згідно ч. 6 ст. 250 ВК України, дільнична виборча комісія запаковує опрацьовані виборчі документи у пакети. Пакет з виборчими документами заклеюється, на пакеті робиться напис, який вказує на кількість та вид запакованих документів, а також зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.
Частиною 37 статті 250 ВК України передбачено, що виборчі бюлетені з голосами виборців, поданими за кожного з кандидатів у депутати, включених до територіального виборчого списку кожної організації партії, запаковуються у пакети. На пакеті зазначаються назва місцевих виборів, номер територіального виборчого округу, номер виборчої дільниці, назва організації партії, прізвище кандидата та його порядковий номер у територіальному виборчому списку організації партії, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.
Частинами 38-39 та 42 ВК України встановлено, що виборчі бюлетені з голосами виборців, які підтримали увесь територіальний виборчий список від організації партії, не підтримавши окремого кандидата у депутати, запаковуються у пакет. На пакеті зазначаються назва місцевих виборів, номер територіального виборчого округу, номер виборчої дільниці, назва організації партії, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.
Пакети з виборчими бюлетенями, зазначені у частинах тридцять сьомій та тридцять восьмій цієї статті, з голосами виборців, які підтримали територіальний виборчий список кожної організації партії, запаковуються в один паперовий пакет. На пакеті зазначаються назва місцевих виборів, номер територіального виборчого округу, номер виборчої дільниці, назва відповідної організації партії, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.
Після підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, поданих за кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, виборчі бюлетені з голосами виборців, поданими за кожного кандидата, запаковуються окремо. На пакетах зазначаються прізвище та ініціали кандидата, назва виборів, позначення та/або номер округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.
Статтею 251 ВК України передбачено, що дільнична виборча комісія на своєму засіданні складає протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з кожних місцевих виборів по кожному виборчому округу, в яких проводилося голосування на виборчій дільниці.
Частиною 10 статті 251 ВК України визначено, що пакети з протоколами дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчими бюлетенями, контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також (за наявності) окремими думками членів виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, актами, заявами, скаргами та рішеннями, прийнятими комісією, після закінчення засідання комісії транспортуються до відповідної територіальної виборчої комісії у порядку, визначеному статтею 253 цього Кодексу.
В свою чергу, порядок транспортування і передачі виборчих документів до територіальної виборчої комісії регламентований ст. 253 ВК України, частиною 5 якої визначено, що протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інші документи дільничної виборчої комісії передаються відповідній територіальній виборчій комісії на її засіданні членами дільничної виборчої комісії, які здійснювали транспортування виборчої документації відповідно до частини першої цієї статті.
З огляду на викладені норми Виборчого кодексу України, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку, що за результатом опрацювання виборчої документації дільнична виборча комісія зобов`язана в передбачений Виборчим кодексом України спосіб здійснити пакування виборчої документації та її транспортування до територіальної виборчої комісії для встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі.
Порядок прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією встановлений статтею 254 ВК України.
Частиною 3 статті 254 ВК України передбачено, що на засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу.
При прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами (ч. 4 ст. 251 ВК України).
Частиною 5 статті 251 ВК України наділено територіальну виборчу комісію повноваженнями, за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, прийняти одне з наступних рішень: 1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці; 2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений"; 3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.
При цьому, частина 10 статті 251 ВК України зобов`язує територіальну виборчу комісію в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.
Рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії (ч. 6 ст. 251 ВК України).
В ході розгляду справи встановлено, що Корабельною районною у місті Херсоні територіальною виборчою комісією, за наслідками розгляду документів дільничної виборчої комісії № 650722 Корабельного району м. Херсона Херсонської області, було прийнято рішення, оформлене протоколом, про зобов`язання дільничної виборчої комісії виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений".
В подальшому відповідачем було прийнято рішення про врахування відомостей відповідного протоколу з позначкою "Уточнений".
В свою чергу, звертаючись з позовом до суду першої інстанції Херсонська регіональна організація Політичної партії Партія Ігоря Колихаєва НАМ ТУТ ЖИТИ! вказувала на те, що при прийнятті територіальною виборчою комісією виборчих документів від дільничної виборчої комісії № 650722 були наявні обов`язкові підстави для прийняття комісією рішення про повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом, оскільки пакети з виборчою документацією не були запечатані та оформлені відповідно до вимог виборчого законодавства.
В обґрунтування вказаної позиції позивач посилався на пояснення спостерігачів, які були присутні на засіданні Корабельної районної у місті Херсоні територіальної виборчої комісії.
З метою з`ясування обставин, що підлягають встановленню у справі, судом першої інстанції ухвалою від 30.10.2020 року було зобов`язано територіальну виборчу комісію надати суду для огляду в судовому засіданні пакети з бюлетенями з виборів депутатів Херсонської міської ради Херсонського району Херсонської області у територіальному виборчому окрузі номер 4 на виборчій дільниці номер 650722, а також зобов`язано територіальну виборчу комісію забезпечити явку в судове засідання, призначене на 30.10.2020 року не менше трьох членів цієї виборчої комісії для надання показів з приводу обставин даної справи.
У судових засіданнях, які відбулись 30.10.2020 року та 31.10.2020 року судом першої інстанції було допитано в якості свідків: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , а також членів територіальної виборчої комісії ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 .
Дослідивши всі наявні на момент розгляду справи докази, суд першої інстанції дійшов висновку про доведеність факту невідповідності станом на 26.10.2020 року пакування пакетів з виборчою документацією виборчої дільниці №650722 вимогам ст. 250 ВК України.
Виходячи з положень статті 308 КАС України, суд апеляційної інстанції повинен перевірити законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
В свою чергу, частиною 1 статті 77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 КАС України обов`язок щодо доказування правомірності прийнятого рішення, вчиненої дії чи бездіяльності покладено саме на відповідача як суб`єкта владних повноважень.
При цьому, предметом доказування у даній справі є наявність чи відсутність саме на момент прийняття Корабельною територіальною виборчою комісією виборчих документів від дільничної виборчої комісії №650722 підстав для прийняття рішення про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці, зокрема, наявності ознак розпечатування виборчої документації.
Судом апеляційної інстанції з дослідженого в ході апеляційного перегляду справи звукозапису судового засідання суду першої інстанції встановлено, що допитаний судом першої інстанції в якості свідка член територіальної виборчої комісії ОСОБА_3 , до обов`язків якого входило пропуск осіб до приміщення ТВК, повідомив суду, що не бачив на пакетах листів з підписами членів дільничної виборчої комісії та печаткою комісії, проте, не виключив їх наявність з того боку пакування, який йому видно не було. Також свідок зазначив, що пакування виборчої документації не було таким, що унеможливлює її розпакування без видимих ознак втручання.
Свідок ОСОБА_4 , який також є членом Корабельної ТВК, до обов`язків якого безпосередньо входило приймання виборчої документації від дільничної виборчої комісії, стверджував про повну відповідність пакування документації від дільничної виборчої комісії №650722 вимогам ст. 250 ВК України.
Інший член Корабельної ТВК ОСОБА_5 , до обов`язків якого також входило приймання виборчої документації від дільничної виборчої комісії не зміг пояснити нічого з приводу відповідності чи невідповідності пакування виборчої документації від дільничної виборчої комісії №650722 вимогам Виборчого кодексу України.
Натомість допитані в якості свідків ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , які є кандидатами у депутати на місцевих виборах, наполягали на тому, що на пакетах з виборчою документацією з дільничної виборчої комісії №650722 були відсутні печатка ДВК та підписи її членів.
Таким чином, за наслідком опитування свідків по справі судом першої інстанції встановлено, що двоє з них свідчать про відсутність на пакетах з виборчою документацією дільничної виборчої комісії №650722 печатки ДВК та підписів її членів, тоді як один свідок свідчить про протилежне.
При цьому, колегією суддів встановлено, що на виконання вимог ст. 77 КАС України, відповідач по справі не надав доказів правомірності прийняття оскаржуваного Херсонською регіональною організацією Політичної партії Партія Ігоря Колихаєва НАМ ТУТ ЖИТИ! рішення. Навпаки, навіть після вжиття судом передбачених Кодексом адміністративного судочинства України заходів щодо з`ясування всіх обставин у справі, у тому числі щодо виявлення та витребування доказів з власної ініціативи, відповідач, маючи змогу надати відповідні витребувані судом докази, цього не здійснив та усунувся від виконання судового рішення.
З матеріалів справи вбачається, що судом першої інстанції двічі витребовувались від відповідача для огляду в судовому засіданні пакети з бюлетенями з виборів депутатів Херсонської міської ради Херсонського району Херсонської області у територіальному виборчому окрузі номер 4 на виборчій дільниці номер 650722: письмовою ухвалою від 30.10.2020 року та протокольною ухвалою від 30.10.2020 року, постановленою в судовому засіданні.
Не виконання вимог ухвали суду первинно відповідач пояснив неможливістю за короткий час організувати транспортування відповідної виборчої документації до суду, а в подальшому - наявністю рішення про опечатування приміщення з виборчою документацією з 22:00 год. 30.10.2020 року по 10.00 год. 02.11.2020 року.
Однак вказані обставини, на думку колегії суддів, не свідчать про наявність об`єктивної, не залежної від волі відповідача, неможливості надати витребувані документи, а вказують саме на невжиття відповідачем належних заходів, направлених на виконання вимог ст. 77 КАС України та надання доказів по справі, більш того, вказані обставини свідчать навіть про ухилення від виконання покладеного на відповідача судом обов`язку.
Фактичні обставини свідчать, що після отримання відповідної ухвали суду про витребування доказів відповідач не вчинив жодних дій, направлених на її виконання, а після того, як судом о 16.08 год. 30.10.2020 року постановлено протокольну ухвалу та зобов`язано відповідача повторно надати витребувані докази у судове засідання, яке відбудеться 31.10.2020 року, головою Корабельної районної у місті Херсоні ТВК на засіданні комісії, яке відбулось 30.10.2020 року о 22.00 год., було запропоновано оголосити технічну перерву та опечатати приміщення з виборчою документацією аж до 10.00 год. 02.11.2020 року.
Колегія суддів зазначає, що наданий витяг з протоколу Корабельної районної у місті Херсоні ТВК від 30.10.2020 року не містить обґрунтування необхідності оголошення технічної перерви з 22.00 год. 30.10.2020 року по 10.00 год. 02.11.2020 року.
З огляду на все вище викладене, суд першої інстанції дійшов висновку про відсутність у відповідача поважних причин для ненадання витребуваних судом доказів.
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції та вважає його обґрунтованим.
В свою чергу, дільнична виборча комісія з місцевих виборів № 650722 Корабельного району м. Херсона Херсонської області була залучена судом першої інстанції до участі у справі в якості третьої особи, та належним чином повідомлена про дату, час та місце судових засідань по розгляду даної справи (30.10.2020 року та 31.10.2020 року), що підтверджується наявними в матеріалах справи підтвердженнями направлення матеріалів та судової повістки на електронну адресу дільничної виборчої комісії (а.с. 45, 72), а також телефонограмами, складеними секретарем судового засідання Херсонського окружного адміністративного суду (а.с. 49, 73), згідно яких інформацію про дату, час та місце розгляду справи було прийнято секретарем дільничної комісії Ніколайчук О.І.
Таким чином, дільнична виборча комісія з місцевих виборів № 650722 Корабельного району м. Херсона Херсонської області була обізнана про розгляд даної адміністративної справи та не була позбавлена можливості надати суду всі докази, які, на думку третьої особи, стосуються предмету спору. Однак, вказаним правом дільнична виборча комісія з місцевих виборів № 650722 Корабельного району м. Херсона Херсонської області також не скористалась.
З цих підстав колегією суддів не приймаються до уваги доводи апелянта про неповне з`ясування судом першої інстанції обставин по справі, а також про об`єктивну неможливість відповідача надати суду витребувані докази.
З цих же підстав судом апеляційної інстанції не досліджуються нові докази по справі, оскільки згідно ч. 4 ст. 308 КАС України, докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього. Наявності таких обставин ні відповідачем, ні апелянтом суду апеляційної інстанції не доведено.
В свою чергу, за правилами частини 9 статі 80 КАС України, у разі неподання суб`єктом владних повноважень витребуваних судом доказів без поважних причин або без повідомлення причин суд, залежно від того, яке ці докази мають значення, може визнати обставину, для з`ясування якої витребовувався доказ, або відмовити у її визнанні, або розглянути справу за наявними в ній доказами, а у разі неподання доказів позивачем - також залишити позовну заяву без розгляду.
Враховуючи вказані положення ч. 9 ст. 80 КАС України, ухилення відповідача від надання доказів у спростування обставин, на які посилається позивач, а також зважаючи на покази двох свідків, які стверджують про невідповідність пакування виборчої документації вимогам ст. 250 ВК України, суд першої інстанції вірно встановив факт того, що станом на 26.10.2020 року пакети з виборчою документацією виборчої дільниці №650722 не відповідали вимогам ст. 250 ВК України щодо пакування такої документації.
При цьому, відсутність належного опечатування пакетів з виборчою документацією дійсно допускає велику вірогідність розпечатування пакетів із запакованими документами, що є недопустимим.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції стосовно того, що існування таких ознак виключало можливість прийняття відповідачем рішення про врахування відомостей уточненого протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, та зобов`язувало територіальну виборчу комісію прийняти рішення саме про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці, оскільки вказані порушення ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці.
З огляду на викладене, рішення Корабельної районної у місті Херсоні територіальної виборчої комісії, яким враховано відомості уточненого протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці номер 650722 з виборів депутатів Херсонської міської ради Херсонського району Херсонської області у територіальному виборчому окрузі номер 4, який підписано 26 жовтня 2020 року не може вважатись законним та обґрунтованим, та підлягає скасуванню.
Відповідно до ч. 1 ст. 278 КАС України суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.
Встановлення адміністративним судом порушення законодавства про вибори є підставою для обрання способу захисту порушених прав та інтересів, який відповідав би порядку, визначеному законом, в даному випадку - визначеному Виборчим кодексом України.
Враховуючи вказані вимоги чинного законодавства, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що порушені права позивача підлягають поновленню шляхом зобов`язання Корабельної районної у місті Херсоні територіальної виборчої комісії провести повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Херсонської міської ради Херсонського району Херсонської області у територіальному виборчому окрузі номер 4 на виборчій дільниці 650722 в порядку встановленому Виборчим кодексом України.
З огляду на вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що при розгляді справи судом першої інстанції правильно встановлено обставини у справі, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права, а наведені в апеляційній скарзі доводи не дають підстав для висновку про незаконність чи необґрунтованість судового рішення.
За таких обставин підстав для скасування рішення суду першої інстанції та задоволення апеляційної скарги не вбачається.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 278, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу дільничної виборчої комісії з місцевих виборів № 650722 Корабельного району м. Херсона Херсонської області - залишити без задоволення.
Рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2020 року - залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню не підлягає.
Судове рішення складено у повному обсязі 04.11.2020 р.
Суддя - доповідач: Л.П. Шеметенко
Суддя: Л.В. Стас
Суддя: І.О. Турецька
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.11.2020 |
Оприлюднено | 05.11.2020 |
Номер документу | 92623638 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Шеметенко Л.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні