Рішення
від 28.09.2020 по справі 916/1482/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"28" вересня 2020 р.м. Одеса Справа № 916/1482/20

Господарський суд Одеської області у складі судді Бездолі Ю.С.

при секретарі судового засідання Кожухарь Є.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження позовні вимоги Міністерства оборони України (03168, м. Київ, пров. Повітрофлотський, буд. 6, код ЄДРПОУ 00034022)

до відповідача: Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях (65048, м. Одеса, вул. Велика Арнаутська, буд. 15, код ЄДРПОУ 43015722)

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Концерну «Військторгсервіс» (03151, м. Київ, вул. Молодогвардійська, буд. 28-А, код ЄДРПОУ 33689922)

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Приватного підприємства «Дім побутових послуг» (67360, Одеська обл., Березівський р-н, с. Ряснопіль, вул. Південна, код ЄДРПОУ 42304411)

за участю Військової прокуратури Одеського гарнізону Південного регіону України (65058, м. Одеса, вул. Армійська, буд. 18)

про визнання незаконним та скасування рішення, -

за участю представників учасників справи:

від позивача: Добров Ю.І., в порядку положень про самопредставництво

від відповідача: Десятова Н.А., в порядку положень про самопредставництво

від третьої особи (Концерну «Військторгсервіс» ): Назаровець В.В., в порядку положень про самопредставництво

від третьої особи (Приватного підприємства «Дім побутових послуг» ): Трифонов Е.Г., адвокат, довіреність від 08.06.2020

від прокуратури: Колєсніченко А.О., в порядку положень про самопредставництво

ВСТАНОВИВ:

Міністерство оборони України звернулось до Господарського суду Одеської області з позовом до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях про визнання незаконним та скасування рішення Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській області щодо надання Приватному підприємству «Дім побутових послуг» дозволу (згоди), викладеного у листі від 18.10.2019 №11-06-01191, на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна - нежитлової будівлі загальною площею 3515,7 кв.м. за адресою: м. Одеса, просп. Шевченка, 8/5 в рамках договору оренди державного нерухомого майна, що належить до державної власності від 18.12.2018 №209840911811, який посвідчено приватним нотаріусом Одеського нотаріального округу та зареєстровано у реєстрі за №3254.

Позовні вимоги Міністерства оборони України обґрунтовані тим, що ані Міністерство оборони України як орган, уповноважений управляти відповідним державним майном, ані Концерн Військторгсервіс як балансоутримувач не надавали Регіональному відділенню Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях інформацію про доцільність здійснення невід`ємних поліпшень об`єкту оренди. Як зазначає Міністерство оборони України, дозвіл на здійснення невід`ємних поліпшень об`єкту оренди РВ ФДМУ по Одеській та Миколаївській областях наданий безпідставно, з порушенням вимог чинного законодавства.

Ухвалою суду від 01.06.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку загального позовного провадження; призначено підготовче засідання у справі №916/1482/20 на 30.06.2020 о 15:30; залучено Концерн «Військторгсервіс» до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача; залучено Приватне підприємство «Дім побутових послуг» до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача.

24.06.2020 за вх.№16372/20 до суду від третьої особи - ПП «Дім побутових послуг» надійшли пояснення та додаткові документи, які залучено судом до матеріалів справи. У поданих поясненнях третя особа просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог з огляду на наступне:

- у січні 2019 року ПП Дім побутових послуг звернулось до експертної організації - ТОВ АКРОПОЛІС з метою обстеження будівельних конструкцій, умов подальшої безпечної експлуатації та визначення можливості проведення робіт з реконструкції орендованої нежитлової будівлі. За підсумками обстеження експертною організацією був виготовлений технічний звіт, в якому зазначено, що середньозважений фізичний знос об`єкту складає 45%, що означає, що будівля не придатна до нормальної експлуатації та потребує реконструкції;

- ПП Дім побутових послуг звернувся до Регіонального відділення ФДМУ по Одеській області з листом щодо отримання згоди на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого майна;

- 27.03.2019 Регіональне відділення ФДМУ по Одеській області з метою отримання згоди на здійснення невід`ємних поліпшень звернулось до органу, що уповноважений управляти державним майном - Міністерства оборони України, з листом №07-06-01422 про отримання відповідної згоди;

- листом №503/9/3192 Міністерство оборони України в особі уповноваженої посадової особи начальника Головного управління майна та ресурсів Міністерства оборони України, у відповідь на лист Регіонального відділення ФДМУ по Одеській області стосовно здійснення невід`ємних поліпшень нерухомого майна загальної площею 3515,70 кв.м, що знаходиться за адресою: м. Одеса, проспект Шевченка, 8/5, відповіло, що не заперечує стосовно проведення реконструкції, капітального та інших видів ремонтів;

- 18.10.2019 ПП Дім побутових послуг отримав від Регіонального відділення ФДМУ по Одеській області та Миколаївський областях згоду на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого майна;

- етапи процедури надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід`ємних поліпшень державного майна були дотримані ПП Дім побутових послуг ;

- при наданні згоди листом №503/9/3192 від 09.04.2019 Міністерство оборони України в особі уповноваженої посадової особи начальника Головного управління майна та ресурсів Міністерства оборони України, у відповідь на лист Регіонального відділення ФДМУ по Одеській області стосовно здійснення невід`ємних поліпшень нерухомого майна загальної площею 3515,70 кв.м. що знаходиться за адресою: м. Одеса, проспект Шевченка, 8/, з`ясовало як питання доцільності здійснення поліпшень орендованого майна, так і наслідки надання такої згоди;

- за зверненням Громадської організації Правозахисна спілка військовослужбовців, ветеранів військової служби та учасників бойових дій Наша військова служба Міністерством оборони України в особі спеціального підрозділу Південного територіального управління Військової служби правопорядку відділу запобігання, виявлення злочинів та інших правопорушень було проведено окрему перевірку порушень укладання договору та отримання дозволу та погодження на проведення невід`ємних поліпшень нерухомого майна загальної площею 3515,70 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Одеса, проспект Шевченка, 8/5;

- на запити ПП Дім побутових послуг листом 2715/1 від 22.04.2020 року Південне територіальне управління Військової служби правопорядку відповіло, що за результатами перевірки порушень укладання договору та отримання дозволу та погодження на проведення невід`ємних поліпшень нерухомого майна загальної площею 3515,70 кв.м. що знаходиться за адресою: м. Одеса, проспект Шевченка, 8/5, не виявлено;

- на запити ПП Дім побутових послуг листом №16/10 від 28.04.2020 Громадська організація Правозахисна спілка військовослужбовців, ветеранів військової служби та учасників бойових дій Наша військова служба відповіла, що відсутні будь-які претензії до ПП Дім побутових послуг відносно передачі в оренду нежитлової будівлі за адресою: м. Одеса, проспект Шевченка, 8/5 та отримання згоди орендодавця державного майна на проведення ремонтних робіт.

25.04.2020 за вх.№16565/20 до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву та додаткові документи, які залучено судом до матеріалів справи. У поданому відзиві відповідач просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог з огляду на наступне:

- виконання орендарем зобов`язань повинно здійснюватись у відповідності до вимог Порядку;

- Головне управління майна та ресурсів Міністерства оборони України своїм листом №503/9/3192 від 09.04.2019 не заперечувало стосовно проведення реконструкції, капітального та інших видів ремонтів нерухомого державного майна (нежитлової будівлі загальною площею 3515,70 кв.м., яке знаходиться за адресою: проспект Шевченка, 8/5 у м. Одеса);

- на проведення ремонтних робіт отримана згода балансоутримувача, а саме: Філії Одеське управління військової торгівлі Концерну Військтрогсервіс ;

- Регіональне відділення своїм листом №11-06-01191 від 18.10.2019 надало погодження на проведення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна згідно наданої проектно-кошторисної документації, Експертної оцінки ТОВ ЕКСПЕРТИЗА МВК від 21.03.2019, у межах встановленої суми, а саме: 23663455,00 грн. (без ПДВ) та в листі було звернуто увагу на те, що поліпшення повинні здійснюватися в першу чергу за рахунок амортизаційних відрахувань, нарахованих на орендовані основні засоби. Окрім того, враховуючи вимоги п.8 Порядку, орендар повинен надати до Регіонального відділення графік виконання робіт, а також обов`язково підтвердити здійснені роботи шляхом надання Актів виконаних робіт (ф.2), документів на оплату та аудиторського висновку; процедури надання нежитлової будівлі в оренду та дозволу на невід`ємні поліпшення орендованого державного майна проходили неодноразові перевірки контролюючими органами;

- на виконання вимог доручення державного секретаря Міністерства оборони України за зверненням ГО Правозахисна спілка військовослужбовців, ветеранів військової служби та учасників бойових дій Наша військова служба Південним територіальним управлінням Військової служби правопорядку Міністерства оборони України проводилась перевірка щодо використання орендованої нежитлової будівлі, яка розташована за адресою: м. Одеса, проспект Шевченка, 8/5. Перевірка проводилась за участю орендодавця - Регіонального відділення, балансоутримувача в особі Концерну Військтрогсервіс та орендаря - ПП «Дім побутових послуг» ;

- відповідно до листа Південного територіального управління Військової служби правопорядку Міністерства оборони України від 14.05.2020 за №73/4/СР, за результатами перевірки порушень укладення договору оренди з ПП «Дім побутових послуг» та надання дозволу та погодження на проведення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна нежитлової будівлі не виявлено;

- процедури надання в оренду державного майна та отримання згоди орендодавця державного майна на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна були здійснені виключно у відповідності до умов договору оренди від 18.12.2018, вимог Порядку та чинного законодавства України щодо орендних відносин.

30.06.2020 за вх.№16828/20 до суду від третьої особи - Приватного підприємства Дім побутових послуг надійшла заява та додаткові документи, які залучено судом до матеріалів справи.

30.06.2020 за вх.№16859/20 до суду від позивача надійшло клопотання про витребування доказів, яке у підготовчому засіданні 30.06.2020 судом у протокольній формі задоволено.

Ухвалою суду від 30.06.2020 відкладено підготовче засідання на 21.07.2020 о 10:00.

16.07.2020 за вх.№18664/20 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив та додаткові документи, які залучено судом до матеріалів справи. У поданій відповіді позивач зазначає наступне:

- положення п.6.2 договору оренди жодним чином не можуть розглядатися як дозвіл (згода) на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого майна (створення нової речі);

- відповідно до п.3 Акту приймання-передавання державного нерухомого майна в орендне користування від 18.12.2018 визначено, що на момент передачі майно може використовуватись у відповідності до мети договору, тим самим не потребує проведення будь-яких невід`ємних поліпшень;

- на момент укладення договору оренди орендар був обізнаний про стан майна, ніяких зауважень щодо необхідності проведення будь-яких поліпшень орендованого приміщення від орендаря не надходило. Органом управління державним майном - Міністерством оборони України не надавалися висновки про доцільність або необхідність здійснення невід`ємних поліпшень;

- для здійснення невід`ємних поліпшень орендованого майна орендар повинен отримати згоду органу, уповноваженого управляти відповідним державним майном, тобто Міністерства оборони України, або за його дорученням - балансоутримувача (Концерну Військторгсервіс ). На думку позивача, згода вищевказаних органів на здійснення невід`ємних поліпшень не надавалась, а згода РВ ФДМУ по Одеській та Миколаївській областях на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна, є незаконною та такою, що суперечить вимогам законодавства та умовам договору оренди нерухомого майна №2098409 від 18.12.2018;

- структурними підрозділами Міністерства оборони України до Південного територіального управління Військової служби правопорядку надано документи, які свідчать про порушення умов договору оренди нерухомого майна №2098409 від 18.12.2018 року та вимог законодавства, що регулює порядок погодження невід`ємних поліпшень орендованого державного майна;

- рішення (дії) Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях щодо надання орендарю дозволу на здійснення невід`ємних поліпшень, є протиправним через те, що воно не було належним чином погоджене ані балансоутримувачем державного майна (Концерном Військторгсервіс ), ані Міністерством оборони України, як органом, уповноваженим управляти відповідним державним майном, а ці органи не надавали згоду на проведення невід`ємних поліпшень орендованого майна;

- Міністерство оборони України вважає, що здійснення невід`ємних поліпшень орендарем призведе до порушення майнових прав Міністерства оборони України та створить в майбутньому загрозу вибуття з власності держави об`єкту нерухомого майна до приватної особи, якій воно було передане в тимчасове користування (оренду);

- балансоутримувачем нерухомого майна є Концерн Військторгсервіс , який також заперечував проти надання згоди орендарю на проведення невід`ємних поліпшень орендованого майна, про що неодноразово повідомляв відповідача (листи за вих.№305 від 19.03.2020 та за вих.№07/525 від 30.03.2020).

21.07.2020 за вх.№19152/20 до суду від третьої особи - Концерну Військторгсервіс надійшли пояснення та додаткові документи, які залучено судом до матеріалів справи. У поданих поясненнях третя особа просить суд задовольнити позовні вимоги з огляду на наступне:

- незважаючи на те, що на момент укладення договору оренди майно перебувало у належному та придатному до використання стані, РВ ФДМУ по Одеській області в порушення вимог Закону України Про оренду державного та комунального майна , Порядку надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 25.05.2018 №686, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 11.06.2018 за №711/32163, та умов договору оренди, надало ПП Дім побутових послуг дозвіл (згоду) на проведення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна, згідно наданої проектно-кошторисної документації Експертного звіту ТОВ Експертиза МВК від 31.03.2019, у межах встановленої суми, а саме - 23663455 грн.;

- лист Філії ОУВТ Концерну Військторгсервіс від 12.04.2019 №417 не може розцінюватись як згода на проведення невід`ємних поліпшень, разом з цим, Філія у цьому ж листі повідомила, що не заперечує проти проведення орендарем ремонтних робіт у відповідності до умов договору оренди та вимог законодавства;

- відповідно до Звіту про оцінку майна від 31.03.2019, виконаного ТОВ Ніка-Експерт , нежитлова будівля площею 3515,7 кв.м. за адресою: м. Одеса, просп. Шевченка, 8/5 перебуває у придатному до використання стані, ринкова вартість будівлі становить 20600000 грн., фізичний знос складає 23,75% і визначається як задовільний;

- Південне територіальне управління Військової служби правопорядку не має повноважень проводити перевірку законності укладання та виконання договорів оренди, а також надавати свої висновки з питань, які стосуються виконання договірних зобов`язань;

- в матеріалах справи відсутні будь-які акти перевірки, складені представниками Південного територіального управління Військової служби правопорядку за участю орендодавця, орендаря та балансоутримувача орендованого майна щодо виконання зобов`язань за договором оренди та надання згоди на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого майна;

- станом на 18.12.2018 (на момент укладення договору) будівля перебувала у належному технічному стані та придатному для використання, що підтверджується Актом приймання-передавання від 18.12.2018, однак вже станом на 18.10.2019 РВ ФДМУ по Одеській області надає згоду на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого майна в межах суми, яка перевищує вартість орендованого майна, що була визначена на момент укладення договору оренди, однак жодним чином не мотивуючи необхідності у здійсненні невід`ємних поліпшень орендованого майна і не беручи до уваги того, що умовами договору оренди обов`язок по здійсненню ремонтних робіт і так покладено на орендаря, однак без створення невід`ємних поліпшень.

21.07.2020 за вх.№19183/20 до суду від відповідача надійшло клопотання та додаткові документи, які залучено судом до матеріалів справи.

Ухвалою суду від 21.07.2020 відкладено підготовче засідання на 03.09.2020 о 14:00.

24.07.2020 за вх.№2-3254/20 до суду від Міністерства оборони України надійшла заява про забезпечення позову.

Ухвалою суду від 24.07.2020 заяву Міністерства оборони України за вх.№2-3254/20 від 24.07.2020 про забезпечення позову у справі №916/1482/20 та додане до неї платіжне доручення повернуто заявнику.

26.08.2020 за вх.№2-3644/20 до суду від Міністерства оборони України надійшла заява про забезпечення позову.

Ухвалою суду від 28.08.2020 заяву Міністерства оборони України про забезпечення позову із доданими до неї документами повернуто заявнику.

У підготовчому засіданні 03.09.2020 судом у протокольній формі винесено ухвалу в порядку ст. 185 ГПК України про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті 22.09.2020 о 15:00.

08.09.2020 за вх.№23856/20 до суду від позивача надійшли заперечення, в яких позивач просить суд відхилити та не брати до уваги при вирішенні спору між сторонами висновки експерта та відхилити надане до суду третьою особою експертне дослідження №632 від 25.06.2020, зроблене ТОВ ОФ ІНЮГ-ЕКСПЕРТИЗА , як неналежний та недопустимий доказ по справі та такий, що не відповідає вимогам закону.

21.09.2020 за вх.№24972/20 до суду від Військової прокуратури Одеського гарнізону Південного регіону України надійшла заява в порядку ч.3 ст. 53 ГПК України про вступ прокурора у справу №916/1482/20 на стороні позивача - Міністерства оборони України. Подана заява у судовому засіданні 22.09.2020 судом у протокольній формі задоволена, допущено прокурора до участі у справі №916/1482/20.

У судовому засіданні 22.09.2020 судом у протокольній формі оголошено перерву до 28.09.2020 о 14:00.

28.09.2020 за вх.№25724/20 до суду від відповідача надійшли пояснення та додаткові документи, які залучено судом до матеріалів справи.

28.09.2020 за вх.№25726/20 до суду від прокурора надійшли пояснення, в яких прокурор зазначає наступне:

- у п.3 Акту приймання-передавання від 18.12.2018 визначено, що стан майна на момент укладення договору визначається згідно звіту про незалежну оцінку та дозволяє використовувати відповідно до мети, яка визначена орендарем;

- листом №07-06-01422 від 27.03.2019 Регіональне відділення Фонду державного майна України по Одеській області звернулось до Міністерства оборони України стосовно надання висновків про доцільність здійснення поліпшень Приватним підприємством Дім побутових послуг орендованого державного майна - нежитлової будівлі загальною площею 3515,7 кв.м. за адресою: м. Одеса, просп. Шевченка, 8/5;

- Головним управлінням майна та ресурсів було надано згоду лише на проведення реконструкції, капітального та інших видів ремонтів нерухомого державного майна в межах п.п. 5.7, 6.2 договору оренди державного нерухомого майна від 18.12.2018 №2098409;

- всупереч відсутності дозволу (згоди) Міністерства оборони України на здійснення поліпшень вказаного орендованого майна (створення нової речі) за власний рахунок, Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Одеській області прийнято рішення про надання Приватному підприємству Дім побутових послуг дозволу на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна - нежитлової будівлі загальною площею 3515,7 кв.м. за адресою: м. Одеса, просп. Шевченка, 8/5 в рамках договору оренди державного нерухомого майна, що належить до державної власності від 18.12.2018;

- Головним управлінням майна та ресурсів Міністерства оборони України у листі від 09.04.2019 №503/9/3192 не заперечувалось, у порядку, передбаченому чинним законодавством, проведення реконструкції, капітального та інших видів ремонтів нерухомого державного майна виключно в межах п.п. 5.7, 6.2 зазначеного договору;

- Регіональне відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях за відсутності згоди органу, уповноваженого управляти відповідним державним майном - Міністерства оборони України, прийнято рішення про надання Приватному підприємству Дім побутових послуг дозволу на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна.

Справа №916/1482/20 розглядалась судом в період оголошеного загальнодержавного карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, під час якого законодавцем змінювався порядок обчислення процесуальних строків при розгляді господарської справи.

Згідно з п.2 Прикінцевих положень Закону України від 18.06.2020 №731-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перебігу процесуальних строків під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)", який набрав чинності 17.07.2020, процесуальні строки, які були продовжені, зокрема відповідно до пункту 4 розділу X "Прикінцеві положення" Господарського процесуального кодексу України, в редакції Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)" №540-IX від 30 березня 2020 року, закінчуються через 20 днів після набрання чинності цим Законом . Протягом цього 20-денного строку учасники справи та особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки (у разі наявності у них права на вчинення відповідних процесуальних дій, передбачених цими кодексами), мають право на продовження процесуальних строків з підстав, встановлених цим Законом.

У визначений Законом України від 18.06.2020 №731-IX строк (до 06.08.2020 включно) сторони не повідомили суд про намір вчиняти якісь інші процесуальні дії у даній справі та/або про неможливість вчинення якихось процесуальних дій у зв`язку з оголошеним загальнодержавним карантином.

У судовому засіданні 28.09.2020 прокурор, представники позивача та третьої особи (Концерну «Військторгсервіс» ) просили суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Представники відповідача та третьої особи (Приватного підприємства «Дім побутових послуг» ) у судовому засіданні 28.09.2020 просили суд відмовити у задоволенні позовних вимог.

Відповідно до вимог ст. 240 ГПК України в судовому засіданні 28.09.2020 судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення суду, а також повідомлено, що повний текст рішення буде складено 08.10.2020.

Між тим, з 05.10.2020 суддя Бездоля Ю.С. перебувала на лікарняному, у зв`язку з чим повний текст рішення складається після виходу судді з лікарняного.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення учасників справи, господарський суд встановив:

Як вбачається з наявного в матеріалах справи Витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 09.09.2004, нежитлова будівля за адресою: м. Одеса, просп. Шевченка, буд. 8/5 належить на праві власності державі в особі Міністерства оборони України.

Вказана інформація також міститься в Свідоцтві про право власності від 08.09.2004 серія САА №9439862 та Інформаційній довідці з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 21.04.2020 №207177440.

Відповідно до наказу Міністра оборони України від №134 від 05.04.2007 Про реорганізацію Державного підприємства Міністерства оборони України Готель Витязь , зокрема, припинено діяльність ДП МОУ Готель Витязь (ідентифікаційний код 22990977), реорганізувавши його шляхом приєднання до Концерну Військторгсервіс ; визначено Концерн Військторгсервіс правонаступником усіх майнових прав та обов`язків Державного підприємства Міністерства оборони України Готель Витязь .

За передавальним актом Державне підприємство Міністерства оборони України Готель Витязь передало, а його правонаступник - Концерн Військторгсервіс прийняв власний капітал, оборотні активи, зобов`язання та основні фонди реорганізованого підприємства у повному обсязі відповідно до вимог наказу Міністра оборони України від 05.04.2007 №134.

18.12.2018 між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях (орендодавець) та Приватним підприємством «Дім побутових послуг» (орендар) укладено договір оренди нерухомого майна, що належить до державної власності №2098409, відповідно до якого Орендодавець передав, а Орендар прийняв в строкове платне користування державне нерухоме майно, а саме: нежитлову будівлю, загальною площею 3515,70 кв.м., що знаходиться за адресою: Одеська область, місто Одеса, проспект Шевченка, будинок 8/5, (Майно) (інв.№207, реєстровий №33689922.32.ААААЕД911). Нежитлова будівля належить державі Україна в особі Міністерства оборони України, право власності на яку зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 04.12.2018 року Державним підприємством Центр обслуговування громадян Одеської області за реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна 1717039851101, номер запису про право власності 29361255. Майно обліковується на балансі Концерну Військторгсервіс /філія Одеське управління військової торгівлі Концерну Військторгсервіс / (Балансоутримувач), вартість якого визначена згідно зі звітом про незалежну оцінку, що була проведена ТОВ Консалтінгова компанія Бюро оцінки Стефанович станом на 30.09.2018 та становить 15500000 грн.

Згідно з п.1.3 договору стан майна на момент укладення договору, визначається в акті приймання-передавання за узгодженням Балансоутримувача і Орендаря.

У відповідності до розділу 2 договору Орендар вступає у строкове платне користування Майном у термін, указаний у договорі, але не раніше дати підписання Сторонами цього договору та акта приймання-передавання Майна. Передача Майна в оренду не тягне за собою виникнення в Орендаря права власності на це Майно. Власником Майна залишається держава, а Орендар користується ним протягом строку оренди. Передача Майна в оренду здійснюється за вартістю, визначеною у звіті про незалежну оцінку. Обов`язок щодо складання акта приймання-передавання покладається на Орендодавця. Майно включається до балансу Орендаря відповідно до ч.2 ст. 13 Закону України Про оренду державного та комунального майна , із зазначенням, що це Майно є орендованим. Майно зараховується на позабалансовий рахунок Балансоутримувача із зазначенням, що це Майно передано в оренду.

За п.п. 3.1, 3.6 договору орендна плата визначається на підставі Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.1995 №786 (зі змінами) (методика розрахунку) та становить без ПДВ за базовий місяць оренди (жовтень 2018 року) - 65681,25 грн. Орендна плата за перший місяць оренди - грудень 2018 року - визначається шляхом коригування орендної плати, яка зазначена у абзаці 1 цього пункту на індекси інфляції за грудень 2018 року. Орендна плата перераховується до державного бюджету та Балансоутримувачу у співвідношенні 70% до 30% щомісяця не пізніше 12 числа місяця наступного за звітним відповідно до пропорцій розподілу, встановлених Кабінетом Міністрів України і чинних на кінець періоду, за який здійснюється платіж. Одночасно копія платіжного доручення на перерахування орендної плати до державного бюджету 70% надсилається Орендарем Орендодавцеві, 30% - Балансоутримувачу.

Відповідно до п.п. 4.1-4.4 договору передбачені законодавством амортизаційні відрахування на орендоване Майно нараховуються його Орендарем і в першочерговому порядку використовуються ним на повне відновлення орендованого Майна. Відновлення орендованого Майна здійснюється орендарем відповідно до п.п. 5.4, 5.7, 6.3 цього договору. Поліпшення орендованого майна, здійснені за рахунок амортизаційних відрахувань, є власністю держави. Для отримання згоди Орендодавця на здійснення поліпшень Орендар подає заяву і матеріали згідно з Порядком надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 25.05.2018 №686 та зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 11.06.2018 №711/32163.

Згідно з п.5.7 договору Орендар зобов`язується своєчасно здійснювати за власний рахунок капітальний, поточний та інші види ремонтів орендованого майна. Ця умова договору не розглядається як дозвіл (згода) на здійснення поліпшень орендованого Майна (створення нової речі) за власний рахунок і не тягне за собою зобов`язання Орендодавця щодо компенсації вартості поліпшень (необхідних витрат).

За п.6.2 договору Орендар має право за згодою Орендодавця та Балансоутримувача, проводити заміну, реконструкцію, розширення, технічне переозброєння орендованого Майна, що зумовлює підвищення його вартості. Ця умова договору не розглядається як дозвіл (згода) на здійснення поліпшень орендованого Майна (створення нової речі) за власний рахунок і не тягне за собою зобов`язання Орендодавця щодо компенсації вартості поліпшень (необхідних витрат).

У відповідності до п.7.4 договору у разі здійснення Орендарем невід`ємних поліпшень орендованого Майна, Орендодавець або Балансоутримувач зобов`язані здійснювати контроль за здійсненням таких поліпшень.

Відповідно до п.9.1, 9.3 договору за невиконання або неналежне виконання зобов`язань за цим договором сторони несуть відповідають згідно з чинним законодавством України. Спори, які виникають за цим договором або в зв`язку з ним, не вирішені шляхом переговорів або в порядку досудового врегулювання, вирішуються у судовому порядку.

За п.10.1 договору цей договір передбачає передачу Майна в оренду строком на 10 років. Строк оренди відліковується з моменту підписання акту приймання-передавання, нотаріального посвідчення договору та державної реєстрації права оренди та діє з 18.12.2018 до 18.12.2028 включно.

Відповідно до розділу 12 договору додатки до цього договору є його невід`ємною і складовою частиною. До цього договору додаються розрахунок орендної плати, акт приймання-передавання орендованого Майна.

Вказаний договір підписаний Орендодавцем (Регіональне відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях), Орендарем (Приватне підприємство Дім побутових послуг ) та погоджено Балансоутримувачем (Концерн «Військторгсервіс» ).

18.12.2018 між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях (Орендодавець) та Приватним підприємством Дім побутових послуг (Орендар) складено Акт приймання-передавання державного нерухомого майна, що обліковується на балансі Концерну Військторгсервіс (Філія Одеське управління військової торгівлі Концерну Військторгсервіс ) до договору оренди від 18.12.2018. За вказаним актом Орендодавець передав, а Орендар прийняв в строкове платне користування державне нерухоме майно, а саме: нежитлову будівлю, загальною площею 3515,70 кв.м., що знаходиться за адресою: Одеська область, місто Одеса, проспект Шевченка, будинок 8/5 (Майно) (інв. № 207, реєстровий №33689922.32.ААААЕД911), що обліковується на балансі Концерну Військторгсервіс /філія Одеське управління військової торгівлі Концерну Військторгсервіс / Балансоутримувач), вартість якого визначена згідно зі звітом про незалежну оцінку, що була проведена ТОВ Консалтінгова компанія Бюро оцінки Стефанович станом на 30.09.2018 та становить 15500000 грн. Відповідно до п.3 Акту стан Майна на момент укладання договору визначається згідно звіту про незалежну оцінку та дозволяє використовувати відповідно мети, яка вказана Орендарем. Вказаний акт погоджено Балансоутримувачем.

27.03.2019 Регіональне відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях звернулось до Міністерства оборони України із листом за №07-06-01422 про надання висновків про доцільність здійснення поліпшень орендованого майна.

05.04.2019 Концерн Військторгсервіс надіслав на адресу Головного управління майна та ресурсів лист за №02/557, в якому зазначив, зокрема, про те, що він не бачить необхідності в проведенні невід`ємних поліпшень.

09.04.2019 за №503/9/3192 до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях від Головного управління майна та ресурсів надійшов лист, в якому зазначено у відповідь на лист №07-06-01422 від 27.03.2019, що орган управління майном не заперечує стосовно проведення реконструкції, капітального та інших видів ремонтів нерухомого державного майна (нежитлові будівлі загальною площею 3515,7 кв.м.), яке знаходиться за адресою: проспект Шевченка, 8/5, м. Одеса у порядку, передбаченому діючим законодавством та договором оренди.

12.04.2019 Концерн Військторгсервіс надіслав на адресу ПП Дім побутових послуг лист за №417, в якому зазначено, що філія не заперечує щодо проведення реконструкції, капітального та інших видів ремонтів нежитлової будівлі, що знаходиться за адресою: м. Одеса, просп. Шевченка, 8/5 з урахуванням вимог чинного законодавства та умов договору оренди.

18.10.2019 Регіональне відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях надіслало на адресу Приватного підприємства Дім побутових послуг лист за №11-06-01191, в якому повідомило, що не заперечує щодо проведення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна, яке передано в оренду ПП Дім побутових послуг за договором від 18.12.2018 №209840911811, згідно наданої проектно-кошторисної документації, Експертного звіту ТОВ ЕКСПЕРТИЗА МВК ВІД 31.03.2019, у межах встановленої суми, а саме: 23663,455 тис. грн. (без ПДВ). Зазначені поліпшення повинні здійснюватись в першу чергу за рахунок амортизаційних відрахувань, нарахованих на орендовані основні засоби.

03.03.2020 Концерном Військторгсервіс направив на адресу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях лист №228, в якому просив повідомити чи надавалась ПП Дім побутових послуг згода на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна.

10.03.2020 у відповідь на лист Концерна Військторгсервіс Регіональне відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях надіслало повідомлення за №11-06-01220, в якому зазначило, що враховуючи звернення орендаря від 26.03.2019 №11/01817, згоду органу уповноваженого управляти державним майном - Міністерства оборони України, регіональне відділення листом від 18.10.2019 №11-06-01191 надало згоду на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого майна за договором оренди від 18.12.2018 №209840911811.

18.03.2020 Концерн Військторгсервіс направив на адресу Головного управління майна та ресурсів лист за №07/446, в якому з метою з`ясування обґрунтованої та дійсної позиції Міністерства оборони України - просив Головне управління майна та ресурсів надати роз`яснення, чи є лист Головного управління майна та ресурсів від 09.04.2019 №503/9/3192 фактичною згодою на проведення невід`ємних поліпшень ПП Дім побутових послуг , реконструкції, капітального та інших видів ремонтів нерухомого державного майна (нежитлової будівлі, загальною площею 3515,70 кв.м.), що знаходиться за адресою: Одеська область, м. Одеса, проспект Шевченка, буд. 8/5. Окрім того, Концерн Військторгсервіс просив повідомити, чи надходили на адресу управління в період з квітня 2019 року по жовтень 2019 року від РВ ФДМУ по Одеській та Миколаївській областях будь-які інші звернення щодо надання погодження на проведення невід`ємних поліпшень ПП Дім побутових послуг нерухомого майна - нежитлової будівлі, що знаходиться за адресою: Одеська область, м. Одеса, проспект Шевченка, буд. 8/5 та проінформувати чи надавалось на них погодження Головним управлінням майна та ресурсів.

18.03.2020 Головним управлінням майна та ресурсів надіслано на адресу Концерну Військторгсервіс відповідь за №07/446, в якій зазначено, що Головне управління не надавало висновки щодо доцільності здійснення невід`ємних поліпшень.

Концерн Військторгсервіс 19.03.2020 звернувся до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях з листом-проханням відкликати надану листом від 18.10.2019 №11-06-01191 згоду на проведення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна у межах суми 23663455 грн. та заборонити ПП Дім побутових послуг здійснювати будь-які невід`ємні поліпшення орендованого майна.

30.03.2020 листом за №07/525 Концерн Військторгсервіс звернувся до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях, зокрема, з проханням в найкоротший строк відізвати наданий РВ ФДМУ по Одеській та Миколаївській областях дозвіл (згоду) на здійснення ПП Дім побутових послуг невід`ємних поліпшень нерухомого майна, а саме нежитлової будівлі, загальною площею 3515,70 кв.м., що знаходиться за адресою: Одеська область, м. Одеса, проспект Шевченка, буд. 8/5.

06.04.2020 листом за №503/9/2246 Головне управління майна та ресурсів звернулось до Концерну Військторгсервіс з проханням невідкладно організувати роботу стосовно оскарження листа Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях від 18.10.2019 №11-06-01191 стосовно погодження здійснення ПП Дім побутових послуг проведення невід`ємних поліпшень будівлі за адресою: м. Одеса, просп. Шевченка, 8/5.

22.04.2020 Південне територіальне управління Військової служби правопорядку Міністерства оборони України надіслало на адресу ПП Дім побутових послуг лист, в якому, зокрема, вказано, що станом на 17.04.2020 порушень щодо укладання договору оренди з ПП Дім побутових послуг та отримання дозволу та погодження на проведення невід`ємних поліпшень орендованого майна нежитлової будівлі.

23.04.2020 Концерн Військторгсервіс звернувся до Одеського територіального управління Національного антикорупційного бюро України із заявою за №07/632 про вчинення кримінального правопорушення.

23.04.2020 Концерн Військторгсервіс звернувся до Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Миколаєві із заявою за №07/633 про вчинення кримінального правопорушення.

28.04.2020 Громадська організація Правозахисна спілка військовослужбовців, ветеранів військової служби та учасників бойових дій Наша військова служба надіслала на адресу ПП Дім побутових послуг лист, в якому повідомило про відсутність з боку ГО Правозахисна спілка військовослужбовців, ветеранів військової служби та учасників бойових дій Наша військова служба будь-яких претензій до ПП Дім побутових послуг відносно передачі в оренду нежитлової будівлі за адресою: м. Одеса, просп. Шевченка, 8/5 та отримання згоди орендодавця державного майна на проведення ремонтних робіт.

05.05.2020 Територіальним управлінням Державного бюро розслідувань, розташованим у місті Миколаєві, направлено на адресу ГУНП в Одеській області та Концерну Військторгсервіс лист.

14.05.2020 листом за №3314/СР Південне територіальне управління Військової служби правопорядку Міністерства оборони України звернулось до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях та повідомило, що за результатами перевірки Південним територіальним управлінням Військової служби правопорядку не виявлено порушень щодо укладання договору оренди з ПП Дім побутових послуг та отримання дозволу та погодження на проведення невід`ємних поліпшень орендованого майна нежитлової будівлі за адресою: м. Одеса, просп. Шевченка, 8/5.

02.07.2020 Південне територіальне управління Військової служби правопорядку Міністерства оборони України надіслало на адресу ПП Дім побутових послуг лист, в якому зазначено, що під час проведення перевірки не були відомі певні обставини, а тому висновки щодо відсутності порушень були надані передчасно, без урахування всіх наявних документів, які були в подальшому надані структурними підрозділами Міністерства оборони України. Зазначено, що існує ризик відчуження нерухомого майна Міністерства оборони України із державної власності та загроза порушення майнових прав Міністерства оборони України стосовно нежитлової будівлі за адресою: м. Одеса, проспект Шевченко, 8/5. Отже, Міністерство оборони України просить надану раніше відповідь за №2715/1 від 22.04.2020 вважати недійсною.

09.07.2020 Південне територіальне управління Військової служби правопорядку Міністерства оборони України надіслало на адресу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях лист, в якому зазначило, що під час проведення перевірки не були відомі певні обставини, а тому висновки щодо відсутності порушень були надані передчасно, без урахування всіх наявних документів, які були в подальшому надані структурними підрозділами Міністерства оборони України. Зазначено, що існує ризик відчуження нерухомого майна Міністерства оборони України із державної власності та загроза порушення майнових прав Міністерства оборони України стосовно нежитлової будівлі за адресою: м. Одеса, проспект Шевченко, 8/5. Отже, Міністерство оборони України просить надану раніше відповідь за №3314/ср від 14.05.2020 вважати недійсною.

В матеріалах справи також наявні:

- акт від 23.04.2020 огляду орендованого державного майна площею 3515,70 кв.м. за адресою: м. Одеса, просп. Шевченка, 8/5, в якому зазначено, що орендоване державне майно не використовується відповідно до мети, визначеної умовами договору оренди від 18.12.2018, у зв`язку з необхідністю проведення ремонтних робіт;

- звіт про оцінку майна від 31.03.2019, в якому зроблено висновок про вартість майна ТОВ НІКА-ЕКСПЕРТ , відповідно до якого ринкова вартість нежитлової будівлі, загальною площею 3515,70 кв.м., що розташована за адресою: Одеська обл., м. Одеса, просп. Шевченка, 8/5 та обліковується на балансі Концерну Військторгсервіс / філія Одеське управління військової торгівлі Концерну Військторгсервіс , станом на 31.03.2019, становить 20600000 грн., податок на додану вартість - 4120000 грн., вартість об`єкта оцінки майна з урахуванням ПДВ становить - 24720000 грн.;

- експертна оцінка №19977 від 21.03.2019 щодо розгляду кошторисної частини проектної документації по робочому проекту Реконструкція нежилої чотирьохповерхової будівлі за адресою: м. Одеса, просп. Шеченка, 8/5 , замовник будівництва - ПП Дім побутових послуг , генеральний проектувальник - КП Центр інженерних досліджень , виконавець - ТОВ Експертиза МВК , згідно з якою загальна кошторисна вартість будівництва у поточних цінах станом на 21.03.2019 складає 28513,041 тис.грн.;

- висновок експертного дослідження по проектній документації №632 від 25.06.2020, складений судовим експертом Петровим Іваном Івановичем, відповідно до якого: 1) перелік робіт, викладений у кошторисній частині проектно-кошторисної документації, яка виготовлена КП Центр інженерних досліджень , відноситься до капітального ремонту , а з урахуванням, що роботи передбачають внутрішнє перепланування частини приміщень будівлі зі зміною функціонального призначення - до капітального ремонту з реконструкцією орендованого державного майна, за винятком наступних робіт і витрат: роботи по замощенню території, які враховані в локальному кошторисі №7-1-1; роботи по озелененню, які враховані в локальному кошторисі №7-1-1; 2) перелік робіт, викладений у кошторисній частині проектно-кошторисної документації, яка виготовлена КП Центр інженерних досліджень відноситься до невід`ємних поліпшень орендованого державного майна , за винятком наступних робіт і витрат: роботи по замощенню території, яка враховані в локальному кошторисі №7-1-1; роботи по озелененню, які враховані в локальному кошторисі №7-1-1; 3) проведення реконструкції та капітального ремонту об`єкту нежилої будівлі загальною площею 3515,70 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Одеса, проспект Шевченка, 8/5, згідно наданої кошторисної документації, відноситься до невід`ємних поліпшень орендованого державного майна , за винятком наступних робіт і витрат: роботи по замощенню, які враховані в локальному кошторисі №7-1-1; роботи по озелененню, які враховані в локальному кошторисі №7-1-1.

- звіт №2199/18 від 22.10.2018 про незалежну оцінку ринкової вартості об`єкта державної власності - нежитлової будівлі загальною площею 3515,7 кв.м., яке знаходиться на балансі Філії Одеського управління військової торгівлі Концерн Військторгсервіс , відповідно до якого ринкова вартість нежитлової будівлі - 15500000 грн.

Позивач, вважаючи, що згода, надана Міністерством оборони України, як органом управління державним майном, є актом, який порушує вимоги законодавства та умови договору оренди державного майна, звернувся до суду з позовом про визнання незаконним та скасування рішення Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській області щодо надання Приватному підприємству «Дім побутових послуг» дозволу (згоди), викладеного у листі від 18.10.2019 №11-06-01191, на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна - нежитлової будівлі загальною площею 3515,7 кв.м. за адресою: м. Одеса, просп. Шевченка, 8/5 в рамках договору оренди державного нерухомого майна, що належить до державної власності від 18.12.2018 №209840911811, який посвідчено приватним нотаріусом Одеського нотаріального округу та зареєстровано у реєстрі за №3254.

Проаналізувавши наявні у справі докази та надавши їм правову оцінку, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову, виходячи з наступного.

Відповідно до ст. 2 Закону України Про судоустрій і статус суддів суд, здійснюючи правосуддя на засадах верховенства права, забезпечує кожному право на справедливий суд та повагу до інших прав і свобод, гарантованих Конституцією і законами України, а також міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах (рішення Конституційного Суду України від 30.01.2003).

В Україні основоположним принципом судочинства згідно Конституції України та Закону України Про судоустрій і статус суддів є принцип верховенства права.

Як вказано у Рішенні Конституційного Суду України від 02.11.2004 року №15-рп/2004 верховенство права - це панування права в суспільстві. Одним з проявів верховенства права є те, що право не обмежується лише законодавством як однією з його форм, а включає й інші соціальні регулятори, зокрема норми моралі, традиції, звичаї тощо, які легітимовані суспільством і зумовлені історично досягнутим культурним рівнем суспільства. Всі ці елементи права об`єднуються якістю, що відповідає ідеології справедливості, ідеї права, яка значною мірою дістала відображення в Конституції України.

Розпорядження своїм правом на захист є диспозитивною нормою цивільного законодавства, яке полягає у наданні особі, яка вважає свої права порушеними, невизнаними або оспорюваними, можливості застосувати способи захисту, визначені законом або договором.

Відповідно до ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Згідно з ч.ч. 1,2 ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: 1) визнання права; 2) визнання правочину недійсним; 3) припинення дії, яка порушує право; 4) відновлення становища, яке існувало до порушення; 5) примусове виконання обов`язку в натурі; 6) зміна правовідношення; 7) припинення правовідношення; 8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; 9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди; 10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

За статтею 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Реалізовуючи передбачене ст. 55 Конституції України право на судовий захист, звертаючись до суду, особа вказує в позові власне суб`єктивне уявлення про порушене право чи охоронюваний інтерес та спосіб його захисту.

Відповідно до п.1 Порядку надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна (далі - Порядок), затвердженого наказом Фонду державного майна від 25.05.2018 №686, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11.06.2018 за №711/3, цей Порядок розроблено з метою визначення процедури надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна.

Згідно з п.2 Порядку надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна процедура надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна включає такі етапи:

1) подання заяви і пакета документів орендарем;

2) розгляд заяви і документації орендаря;

3) прийняття відповідного рішення.

У відповідності до п.3 Порядку надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна для розгляду питання про надання згоди орендарю на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна орендар подає заяву і такі документи:

1) опис передбачуваних поліпшень і кошторис витрат на їх проведення;

2) інформацію про доцільність здійснення поліпшень орендованого майна;

3) приписи органів пожежного нагляду, охорони праці (за їх наявності);

4) довідку балансоутримувача про вартість об`єкта оренди згідно з даними бухгалтерського обліку на початок поточного року;

5) завірену копію проектно-кошторисної документації, якщо інше не встановлено договором оренди;

6) звіт за результатами експертизи кошторисної частини проектної документації на здійснення невід`ємних поліпшень.

За п.4 Порядку надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна інформація про доцільність здійснення невід`ємних поліпшень надається на підставі наданих орендарем документів:

1) у разі оренди цілісного майнового комплексу, будівлі або споруди - органом, уповноваженим управляти відповідним державним майном (за його наявності);

2) у разі оренди приміщень, частин будівель і споруд - органом, уповноваженим управляти відповідним державним майном, або за його дорученням чи за його відсутності - балансоутримувачем .

Відповідно до п.5 Порядку надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна у разі оренди цілісного майнового комплексу при здійсненні поліпшень за рахунок амортизаційних відрахувань на орендоване державне майно чи інших коштів орендодавець для розгляду питання про надання згоди на здійснення невід`ємних поліпшень створює комісію за участю представників органу, уповноваженого управляти майном (за його наявності).

Згідно з п.6 Порядку надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна у разі відсутності органу, уповноваженого управляти відповідним державним майном, орендодавець для розгляду питання про надання згоди на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого цілісного майнового комплексу, будівлі або споруди, у тому числі за рахунок амортизаційних відрахувань, створює комісію за участю представників органу, який давав згоду на оренду зазначеного майна, або його правонаступника, а за їх відсутності - представників відповідних місцевих державних адміністрацій (за згодою).

За п.7 Порядку надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна згода на здійснення поліпшень надається з урахуванням висновків комісії та умов договору у формі листа орендодавця орендарю, у якому міститься погодження на поліпшення орендованого майна. У листі вказується на необхідність першочергового використання амортизаційних відрахувань на орендоване майно для здійснення поліпшень, які збільшують вартість орендованого державного майна.

У відповідності до п.8 Порядку надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна після отримання згоди орендар складає графік виконання робіт і подає його орендодавцю.

Відповідно до п.9 Порядку надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна після здійснення дозволених орендарю невід`ємних поліпшень орендар надає орендодавцю інформацію про завершення виконання робіт з поданням копій підписаних замовником і підрядником актів приймання виконаних робіт та документів, що підтверджують оплату зазначених робіт.

Згідно з п.10 Порядку надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна орендодавець зобов`язаний протягом 5 робочих днів після отримання інформації про здійснені поліпшення внести до бази даних інформаційно-пошукової підсистеми Фонду державного майна України Етап - Оренда інформацію про зміст поліпшень, витрати на поліпшення та джерело їх фінансування.

Відповідно до ст. 73 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставини, які мають значення для вирішення справи.

Згідно зі ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Обов`язок із доказування необхідно розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

За ч.1 ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Статтею 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (п.87 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Салов проти України» від 06.09.2005).

У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі «Надточий проти України» від 15.05.2008 зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.

Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам - учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.

Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об`єктивного з`ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.

Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

За результатами аналізу законодавчого регулювання спірних правовідносин, господарський суд дійшов висновку, що є певна процедура (порядок), передбачена для надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна.

Проаналізувавши наявні матеріали справи та об`єктивно оцінивши обставини справи в їх сукупності, дії та позиції сторін у справі, господарський суд дійшов висновку про фактичне дотримання у спірних правовідносинах передбаченого законодавством порядку надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна на всіх етапах відносин учасників справи, враховуючи і надання фактичної згоди органу управління, яким є позивач у справі - Міністерство оборони України в особі відповідного структурного підрозділу, у зв`язку з чим наразі відсутні підстави для визнання незаконним та скасування рішення Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській області, викладеного у листі від 18.10.2019 №11-06-01191, про надання Приватному підприємству «Дім побутових послуг» дозволу (згоди) на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого державного майна - нежитлової будівлі загальною площею 3515,7 кв.м. за адресою: м. Одеса, просп. Шевченка, 8/5 в рамках договору оренди державного нерухомого майна, що належить до державної власності від 18.12.2018 №209840911811, який посвідчено приватним нотаріусом Одеського нотаріального округу та зареєстровано у реєстрі за №3254.

Іншого позивачем не доведено.

У рішенні Європейського суду з прав людини «Серявін та інші проти України» (SERYAVIN AND OTHERS v. UKRAINE) вказано, що усталеною практикою Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) від 9 грудня 1994 року, серія A, №303-A, п.29). Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (див. рішення у справі «Суомінен проти Фінляндії» (Suominen v. Finland), №37801/97, п.36, від 1 липня 2003 року). Ще одне призначення обґрунтованого рішення полягає в тому, щоб продемонструвати сторонам, що вони були почуті . Крім того, вмотивоване рішення дає стороні можливість оскаржити його та отримати його перегляд вищестоящою інстанцією. Лише за умови винесення обґрунтованого рішення може забезпечуватись публічний контроль здійснення правосуддя (див. рішення у справі «Гірвісаарі проти Фінляндії» (Hirvisaari v. Finland), №49684/99, п.30, від 27 вересня 2001 року).

Господарський суд не приймає до уваги пояснення позивача, прокурора та третьої особи - Концерну Військторгсервіс про ненадання органом управління згоди в порядку п.4 Порядку із посиланням на те, що у листі від 09.04.2019 за №503/9/3192 Головне управління майна та ресурсів Міністерства оборони України не заперечувало проти проведення реконструкції, капітального та інших видів ремонтів нерухомого державного майна - нежитлової будівлі загальною площею 3515,7 кв.м., яке знаходиться за адресою: проспект Шевченка, 8/5, м. Одеса, а не проти здійснення невід`ємних поліпшень, що на думку позивача, прокурора та Коцерну Військторгсервіс свідчить про ненадання згоди. Суд при цьому виходить з того, що в даному випадку орган управління майном, так само як в аналогічному листі і балансоутримувач, відповідав відповідачу як орендодавцю на лист, надісланий на виконання вимог Порядку, в якому запитувалось щодо невід`ємних поліпшень, якими є і капітальний ремонт, і реконструкція. Зокрема, проаналізувавши висновок експертного дослідження №632 від 25.06.2020, суд також вбачає, що проведення реконструкції та капітального ремонту об`єкту нежилої будівлі загальною площею 3515,70 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Одеса, проспект Шевченка, 8/5, згідно наданої кошторисної документації, відноситься до невід`ємних поліпшень орендованого державного майна , крім перелічених випадків.

Європейський суд з прав людини вказував, що поняття майно в розумінні статті 1 Першого протоколу Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод охоплює поняття правомірні очікування , тобто законні сподівання вчиняти певні дії відповідно до виданого державними органами дозволу (справа Пайн Велі Девелопмент Лтд. та інші проти Ірландії ).

Європейський суд з прав людини неодноразово підкреслював особливу важливість принципу належного урядування , який передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (див. рішення у справах Беєлер проти Італії Онер`їлдіз проти Туреччини , Megadat.com S.r.l. проти Молдови Москаль проти Польщі ). Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (див., наприклад, рішення у справах Лелас проти Хорватії , Тошкуце та інші проти Румунії ) і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси (див. зазначені вище рішення у справах Онер`їлдіз проти Туреччини , Беєлер проти Італії ). Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються (див., серед інших джерел, mutatis mutandis, зазначене вище рішення у справі Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки та у справах Ґаші проти Хорватії Трґо проти Хорватії ).

За таких обставин, господарський суд доходить висновку про наявність у орендаря законних сподівань в момент надання дозволу (згоди) на здійснення невід`ємних поліпшень орендованого майна, що у його відносинах з державними органами діятиме юридична визначеність, а надані згоди не будуть відкликатись в наступних листуваннях.

Доводи позивача, про те, що в оренду ПП Дім побутових послуг передавалась не нежитлова будівля, а цілісний майновий комплекс, а отже на спірні правовідносини на думку позивача поширювались положення пунктів 5,7 Порядку в частині необхідності створення комісії за участю представників органу, уповноваженого управляти майном, - не знайшли свого підтвердження в жодному наявному в матеріалах справи доказі, не доведені належним чином, а з наявних матеріалів справи, в тому числі і з редакції укладеного договору оренди, вбачається, що в оренду переданий не ЦМК, а саме нежитлова будівля, порядок надання орендарю згоди орендодавця на здійснення невід`ємних поліпшень якої в даному випадку дотриманий.

Доводи позивача про гіпотетичну можливість порушення в майбутньому прав Міністерства оборони України як органу, уповноваженого управляти державним майном, якщо орендар скористається правом на приватизацію об`єкту оренди, не можуть оцінюватись судом як підстава для задоволення позову у даній справі виходячи із предмету та підстав позовних вимог, та приймаючи до уваги, що суд в даному випадку не розглядає передприватизаційний спір, та в матеріалах справи немає доказів віднесення об`єкту оренди до переліку тих, які підлягають приватизації, а самий капітальний ремонт та реконструкція будівлі ще не проведені, тобто, наразі відсутні і суд не може оцінити ані факт їх проведення, ані їх склад та вартість, відповідність проектно-кошторисній документації тощо, та відповідно визначити, що вони є однією із підстав у процедурі приватизації. В даному випадку рішення суду не може бути умовним та ставитись в залежність від дій, які можуть бути проведені, а можуть і не бути проведені в майбутньому, суд на даний час лише оцінює законність процедури звернення орендаря до орендодавця за отриманням згоди у передбаченому законодавством порядку, що відноситься до прав орендаря, і відповідно за встановлених судом обставин, оцінивши дії державних органів у процедурі отримання орендарем згоди, суд вважає, що покладення на орендаря відповідальності за дії державних органів, їх подальше листування, відкликання та роз`яснення дій не нівелюють надання ними попередньо згоди на проведення орендарем дій та не створюють для суб`єкта господарювання, який в даному випадку діяв добросовісно, негативних правових наслідків.

Посилання позивача, прокурора та третьої особи - Концерну Військторгсервіс на те, що на момент передачі в оренду орендоване майно перебувало у стані, придатному до використання, не створюють підстав для визнання незаконним та скасування рішення Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській області, викладеного у листі від 18.10.2019 №11-06-01191, про надання Приватному підприємству «Дім побутових послуг» дозволу (згоди) на здійснення невід`ємних поліпшень за умов дотримання передбаченої процедури отримання такої згоди.

За таких обставин, господарський суд дійшов висновку про недоведеність та безпідставність заявлених у даній справі позовних вимог. Іншого позивачем, прокурором та третьою особою - Концерном Військторгсервіс не доведено.

Висновки Південного територіального управління Військової служби правопорядку в частині оцінки орендних правовідносин та порядку отримання згоди на здійснення невід`ємних поліпшень - до уваги суду не беруться та не покладаються судом в основу судового рішення у даній справі, оскільки Південне територіальне управління Військової служби правопорядку не є суб`єктом спірних правовідносин. Так само не є суб`єктом спірних правовідносин і Громадська організація Правозахисна спілка військовослужбовців, ветеранів військової служби та учасників бойових дій Наша військова служба .

Інші наявні в матеріалах справи документи вищевикладених висновків суду не спростовують.

Відповідно до ст. 129 ГПК України судові витрати по справі покладаються на позивача.

Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Міністерства оборони України відмовити повністю.

Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст. 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-Західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом 20 днів з дня складання повного рішення.

Враховуючи перебування судді Бездолі Ю.С. з 05.10.2020 на лікарняному, повний текст рішення складено та підписано після виходу судді Господарського суду Одеської області Бездолі Ю.С. з лікарняного - 30 жовтня 2020 р.

Суддя Ю.С. Бездоля

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення28.09.2020
Оприлюднено02.11.2020
Номер документу92553259
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/1482/20

Ухвала від 06.09.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 06.07.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Ю.С.

Ухвала від 05.07.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 30.06.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Ю.С.

Ухвала від 20.05.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 17.05.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 20.04.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 16.03.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Постанова від 11.02.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Бєляновський В.В.

Ухвала від 28.01.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Бєляновський В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні