МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 листопада 2020 р. справа № 400/2866/20 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Марича Є.В., розглянув в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом:ОСОБА_1 , АДРЕСА_1
до відповідача:Новополтавської сільської ради, вул. Мельнична, 105 А,Новополтавка,Новобузький район, Миколаївська область,55642
про:визнання рішення протиправним, зобов`язання вчинити певні дії, ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся з позовом до Новополтавської сільської ради (далі-відповідач), в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення 36 сесії 8 скликання Новополтавської сільської ради від 19.05.2020 р. №456 Про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ; зобов`язати відповідача надати позивачу дозвіл на розроблення землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 2 га для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності площею 41,97 га, кадастровий номер 4824586000:01:000:1213, що розташована в межах території Новополтавської сільської ради Новобузького району Миколаївської області, за клопотанням від 21.11.2019 р.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що спірне рішення є протиправним, оскільки земельну ділянку передано в оренду третій особі в супереч цільового призначення даної земельної ділянки, а тому рішення про передачу в оренду та договір оренди є недійсними і у відповідача не було підстав для відмови позивачу спірним рішенням.
Ухвалою від 21.07.2020 р. відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження та запропоновано відповідачу надати відзив на позовну заяву.
Відповідач надав до суду відзив, в якому просив відмовити у задоволенні позову та зазначив, що спірне рішення прийняте у відповідності до вимог Земельного кодексу України. Так, бажана позивачем земельна ділянка перебуває в оренді іншої особи, право на користування не припинене, а у позивача відсутня згода землекористувача на передачу земельної ділянки у власність позивача, тобто підставою для відмови стала невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, що є підставою для відмови відповідно до ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України.
Від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій позивач заперечив обґрунтування позивача та підтримав позовні вимоги в повному обсязі.
Інших процесуальних дій у справі судом не вчинялось.
Вирішуючи спір, суд враховує наступне.
21.11.2019 р. позивач звернувся до відповідача із заявою про надання йому дозволу на розроблення землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 2 га для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності площею 41,97 га, кадастровий номер 4824586000:01:000:1213, що розташована в межах території Новополтавської сільської ради Новобузького району Миколаївської області.
Рішенням 36 сесії 8 скликання Новополтавської сільської ради від 19.05.2020 р. №456 Про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства , відмовлено у задоволенні вищезазначеної заяви, у зв`язку із перебуванням даної земельної ділянки в оренді громадського об`єднання Степове на підставі рішення 27 сесії 8 скликання Новополтавської сільської ради від 17.12.2019 р. №337 та укладеного договору оренди від 02.01.2020 р. (зареєстрований 02.03.2020 р.).
Згідно ст. 24 Закону України Про оренду землі , орендодавець зобов`язаний не вчиняти дій, які б перешкоджати орендареві користуватися орендованою земельною ділянкою.
Згідно ч. 6 ст. 118 ЗК України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
В матеріалах справи наявні графічні матеріали; рішення відповідача від 17.12.2019 р. №337 "Про надання земельної ділянки щодо складання договору оренди для випасу громадської худоби в межах території Шевченківського старостинського округу Новополтавської сільської ради громадському об`єднаню по випасу худоби с. Шевченкове-2 "Степове"; договір оренди землі від 02.01.2020 р. та витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права щодо реєстрації права оренди земельної ділянки 4824586000:01:000:1213.
З огляду на вищезазначене, у зв`язку з тим, що бажана позивачем земельна ділянка перебувала в оренді іншої особи, то позивач мав надати, окрім інших документів, погодження землекористувача, що позивачем надано не було. Доказів визнання нечинним рішення та договору оренди, припинення права користування земельною ділянкою тощо до суду не надано.
Таким чином, відмова відповідача у спірному рішенні, у зв`язку із перебуванням земельної ділянки із кадастровим номером 4824586000:01:000:1213 у користуванні іншої особи та за відсутності згоди орендаря на її передачу є правомірною, оскільки відповідає підставі, передбаченої ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України - невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів.
Крім того, Земельний кодекс України не передбачає можливості оскарження відмови в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою - Земельний кодекс України закріплює тільки можливість оскарження відмови у передачі земельної ділянки у власність, що можливо лише на етапі затвердження проекту землеустрою.
Аналогічна правова позиція висловлена в постанові Верховного Суду від 28.09.2019 р. у справі №420/5288/18, відповідно до якої Верховний Суд зазначив:
Суд звертає увагу, що відповідно до статті 22 Закону України від 22.05.2003 № 858-IV "Про землеустрій" землеустрій здійснюється на підставі: а) рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою; б) укладених договорів між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою; в) судових рішень.
54. Таким чином, підставою для розробки проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, окрім рішення про надання дозволу, може бути договір або судове рішення.
Таким чином, у разі протиправної бездіяльності відповідного органу у вигляді ненадання дозволу у належній формі на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність у встановлений строк, відповідно до абзацу третього частини сьомої статті 118 ЗК України особа має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
60. З метою ефективного захисту прав людини у сфері земельних правовідносин та усунення необґрунтованих перешкод, Суд вважає, що зазначений підхід повинен застосовуватися і у випадку ухвалення протиправного рішення у вигляді незаконної відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.
61. Аналогічний висновок правозастосування наведених норм матеріального права сформульовано й у постанові Верховного Суду від 11.04.2018, прийнятою за наслідками касаційного розгляду справи № 806/2208/17. .
Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
З наведеної правової позиції Верховного Суду вбачається, що особа, зацікавлена в отриманні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, в разі отримання негативного рішення органу виконавчої влади чи місцевого самоврядування, яке вона вважає протиправним, вправі самостійно замовити проект землеустрою та подати його на затвердження до відповідного суб`єкта і саме відмова в затвердженні проекту землеустрою, що фактично є відмовою в наданні у власність (користування) земельної ділянки, можуть бути предметом судового розгляду.
Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Судові витрати покласти на позивача.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Новополтавської сільської ради (вул. Мельнична, 105 А, Новополтавка, Новобузький район, Миколаївська область, 55642, ідентифікаційний код 04376722) про визнання рішення протиправним, зобов`язання вчинити певні дії, відмовити.
2. Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду через Миколаївський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя Є. В. Марич
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.11.2020 |
Оприлюднено | 04.11.2020 |
Номер документу | 92589592 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Марич Є. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні