Рішення
від 04.11.2020 по справі 420/11666/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/11666/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 год. 56 хв.

04 листопада 2020 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого судді: Самойлюк Г.П.

при секретарі: Сердюк І.С.

сторін:

позивач: ОСОБА_1

Горовий А.О. (представник за ордером)

Горовий С.О. (представник за ордером)

відповідач: Чистяков О.О. (представник за довіреністю)

треті особи: не з`явилися

розглянувши у відкритому судовому засіданні, з урахуванням особливостей встановлених статтями 268-273 КАС України розгляду окремих категорій термінових адміністративних справ, адміністративну справу за позовною заявою Кандидата у депутати Одеської обласної ради від політичної партії Слуга народу ОСОБА_1 (АДРЕСА_1; реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Одеської обласної територіальної виборчої комісії (65032, м. Одеса, просп. Шевченко, 4, каб. 359, адмін. будівля Одеської обласної ради; код ЄДРПОУ 43780202), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Зеленогірська селищна територіальна виборча комісія Подільського району Одеської області (66513, Одеська область, Подільський район, смт. Зеленогірське, просп. Миру, 12; код ЄДРПОУ 43777734), кандидат в депутати Одеської обласної ради від політичної партії Слуга народу ОСОБА_2 (АДРЕСА_1) про визнання протиправними та скасування постанов №№130, 131, 132 від 31.10.2020р., -

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

До Одеського окружного адміністративного суду 02.11.2020р. о 12 год. 35 хв. надійшов адміністративний позов Кандидата у депутати Одеської обласної ради від політичної партії Слуга народу ОСОБА_1 до Одеської обласної територіальної виборчої комісії, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Зеленогірська селищна територіальна виборча комісія Подільського району Одеської області, в якому позивач просить:

визнати протиправною та скасувати постанову Одеської обласної територіальної виборчої комісії № 132 від 31.10.2020 р. Про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях 510643 на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ;

визнати протиправною та скасувати постанову Одеської обласної територіальної виборчої комісії № 130 від 31.10.2020 р. Про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях 510619 на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ;

визнати протиправною та скасувати постанову Одеської обласної територіальної виборчої комісії № 131 від 31.10.2020 р. Про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях 510635 на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ;

судові витрати покласти на відповідача.

Ухвалою від 02.11.2020р. позовну заяву залишено без руху; надано позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви з дня отримання ухвали суду до 03.11.2020 р. 09 год. 30 хв.

02.11.2020р. (вх. №46003/20) від позивача надійшла заява про усунення недоліків, до якої додано копії оскаржуваних постанов Одеської обласної територіальної виборчої комісії №№130, 131, 132 від 31.10.2020р. Позивач усунув недоліки позовної заяви.

Ухвалою від 03.11.2020р. прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження у справі; залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача кандидата в депутати Одеської обласної ради від політичної партії Слуга народу ОСОБА_2 ; зобов`язано позивача не пізніше 11 год. 00 хв. 03.11.2020 р. направити/вручити третій особі копію позовної заяви з додатками, а докази такого направлення надати суду до початку розгляду справи по суті; покладено на відповідача - Одеську обласну територіальну виборчу комісю обов`язок повідомити третю особу у справі про наявність вказаного спору, дату та час судового засідання; визначено, що справа буде розглядатись з урахуванням особливостей, встановлених ст.ст. 268-273 КАС України; призначено судове засідання на 03.11.2020 р. о 15 год. 00 хв.; надано відповідачу строк для подання відзиву на позов до 03.11.2020 р. 11 год. 00 хв.; роз`яснено право позивача подати до суду відповідь на відзив до 03.11.2020 р.12 год. 00 хв.; роз`яснено право відповідача подати до суду заперечення до 03.11.2020 р. 13 год. 00 хв.; зобов`язано Одеську обласну територіальну виборчу комісію у строк до 03.11.2020 р. 11год. 00 хв. надати письмові докази по справі.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що кандидатом в депутати Одеської обласної ради від політичної партії Слуга народу ОСОБА_2 було подано до Одеської обласної територіальної виборчої комісії скарги про порушення виборчого законодавства під час проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року на виборчих дільницях №510619, №510635, №510643 з виборів депутатів Одеської обласної ради у територіальному виборчому окрузі №5. За наслідками розгляду вказаних скарг 31.10.2020р. Одеською обласною територіальною виборчою комісією прийнято постанови №№130, 131, 132 від 31.10.2020р. про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях 510643, 510619, 510635 на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року. Позивач вважає зазначені постанови протиправними та такими, що суперечать вимогам чинного законодавства, зокрема ч. 3 ст. 66 ВК України, ч.ч. 2, 3 ст. 72 ВК України, оскільки відповідні скарги надійшли з порушенням встановленого строку оскарження. Так, скарги від кандидата в депутати Одеської обласної ради від політичної партії Слуга народу ОСОБА_2 надійшли до Одеської обласної територіальної виборчої комісії 30.10.2020р., в той час як виборча документація по дільничних виборчих комісіях виборчих дільниць Одеської обласної територіальної виборчої комісії була прийнята 26.10.2020р. Крім того, зазначено щодо неналежної реєстрації скарг ОСОБА_2 , неповідомлення скаржника та заінтересованих осіб про розгляд скарги, неналежного дослідження порушень, щодо яких подано скарги.

Від відповідача надійшов відзив на адміністративний позов (вх. №46239/20 від 03.11.2020р.), в якому в обґрунтування правової позиції зазначено, що 26.10.2020р. кандидат в депутати Одеської обласної ради від політичної партії Слуга народу ОСОБА_2 звернувся до Зеленогірської селищної територіальної виборчої комісії зі скаргами на порушення виборчого законодавства під час проведення місцевих виборів 25.10.2020р., зокрема щодо фальсифікації та підроблення виборчої документації на виборчих дільницях №510619, 510635, 510643 з виборів депутатів Одеської обласної ради у територіальному виборчому окрузі №5, проте 29.10.2020р. Зеленогірською селищною територіальною виборчою комісією було винесено немотивовану постанову про залишення скарги без розгляду на підставі ст. 68 ВК України. Враховуючи, що скаргу ОСОБА_2 не розглянуто по суті, останній звернувся до Одеської обласної територіальної виборчої комісії як до вищестоящої виборчої комісії зі скаргами на постанови до Зеленогірської селищної територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області про залишення його скарг без розгляду, та просив розглянути їх по суті, призначити повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях №510619, 510635, 510643. Враховуючи приписи ч.1 ст. 66 ВК України, скаргу на постанову Зеленогірської селищної територіальної виборчої комісії ОСОБА_2 подано з дотриманням встановлених строків. Враховуючи, що у постановах про залишення скарг ОСОБА_2 без розгляду не міститься жодного посилання на порушення скаржником вимог ст. 67 ВК України, не вказано жодного недоліку скарг відповідач вважає їх необгрунтованими та безпідставними та такими, що порушують виборчі права скаржника.

04.11.2020р. (вх. № 46386/20) від представника відповідача надійшли додаткові пояснення до відзиву.

03.11.2020р. на веб-порталі судової влади України оприлюднено ухвали Одеського окружного адміністративного суду 03.11.2020р. про відкриття провадження у справі; дату, час та місце судового розгляду справи.

Ухвалою суду від 03.11.2020р., яка занесена до протоколу засідання, у судовому засіданні оголошено перерву до 04.11.2020р. 10 год. 00 хв.

До судового засідання 04.11.2020р. 10 год. 00 хв. з`явився позивач, представники позивача та відповідача. Треті особи до судового засідання не з`явились, явку представників не забезпечили, про дату, час та місце судового розгляду повідомлені належним чином.

Про дату, час та місце судового засідання повідомлено учасників справи та на веб-порталі судової влади України оприлюднено повідомлення про призначення наступного судового засідання на 04.11.2020р. 10 год. 00 хв.

03.11.2020р. (вх. № ЕП/19792/20) від Зеленогірської селищної територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області надійшло клопотання про розгляд справи за відсутності представника.

Згідно ч.ч. 2, 3 ст. 268 КАС України учасник справи вважається повідомленим належним чином про дату, час та місце розгляду справи, визначеної частиною першою цієї статті, з моменту направлення такого повідомлення працівником суду, про що останній робить відмітку у матеріалах справи, та (або) з моменту оприлюднення судом на веб-порталі судової влади України відповідної ухвали про відкриття провадження у справі, дату, час та місце судового розгляду.

Неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.

За правилами ч. 3 ст. 268 КАС України неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.

Позивач та його представник в судовому засіданні позовні вимоги підтримали у повному обсязі та просили їх задовольнити.

Представник відповідача проти позову заперечував, посилаючись на обставини, зазначені у відзиві на позовну заяву.

Заслухавши пояснення позивача, представників позивача та відповідача, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд,-

ВСТАНОВИВ:

15.07.2020 р. Верховною Радою України прийнято постанову № 795-IX Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році , якою призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25.10.2020 р.

Постановою Центральної виборчої комісії № 160 від 08.08.2020 р. Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року призначено на неділю 25 жовтня 2020 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно додатків 1-24.

23.09.2020р. Одеською обласною територіальною виборчою комісією прийнято постанову №20 Про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської обласної ради на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії Слуга народу , якою, зокрема, зареєстровано кандидатом у депутати Одеської обласної ради на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків Одеської обласної організації політичної партії Слуга народу , ОСОБА_1 (а.с. 6-17).

30.08.2020 р. Центральною виборчою комісією винесено постанову № 208 Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року , якою оголошено з 05.09.2020 р. початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25.10.2020 р.

31.10.2020 р. Одеською обласною територіальною виборчою комісією прийнято постанову № 130 Про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях 510635 на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року , якою скаргу кандидата в депутати Одеської обласної ради ОСОБА_2 щодо фальсифікації та підроблення виборчої документації на дільничній виборчій комісії №510635 з виборів депутатів Одеської обласної ради у територіальному виборчому окрузі № 5 задоволено частково; зобов`язано Зеленогірську селищну територіальну виборчу комісію Подільського району Одеської області провести повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Одеської обласної ради у територіальному виборчому окрузі №5 на виборчій дільниці №510635 Зеленогірської селищної територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області (а.с. 27).

31.10.2020 р. Одеською обласною територіальною виборчою комісією прийнято постанову № 131 Про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях 510643 на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року , якою скаргу кандидата в депутати Одеської обласної ради ОСОБА_2 щодо фальсифікації та підроблення виборчої документації на дільничній виборчій комісії №510643 з виборів депутатів Одеської обласної ради у територіальному виборчому окрузі № 5 задоволено частково; зобов`язано Зеленогірську селищну територіальну виборчу комісію Подільського району Одеської області провести повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Одеської обласної ради у територіальному виборчому окрузі №5 на виборчій дільниці №510643 Зеленогірської селищної територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області (а.с. 28).

31.10.2020 р. Одеською обласною територіальною виборчою комісією прийнято постанову № 132 Про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях 510619 на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року , якою скаргу кандидата в депутати Одеської обласної ради ОСОБА_2 щодо фальсифікації та підроблення виборчої документації на дільничній виборчій комісії №510615 з виборів депутатів Одеської обласної ради у територіальному виборчому окрузі № 5 задоволено частково; зобов`язано Зеленогірську селищну територіальну виборчу комісію Подільського району Одеської області провести повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Одеської обласної ради у територіальному виборчому окрузі №5 на виборчій дільниці №510619 Зеленогірської селищної територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області (а.с. 29).

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 ст. 9 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Зазначені критерії є вимогами для суб`єкта владних повноважень, який приймає відповідне рішення, вчиняє дії чи допускає бездіяльність.

Таким чином, суд з`ясовує, чи використане повноваження, надане суб`єкту владних повноважень, з належною метою; обґрунтовано, тобто вчинено через вмотивовані дії; безсторонньо, тобто без проявлення неупередженості до особи, стосовно якої вчиняється дія; добросовісно, тобто щиро, правдиво, чесно; розсудливо, тобто доцільно з точки зору законів логіки і загальноприйнятих моральних стандартів; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, тобто з рівним ставленням до осіб; пропорційно та адекватно; досягнення розумного балансу між публічними інтересами та інтересами конкретної особи.

Пунктами 1, 4 ч.1 ст.22 ВК України передбачено, що суб`єктами виборчого процесу відповідних виборів є: виборець, який має право голосу на відповідних виборах; кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно з ч. 1 ст.64 ВК України суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому КАС України.

Відповідно до п.1 ч.2 ст. 64 ВК України виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються рішення, дії, бездіяльність Центральної виборчої комісії, дії або бездіяльність члена Центральної виборчої комісії.

Особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій визначені ст.273 КАС України.

Відповідно до ч.1 ст.273 КАС України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 є зареєстрованим Кандидатом у депутати Одеської обласної ради від політичної партії Слуга народу .

З огляду на наведене, скориставшись своїм правом на звернення до суду з позовом до суб`єкта владних повноважень, позивач обгрунтував право звернення до суду з цим позовом тим, що оскаржувані постанови безпосередньо порушують його виборчі права обирати та бути обраним у виборчому процесі як кандидата, зареєстрованого для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом .

Виборчий кодекс України відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Стаття 3 Виборчого кодексу України встановлює типи виборів, які проводяться в Україні: 1) вибори Президента України; 2) вибори народних депутатів України; 3) місцеві вибори: а) вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим; б) вибори депутатів сільської, селищної, міської ради; в) вибори сільського, селищного, міського голови; г) вибори депутатів районної ради; ґ) вибори депутатів обласної ради; д) вибори депутатів районної у місті ради (у містах, де утворені районні у місті ради).

Так, постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року № 795-IX "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю, 25 жовтня 2020 року.

Відповідно до ст. 20 ВК України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно з ч. 1 ст. 21 ВК України виборчий процес кожних виборів, передбачених цим Кодексом, здійснюється на засадах:

1) гарантії реалізації виборчих прав громадян, визначених Конституцією України та цим Кодексом;

2) дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та цим Кодексом;

3) законності та заборони протиправного втручання будь-кого у виборчий процес;

4) політичного плюралізму та багатопартійності;

5) публічності і відкритості виборчого процесу, усіх його процедур з урахуванням обмежень, встановлених законом, належного інформування виборців та інших суб`єктів виборчого процесу;

6) свободи передвиборної агітації, рівного доступу всіх кандидатів і суб`єктів їх висування на відповідних виборах до засобів масової інформації незалежно від їх форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками яких є партії (організації партій);

7) неупередженості органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, закладів, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до кандидатів, партій.

Виходячи з матеріалів справи, спірним питанням, яке потребує дослідження та надання оцінки судом в рамках даної адміністративної справи, є зокрема дотримання відповідачем вимог ВК України щодо процедури оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу.

Згідно ч.ч.1-3 ст. 63 ВК України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії. Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України. Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до відповідної виборчої комісії, а також розгляд скарг та прийняття рішення виборчою комісією здійснюються в порядку, визначеному цим Кодексом.

За приписами ч. 7 ст. 63 ВК України питання розгляду скарг виборчими комісіями, не врегульовані цим Кодексом, визначаються Центральною виборчою комісією.

Згідно ч.1 ст. 65 ВК України суб`єктом звернення до виборчої комісії зі скаргою, що стосується виборчого процесу, може бути:

1) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах. Від імені кандидата суб`єктом звернення зі скаргою може бути також довірена особа кандидата, представник кандидата у Центральній виборчій комісії, територіальній виборчій комісії;

2) партія (організація партії) - суб`єкт відповідного виборчого процесу в особі її керівника, уповноваженого представника, уповноваженої особи партії (організації партії) чи іншої особи, уповноваженої рішенням центрального керівного органу партії (керівного органу організації партії);

3) офіційний спостерігач від кандидата, партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу, громадської організації;

4) виборець, виборчі права або охоронювані законом інтереси якого щодо участі у виборчому процесі порушено рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта оскарження.

Відповідно до ч.2 ст. 65 ВК України виборець може оскаржити до відповідної виборчої комісії рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів оскарження, якщо такі рішення, дії чи бездіяльність порушують особисто його виборчі права або охоронювані законом інтереси щодо участі у виборчому процесі, у тому числі на участь у роботі виборчої комісії, на здійснення спостереження, на присутність на засіданні виборчої комісії у визначених цим Кодексом випадках, під час проведення голосування відповідно до цього Кодексу, незабезпечення встановлених цим Кодексом умов для голосування виборців з порушенням здоров`я (у зв`язку з інвалідністю, тимчасовим розладом здоров`я, віком).

Кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах та від його імені довірена особа можуть оскаржити до відповідної виборчої комісії рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів оскарження, якщо такі рішення, дії чи бездіяльність стосуються відповідного регіону, округу, де цей кандидат зареєстрований для участі у виборах.

Згідно ч.4 ст. 65 ВК України до територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, може бути подана скарга на:

1) рішення, дії чи бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює підсумки голосування з відповідних місцевих виборів;

2) рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії, яка забезпечує організацію і проведення відповідних місцевих виборів (у разі якщо підсумки голосування з відповідних місцевих виборів не встановлюються).

До територіальної виборчої комісії, яка встановлює підсумки голосування з відповідних місцевих виборів, може бути подана скарга на рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії, яка забезпечує організацію і проведення відповідних місцевих виборів.

До територіальної виборчої комісії, яка утворила відповідну дільничну виборчу комісію, може бути подана скарга на дії чи бездіяльність члена такої дільничної виборчої комісії.

Згідно ч.1 ст. 66 ВК України скарга до виборчої комісії може бути подана суб`єктом звернення зі скаргою протягом двох днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб`єктом оскарження, за винятком випадків, зазначених у частинах другій і третій цієї статті.

Частиною 2 ст. 66 ВК України передбачено, що скарга щодо порушення, яке мало місце до дня голосування, може бути подана у строк, встановлений частиною першою цієї статті, але не пізніше 22 години дня, що передує дню голосування.

Згідно з ч.3 ст. 66 ВК України скарга щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів виборчих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, встановлення підсумків голосування та/або під час транспортування виборчих документів, може бути подана до виборчої комісії не пізніше наступного дня після дня прийняття рішення, вчинення дії або бездіяльності, але не пізніше часу прийняття відповідною виборчою комісією виборчих документів такої виборчої комісії відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до ч.ч. 4-8 ст. 66 ВК України обчислення строку оскарження починається з наступного дня після дня прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності, які оскаржуються. Днем вчинення бездіяльності вважається останній день строку, в який мала бути, але не була вчинена дія, передбачена законом.

Згідно з ч.ч. 6-8 ст. 66 ВК України строк подання скарги продовженню або поновленню не підлягає, крім випадку повторного подання скарги після усунення її недоліків не пізніше наступного дня після дня її повернення суб`єктом розгляду скарги без розгляду відповідно до частини першої статті 68 цього Кодексу. Днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги виборчою комісією. Зміна або уточнення вимог суб`єкта звернення зі скаргою після її подання до виборчої комісії, викликані виявленням обставин, не відомих раніше суб`єкту звернення зі скаргою, не вважається новою скаргою. Суб`єкт звернення зі скаргою повинен довести, що обставини, які зумовили зміну або уточнення його вимог, не були відомі йому на момент звернення зі скаргою.

Суб`єкт звернення зі скаргою має право в межах строку подання скарги до виборчої комісії змінити вимоги скарги (змінити предмет оскарження без зміни підстав, збільшити або зменшити розмір вимог) шляхом подання письмової заяви. Уточнення вимог суб`єкта звернення зі скаргою (поправки, доповнення, внесені з метою надання більшої точності вимогам скарги без зміни їх по суті) здійснюється шляхом подання письмової заяви не пізніше як за дві години до початку засідання виборчої комісії, на якому така скарга розглядатиметься. Заяви про зміну або уточнення вимог скарги, подані після закінчення зазначених строків, а також стосовно яких скаржник не довів, що обставини, які зумовили зміну або уточнення його вимог, не були відомі йому на момент звернення зі скаргою, відхиляються, про що зазначається у рішенні виборчої комісії.

За приписами ч.1 ст. 250 ВК України підсумкове засідання дільничної виборчої комісії розпочинається після закінчення голосування виборців на виборчій дільниці і проводиться у тому самому приміщенні, де відбувалося голосування. Підсумкове засідання проводиться без перерви і закінчується після складення та підписання протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.

Згідно ч. 5 ст. 254 ВК України за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:

1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно ч. 9 ст. 254 ВК України за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах. Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 цього Кодексу (ч. 12 ст. 254 ВК України).

Порядок розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затверджений постановою Центральної виборчої комісії № 192 від 21.08.2020 р. (далі - Порядок № 192), відповідно до частини сьомої статті 63 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) регулює питання розгляду виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів скарг на рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу.

Згідно п.п. 1.2, 1.3 Порядку № 192, під час розгляду скарг на рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, та прийняття за наслідками такого розгляду відповідних рішень виборчі комісії керуються положеннями Конституції України, Кодексу, Закону України "Про Центральну виборчу комісію", інших законів України, цим Порядком та іншими актами Центральної виборчої комісії, прийнятими на виконання законів України.

Під скаргою слід розуміти звернення, в якому міститься інформація щодо порушення законодавства України про вибори та вимога забезпечити реалізацію і захист виборчих прав, законних інтересів суб`єктів виборчого процесу, поновити порушені виборчі права.

Загальний строк оскарження встановлено ч.1 ст. 66 ВК України, згідно з якою скарга до виборчої комісії може бути подана суб`єктом звернення зі скаргою протягом двох днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб`єктом оскарження.

ВК України установлено такі спеціальні строки оскарження:

1) відповідно до ч.2 ст. 66 ВК України скарга щодо порушення, яке мало місце до дня голосування, може бути подана протягом двох днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності, але не пізніше 22 години дня, що передує дню голосування;

2) згідно з ч.3 ст. 66 ВК України скарга щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів виборчих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, встановлення підсумків голосування та/або під час транспортування виборчих документів, може бути подана до виборчої комісії не пізніше наступного дня після дня прийняття рішення, вчинення дії або бездіяльності, але не пізніше часу прийняття відповідною виборчою комісією виборчих документів такої виборчої комісії відповідно до Кодексу.

За змістом п. 4.3 Порядку № 192, під час розгляду виборчою комісією питання щодо дотримання суб`єктом звернення зі скаргою строків оскарження виборча комісія повинна також враховувати такі положення Кодексу:

1) першим днем обчисленого у днях строку, який відповідно до Кодексу має початися у зв`язку з настанням певної події, є день, наступний після дня настання вказаної події; останнім днем обчисленого у днях строку, який відповідно до Кодексу має закінчитися у зв`язку з настанням певної події, є день, що передує дню вказаної події (частини третя, четверта статті 4);

2) обчислення строку оскарження починається з наступного дня після дня прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності, які оскаржуються (частина четверта статті 66);

3) днем вчинення бездіяльності вважається останній день строку, в який мала бути, але не була вчинена дія, передбачена законом (частина п`ята статті 66);

4) строк подання скарги продовженню або поновленню не підлягає, крім випадку повторного подання скарги після усунення її недоліків не пізніше наступного дня після дня її повернення суб`єктом розгляду скарги без розгляду відповідно до частини першої статті 68 Кодексу (частина шоста статті 66);

5) зміна або уточнення вимог суб`єкта звернення зі скаргою після її подання до виборчої комісії, викликані виявленням обставин, не відомих раніше суб`єкту звернення зі скаргою, не вважається новою скаргою.

Як встановлено судом та вбачається з матеріалів справи, кандидатом у депутати Одеської обласної ради від політичної партії Слуга народу ОСОБА_2 було подано до Зеленогірської селищної територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області скарги про порушення виборчого законодавства під час проведення місцевих виборів 25.10.2020р. на дільничних виборчих комісіях №№ 5510643, 510619, 510635, із зазначенням дати підписання останніх 26.10.2020р. (а.с. 60-61; 70-71; 79-80), до яких було додано акти про виявлення порушення виборчого законодавства, складені 26.10.2020р. о 00 год. 10 хв., 26.10.2020р. о 04 год. 50 хв., 26.10.2020р. о 07 год. 30 хв., (а.с. 62-63; 72-73; 81-82), які постановами Зеленогірської селищної територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області від 29.10.2020р. було повернуто суб`єкту звернення без розгляду (а.с. 65, 74, 83).

Натомість, як встановлено судом та вбачається з матеріалів справи, кандидатом у депутати Одеської обласної ради від політичної партії Слуга народу ОСОБА_2 було подано до Одеської обласної територіальної виборчої комісії скарги про порушення виборчого законодавства під час проведення місцевих виборів 25.10.2020р. на дільничних виборчих комісіях № № 5510643, 510619, 510635 із зазначенням дати підписання останніх 29.10.2020р. (дата прийняття 30.10.2020р.) (а.с. 57-59; 67-69; 76-78).

Суд акцентує увагу, що з урахуванням приписів ч. 3 ст. 66 ВК України скарга щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів виборчих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, встановлення підсумків голосування та/або під час транспортування виборчих документів, може бути подана до виборчої комісії не пізніше наступного дня після дня прийняття рішення, вчинення дії або бездіяльності , але не пізніше часу прийняття відповідною виборчою комісією виборчих документів такої виборчої комісії відповідно до цього Кодексу.

Під час офіційного зясування обставин у справі судом встановлено, що станом на час прийняття оскаржуваних постанови виборча документаціє не надходила до Одеської обласної територіальної виборчої комісії.

З матеріалів справи встановлено, що скарги кандидата у депутати Одеської обласної ради від політичної партії Слуга народу ОСОБА_2 подані 30.10.2020р. до Одеської обласної територіальної виборчої комісії про порушення виборчого законодавства під час проведення місцевих виборів 25.10.2020р. на дільничних виборчих комісіях № № 5510643, 510619, 510635 з порушенням строку, встановленого ч.3 ст. 66 ВК України, якою чітко визначено строк подання такої скарги, а саме не пізніше наступного дня після дня прийняття рішення, вчинення дії або бездіяльності.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідні скарги були подані щодо порушення виборчого законодавства під час проведення місцевих виборів 25.10.2020р., а зафіксовані стверджувані скаржником порушення в актах про виявлення порушення виборчого законодавства, складених 26.10.2020р. о 00 год. 10 хв., 26.10.2020р. о 04 год. 50 хв., 26.10.2020р. о 07 год. 30 хв., (а.с. 62-63; 72-73; 81-82).

Тобто, враховуючи, що скаржник звернувся до Одеської обласної територіальної виборчої комісії, посилаючись на наявність порушень виборчого законодавства 26.10.2020р., граничним строком подання скарги щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів виборчих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, встановлення підсумків голосування та/або під час транспортування виборчих документів є 27.10.2020р.

Станом на 27.10.2020р. до Одеської обласної територіальної виборчої комісії скарги щодо порушення виборчого законодавства під час проведення місцевих виборів 25.10.2020р. на дільничних виборчих комісіях № № 5510643, 510619, 510635 не надходили, протележного відповідач не доводив та належними доказами не підтверджував.

Суд не бере до уваги твердження відповідача про те, що зверненню кандидата у депутати Одеської обласної ради від політичної партії Слуга народу ОСОБА_2 до Одеської обласної територіальної виборчої комісії передувало його звернення до Зеленогірської селищної територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області та щодо безпідставності повернення останньою скарг ОСОБА_2 , оскільки доказів оскарження зазначених постанов Зеленогірської селищної територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області про залишення скарг, поданих кандидатом у депутати Одеської обласної ради від політичної партії Слуга народу ОСОБА_2 , матеріали справи не містять. Такі обставини учасниками справи не доводились та належними доказами не підтверджувались. Правомірність прийняття вказаних постанов Зеленогірської селищної територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області також не є предметом спору в межах даної справи.

Враховуючи, що скарги кандидата у депутати Одеської обласної ради від політичної партії Слуга народу ОСОБА_2 подано 30.10.2020р. з приводу порушень, що, на його думку, мали місце 26.10.2020р., відповідач безпідставно не вчинив перед розглядом скарги по суті, визначених ч.2 ст. 72 ВК України, дій щодо вивчення скарги для встановлення: 1) чи подано скаргу належним суб`єктом звернення зі скаргою, визначеним цим Кодексом; 2) чи віднесено цим Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб`єкт розгляду скарги); 3) чи дотримано суб`єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені цим Кодексом.

Натомість, як встановлено судом, скарги кандидата в депутати Одеської обласної ради від політичної партії Слуга народу ОСОБА_2 , за наслідками розгляду яких прийнято оскаржувані постанови, подані без дотримання суб`єктом звернення строків оскарження, що мало наслідком застосування приписів ч. 3 ст. 72 ВК України, відповідно до якої виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана неналежним суб`єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб`єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених цим Кодексом.

Згідно ч. 6 ст. 72 ВК України під час розгляду по суті скарги щодо рішення суб`єкта оскарження виборча комісія вирішує: 1) чи мало місце прийняття оскаржуваного рішення суб`єктом оскарження; 2) чи було оскаржуване рішення прийнято суб`єктом оскарження на законних підставах; 3) чи було оскаржуване рішення прийнято в межах повноважень та відповідно до визначеної законом процедури; 4) чи підтверджуються викладені у скарзі вимоги наданими доказами; 5) які правові норми належить застосувати до цих правовідносин; 6) чи належить задовольнити кожну з вимог суб`єкта звернення зі скаргою, чи відмовити в їх задоволенні; 7) чи належить поновити порушені права чи законні інтереси суб`єкта звернення зі скаргою в інший спосіб; 8) які рішення слід зобов`язати прийняти чи які дії, що випливають із факту скасування рішення, вчинити.

За приписами ч. 7 ст. 72 ВК України під час розгляду по суті скарги щодо дії (бездіяльності) суб`єкта оскарження виборча комісія вирішує: 1) чи мала місце оскаржувана дія (бездіяльність) суб`єкта оскарження; 2) чи оскаржувана дія (бездіяльність) здійснювалася (вчинялася) суб`єктом оскарження на законних підставах; 3) чи підтверджуються викладені у скарзі вимоги наданими доказами; 4) які правові норми належить застосувати до цих правовідносин; 5) чи належить задовольнити кожну з вимог суб`єкта звернення зі скаргою, чи відмовити в їх задоволенні; 6) чи належить поновити порушені права чи законні інтереси суб`єкта звернення зі скаргою в інший спосіб; 7) які рішення слід зобов`язати прийняти чи які дії, що випливають із факту визнання оскаржених дій чи бездіяльності протиправними, вчинити.

Перейшовши до розгляду скарг по суті відповідач не встановив визначених ч.ч. 6, 7 ст. 72 ВК України обставин щодо порушення виборчого законодавства під час проведення місцевих виборів 25.10.2020р. на дільничних виборчих комісіях №№ 5510643, 510619, 510635, не дослідив факту наявності чи відсутності порушень, про які йшлося у скаргах та чи підтверджуються викладені у скарзі доводи наданими доказами.

Як зі змісту скарг так і оскаржуваних постанов вбачається, що фактично скарги подано щодо порушень виборчого законодавства під час проведення місцевих виборів 25.10.2020р. на дільничних виборчих комісіях №№ 5510643, 510619, 510635.

За змістом ч.ч. 1, 2 ст. 70 ВК України, п. 8 Порядку № 192 скарга, оформлена з додержанням вимог Кодексу та цього Порядку, розглядається відповідною виборчою комісією на її засіданні. На засідання виборчої комісії з розгляду скарги обов`язково запрошується суб`єкт звернення зі скаргою, суб`єкт оскарження, заінтересовані особи, зазначені у скарзі.

Копії скарги та доданих до неї документів надаються суб`єкту оскарження та заінтересованим особам заздалегідь, а в разі неможливості - не пізніше початку розгляду скарги. Суб`єкт оскарження має право подати письмові пояснення по суті скарги, які беруться до розгляду виборчою комісією.

Відповідач не надав до суду доказів запрошення суб`єкта звернення зі скаргами, суб`єкта оскарження, заінтересованих осіб, зазначених у скарзі.

Крім того, суд зазначає, що за приписами ч.3 ст. 37 ВК України рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови, яка повинна містити: 1) найменування комісії; 2) найменування постанови; 3) дату, час та місце її прийняття і порядковий номер; 4) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; 5) посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови; 6) резолютивну частину.

Проте в порушення ч.3 ст. 37 ВК України оскаржувані постанови взагалі не містять мотивувальної частини з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії.

Відповідно пп. 8.8 Порядку № 192 скарга щодо порушення, яке мало місце в день голосування, під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, встановлення підсумків голосування у відповідному виборчому окрузі (частині виборчого округу) та/або під час транспортування виборчих документів, що надійшла на момент прийняття документів дільничної (окружної, територіальної) виборчої комісії, повинна бути розглянута до ухвалення відповідною виборчою комісією рішення щодо прийняття таких виборчих документів.

За змістом ч.8 ст. 39 ВК України, п. 6.1 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії № 173 від 10.08.2020 р., на засіданнях виборчої комісії, у тому числі при підрахунку голосів та встановленні результатів голосування, на виборчій дільниці в день виборів чи в день повторного голосування у приміщенні, де проводиться голосування, мають право бути присутніми без дозволу чи запрошення відповідної комісії лише члени Центральної виборчої комісії, працівники Секретаріату Центральної виборчої комісії та Служби розпорядника Державного реєстру виборців, посадові особи відповідного територіального та регіонального представництва Центральної виборчої комісії, члени виборчих комісій вищого рівня, кандидати на відповідних виборах, їх довірені особи, уповноважені особи партій (організацій партій) - суб`єктів відповідного виборчого процесу, офіційні спостерігачі від кандидатів, партій (організацій партій) (не більше однієї особи від одного кандидата, однієї партії (організації партії), офіційні спостерігачі від громадських організацій, які отримали дозвіл мати офіційних спостерігачів на відповідних виборах (не більше ніж двох осіб від однієї громадської організації), а також офіційні спостерігачі від іноземних держав і міжнародних організацій, представники засобів масової інформації (не більше двох осіб від одного засобу масової інформації).

Як вбачається зі змісту Актів про виявлення порушень вимог Виборчого кодексу України, останні складено 26.10.2020р. о 00 год. 10 хв., 26.10.2020р. о 04 год. 50 хв., 26.10.2020р. о 07 год. 30 хв. (а.с. 62-63; 72-73; 81-82) за підписами кандидата в депутати Одеської обласної ради від політичної партії Слуга народу ОСОБА_2 та виборців, які на переконання суду, не мали законного права перебувати на дільницях під час проведення підрахунку голосів членами ДВК, в зв`язку з чим суд критично ставиться до порушень, зазначених в актах.

Будь-яких доказів порушення виборчого законодавства, які б давали підстави для призначення повторного підрахунку голосів виборців на окремих дільницях відповідачем до суду не надано.

З урахуванням наведеного, при прийнятті оскаржуваних постанов відповідач діяв не у межах повноважень та не у спосіб, визначений чинним законодавством, що свідчить про їх протиправність та наявність підстав для скасування.

Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Згідно положень ст. 75 КАС України, достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. При цьому в силу положень ст. 76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За приписами ч.4 ст. 159 КАС України неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає позов таким, що підлягає задоволенню.

Відповідно до ч.9 ст.273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Згідно з ч.3 ст. 161 КАС України до позовної заяви додається документ про сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.

Судом встановлено, що позивачем не сплачено судового збору за подання позову.

Відповідно до ч.9 ст.273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до ч. 3 ст. 161 КАС України до позовної заяви додається документ про сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.

Разом з тим, судом встановлено, що при зверненні до суду з даним адміністративним позовом позивачем не сплачено.

Відповідно ч. 9 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Згідно ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України Про судовий збір судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Відповідно до статті 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2020 рік з 1 січня 2020 року прожитковий мінімум на одну працездатну особу в розрахунку на місяць у розмірі 2102 гривень.

Згідно з ч.2 ст.4 Закону України Про судовий збір , за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою встановлюється ставка судового збору у сумі 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Враховуючи, що позивачем заявлено три позовні вимоги немайнового характеру, за заявлені позовні вимоги належало сплатити судовий збір у розмірі 2522,40 грн. (840,80 грн. х3).

За таких підстав, відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, з Одеської обласної територіальної виборчої комісії на спеціальний рахунок Державного бюджету України слід стягнути судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2522,40 грн.

Керуючись ст. ст. 2, 14, 78, 139, 205, 245, 246, 250, 255, 272, 273, 268-273 КАС України, Виборчого кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Кандидата у депутати Одеської обласної ради від політичної партії Слуга народу ОСОБА_1 (АДРЕСА_1; реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Одеської обласної територіальної виборчої комісії (65032, м. Одеса, просп. Шевченко, 4, каб. 359, адмін. будівля Одеської обласної ради; код ЄДРПОУ 43780202), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Зеленогірська селищна територіальна виборча комісія Подільського району Одеської області (66513, Одеська область, Подільський район, смт. Зеленогірське, просп. Миру, 12; код ЄДРПОУ 43777734), кандидат в депутати Одеської обласної ради від політичної партії Слуга народу ОСОБА_2 (АДРЕСА_1) про визнання протиправними та скасування постанов №№130, 131, 132 від 31.10.2020р., - задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Одеської обласної територіальної виборчої комісії № 130 від 31.10.2020 р. Про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях 510635 на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року .

Визнати протиправною та скасувати постанову Одеської обласної територіальної виборчої комісії № 131 від 31.10.2020 р. Про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях 510643 на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року .

Визнати протиправною та скасувати постанову Одеської обласної територіальної виборчої комісії №132 від 31.10.2020 р. Про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях 510619 на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року .

Стягнути з Одеської обласної територіальної виборчої комісії (65032, м. Одеса, просп. Шевченко, 4, каб. 359, адмін. будівля Одеської обласної ради; код ЄДРПОУ 43780202) на користь Державного бюджету України (реквізити рахунку: УК у м.Одесі/Київський р-н/22030101; код отримувача 38016923; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); МФО89998, р/р UA338999980313181206084015005, код класифікації доходів бюджету 22030101) судовий збір у розмірі 2522,40 грн. (дві тисячі п`ятсот двадцять дві гривні 40 коп.) .

Рішення може бути оскаржено в порядку та в строки встановлені ст. 278 КАС України, з урахуванням особливостей, встановлених п. 15.5 Розділу VII Перехідних Положень КАС України.

Рішення набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 272 КАС України.

Суддя Г.П. Самойлюк

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.11.2020
Оприлюднено04.11.2020
Номер документу92620469
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/11666/20

Рішення від 04.11.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Самойлюк Г.П.

Ухвала від 03.11.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Самойлюк Г.П.

Ухвала від 02.11.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Самойлюк Г.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні