Рішення
від 04.11.2020 по справі 460/8070/20
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

04 листопада 2020 року м. Рівне №460/8070/20

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Жуковської Л.А. за участю секретаря судового засідання А.М. Трохимчук та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:

позивача: ОСОБА_1 ,

позивача: представник Терещенко О.М.,

позивача: довірена особа Король В.В.,

відповідача: представник представник Дяденчук А.І.,

третьої особи відповідача кандидата в депутати до Рівненської міської ради Рівненського району Рівненської області, висунутий Рівненською обласною організацією Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" ОСОБА_2 ,

третьої особи відповідача кандидата в депутати Рівненської міської ради від Рівненської обласної територіальної організації політичної організації політичної партії "Голос" ОСОБА_3 - Бляшин М.С.,

третьої особи відповідача Рівненської обласної організації політичної партії "Сила і Честь" ОСОБА_4 ,

третьої особи відповідача Рівненської обласної організації політичної партії "Слуга народу" Хмарина О.Р.,

третьої особи відповідача Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" Прихода О.В.

третьої особи відповідача Рівненської міської організації Радикальної партії Олега Ляшка Стасюк Р.В.,

решта третіх осіб на стороні відповідача не прибули,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

Кандидата в депутати до Рівненської міської ради Рівненського району Рівненської області висунутого РІВНЕНСЬКОЮ ОБЛАСНОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНА ПАРТІЯ "СИЛА іЧЕСТЬ" ОСОБА_1 доРівненської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Кандидат в депутати до Рівненської міської ради Рівненського району Рівненської області, висунутої Рівненською обласною організацією Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" Недзюр Олена Ярославівна, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Кандидат в депутати Рівненської міської ради від Рівненської обласної територіальної організації політичної організації політичної партії "Голос" ОСОБА_3 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Рівненська обласна територіальна організація Політичної Партії "ГОЛОС" третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Рівненська обласна організація політичної партії "За майбутнє", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Рівненська регіональна організація політичної партії "Перемога Пальчевського", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Рівненська обласна організація політичної партії "ПРОПОЗИЦІЯ", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Рівненська територіальна організація політичної партії "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Рівненська обласна організація політичної партії "Сила і Честь", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Рівненська міська організація Всеукраїнського об`єднання "Свобода", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Рівненська міська організація політичної партії "Рівне Разом", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Рівненська обласна організація політичної партії "Слуга народу", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Рівненська обласна організація політичної партії "НАШ КРАЙ", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Рівненська обласна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Рівненська обласна організація партії "Християнсько - демократичний Союз", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Рівненська регіональна організація політичної партії "Опозиційна платформа - за життя", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Рівненська міська парторганізація Політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Громадський контроль" про визнання протиправною та скасування постанови, визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій, - В С Т А Н О В И В:

Кандидат в депутати до Рівненської міської ради Рівненського району Рівненської області, висунутий РІВНЕНСЬКОЮ ОБЛАСНОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНА ПАРТІЯ "СИЛА і ЧЕСТЬ", ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Рівненської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області про визнання протиправною та скасування постанови, визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що 28.10.2020 звернувся до відповідача з заявою про повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях з виборів на виборчих дільницях з виборів депутатів до Рівненської міської ради Рівненського району Рівненської області, Рівненської районної ради Рівненської області, Рівненської обласної ради, Рівненського міського голови Рівненського району Рівненської області. Рівненською міською територіальною виборчою комісією Рівненського району Рівненської області 29.10.2020 винесено постанову №145 "Про розгляд заяви кандидата в депутати до Рівненської міської ради Рівненського району Рівненської області висунутого Рівненською обласною організацією політичної партії "Сила і Честь" Скиданчука Володимира Миколайовича", якою відмовлено у повторному підрахунку голосів виборців. Вважає вказану постанову протиправною. Крім того, зазначає, про факт переривання безперервного засідання Рівненською міською територіальною виборчою комісією Рівненського району Рівненської області 27.10.2020 з 02:00 год. по 12:00 год. та 28.10.2020 з 22:10 год. по 11:07 год. 28.10.2020. Поряд з цим, вказує про те, що у період коли відкривалася актова зала, то членом територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області через вікно було викинуто виборчу документацію. Вказані обставини зафіксовані на відеозаписі. Враховуючи наведене вважає, що вказані порушення у сукупності є підставою для перерахунку бюлетенів виборців. Просить суд позовні вимоги задовольнити.

Ухвалою суду від 03.11.2020 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи проводити за правилами ст. 273 КАС України. Розгляд справи по суті призначено у відкритому судовому засіданні на 03.11.2020 на 16:00 год.

03.11.2020 відповідачем, у встановленні судом строки, подано відзив на позовну заяву. В обґрунтування своїх заперечень зазначає, що позивачем не було складено акти про порушення виборчого законодавства України під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії, а також не складено актів про наявність ознак розпечатування пакетів із запакованими документами. Також вказує про те, що оскаржувана постанова є мотивованою та обґрунтованою, зокрема, комісією вказано, що у заяві кандидата відсутні підстави для повторного підрахунку голосів визначених виборчим законодавством України. Крім того, комісією зазначено, що позивача зареєстровано лише кандидатом в депутати Рівненської міської ради Рівненського району Рівненської області, разом з тим, у заяві ставиться вимога про повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях з усіх типів виборів. Звертає увагу суду на те, що приєднанні до матеріалів справи електронні докази не є належними, оскільки не засвідченні електронним цифровим підписом. Крім того, вказує про те, що засідання Рівненської міської ТВК по встановленню підсумків голосування розпочалося о 20:00 год. 25.10.2020 та триває на даний час (03.11.2020 - дата подачі відзиву на позовну заяву). Перерви в роботі Рівненської міської ТВК відсутні, комісією не оголошувалися та рішення з даного приводу комісією не приймалося. Враховуючи наведене, просить суд в задоволенні позовних вимог відмовити повністю (т.1 а.с.223-226).

Судове засідання, призначене на 03.11.2020, відкладено до 04.11.2020 до 12:00 год., у зв`язку з залученням до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача.

04.11.2020, до початку судового засідання, обраним депутатом Рівненської міської ради Рівненського району Рівненської області, висунутого Рівненською обласною організацією політичної партії "За майбутнє" Чугуєвець Анатолієм Олександровичем подано заяву про вступ у справу в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача.

Ухвалою суду постановленою 04.11.2020 без виходу судді до нарадчої кімнати вирішено: залучити до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача депутата Рівненської міської ради Рівненського району Рівненської області, висунутого Рівненською обласною організацією політичної партії "За майбутнє" Чугуєвця Анатолія Олександровича, продовжити розгляд даної справи та прийняти письмові пояснення третьої особи.

У письмових поясненнях третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача депутата Рівненської міської ради Рівненського району Рівненської області, висунутого Рівненською обласною організацією політичної партії "За майбутнє" Чугуєвця Анатолія Олександровича зазначає, що ні позовна заяви, ні подані у якості додатків до позовної заяви документи не містять доказів недопуску суб`єктів виборчого процесу до участі в роботі TBK. Також вказує, що від інших суб`єктів виборчого процесу, постійно присутніх на безперервному засіданні TBK, не надходили будь-які акти про порушення виборчого законодавства, складені відповідно до положень Виборчого кодексу України, відео- чи фотоматеріали про встановлення порушень. Крім того, відсутні будь-які зауваження від членів дільничної виборчої комісії, які здійснювали транспортування виборчої документації, зокрема, виборчої дільниці №560958, відсутні відео-чи фотоматеріали, на яких було б зафіксовано будь-які порушення, у тій частині розпечатування пакетів з виборчою документацією. До правоохоронних органів будь-яких заяв про порушення виборчого законодавства з питань, висвітлених у позовній заяві, не надходило. Просить суду в задоволенні позовних вимог відмовити повністю (т. 2 а.с.18-22).

Ухвалою суду постановленою 04.11.2020 без виходу судді до нарадчої кімнати вирішено розгляд справи продовжити за відсутності третіх осіб на стороні відповідача, які належним чином повідомленні про місце, дату та час судового засідання.

Ухвалою суду постановленою 04.11.2020 без виходу судді до нарадчої кімнати вирішено долучити до матеріалів справи докази, які подані позивачем, до початку судового засідання, через ВДЗ (канцелярію) суду.

04.11.2020 представником відповідача подано доповнення до відзиву, в яких відповідач зазначає, що з наданих до позовної заяви позивачем доказів, вбачається лише те, що актова зала з виборчою документацією закрита за опечатана Рівненською міською ТВК. Разом з тим, члени комісії знаходяться у іншому приміщення, де безпосередньо знаходиться комісія та виконують функції по введенню даних до програмного забезпечення (технічна частина засідання). Виконання зазначених функцій підтверджує безперервність засідання комісії та спростовує доводи позивача про його порушення. Посилання у позовній заяві на пояснення члена комісії ОСОБА_5 про те, що оголошено технічну перерву не вказує на наявність перерви у роботі комісії, оскільки Рівненською міською ТВК не було прийнято рішення про оголошення перерви, перерва не оголошувалась, а комісія виконувала технічну частину підрахунку голосів після прийняття усієї виборчої документації та виборчих бюлетенів. З огляду на наведене, просить суд в задоволенні позовних вимог відмовити повністю (т.2 а.с.30-83).

Ухвалою суду від 04.11.2020 позовну заяву в частині позовних вимог про визнання бездіяльності Рівненської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області, щодо не проведення безперервного засідання, такою, що не відповідає вимогам законодавства (є протиправною), порушує виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу, та вплине на підсумки голосування, - залишено без розгляду.

У судовому засіданні, призначеному на 04.11.2020, позивач позовні вимоги підтримав з підстав викладених у позовній заяві. Представник позивача додатково зазначила, що відбувся факт порушення транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців.

Представник відповідача у судовому засіданні 04.11.2020 проти позовних вимог заперечував. В обґрунтування своїх заперечень наводив аргументи аналогічні викладеним у відзиві на позовну заяву та доповненнях до відзиву.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Рівненської обласної організації політичної партії "Сила і Честь" Муляренко О.В., та третьої особи відповідача Рівненської міської організації Радикальної партії Олега Ляшка Стасюк Р.В. позовні вимоги підтримали та просили суд позов задовольнити.

Інші представники третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача проти позовних вимог заперечували. Просили суд в їх задоволенні відмовити повністю.

Заслухавши пояснення учасників справи, повно та всебічно з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності на підставі чинного законодавства, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Відповідно до Постанови Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" №795-IX від 15.07.2020 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25.10.2020.

Постановою Центральної виборчої комісії від 08.08.2020 №160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" призначено на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

Центральна виборча комісія постановою від 08.08.2020 №160 "Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій" утворила Рівненську міську територіальну виборчу комісію Рівненського району Рівненської області (Додаток 362 до постанови Центральної виборчої комісії від 10.08.2020 № 172).

Постановою Рівненської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області від 25.09.2020 №44 "Про реєстрацію кандидатів в депутати Рівненської міської ради Рівненського району Рівненської області" зареєстровано кандидатів в депутати Рівненської міської ради Рівненського району Рівненської області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад та сільських, селищних, міських голів 25.10.2020, поданих від Рівненської обласної організації політичної партії "Сила і Честь", зокрема, зареєстровано кандидата ОСОБА_1 .

28.10.2020 ОСОБА_1 звернувся до Рівненської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області з заявою, в якій просив провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях з виборів депутатів до Рівненської міської ради Рівненського району Рівненської області, Рівненської районної ради Рівненської області, Рівненської обласної ради, Рівненського міського голови Рівненського району Рівненської області у відповідності до Виборчого кодексу України. До даної заяви долучено докази на підтвердження обставин викладених у заяві (т.1 а.с.13-35).

Рівненською міською територіальною виборчою комісією Рівненського району Рівненської області розглянуто заяву позивача та 29.10.2020 о 18:05 год. прийнято постанову №145 "Про розгляд заяви кандидата до Рівненської міської ради Рівненського району Рівненської області, висунутого Рівненською обласною організацією політичної партії "Сила і Честь" ОСОБА_1 " (т.1 а.с.11-12).

Вважаючи вказану постанову протиправною позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Виборчий кодекс України від 19.12.2019 № 396-IX (далі - ВК України) відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Відповідно до ст.20 ВК України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно з ч.1 ст.22 ВК України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно з ч.16 ст. 36 ВК України заяви, скарги та інші документи, що надійшли до виборчої комісії, мають право приймати члени відповідної виборчої комісії, уповноважені на це її рішенням. Усі заяви, скарги та інші документи приймаються та реєструються у виборчій комісії у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.

Заява, подана до виборчої комісії, розглядається протягом п`яти днів з дня її надходження, якщо інше не передбачено цим Кодексом.

Відповідно до ч.1, 3 ст. 63 ВК України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.

Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до відповідної виборчої комісії, а також розгляд скарг та прийняття рішення виборчою комісією здійснюються в порядку, визначеному цим Кодексом.

Відповідно до п.1 ч.1 ст. 65 ВК України суб`єктом звернення до виборчої комісії зі скаргою, що стосується виборчого процесу, може бути кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах. Від імені кандидата суб`єктом звернення зі скаргою може бути також довірена особа кандидата, представник кандидата у Центральній виборчій комісії, територіальній виборчій комісії.

Пунктом 1 частини 4 статті 65 ВК України передбачено, що до територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, може бути подана скарга на рішення, дії чи бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює підсумки голосування з відповідних місцевих виборів;

До територіальної виборчої комісії, яка встановлює підсумки голосування з відповідних місцевих виборів, може бути подана скарга на рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії, яка забезпечує організацію і проведення відповідних місцевих виборів.

Згідно з ч. 3 ст. 66 ВК України скарга щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів виборчих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, встановлення підсумків голосування та/або під час транспортування виборчих документів, може бути подана до виборчої комісії не пізніше наступного дня після дня прийняття рішення, вчинення дії або бездіяльності, але не пізніше часу прийняття відповідною виборчою комісією виборчих документів такої виборчої комісії відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до ч. 3 ст. 69 ВК України скарга щодо порушення, яке мало місце у день голосування, під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та/або під час транспортування виборчих документів, розглядається відповідною виборчою комісією у дводенний строк з дня її отримання.

Скарга, оформлена з додержанням вимог цього Кодексу, розглядається відповідною виборчою комісією на її засіданні (ч.1 ст.70 ВК України).

Згідно з ч.1 ст. 72 ВК України рішення суб`єкта розгляду скарги повинно бути законним і обґрунтованим.

Частиною 3 статті 37 ВК України передбачено, що рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови, яка повинна містити:

1) найменування комісії;

2) найменування постанови;

3) дату, час та місце її прийняття і порядковий номер;

4) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії;

5) посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови;

6) резолютивну частину.

Постанова підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання).

Системний аналіз норм виборчого законодавства дає підстави для висновку, що суб`єкт виборчого процесу має право подати скаргу на рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до виборчої комісії. Скарга, оформлена з додержанням вимог ВК України, розглядається відповідною виборчою комісією на її засіданні із дотриманням процедури, визначеної ст.70 Виборчого кодексу України.

Як було встановлено судом, 28.10.2020 ОСОБА_1 звернувся до Рівненської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області з заявою, в якій просив провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях з виборів депутатів до Рівненської міської ради Рівненського району Рівненської області, Рівненської районної ради Рівненської області, Рівненської обласної ради, Рівненського міського голови Рівненського району Рівненської області у відповідності до Виборчого кодексу України (т.1 а.с.13-35).

Зі змісту поданої заяви вбачається, що позивачем було встановлено, що 27.10.2020 о 22:10 год. членів комісії Рівненської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області немає і засідання не здійснюється. Крім того, вказано про те, що є законні підстави для притягнення до кримінальної відповідальності за ч.5 ст. 157 Кримінального кодексу України членів виборчої комісії за фактом ухилення від виконання своїх обов`язків.

До поданої заяви позивачем було долучено акти про порушення Виборчого кодексу України від 27.10.2020 складеного о 22:20 год. та від 28.10.2020 складеного о 12:00 год., а також статтю з веб - сайту від 28.10.2020 з додатком на диску.

За результатами розгляду заяви позивача, 29.10.2020 о 18:05 год. Рівненською міською територіальною виборчою комісією Рівненського району Рівненської області прийнято постанову №145 "Про розгляд заяви кандидата до Рівненської міської ради Рівненського району Рівненської області, висунутого Рівненською обласною організацією політичної партії "Сила і Честь" ОСОБА_1 " (т.1 а.с.11-12).

З дослідженої в судовому засіданні оскаржуваної постанови вбачається, що вона відповідає вимогам ч.3 ст. 37 ВК України, а саме містить: найменування комісії; найменування постанови; дату, час та місце її прийняття і порядковий номер; мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови та резолютивну частину.

Тому твердження позивача, що оскаржувана постанова не містить мотивувальну частину суд відхиляє як безпідставні та необґрунтовані.

Порядок прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією врегульовано ст. 254 ВК України.

За приписами ч. 1 ст. 254 ВК України з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.

Відповідно до ч.9 ст.254 ВК України за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

Згідно з ч.10 ст.254 ВК України, у разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.

Прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається.

Відповідно до ч. 1 ст. 250 ВК України підсумкове засідання дільничної виборчої комісії розпочинається після закінчення голосування виборців на виборчій дільниці і проводиться у тому самому приміщенні, де відбувалося голосування. Підсумкове засідання проводиться без перерви і закінчується після складення та підписання протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.

Пакети з протоколами дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчими бюлетенями, контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також (за наявності) окремими думками членів виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, актами, заявами, скаргами та рішеннями, прийнятими комісією, після закінчення засідання комісії транспортуються до відповідної територіальної виборчої комісії у порядку, визначеному статтею 253 цього Кодексу (ч. 10 ст. 251 Виборчого кодексу України).

Згідно з ч. 1 ст. 253 ВК України транспортування документів, зазначених у частині десятій статті 251 цього Кодексу, здійснюється головою або заступником голови дільничної виборчої комісії та іншими двома членами цієї комісії - представниками різних суб`єктів подання кандидатур до складу відповідної дільничної виборчої комісії. Під час транспортування виборчих документів членами дільничної виборчої комісії їх супроводжують поліцейські, а у разі необхідності, за зверненням територіальної виборчої комісії, - співробітники Служби безпеки України, які повинні забезпечити охорону під час транспортування. Інші члени дільничної виборчої комісії, не зайняті у транспортуванні виборчих документів, кандидати, їх довірені особи, уповноважені особи місцевих організацій партій, офіційні спостерігачі за їхнім бажанням можуть також супроводжувати транспортування таких документів. Супроводження таких документів іншими особами забороняється. Під час транспортування документів забороняється розпечатувати пакети з виборчими бюлетенями та іншою документацією.

Частиною 5 статті 253 ВК України встановлено, що протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інші документи дільничної виборчої комісії передаються відповідній територіальній виборчій комісії на її засіданні членами дільничної виборчої комісії, які здійснювали транспортування виборчої документації відповідно до частини першої цієї статті.

Згідно з ч.4 ст. 254 ВК України при прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами.

Частиною 5 статті 254 ВК України визначено, що за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:

1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії (ч.6 ст. 254 ВК України).

З аналізу наведених норм, суд судом встановлено, що територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, а саме:

- за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці;

- у разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у ч.1 ст.253 ВК України, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії.

Водночас, територіальна виборча комісія зобов`язана прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, зокрема:

- в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами;

- у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії.

Судом встановлено, що доводи позивача зводяться фактично до того, що відповідачем порушено безперервність проведення засідання та порушення вимоги ВК України під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії.

Щодо безперервності проведення територіальною виборчою комісією засідання, то суд зазначає, що ухвалою суду від 04.11.2020 вказану позовну вимогу залишено без розгляду, тому судом вказані обставини не досліджуються.

Крім того, суд звертає увагу, що порушення безперервності проведення засідання територіальною виборчою комісією не є підставою для проведення повторного перерахунку голосів, передбачених ст. 254 ВК України.

Також суд зауважує, що на відповідача покладено обов`язок прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, лише з підстав, коли наявні ознаки розпечатування пакетів із запакованими документами або у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії.

Водночас, позивачем не надано до суду жодних належних та допустимих доказів на підтвердження наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами або неточностей у протоколах дільничних виборчих комісій по підрахунках голосів на виборчих дільницях.

Крім того, суд зазначає, що позивачем не надано до суду заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними окремими суб`єктами виборчого процесу, які містять конкретизовані порушення виборчого законодавства на конкретних виборчих дільницях та фіксують порушення виборчого законодавства під час перерахунку голосів дільничними виборчими комісіями.

Суд звертає увагу, що позивачем також не надано до суду актів або письмових заяв осіб, зазначених у ч. 1 ст. 253 ВК України, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що один з членів територіальної виборчої комісії викидає з вікна мішок і коробку та вказує про те, що це можуть бути протоколи із дільничних виборчих комісій та бюлетені.

Такі твердження позивача, суд вважає необґрунтованими та не підтвердженими належними та допустимими доказами, оскільки, у судовому засіданні, в порядку ст.220 КАС України, було досліджено відеозапис, проте, з даного відеозапису неможливо встановити, що саме викидалося з вікна приміщення, а будь - яких доказів, що це була виборча документація матеріали справи не містять.

Тому, такі твердження позивача не заслуговують на увагу та відхиляються судом.

Досліджені у судовому засіданні веб-сайти та відеозапис не беруться судом до уваги, оскільки з них не можливо встановити обставини на які покликається позивач.

У сукупності викладених обставин, суд дійшов висновку, що постанова Рівненської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області №145 від 29.10.2020 "Про розгляд заяви кандидата в депутати до Рівненської міської ради Рівненського району Рівненської області висунутого Рівненською обласною організацією політична партія "СИЛА І ЧЕСТЬ" Скиданчука Володимира Миколайовича" прийнята відповідачем правомірно та скасуванню не підлягає.

Позовна вимога про зобов`язання Рівненської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області здійснити повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях з виборів депутатів до Рівненської міської ради Рівненського району Рівненської області є похідною вимогою від визнання протиправною та скасування постанови Рівненської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області №145 від 29.10.2020 "Про розгляд заяви кандидата в депутати до Рівненської міської ради Рівненського району Рівненської області висунутого Рівненською обласною організацією політична партія "СИЛА І ЧЕСТЬ" ОСОБА_1 ", яку визнано судом правомірною, тому також до задоволення не підлягає.

Також суд наголошує, що ст.2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач, обґрунтував обставини, на яких ґрунтуються його заперечення, а позивач не довів ті обставини, на яких ґрунтуються його вимоги.

З огляду на зазначене та виходячи з системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги до задоволення не підлягають.

За приписами ст.139 КАС України судові витрати на користь сторін не стягуються.

Керуючись статтями 241-246, 255, 268-273, 278, 293 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

У задоволенні позовних вимог кандидата в депутати до Рівненської міської ради Рівненського району Рівненської області висунутого РІВНЕНСЬКОЮ ОБЛАСНОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНА ПАРТІЯ "СИЛА і ЧЕСТЬ" ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Рівненської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області (вул. Шевченка, 45,м. Рівне, 33013, ЄДРПОУ 43755197), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: кандидат в депутати до Рівненської міської ради Рівненського району Рівненської області, висунутий Рівненською обласною організацією Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" Нездюр Олена Ярославівна ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 ), кандидат в депутати Рівненської міської ради від Рівненської обласної територіальної організації політичної організації політичної партії "Голос" ОСОБА_3 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_3 ), депутат Рівненської міської ради Рівненського району Рівненської області, висунутого Рівненською обласною організацією політичної партії "За майбутнє" Чугуєвця Анатолія Олександровича (вул.Дворецька, 160а, м.Рівне, 33000), Рівненська обласна територіальна організація Політичної партії "Голос" (вул.Грушевського, 77, м.Рівне, 33023, ЄДРПОУ 43315659), Рівненська обласна організація політичної партії "За майбутнє" (вул. Малорівненська, 69, м.Рівне, 33025, ЄДРПОУ 36565370), Рівненська регіональна організація політичної партії "Перемога Пальчевського" (вул. В.Чорновола, буд.1, оф.212, 33028, ЄДРПОУ 40111470), Рівненська обласна організація політичної партії "Пропозиція" (вул.Міцкевича, 32, оф.52, 33028, ЄДРПОУ 43645119), Рівненська територіальна організація політичної партії "Європейська Солідарність" (вул. Д. Галицького, 19, оф.106, м.Рівне, 33027, ЄДРПОУ 39757256), Рівненська обласна організація політичної партії "Сила і Честь" (вул. Вереснева, буд.3, м.Острог, 35800, ЄДРПОУ 33408779), Рівненську міську парторганізацію Політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Громадський контроль" (м. Рівне, вул. Соборна, 1, оф. 313, 33000), Рівненська міська організація Всеукраїнського об`єднання "Свобода" (вул.Симона Петлюри, 1, м.Рівне, 33028, ЄДРПОУ 33982736), Рівненська міська організація політичної партії "Рівне разом" (вул.Гагаріна, 39, м.Рівне, 33003, ЄДРПОУ 43812637), Рівненська обласна організація політичної партії "Слуга народу" (вул. 16 Липня, 42, м.Рівне, 33028, ЄДРПОУ 43655001), Рівненська обласна організація політичної партії "Наш край" (вул.Карбишева, 10, кв.2, м.Рівне, 33027, ЄДРПОУ 39996351), Рівненська обласна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" (вул. Симона Петлюри, 1, м.Рівне, 33003, ЄДРПОУ 25797672), Рівненська міська організація Радикальної партії Олега Ляшка (вул.Бічна, 22, м.Рівне, 33000), Рівненська обласна організація партії "Християнсько - демократичний Союз" (вул. Соборна, 61, м.Рівне, 33028, ЄДРПОУ 25675650), Рівненська регіональна організація політичної партії "Опозиційна платформа - За життя" (вул.Чорновола, 91Е, кв.56, м.Рівне, 33028, ЄДРПОУ 41772891), Рівненська обласна партійна організація політичної партії "Успішна Україна" (вул.Лермонатова, 4-а, м.Рівне, 33028) про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинення певних дій, - відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Судове рішення суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду справи набирає законної сили з моменту проголошення і не може бути оскаржене.

Апеляційна скарга на рішення суду подається у дводенний строк з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Повний текст рішення складений та проголошений 04 листопада 2020 року.

Суддя Л.А. Жуковська

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.11.2020
Оприлюднено06.11.2020
Номер документу92654586
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/8070/20

Постанова від 08.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Постанова від 08.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 07.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 07.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 07.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 07.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 07.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Рішення від 04.11.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Л.А. Жуковська

Ухвала від 04.11.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Л.А. Жуковська

Ухвала від 03.11.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Л.А. Жуковська

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні