Рішення
від 05.11.2020 по справі 620/5080/20
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 листопада 2020 року Чернігів Справа № 620/5080/20

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді Ткаченко О.Є.,

за участю секретаря Андрушко І.М,

позивача ОСОБА_1 ,

представника позивача Кічи В.В.,

представника відповідача Торбєєва М.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом кандидата у депутати Прилуцької міської ради ОСОБА_1 до Прилуцької територіальної виборчої комісії Прилуцького району Чернігівської області про визнання протиправними дій, визнання протиправним та скасування протоколів, зобов`язання вчинити дії,

У С Т А Н О В И В:

03.11.2020 об 11:27 год. до Чернігівського окружного адміністративного суду надійшов позов кандидата у депутати Прилуцької міської ради ОСОБА_1 до Прилуцької територіальної виборчої комісії Прилуцького району Чернігівської області, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати протокол про результати виборів депутатів Прилуцької міської ради від 31.10.2020;

- визнати протиправною діяльність, що полягає у зарахуванні голосів за бюлетенями без номерів дільничних виборчих комісій № 740949, № 740965, № 740971 про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях з виборів депутатів Прилуцької міської ради Прилуцького району Чернігівської області на місцевих виборах 25.10.2020;

- зобов`язати здійснити повторний перерахунок голосів виборців з виборів депутатів Прилуцької міської ради на виборчих дільницях № 740949, № 740965, № 740971.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 31.10.2020 під час здійснення повторного підрахунку голосів в приміщенні Прилуцької міської територіальної виборчої комісії Прилуцького району Чернігівської області виявлено численні факти зарахування виборчих бюлетенів без номерів дільничних виборчих комісій на користь політичних партій та кандидатів від політичних партій, що є порушенням ч. 25 ст. 250 Виборчого кодексу України.

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 03.11.2020 відмовлено в задоволені заяви про забезпечення позову.

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 03.11.2020 позовну заяву кандидата у депутати Прилуцької міської ради ОСОБА_1 до Прилуцької територіальної виборчої комісії Прилуцького району Чернігівської області про визнання протиправними дій, визнання протиправним та скасування протоколу, зобов`язання вчинити дії залишено без руху та надано позивачу строк до 20:00 год. 03.11.2020 для усунення вказаних недоліків з моменту отримання ухвали.

У встановлений судом строк вимоги вищевказаної ухвали суду виконані.

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 03.11.2020 відкрито провадження у справі та призначено її розгляд за правилами загального позовного провадження, з урахуванням особливостей розгляду категорії термінових адміністративних справ, визначених статтею 273 Кодексу адміністративного судочинства України.

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 03.11.2020 відмовлено в задоволенні клопотання кандидата у депутати Прилуцької міської ради ОСОБА_1 про залучення третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - дільничних виборчих комісій № 740949, № 740965, № 740971.

Від відповідача в установлений судом строк надійшов відзив, в якому останній зазначив, що складені акти здебільшого не містять обов`язкових реквізитів для того, щоб їх вважати належним та допустимим доказом. Протокол не можна визнавати протиправним та скасовувати, оскільки він встановлює підсумки певних дій, виконаних комісією. Протокол про результати виборів складається в такому разі безпосередньо на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців з відповідних місцевих виборів. До позову не додано жодного документу, який би фіксував чи доводив будь-яке порушення в діях комісії щодо зарахування голосів за бюлетенями без номерів дільничних виборчих комісій № 740949, № 740965, № 740971. Тому просить в задоволенні позову відмовити в повному обсязі.

В судовому засіданні позивач та представник позивача підтримали позовні вимоги та просили їх задовольнити, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.

Представник відповідача в судовому засіданні позов не визнав та просив відмовити в його задоволенні, посилаючись на обставини, викладені у відзиві.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Верховна Рада України постановою від 15.07.2020 №795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25.10.2020.

На підставі вказаної постанови Центральною виборчою комісією прийнято постанову від 08.08.2020 № 160 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року , згідно пункту 1 якої перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно додатків 1-24 призначено на неділю 25.10.2020.

Постановою Центральної виборчої комісії від 30.08.2020 № 208 Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року оголошено з 05.09.2020 початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25.10.2020.

ОСОБА_1 зареєстрований у встановленому законом порядку Прилуцькою територіальною виборчою комісією Прилуцького району Чернігівської області кандидатом у депутати Прилуцької міської ради, висунутим Чернігівською обласною партійною організацією політичної партії За Майбутнє .

25.10.2020 відбулися зазначені місцеві вибори, зокрема і депутатів Прилуцької міської ради.

До складу дільничних виборчих дільниць Прилуцької міської територіальної виборчої комісії належать, зокрема, дільничні виборчі дільниці № 740949, № 740965, № 740971.

Прилуцька міська територіальна виборча комісія з місцевих виборів 25 жовтня 2020 року відповідно до ч. 1, 4 ст. 65, ч. 3 ст. 66, пункту 3 ч. 5, 9, 12 ст. 254 Виборчого кодексу України 30.10.2020 прийняла постанову від 30.10.2020 № 38 про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях №№ 740949, 740958, 740965, 740971, 740969 з виборів депутатів Прилуцької міської ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, якою призначила повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Прилуцької міської ради на виборчих дільницях №№740949, 740958, 740965, 740971, 740969 на 31 жовтня 2020 року, з підстав врахування заяв з інформацією окремих представників та кандидатів в депутати місцевих організацій партій про можливі порушення під час підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях №№740949, 740958, 740965, 740971, 740969, доданих актів про порушення та, зважаючи на те, що для прозорості виборчого процесу та власної ініціативи самої ТВК, можливо частково задовольнивши вказані заяви не з мотивів описаних в них порушень, за власною ініціативою та власним рішенням комісії провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№740949, 740958, 740965, 740971, 740969 з виборів депутатів Прилуцької міської ради.

А своєю постановою від 31.10.2020 № 39 про результати голосування з виборів депутатів Прилуцької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року на підставі протоколів (у тому числі з позначкою "Уточнений") дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях із урахуванням протоколів про повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях №№ 740951, 740952, 740949, 740958, 740965 встановила результати голосування з виборів депутатів Прилуцької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

Позивач вказує, що на виборчих дільницях № 740949, № 740965, № 740971 у день голосування було виявлено, що не всі виборчі бюлетені містять в собі номери виборчих дільниць.

З пояснень представника відповідача встановлено, що під час повторного підрахунку голосів виборців декілька виборчих бюлетенів не містили номеру цих дільниць.

Також позивач зазначає, що відповідач повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 740971 не проводила та перейшла до складання протоколу про встановлення результатів виборців.

Протоколом Прилуцької міської територіальної виборчої комісії Прилуцького району Чернігівської області про результати виборів депутатів Прилуцької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 31.10.2020 затверджено результати виборів до Прилуцької міської ради, із врахуванням в тому числі протоколів дільничних виборчих комісій № 740949, № 740965, № 740971 про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях з виборів депутатів Прилуцької міської ради Прилуцького району Чернігівської області на місцевих виборах 25.10.2020.

Проте, на думку позивача, 31.10.2020 під час здійснення повторного підрахунку голосів в приміщенні Прилуцької міської територіальної виборчої комісії бюлетенів дільничних виборчих комісій були виявлені численні факти зарахування виборчих бюлетенів без номерів дільничних виборчих комісій на користь політичних партій та кандидатів від політичних партій, що є порушенням ч. 25 ст. 250 Виборчого кодексу України.

Так, бюлетені без номерів дільничної виборчої комісії було виявлено на дільничних виборчих комісіях: №740949 - 45 бюлетенів, № 740965 - 30 бюлетенів, № 740971 - 62 бюлетені.

За даними фактами складені відповідні акти про порушення виборчого законодавства та повідомлено неодноразово членів та керівництво Територіальної виборчої комісії Прилуцького району Чернігівської області шляхом подання заяв в усній формі, що також було зафіксовано на відео.

Позивач зазначає, що відповідно до протоколу відповідача від 31.10.2020 ряд політичних партій та кандидатів пройшли до Прилуцької міської ради кількістю голосів, які давали їм мінімальне право, а саме один чи два голоси. В той же час, проходження цих політичних партій та їх депутатів позбавило його політичну партію від одного до двох представницьких мандатів у Прилуцькій міській раді.

29.10.2020 кандидатом у депутати до Прилуцької міської ради ОСОБА_2 подано заяву про повторний підрахунок голосів на дільничних виборчих комісіях № 740949, № 740965 та № 740971, що підтверджується журналом реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії (а.с. 92-93, 138 т.1).

При повторному підрахунку голосів у приміщенні Територіальної виборчої комісії 31.10.2020 виявлено 11 бюлетенів без номера дільничної виборчої комісії, які не були враховані під час підрахунку голосів.

З такими діями та рішеннями відповідача ОСОБА_3 не погоджується, оскільки на його думку, останні не відповідають прямим вимогам спеціального Закону, який регулює дані правовідносини, Виборчому кодексу України.

Надаючи правову оцінку вказаним обставинам, суд зважає на таке.

Конституція України закріпила право громадян вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування (частина перша статті 38).

Право вільно обирати (право голосу на виборах) є одним із основних виборчих прав громадян України, яке реалізується ними безпосередньо шляхом голосування за кандидатів (виборчі списки кандидатів), зареєстрованих у встановленому порядку. Результати виборів визначаються безпосередньо підсумками голосування виборців (частина друга статті 6, стаття 13 Кодексу).

Згідно статті 69 Конституції України народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії. Згідно зі ст. 71 Конституції України вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування; виборцям гарантується вільне волевиявлення.

Кожен виборець голосує на виборах особисто. Громадянам України забезпечуються умови для вільного формування своєї волі та її вільного виявлення при голосуванні (статті 14, 17 Кодексу).

Кожен виборець має один голос на кожних виборах, у яких він має право брати участь. Виборець реалізує своє право голосу під час виборів у порядку, встановленому Кодексом (частина друга статті 12 Кодексу).

Частиною 3 ст. 21 Загальної декларації прав людини 1948 року встановлено, що воля народу повинна бути основою влади уряду; ця воля повинна виявлятися у періодичних і нефальсифікованих виборах, які повинні проводитись при загальному і рівному виборчому праві шляхом таємного голосування або ж через інші рівнозначні форми, що забезпечують свободу голосування.

У статті 25 Міжнародного пакту про громадянські та політичні права 1966 року визначено, що "кожний громадянин повинен мати без будь-якої дискримінації і без необґрунтованих обмежень право і можливість: а) брати участь у веденні державних справ як безпосередньо, так і за посередництвом вільно обраних представників; б) голосувати і бути обраним на справжніх періодичних виборах, які проводяться на основі загального і рівного виборчого права при таємному голосуванні і забезпечують свободу волевиявлення виборців".

Статтею 3 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено позитивне зобов`язання держави щодо проведення вільних виборів з розумною періодичністю шляхом таємного голосування в умовах, які забезпечують вільне вираження думки народу у виборі законодавчого органу.

У Документі Копенгагенської наради Конференції з людського виміру ОБСЄ від 29.06.1990 саме "вільні вибори" віднесені його учасниками до "числа елементів справедливості, що істотно необхідні для повного вираження гідності, властивої людській особистості, та рівних і невід`ємних прав усіх людей", а волевиявлення людей на вільних, чесних, періодичних непідроблених виборах визнається основою легітимності влади.

Частиною першою статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) передбачено, що право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Тобто суб`єктам відповідного виборчого процесу, крім виборців, надано право на звернення до суду з таким позовом незалежно від того, чи порушені їхні права, свободи та інтереси , або від того, чи уявно вони вважають про таке порушення.

Відповідно до ст. 1 Виборчого кодексу України від 19.12.2019 №396 (зі змінами станом на момент виникнення спірних правовідносин) (далі - Кодекс, ВК України) вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом. Вибори є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Відповідно до ст.2 ВК України підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України Про Центральну виборчу комісію , Про Державний реєстр виборців , іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії.

Частинами 1 та 3 ст. 63 Кодексу передбачено, що рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії. Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до відповідної виборчої комісії, а також розгляд скарг та прийняття рішення виборчою комісією здійснюються в порядку, визначеному цим Кодексом.

Суб`єктом звернення з такою скаргою може бути кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах, а також офіційний спостерігач від відповідного суб`єкта виборчого процесу (ч. 1 ст. 65 ВК України).

До територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, може бути подана скарга, зокрема, на рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії, яка забезпечує організацію і проведення відповідних місцевих виборів (у разі якщо підсумки голосування з відповідних місцевих виборів не встановлюються) (п.2 ч.4 ст.65 ВК України).

Згідно пунктів 16, 17 та 20 ч. 2 ст.206 ВК України відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови визнає голосування на виборчій дільниці недійсним за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у випадках та порядку, передбачених цим Кодексом; встановлює результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному цим Кодексом, здійснює офіційне оприлюднення результатів відповідних місцевих виборів; розглядає звернення, заяви і скарги стосовно підготовки та проведення відповідних місцевих виборів, приймає щодо них рішення.

Частинами 1, 2 ст. 254 ВК України передбачено, що з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.

Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.

Територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів:

1) за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці;

2) у разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії (ч. 9, абз. 1 ч. 10 ст. 254 ВК України).

Територіальна виборча комісія зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів:

1) у разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами;

2) у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії (абз. 1 ч. 10 ст. 254 ВК України).

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 цього Кодексу.

Аналіз норм виборчого законодавства, яким регулюється порядок проведення повторного підрахунку голосів виборців на місцевих виборах, дає підстави суду для висновку про те, що перелік підстав для проведення повторного підрахунку голосів виборців є вичерпним і розширеному тлумаченню не підлягає, процедура проведення повторного підрахунку голосів виборців може мати місце лише по окремих виборчих дільницях і лише за наявності підстав, які стосуються саме порушень під час проведення голосування і підрахунку голосів.

Територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, встановленою Центральною виборчою комісією (постановою Центральної виборчої комісії від 24 вересня 2020 року N 296 (додаток 6). Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів ч. 13 ст. 254 ВК України).

Аналогічні вимоги до порядку повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці містяться в пунктах 6.1, 6.2, 6.5, 6.6, 6.7, 6.8, 6.11 Порядку підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядок повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, затверджений постановою Центральної виборчої комісії від 15.10.2020 № 386.

Так, відповідно до ч. 1 ст. 255 ВК України протоколи про підсумки голосування з виборів депутатів сільської, селищної, міської (міста без районного поділу) ради у відповідних багатомандатних виборчих округах, сільського, селищного, міського (міста без районного поділу) голови територіальною виборчою комісією, що встановлює результати виборів, не складаються. Протокол про результати виборів складається в такому разі безпосередньо на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців з відповідних місцевих виборів.

Відповідно ж до ч. 6 ст. 37 ВК України виборча комісія складає акти та протоколи. Акт комісії засвідчує певний факт або певну подію, виявлену і визнану комісією. Протокол комісії встановлює підсумки певних дій, виконаних комісією.

Аналогічний зміст норми міститься в п.11.1 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 10.08.2020 № 173.

Тому, щодо способу захисту, який позивач просить застосувати, а саме: визнати протиправним та скасувати протокол Прилуцької територіальної виборчої комісії Прилуцького району Чернігівської області про результати виборів депутатів Прилуцької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 31.10.2020, суд зазначає, що норми Виборчого кодексу України передбачають лише складання та підписання протоколу про підсумки голосування членами комісії, однак жодні рішення з приводу підсумків голосування не приймаються.

Дані обставини дають всі законні підстави дійти висновку про відмову в задоволенні позову в цій частині.

Щодо вимоги позивача про визнання протиправною діяльність, що полягає у зарахуванні голосів за бюлетенями без номерів дільничних виборчих комісій № 740949, № 740965, № 740971 про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях з виборів депутатів Прилуцької міської ради Прилуцького району Чернігівської області на місцевих виборах 25.10.2020, суд вказує на таке.

Частинами 1 та 4 ст. 240 Виборчого кодексу України передбачено, що форма та колір виборчого бюлетеня для кожних місцевих виборів затверджуються Центральною виборчою комісією не пізніш як за тридцять днів до дня проведення чергових місцевих виборів і не можуть змінюватися до призначення наступних чергових місцевих виборів. Виборчий бюлетень повинен містити назву та дату місцевих виборів, позначення виборчого округу, номер виборчого округу (за наявності), а також позначені місця для номера виборчої дільниці, печатки дільничної виборчої комісії. За наявності підтвердженої відповідним поліграфічним підприємством технічної можливості територіальна виборча комісія може прийняти рішення про виготовлення виборчих бюлетенів із зазначенням номерів виборчих дільниць.

Отже, виборчий бюлетень на місцевих виборах - це виборчий документ установленої форми, за допомогою якого виборець у день голосування (повторного голосування) реалізує своє волевиявлення щодо обрання конкретних кандидатів (виборчих списків кандидатів) у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, на посади сільських, селищних, міських голів.

Згідно із ч. 25 ст. 250 ВК України якщо зазначені на виборчому бюлетені позначення (номер) виборчого округу та/або номер виборчої дільниці не відповідають позначенню (номеру) відповідного виборчого округу та/або номеру виборчої дільниці, на якій проводиться підрахунок голосів, такі виборчі бюлетені вважаються такими, що не підлягають врахуванню при встановленні загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні, та при підрахунку голосів виборців.

В протоколі № 16 засідання Прилуцької міської територіальної виборчої комісії Прилуцького району Чернігівської від 25-31.10.2020 зазначено: Голова ТВК Назім Т.В. повідомила про отримання заяв про порушення під час підрахунку голосів представників та кандидатів в депутати місцевих організацій, партій, а саме: ОСОБА_4 - п.п. Рідний дім , ОСОБА_2 , ОСОБА_1 - п.п. За майбутнє , ОСОБА_5 - п.п. Європейська солідарність про порушення під час підрахунку голосів з виборів депутатів Прилуцької міської ради на виборчих дільницях № 740949, № 740958, № 740965, № 740971, № 740969.

Голова ТВК Назім Т.В. запропонувала для прозорості виборчого процесу та власної ініціативи самої ТВК частково задовольнити вказані заяви не з мотивів, описаних в них порушень, а за власною ініціативою та власним рішенням комісії провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 740949, № 740958, № 740965, № 740971, № 740969 з виборів депутатів Прилуцької міської ради.

За це рішення голосували: за - 10 (десять), проти - 0 (нуль), утримались - 6 (шість) (а.с.150-151 т. 2).

Так, 30.10.2020 відповідачем прийнято постанову № 38 про проведення повторного перерахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 740949, № 740958, № 740965, № 740971, № 740969 з виборів депутатів Прилуцької міської ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (а.с.153 т. 2).

31.10.2020 відповідачем здійснено повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 740949, № 740958, № 740965. Також, голова ТВК Назім Т.В. запропонувала, що в зв`язку з тим, що немає системних порушень виборчого законодавства на виборчих дільницях № 740949, № 740958, № 740965, які впливають на волевиявлення виборців, враховуючи виклик поліції та відволікання членів ТВК від виборчого процесу, а також враховуючи заяву представників з дорадчим голосом ПП Наш Край ОСОБА_6 , кандидата в депутати ПП Слуга Народу ОСОБА_7 про відкликання своїх заяв, запропонувала припинити перерахунок голосів ДВК №740971, №740969 і перейти до встановлення результатів виборів депутатів Прилуцької міської ради.

Досліджений в судовому засіданні відеоматеріал від 31.10.2020 щодо роботи членів комісії відповідача під час повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці № 740965, підтвердив наявність певної кількості виборчих бюлетенів без номерів дільничних виборчих комісій та не вирішення членами ТВК їх відповідності вимогам ч. 4 ст. 240 та ч. 25 ст. 205 ВК України.

Так, в судовому засіданні свідок ОСОБА_2 пояснив, що вищевказані події розпочалися 29.10.2020, коли їм передали заяви спостерігачів на перерахунок голосів по трьом дільницям. 31.10.2020 комісія здійснила перерахунок голосів по цим дільницям. Номери дільниць не пам`ятає. На дільниці № 740965 було більше 30 бюлетенів без номерів, що бачив їх особисто та заначив про це порушення, був проти їх зарахування, проте комісія їх прийняла. На заяві проставлено резолюцію про проведення перерахунку, але його не зробили. Спочатку бюлетені відкладали як недійсні, проте потім були враховані. На підставі цих порушень було викликано поліцію. Під час надання пояснень працівникам поліції, комісією відмінено рішення про перерахунок на інших дільницях та прийнято бюлетені.

Суд звертає увагу на те, що постановою Прилуцької міської територіальної виборчої комісії Прилуцького району Чернігівської області від 30.10.2020 № 38 призначено повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Прилуцької міської ради на виборчих дільницях №№740949, 740958, 740965, 740971, 740969, а постановою від 31.10.2020 № 39 встановила результати голосування з виборів депутатів Прилуцької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року в результаті проведеного повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях із урахуванням протоколів про повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях №№ 740951, 740952, 740949, 740958, 740965, тобто без проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці № 740971.

При цьому, судом враховується положення пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, відповідно до якого обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.

Крім того, зміст пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав і основоположних свобод не можна розуміти як такий, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін.

Отже, суд вважає, що відповідачем під час повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях № 740949 та № 740965 не було досліджено виборчі бюлетені на предмет їх відповідності ч. 4 ст. 240 ВК України, а також не виконано в повному обсязі чинну постанову Прилуцької міської територіальної виборчої комісії Прилуцького району Чернігівської області від 30.10.2020 № 38 в частині проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 740971, а отже протокол про результати виборів депутатів Прилуцької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 31.10.2020 складений без врахування можливих розбіжностей при встановленні загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні, та при підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 740949, № 740965, № 740971, які знайшли підтвердження у судовому засіданні.

Частиною 4 ст.245 КАС України визначено, що у випадку, визначеному п.4 ч.2 цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

З огляду на вказане, задоволенню підлягає позовна вимога про зобов`язання здійснити повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Прилуцької міської ради на виборчих дільницях № 740949, № 740965, № 740971.

Зважаючи на викладене вище та з урахуванням досліджених доказів, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для часткового задоволення позовних вимог.

Відповідно до вимог частин 1 та 3 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Позивачем сплачений судовий збір в розмірі 2522,40 грн, тому з відповідача на користь позивача підлягають відшкодуванню судові витрати в розмірі 1681,60 грн, пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст. 241-246, 257, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов кандидата у депутати Прилуцької міської ради ОСОБА_1 до Прилуцької міської територіальної виборчої комісії Прилуцького району Чернігівської області про визнання протиправними дій, визнання протиправним та скасування протоколу, зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Прилуцької міської територіальної виборчої комісії Прилуцького району Чернігівської області (вул. Київська, 281-а, м. Прилуки, Чернігівська область, 17500, код ЄДРПОУ 43761483) по складанню протоколу про результати виборів депутатів Прилуцької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 31.10.2020.

Зобов`язати Прилуцьку міську територіальну виборчу комісію Прилуцького району Чернігівської області (вул. Київська, 281-а, м. Прилуки, Чернігівська область, 17500, код ЄДРПОУ 43761483) здійснити повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Прилуцької міської ради Прилуцького району Чернігівської області на виборчих дільницях № 740949, № 740965, № 740971.

Стягнути з Прилуцької територіальної виборчої комісії Прилуцького району Чернігівської області (вул. Київська, 281-а, м. Прилуки, Чернігівська область, 17500, код ЄДРПОУ 43761483) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) судовий збір в сумі 1681 (одна тисяча шістсот вісімдесят одна) грн 60 коп.

В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Рішення суду в порядку ст. 273, ст. 278 Кодексу адміністративного судочинства України набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а в разі апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку у дводенний строк з дня його проголошення.

Повний текст рішення виготовлено 05 листопада 2020 року.

Суддя О.Є. Ткаченко

Дата ухвалення рішення05.11.2020
Оприлюднено06.11.2020
Номер документу92655621
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/5080/20

Постанова від 09.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 08.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 08.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Рішення від 05.11.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ткаченко О.Є.

Ухвала від 03.11.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ткаченко О.Є.

Ухвала від 03.11.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ткаченко О.Є.

Ухвала від 03.11.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ткаченко О.Є.

Ухвала від 03.11.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ткаченко О.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні