ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 620/5080/20 Суддя (судді) першої інстанції: Ткаченко О.Є.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 листопада 2020 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд в складі: головуючого - судді Лічевецького І.О., суддів - Мєзєнцева Є.І., Оксененка О.М, при секретарі - Черніченко К.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Прилуцької міської територіальної виборчої комісії Прилуцького району Чернігівської області на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 05 листопада 2020 року у справі за адміністративним позовом кандидата у депутати Прилуцької міської ради ОСОБА_1 до Прилуцької міської територіальної виборчої комісії Прилуцького району Чернігівської області про визнання протиправними дій, визнання протиправним та скасування протоколу, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ
Кандидат у депутати Прилуцької міської ради ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому просив:
- визнати протиправним та скасувати протокол Прилуцької міської територіальної виборчої комісії Прилуцького району Чернігівської області про результати виборів депутатів Прилуцької міської ради від 31 жовтня 2020 р.;
- визнати протиправною діяльність Прилуцької міської територіальної виборчої комісії Прилуцького району Чернігівської області, що полягає у зарахуванні голосів за бюлетенями без номерів дільничних комісій № 740949, № 740965, № 740971 про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях з виборів депутатів Прилуцької міської ради Прилуцького району Чернігівської області;
- зобов`язати Прилуцьку міську територіальну виборчу комісію Прилуцького району Чернігівської області здійснити повторний перерахунок голосів виборців з виборів депутатів Прилуцької міської ради на виборчих дільницях № 740949, № 740965, № 740971.
На обґрунтування своїх вимог позивач зазначав, що 31 жовтня 2020 р., під час здійснення повторного підрахунку голосів у приміщенні Прилуцької міської територіальної виборчої комісії, були виявлені численні факти зарахування виборчих бюлетенів без номерів дільничних виборчих комісій на користь політичних партій та кандидатів від політичних партій, що є порушенням ч. 25 ст. 250 Виборчого кодексу України (надалі за текстом - ВК України ).
Зокрема, на дільничній виборчій комісії № 740949 виявлено 45 таких бюлетенів, на дільничній виборчій комісії № 740965 - 30 бюлетенів, на дільничній виборчій комісії № 740971 - 63 бюлетеня.
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 05 листопада 2020 року позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Прилуцької міської територіальної виборчої комісії Прилуцького району Чернігівської області по складанню протоколу про результати виборів депутатів Прилуцької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 31.10.2020 р. Зобов`язано Прилуцьку міську територіальну виборчу комісію Прилуцького району Чернігівської області здійснити повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Прилуцької міської ради Прилуцького району Чернігівської області на виборчих дільницях № 740949, № 740965, № 740971. В іншій частині позову відмовлено.
В апеляційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати вказане судове рішення в частині задоволених вимог та ухвалити постанову про відмову у задоволенні позову.
Апелянт зазначає, що у судовому засіданні не було встановлено жодних розбіжностей при встановленні загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні, та при підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 740949, № 740965, № 740971.
Прилуцька міська територіальна виборча комісія звертає увагу на те, що нею були проведені повторні перерахунки голосів виборців по виборчим дільницям № 740951, № 740952, № 740949, № 740958, № 740956 і ніяких зауважень чи звернень з цього приводу не надходило.
Відповідач акцентує увагу на тому, що в силу приписів частини 10 ст. 254 ВК України не допускається прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії.
Крім того, апелянт посилається на те, що Прилуцькою міською територіальною виборчою комісією встановлено результати голосування з виборів депутатів Прилуцької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на місцевих виборах 25 жовтня 2020 р., а Центральна виборча комісія - оприлюднила результати виборів на офіційному веб-сайті.
Наведене, на думку відповідача, робить неможливим виконання рішення суду в силу принципу безперервності виборчого процесу.
Насамкінець, скаржник звертає увагу на те, що позивачем не заявлялась вимога про визнання протиправними дій Прилуцької міської територіальної виборчої комісії Прилуцького району Чернігівської області по складанню протоколу про результати виборів депутатів Прилуцької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 31.10.2020 р.
При цьому, суд не зазначив у чому саме полягає незаконність дій відповідача.
У відзиві на апеляційну скаргу позивач, стверджуючи про законність та обгрунтованість судового рішення, акцентує увагу на праві суду вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина.
Також, позивач зазначає, що постанова № 38 про повторний підрахунок голосів є чинною, проте залишилась невиконаною.
Крім того, позивач звертає увагу суду на те, що в силу приписів статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У відповіді на відзив Прилуцька міська територіальна виборча комісія наголошує на тому, що постанова про результати виборів, офіційне їх оприлюднення та факти реєстрації обраних депутатів породжують правові наслідки для всіх суб`єктів виборчого процесу.
Перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, Шостий апеляційний адміністративний суд дійшов наступного.
Судом першої інстанції встановлено, що постановою Верховної ради України від 15 липня 2020 р. № 795-IX Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів призначено на неділю 25 жовтня 2020 року.
Згідно посвідченню № 341 від 27.09.2020 р. ОСОБА_1 зареєстровано кандидатом у депутати Прилуцької міської ради від Політичної партії За Майбутнє .
За даними протоколу засідання Прилуцької міської територіальної виборчої комісії Прилуцького району Чернігівської області № 16 відповідачем прийнято від дільничних виборчих комісій виборчу документацію та протоколи (у тому числі з позначкою Уточнений ) про підрахунок голосів на виборчих дільницях № 740949, № 740965, № 740971.
Постановою Прилуцької міської територіальної виборчої № 38 від 30 жовтня 2020 р. вирішено провести повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Прилуцької міської ради на виборчих дільницях №№ 740949, 740958, 740965, 740971, 740969.
Таке рішення відповідач мотивував наявністю заяв окремих представників та кандидатів, а також актів про порушення.
При цьому, відповідач у названій постанові зазначив, що перерахунок голосів буде проведено не з мотивів наявності порушень, а з власної ініціативи комісії з метою забезпечення прозорості виборчого процесу.
31 жовтня 2020 р. Прилуцькою міською територіальною виборчою комісією складено протокол Про результати виборів депутатів Прилуцької міської ради .
Згідно постанови № 39 від 31.10.2020 р. Про результати голосування з виборів депутатів Прилуцької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року Прилуцька міська територіальна виборча комісія на підставі протоколів (у тому числі з позначкою Уточнений ) дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях із урахуванням протоколів про повторний перерахунок голосів на ДВК №№ 7410951, 740952, 740949, 740958, 740965 встановила результати голосування з виборів депутатів Прилуцької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, про що складено протокол в 2-х примірниках.
Висновки суду першої інстанції щодо відсутності підстав для задоволення позову в частині позовних вимог про визнання протиправним та скасування протоколу Прилуцької міської територіальної виборчої комісії Прилуцького району Чернігівської області Про результати виборів депутатів Прилуцької міської ради учасниками справи не оспорюються.
Відповідно до положень статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Ухвалюючи рішення у справі, суд попередньої інстанції дійшов висновку про протиправність дій відповідача з огляду на те, що під час повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях № 740949 та № 740965 не було досліджено виборчі бюлетені на предмет їх відповідності ч. 4 ст. 240 ВК України, а також не виконано в повному обсязі постанову Прилуцької міської територіальної виборчої комісії Прилуцького району Чернігівської області № 38 від 30.10.2020 № 38 в частині проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 740971.
На думку колегії суддів, зазначений висновок суду є наслідком неповного з`ясування судом обставин справи та неналежного застосування нормативно-правових актів, що регулюють ці правовідносини.
Частиною 4 статті 240 ВК України визначено, що виборчий бюлетень повинен містити назву та дату місцевих виборів, а в разі проведення повторного голосування - зазначення повторне голосування та дату його проведення, позначення виборчого округу, номер виборчого округу (за наявності), а також позначені місця для номера виборчої дільниці, печатки дільничної виборчої комісії. За наявності підтвердженої відповідним поліграфічним підприємством технічної можливості територіальна виборча комісія може прийняти рішення про виготовлення виборчих бюлетенів із зазначенням номерів виборчих дільниць.
Відповідно до частини 25 статті 250 ВК України якщо зазначені на виборчому бюлетені позначення (номер) виборчого округу та/або номер виборчої дільниці не відповідають позначенню (номеру) відповідного виборчого округу та/або номеру виборчої дільниці, на якій проводиться підрахунок голосів, такі виборчі бюлетені вважаються такими, що не підлягають врахуванню при встановленні загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні, та при підрахунку голосів виборців.
Згідно частини 1 статті 254 ВК України з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.
Відповідно до частини 5 названої статті ВК України за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:
1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;
2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою Уточнений ;
3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.
Відповідно до частини 9 статті 254 ВК України за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.
Частиною 10 статті 254 ВК України передбачено, що у разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.
Таким чином, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у двох випадках:
- за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, про порушення вимог ВК України під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці;
- за наявності акта або письмової заяви про порушення вимог ВК України під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії.
Пункт 7 частини 7 статті 239 ВК України передбачає, що офіційний спостерігач від організації партії, кандидата має право скласти акт про виявлення порушення цього Кодексу, що підписується ним та не менш як двома виборцями, які засвідчують факт такого порушення, із зазначенням їхніх прізвищ, імен, по батькові, місця проживання та адреси житла, та подати його до відповідної виборчої комісії чи до суду.
В матеріалах справи містяться акти про виявлення порушення виборчого законодавства на виборчих дільницях № 740971, № 740965, № 740949.
Разом з тим, в порушення наведених приписів статті 239 ВК України ці акти підписано лише офіційним спостерігачем.
Тобто, зазначені акти не є допустимими доказами в розумінні КАС України.
Наведене дає підстави для висновку, що у відповідача були відсутні встановлені ВК України підстави для перерахунку голосів на виборчих дільницях № 740971, № 740965, № 740949.
Крім того, із оглянутих у судовому засіданні у суді апеляційної інстанції відеозаписів не вбачається, що під час перерахунку голосів на виборчих дільницях № 740949 та № 740965 відповідачем були допущені порушення, на які окружний адміністративний суд посилається у судовому рішенні.
Вжите у рішенні суду речення протокол про результати виборів депутатів Прилуцької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 31.10.2020 складений без врахування можливих розбіжностей при встановленні загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні, та при підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях… свідчить про те, що судом не були встановлені такі розбіжності, тоді як зі змісту статті 242 КАС України випливає, що судове рішення не може грунтуватися на припущеннях.
Судова колегія також звертає увагу на наявність в матеріалах справи копій протоколів Прилуцької міської територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях № 740949 та № 740965.
При цьому, протокол про повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці № 740949 був підписаний і самим позивачем без будь-яких зауважень.
Суд попередньої інстанції також не взяв до уваги, що відповідно до постанови № 38/1 від 31.10.2020 р., у зв`язку з тим, що за наслідками повторних підрахунків голосів виборців відсутні системні порушення виборчого законодавства на ДВК №№ 740949, 740958, 740965, які впливають на волевиявлення виборців, враховуючи виклик поліції та відволікання членів ТВК від виборчого процесу, а також враховуючи заяву представників з дорадчим голосом ПП Наш Край ОСОБА_3., кандидата в депутати ПП Слуга Народу ОСОБА_2 про відкликання своїх заяв, Прилуцька міська територіальна виборча комісія вирішила припинити перерахунок голосів на ДВК №№ 740971, 740969 та перейти до встановлення результатів виборів депутатів Прилуцької міської ради.
Зазначена постанова ніким не оскаржувалась та є чинною.
Враховуючи наведене, судова колегія не вбачає ознак протиправності у діях Прилуцької міської територіальної виборчої комісії Прилуцького району Чернігівської області при складанні протоколу про результати виборів депутатів Прилуцької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 31.10.2020 р. та не знаходить підстав для зобов`язання відповідача здійснити повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Прилуцької міської ради на виборчих дільницях № 740949, № 740965, № 740971.
З огляду на викладене, ухвалене у справі судове рішення підлягає скасуванню з прийняттям постанови про відмову у задоволенні позову.
Керуючись статтями 272, 273, 315, 317, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ПОСТАНОВИВ
Апеляційну скаргу Прилуцької міської територіальної виборчої комісії Прилуцького району Чернігівської області задовольнити.
Рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 05 листопада 2020 р. скасувати та ухвалити нове судове рішення.
У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя І.О.Лічевецький
суддя Є.І.Мєзєнцев
суддя О.М.Оксененко
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.11.2020 |
Оприлюднено | 10.11.2020 |
Номер документу | 92714440 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Лічевецький Ігор Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Лічевецький Ігор Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Лічевецький Ігор Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні