П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 листопада 2020 р.м.ОдесаСправа № 540/3358/20 Головуючий в 1 інстанції: Бездрабко О.І.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді-доповідача Скрипченка В.О.,
суддів Косцової І.П. та Осіпова Ю.В.,
за участю секретаря судового засідання Цандура М.Р.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі апеляційну скаргу Херсонської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 02 листопада 2020 року (суддя Бездрабко О.І., м. Херсон, повний текст рішення складений 02 листопада 2020 року ) по справі за адміністративним позовом Херсонської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ до Дніпровської районної у місті Херсоні територіальної виборчої комісії Херсонської області, треті особи: Херсонська регіональна організація Політичної партії Партія Ігоря Колихаєва НАМ ТУТ ЖИТИ! , Херсонська Обласна організація Політичної партії СЛУГА НАРОДУ , Херсонська регіональна організація Політичної партії Опозиційна платформа - за життя , про визнання протиправним та скасування рішення від 30.10.2020 р.,-
В С Т А Н О В И В:
31 жовтня 2020 року Херсонська обласна організація політичної партії НАШ КРАЙ звернулася до Херсонського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Дніпровської районної у місті Херсоні територіальної виборчої комісії Херсонської області, у якому просив:
- визнати протиправним та скасувати рішення Дніпровської районної у місті Херсоні територіальної виборчої комісії Херсонської області, оформлене протоколом від 30.10.2020 року про перерахунок голосів виборців на виборчій дільниці №650652;
- зобов`язати Дніпровську районну у місті Херсоні територіальну виборчу комісію Херсонської області здійснити повторний перерахунок голосів на виборчій дільниці №650652 з виборів депутатів Херсонської міської ради Херсонської області у територіальному виборчому окрузі №1.
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 02 листопада 2020 року у задоволенні адміністративного позову Херсонської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ відмовлено. Стягнуто з Херсонської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ (73003, м. Херсон, вул. Перекопська, 19, код ЄДРПОУ 39833792) до Державного бюджету України (УК у м Херсоні/м Херсон/22030101, код ЄДРПОУ 37959779, банк отримувач: Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО) 899998, рахунок: UA078999980313181206084021002, код класифікації доходів бюджету: 22030101) судовий збір у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) грн.
Не погоджуючись із постановленим у справі судовим рішенням позивач подав апеляційну скаргу, у якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального права та неповне з`ясування обставин справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким задовольнити адміністративний позов Херсонської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ .
В доводах апеляційної скарги зазначено, що 30.10.2020 р. відповідачем проведено повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №650652, за результатами якого визнано голосування на виборчій дільниці частково недійсним. Підставою визнання частини бюлетенів недійсними стала відсутність у правому верхньому куті виборчого бюлетеня номера виборчої дільниці.
Апелянт вважає таке рішення протиправним, оскільки за змістом ст. 240 ВК України наявність номеру виборчої дільниці на бюлетені не є обов`язком, а залежить від технічної можливості поліграфічного підприємства та рішення територіальної виборчої комісії і аж ніяк не може бути підставою визнання бюлетеня недійсним, враховуючі те, що усі інші реквізити бюлетеня наявні та з нього можна зробити висновок про волевиявлення виборця.
Апелянт просить суд апеляційної інстанції врахувати, що згідно ч. 1 ст. 252 Виборчого кодексу України дільнична виборча комісія може визнати голосування на виборчій дільниці недійсним у разі встановлення нею порушень вимог цього Кодексу, внаслідок яких неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців, лише за таких обставин:
1) випадків незаконного голосування (заповнення, опускання виборчого бюлетеня до виборчої скриньки за виборця іншою особою, крім випадків, передбачених частинами п`ятою, десятою статті 248 цього Кодексу; голосування особами, які не мають права голосу на відповідних виборах; голосування особами, які не включені до списку виборців на виборчій дільниці або включені до нього безпідставно; голосування особою більше ніж один раз) у кількості, що перевищує 5 відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів;
2) знищення або пошкодження виборчої скриньки (скриньок), що унеможливлює встановлення змісту виборчих бюлетенів, якщо кількість цих бюлетенів перевищує 5 відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів;
3) виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів у кількості, що перевищує більше ніж на 10 відсотків кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці відповідних місцевих виборів.
Тобто законом чітко визначено випадки, коли результати голосування, які встановлені дільничною виборчою комісією можуть бути не визнані територіальною виборчою комісією відсутність у правому верхньому куті виборчого бюлетеня номера виборчої дільниці (при дотриманні усіх інших вимог виборчого законодавства) не є підставою визнані волевиявлення виборця та відповідно результатів голосування недійсним.
В той же час, апелянт вважає, що суд першої інстанції безпідставно дійшов висновку, що такі дії Дніпровської районної у місті Херсоні територіальної виборчої комісії Херсонської області повністю відповідають вимогам Виборчого кодексу України.
Відповідач відзив на апеляційну скаргу не надав.
Заслухавши суддю-доповідача, доводи апеляційної скарги, вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду в межах апеляційної скарги, апеляційний суд дійшов таких висновків.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, 25.10.2020 р. відбулись перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.
За результатами розгляду скарги довіреної особи кандидата на посаду Херсонського міського голови Кирилова Ю.Є. від 26.10.2020 р. Дніпровською районною у місті Херсоні територіальною виборчою комісією Херсонської області 30.10.2020 р. проведено перерахунок голосів виборців на виборчій дільниці №650652 з виборів депутатів Херсонської міської ради у територіальному виборчому окрузі №1, які відбулись 25.10.2020 р.
Згідно протоколу від 30.10.2020 р. кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничною виборчою комісією - 1617; кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничною виборчою комісією - 1095; кількість виборців, включених до списку виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування) - 1654; кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування - 10; кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування - 519; кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування - 3; загальна кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені - 522; кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню - 234; кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці - 288; кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними - 23; сумарна кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки усіх місцевих організацій політичних партій - 265; кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від Херсонської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ - 25.
Позивач вважає, що відповідачем протиправно визнано недійсними бюлетені, в яких відсутній у правому верхньому куті номер виборчої дільниці, у зв`язку з чим звернувся до суду з адміністративним позовом.
Відмовляючи у задоволенні адміністративного позову Херсонської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ суд першої інстанції виходив з того, що виборча комісія діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.
Колегія суддів погоджується із таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Так, гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів визначає та регулює Виборчий кодекс України від 19.12.2019 р. №396-IX (далі - ВК України).
Згідно ч. ч. 1-3 ст. 32 ВК України в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституції України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
До виборчих комісій належать:
1) Центральна виборча комісія;
2) окружні виборчі комісії;
3) територіальні виборчі комісії;
4) дільничні виборчі комісії.
Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.
Частиною 1 ст. 33 ВК України передбачено, що виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Відповідно до ч. 4 ст. 33 ВК України територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.
Частиною 5 ст. 33 ВК України встановлено, що дільничні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення загальнодержавних і місцевих виборів у межах відповідних виборчих дільниць.
Згідно ч. 1 ст. 250 ВК України підсумкове засідання дільничної виборчої комісії розпочинається після закінчення голосування виборців на виборчій дільниці і проводиться у тому самому приміщенні, де відбувалося голосування. Підсумкове засідання проводиться без перерви і закінчується після складення та підписання протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.
Зі змісту ч. 2 ст. 250 ВК України слідує, що підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів завершується складанням протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів в порядку, визначеному ст. 251 цього Кодексу.
Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці здійснюється відкрито і прозоро виключно членами дільничної виборчої комісії. Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці проводиться у послідовності викладених положень цієї статті та у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією (ч. 5 ст. 250 ВК України).
Відповідно до ч. 1 ст. 251 ВК України дільнична виборча комісія на своєму засіданні складає протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з кожних місцевих виборів по кожному виборчому округу, в яких проводилося голосування на виборчій дільниці.
Згідно ч. 2 ст. 251 ВК України до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих за територіальні виборчі списки кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) цифрами заносяться: 1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничною виборчою комісією; 2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничною виборчою комісією; 3) кількість виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування); 4) кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування; 5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування; 6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування; 7) загальна кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені; 8) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню; 9) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці; 10) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними; 11) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки усіх організацій партій; 12) кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної організації партії; 13) кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата, включеного до територіального виборчого списку від кожної організації партії; 14) кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний список від кожної організації партії, не підтримавши окремого кандидата у депутати з цього списку.
Протокол про підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів по кожному виборчому округу, по якому проводиться голосування на виборчій дільниці, складається дільничною виборчою комісією у чотирьох примірниках. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу (ч. 3 ст. 251 ВК України).
Частиною 10 статті 251 ВК України установлено, що пакети з протоколами дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчими бюлетенями, контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також (за наявності) окремими думками членів виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, актами, заявами, скаргами та рішеннями, прийнятими комісією, після закінчення засідання комісії транспортуються до відповідної територіальної виборчої комісії у порядку, визначеному статтею 253 цього Кодексу.
Згідно ч. 1 ст. 254 ВК України з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.
Відповідно до ч. 2 ст. 254 ВК України засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.
На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії (ч.3 ст.254 ВК України).
Приписами ч. 5 ст. 254 ВК України визначено, що за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень: 1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці; 2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою Уточнений ; 3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.
Згідно ч. 6 ст. 254 ВК України рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
Частиною 9 ст. 254 ВК України передбачено, що за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.
Відповідно до ч. 12 ст. 254 ВК України повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.
Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень ст. 250 цього Кодексу.
В силу вимог ч. 13 ст. 254 ВК України територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів.
Системний аналіз даних правових норм дає підстави для висновку, що територіальна виборча комісія може провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог ВК України під час підрахунку голосів на виборчій дільниці.
Судом першої інстанції встановлено та сторонами не заперечується, що за результатами розгляду скарги довіреної особи кандидата на посаду Херсонського міського голови Кирилова Ю.Є. від 26.10.2020 р. Дніпровською районною у місті Херсоні територіальною виборчою комісією Херсонської області 30.10.2020 р. проведено перерахунок голосів виборців на виборчій дільниці №650652 та складено відповідний протокол.
Під час розгляду справи у суді першої інстанції сторонами не заперечувалося законність прийняття відповідачем рішення про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №650652, дане питання не було предметом спору, а тому дані обставини в силу ч. 1 ст. 78 КАС України судом першої інстанції не розглядалися.
Вирішуючи питання обґрунтованості доводів апелянта/позивача про правомірність визнання Дніпровською районною у місті Херсоні територіальною виборчою комісією Херсонської області бюлетенів, у яких відсутній у правому верхньому куті номер виборчої дільниці, такими, що не підлягають врахуванню, колегія суддів, як і суд першої інстанції, виходить з того, що ст. 240 ВК України установлені загальні вимоги до виборчого бюлетеня з місцевих виборів.
Зокрема, ч. 4 ст. 240 ВК України передбачено, що виборчий бюлетень повинен містити назву та дату місцевих виборів, а в разі проведення повторного голосування - зазначення повторне голосування та дату його проведення, позначення виборчого округу, номер виборчого округу (за наявності), а також позначені місця для номера виборчої дільниці, печатки дільничної виборчої комісії. За наявності підтвердженої відповідним поліграфічним підприємством технічної можливості територіальна виборча комісія може прийняти рішення про виготовлення виборчих бюлетенів із зазначенням номерів виборчих дільниць.
В той же час згідно ч. 25 ст. 250 ВК України якщо зазначені на виборчому бюлетені позначення (номер) виборчого округу та/або номер виборчої дільниці не відповідають позначенню (номеру) відповідного виборчого округу та/або номеру виборчої дільниці, на якій проводиться підрахунок голосів, такі виборчі бюлетені вважаються такими, що не підлягають врахуванню при встановленні загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні, та при підрахунку голосів виборців.
Відповідно до ч. 26 ст. 250 ВК України кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню, оголошується і заноситься до протоколу про підрахунок голосів виборців. Виборчі бюлетені, що не підлягають врахуванню, запаковуються. На пакеті робиться напис Виборчі бюлетені, що не підлягають врахуванню , зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.
Колегія суддів погоджується з судом першої інстанції та наголошує на тому, що виходячи з змісту вищевикладених правових норм зазначення у виборчому бюлетені номера виборчої дільниці є обов`язковим для врахування цього бюлетеня при підрахунку голосів виборців, адже наслідком недотримання цієї вимоги є визнання бюлетеня таким, що не підлягає врахуванню при встановленні кількості виборців, які взяли участь у голосуванні, та при підрахунку голосів виборців.
Крім того апеляційний суд підкреслює, що з змісту вищевказаних правових норм випливає, що зазначення у виборчому бюлетені номера виборчої дільниці може здійснюватися як поліграфічним підприємством під час його виготовлення, так і іншим шляхом. Проте у будь-якому випадку, наявність у виборчому бюлетені номера виборчої дільниці є обов`язковою для подальшої ідентифікації при підрахунку голосів виборців на конкретній виборчій дільниці.
З матеріалів справи вбачається, що під час перерахунку голосів виборців на виборчій дільниці №650652 відповідачем було встановлено 234 бюлетені, в яких у правому верхньому куті взагалі не було зазначено номера виборчої дільниці, внаслідок чого ці бюлетені визнано такими, що не підлягають врахуванню, про що внесено відповідний запис у графу 8 протоколу перерахунку голосів виборців від 30.10.2020 р. (а.с. 42-50).
За таких обставин, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що такі дії та рішення Дніпровської районної у місті Херсоні територіальної виборчої комісії Херсонської області повністю відповідають вимогам ст. ст. 250, 254 ВК України.
При цьому колегія суддів відхиляє аргумент апеляційної скарги про відсутність жодних порушень, які чітко регламентовані ч. 1 ст. 252 ВК України та могли б призвести до визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, оскільки дане питання не було предметом адміністративного позову та не розглядалося судом першої інстанції. Адже, як вказувалося вище та вбачається з позовної заяви, що розглядалася судом першої інстанції, позивач просив визнати протиправним та скасувати рішення Дніпровської районної у місті Херсоні територіальної виборчої комісії Херсонської області, оформлене протоколом від 30.10.2020 року про перерахунок голосів виборців на виборчій дільниці №650652 та зобов`язати Дніпровську районну у місті Херсоні територіальну виборчу комісію Херсонської області здійснити повторний перерахунок голосів на виборчій дільниці №650652 з виборів депутатів Херсонської міської ради Херсонської області у територіальному виборчому окрузі №1 (а.с. 1-5).
Також, суд першої інстанції слушно відхилив доводи апелянта/позивача про визнання відповідачем голосування на виборчій дільниці №650652 частково недійсними оскільки відповідачем - Дніпровською районною у місті Херсоні територіальною виборчою комісією Херсонської області такого рішення не приймалося. Також відповідачем не визнавалися бюлетені недійсними з підстав не зазначення у правому верхньому куті номера виборчої дільниці. Як вказано вище, стосовно таких бюлетенів відповідачем було прийнято рішення про визнання їх такими, що не підлягають врахуванню. Таким чином, доводи апелянта/позивача щодо визнання голосування на виборчій дільниці №650652 недійсним та про визнання виборчих бюлетенів на цій виборчій дільниці недійсними не відповідають фактичним обставинам та прийнятому Дніпровською районною у місті Херсоні територіальною виборчою комісією Херсонської області рішенню.
Слід наголосити на тому, що статтею 19 Конституції України визначено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Водночас, частинами 1 та 2 статті 2 КАС України установлено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень збоку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до вимог ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач, який є суб`єктом владних повноважень, свою позицію довів та обґрунтував.
У зв`язку з цим, за результатом апеляційного розгляду даної справи колегія суддів дійшла висновку, що оскаржуване рішення Дніпровської районної у місті Херсоні територіальної виборчої комісії Херсонської області, оформлене протоколом від 30.10.2020 року про перерахунок голосів виборців на виборчій дільниці №650652 ґрунтується на правильному застосуванні норм матеріального права та прийняте з урахуванням усіх фактичних обставин.
За таких обставин колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку про відсутність підстав для задоволення позову Херсонської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ .
Підсумовуючи наведене колегія суддів дійшла висновку, що доводи, викладені в апеляційній скарзі, не знайшли свого підтвердження, суд першої інстанції правильно з`ясував усі обставини справи, оскаржуване рішення ухвалено судом відповідно до норм матеріального та процесуального права, а тому підстави для задоволення апеляційної скарги відсутні.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Відтак, апеляційна скарга Херсонської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ задоволенню не підлягає.
Керуючись статтями 272, 273, 292, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, апеляційний суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Херсонської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ залишити без задоволення, а рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 02 листопада 2020 року - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя-доповідач В.О.Скрипченко
Суддя І.П.Косцова
Суддя Ю.В.Осіпов
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.11.2020 |
Оприлюднено | 09.11.2020 |
Номер документу | 92657128 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Скрипченко В.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні