Постанова
від 05.11.2020 по справі 600/2051/20-а
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 600/2051/20-а

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Левицький В.К.

Суддя-доповідач - Франовська К.С.

05 листопада 2020 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Франовської К.С.

суддів: Совгири Д. І. Боровицького О. А. ,

за участю:

секретаря судового засідання: Ременяк С.Я.,

представника позивача адвоката Поляк М.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Чернівецької регіональної організації політичної партії "Перемога Пальчевського" на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 02 листопада 2020 року у справі за адміністративним позовом Чернівецької регіональної організації політичної партії "Перемога Пальчевського" до Сторожинецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області про визнання протиправною та скасування постанови,

В С Т А Н О В И В :

31 жовтня 2020 року Чернівецька регіональна організація політичної партії «Перемога Пальчевського» звернулась в суд з позовом до Сторожинецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області про визнання протиправною та скасування постанови № 6 від 30 жовтня 2020 року про відмову у повторному підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях №730358, №730359, №730364, №730336, №730366, №730341, №730350 та зобов`язання здійснити повторний підрахунок на вказаних виборчих дільницях.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказує на неправильний підрахунок дільничними виборчими комісіями голосів виборців, поданих за політичну партію "Перемога Пальчевського", що є порушенням ст.ст.250-251 Виборчого кодексу. Такий висновок ґрунтується на заявах виборців та результатах підрахунку голосів членами Чернівецької регіональної організації політичної партії "Перемога Пальчевського", згідно якому на виборчих дільницях №730358, №730359, №730364, №730336, №730366, №730341, №730350 проголосувало більше виборців, ніж зазначено у протоколах.

Наведене стало підставою для звернення кандидатів в депутати до Сторожинецької міської ради та Чернівецької обласної ради від Чернівецької регіональної організації політичної партії «Перемога Пальчевського» ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 із заявами до Сторожинецької міської територіальної виборчої комісії про повторний перерахунок голосів на зазначених виборчих дільницях, проте у здійсненні повторного підрахунку заявникам було відмовлено.

Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 02 листопада 2020 року у задоволенні адміністративного позову Чернівецької регіональної організації політичної партії «Перемога Пальчевського» до Сторожинецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії, - відмовлено .

Із таким судовим рішенням не погодилась Чернівецька регіональна організація політичної партії «Перемога Пальчевського» , яка в поданій апеляційній скарзі, покликаючись на невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи, неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що в своїй сукупності призвело до невірного вирішення спору, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою заявлені позовні вимоги задовольнити.

Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що встановленим є факт подання на адресу керівника Чернівецької регіональної організації політичної партії "Перемога Пальчевського" подано заяви, в яких 14 виборців на виборчій дільниці № 730358, 17 виборців на виборчій дільниці № 730359, 14 виборців на виборчій дільниці № 730364 (на 6 голосів більше, ніж зазначено в протоколі), 30 виборців на виборчій дільниці № 730341 (на 13 голосів більше, ніж зазначено в протоколі), 16 виборців на виборчій дільниці № 730350 (на 11 голосів більше, ніж зазначено в протоколі) підтверджують факт, що їх голоси не були враховані при підрахунку голосів за вказану партію (разом).

З протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів на виборчих дільницях №730358, №730359, №730364, №730366, №730341, №730350 встановлено, що за Чернівецьку регіональну організацію політична партія "Перемога Пальчевського" проголосувало, відповідно 18,57,18,8,17 та 5 виборців.

За підрахунками членів Чернівецької регіональної організації політична партія "Перемога Пальчевського" на вказаних виборчих дільницях проголосувало більше виборців, ніж зазначено у протоколах. Отже, у протоколах дільничних виборчих комісій містяться н е т о ч н о с т і, які неможливо усунути без перерахунку бюлетенів, що на підставі приписів ч.10 ст.254 Виборчого кодексу зумовлює проведення повторного підрахунку голосів на вказаних виборчих дільницях.

Проте, встановленим фактам суд першої інстанції дав неправильну правову оцінку.

Заявник також зазначає, що неточності у протоколах дільничних виборчих комісій обумовлені тим, що в процесі підрахунку голосів відповідними дільничними виборчими комісіями 25 жовтня 2020 року велика кількість виборчих бюлетенів необґрунтовано була визнана недійсними, що вплинуло на результати голосування.

Так, зазначає позивач, відповідно до абз.3 ч.7 ст.248 Виборчого кодексу якщо запис (позначку) у квадраті із нанесеним трафаретом для написання номера кандидата в депутати, якого підтримує виборець, зроблено в графі партії, яку виборець не підтримав, вважається, що такий виборець підтримує весь регіональний список кандидатів у депутати від організації партії без надання підтримки окремому кандидату.

Згідно з ч.29 ст.250 Виборчого кодексу у разі, якщо у виборчому бюлетені з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) після слів "Від організації партії, за яку я проголосував ( проголосувала), підтримую кандидата у депутати" проставлений неіснуючий порядковий номер кандидата в територіальному виборчому списку або інша позначка, то такий голос вважається відданим на підтримку всього територіального виборчого списку відповідної місцевої організації партії, навпроти якої поставлено відмітку.

Однак, вказує заявник, за інформацією позивача, у таких випадках всупереч наведеним нормам, члени комісії визнавали такі бюлетені недійсними, що і потягло за собою втрату голосів та неточності у протоколах дільничної виборчої комісії.

Між тим, в порушення вимог ст.250 Виборчого кодексу питання щодо недійсності бюлетенів членами комісій шляхом голосування не вирішувалось.

Наведене, на думку заявника, судом не враховано, внаслідок чого ухвалене рішення не ґрунтується на законі.

В судовому засіданні суду апеляційної інстанції представник позивача Поляк М.В. апеляційну скаргу підтримала та заявила клопотання про подальший розгляд справи у порядку письмового провадження.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився, у відзиві просить апеляційну скаргу відхилити.

Заслухавши суддю доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, апеляційний суд при розгляді цієї справи виходить з наступних міркувань.

Судом встановлено, що в ході виборчого процесу, на адресу керівника Чернівецької регіональної організації Політичної партії «Перемога Пальчевського» подано заяви, в яких 14 виборців на виборчій дільниці № 730358, 17 виборців на виборчій дільниці № 730359, 10 виборців на виборчій дільниці № 730366, 14 виборців на виборчій дільниці № 730364, 30 виборців на виборчій дільниці № 730341, 16 виборців на виборчій дільниці № 730350, стверджують, що їх голоси н е б у л и в р а х о в а н і при підрахунку голосів за вказану партію.

Дослідженням протоколів дільничних виборчих комісій про підсумок голосів на виборчих дільницях № 730358, № 730359, № 730366, № 730364, № 730341, № 730350 встановлено, що за Чернівецьку регіональну організацію політична партія «Перемога Пальчевського» проголосувало відповідно 18, 57, 18, 8, 17 та 5 виборців.

Визнано недійсними виборчих бюлетенів, відповідно по кожній дільниці-13,42,27,33,64,69.

Протоколи дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів на вказаних виборчих дільницях підписані всім складом дільничних виборчих комісії, без заперечень, зауважень, а також без будь-якого додатку "окремої думки" про можливі порушення виборчого законодавства.

Суд також встановив, що в ході проведення місцевих виборів , кандидати в депутати до Сторожинецької міської ради та Чернівецької обласної ради від Чернівецької територіальної організації політичної партії «Перемога Пальчевського» ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 звернулися із заявами до Сторожинецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області, в яких вказували на велику кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними, нове виборче законодавство та нові форми бюлетенів, рекордно низьку явку виборців, стверджували про те, що підсумки голосування явно не відображають волю народного волевиявлення, а тому, з метою встановлення істинних результатів голосування просили перевірити достовірність визнання виборчих бюлетенів недійсними та на основі цього провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях у їх присутності або у присутності довірених осіб .

За результатами розгляду поданих заяв, відповідач, на підставі ст.68 Виборчого кодексу, повернув суб`єктам звернення подані заяви без розгляду з підстав їх невідповідності приписам ст.67 Виборчого кодексу.

Вважаючи повернення заяв без розгляду відмовою у здійсненні повторного підрахунку голосів на зазначених виборчих дільницях, 31.10.2020 р. Чернівецька регіональна організація політичної партії «Перемога Пальчевського» звернулась в суд з даним позовом.

Приймаючи рішення у цій справі та відмовляючи у позові, суд першої інстанції, виходив з того, що позивачем не надано належних, допустимих, достовірних доказів на підтвердження обставин, якими він обґрунтовує вимоги.

Колегія суддів вважає, що суд першої інстанції прийшов до вірних та обґрунтованих висновків, з огляду на наступне.

Верховна Рада України Постановою від 15 липня 2020 року № 795-IX "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року, крім виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на тимчасово окупованих територіях Автономної Республіки Крим, міста Севастополя та в окремих районах, містах, селищах і селах Донецької та Луганської областей, а також депутатів Донецької та Луганської обласних рад (пункти 2 і 3 цієї Постанови).

30.08.2020р. ЦВК прийняла постанову № 208 Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року , якою постановила оголосити з 05.09.2020р. початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.

Порядок підготовки та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів визначені нормами Виборчого кодексу України (№ 396-IX від 19.12.2019р.).

Виборчий кодекс України від 19.12.2019 № 396-IX відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Відповідно до статті 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно з частиною 1 статті 22 Виборчого кодексу України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Відповідно до частин 1 - 4 статті 32 Виборчого кодексу України в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

До виборчих комісій належать: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії.

Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.

Ніхто не має права втручатися в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом.

Згідно частини 1 статті 33 Виборчого кодексу України виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Частиною четвертою статті 33 Виборчого кодексу України передбачено, що територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.

Згідно з частиною 1 статті 196 Виборчого кодексу України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Процедура підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці під час проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів (далі - місцеві вибори), а також процедуру повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці врегульовано положеннями ч. 5 ст. 250, ч. 1 ст. 251, ч. 12 ст. 254 ВК України.

До протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті ради, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) цифрами заносяться відповідні відомості, передбачені частиною другою статті 251 Кодексу (додатки 1, 2 до постанови Центральної виборчої комісії від 24 вересня 2020 року № 296), яким відповідають пункти протоколу.

Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та заповнення відповідних протоколів секретарем (секретарем засідання) дільничної виборчої комісії здійснюється в послідовності, визначеній Порядком підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядок повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, затвердженим Постановою ЦВК від 15.10.2020 року № 386.

Недійсними вважаються виборчі бюлетені з виборів депутатів міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч), сільського, селищного, міського голови:

а) на яких відсутня печатка відповідної дільничної виборчої комісії;

б) до яких не внесено зміни, передбачені частиною тринадцятою статті 242 Кодексу, або внесено зміни без рішення міської, сільської, селищної виборчої комісії чи внесено зміни, що не відповідають такому рішенню;

в) на яких не поставлено жодної позначки;

г) якщо у виборчому бюлетені проставлено позначки навпроти прізвищ декількох кандидатів;

ґ) якщо не відокремлено контрольний талон виборчого бюлетеня;

д) з інших причин неможливо встановити зміст волевиявлення виборця.

Під час опрацювання виборчих бюлетенів з метою встановлення результатів волевиявлення виборців та/або дійсності відповідного виборчого бюлетеня дільнична виборча комісія керується положеннями статей 240, 241, 248, 250 Кодексу, а також Роз`ясненням щодо порядку заповнення виборчого бюлетеня з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 10 жовтня 2020 року № 366.

У разі виникнення сумнівів щодо дійсності виборчого бюлетеня у випадках, передбачених підпунктом "д" пункту 2 частини двадцять дев`ятої статті 250 Кодексу, питання вирішується дільничною виборчою комісією шляхом голосування. При цьому кожен член комісії має право особисто оглянути виборчий бюлетень. На час огляду виборчого бюлетеня підрахунок інших виборчих бюлетенів припиняється.

Недійсні виборчі бюлетені підраховуються окремо. Їх кількість оголошується і вноситься секретарем (секретарем засідання) комісії до пункту "10) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними" відповідних протоколів. Недійсні виборчі бюлетені запаковуються. На пакеті робиться напис "Недійсні виборчі бюлетені", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Відповідно до ч. 5 ст. 254 ВК України за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:

1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Частиною 6 ст. 254 ВК України визначено, що рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується в протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

За приписами до п. 9 ст. 254 ВК України за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

Відповідно до п. 10 ст. 254 ВК України у разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.

Отже, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, а саме:

- за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці;

- у разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії.

Водночас, територіальна виборча комісія зобов`язана прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, зокрема:

- в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами;

- у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії.

Позивач, обґрунтовуючи позовні вимоги, зазначив про порушення дільничними комісіями порядку підрахунку голосів виборців та визнання бюлетенів недійсними, що зумовило неточності у протоколах та необхідність повторного підрахунку по цих виборчих дільницях.

Водночас, посилаючись на допущення таких порушень виборчого законодавства, позивачем не надано жодних належних і допустимих доказів в підтвердження зазначеного.

Суд наголошує, що на відповідача покладено обов`язок прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, лише з підстав:

- коли наявні ознаки розпечатування пакетів із запакованими документами або у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії.

Позивачем не надано до суду жодних доказів на підтвердження наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами або неточностей у протоколах дільничних виборчих комісій по підрахунках голосів на виборчих дільницях № 730358, № 730359, № 730366, № 730364, № 730341, № 730350, які неможливо усунути без перерахунку бюлетенів.

Крім того, позивачем не надано до суду жодних заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 730115 та № 730132, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цих виборчій дільниці.

Як слідує з матеріалів справи, позивачем не надано до суду актів або письмових заяв осіб, зазначених у ч. 1 ст. 253 ВК України, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії.

Підсумовуючи, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.

Частиною першою статті 63 Виборчого кодексу України встановлюється можливість оскарження рішення, дії чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду або до виборчої комісії.

Згідно частини третьої цієї ж норми Виборчого кодексу України оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до відповідної виборчої комісії, а також розгляд скарг та прийняття рішення виборчою комісією здійснюються в порядку, визначеному цим Кодексом.

Серед суб`єктів звернення до виборчої комісії зі скаргою, що стосується виборчого процесу, пунктом 3 частини першої статті 65 Виборчого кодексу України передбачений і такий суб`єкт звернення як офіційний спостерігач від кандидата, партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу, громадської організації.

Відповідно до частини четвертої статті 65 Виборчого кодексу України до територіальної комісії, яка встановлює підсумки голосування з відповідних місцевих виборів, може бути подана скарга на рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії, яка забезпечує організацію і проведення відповідних місцевих виборів.

Частиною першою статті 66 Виборчого кодексу України встановлюється, що скарга до виборчої комісії може бути подана суб`єктом звернення зі скаргою протягом двох днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб`єктом оскарження, за винятком випадків, зазначених у частинах другій і третій цієї статті.

Вимоги до змісту і форми скарги визначаються статтею 67 Виборчого кодексу України.

Так, згідно частини першої наведеної статті Виборчого кодексу України, скарга до виборчої комісії подається у письмовій формі і повинна містити:

1) назву виборчої комісії, до якої вона подається;

2) прізвище, ім`я, по батькові (найменування) суб`єкта звернення зі скаргою, його місце проживання чи офіційну контактну адресу (юридичну або поштову адресу), а також номер засобу зв`язку, адресу електронної пошти, якщо такі є;

3) прізвище, ім`я, по батькові (найменування) суб`єкта оскарження, його місце проживання чи офіційну контактну адресу (юридичну або поштову адресу), а також номер засобу зв`язку, адресу електронної пошти, якщо такі відомі суб`єкту звернення;

4) суть порушеного питання;

5) виклад обставин і зазначення доказів, якими суб`єкт звернення зі скаргою обґрунтовує свої вимоги;

6) чітко сформульовані вимоги із зазначенням суті рішення, ухвалення якого вимагається від суб`єкта розгляду скарги;

7) перелік документів і матеріалів, що додаються;

8) підпис суб`єкта звернення зі скаргою чи особи, яка уповноважена представляти відповідного суб`єкта, із зазначенням дати підписання.

До скарги додаються її копії, докази, зазначені у скарзі, та копії усіх документів, що приєднуються до скарги, у кількості, що дорівнює кількості суб`єктів оскарження та заінтересованих осіб, зазначених у скарзі. Письмові докази подаються в оригіналі або в засвідченій у встановленому порядку копії (частина сьома статті 67 Виборчого кодексу України).

Частиною восьмою статті 67 Виборчого кодексу України передбачено, що суб`єкт звернення може у скарзі заявляти вимоги про:

1) визнання рішення суб`єкта оскарження таким, що не відповідає вимогам законодавства (є протиправними), порушує виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу та його скасування;

2) визнання дій суб`єкта оскарження такими, що не відповідають вимогам законодавства (є протиправними), порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій;

3) визнання бездіяльності суб`єкта оскарження такою, що не відповідає вимогам законодавства (є протиправною), порушує виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу та зобов`язання вчинити певні дії;

4) поновлення в інший спосіб, що не суперечить Кодексу, порушених виборчих прав громадян, прав та законних інтересів суб`єкта виборчого процесу.

Згідно частини першої статті 68 Виборчого кодексу України скарга, оформлена без дотримання вимог статті 67 цього Кодексу, повертається суб`єкту звернення зі скаргою без розгляду не пізніш як на наступний день після дня надходження скарги, а скарга, подана напередодні дня голосування, в день голосування чи наступного дня, - невідкладно.

У відповідності до пункту 2 частини другої цієї ж статті Виборчого кодексу України право повернути без розгляду скаргу, подану до виборчої комісії, іншої ніж Центральна виборча комісія, має голова або заступник голови цієї виборчої комісії.

Повернення скарги здійснюється листом за підписом особи, зазначеної у частині другій цієї статті, в якому зазначається вичерпний перелік недоліків, які перешкоджають розгляду скарги, і вказується на можливість повторного звернення зі скаргою, оформленою відповідно до вимог статті 67 цього Кодексу, у передбачені цим Кодексом строки (частина третя статті 68 Виборчого кодексу України).

Наведені норми чинного законодавства, якими регулюються спірні правовідносини вказують на наявність у територіальної виборчої комісії обов`язку здійснити розгляд скарги відповідного суб`єкта звернення з дотриманням законодавчо визначеної процедури і строків, або повернути скаргу листом із зазначенням виявлених недоліків для можливості їх усунення, - тільки у випадку фактичного отримання такої скарги, поданої особисто суб`єктом звернення (частина шоста статті 67 Кодексу) або, у разі надходження скарги (сканованої копії скарги) засобами електронної пошти (в електронній формі), крім тієї, яка засвідчена кваліфікованим електронним підписом - після надходження цієї скарги у письмовій формі на паперових носіях (частина дев`ята статті 67 Кодексу).

Можливість прийняти рішення про повторний перерахунок голосів на виборчій дільниці, є повноваженнями виключно територіальної виборчої комісії і лише за існування певних умов, які визначені у ч. 9 ст. 254 ВК України, тобто за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці. Тобто цією частиною визначено право територіальної виборчої комісії призначити перерахунок голосів.

Підстави для обов`язкового прийняття такого рішення визначені у ч. 10 ст. 254 ВК України, що у разі наявності акту або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.

Крім того, відповідно до абз. 2 ч. 10 ст. 254 ВК України, прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається.

Зазначені норми Виборчого кодексу України кореспондуються з Порядком підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядок повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, затвердженого Центральною виборчою комісією була прийнята постанова 15 жовтня 2020 року №386, який відповідно до частини п`ятої статті 250, частини першої статті 251, частини дванадцятої статті 254 Виборчого кодексу України визначає процедуру підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці під час проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів (далі - місцеві вибори), а також процедуру повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

Як встановлено в ході розгляду справи, будь яких скарг на рішення, дії або бездіяльність членів дільничної виборчої комісії, підтверджених відповідно оформленими актами, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставили б під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці до відповідача не надходило, при прийнятті протоколів ознак розпечатування не встановлено, самі протоколи не містили виправлень, неточностей та суперечностей.

Наведене законодавче регулювання в сукупності з обставинами справи, вчиненими відповідачем діями, свідчить про відсутність сумнівів у тому, що у спірних правовідносинах Сторожинецька міська територіальна виборча комісія діяла згідно з установленим чинним виборчим законодавством порядком.

Оцінюючи установлені під час вирішення спору обставини, суд апеляційної інстанції вважає, що місцевий суд дійшов правильного висновку про необґрунтованість доводів позивача та відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

Виклад обставин справи, міркування і судження заявника щодо незаконності оскарженого рішення та мотиви незгоди з ними дають підстави узагальнити, що апеляційна скарга Чернівецької регіональної організації політичної партії «Перемога Пальчевського» не містять аргументів, достатніх і вагомих для визнання оскарженого рішення суду незаконним і таким, що підлягає скасуванню.

Як неодноразово вказував Європейський суд з прав людини, право на вмотивованість судового рішення сягає своїм корінням більш загального принципу, втіленого у Конвенції, який захищає особу від сваволі; рішення національного суду повинно містити мотиви, які достатні для того, щоб відповісти на істотні аспекти доводів сторони (рішення у справі РуїзТорія проти Іспанії , параграфи 29 - 30). Це право не вимагає детальної відповіді на кожен аргумент, використаний стороною; більше того, воно дозволяє судам вищих інстанцій просто підтримати мотиви, наведені судами нижчих інстанцій, без того, щоб повторювати їх.

У рішенні Петриченко проти України (параграф 13) Європейський суд з прав людини вказував на те, що національні суди не надали достатнього обґрунтування своїх рішень, та не розглянули відповідні доводи заявника, навіть коли ці доводи були конкретними, доречними та важливими.

Наведене дає підстави для висновку, що доводи скаржника у кожній справі мають оцінюватись судами на предмет їх відповідності критеріям конкретності, доречності та важливості у рамках відповідних правовідносин з метою належного обґрунтування позиції суду.

Інші зазначені відповідачем в апеляційній скарзі обставини, окрім описаних, ґрунтуються на довільному трактуванні фактичних обставин і норм матеріального права, а тому такі не вимагають детальної відповіді або спростування.

З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції приходить до переконання, що суд першої інстанції, вирішуючи даний публічно-правовий спір, правильно встановив фактичні обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а відтак апеляційну скаргу слід залишити без задоволення.

При подачі апеляційної скарги заявник не сплатив судовий збір.

Відповідно до частини 9 статті 273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Згідно п. 1 ч. 5 ст. 296 КАС України до апеляційної скарги додаються, зокрема, документ про сплату судового збору.

Ставки судового збору за подання апеляційної скарги на судове рішення визначені Законом України Про судовий збір .

Частиною 1 ст. 4 Закону України Про судовий збір передбачено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Відповідно до пункту 3 частини 2 статті 4 Закону України "Про судовий збір", за подання до адміністративного суду заяви немайнового характеру юридичною особою, судовий збір становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

За подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду, сплачується 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви.

Згідно зі статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" установлено з 1 січня 2020 року прожитковий мінімум для працездатних осіб у розмірі 2102 грн.

Адміністративний позов у цій справі містить дві вимоги немайнового характеру.

Відтак, розмір судового збору який підлягав сплаті при поданні позовної заяви становить 4204 грн. (2102*2)

Розмір судового збору за подання апеляційної скарги становить 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, а саме 6306,00 грн. (4204,00*150/100=6306,00).

На підставі наведеного колегія суддів, відповідно до приписів статті 139 КАС України, колегія суддів ухвалює про стягнення із заявника до спеціального фонду Державного бюджету України судового збору за подання апеляційної скарги на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 02 листопада 2020 року у розмірі 6306,00 грн.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Чернівецької регіональної організації політичної партії "Перемога Пальчевського" залишити без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 02 листопада 2020 року - без змін.

Стягнути з Чернівецької регіональної організації політичної партії "Перемога Пальчевського"(код ЄДРПОУ 40114843 адреса: 58029, м. Чернівці, вул. Героїв Майдану , 43 В корпус 3 до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Сьомого апеляційного адміністративного суду одержувач : УК у м. Вінниці/отг м. Вінниця/22030101,код ЄДРПОУ: 38054707 Банк: Казначейство України (ЕАП) Рахунок: UA728999980313171206081002856 6306,00 ( шість тисяч триста шість) грн.00 коп. судового збору.

Постанова суду набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню не підлягає.

Головуючий Франовська К.С. Судді Совгира Д. І. Боровицький О. А.

Дата ухвалення рішення05.11.2020
Оприлюднено06.11.2020
Номер документу92660610
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —600/2051/20-а

Ухвала від 20.11.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 16.11.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білак М.В.

Постанова від 05.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 04.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 04.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Рішення від 02.11.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 01.11.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні