Рішення
від 07.11.2020 по справі 580/4987/20
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 листопада 2020 року справа № 580/4987/20

м. Черкаси

17 год. 40 хв.

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Тимошенко В.П.,

за участю:

секретаря судового засідання - Ковтун Л.Б.,

представника позивача - Коломійця С.А. (за посадою),

представника позивача - Загребного О.О. (згідно з довіреністю)

представника відповідача - Караваєва Ю.К. (за посадою - голова ТВК),

представника відповідача - Єрмілової А.Г. (за посадою - секретар ТВК),

розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду адміністративну справу за позовом Черкаської територіальної організації політичної партії «Радикальна партія Олега Ляшка» в Черкаській області до Смілянської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області про визнання дій протиправними та скасування протоколу,

встановив:

05.11.2020 о 16 год. 59 хв. до Черкаського окружного адміністративного суду звернулася Територіальна організація політичної партії «Радикальна партія Олега Ляшка» в Черкаській області (м. Черкаси, вул. Небесної Сотні, 105) з позовом до Смілянської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області (Черкаська область, Черкаський район, м. Сміла, вул. Незалежності, 37, код ЄДРПОУ 43770532), в якому просить:

1) визнати протиправними дії відповідача щодо врахування відомостей протоколів дільничних виборчих комісій №710902, №710932 з позначкою «Уточнений» про результати підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Черкаської обласної ради, під час встановлення підсумків голосування в частині територіального виборчого округу №4 з виборів депутатів Черкаської обласної ради 25 жовтня 2020 року;

2) скасувати протокол відповідача від 03.11.2020 про підсумки голосування в частині територіального виборчого округу №4 з виборів депутатів Черкаської обласної ради 25 жовтня 2020 року.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що 03 листопада 2020 року Смілянською міською територіальною виборчою комісією Черкаського району Черкаської області складено протокол про підсумки голосування в частині територіального виборчого округу №4 з виборів депутатів Черкаської обласної ради. Зазначений протокол Смілянської міської територіальної виборчої комісії складено на підставі відомостей протоколів дільничних виборчих комісій про результати підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Черкаської обласної ради на відповідних виборчих дільницях, зокрема протоколів ДВК виборчих дільниць №№ 710902, 710923, які було складено з порушенням вимог Виборчого кодексу України та порядку, встановленого Центральною виборчою комісією. Смілянською міською територіальною виборчою комісією Черкаського району Черкаської області враховано відомості нових протоколів ДВК виборчих дільниць №№ 710902, 710923 з позначкою «Уточнений» , з внесеними до його голосової частини змінами без проведення повторного підрахунку голосів виборців. Таким чином, протокол Смілянської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області про підсумки голосування в частині територіального виборчого округу №4 з виборів депутатів Черкаської обласної ради, було складено з урахуванням відомостей протоколів з виборчих дільниць №№ 710902, 710923, які в свою чергу було складено з порушенням вимог Виборчого кодексу України та процедур, встановлених Центральною виборчою комісією.

Ухвалою суду від 05.11.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі.

Відповідач подав відзив на адміністративний позов, в якому просив у задоволенні позову відмовити повністю.

Представники позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримали та просили позов задовольнити у повному обсязі.

Представники відповідача у судовому засіданні проти задоволення позову заперечували та просили відмовити у його задоволенні.

Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає таке.

Верховна Рада України постановою від 15.07.2020 №795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.

Центральна виборча комісія постановою від 08.08.2020 №160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою від 14.08.2020 №176 призначила перші вибори депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року.

02 листопада 2020 року Смілянською міською територіальною виборчою комісією Черкаського району Черкаської області було складено протокол про підсумки голосування в частині територіального виборчого округу №4 з виборів депутатів Черкаської обласної ради. Позивач зазначив, що даний протокол складено на підставі відомостей протоколів дільничних виборчих комісій про результати підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Черкаської обласної ради на відповідних виборчих дільницях, зокрема протоколів ДВК виборчих дільниць №№ 710902, 710923, які було складено з порушенням вимог Виборчого кодексу України та порядку, встановленого Центральною виборчою комісією.

Зокрема, первинний протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Черкаської обласної ради на виборчій дільниці №710902 (доданий позивачем до позовної заяви), складений 26 жовтня 2020 року, стосовно Черкаської територіальної організації політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка в Черкаській області містить такі відомості:

- п. 12 Кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії - 5;

- п. 13 Кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії, не підтримавши окремого кандидата в депутати цього списку - 11;

- п. 14 Кількість голосів виборців, які підтримали кожного депутата в депутати, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії - 4.

Первинний протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Черкаської обласної ради на виборчій дільниці №710923, складений 26 жовтня 2020 року (доданий позивачем до позовної заяви), стосовно Черкаської територіальної організації політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка в Черкаській області містить такі відомості:

- п. 12 Кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії - 9;

- п. 13 Кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії, не підтримавши окремого кандидата в депутати цього списку - 5;

- п. 14 Кількість голосів виборців, які підтримали кожного депутата в депутати, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії - 9.

Позивач зазначає, що відповідач не перевірив чи дорівнює кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної організації партії, сумі кількості голосів виборців, які підтримали кожного з кандидатів у депутати, включених до територіального виборчого списку цієї організації партії, та кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список від цієї організації партії, не підтримуючи окремого кандидата у депутати з цього списку, що в свою чергу є підставою для його скасування, а тому протоколи ДВК №№ 710902,710923 складено з порушенням вимог ВК України.

В подальшому на вимогу відповідача вказані розбіжності усунуто ДВК №№ 710902, 710923 шляхом складання відповідних протоколів з позначкою Уточнений .

Відповідачем враховано відомості протоколів ДВК №№ 710902, 710923 з позначкою Уточнений , з внесеними змінами без проведення повторного підрахунку голосів виборців та складено оскаржуваний протокол.

Не погоджуючись з порушеннями виборчого законодавства, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку встановленим фактичним обставинам, суд зазначає таке.

Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, визначає Виборчий кодекс України від 19.12.2019 №396-IX (далі - ВК України).

Згідно з ч. 1 ст. 63 ВК України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.

Частиною 5 статті 254 ВК встановлено, що за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень: врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці; зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою Уточнений ; провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно з частиною 6 статті 254 ВК рішення, передбачене частиною 5 цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

Відповідно до частини 7 статті 254 ВК у разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці виправлень, помилок, неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів, територіальна виборча комісія своїм рішенням може зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з позначкою Уточнений відповідно до пункту 2 частини п`ятої цієї статті (якщо зміст таких виправлень, помилок та неточностей неможливо з`ясувати та усунути без складання протоколу з позначкою Уточнений дільничною виборчою комісією), про що зазначається у протоколі засідання територіальної виборчої комісії. Протягом часу розгляду цього питання дільничною виборчою комісією подані до територіальної виборчої комісії примірники протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчі бюлетені та інші виборчі документи, зазначені у частині десятій статті 251 цього Кодексу, зберігаються в територіальній виборчій комісії. У разі виявлення у протоколі виправлень, помилок та неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів та які не потребують складання протоколу з позначкою Уточнений , територіальна виборча комісія приймає рішення, передбачене пунктом 1 частини п`ятої цієї статті, із зазначенням виявлених виправлень, помилок та неточностей. Таке рішення додається до протоколу дільничної виборчої комісії.

Частиною 9 статті 254 ВК встановлено, що за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

Відповідно до частини 36 статті 250 ВК України після закінчення опрацювання виборчих бюлетенів з голосами виборців, які підтримали територіальний виборчий список відповідної організації партії, дільнична виборча комісія зобов`язана перевірити, чи дорівнює кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список цієї організації партії, сумі кількості голосів виборців, які підтримали кожного з кандидатів у депутати, включених до територіального виборчого списку цієї організації партії, та кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список від цієї організації партії, не підтримуючи окремого кандидата у депутати з цього списку. У разі невідповідності цих даних дільнична виборча комісія може повторно перерахувати виборчі бюлетені. При підтвердженні зазначеної невідповідності дільнична виборча комісія складає акт за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, та в порядку, передбаченому частиною 6 статті 37 цього Кодексу, із зазначенням встановленої рішенням дільничної виборчої комісії причини такої невідповідності.

Відповідно до п. 1.7 Постанови ЦВК від 15 жовтня 2020 року № 386 Про Порядок підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядок повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці (далі - Порядок №386), якщо після підписання протоколу дільнична виборча комісія виявила в ньому неточності (описку чи помилку в цифрах, яка не стосується результатів голосування виборців та не потребує проведення повторного підрахунку голосів), вона на своєму засіданні розглядає питання про внесення змін до нього шляхом складання нового протоколу з позначкою "Уточнений". При цьому перерахунок бюлетенів не робиться. Протокол з позначкою "Уточнений" складається у кількості примірників та такому самому порядку, що й попередній протокол, у якому виявлено неточності.

На вимогу суду відповідачем надано до суду в тому числі такі документи:

1) протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Черкаської обласної ради на виборчій дільниці №710902, складений 26 жовтня 2020 року;

2) протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Черкаської обласної ради на виборчій дільниці №710923, складений 26 жовтня 2020 року;

3) протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Черкаської обласної ради на виборчій дільниці №710902, складений 26 жовтня 2020 року Уточнений ;

4) протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Черкаської обласної ради на виборчій дільниці №710923, складений 26 жовтня 2020 року Уточнений .

В судовому засіданні досліджено Витяг з протоколу безперервного засідання відповідача, в якому зазначено, що 26.10.2020 о 17 год. 55 хв. до ТВК прибули представники ДВК 710902 голова ОСОБА_1 , член ОСОБА_2 18 год. 10 хв. голова ДВК передав голові ТВК документи по підрахунку голосів. Оглянувши пакети, які було запаковано належним чином, голова ОСОБА_3 розпечатав пакети з протоколами ДВК №710902 та зачитав вміст протоколів. Смілянська ТВК прийняла протоколи ДВК 710902 для опрацювання. В процесі опрацювання було виявлено неточності та головою ТВК ОСОБА_3 відправлено ДВК 710902 на уточнення. За таку пропозицію голосували: за - 12, проти - 0, утримались - 0. . Щодо ДВК 710923 зазначено: 15 год. 40 хв. ДВК 710923 привезли документи. Оглянувши пакети з документами ДВК 710923, які було оформлено належним чином головою ТВК було зачитано протоколи та прийнято на опрацювання. В процесі опрацювання було виявлено неточності в протоколі про підрахунок голосів на ДВК до обласної ради відправлено на уточнення, за таку пропозицію голосували: за - 14, проти - 0, утримались - 0 .

Також секретар ТВК ОСОБА_4 в судовому засіданні пояснила, що в чорнових записах представників спірних ДВК зазначені правильні цифри в графах 12, 13, 14, а тому при заповненні протоколів ДВК відбулася механічна описка і без сумніву ТВК вирішено направити протоколи на уточнення.

Суд зазначає, що виявивши неточності, які виникли внаслідок механічних помилок в математичних обрахунках в протоколах ДВК №710902, 710923, відповідач на своєму засіданні розглянув питання про внесення змін до них шляхом зобов`язання ДВК скласти новий протокол з позначкою "Уточнений", за що комісія відповідача проголосувала одностайно.

Також суд звертає увагу, що позивач не звертався до спірних ДВК із заявами, скаргами разом з актами, про виявленні порушення під час проведення виборів, також представники позивача не були присутні на спірних ДВК під час підрахунку голосів, як і не були присутні на жодному засіданні ТВК.

Враховуючи вищевикладене суд приходить до висновку, що відповідач діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені виборчим законодавством, а тому дійшов висновку про відмову в задоволенні позову в повному обсязі.

Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд зазначає, що відповідно до частини 3 статті 160 КАС України до позовної заяви додається документ про сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.

Згідно з ч. 9 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Позивачем при зверненні до суду не сплачено судовий збір.

Згідно з п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" від 08.07.2011р. №3674-VI, за подання фізичною особою до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру - справляється судовий збір у розмірі 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Так, Законом України Про Державний бюджет України на 2020 рік від 14.11.2019р. №294-ІХ (зі змінами та доповненнями), установлено у 2020 році прожитковий мінімум для працездатних осіб: з 01 січня 2020 року становить 2102,00 грн.

Таким чином, розмір судового збору за подачу даної позовної вимоги становить 840,80 грн. (2102,00*0,4), тому суд дійшов висновку стягнути з позивачки на користь Державного бюджету України судовий збір у сумі 840,80 грн.

Керуючись статтями 6, 14, 242-245, 255, 268, 272, 273, 275 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Стягнути з Політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка (адреса: 01008, м. Київ, вул. Грушевського, 5, код ЄДРПОУ 37279703) на користь спеціального фонду Державного бюджету України (отримувач коштів УК у м.Черкасах/Черкаси/22030101, код отримувача за ЄДРПОУ 38031150, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО) 899998, рахунок отримувача UA418999980313121206084023002, код класифікації доходів бюджету 22030101) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 840 (вісімсот сорок) грн. 80 коп.

Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня проголошення рішення.

Суддя В.П. Тимошенко

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.11.2020
Оприлюднено09.11.2020
Номер документу92686175
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/4987/20

Постанова від 12.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 11.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 11.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 11.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 07.11.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

Рішення від 07.11.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

Ухвала від 06.11.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

Ухвала від 05.11.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні