Постанова
від 12.11.2020 по справі 580/4987/20
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 580/4987/20 Суддя (судді) першої інстанції: В.П. Тимошенко

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 листопада 2020 року м. Київ

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

судді-доповідача Аліменка В.О.,

суддів Кучми А.Ю., Бєлової Л.В.

за участю секретаря Волошка О.Л.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Черкаської територіальної організації політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" в Черкаській області на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 07 листопада 2020 року у справі за адміністративним позовом Черкаської територіальної організації політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" в Черкаській області до Смілянської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області про визнання дій протиправними та скасування протоколу,-

В С Т А Н О В И Л А:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернулася Черкаська територіальна організація політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" в Черкаській області з позовом до Смілянської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області, в якому просила:

1) визнати протиправними дії відповідача щодо врахування відомостей протоколів дільничних виборчих комісій №710902, №710932 з позначкою "Уточнений" про результати підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Черкаської обласної ради, під час встановлення підсумків голосування в частині територіального виборчого округу №4 з виборів депутатів Черкаської обласної ради 25 жовтня 2020 року;

2) скасувати протокол відповідача від 03.11.2020 про підсумки голосування в частині територіального виборчого округу №4 з виборів депутатів Черкаської обласної ради 25 жовтня 2020 року.

Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач зазначив, що що 03 листопада 2020 року Смілянською міською територіальною виборчою комісією Черкаського району Черкаської області складено протокол про підсумки голосування в частині територіального виборчого округу №4 з виборів депутатів Черкаської обласної ради. Зазначений протокол Смілянської міської територіальної виборчої комісії складено на підставі відомостей протоколів дільничних виборчих комісій про результати підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Черкаської обласної ради на відповідних виборчих дільницях, зокрема протоколів ДВК виборчих дільниць №№ 710902, 710923, які було складено з порушенням вимог Виборчого кодексу України та порядку, встановленого Центральною виборчою комісією. Смілянською міською територіальною виборчою комісією Черкаського району Черкаської області враховано відомості нових протоколів ДВК виборчих дільниць №№ 710902, 710923 з позначкою "Уточнений", з внесеними до його голосової частини змінами без проведення повторного підрахунку голосів виборців. Таким чином, протокол Смілянської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області про підсумки голосування в частині територіального виборчого округу №4 з виборів депутатів Черкаської обласної ради, було складено з урахуванням відомостей протоколів з виборчих дільниць №№ 710902, 710923, які в свою чергу було складено з порушенням вимог Виборчого кодексу України та процедур, встановлених Центральною

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 07 листопада 2020 року в задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись з вказаною постановою, позивачем у справі подано апеляційну скаргу, в якій просить суд скасувати рішення з мотивів неповного з`ясування судом першої інстанції обставин, що мають значення для справи, невідповідності висновків суду першої інстанції обставинам справи, порушення норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи та прийняти нове судове рішення про задоволення позовних вимог.

Заслухавши суддю - доповідача, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла наступного висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню та погоджується з висновком суду першої інстанції щодо відмови у задоволенні позовних вимог, з огляду на наступне.

02 листопада 2020 року Смілянською міською територіальною виборчою комісією Черкаського району Черкаської області було складено протокол про підсумки голосування в частині територіального виборчого округу №4 з виборів депутатів Черкаської обласної ради. Позивач зазначив, що даний протокол складено на підставі відомостей протоколів дільничних виборчих комісій про результати підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Черкаської обласної ради на відповідних виборчих дільницях, зокрема протоколів ДВК виборчих дільниць №№ 710902, 710923, які було складено з порушенням вимог Виборчого кодексу України та порядку, встановленого Центральною виборчою комісією.

Зокрема, первинний протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Черкаської обласної ради на виборчій дільниці №710902 (доданий позивачем до позовної заяви), складений 26 жовтня 2020 року, стосовно Черкаської територіальної організації політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" в Черкаській області містить такі відомості:

- п. 12 "Кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії" - 5;

- п. 13 "Кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії, не підтримавши окремого кандидата в депутати цього списку" - 11;

- п. 14 "Кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата в депутати, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії" - 4.

Первинний протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Черкаської обласної ради на виборчій дільниці №710923, складений 26 жовтня 2020 року (доданий позивачем до позовної заяви), стосовно Черкаської територіальної організації політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" в Черкаській області містить такі відомості:

- п. 12 "Кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії" - 9;

- п. 13 "Кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії, не підтримавши окремого кандидата в депутати цього списку" - 5;

- п. 14 "Кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата в депутати, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії" - 9.

Позивач зазначає, що відповідач не перевірив чи дорівнює кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної організації партії, сумі кількості голосів виборців, які підтримали кожного з кандидатів у депутати, включених до територіального виборчого списку цієї організації партії, та кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список від цієї організації партії, не підтримуючи окремого кандидата у депутати з цього списку, що в свою чергу є підставою для його скасування, а тому протоколи ДВК №№ 710902,710923 складено з порушенням вимог ВК України.

В подальшому на вимогу відповідача вказані розбіжності усунуто ДВК №№ 710902, 710923 шляхом складання відповідних протоколів з позначкою "Уточнений".

Відповідачем враховано відомості протоколів ДВК №№ 710902, 710923 з позначкою "Уточнений", з внесеними змінами без проведення повторного підрахунку голосів виборців та складено оскаржуваний протокол.

Не погоджуючись з порушеннями виборчого законодавства, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку матеріалам та обставинам справи, а також наданим додатковим поясненням та запереченням сторін, колегія суддів зазначає наступне.

Верховна Рада України постановою від 15.07.2020 №795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.

Центральна виборча комісія постановою від 08.08.2020 №160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою від 14.08.2020 №176 призначила перші вибори депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року.

Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, визначає Виборчий кодекс України від 19.12.2019 №396-IX (далі - ВК України).

Відповідно до ч. 1 ст. 239 ВК України у виборчому процесі можуть брати участь офіційні спостерігачі від організацій партій, які висунули виборчі списки, кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Частиною 7 ст. 239 ВК України визначено права офіційного спостерігача від кандидата, зокрема: перебувати на виборчих дільницях під час голосування, спостерігати з будь-якої відстані за діями членів виборчої комісії, у тому числі під час видачі виборчих бюлетенів виборцям і підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та встановлення підсумків голосування, не перешкоджаючи членам виборчої комісії фізично; звертатися у порядку, встановленому цим Кодексом, із заявою чи скаргою до виборчих комісій у межах відповідного виборчого округу щодо усунення порушень цього Кодексу в разі їх виявлення; скласти акт про виявлення порушення цього Кодексу, що підписується ним та не менш як двома виборцями, які засвідчують факт такого порушення, із зазначенням їхніх прізвищ, імен, по батькові, місця проживання та адреси житла, та подати його до відповідної виборчої комісії чи до суду.

Згідно з ч. 1 ст. 63 ВК України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.

Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до відповідної виборчої комісії, а також розгляд скарг та прийняття рішення виборчою комісією здійснюються в порядку, визначеному ВК України.

Частиною 3 ст. 66 ВК України встановлено, що скарга щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів виборчих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, встановлення підсумків голосування та/або під час транспортування виборчих документів, може бути подана до виборчої комісії не пізніше наступного дня після дня прийняття рішення, вчинення дії або бездіяльності, але не пізніше часу прийняття відповідною виборчою комісією виборчих документів такої виборчої комісії відповідно до цього Кодексу.

Статтею 250 ВК України встановлено порядок підрахунку голосів на виборчій дільниці.

Підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів завершується складанням протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів в порядку, визначеному статтею 251 цього Кодексу.

Під час підрахунку голосів виборців з кожних місцевих виборів бюлетені з тих місцевих виборів, підрахунок голосів виборців з яких ще не проводився, складаються у виборчі скриньки, які постійно перебувають у полі зору членів дільничної виборчої комісії.

Пакети з протоколами та іншою виборчою документацією з виборів, підрахунок щодо яких вже завершено, до закінчення засідання дільничної виборчої комісії зберігаються у приміщенні, де відбувається засідання, у полі зору членів дільничної виборчої комісії та осіб, присутніх на засіданні комісії. Пакети з виборчою документацією транспортуються в порядку, встановленому статтею 253 цього Кодексу, до територіальної виборчої комісії, яка встановлює підсумки голосування, а у випадках, передбачених цим Кодексом, - до територіальної виборчої комісії, що встановлює результати виборів, відразу після завершення підрахунку голосів виборців та складання відповідних протоколів з усіх місцевих виборів, які організовувалися відповідною дільничною виборчою комісією.

Згідно з ч. 4 ст. 250 ВК України, у разі якщо під час проведення голосування до дільничної виборчої комісії надходили заяви, скарги щодо порушень, що мали місце під час проведення голосування на виборчій дільниці, дільнична виборча комісія розглядає їх на початку засідання, до початку підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

Отже, офіційний спостерігач від кандидата наділений правом звертатися з заявами, скаргами та складати акти про виявлені порушення ВК України, що підписується ним та не менш як двома виборцями.

За приписами ч. ч. 37-39 ст. 250 ВК України виборчі бюлетені з голосами виборців, поданими за кожного з кандидатів у депутати, включених до територіального виборчого списку кожної організації партії, запаковуються у пакети. На пакеті зазначаються назва місцевих виборів, номер територіального виборчого округу, номер виборчої дільниці, назва організації партії, прізвище кандидата та його порядковий номер у територіальному виборчому списку організації партії, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Виборчі бюлетені з голосами виборців, які підтримали увесь територіальний виборчий список від організації партії, не підтримавши окремого кандидата у депутати, запаковуються у пакет. На пакеті зазначаються назва місцевих виборів, номер територіального виборчого округу, номер виборчої дільниці, назва організації партії, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Пакети з виборчими бюлетенями, зазначені в частинах тридцять сьомій та тридцять восьмій цієї статті, з голосами виборців, які підтримали територіальний виборчий список кожної організації партії, запаковуються в один паперовий пакет. На пакеті зазначаються назва місцевих виборів, номер територіального виборчого округу, номер виборчої дільниці, назва відповідної організації партії, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Дільнична виборча комісія підраховує кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата у депутати в багатомандатному окрузі з виборів депутатів міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч), кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови. Під час підрахунку голосів виборців кожен член дільничної виборчої комісії має право перевірити або перерахувати відповідні виборчі бюлетені. Результати підрахунку голосів виборців за кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови на виборчій дільниці оголошуються і заносяться до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі.

Якщо на виборчій дільниці проводилося голосування більш як в одному виборчому окрузі, дільнична виборча комісія проводить дії, передбачені цим Кодексом, та встановлює відповідні відомості окремо по кожному багатомандатному округу, в якому проводилося голосування на виборчій дільниці. Відповідні відомості при їх встановленні вносяться до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному багатомандатному окрузі. У такому разі дільнична виборча комісія розділяє виборчі бюлетені, які підлягають врахуванню, відповідно до багатомандатних округів, у яких проводилося голосування на виборчій дільниці. Встановлення результатів голосування проводиться по кожному такому багатомандатному виборчому округу окремо у порядку їхніх номерів.

За приписами ч. 1 ст. 253 ВК України, транспортування документів, зазначених у частині десятій статті 251 цього Кодексу, здійснюється головою або заступником голови дільничної виборчої комісії та іншими двома членами цієї комісії - представниками різних суб`єктів подання кандидатур до складу відповідної дільничної виборчої комісії. Під час транспортування виборчих документів членами дільничної виборчої комісії їх супроводжують поліцейські, а у разі необхідності, за зверненням територіальної виборчої комісії, - співробітники Служби безпеки України, які повинні забезпечити охорону під час транспортування. Інші члени дільничної виборчої комісії, не зайняті у транспортуванні виборчих документів, кандидати, їх довірені особи, уповноважені особи місцевих організацій партій, офіційні спостерігачі за їхнім бажанням можуть також супроводжувати транспортування таких документів. Супроводження таких документів іншими особами забороняється. Під час транспортування документів забороняється розпечатувати пакети з виборчими бюлетенями та іншою документацією.

Статтею 254 ВК України визначено порядок прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією.

З моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії (ч. 1 ст. 254 ВК України).

В свою ж чергу, відповідно до ч. ч. 5-10 ст. 254 ВК України, за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:

1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

У разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці виправлень, помилок, неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів, територіальна виборча комісія своїм рішенням може зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з позначкою "Уточнений" відповідно до пункту 2 частини п`ятої цієї статті (якщо зміст таких виправлень, помилок та неточностей неможливо з`ясувати та усунути без складання протоколу з позначкою "Уточнений" дільничною виборчою комісією), про що зазначається у протоколі засідання територіальної виборчої комісії. Протягом часу розгляду цього питання дільничною виборчою комісією подані до територіальної виборчої комісії примірники протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчі бюлетені та інші виборчі документи, зазначені у частині десятій статті 251 цього Кодексу, зберігаються в територіальній виборчій комісії.

У разі виявлення у протоколі виправлень, помилок та неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів та які не потребують складання протоколу з позначкою "Уточнений", територіальна виборча комісія приймає рішення, передбачене пунктом 1 частини п`ятої цієї статті, із зазначенням виявлених виправлень, помилок та неточностей. Таке рішення додається до протоколу дільничної виборчої комісії.

Дільнична виборча комісія зобов`язана у строк, визначений територіальною виборчою комісією, розглянути питання про внесення змін до відповідного протоколу без перерахунку виборчих бюлетенів. Протокол з позначкою "Уточнений" складається відповідно до цього Кодексу у порядку, в якому було складено протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, який потребує уточнення, транспортується до територіальної виборчої комісії в порядку, встановленому статтею 253 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколу дільничної виборчої комісії з позначкою "Уточнений" і занесені до цього протоколу відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

За наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

У разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.

Прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається.

Відповідно до п.п.6.5, 6.6. Розділу 6 Постанови Центральної виборчої комісії від 15 жовтня 2020 року № 386 Про Порядок підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядок повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи місцевих організацій політичних партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії з урахуванням положень статті 250 Кодексу та цього Порядку.

Відповідно до п15.ст 250 ВК України контрольні талони виборчих бюлетенів для голосування з кожних місцевих виборів по кожному округу запаковуються в окремі пакети. На пакетах робиться напис "Контрольні талони", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих контрольних талонів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Відповідно до п.17 зазначеної статті дільнична виборча комісія перевіряє цілісність пломб або печаток на виборчих скриньках.

Відповідно до п.18 зазначеної статті у разі виявлення на виборчих скриньках пошкоджень пломб або печаток чи інших пошкоджень, які порушують цілісність виборчої скриньки, складається акт із зазначенням характеру виявлених пошкоджень, який підписують присутні члени дільничної виборчої комісії. Підписи скріплюються печаткою комісії. Цей акт мають право підписати присутні кандидати у депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, довірені особи кандидатів, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі.

Відповідно до Порядку передачі територіальними виборчими комісіями з місцевих виборів виборчої та іншої документації на зберігання до місцевих державних архівних установ Територіальна виборча комісія передає до місцевої державної архівної установи пакети з виборчими та іншими документами, запакованими в коробки з міцного картону, архівні бокси, мішки тощо, які пломбуються або опечатуються стрічкою з проставленням на ній підписів голови (заступника голови) та секретаря територіальної виборчої комісії, а також печатки територіальної виборчої комісії. На зовнішньому боці коробки, архівного боксу, мішка тощо наноситься напис із зазначенням назви місцевих виборів, номерів виборчого округу та виборчої дільниці, описом видів документів, їх кількості, що засвідчується підписами голови (заступника голови) та секретаря територіальної виборчої комісії, печаткою цієї комісії.

Суд апеляційної інстанції, зазначає, що в матеріалах справи наявні:

1) протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Черкаської обласної ради на виборчій дільниці №710902, складений 26 жовтня 2020 року;

2) протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Черкаської обласної ради на виборчій дільниці №710923, складений 26 жовтня 2020 року;

3) протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Черкаської обласної ради на виборчій дільниці №710902, складений 26 жовтня 2020 року "Уточнений";

4) протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Черкаської обласної ради на виборчій дільниці №710923, складений 26 жовтня 2020 року "Уточнений".

Також, колегія суддів, дослідила витяг з протоколу безперервного засідання відповідача, в якому зазначено, що " 26.10.2020 о 17 год. 55 хв. до ТВК прибули представники ДВК 710902 голова ОСОБА_1 , член ОСОБА_2 18 год. 10 хв. голова ДВК передав голові ТВК документи по підрахунку голосів. Оглянувши пакети, які було запаковано належним чином, голова ОСОБА_3 розпечатав пакети з протоколами ДВК №710902 та зачитав вміст протоколів. Смілянська ТВК прийняла протоколи ДВК 710902 для опрацювання. В процесі опрацювання було виявлено неточності та головою ТВК ОСОБА_3 відправлено ДВК 710902 на уточнення. За таку пропозицію голосували: за - 12, проти - 0, утримались - 0.". Щодо ДВК 710923 зазначено: " 15 год. 40 хв. ДВК 710923 привезли документи. Оглянувши пакети з документами ДВК 710923, які було оформлено належним чином головою ТВК було зачитано протоколи та прийнято на опрацювання. В процесі опрацювання було виявлено неточності в протоколі про підрахунок голосів на ДВК до обласної ради відправлено на уточнення, за таку пропозицію голосували: за - 14, проти - 0, утримались - 0".

З рішення першої інстанції встановлено, що в судовому засіданні секретар ТВК ОСОБА_4 в судовому засіданні пояснила, що в чорнових записах представників спірних ДВК зазначені правильні цифри в графах 12, 13, 14, а тому при заповненні протоколів ДВК відбулася механічна описка і без сумніву ТВК вирішено направити протоколи на уточнення.

Колегія суддів зазначає, що виявивши неточності, які виникли внаслідок механічних помилок в математичних обрахунках в протоколах ДВК №710902, 710923, відповідач на своєму засіданні розглянув питання про внесення змін до них шляхом зобов`язання ДВК скласти новий протокол з позначкою "Уточнений", за що комісія відповідача проголосувала одностайно. Вказане рішення оскаржено небуло.

Також суд звертає увагу, що позивач не звертався до спірних ДВК із заявами, скаргами разом з актами, про виявленні порушення під час проведення виборів, також представники позивача не були присутні на спірних ДВК під час підрахунку голосів, як і не були присутні на жодному засіданні ТВК. Будь-яких скарг на порушення під час підрахунку голосів не подавали.

Стосовно посилань апелянта на п. 1.7 Порядку підрахунків голосів виборців на виборчій дільниці тпа складенання протокоу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядку повторного підрахунку глосів виборців на виборчі дільниці, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 15.10.2020 року № 386, що якщо після підписання протоколу дільнична виборча комісія виявила в ньому неточності (описку чи помилку в цифрах, яка не стосується результатів голосування виборців та не потребує проведення повторного підрахунку голосів) вона на своєму засіданні розглядає питання про внесення змін до нього шляхом складення нового протоколу з позначкою Уточнений , колегія суддів зазначає, що даний пункт регламентує порядок виправлення описок чи помилок в цифрах, які не стосується результатів голосування виборців та не потребує проведення повторного підрахунку голосів самою дільничою виборчою комісією після підписання протоколу і виявлення в ньому неточності

26 жовтня 2020 року під час отримання виборчої документації представниками територіальної виборчої комісії встановлено, що документи, які надано членами дільничної виборчої комісії № 710902 та 710923 запаковано відповідно до вимог ст.. 250 ВК, а порядок доставки виборчої документації встановлений ст. 253 ВК не порушено.

Проте, під час обробки протоколів ДВК встановлено неточність в математичних підрахунках, яка виникла в наслідок механічних помилок членів ДВК під час заповнення протоколів, що у свою чергу унеможливлювало подальший прийом документів та їх реєстрацію з боку ТВК

Відповідно до ч. ч. 5-10 ст. 254 ВК України, за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:

1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Тобто, виправлення неточностей в протоколах ДВК відповідно до рішення територіальної виборчої комісії не стосувалось результатів голосування виборців та не потребувало проведення повторного підрахунку голосів.

Відповідно до ч.8 ст.254 Виборчого кодексу України, дільнича виборча комісія зобовязана у строк, визначений територіальною виборчою комісією, розглянути питання про внесення змін до відповідного протоколу без перерахунку виборчих бюлетенів.

Дільничні виборчі комісії на виконання рішенння територіальної виборчої комісії виправили виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений" і направила дані протоколи до територіальної виборчої комісії. На час прийняття протоколів, територіальною виборчою комісією не було виявлено недоліків, які б не давали можливості врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів. Доказів про наявність таких недоліків не було надано, а ні у позовній заяві, а ні у апеляційній скарзі.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не спростовують правильності висновків суду першої інстанції щодо відсутності правових підстав для задоволення позову та вважає, що судом першої інстанції повно встановлено фактичні обставини справи, правильно визначено норми матеріального і процесуального права, які підлягають застосуванню, з дотриманням вимог ст. 159 КАС України.

Судом апеляційної інстанції враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Таким чином, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції прийняв законне та обґрунтоване рішення, з дотриманням норм матеріального та процесуального права.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Апелянт не надав до суду належних доказів, що б підтверджували факт протиправності рішення суду першої інстанції.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З урахуванням вище викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права і підстав для його скасування не вбачається, апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Керуючись ст.ст. 242, 308, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Черкаської територіальної організації політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" в Черкаській області - залишити без задоволення.

Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 07 листопада 2020 року - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та відповідно до приписів ст. 272 КАС України не може бути оскаржено до суду касаційної інстанції.

Суддя-доповідач В.О. Аліменко

Судді А.Ю. Кучма

Л.В. Бєлова

Повний текст постанови складено 12 листопада 2020 року.

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.11.2020
Оприлюднено13.11.2020
Номер документу92810149
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/4987/20

Постанова від 12.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 11.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 11.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 11.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 07.11.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

Рішення від 07.11.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

Ухвала від 06.11.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

Ухвала від 05.11.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні