РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
08 листопада 2020 р. Справа № 120/6423/20-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Бошкової Ю.М.,
суддів: Комара П.А.,
Крапівницької Н.Л.,
за участю:
секретаря судового засідання: Литвина Д.С.,
позивача: ОСОБА_1 ,
представника позивача: Якименка О.О.,
представника третьої особи ДВК 051240: Плахотнюк І.С.,
представника третьої особи ДВК 051262: Назаренко Я.В.,
третьої особи: Загребельного О.Д.,
третьої особи: ОСОБА_2 ,
третьої особи: ОСОБА_3 ,
третьої особи: ОСОБА_4 ,
третьої особи: Гладкого П.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Дільнична виборча комісія №051240; Дільнична виборча комісія №051262; ОСОБА_5 ; ОСОБА_6 ; ОСОБА_3 ; ОСОБА_4 ; ОСОБА_2 до Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Центральна виборча комісія; ОСОБА_7 ; ОСОБА_8 ; ОСОБА_9 ; ОСОБА_10 ; ОСОБА_11 про визнання протиправними, скасування рішень та зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Центральна виборча комісія, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_7 про визнання протиправними, скасування рішень та зобов`язання вчинити дії.
Позовні вимоги мотивовані протиправністю, на думку позивача, рішення Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області з виборів Уланівського сільського голови, оформлене протоколом Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області про результати голосування з виборів сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі та рішення Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області від 04.11.2020 року №70 "Про визнання ОСОБА_7 обраним Уланівським сільським головою", у зв`язку із чим просить скасувати дані рішення та зобов`язати Уланівську сільську територіальну виборчу комісію Хмільницького району Вінницької області прийняти рішення про визнання виборів Уланівського сільського голови Хмільницького району Вінницької області від 25.10.2020 року такими, що не відбулися та призначити у зв`язку із цим повторні вибори.
Ухвалою суду від 06.11.2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Цією ж ухвалою розгляд справи вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження, з урахуванням особливостей, встановлених статтями 268 - 272, 273 КАС України колегією у складі трьох суддів.
Відповідно до протоколу автоматизованого визначення складу колегії суддів від 06.11.2020 року для розгляду цієї справи сформовано колегію суддів: у складі головуючого судді - Бошкової Ю.М., суддів - Комара П.А., Крапівницької Н.Л.
Ухвалою суду від 06.11.2020 року призначено підготовче судове засідання та залучено до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Дільничну виборчу комісію №051240; Дільничну виборчу комісію №051262; ОСОБА_5 ; ОСОБА_8 ; ОСОБА_6 ; ОСОБА_3 ; ОСОБА_9 ; ОСОБА_4 ; ОСОБА_10 ; ОСОБА_11 ; ОСОБА_2 .
07.11.2020 року третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_7 на офіційну електронну пошту суду подано пояснення щодо заявленого позову, у яких зазначив, що із доводами позивача не погоджується та повідомив, що згідно з частиною 1 статті 211 Виборчого кодексу України органи державної влади, органи влади Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування, їх посадові та службові особи в межах своїх повноважень зобов`язані сприяти виборчим комісіям у реалізації їхніх повноважень, зокрема: надавати необхідні приміщення для виборчих комісій та повідомляти про їх місцезнаходження (адреси) виборчу комісію, що формує (утворює) відповідну виборчу комісію, не пізніш як за один день до її формування (утворення), забезпечувати охорону цих приміщень; забезпечувати охорону виборчих бюлетенів та іншої виборчої документації; надавати згідно з установленими Центральною виборчою комісією нормами та переліком транспортні засоби і засоби зв`язку (з оплатою послуг щодо їх підключення), обладнання, інвентар, оргтехніку, що підлягають поверненню після припинення повноважень виборчих комісій. Тобто, згідно чинного законодавства Уланівська сільська рада та він, як посадова особа місцевого самоврядування, зобов`язані сприяти роботі Уланівської сільської територіальної виборчої комісії. Крім того, позивач безпідставно стверджує про найнижчий рейтинг щодо нього, як кандидата на посаду Уланівського сільського голови, адже жодних офіційних соціологічних досліджень щодо рейтингів кандидатів на посаду Уланівського сільського голови не проводилось та не оприлюднювалось і згідно результатів голосування на дільницях №051240, №051262 кандидат на посаду Уланівського сільського голови ОСОБА_1 набрав значно менше голосів на свою підтримку, ніж він.
07.11.2020 року засобами електронного зв`язку відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому заперечує проти задоволення адміністративного позову. В обґрунтування своєї позиції зазначає, що громадянами ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 . ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 та ОСОБА_19 подано скарги щодо неможливості отримати бюлетені з виборів Уланівського сільського голови та депутатів Уланівської сільської ради. Зазначені скарги були розглянуті невідкладно на засіданні Уланівської територіальної виборчої комісії 26.10.2020 року під час отримання протоколів та іншої виборчої документації від представників дільничної виборчої комісії № 051240. У зв`язку із тим, що скарги не містили жодних вимог чи прохань від виборців щодо поновлення їх прав чи інших даних, зазначених у статті 5 Закону України "Про звернення громадян", рішенням виборчої комісії зазначені скарги були прийняті до відома, що підтверджується витягом з протоколу засідання від 26.10.2020 року. Інші повідомлення чи звернення до Уланівської територіальної виборчої комісії не надходили як від суб`єктів звернення, так і від дільничних виборчих комісій. Також зазначено, що позивач у позовній заяві неодноразово вказує на те, що 327 виборців позбавлено виборчого права щодо виборів Уланівського сільського голови. Однак, просить суд звернути увагу на те, що на виборчій дільниці №051262, де кількість виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці становить 325 осіб було отримано 183 бюлетені з виборів Уланівського сільською голови, тобто, не додано 143 виборчих бюлетеня та при цьому, на виборчу дільницю у день виборів прийшли та отримали бюлетені 169 виборців, з них 14 бюлетенів були погашені, як невикористані, що підтверджується копією протоколу дільничної виборчої комісії. Отже, всім виборцям, які виявили бажання проголосувати на виборчій дільниці №051262 було повністю забезпечено право на здійснення волевиявлення. Щодо виборчої дільниці №051240, де кількість виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці становить 328 осіб, було отримано дільничною комісією 145 бюлетенів, тобто не додано 183 бюлетеня з виборів Уланівського сільського голови. До виборчої дільниці у день голосування прийшло для здійснення волевиявлення 205 виборців, тобто бюлетенів не отримали 60 виборців. З огляду на викладене, просив суд врахувати, що не змогли проголосувати лише на одній виборчій дільниці 60 виборців, а не 327, як зазначає позивач. Що стосується підписання Акту прийому - передачі бюлетенів головою Уланівської сільської територіальної виборчої комісії, то голова комісії була вимушена погодитись на прийняття бюлетенів у наявній кількості задля забезпечення виборчого процесу загалом. У разі відмови прийняти виборчі бюлетені від підприємця-виготовлювача виборчий процес було б зірвано загалом, що мало б більш значні наслідки для територіальної громади. Щодо вимоги визнати протиправним та скасувати рішення Уланівської сільської територіальної виборчої комісії, яке оформлене протоколом Уланівської сільської територіальної виборчої комісії про результати голосування з виборів сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі, то відповідно до ч. 9, 5 ст. 9 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів: Протоколи виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях про встановлення підсумків голосування та про результати відповідних виборів складаються без прийняття рішень відповідними виборчими комісіями. Що стосується скасування самого протоколу, то у зв`язку з тим, що протокол не містить ознак нормативно-правового акту та не має зобов`язального характеру щодо будь-яких осіб, то такий документ скасуванню не підлягає. Щодо вимоги позивача про скасування постанови Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Про визнання ОСОБА_7 обраним Уланівським сільським головою №70 від 04 листопада 2020 року, то звернув увагу суду на те, що ОСОБА_7 отримав 1304 голоси, що є найбільшою кількістю у порівнянні з іншими кандидатами згідно Протоколу про результати голованя з виборів сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі, який сформовано на основі даних, отриманих з протоколів усіх дільничних виборчих комісій. Щодо вимоги позивача зобов`язати Уланівську сільську територіальну виборчу комісію визнати вибори Уланівського сільського голови такими, що не відбулися та призначити повторні вибори, то зазначені позивачем підстави не передбачені чинним законодавством. Також, просив провести підготовче судове засідання за відсутності представника відповідача.
У підготовчому судовому засіданні присутні треті особи, які не заявляться самостійних вимог спору, на сторні відповідача - Дільнична виборча комісія №051240; Дільнична виборча комісія №051262; ОСОБА_5 ; ОСОБА_6 ; ОСОБА_3 ; ОСОБА_4 ; ОСОБА_2 підтримали заявлений позов та просили його задовольнити.
Протокольною ухвалою суду від 07.11.2020 року змінено процесуальний статус третіх осіб Дільничної виборчої комісії №051240; Дільничної виборчої комісії №051262; ОСОБА_5 ; ОСОБА_6 ; ОСОБА_3 ; ОСОБА_4 ; ОСОБА_2 з третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача на третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача.
Ухвалою суду від 07.11.2020 року витребувано з Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області інформацію щодо дати підписання протоколу засідання Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області про результати голосування з виборів сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі на місцевих виборах 25.10.2020 року, закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
На виконання вимог ухвали суду від 07.11.2020 року щодо витребування інформації, 07.11.2020 року відповідачем на офіційну електронну пошту суду подано пояснення, з яких вбачається, що датою підписання протоколу засідання Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області про результати голосування з виборів сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі на місцевих виборах 25.10.2020 року є 04.11.2020 року.
У судовому засіданні позивач та представник позивача підтримали позовні вимоги у повному обсязі та просили їх задовольнити. Крім того, зазначили, що згідно протоколу Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області про результати голосування з виборів сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі- найбільше голосів набрав кандидат ОСОБА_7 - 1304, на другому місці кандидат ОСОБА_1 - 1260, на третьому місці кандидат ОСОБА_20 - 1232 голоси. Згідно постанови Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області Про визнання ОСОБА_7 обраним Уланівським сільським головою №70 від 4 листопада 2020 року визнано обраним в єдиному одномандатному виробному окрузі з виборів Уланівського сільського голови ОСОБА_7 . Однак, рішення Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області з виборів Уланівського сільського голови, оформлене протоколом Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області про результати голосування з виборів сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі та постановою Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області Про визнання ОСОБА_7 обраним Уланівським сільським головою №70 від 4 листопада 2020 року не відповідає вимогам статті 38, 71, 103 Конституції України, статтям 7, 19, 206, 241, 242 Виборчого кодексу України, є протиправним, порушує виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єктів виборчого процесу. Так, Уланівська сільська територіальна виборча комісія не забезпечила дільничні виборчі комісії №051262 та №051240 необхідною кількістю бюлетенів. Зокрема, на виборчій дільниці № 051240 с.Морозівка при кількості виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці - 329, - надано виборчих бюлетеней з виборів Уланівського сільського голови - 145, тобто не додано 184 виборчих бюлетеней з виборів Уланівського сільського голови, а на виборчій дільниці № 051262 с.Рибчинці при кількості виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці - 326, - надано виборчих бюлетенів з виборів Уланівського сільського голови - 183, тобто не додано 143 виборчих бюлетенів з виборів Уланівського сільського голови. Дані обставини підтверджується Актом про виявлення невідповідностей виборчих бюлетенів від 24 жовтня 2020 року, складеного дільничній виборчій комісії № 051240; Актом дільничної виборчої комісії № 051240 від 25 жовтня 2020 року, Актом дільничої виборчої комісії № 051262 від 25 жовтня 2020 року. Загалом у такий незаконний спосіб позбавлено виборчого права 327 виборців щодо виборів Уланівського сільського голови. Щодо посилань відповідача у відзиві на те, що порушено право лише 51 виборця вважає їх некоректним, адже деякі виборці дізнались про відсутність бюлетенів і не приходили до виборчих дільниць. Також просить визнати таке посилання відповідача у відзиві, як визнання позову, в частині не забезпечення організації виборчого процесу, що є наслідком ухилянням від виконання обов`язків забезпечення організації виборчого процесу, що передбачено ст. 206, ч.8 ст. 240, ст.242 Виборчого кодексу України. Крім того, акцентували увагу суду на тому, що згідно витягу із Протоколу безперервного засідання Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області, до Уланівської СТВК разом із протоколами надійшли заяви громадян села, а саме: ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_17 , ОСОБА_13 , ОСОБА_19 , ОСОБА_12 , ОСОБА_18 , в яких вказано про неможливість проголосувати, так як не вистачало бюлетенів на виборчій дільниці. Стосовно даної обставини голова Уланівської СТВК повідомила, що під час видачі бюлетенів дільничній комісії виборчої дільниці №051240 члени Уланівської СТВК побачили, що кількість бюлетенів, яка вказана на упаковці підприємства-виготовлювача не відповідає кількості виборців, оскільки вийшла технічна помилка. Так, від підприємства отримано 145 бюлетенів із виборів депутатів сільської ради та 145 бюлетенів із виборів сільського голови, замість 330 бюлетенів із виборів депутатів сільської ради та 330 бюлетенів із виборів сільського голови, про що складено акт розбіжності 23.10.2020 року. Тому громадяни с. Морозівка, які подали скарги, не змогли проголосувати за сільського голову та депутатів Укланівської сільської ради. Уланівська СТВК, знаючи за 2 дні до дня проведення виборів про нестачу бюлетенів, не вчинила жодних дій щодо належної організації виборчого процесу. Більш того, отримуючи 22.10.2020 року виборчі бюлетені у меншій кількості голова Уланівської СТВК не зазначила про навність таких розбіжностей у примітках до Акту приймання-передачі виборчих бюлетенів від підприємства-виготовлювача.
У судовому засіданні третя особа ОСОБА_6 підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити у повному обсязі. Крім того, зазначив, що 25.10.2020 року жителі с. Морозівка повідомили Уланівську СТВК про те, що в с. Морозівка не вистачає бюлетенів, тому частина виборців не прийшла на виборчу дільницю для здійснення волевиявлення.
Третя особа ОСОБА_3 у судовому засіданні підтримав позовні вимоги, просив їх задовольнити та повідомив суду, що дійсно люди не йшли на вибори, оскільки перед виборчими дільницями їм повідомляли, що відсутні бюлетені.
У судовому засіданні третя особа ОСОБА_4 підтримав позовні вимоги, просив їх задовольнити у повному обсязі та зазначив, що вважає дії голови Уланівської СТВК щодо незабезпечення належною кількістю бюлетенів на виборчих дільницях №051240 та №051262 навмисними, оскільки на даних дільницях не було суттєвої підтримки обраного голови.
Представник третьої особи - Дільничної виборчої комісії №051240 Плахотнюк І.С. у судовому засіданні пояснив суду, що він як голова зазначної виборчої дільниці особисто отримував бюлетені в кількості 145 бюлетенів із виборів депутатів сільської ради та 145 бюлетенів із виборів сільського голови, про що розписувався у відповідних документах. 23.10.2020 року в усній формі він звернувся до голови Уланівської СТВК та повідомив про нестачу бюлетенів. На дане звернення у Уланівській СТВК йому пообіцяли довести додатково необхідні бюлетені. Однак, 24.10.2020 року голова Уланівської СТВК повідомила його, що бюлетені довезені не будуть, а вибори проводити за наявною кількістю бюлетенів. У зв`язку із чим, Дільничною виборчою комісією №051240 складено акт від 24.10.2020 року та акт від 28.10.2020 року.
Третя особа ОСОБА_5 у судовому засіданні підтримав позовні вимоги, просив їх задовольнити та повідомив суду, що о 12:05 25.10.2020 року телефонував до Уланівської СТВК та повідомляв, що закінчились бюлетені. Жодної реакції на його повідомлення зі сторони Уланівської СТВК не було, тому вважає таку поведінку навмисною та зухвалою щодо неналежної організації виборчого процесу.
Третя особа ОСОБА_2 у судовому засіданні підтримав позовні вимоги, просив їх задовольнити та повідомив суду, що 23.10.2020 року дізнався, що на виборчій дільниці №051262 не вистачає бюлетенів. 24.10.2020 року він зателефонував голові Уланівської СТВК та повідомив даний факт, оскільки серед мешканців с. Рибчинчі поширювалась інформація про відсутність бюлетенів. Також зазначив, що бюлетенів дійсно не вистачало, тому люди не пішли на вибори.
Інші учасники справи у судове засідання не з`явились, хоча про дату, час та місце його проведення повідомлялись належним чином відповідно до положень статті 268 КАС України.
Особливості повідомлення учасників справи про дату, час та місце розгляду окремих категорій адміністративних справ, зокрема й справ щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності виборчих комісій, а також наслідки неявки учасників справи у судове засідання визначені статтею 268 КАС України.
Частиною 3 цієї норми передбачено, що неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.
Відтак, з урахуванням положень частини 3 статті 268 КАС України колегія суддів вважає за можливе розглянути справу за наявною явкою сторін.
Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши подані сторонами документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено, що постановою від 15.07.2020 року № 795-ІХ Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році Верховна Рада України призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.
08.08.2020 року постановою Центральної виборчої комісії № 160 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року у зв`язку з прийняттям Верховною Радою України постанови від 17.07.2020 року № 807-ІХ Про утворення та ліквідацію районів , призначено перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.
Згідно Відомостей про кількість виборців, включених до попередніх списків виборців на звичайних виборчих дільницях, які надані начальником відділу ведення ДРВ апарату РДА на виборчій дільниці 051240 с. Морозівка кількість виборців, включених до попередніх списків виборців складає 329, а на виборчій дільниці 051262 с. Рибчинці - вул. Виселок Гишківка, вул. Козацька, пров. Козацький, пров. Шкільний - 326.
Відповідно до акту приймання-передачі виборчих бюлетенів від підприємства-виготовлювача від 22.10.2020 року ФОП ОСОБА_21 передав Уланівській сільській ТВК в особі голови Цоколенко К.Б. виборчі бюлетені з виборів Уланівського сільського голови для голосування на виборчих дільницях єдиного одномандатного округу в упаковці підприємства-виготовлювача в загальній кількості 11960 бюлетенів. В свою чергу, на виборчу дільницю № 051240 отримано 145 бюлетенів та на виборчу дільницю № 051262 - 184 бюлетенів. Також, у даному акті зазначено, що бюлетені відповідають вимогам до них, установленим договором, а сторони не мають претензій одна до одної.
23.10.2020 року Уланівська сільська територіальна виборча комісія Хмільницького району Вінницької області відповідно до примірника №2 Протоколу Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області про передачу дільничним виборчим комісіям виборчих бюлетенів з виборів Уланівського сільського голови передала дільничним виборчим комісіям виборчі бюлетені з виборів Уланівського сільського голови, зокрема виборчій дільниці №051240 - 145 бюлетенів та виборчій дільниці№ 051262 - 184 бюлетені.
Відповідно до Акту про виявлення невідповідностей виборчих бюлетенів с. Морозівка на виборчій дільниці №051240 від 24.10.2020 року зафіксовано, що виборчій дільниці №051240 не видали необхідної кількості виборчих бюлетенів. Так, при потребі виборчих бюлетенів з виборів Уланівського сільського голови 331 шт. було видано 145 шт., тобто не додано 186 бюлетенів; при потребі виборчих бюлетенів з виборів депутатів Уланівської сільської ради 331 шт. було видано 145 шт., тобто не додано 186 бюлетенів. Даний акт скріплений підписами членів виборчої комісії виборчої дільниці 051240 та печаткою цієї дільниці.
Згідно Акту б/д голови ДВК 051240 на виборчій дільниці 051240 станом на 12:05 закінчились бюлетені з виборів Уланівського сільського голови та виборів депутатів Уланівської сільської ради. Даний акт скріплений підписами членів виборчої комісії виборчої дільниці 051240 та печаткою цієї дільниці. Як встановлено у судовому засіданні, та не заперечується предстаником ДВК №051240, даний акт складено у день голосування, 25.10.2020 року.
Актом про розбіжності між кількістю виборчих бюлетенів з виборів Уланівського сільського голови переданих Уланівською сільською ТВК та кількістю виборців, зазначеною у списку виборців ДВК №051262 від 25.10.2020 року дільничною виборчою комісією виборчої дільниці №051262 під час приймання виборчих бюлетенів, переданих Уланівською сільською територіальною виборчою комісією встановлено невідповідність підрахованої кількості виборчих бюлетенів кількості виборчих бюлетенів, зазначеній у витягу з протоколу Уланівської сільської ТВК, а також невідповідність виданої кількості бюлетенів Уланівською СТВК кількості виборців, зазначеною у списку виборців для голосування на виборчій дільниці №051262. Так, кількість виборчих бюлетенів з виборів Уланівського сільського голови для голосування в єдиному одномандатному сільському виборчому окрузі під час їх підрахунку складає - 183 виборчих бюлетені, кількість виборчих бюлетенів, зазначена у витязі з протоколу - 184 виборчих бюлетені, однак, кількість виборців, зазначена в уточненому списку виборців для голосування на виборчій дільниці №051262 - 325. Зазначений акт підписаний головою дільничної виборчої комісії, заступником голови дільничної виборчої комісії, секретарем дільничної виборчої комісії та скріплений печаткою Дільничної виборчої комісії №051262.
04.11.2020 року Уланівською СТВК складено та підписано Протокол про результати голосування з виборів сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі.
На підставі Протоколу Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільнцького району Вінницької області про результати голосування з виборів сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі та ч.1 ст. 278 Виборчого кодексу України, Уланівською сільською територіальною виборчою комісією винесено постанову про визнання обраним в єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Уланівського сільського голови Голубенка Сергія Івановича, висунутого Хмільницькою районною організацією Політичної партії Європейська партія України , 1972 року народження, сільського голову с. Уланів вул. Пирогова, 13, Хмільницького району Вінницької області, про що винесено Постанову №70 від 04.11.2020 року о 17:00.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд керується наступним.
Статтею 24 Коституції України визначено, що громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом.
В свою чергу, статтею 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Водночас згідно із ст.ст. 69, 71 Основного закону народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.
Вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Спеціальним законом, який відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, є Виборчий кодекс України.
Відповідно ч. 1 ст. 21 ВК України виборчий процес кожних виборів, передбачених цим Кодексом, здійснюється на засадах: гарантії реалізації виборчих прав громадян, визначених Конституцією України та цим Кодексом; дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та цим Кодексом; законності та заборони протиправного втручання будь-кого у виборчий процес; політичного плюралізму та багатопартійності; публічності і відкритості виборчого процесу, усіх його процедур з урахуванням обмежень, встановлених законом, належного інформування виборців та інших суб`єктів виборчого процесу; свободи передвиборної агітації, рівного доступу всіх кандидатів і суб`єктів їх висування на відповідних виборах до засобів масової інформації незалежно від їх форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками яких є партії (організації партій); неупередженості органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, закладів, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до кандидатів, партій.
Відповідно до ст. 20 ВК України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих Громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом.процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Згідно з ч. 1 ст. 22 ВК України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
Частинами 1-3 ст. 63 ВК України передбачено, що рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.
Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.
Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до відповідної виборчої комісії, а також розгляд скарг та прийняття рішення виборчою комісією здійснюються в порядку, визначеному цим Кодексом.
Відповідно до ч. 1 ст. 64 ВК України суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
Згідно посвідчення №83, яке видане головою Уланівської СТВК К.Б.Цоколенко, позивач ОСОБА_1 зареєстрований кандидатом в депутати, включеного до єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку територіального виборчого округу від Вінницької обласної організації Всеукраїнського об`єднання Батьківщина .
Отже, Крученюк О.В. у розумінні норм Виборчого кодексу України є суб`єктом виборчого процесу, який має право звертатись до суду з даним позовом, що стосується виборчого процесу.
Відповідно до ч. 1 ст. 33 Виборчого кодексу України, виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Частинами 4 -5 ст. 33 ВК України визначено, територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.
Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.
Дільничні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення загальнодержавних і місцевих виборів у межах відповідних виборчих дільниць.
Згідно ч. 1 ст. 37 ВК України, документування діяльності виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому цим Кодексом та порядком ведення діловодства виборчих комісій, що затверджується Центральною виборчою комісією.
Згідно ст. 202 ВК України, до системи виборчих комісій з місцевих виборів входять територіальні виборчі комісії.
Повноваження територіальних виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів поширюються на територію відповідного виборчого округу або частини виборчого округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів.
Відповідно до ст. 206 ВК України, територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.
Відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови: забезпечує підготовку та проведення відповідних місцевих виборів; утворює територіальні, багатомандатні виборчі округи відповідно до цього Кодексу, встановлює їхні межі та єдину нумерацію, визначає кількість мандатів, які розподіляються у багатомандатних виборчих округах; надає правову, організаційну, методичну, технічну допомогу нижчестоящим виборчим комісіям в частині їхньої діяльності, що стосується виборів відповідної ради, сільського, селищного, міського голови, організовує навчання членів цих комісій з питань організації виборчого процесу; реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення; розглядає питання щодо скасування реєстрації кандидатів у випадках, передбачених цим Кодексом; інформує населення про зареєстрованих кандидатів у депутати у відповідних виборчих округах, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови; затверджує текст виборчих бюлетенів на відповідних місцевих виборах, забезпечує виготовлення виборчих бюлетенів та передачу їх відповідним територіальним, дільничним виборчим комісіям; вирішує питання щодо використання коштів на проведення відповідних місцевих виборів, забезпечує їх цільовим використанням; сприяє організації зустрічей кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови з виборцями; забезпечує виготовлення бланків протоколів та іншої виборчої документації, а територіальна виборча комісія, яка утворює дільничні виборчі комісії, - також печаток, штампів і передає їх відповідним дільничним виборчим комісіям, якщо Центральною виборчою комісією не встановлено інший порядок їх виготовлення; заслуховує інформацію відповідних територіальних, дільничних виборчих комісій, місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з питань, пов`язаних з підготовкою і проведенням відповідних місцевих виборів; здійснює контроль за наданням списків виборців дільничними виборчими комісіями для загального ознайомлення та уточнення; реєструє офіційних спостерігачів від кандидатів, місцевих організацій партій - суб`єктів виборчого процесу відповідних місцевих виборів, від громадських організацій; здійснює контроль за використанням коштів виборчих фондів суб`єктів виборчого процесу на відповідних місцевих виборах; здійснює контроль за дотриманням встановленого цим Кодексом порядку проведення передвиборної агітації; визнає голосування на виборчій дільниці недійсним за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у випадках та порядку, передбачених цим Кодексом; встановлює результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному цим Кодексом, здійснює офіційне оприлюднення результатів відповідних місцевих виборів; реєструє обраних депутатів, сільського, селищного, міського голову; організовує проведення повторного голосування і повторних місцевих виборів у випадках, передбачених цим Кодексом; розглядає звернення, заяви і скарги стосовно підготовки та проведення відповідних місцевих виборів, приймає щодо них рішення; забезпечує передачу на зберігання до відповідної архівної установи виборчої та іншої документації в порядку, встановленому Центральною виборчою комісією; здійснює в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці контроль за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори в частині, що стосується відповідних місцевих виборів; скликає у разі необхідності за власною ініціативою засідання дільничної виборчої комісії; здійснює інші повноваження, передбачені цим Кодексом та законами України.
Територіальна виборча комісія, яка відповідно дочастини першоїстатті 255 цього Кодексу встановлює підсумки голосування на відповідних місцевих виборах, під час організації підготовки і проведення таких виборів здійснює повноваження, передбачені пунктами 3, 11, 12, 15, 16, 20-22 частини другої цієї статті, передає дільничним виборчим комісіям виборчі бюлетені, складає протокол про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів та транспортує його разом з іншою виборчою документацією до виборчої комісії, яка встановлює результати таких виборів.
Виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласні, районні, міські, районні у місті (у містах, в яких утворені районні у місті ради), селищні, сільські виборчі комісії інформують Верховну Раду України, Центральну виборчу комісію, відповідні місцеві ради про обраних депутатів та сільських, селищних, міських голів.
Відповідно до ч.ч. 7, 8 ст. 240 ВК України, територіальні та дільничні виборчі комісії забезпечують суворий облік отриманих та виданих виборчих бюлетенів відповідно до вимог цього Кодексу.
Виборчі бюлетені для кожної виборчої дільниці кожного виборчого округу виготовляються, як правило, у кількості, що на 0,5 відсотка перевищує кількість виборців, включених до списку виборців на відповідній виборчій дільниці, з можливим відхиленням зазначеної кількості з урахуванням кратності розміщення виборчих бюлетенів в межах поліграфічного листа під час їх виготовлення.
Статтею 242 Виборчого кодексу України визначено порядок виготовлення виборчих бюлетенів та їх передачі виборчим комісіям.
Так, п.3 ч.1 зазначеної статті передбачено, що сільська, селищна виборча комісія - не пізніш як за п`ять днів до дня голосування як територіальна виборча комісія, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, на підставі договору, укладеного між нею і поліграфічним підприємством, забезпечує виготовлення виборчих бюлетенів для голосування на місцевих виборах отримує виготовлені виборчі бюлетені не пізніш як за чотири дні до дня голосування в упаковці підприємства-виготовлювача на підставі акта приймання-передачі за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.
Від імені територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати місцевих виборів, виборчі бюлетені від підприємства-виготовлювача, в порядку та строки визначені цією статтею, отримує голова виборчої комісії або інша особа, уповноважена рішенням цієї комісії, які підписують відповідний акт приймання-передачі.
Судом встановлено, що відповідно до акту приймання-передачі виборчих бюлетенів від підприємства-виготовлювача від 22.10.2020 року ФОП ОСОБА_21 передав Уланівській сільській ТВК в особі голови Цоколенко К.Б. виборчі бюлетені з виборів Уланівського сільського голови для голосування на виборчих дільницях єдиного одномандатного округу в упаковці підприємства-виготовлювача в загальній кількості 11960 бюлетенів. В свою чергу, на виборчу дільницю № 051240 отримано 145 бюлетенів та на виборчу дільницю № 051262 - 184 бюлетенів. Також у даному акті міститься примітнка, що бюлетені відповідають вимогам до них, установленим договором, а сторони не мають претензій одна до одної.
Відповідно до ч. 7, ч. 10 ст. 242 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна в місті, селищна, сільська виборча комісія передає відповідним виборчим комісіям усі виборчі бюлетені, виготовлені для відповідного виборчого округу. Приймання виборчих бюлетенів дільничною виборчою комісією відбувається на засіданні відповідної виборчої комісії невідкладно після прибуття членів виборчої комісії, які отримали бюлетені.
З матеріалів справи колегією суду встановлено, що Актом про виявлення невідповідностей виборчих бюлетенів с. Морозівка від 24.10.2020 року зафіксовано, що виборчій дільниці №051240 не видали необхідної кількості виборчих бюлетенів. Так, при потребі виборчих бюлетенів з виборів Уланівського сільського голови 331 шт. було видано 145 шт., тобто не додано 186 бюлетенів; при потребі виборчих бюлетенів з виборів депутатів Уланівської сільської ради 331 шт. було видано 145 шт., тобто не додано 186 бюлетенів. Даний акт скріплений підписами членів виборчої комісії виборчої дільниці 051240 та печаткою цієї дільниці.
Також, Актом про розбіжності між кількістю виборчих бюлетенів з виборів Уланівського сільського голови переданих Уланівською сільською ТВК та кількістю виборців, зазначеною у списку виборців ДВК №051262 від 25.10.2020 року дільничною виборчою комісією виборчої дільниці №051262 під час приймання виборчих бюлетенів, переданих Уланівською сільською територіальною виборчою комісією, встановлено невідповідність підрахованої кількості виборчих бюлетенів кількості виборчих бюлетенів, зазначеній у витягу з протоколу Уланівської сільської ТВК, а також невідповідність виданої кількості бюлетенів Уланівською ТВК кількості виборців, зазначеною у списку виборців для голосування на виборчій дільниці №051262. Так, кількість виборчих бюлетенів з виборів Уланівського сільського голови для голосування в єдиному одномандатному сільському виборчому окрузі під час їх підрахунку складає - 183 виборчих бюлетені, кількість виборчих бюлетенів, зазначена у витязі з протоколу - 184 виборчих бюлетені, однак, кількість виборців, зазначена в уточненому списку виборців для голосування на виборчій дільниці №051262 - 325. Зазначений акт підписаний головою дільничної виборчої комісії, заступником голови дільничної виборчої комісії, секретарем дільничної виборчої комісії та скріплений печаткою Дільничної виборчої комісії №051262.
З наведеного вбачається, що Уланівською СТВК не забезпечено належної кількості виборчих бюлетенів для виборчих дільниць №051240 та №051262, як передчено ч.8 ст. 240 Виборчого Кодексу України, що свідчить про невиконання обов`язків забезпечення організації виборчого процесу, що передбачено ст. 206, ч.8 ст. 240, ст.242 Виборчого кодексу України.
Щодо позовної вимоги про визнання протиправним та скасування рішення Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області з виборів Уланівського сільського голови, яке оформлене протоколом Уланівської сільської територіальної виборчої комісії про результати голосування з виборів сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі, суд зазначає наступне.
Частиною 1 ст. 278 Виборчого кодексу України визначено, що сільська, селищна, міська виборча комісія на підставі протоколу про результати голосування з виборів сільського, селищного, міського голови приймає одне з таких рішень: 1) про визнання особи обраною сільським, селищним, міським головою; 2) про призначення повторного голосування з виборів сільського, селищного, міського голови; 3) про визнання виборів сільського, селищного, міського голови такими, що не відбулися, та призначення у зв`язку з цим повторних виборів.
Відповідно до п. 9.5 розділу 9 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів протоколи виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях про встановлення підсумків голосування та про результати відповідних виборів складаються без прийняття рішень відповідними виборчими комісіями.
Відтак, на думку суду оскаржуваний протокол не містить ознак нормативно-правового акту та не є відповідним рішенням Уланівської СТВК у розумінні ч.1 ст. 278 Виборчого Кодексу України, тому у задоволенні позовних вимог в цій частині необхідно відмовити.
Щодо позовної вимоги про визання протиправною та скасування постанови Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області Про визнання ОСОБА_7 обраним Уланівським сільським головою №70 від 4 листопада 2020 року, суд зазначає таке.
Статтею 254 Виборчого кодексу України встановлений порядок прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією.
Так, з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.
Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.
На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
При прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами.
За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень: 1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці; 2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений"; 3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.
Рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
Як встановлено судом, згідно витягу із Протоколу безперервного засідання Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області, до Уланівської СТВК разом із протоколами надійшли заяви громадян села, а саме: ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_17 , ОСОБА_13 , ОСОБА_19 , ОСОБА_12 , ОСОБА_18 , в яких вказано про неможливість проголосувати, так як не вистачало бюлетенів на виборчій дільниці. Стосовно даної обставини голова Уланівської СТВК повідомила, що під час видачі бюлетенів дільничній комісії виборчої дільниці №051240 члени Уланівської СТВК побачили, що кількість бюлетенів, яка вказана на упаковці підприємства-виготовлювача не відповідає кількості виборців, оскільки вийшла технічна помилка. Так, від підприємства отримано 145 бюлетенів із виборів депутатів сільської ради та 145 бюлетенів із виборів сільського голови, замість 330 бюлетенів із виборів депутатів сільської ради та 330 бюлетенів із виборів сільського голови, про що складено акт розбіжності 23.10.2020 року. Тому громадяни с. Морозівка, які подали скарги, не змогли проголосувати за сільського голову та депутатів Уланівської сільської ради. Дільничною виборчою комісією виборчої дільниці №051240 жодних актів складено не було. У зв`язку із тим, що скарги зазначених громадян не містять жодних вимог чи прохань, то такі скарги приймаються до відома.
Разом з тим, як встановлено у судовому засіданні та підтверджуєтсья наявними у матеріалах справи доказами, Уланівська сільська територіальна виборча комісія не забезпечила дільничні виборчі комісії №051262 та №051240 необхідною кількістю бюлетенів. Зокрема, на виборчій дільниці № 051240 с.Морозівка при кількості виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці - 329, - надано виборчих бюлетенів з виборів Уланівського сільського голови - 145, тобто не додано 184 виборчих бюлетенів з виборів Уланівського сільського голови, а на виборчій дільниці № 051262 с.Рибчинці при кількості виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці - 326, - надано виборчих бюлетенів з виборів Уланівського сільського голови - 183, тобто не додано 143 виборчих бюлетенів з виборів Уланівського сільського голови. Дані обставини підтверджується Актом про виявлення невідповідностей виборчих бюлетенів від 24 жовтня 2020 року, складеного дільничній виборчій комісії № 051240; Актом дільничної виборчої комісії № 051240 від 25 жовтня 2020 року, Актом дільничої виборчої комісії № 051262 від 25 жовтня 2020 року.
В свою чергу, Уланівська СТВК, будучи заздалегідь обізнаною у незабезпеченні дільничних виборчих комісій на виборчих дільницях №051240 та №051262 виборчими бюлетенями для обрання сільського голови та наявності скарг громадян про відсутність виборчих бюлетенів, врахувала відомості протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №051240 і №051262.
Врахувавши відомості протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №051240 і №051262 відповідачем винесено рішення Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області з виборів Уланівського сільського голови, оформлене протоколом Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області про результати голосування з виборів сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі та постанову Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області Про визнання ОСОБА_7 обраним Уланівським сільським головою №70 від 4 листопада 2020 року, чим порушено виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єктів виборчого процесу.
Щодо доводів предстаника відповідача, викладених у відзиві на позовну заяву про забезпечення на виборчій дільниці №051262 прав здійснення волевиявлення, відповдіач зазначає, що кількість виборців, включених до списку виборців становить 325 осіб, Уланівською СТВК було передано до ДВК №051262 183 бюлетені з виборів сільського голови, а у день виборів прийшли та отримали виборчі бюлетені 169 виборців. 14 бюлетенів були погашені, відтак на думку предстника відповідача на даній дільниці всі виборці, які виявили бажання проголосувати, були повністю забезпечені правом на здійснення волевиявлення.
Щодо виборчої дільниці №051240, де кількість виборців на виборчій дільниці становить 328 осіб, було отримано виборчою комісією 145 бюлетенів, тобто насправді не додано 183 бюлетені. До виборчої дільниці у день голосування прийшли для здійснення волевиявлення 205 виборців, тобто бюлетені не отримали 60 виборців.
Зазначені доводи судом не приймаються до уваги, з огляду на наступне.
Згідно наданих пояснень присутніх у судовому засіданні третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача, судом встановлено, що більшість громадян, які мали бажання реалізувати своє право на здійснення волевиявлення в день голосування не змогли його реалізувати, у зв`язку із розповсюдженням інформації серед жителів сіл Морозівка та Рибчинці про відсутність бюлетів у необхідній кількості.
В свою чергу, частина громадян, які бажали реалізувати своє право на здійснення волевиявлення в день голосування прийшли на виборчу дільницю, навіть будучи проінформованими про відсутність виборчих бюлетенів на виборчій дільниці в с. Морозівка з метою зафіксувати порушення їх прав у відповідності до норм чинного законодавства.
Так, згідно інформації, отриманої на адвокатський запит про відкриття кримінальних проваджень за фактами ненадання на виборчій дільниці бюлетенів з виборів Уланівського сільського голови - перешкоджання вільному здісненню виборцем свого виборчого права та приховування виборчих бюлетенів за ч. 1 ст. 157 КК України та ч. 2 ст.158-1 КК України повідомлено, що 02.11.2020 року було внесено відомості до ЄРДР за №12020020330000389 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст. 158-1 КК України.
Відтак, на думку суду, наведені докази свідчать про наяність порушень прав позивача бути обраним та громадян територіальної громади вільно обирати.
Суд зауважує, що виборче законодавство не містить поняття систематичне чи одноразове грубе порушення виборчою комісією Конституції чи законів України.
Водночас ЦВК у своїх роз`ясненнях зазначає, що ознакою грубого порушення є заподіяння істотних для суб`єктів виборчого процесу порушень гарантованих конституційних виборчих прав, що створюють суттєві перешкоди для участі у виборчому процесі в цілому чи ставлять під сумнів легітимність окремих стадій виборчого процесу.
Грубими мають визнаватися такі дії чи бездіяльність комісії, які посягають на принцип виборчих прав, унеможливлюють проведення виборів, ставлять під сумнів легітимність виборчого процесу, є явно відвертими, тощо.
Слід також зазначити, що помилковими є доводи предстника відповідача про наявність порушень лише 60 мешканців с. Морозівка, у зв`язку з тим, що лише ці громадяни не змогли реалізувати своє виборче право, оскільки нормами Конституції України та Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод кожному гарантується дотримання його прав і свобод.
Частиною 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Так, на думку суду, у відзиві на даний позов, голова Уланівської СТВК підтвердила свою обізнаність про отримання виборчих бюлетенів у меншій кількості, ніж кількість виборців, включених до списку виборців на виборчих дільницях №051240 і №051262. При підписанні акту прийому-передачі виборчих бюлетенів голова Уланівської СТВК була вимушена погодитись на прийняття бюлетенів у наявній кількості для забезпечення виборчого процесу загалом. В той же час, будучи заздалегідь обізнаною до дня голосування про неналежну організацію виборчого процесу на окремих дільницях з 22.10.2020 року не вчинила жодних дій щодо усунення виявлених порушень.
Відтак, зазначені доводи судом не приймаються до уваги та суд констатує наявність порушень прав громадян, передбачених ст. 38 Конституції України, ст. 6 ВК України, та виборчого законодавства, які полягають у незабезпеченні всіх мешканців територіальної громади виборчими бюлетенями, та були допущені у зв`язку із неналежною організацією виборчого процесу Уланіською СТВК, які прямо передбачені ст. 206 ВК України.
За таких обставин, суд вважає, що постанова Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області Про визнання ОСОБА_7 обраним Уланівським сільським головою №70 від 4 листопада 2020 року винесена з порушенням норм виборчого законодавства, тому є протиправною та підлягає скасуванню.
Щодо заявленої вимоги позивача про зобов`язання Уланівську сільську територіальну виборчу комісію Хмільницького району Вінницької області прийняти рішення про визнання виборів Уланівського сільського голови Хмільницького району Вінницької області від 25.10.2020 року такими, що не відбулися, та призначити у зв`язку з цим повторні вибори суд зважає на таке.
Статтею 6 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Верховенство права, один з основоположних принципів демократичного суспільства, притаманне всім статтям Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Статтею 1 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод визначено, що Високі Договірні Сторони гарантують кожному, хто перебуває під їхньою юрисдикцією, права і свободи, визначені в розділі 1 цієї Конвенції.
Відповідно до ст. 6 ВК України виборчі права громадн України - це гарантовані Конституцією України та цим Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні. Основні виборчі права громадян України: право обирати (право голосу на виборах) та право бути обраним.
Статтею 21 ВК України закріплені основні засади виборчого процесу. Так, виборчий процес кожних виборів, передбачених цим Кодексом, здійснюється на засадах:
1) гарантії реалізації виборчих прав громадян, визначених Конституцією України та цим Кодексом;
2) дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та цим Кодексом;
3) законності та заборони протиправного втручання будь-кого у виборчий процес;
4) політичного плюралізму та багатопартійності;
5) публічності і відкритості виборчого процесу, усіх його процедур з урахуванням обмежень, встановлених законом, належного інформування виборців та інших суб`єктів виборчого процесу;
6) свободи передвиборної агітації, рівного доступу всіх кандидатів і суб`єктів їх висування на відповідних виборах до засобів масової інформації незалежно від їх форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками яких є партії (організації партій);
7) неупередженості органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, закладів, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до кандидатів, партій.
На думку суду, ВК Украхни був прийнятий саме з урахуванням принципу гарантії реалізації виборчих прав громадян, визначених Конституцією України та цим Кодексом, зокрема, дотримання права обирати та бути обраним, що є европейским стандартом та ознакою застосування принципу верховенства права. Законодавець виходив з презумпції добросовісності суб`єкта владних повноважень - виборчих комісій, які є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Проте, під час виборів сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі Уланівською територіальною виборчою комісією Хмільницького району Вінницької області було допущено порушення конституційних прав позивача бути обраним та громадян відповідної територіальної громади право вільно обирати саме у зв`язку з неналежною організацією і проведення відповідно до ВК України на виборчих дільницях № 051240 та № 051262 виборчого процесу, будучи обізнаним про незабезпечення виборців виборчими бюлетенями.
Такі порушення виборчого процесу, про які відповідач був обізнаний до дня голосування, не були усунуті до дня голосування, та потягли порушення виборчих прав позивача бути обраним та громадян України право вільно обирати, свідчить про неможливість визначення таких виборів, що відбулись демократичним шляхом.
Так, ч. 1 ст. 64 ВК України визначено, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
При цьому, відповідно до ч. 6 зазначеної статті у разі скасування судом рішення виборчої комісії, у тому числі з питання визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, встановлення підсумків голосування та результатів виборів, рішення з цього питання приймає виборча комісія, рішення якої було скасовано, або відповідна виборча комісія вищого рівня на підставі рішення суду.
В той же час, ч. 1 та 2 ст. 278 ВК України передбачено, що сільська, селищна, міська виборча комісія на підставі протоколу про результати голосування з виборів сільського, селищного, міського голови приймає одне з таких рішень:
1) про визнання особи обраною сільським, селищним, міським головою;
2) про призначення повторного голосування з виборів сільського, селищного, міського голови;
3) про визнання виборів сільського, селищного, міського голови такими, що не відбулися, та призначення у зв`язку з цим повторних виборів.
Територіальна виборча комісія з відповідних виборів визнає обраним сільським, селищним, міським (міст з кількістю виборців до 75 тисяч осіб) головою кандидата, який за результатами голосування виборців отримав найбільшу порівняно з іншими кандидатами на посаду кількість голосів виборців.
Відповідно до частиною 7 зазначеної статті за наявності підстав, зазначених у статті 280 цього Кодексу, територіальна виборча комісія приймає рішення про визнання виборів такими, що не відбулися, та призначення повторних виборів сільського, селищного, міського голови.
В свою чергу, відповідно до п. 6 ч. 1 ст. 280 ВК України територіальна виборча комісія з відповідних місцевих виборів приймає рішення про визнання виборів депутатів у багатомандатному виборчому окрузі, сільського, селищного, міського голови такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів, якщо голосування у день голосування (день повторного голосування) було визнано недійсним або не було організовано і проведено відповідно до цього Кодексу на всіх виборчих дільницях відповідного виборчого округу.
Відтак, з аналізу вищезазначених норм ВК України видно, що повноваження про прийняття рішення про визнання виборів депутатів у багатомандатному виборчому окрузі, сільського, селищного, міського голови такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів належить суб`єкту владних повноважень, в той же час, чітко визначено на підставі рішенням суду .
Згідно з Рекомендаціями Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
При цьому, на законодавчому рівні поняття "дискреційні повноваження" суб`єкта владних повноважень відсутнє. У судовій практиці сформовано позицію щодо поняття дискреційних повноважень, під якими слід розуміти такі повноваження, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибирати один з кількох варіантів конкретного правомірного рішення.
Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом, проектом нормативно-правового акта.
У разі наявності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта прийняти рішення конкретного змісту є втручанням у дискреційні повноваження.
Водночас, повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.
Таким чином, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.
У зв`язку з наведеним, на думку суду найбільш ефективним та належним способом захисту прав позивача буде рішення про зобов`язання уповноважений державний орган прийняти рішення з дотримання порядку, встановленого законодавством.
Так, як встановлено судом та підтверджується наявними у справі доказами, вище вказані порушення, допущені при організації виборчого процесу, призвели до недотримання відповідачем основних засад виборчого процесу та прав вільно обирати та бути обраними, вказаних у статті 6, 21 ВК України, а саме: законності, публічності і відкритості виборчого процесу, неупередженості органів виконавчої влади та дотримання основних принципів виборчого права.
Відтак, суд вважає, що зобов`язавши Уланівську сільську територіальну виборчу комісію Хмільницького району Вінницької області прийняти рішення про визнання виборів Уланівського сільського голови Хмільницького району Вінницької області від 25.10.2020 року такими, що не відбулися, та призначити у зв`язку з цим повторні вибори, суд забезпечить належний захист порушених прав позивача з дотриманням законодавчо закріпленого принципу розподілу влади.
У зв`язку з вищенаведеним така позовна вимога підлягає до задоволення.
Відповідно до частини 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно зі статтею 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
З огляду на вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку, що адміністративний позов необхідно задовольнити частково.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат суд виходить з наступного.
Частиною 9 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Суд відмічає, що станом на момент вирішення справи, судовий збір позивачем не сплачено, а тому питання стягнення судового збору вирішується судом відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених статтею 139 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Згідно з нормами Закону України "Про судовий збір" за звернення з даним позовом до суду позивач повинен був сплатити судовий збір в розмір 1681,60 гривень.
Таким чином, з огляду на положення частини 9 статті 273 та частини 1 статті 139 КАС України, а також беручи до уваги часткове задоволення позовних вимог ОСОБА_1 та відсутність сплати позивачем судового збору станом на момент вирішення справи, суд доходить висновку, що стягненню з Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області на користь державного бюджету України підлягає судовий збір у розмірі 840,80 гривень.
Керуючись ст.ст. 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправною та скасувати постанову Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області Про визнання ОСОБА_7 обраним Уланівським сільським головою №70 від 4 листопада 2020 року.
Зобов`язати Уланівську сільську територіальну виборчу комісію Хмільницького району Вінницької області прийняти рішення про визнання виборів Уланівського сільського голови Хмільницького району Вінницької області від 25 жовтня 2020 року такими, що не відбулися, та призначити у зв`язку з цим повторні вибори.
У задоволені решти позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької на користь Державного бюджету України (УК у м. Вінниці/отг м.Вінниця/22030101, код ЄДРПОУ 38054707, банк отримувач: Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО) 899998, рахунок: UA028999980313181206084002856) судовий збір у розмірі 840,80 грн.
Відповідно до частини 1 статті 272 КАС України судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ, визначених статтями 273, 275-277, 280, 282, пунктами 5 та 6 частини першої статті 283, статтями 286-288 цього Кодексу, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Згідно із положеннями частини 2 статті 278 КАС України апеляційні скарги на судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 273-277 цього Кодексу, можуть бути подані у дводенний строк з дня їх проголошення, а на судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.
Рішення суду у повному обсязі виготовлене 08.11.2020 року.
Головуючий суддя Бошкова Юлія Миколаївна
Судді Комар Павло Анатолійович
Крапівницька Наталя Леонідівна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.11.2020 |
Оприлюднено | 09.11.2020 |
Номер документу | 92701803 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Бошкова Юлія Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні