Ухвала
від 08.11.2020 по справі 120/6423/20-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ОКРЕМА УХВАЛА

м. Вінниця

08 листопада 2020 р. Справа № 120/6423/20-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Бошкової Ю.М.,

суддів: Комара П.А.,

Крапівницької Н.Л.,

за участю:

секретаря судового засідання: Литвина Д.С.,

позивача: ОСОБА_1 ,

представника позивача: Якименка О.О.,

представника третьої особи ДВК 051240: Плахотнюк І.С.,

представника третьої особи ДВК 051262: Назаренко Я.В.,

третьої особи: Загребельного О.Д.,

третьої особи: ОСОБА_2 ,

третьої особи: ОСОБА_3 ,

третьої особи: ОСОБА_4 ,

третьої особи: Гладкого П.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Дільнична виборча комісія №051240; Дільнична виборча комісія №051262; ОСОБА_5 ; ОСОБА_6 ; ОСОБА_3 ; ОСОБА_4 ; ОСОБА_2 до Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Центральна виборча комісія; ОСОБА_7 ; ОСОБА_8 ; ОСОБА_9 ; ОСОБА_10 ; ОСОБА_11 про визнання протиправними, скасування рішень та зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

У провадженні Вінницького окружного адміністративного суду перебувала адміністративна справа №120/6423/20-а за позовом ОСОБА_1 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Дільнична виборча комісія №051240; Дільнична виборча комісія №051262; ОСОБА_5 ; ОСОБА_6 ; ОСОБА_3 ; ОСОБА_4 ; ОСОБА_2 до Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Центральна виборча комісія; ОСОБА_7 ; ОСОБА_8 ; ОСОБА_9 ; ОСОБА_10 ; ОСОБА_11 про визнання протиправними і скасування рішень, зобов`язання вчинити дії.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 08.11.2020 року адміністративний позов задоволений частково, визнано протиправною та скасовано постанову Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області Про визнання ОСОБА_7 обраним Уланівським сільським головою №70 від 4 листопада 2020 року та зобов`язано Уланівську сільську територіальну виборчу комісію Хмільницького району Вінницької області прийняти рішення про визнання виборів Уланівського сільського голови Хмільницького району Вінницької області від 25 жовтня 2020 року такими, що не відбулися, та призначити у зв`язку з цим повторні вибори. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Під час розгляду справи судом встановлено, що Уланівська сільська територіальна виборча комісія не забезпечила дільничні виборчі комісії №051262 та №051240 необхідною кількістю бюлетенів. Зокрема, на виборчій дільниці № 051240 с.Морозівка при кількості виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці - 329, - надано виборчих бюлетенів з виборів Уланівського сільського голови - 145, тобто не додано 184 виборчих бюлетенів з виборів Уланівського сільського голови, а на виборчій дільниці № 051262 с.Рибчинці при кількості виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці - 326, - надано виборчих бюлетенів з виборів Уланівського сільського голови - 183, тобто не додано 143 виборчих бюлетенів з виборів Уланівського сільського голови. Дані обставини підтверджується Актом про виявлення невідповідностей виборчих бюлетенів від 24 жовтня 2020 року, складеного дільничній виборчій комісії № 051240; Актом дільничної виборчої комісії № 051240 від 25 жовтня 2020 року, Актом дільничої виборчої комісії № 051262 від 25 жовтня 2020 року.

В свою чергу, Уланівська СТВК, будучи заздалегідь обізнаною у незабезпеченні дільничних виборчих комісій на виборчих дільницях №051240 та №051262 виборчими бюлетенями для обрання сільського голови та наявності скарг громадян про відсутність виборчих бюлетенів, врахувала відомості протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №051240 і №051262.

Врахувавши відомості протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №051240 і №051262 відповідачем винесено рішення Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області з виборів Уланівського сільського голови, оформлене протоколом Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області про результати голосування з виборів сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі та постанову Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області Про визнання ОСОБА_7 обраним Уланівським сільським головою №70 від 4 листопада 2020 року, чим порушено виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єктів виборчого процесу.

Крім того, згідно наданих пояснень присутніх у судовому засіданні третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача, судом встановлено, що більшість громадян, які мали бажання реалізувати своє право на здійснення волевиявлення в день голосування не змогли його реалізувати, у зв`язку із розповсюдженням інформації серед жителів сіл Морозівка та Рибчинці про відсутність бюлетів у необхідній кількості.

Також, частина громадян, які бажали реалізувати своє право на здійснення волевиявлення в день голосування прийшли на виборчу дільницю, навіть будучи проінформованими про відсутність виборчих бюлетенів на виборчій дільниці в с. Морозівка з метою зафіксувати порушення їх прав у відповідності до норм чинного законодавства.

Так, згідно інформації, отриманої на адвокатський запит про відкриття кримінальних проваджень за фактами ненадання на виборчій дільниці бюлетенів з виборів Уланівського сільського голови - перешкоджання вільному здісненню виборцем свого виборчого права та приховування виборчих бюлетенів за ч. 1 ст. 157 КК України та ч. 2 ст.158-1 КК України повідомлено, що 02.11.2020 року було внесено відомості до ЄРДР за №12020020330000389 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст. 158-1 КК України.

На думку суду, наведені докази свідчать про наяність порушень прав позивача бути обраним та громадян територіальної громади вільно обирати.

Відтак, судом констатовано наявність порушень прав громадян, передбачених ст. 38 Конституції України, ст. 6 ВК України, та виборчого законодавства, які полягають у незабезпеченні всіх мешканців територіальної громади виборчими бюлетенями, та були допущені у зв`язку із неналежною організацією виборчого процесу Уланіською СТВК, які прямо передбачені ст. 206 ВК України.

Відповідно до ст.1 Закону України Про Центральну виборчу комісію ЦВК є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.

Комісія очолює систему виборчих комісій та комісій з референдуму, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, всеукраїнського референдуму. Комісія здійснює контроль за діяльністю та консультативно-методичне забезпечення виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, та комісій з місцевих референдумів.

Згідно зі ст.2 Закону ЦВК відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України.

Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об`єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності.

Статтею 17 встановлено, що ЦВК забезпечує реалізацію і захист виборчих прав громадян України та права на участь у референдумах; забезпечує дотримання передбачених Конституцією та законами України принципів і засад виборчого процесу та процесу референдуму; здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про вибори і референдуми; забезпечує однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України; здійснює контроль за дотриманням політичними партіями, іншими суб`єктами виборчого процесу та процесу референдуму вимог законодавства про вибори і референдуми; здійснює інші повноваження, передбачені законами України.

Верховенство права, один з основоположних принципів демократичного суспільства, притаманне всім статтям Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

У рішенні ЄСПЛ по справі "Рисовський проти України" (№ 29979/04) від 20.10.2011 року ЄСПЛ підкреслив особливу важливість принципу "належного урядування", який передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик їх помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси. Також зазначено, що державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен накладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.

Це означає, що органи державної влади, діючи від імені держави як суб`єкти владних повноважень у правовідносинах, які виникли з приводу реалізації ними публічно-владних управлінських функцій, мають діяти вчасно та в належний спосіб, дотримуватися своїх власних внутрішніх правил та процедур, не можуть і не повинні отримувати вигоду від їх порушення, уникати або шляхом допущення зайвих затримок та невиправданих зволікань відтерміновувати виконання своїх обов`язків.

Така ситуація не може бути залишена поза увагою, а тому потребує вжиття відповідних заходів реагування.

Одними із засад виборчого процесу згідно зі ст.21 Виборчого кодексу України є гарантії реалізації виборчих прав громадян, визначених Конституцією України та цим Кодексом; дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та цим Кодексом.

Частиною 1 ст.249 КАС України визначено, що суд, виявивши під час розгляду справи порушення закону, може постановити окрему ухвалу і направити її відповідним суб`єктам владних повноважень для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону.

Згідно ч. 9 ст. 249 КАС України окрема ухвала стосовно порушення законодавства, яке містить ознаки кримінального правопорушення, надсилається прокурору або органу досудового розслідування, які повинні надати суду відповідь про вжиті ними заходи у визначений в окремій ухвалі строк. За відповідним клопотанням прокурора або органу досудового розслідування вказаний строк може бути продовжено.

Відповідно до ч.1 ст.270 КАС України у разі виявлення порушень, що можуть бути підставою для притягнення до відповідальності не за правилами цього Кодексу, суд постановляє окрему ухвалу з повідомленням про наявність таких порушень і надсилає її до органів чи осіб, уповноважених вжити у зв`язку з цим заходів, встановлених законом.

Відтак, суд вважає необхідним довести про встановлені в змісті ухвали обставини до відома Центральної виборчої комісії та Головного управління Національної поліції у Вінницькій області, як органу, який забезпечує реалізацію і захист виборчих прав громадян України, дотримання передбачених Конституцією та законами України, принципів і засад виборчого процесу, здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про вибори, за дотриманням політичними партіями, іншими суб`єктами виборчого процесу та процесу референдуму вимог законодавства про вибори та вжиття Центральною виборчою комісією та Головним управлінням Національної поліції у Вінницькій області заходів щодо усунення встановлених судом порушень та здійснення заходів на поновлення порушеного права позивача бути обраним та права виборців обирати на виборчих дільницях №051240 та №051262.

Керуючись ст.ст. 243, 249, 256 КАС України, суд

УХВАЛИВ:

Довести до відома Центральної виборчої комісії та Головного управління Національної поліції у Вінницькій області про встановлені у змісті ухвали обставини щодо порушень та здійснення заходів на поновлення порушених виборчих прав ОСОБА_1 та виборців на виборчих дільницях №051240 та №051262.

Про вжиті заходи повідомити суд у десятиденний строк з дня набрання законної сили окремою ухвалою.

Відповідно до частини 1 статті 272 КАС України судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ, визначених статтями 273, 275-277, 280, 282, пунктами 5 та 6 частини першої статті 283, статтями 286-288 цього Кодексу, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Згідно із положеннями частини 2 статті 278 КАС України апеляційні скарги на судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 273-277 цього Кодексу, можуть бути подані у дводенний строк з дня їх проголошення, а на судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.

Головуючий суддя Бошкова Юлія Миколаївна

Судді Комар Павло Анатолійович

Крапівницька Наталя Леонідівна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.11.2020
Оприлюднено09.11.2020
Номер документу92701804
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/6423/20-а

Ухвала від 15.11.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

Ухвала від 13.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 13.11.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

Постанова від 12.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 10.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 10.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 10.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 08.11.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

Рішення від 08.11.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

Ухвала від 07.11.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні