Постанова
від 12.11.2020 по справі 120/6423/20-а
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 120/6423/20-а

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Бошкова Юлія Миколаївна

Суддя-доповідач - Сторчак В. Ю.

12 листопада 2020 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Сторчака В. Ю.

суддів: Граб Л.С. Іваненко Т.В. ,

за участю:

секретаря судового засідання: Колісниченко Ю.В.,

позивача - ОСОБА_1

представника позивача - Якименко О.О.

представників відповідача - Василюка В.Б., Бардина М.Б.

третіх осіб - ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7

представників третіх осіб - Назаренко Я.В., Плахотнюка І.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 08 листопада 2020 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Дільнича виборча комісія №051240; Дільнича виборча комісія №051262; ОСОБА_7 ; ОСОБА_5 ; ОСОБА_2 ; ОСОБА_6 ; ОСОБА_4 до Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Центральна виборча комісія; ОСОБА_3 ; ОСОБА_8 ; ОСОБА_9 ; ОСОБА_10 ; ОСОБА_11 про визнання протиправними, скасування рішень та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_1 звернувся до Вінницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Дільнича виборча комісія №051240; Дільнича виборча комісія №051262; ОСОБА_7 ; ОСОБА_5 ; ОСОБА_2 ; ОСОБА_6 ; ОСОБА_4 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Центральна виборча комісія; ОСОБА_3 ; ОСОБА_8 ; ОСОБА_9 ; ОСОБА_10 ; ОСОБА_11 про визнання протиправним та скасування рішення Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області з виборів Уланівського сільського голови, оформлене протоколом Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області про результати голосування з виборів сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі та рішення Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області від 04.11.2020 року №70 "Про визнання ОСОБА_3 обраним Уланівським сільським головою" та зобов`язати Уланівську сільську територіальну виборчу комісію Хмільницького району Вінницької області прийняти рішення про визнання виборів Уланівського сільського голови Хмільницького району Вінницької області від 25.10.2020 року такими, що не відбулися та призначити у зв`язку із цим повторні вибори.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 08 листопада 2020 року адміністративним позов задоволено частково.

Визнано протиправною та скасовано постанову Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області Про визнання ОСОБА_3 обраним Уланівським сільським головою №70 від 4 листопада 2020 року.

Зобов`язано Уланівську сільську територіальну виборчу комісію Хмільницького району Вінницької області прийняти рішення про визнання виборів Уланівського сільського голови Хмільницького району Вінницької області від 25 жовтня 2020 року такими, що не відбулися, та призначити у зв`язку з цим повторні вибори.

У задоволені позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області з виборів Уланівського сільського голови, яке оформлене протоколом Уланівської сільської територіальної виборчої комісії про результати голосування з виборів сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі, суд відмовив.

Не погодившись з прийнятим рішенням відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні адміністративного позову позивача в повному обсязі.

Апеляційну скаргу відповідач обґрунтовує тим, що рішення суду першої інстанції постановлене з порушенням норм матеріального та процесуального права та судом не в повній мірі надано оцінку матеріалам справи та фактичним обставинам.

Так, апелянт вважає, що право кандидата - ОСОБА_1 не було порушено, оскільки він відповідним чином був зареєстрованим кандидатом та брав участь у виборчому процесі в рівних умовах з іншими кандидатами, що зареєствувалися у спосіб передбачений Виборчим кодексом України.

Що стосується порушення права обирати, осіб які виявили таке бажання, апелянт зазначає, що незалежно від кількості надрукованих бюлетенів, на виборчій дільниці № 051262 кількість виборців на виборчій дільниці становить 325 осіб, Уланівською сільською територіальною виборчою комісією було передано до ДВК № 051262 183 бюлетені з виборів сільського голови, а у день виборів прийшли та отримали виборчі бюлетені 169 виборців. 14 бюлетенів були погашені, відтак на даній дільниці всі виборці, які виявили бажання проголосувати, були повністю забезпечені правом на здійснення волевиявлення, про що свідчить Протокол Дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №051262.

Оскільки право обирати не носить імперативного характеру, а залежить від волевиявлення самої особи, апелянт вважає, що не можна вважати, що на даній дільниці не було реалізовано конституційне право обирати.

Що стосується виборчої дільниці № 051240, де кількість виборців на виборчій дільниці становить 328 осіб, було отримано виборчою комісією 145 бюлетенів, тобто фактично не додано 183 бюлетені. До виборчої дільниці у день голосування прийшли для здійснення волевиявлення 205 виборців. Тобто бюлетені не отримали 60 виборців.

Проте, як зауважив апелянт, зазначені доводи судом першої інстанції не приймались до уваги, оскільки відповідно до пояснень присутніх у судовому засіданні третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача, судом встановлено, що більшість громадян,які мали бажання реалізувати своє право на здійснення волевиявлення в день голосування не змогли його реалізувати, у зв`язку із розповсюдженням інформації серед жителів сіл Морозівка та Рибчинці про відсутність бюлетів у необхідній кількості.

На переконання апелянта, факт розповсюдження інформації про відсутність бюлетенів не є встановленим судом і грунтується лише на допущеннях третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача, тому слід вважати що своє право обирати волевиявили лише 60 осіб, окрім того дані особи не звертались з відповідними скаргами до ДВК, а подані повідомлення не містили ознак скарги оскільки не відповідали ст.67 ВК України, тому не могли бути розглянуті відповідними чином.

Також апелянт посилається на недотримання судом першої інстанції вимог п.6 ч.1 ст. 208 Виборчого кодексу України, а саме не враховано, що територіальна виборча дільниця приймає рішення про визнання виборів, зокрема, сільського голови, такими, що не відбулися та про призначення повторних виборів, лише в тому випадку, коли голосування було визнано недійсним або не було організовано і проведено відповідно до вимог Виборчого кодексу на всіх виборчих дільницях виборчого округу, а не на окремих дільницях такого виборчого округу.

Представником позивача, третіми особами...... направлено на адресу апеляційного суду відзиви на апеляційну скаргу, в яких останні наголошуюсь, що з доводами зазначеними в апеляційній скарзі не погоджуються, та вважають їх безпідставними, а апеляційну скаргу такою, що не підлягає задоволенню.

Зокрема, у відзиві, поданому представником позивача, звертається увага суду на те, що в апеляційній скарзі скаржником вказано про порушення норм матеріального та процесуального права, однак не зазначено яких саме. Також незрозумілим є твердження скаржника щодо недоведеності обставин, при цьому зі змісту апеляційної скарги не слідує, яка саме існує недоведеність обставин.

Позивач, його представник та треті особи на стороні позивача в судовому засіданні заперечили проти задоволення вимог апеляційної скарги, посилаючись на обгрунтованність рішення суду першої інстанції.

Представники відповідача та третя особа на стороні відповідача в судовому засіданні просили задовольнити вимоги апеляційної скарги в повному обсязі та відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників судового процесу, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, давши правову оцінку обставинам у справі, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задовольнити, а рішення суду - без змін, з огляду на таке.

Постановою Верховної ради України від 15.07.2020 року Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25.10.2020 року.

08.08.2020 року постановою Центральної виборчої комісії № 160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року", у зв`язку з прийняттям Верховною Радою України постанови від 17.07.2020 року № 807-ІХ "Про утворення та ліквідацію районів", призначено перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів на неділю, 25.10.2020 року.

Згідно Відомостей про кількість виборців, включених до попередніх списків виборців на звичайних виборчих дільницях, які надані начальником відділу ведення ДРВ апарату РДА на виборчій дільниці 051240 с. Морозівка кількість виборців, включених до попередніх списків виборців складає 329, а на виборчій дільниці 051262 с. Рибчинці - вул. Виселок Гишківка, вул. Козацька, пров. Козацький, пров. Шкільний - 326.

Відповідно до акту приймання-передачі виборчих бюлетенів від підприємства-виготовлювача від 22.10.2020 року ФОП ОСОБА_12 передав Уланівській сільській ТВК в особі голови Цоколенко К.Б. виборчі бюлетені з виборів Уланівського сільського голови для голосування на виборчих дільницях єдиного одномандатного округу в упаковці підприємства-виготовлювача в загальній кількості 11960 бюлетенів. В свою чергу, на виборчу дільницю № 051240 отримано 145 бюлетенів та на виборчу дільницю № 051262 - 184 бюлетенів. Також, у даному акті зазначено, що бюлетені відповідають вимогам до них, установленим договором, а сторони не мають претензій одна до одної.

23.10.2020 року Уланівська сільська територіальна виборча комісія Хмільницького району Вінницької області відповідно до примірника №2 Протоколу Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області про передачу дільничним виборчим комісіям виборчих бюлетенів з виборів Уланівського сільського голови передала дільничним виборчим комісіям виборчі бюлетені з виборів Уланівського сільського голови, зокрема виборчій дільниці №051240 - 145 бюлетенів та виборчій дільниці№ 051262 - 184 бюлетені.

Відповідно до Акту про виявлення невідповідностей виборчих бюлетенів с. Морозівка на виборчій дільниці №051240 від 24.10.2020 року зафіксовано, що виборчій дільниці №051240 не видали необхідної кількості виборчих бюлетенів. Так, при потребі виборчих бюлетенів з виборів Уланівського сільського голови 331 шт. було видано 145 шт., тобто не додано 186 бюлетенів; при потребі виборчих бюлетенів з виборів депутатів Уланівської сільської ради 331 шт. було видано 145 шт., тобто не додано 186 бюлетенів. Даний акт скріплений підписами членів виборчої комісії виборчої дільниці 051240 та печаткою цієї дільниці.

Згідно Акту б/д голови ДВК 051240 на виборчій дільниці 051240 станом на 12:05 закінчились бюлетені з виборів Уланівського сільського голови та виборів депутатів Уланівської сільської ради. Даний акт скріплений підписами членів виборчої комісії виборчої дільниці 051240 та печаткою цієї дільниці. Як встановлено у судовому засіданні, та не заперечується предстаником ДВК №051240, даний акт складено у день голосування, 25.10.2020 року.

Актом про розбіжності між кількістю виборчих бюлетенів з виборів Уланівського сільського голови переданих Уланівською сільською ТВК та кількістю виборців, зазначеною у списку виборців ДВК №051262 від 25.10.2020 року дільничною виборчою комісією виборчої дільниці №051262 під час приймання виборчих бюлетенів, переданих Уланівською сільською територіальною виборчою комісією встановлено невідповідність підрахованої кількості виборчих бюлетенів кількості виборчих бюлетенів, зазначеній у витягу з протоколу Уланівської сільської ТВК, а також невідповідність виданої кількості бюлетенів Уланівською СТВК кількості виборців, зазначеною у списку виборців для голосування на виборчій дільниці №051262. Так, кількість виборчих бюлетенів з виборів Уланівського сільського голови для голосування в єдиному одномандатному сільському виборчому окрузі під час їх підрахунку складає - 183 виборчих бюлетені, кількість виборчих бюлетенів, зазначена у витязі з протоколу - 184 виборчих бюлетені, однак, кількість виборців, зазначена в уточненому списку виборців для голосування на виборчій дільниці №051262 - 325. Зазначений акт підписаний головою дільничної виборчої комісії, заступником голови дільничної виборчої комісії, секретарем дільничної виборчої комісії та скріплений печаткою Дільничної виборчої комісії №051262.

04.11.2020 року Уланівською СТВК складено та підписано Протокол про результати голосування з виборів сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі.

На підставі Протоколу Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільнцького району Вінницької області про результати голосування з виборів сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі та ч.1 ст. 278 Виборчого кодексу України, Уланівською сільською територіальною виборчою комісією винесено постанову про визнання обраним в єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Уланівського сільського голови ОСОБА_3 , висунутого Хмільницькою районною організацією Політичної партії Європейська партія України , 1972 року народження, сільського голову с. Уланів вул. Пирогова, 13, Хмільницького району Вінницької області, про що винесено Постанову №70 від 04.11.2020 року о 17:00.

Вважаючи протиправним рішення Уланівської сільської територіальної виборчої комісії про оголошення результатів голосування з виборів сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі та рішення про визнання ОСОБА_3 обраним Уланівським сільським головою, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції дійшов висновку, що адміністративний позов позивача підлягає задоволенню частково.

Зокрема, під час судового розгляду судом першої інстанції встановлено, що Уланівською СТВК не забезпечено належної кількості виборчих бюлетенів для виборчих дільниць №051240 та №051262, як передчено ч.8 ст. 240 Виборчого Кодексу України, що свідчить про невиконання обов`язків забезпечення організації виборчого процесу, що передбачено ст. 206, ч.8 ст. 240, ст.242 Виборчого кодексу України.

В свою чергу, Уланівська СТВК, будучи заздалегідь обізнаною у незабезпеченні дільничних виборчих комісій на виборчих дільницях №051240 та №051262 виборчими бюлетенями для обрання сільського голови та наявності скарг громадян про відсутність виборчих бюлетенів, врахувала відомості протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №051240 і №051262, чим порушила виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єктів виборчого процесу.

У зв"язку зі встановленими обставинами, суд першої інстанції дійшов висновку про необхідність зобов`язати Уланівську сільську територіальну виборчу комісію прийняти рішення про визнання виборів Уланівського сільського голови Хмільницького району Вінницької області від 25.10.2020 року такими, що не відбулися, та призначити у зв`язку з цим повторні вибори, що, в свою чергу забезпечить належний захист порушених прав позивача з дотриманням законодавчо закріпленого принципу розподілу влади.

Відносно вимоги позивача щодо визнання протиправним та скасування рішення Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області з виборів Уланівського сільського голови, яке оформлене протоколом Уланівської сільської територіальної виборчої комісії про результати голосування з виборів сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі, суд першої інстанції зауважив, що оскаржуваний протокол не містить ознак нормативно-правового акту та не є відповідним рішенням Уланівської СТВК у розумінні ч.1 ст. 278 Виборчого Кодексу України, тому у задоволенні позовних вимог в цій частині необхідно відмовити.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Статтею 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Постановою Верховної Ради України від 15.07.2020 року № 795-IX "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю, 25 жовтня 2020 року.

Частиною 1 статті 207 Виборчого кодексу України передбачено, що дільнична виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Пунктами 7, 8, 10 частини 2 статті 207 Виборчого кодексу України дільнична виборча комісія здійснює підрахунок голосів виборців, поданих на виборчій дільниці; складає протоколи про підрахунок голосів виборців, поданих на виборчій дільниці; розглядає звернення з питань підготовки місцевих виборів, організації голосування на виборчій дільниці та в межах своїх повноважень приймає щодо них рішення.

Статтею 58 Виборчого кодексу України врегульовано, що у виборчому процесі можуть брати участь офіційні спостерігачі від кандидатів, партій (організацій партій) - суб`єктів виборчого процесу, від громадських організацій, яким у порядку, встановленому цим Кодексом, надано дозвіл мати офіційних спостерігачів на відповідних виборах.

Відповідно до ст. 206 ВК України, територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Територіальна виборча комісія, яка відповідно дочастини першоїстатті 255 цього Кодексу встановлює підсумки голосування на відповідних місцевих виборах, під час організації підготовки і проведення таких виборів здійснює повноваження, передбачені пунктами 3, 11, 12, 15, 16, 20-22 частини другої цієї статті, передає дільничним виборчим комісіям виборчі бюлетені, складає протокол про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів та транспортує його разом з іншою виборчою документацією до виборчої комісії, яка встановлює результати таких виборів.

Частинами 7 та 8 ст. 240 ВК України визначено, що територіальні та дільничні виборчі комісії забезпечують суворий облік отриманих та виданих виборчих бюлетенів відповідно до вимог цього Кодексу.

Виборчі бюлетені для кожної виборчої дільниці кожного виборчого округу виготовляються, як правило, у кількості, що на 0,5 відсотка перевищує кількість виборців, включених до списку виборців на відповідній виборчій дільниці, з можливим відхиленням зазначеної кількості з урахуванням кратності розміщення виборчих бюлетенів в межах поліграфічного листа під час їх виготовлення.

Статтею 242 Виборчого кодексу України визначено порядок виготовлення виборчих бюлетенів та їх передачі виборчим комісіям.

Так, п.3 ч.1 зазначеної статті передбачено, що сільська, селищна виборча комісія - не пізніш як за п`ять днів до дня голосування як територіальна виборча комісія, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, на підставі договору, укладеного між нею і поліграфічним підприємством, забезпечує виготовлення виборчих бюлетенів для голосування на місцевих виборах отримує виготовлені виборчі бюлетені не пізніш як за чотири дні до дня голосування в упаковці підприємства-виготовлювача на підставі акта приймання-передачі за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.

Від імені територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати місцевих виборів, виборчі бюлетені від підприємства-виготовлювача, в порядку та строки визначені цією статтею, отримує голова виборчої комісії або інша особа, уповноважена рішенням цієї комісії, які підписують відповідний акт приймання-передачі.

Судом першої інстанції встановлено, що відповідно до акту приймання-передачі виборчих бюлетенів від підприємства-виготовлювача від 22.10.2020 року ФОП ОСОБА_12 передав Уланівській сільській ТВК в особі голови ОСОБА_13 . виборчі бюлетені з виборів Уланівського сільського голови для голосування на виборчих дільницях єдиного одномандатного округу в упаковці підприємства-виготовлювача в загальній кількості 11960 бюлетенів. В свою чергу, на виборчу дільницю № 051240 отримано 145 бюлетенів та на виборчу дільницю № 051262 - 184 бюлетенів. Також у даному акті міститься примітнка, що бюлетені відповідають вимогам до них, установленим договором, а сторони не мають претензій одна до одної.

Відповідно до ч. 7, ч. 10 ст. 242 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна в місті, селищна, сільська виборча комісія передає відповідним виборчим комісіям усі виборчі бюлетені, виготовлені для відповідного виборчого округу. Приймання виборчих бюлетенів дільничною виборчою комісією відбувається на засіданні відповідної виборчої комісії невідкладно після прибуття членів виборчої комісії, які отримали бюлетені.

Так, відповідно до Акту про виявлення невідповідностей виборчих бюлетенів с. Морозівка від 24.10.2020 року зафіксовано, що виборчій дільниці №051240 не видали необхідної кількості виборчих бюлетенів. Так, при потребі виборчих бюлетенів з виборів Уланівського сільського голови 331 шт. було видано 145 шт., тобто не додано 186 бюлетенів; при потребі виборчих бюлетенів з виборів депутатів Уланівської сільської ради 331 шт. було видано 145 шт., тобто не додано 186 бюлетенів. Даний акт скріплений підписами членів виборчої комісії виборчої дільниці 051240 та печаткою цієї дільниці.

Також, Актом про розбіжності між кількістю виборчих бюлетенів з виборів Уланівського сільського голови переданих Уланівською сільською ТВК та кількістю виборців, зазначеною у списку виборців ДВК №051262 від 25.10.2020 року дільничною виборчою комісією виборчої дільниці №051262 під час приймання виборчих бюлетенів, переданих Уланівською сільською територіальною виборчою комісією, встановлено невідповідність підрахованої кількості виборчих бюлетенів кількості виборчих бюлетенів, зазначеній у витягу з протоколу Уланівської сільської ТВК, а також невідповідність виданої кількості бюлетенів Уланівською ТВК кількості виборців, зазначеною у списку виборців для голосування на виборчій дільниці №051262. Так, кількість виборчих бюлетенів з виборів Уланівського сільського голови для голосування в єдиному одномандатному сільському виборчому окрузі під час їх підрахунку складає - 183 виборчих бюлетені, кількість виборчих бюлетенів, зазначена у витязі з протоколу - 184 виборчих бюлетені, однак, кількість виборців, зазначена в уточненому списку виборців для голосування на виборчій дільниці №051262 - 325. Зазначений акт підписаний головою дільничної виборчої комісії, заступником голови дільничної виборчої комісії, секретарем дільничної виборчої комісії та скріплений печаткою Дільничної виборчої комісії №051262.

Таким чином, з наведеного вбачається, що Уланівською СТВК не забезпечено належної кількості виборчих бюлетенів для виборчих дільниць №051240 та №051262, як передчено ч.8 ст. 240 Виборчого Кодексу України, що свідчить про невиконання обов`язків забезпечення організації виборчого процесу, що передбачено ст. 206, ч.8 ст. 240, ст.242 Виборчого кодексу України.

Статтею 254 Виборчого кодексу України встановлений порядок прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією.

За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень: 1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці; 2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений"; 3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

За змістом Протоколу безперервного засідання Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області, до Уланівської СТВК разом із протоколами надійшли заяви громадян села, а саме: ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , в яких вказано про неможливість проголосувати, так як не вистачало бюлетенів на виборчій дільниці. Стосовно даної обставини голова Уланівської СТВК повідомила, що під час видачі бюлетенів дільничній комісії виборчої дільниці №051240 члени Уланівської СТВК побачили, що кількість бюлетенів, яка вказана на упаковці підприємства-виготовлювача не відповідає кількості виборців, оскільки вийшла технічна помилка. Так, від підприємства отримано 145 бюлетенів із виборів депутатів сільської ради та 145 бюлетенів із виборів сільського голови, замість 330 бюлетенів із виборів депутатів сільської ради та 330 бюлетенів із виборів сільського голови, про що складено акт розбіжності 23.10.2020 року. Тому громадяни с. Морозівка, які подали скарги, не змогли проголосувати за сільського голову та депутатів Уланівської сільської ради. Дільничною виборчою комісією виборчої дільниці №051240 жодних актів складено не було. У зв`язку із тим, що скарги зазначених громадян не містять жодних вимог чи прохань, то такі скарги приймаються до відома.

Таким чином, Уланівська сільська територіальна виборча комісія не забезпечила дільничні виборчі комісії №051262 та №051240 необхідною кількістю бюлетенів. Зокрема, на виборчій дільниці № 051240 с.Морозівка при кількості виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці - 329, - надано виборчих бюлетенів з виборів Уланівського сільського голови - 145, тобто не додано 184 виборчих бюлетенів з виборів Уланівського сільського голови, а на виборчій дільниці № 051262 с.Рибчинці при кількості виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці - 326, - надано виборчих бюлетенів з виборів Уланівського сільського голови - 183, тобто не додано 143 виборчих бюлетенів з виборів Уланівського сільського голови. Дані обставини підтверджується Актом про виявлення невідповідностей виборчих бюлетенів від 24 жовтня 2020 року, складеного дільничній виборчій комісії № 051240; Актом дільничної виборчої комісії № 051240 від 25 жовтня 2020 року, Актом дільничої виборчої комісії № 051262 від 25 жовтня 2020 року.

Однак, незважаючи на те, що Уланівській СТВК було зазделегідь відомо про факт незабезпечення дільничних виборчих комісій на виборчих дільницях №051240 та №051262 виборчими бюлетенями для обрання сільського голови та наявності скарг громадян про відсутність виборчих бюлетенів, відомості протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №051240 і №051262 були враховані комісією, чим порушено виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єктів виборчого процесу.

В апеляційній скарзі апелянт вказує на те, що своє право обирати волевиявили лише 60 осіб, окрім того дані особи не звертались з відповідними скаргами до ДВК, а подані повідомлення не містили ознак скарги оскільки не відповідали ст.67 ВК України.

Проте зазначені доводи апелянта спростовуються наступним.

Так, під час розгляду справи в суді першої інстанції, з пояснень учасників судового процесу встановлено, що більшість громадян, які мали бажання реалізувати своє право на здійснення волевиявлення в день голосування не змогли його реалізувати.

Згідно інформації, отриманої на адвокатський запит про відкриття кримінальних проваджень за фактами ненадання на виборчій дільниці бюлетенів з виборів Уланівського сільського голови - перешкоджання вільному здісненню виборцем свого виборчого права та приховування виборчих бюлетенів за ч. 1 ст. 157 КК України та ч. 2 ст.158-1 КК України, що 02.11.2020 року було внесено відомості до ЄРДР за №12020020330000389 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст. 158-1 КК України.

Зокрема, у відзиві на апеляційну скаргу, представник позивача, адвокат Якименко О.О. повідомив, що 52 виборці звернулися в Хмільницьке ВП Калинівського ВП УНІЇ у Вінницькій області з заявами про відкриття кримінальних проваджень за фактами не надання їм 25 жовтня 2020 року на виборчій дільниці виборчих бюлетеней з виборів Уланівського сільського голови. Вони вважають, що це є перешкоджанням вільному здійсненню виборцем свого виборчого права та приховування виборчих бюлетеней, що має ознаки кримінальних правопорушень, передбачених статтями 157 та 158- 1 Кримінального Кодексу України.

Крім того, 51 виборець звернувся в Центральну виборчу комісія зі скаргами про не надання їм 25 жовтня 2020 року на виборчій дільниці виборчих бюлетеней з виборів Уланівського сільського голови та, у зв`язку з цим, просили визнати вибори Уланівського сільського голови такими, що не відбулися.

Відповідач у відзиві на позовну заяву та в апеляційній скарзі визнав факт того, що на виборчу дільницю № 051240 - при кількості виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці 329, надано виборчих бюлетеней з виборів Уланівського сільського голови 145, не додано 184 виборчих бюлетеней з виборів Уланівського сільського голови; на виборчу дільницю № 051262 - при кількості виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці 326, надано виборчих бюлетеней з виборів Уланівського сільського голови 183, не додано 143 виборчих бюлетеней з виборів Уланівського сільського голови.

Колегія суддів зауважує, що ознакою грубого порушення є заподіяння істотних для суб`єктів виборчого процесу порушень гарантованих конституційних виборчих прав, що створюють суттєві перешкоди для участі у виборчому процесі в цілому чи ставлять під сумнів легітимність окремих стадій виборчого процесу.

Грубими мають визнаватися такі дії чи бездіяльність комісії, які посягають на принцип виборчих прав, унеможливлюють проведення виборів, ставлять під сумнів легітимність виборчого процесу, є явно відвертими, тощо.

Відтак, під час апеляційного розгляду підтверджено факт порушень прав громадян, передбачених ст. 38 Конституції України, ст. 6 ВК України, та виборчого законодавства, які полягають у незабезпеченні всіх мешканців територіальної громади виборчими бюлетенями, що були допущені у зв`язку із неналежною організацією виборчого процесу Уланіською СТВК, які прямо передбачені ст. 206 ВК України.

За таких обставин, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що постанова Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області Про визнання ОСОБА_3 обраним Уланівським сільським головою №70 від 4 листопада 2020 року винесена з порушенням норм виборчого законодавства, тому є протиправною та підлягає скасуванню.

Щодо заявленої вимоги позивача про зобов`язання Уланівську сільську територіальну виборчу комісію Хмільницького району Вінницької області прийняти рішення про визнання виборів Уланівського сільського голови Хмільницького району Вінницької області від 25.10.2020 року такими, що не відбулися, та призначити у зв`язку з цим повторні вибори колегія суддів враховує наступне.

Відповідно до п. 6 ч. 1 ст. 280 ВК України територіальна виборча комісія з відповідних місцевих виборів приймає рішення про визнання виборів депутатів у багатомандатному виборчому окрузі, сільського, селищного, міського голови такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів, якщо голосування у день голосування (день повторного голосування) було визнано недійсним або не було організовано і проведено відповідно до цього Кодексу на всіх виборчих дільницях відповідного виборчого округу.

Апеляційний суд враховує, що відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 196 Виборчого кодексу України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

У випадках, передбачених цим Кодексом, виборчий процес включає також такі етапи: 1) повторне голосування; 2) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків повторного голосування і результатів місцевих виборів.

Згідно із ч. 4 ст. 33 Виборчого кодексу України територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.

Вказані положення кореспондуються із приписами ч.ч. 1, 2 ст. 206 Виборчого кодексу України, відповідно до яких територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови, зокрема: забезпечує підготовку та проведення відповідних місцевих виборів; затверджує текст виборчих бюлетенів на відповідних місцевих виборах, забезпечує виготовлення виборчих бюлетенів та передачу їх відповідним територіальним, дільничним виборчим комісіям; визнає голосування на виборчій дільниці недійсним за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у випадках та порядку, передбачених цим Кодексом; організовує проведення повторного голосування і повторних місцевих виборів у випадках, передбачених цим Кодексом.

Організація і порядок голосування визначені ст. 248 Виборчого кодексу України.

За наведеними у вказаній статті виборчого законодавства організація і порядок голосування полягають в наступному: проведення голосування в день голосування у визначений період часу; підтриманні у приміщенні для голосування належного порядку, забезпечення таємності волевиявлення виборців; надання виборцю можливості проголосувати за умови наявності виборця у списку виборців на відповідній виборчій дільниці та наявності у нього права голосу на відповідних місцевих виборах, проставленні виборцем підпису у відповідному списку, підписанні членом дільничної виборчої комісії контрольного талону виборчого бюлетеня; засвідченні виборцем отримання виборчих бюлетенів; видачі виборцю виборчого бюлетеня; забезпеченні обліку та зберігання контрольних талонів виборчих бюлетенів членом комісії, який видав виборчі бюлетені; забезпеченні перебування виборця у приміщенні для голосування лише протягом часу, необхідного для голосування; дотриманні правил особистого заповнення виборцем бюлетеня в кабіні для таємного голосування; оголошенні у визначений час головою дільничної виборчої комісії про закінчення голосування та зачиненні виборчої дільниці; не допущенні під час проведення голосування закриття приміщень для голосування, припинення голосування, розкриття виборчих скриньок, підрахунок голосів до закінчення встановленого цим Кодексом часу голосування; забезпеченні дільничною виборчою комісією упродовж дня голосування подання до усіх територіальних виборчих комісій з місцевих виборів, які організовуються та проводяться на цій дільниці, відомостей про кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці, у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.

Таким чином, оскільки Уланівською сільською територіальною виборчою комісією допущено порушення порядку голосування, встановленого ст. 248 Виборчого кодексу України на Виборчих дільницях №051240 та №051262, зокрема ненадання виборцю можливості проголосувати за умови наявності виборця у списку виборців на відповідній виборчій дільниці та наявності у нього права голосу на відповідних місцевих виборах, а також видачі виборцю виборчого бюлетеня, колегія суддів приходить до переконливого висновку, що голосуваня у день голосування на вказаних дільницях не було організовано та проведено відповідно до Виборчого Кодексу України.

В апеляційній скарзі апелянт посилається на недотримання судом першої інстанції вимог п.6 ч.1 ст. 280 Виборчого кодексу України, а саме не враховано, що територіальна виборча дільниця приймає рішення про визнання виборів, зокрема, сільського голови, такими, що не відбулися та про призначення повторних виборів, лише в тому випадку, коли голосування було визнано недійсним або не було організовано і проведено відповідно до вимог Виборчого кодексу на всіх виборчих дільницях виборчого округу, а не на окремих дільницях такого виборчого округу.

Колегія суддів не погоджується з позицією апелянта в даному випадку та вважає її помилковою з наступних підстав.

Норма статті 280 Виборчого кодексу України, зокрема, частина 1, встановлює межі повноважень територіальної виборчої комісії при прийнятті рішення про визнання виборів такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів.

Зі змісту п.6 ч.1 ст.280 Виборчого кодексу України вбачається, що територіальна виборча комісія з відповідних місцевих виборів приймає рішення про визнання виборів депутатів у багатомандатному виборчому окрузі, сільського, селищного, міського голови такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів, якщо голосування у день голосування (день повторного голосування) було визнано недійсним або не було організовано і проведено відповідно до цього Кодексу на всіх виборчих дільницях відповідного виборчого округу.

З аналізу наведених положень колегія суддів робить висновок, що вказана підстава стосується порушень, які виникали саме у день голосування, та які стали підставою для визнання їх недійсними, або саме у день голосування відповідними субєктами та у певному порядку були встановлені обставини, які свідчать про те, що голосування не було організовано і проведено відповідно до Виборчого кодексу України на всіх виборчих дільницях відповідного виборчого округу.

Судом першої та апеляційної інстанцій встановлено, що у день голосування, що відбувалось на Виборчих дільницях №051240 та №051262 відповідачем не було забезпечено дотримання вимог виборчого законодавства.

Відтак, встановивши численні порушення гарантованих конституційних виборчих прав громадян та суб`єктів виборчого процесу, що створили суттєві перешкоди для участі у виборчому процесі в цілому та ставлять під сумнів легітимність окремих стадій виборчого процесу, колегія суддів вважає, що зобов`язавши Уланівську сільську територіальну виборчу комісію Хмільницького району Вінницької області прийняти рішення про визнання виборів Уланівського сільського голови Хмільницького району Вінницької області від 25.10.2020 року такими, що не відбулися, та призначити у зв`язку з цим повторні вибори, суд першої інстанції забезпечив належний захист порушених прав позивача з дотриманням законодавчо закріпленого принципу розподілу влади.

Відповідно до частини 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Враховуючи зазначені у даній постанові положення, дослідивши фактичні обставини справи, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про доведенність позивачем факту порушення вимог закону під час проведення голосування, на Виборчих дільницях №051240 та №051262, які ставлять під сумнів результати виборів на цих дільницях.

За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції в повній мірі надав оцінку усім вказаним обставинам та зібраним по справі доказам та ухвалив законне та обґрунтоване рішення, а тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги.

П. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

За приписами ч. 3 ст. 272 КАС України, судові рішення суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду справ, визначених статтями 273-277, 282-286 цього Кодексу, набирають законної сили з моменту проголошення і не можуть бути оскаржені.

Керуючись ст.ст. 31, 243, 250, 271- 273, 308, 310, 313, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 08 листопада 2020 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню не підлягає.

Головуючий Сторчак В. Ю. Судді Граб Л.С. Іваненко Т.В.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.11.2020
Оприлюднено13.11.2020
Номер документу92810538
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/6423/20-а

Ухвала від 15.11.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

Ухвала від 13.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 13.11.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

Постанова від 12.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 10.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 10.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 10.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 08.11.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

Рішення від 08.11.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

Ухвала від 07.11.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні