Рішення
від 08.11.2020 по справі 320/11060/20
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 листопада 2020 року 320/11060/20

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого - судді Лисенко В.І., при секретарі судового засідання Дмитренко К.В., за участю:

позивачів - ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ,

представників відповідача - Козоріза А.С., Ходаківського А.В., Петечела М.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом кандидата в депутати від політичної партії "Слуга народу" ОСОБА_2 , кандидата в депутати від політичної партії "Наш край" ОСОБА_1 до Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду 06.11.2020 о 11.15 звернувся кандидат в депутати від політичної партії "Слуга народу" ОСОБА_2 (далі - позивач-1) з позовом до Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району (далі - Борщагівська СТВК, відповідач) з позовною заявою, в якій просить визнати недійсним протокол територіальної виборчої комісії з виборів депутатів Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області від 05.11.2020 та зобов`язати територіальну виборчу комісію з виборів депутатів Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області провести повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Борщагівської сільської ради.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 06.11.2020 відкрито спрощене позовне провадження у адміністративній справі. Судовий розгляд справи по суті в судовому засіданні призначено на 06.11.2020 о 17:00 год., запропоновано відповідачу в строк до 17:00 год. 06.11.2020 подати відзив на позовну заяву.

У судове засідання, призначене на 06.11.2020, з`явилися позивач та представник відповідача. За клопотанням представника відповідача, судове засідання відкладено на 07.11.2020 на 10:30 год.

Крім того, 06.11.2020 о 16:30 до Київського окружного адміністративного суду звернувся кандидат на посаду кандидат в депутати від політичної партії "Наш край" ОСОБА_1 (далі - позивач-2) з позовом до Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області, у якому просить суд визнати недійсним протокол територіальної виборчої комісії з виборів депутатів Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області від 05.11.2020 та зобов`язати територіальну виборчу комісію з виборів депутатів Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області провести повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Борщагівської сільської ради.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 06.11.2020 відкрито спрощене позовне провадження у адміністративній справі №320/11120/20. Даною ухвалою об`єднано у одне провадження адміністративні справи №320/11120/20 та №320/11060/20, оскільки вказані справи стосуються одного предмета доказування та об`єднаному провадженню присвоєно №320/11060/20.

Ухвалою суду від 06.11.2020 справу №320/11120/20 прийнято до провадження, призначено до розгляду 07.11.2020 на 10:30 год. та запропоновано відповідачу в строк до 10:30 год. 07.11.2020 подати відзив на позовну заяву.

В обґрунтування позовних вимог позивачі вказують, що відповідачем грубо порушено норми виборчого законодавства, що виявилось у масовій фальсифікації виборчих документів, підсумків голосування, підписання виборчого протоколу. Зокрема, зазначили, що протокол територіальної виборчої комісії з виборів депутатів Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області від 05.11.2020 містить суттєві розбіжності щодо кількості виборців, які віддали свої голоси за ту чи іншу політичну партію, у порівнянні з протоколами дільничних виборчих комісій. На думку позивачів, це свідчить про те, що на виборах застосовувалися певні технології щодо штучного збільшення кількості голосів на користь певних політичних партій, зокрема політичної партії " ІНФОРМАЦІЯ_1 ". У зв`язку з цим, просять суд визнати недійсним протокол та зобов`язати відповідача провести повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів до Борщагівської сільської ради.

Відповідач проти позову заперечував, надав до суду письмовий відзив, у якому зазначив, що Борщагівська сільська територіальна виборча комісія Бучанського району Київської області діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені виборчим законодавством України, у зв`язку з чим позовні вимоги задоволенню не підлягають.

У судовому засіданні, призначеному на 08.11.2020, позивачі підтримали позовні вимоги та просили суд позов задовольнити.

Представники відповідача заперечували проти задоволення позовних вимог, просили у задоволенні позову відмовити.

У судовому засіданні 08.11.2020 представниками позивача також заявлено клопотання про збільшення позовних вимог.

Протокольною ухвалою від 07.11.2020 суд відмовив у задоволенні вказаного клопотання, оскільки позивачами пропущено строки щодо можливості заявлення клопотання про збільшення позовних вимог, визначені ст. 47 КАС України.

Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення сторін, допитавши свідка, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що у позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, з огляду на таке.

Верховною Радою України прийнято постанову від 15.07.2020 №795-IX "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році", якою призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25.10.2020.

Постановою Центральної виборчої комісії №160 від 08.08.2020 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" призначено на неділю 25 жовтня 2020 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно додатків 1-24.

ОСОБА_2 зареєстрований кандидатом у депутати Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області, включеного до єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку територіального виборчого округу №3 від Київської обласної організації Політичної партії "Слуга народу", що підтверджується копією посвідчення від 24.09.2020 №106, виданого Борщагівською сільською територіальною виборчою комісією Бучанського району (а.с. 196 т.1).

ОСОБА_1 зареєстрований кандидатом у депутати Борщагівської сільської ради Бучанського району району Київської області, включеного до єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку територіального виборчого округу №1 від Київської обласної організації Політичної партії "Наш край", що підтверджується копією посвідчення від №375 без дати, виданого Борщагівською сільською територіальною виборчою комісією Бучанського району (а.с . 79 т.2).

25 жовтня 2020 року відбулися перші місцеві вибори, зокрема з виборів депутатів Борщагівської сільської ради Бучанського району району Київської області.

Рішенням відповідача, яке оформлене протоколом від 05.11.2020, встановлено результати виборів депутатів Борщагівської сільської ради Бучанського району району Київської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, що відбулись 25 жовтня 2020 року ( а.с. 146-191 т. 1).

Як стверджують позивачі, оскаржуване рішення прийняте відповідачем з порушенням вимог чинного виборчого законодавства, оскільки його результати за змістом не відповідають результатам виборів, що відображені в протоколах дільничних виборчих комісій.

На підтвердження зазначеного надали до суду копії протоколів виборчих дільниць №321416, №320625, №320627, №321427, №320621, 320622, 321412, 320623, 320620, 320621, 321432, 321421, 320626, 321433 засвідчені підписами членів виборчих дільниць та відповідною печаткою, дані, зокрема протоколів №321416, №320625, №320627, №321427, щодо політичної партії "УДАР Віталія Кличка" суттєво відрізняються від протоколів виборчих дільниць, наданих відповідачем та на підставі яких здійснювався підрахунок голосів.

За наведених обставин позивачі вважають вказане вище рішення про результати виборів депутатів Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області, що відбулись 25 жовтня 2020 року, протиправним, у зв`язку з чим звернулися до суду за захистом порушеного виборчого права.

Враховуючи те, що позивачами в ході розгляду справи не ставились під сумнів дані, занесені до наступних протоколів виборчих дільниць: №320621, 320622, 321412, 320623, 320620, 320621, 321432, 321421, 320626, 321433, 321427, судом під час розгляду справи досліджено та надано оцінку протоколам №321416, №320625, №320627.

Так, дільничною виборчою комісією №321416 26.10.2020 о 02 год. 25 хв. складено протокол про підрахунок голосів на виборчій дільниці №321416 з виборів депутатів Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №1. Відповідно до вказаного протоколу встановлено кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії, а саме: КОО ПП "ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ "БАТЬКІВЩИНА" - 32; КОО ПП "СИЛА І ЧЕСТЬ" - 7; КОО ПП "Громадський рух Миколи Томенка "Рідна країна" - 37; КООПП "ОПОЗИЦІЙНА ПЛОТФОРМА ЗА ЖИТТЯ" - 22, КОО ПП "ЗА МАЙБУТНЄ" - 70; КОО ПП "ЄДИНА ГРОМАДА" - 2; КОО ПП "НАШ КРАЙ" - 122; КТО ПП "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ" - 73; КОО ПП "УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи) Віталія Кличка" - 96; КОО ПП "Громадський рух "Хвиля" - 3; КОО ПП "СЛУГА НАРОДУ" - 24; КРО ПП "Перемога Пальчевського" - 3; КОО ВО "Свобода" - 12; КОТО ПП "ГОЛОС" - 110; КТО Радикальної партії Олега Ляшка - 3. Вказаний протокол підписаний головою ДВК, заступником голови ДВК, секретарем ДВК, 14 членами ДВК (а.с. 122 - 127, Т.2).

У той же час, позивачами до позову та у ході розгляду справи долучені копії протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці №321416 з виборів депутатів Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №1 (примірник №4, примірник №3) та уточнений протокол (примірник №1), які містять інші дані, зокрема щодо політичної партії "УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи) Віталія Кличка" (а.с. 18-28 Т.1, а.с. 15-20, Т 2, а.с. 1-6 Т. 3, а.с. 239-244 Т. 2 ).

Також, у судовому засіданні позивачами для огляду були надані примірники №3 та №4 оригіналів протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці №321416 без позначки уточнений, які залучені судом до матеріалів справи (а.с. 1-6, т. 3), дані яких суттєво відрізнаються від даних, зазначених у протоколі, наданим відповідачем.

Постановою Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району від 28.10.2020 №67 у зв`язку з неточностями в Протоколі №1 та Протоколі №2 та у зв`язку з скаргою ОСОБА_3 прийнято рішення про повторний підрахунок голосів дільничної виборчої комісії виборчої дільниці №320625 (а.с. 233 Т.2).

У зв`язку з цим, Борщагівською сільською територіальною виборчою комісією 01.11.2020 о 03 год. 28 хв. складено протокол про повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №5 на виборчій дільниці №320625. Відповідно до вказаного протоколу встановлено кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії, а саме: КОО ПП "ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ "БАТЬКІВЩИНА" - 44; КОО ПП "СИЛА І ЧЕСТЬ" - 38; КОО ПП "Громадський рух Миколи Томенка "Рідна країна" - 4; КОО ПП "ЗА МАЙБУТНЄ" - 74; КООПП "ОПОЗИЦІЙНА ПЛОТФОРМА ЗА ЖИТТЯ" - 15, КОО ПП "ЄДИНА ГРОМАДА" - 2; КОО ПП "НАШ КРАЙ" - 20; КТО ПП "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ" - 73; КОО ПП "УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи) Віталія Кличка" - 21; КОО ПП "Громадський рух "Хвиля" - 0; КОО ПП "СЛУГА НАРОДУ" - 52; КРО ПП "Перемога Пальчевського" - 8; КОО ВО "Свобода" - 9; КОТО ПП "ГОЛОС" - 15; КТО Радикальної партії Олега Ляшка - 52. Вказаний протокол підписаний головою ДВК, заступником голови ДВК, секретарем ДВК, 14 членами ДВК (а.с. 151-155, Т. 2).

У той же час, позивачем 1 до матеріалів справи долучено протокол про повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці №320625 з виборів депутатів Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №5, кожна сторінка якого засвідчена печаткою дільниці та підписом голови Борщагівської СТВК, який містить інші дані зокрема щодо політичної партії "УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи) Віталія Кличка" у порівнянні з протоколом, наданим відповідачем та на підставі якого здійснювався підрахунок голосів ( а.с. 114-121 Т.1).

Дільничною виборчою комісією №320627 26.10.2020 о 09 год. 57 хв. складено протокол про підрахунок голосів на виборчій дільниці №320627 з виборів депутатів Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №4. Відповідно до вказаного протоколу встановлено кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії, а саме: КОО ПП "ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ "БАТЬКІВЩИНА" - 152; КОО ПП "СИЛА І ЧЕСТЬ" - 13; КОО ПП "Громадський рух Миколи Томенка "Рідна країна" - 24, КОО ПП "ЗА МАЙБУТНЄ" - 42; КООПП "ОПОЗИЦІЙНА ПЛОТФОРМА ЗА ЖИТТЯ" - 19, КОО ПП "ЄДИНА ГРОМАДА" - 6; КОО ПП "НАШ КРАЙ" - 12; КТО ПП "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ" - 178; КОО ПП "УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи) Віталія Кличка" - 14; КОО ПП "Громадський рух "Хвиля" - 0; КОО ПП "СЛУГА НАРОДУ" - 33; КРО ПП "Перемога Пальчевського" - 14; КОО ВО "Свобода" - 12; КОТО ПП "ГОЛОС" - 19; КТО Радикальної партії Олега Ляшка - 11. Вказаний протокол підписаний головою ДВК, заступником голови ДВК, секретарем ДВК, 13 членами ДВК (а.с. 168-174, Т. 2).

У той же час, позивачем-1 до матеріалів справи долучено протокол про підрахунок голосів на виборчій дільниці №320627 з виборів депутатів Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №4 , кожна сторінка якого засвідчена печаткою дільниці та підписом голови дільничної виборчої комісії, який містить інші дані зокрема щодо політичної партії "УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи) Віталія Кличка", у порівнянні з протоколом, наданим відповідачем та на підставі якого здійснювався підрахунок голосів ( а.с. 102-111 Т.1).

Постановою Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району від 29.10.2020 року №71 у зв`язку з неточностями в Протоколі №1 та Протоколі №2 прийнято рішення про повторний підрахунок голосів дільничної виборчої комісії виборчої дільниці №321427 (а.с. 230 Т. 2).

Борщагівською сільською територіальною виборчою комісією Бучанського району Київської області складено протокол про повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці №321427 з виборів депутатів Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №4. Відповідно до вказаного протоколу встановлено кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії, а саме: КОО ПП "ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ "БАТЬКІВЩИНА" - 12; КОО ПП "СИЛА І ЧЕСТЬ" - 12; КОО ПП "Громадський рух Миколи Томенка "Рідна країна" - 10, КОО ПП "ЗА МАЙБУТНЄ" - 16; КООПП "ОПОЗИЦІЙНА ПЛОТФОРМА ЗА ЖИТТЯ" - 40, КОО ПП "ЄДИНА ГРОМАДА" - 0; КОО ПП "НАШ КРАЙ" - 8; КТО ПП "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ" - 131; КОО ПП "УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи) Віталія Кличка" - 45; КОО ПП "Громадський рух "Хвиля" - 1; КОО ПП "СЛУГА НАРОДУ" - 104; КРО ПП "Перемога Пальчевського" - 9; КОО ВО "Свобода" - 18; КОТО ПП "ГОЛОС" - 160; КТО Радикальної партії Олега Ляшка - 5. Вказаний протокол підписаний головою ДВК, заступником голови ДВК, секретарем ДВК, 15 членами ДВК (а.с. 175-178, Т. 2).

У той же час, позивачем-1 до позову наданий уточнений примірник №2 протоколу дільничної виборчої комісії №321427 про підрахунок голосів, який містить інші дані щодо підрахунку (а.с. 84 т. 1). Проте, у ході розгляду справи було встановлено, що на зазначеній дільниці відбувся повторний підрахунок голосів, у зв`язку з чим він містить інші дані у порівнянні з протоколом про повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці №321427.

Як пояснив позивач-1, у зв`язку з численними порушеннями виборчого законодавства, що виявилось у невідповідності даних, зазначених у протоколах виборчих дільниць, наданих офіційними спостерігачами та кандидатами у депутати, від протоколів, наявних у відповідача, він звернувся до відповідача із заявою про перерахунок голосів, додавши до неї Акт про виявлення порушення виборчого законодавства (а.с. 192 Т.1).

Однак, як зазначили представники відповідача, станом на день розгляду справи судом, вказана заява не розглянута.

За результатами виборів 25 жовтня 2020 року Борщагівською сільською територіальною виборчою комісією Бучанського району Київської області прийнято протокол про результати виборів депутатів Калинівської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 05.11.2020, складений о 08 год. 48 хв. (том І, а.с.146-191).

Відповідно до вказаного протоколу про результати виборів, встановлено сумарну кількість голосів виборців, які підтримали всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу, а саме: КОО ПП "ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ "БАТЬКІВЩИНА" - 662; КОО "СИЛА І ЧЕСТЬ" - 266; КОО ПП "Громадський рух Миколи Томенка "Рідна країна" - 297; КОО ПП "ЗА МАЙБУТНЄ" - 1021; КОО ПП "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА ЗА ЖИТТЯ" - 542; КОО ПП "ЄДИНА ГРОМАДА" - 71; КТО ПП "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ" - 2454; КОО ПП "УДАР" - 506; КОО ПП "Громадський рух "Хвиля" - 107; КОО ПП "СЛУГА НАРОДУ" - 1510; КРО ПП "Перемога Пальчевського" - 256; КОО ВО "Свобода" - 338. Вказаний протокол підписаний головою ТВК, заступником голови ТВК, секретарем ТВК та 7 членами ТВК. 4 члена ТВК відсутні (хвороба). 5 членів ТВК відмовились від підписання протоколу.

У ході розгляду справи, представниками відповідача до суду була надана постанова Борщагівської сільської територіальної виборчої комісієї Бучанського району Київської області від 05.11.2020 №77 Про встановлення результатів голосування з виборів депутатів та визнання обраними депутатів Борщагівської сільської ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (Т. 3, а.с. 32-40) та газета "Знак часу", в якій ця постанова опублікована (а.с. 28-30, Т. 3).

Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає наступне.

Підготовка та проведення виборів регулюється Виборчим кодексом України від 19 грудня 2019 року №396-IX (далі - ВК України).

Відповідно до вимог п. 3 ч. 1 ст. 255 ВК України територіальні виборчі комісії встановлюють підсумки голосування шляхом складання відповідного протоколу з таких місцевих виборів: сільська, селищна, міська: а) протоколу про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради; б) протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів відповідної районної ради в територіальному виборчому окрузі.

Водночас, протоколи про підсумки голосування з виборів депутатів сільської, селищної, міської (міста без районного поділу) ради у відповідних багатомандатних виборчих округах, сільського, селищного, міського (міста без районного поділу) голови територіальною виборчою комісією, що встановлює результати виборів, не складаються. Протокол про результати виборів складається в такому разі безпосередньо на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців з відповідних місцевих виборів (абз. 10, ч. 1 ст. 255 ВК України).

Відповідно до вимог п. 4 ч. 1 ст. 256 ВК України до протоколу про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) заносяться прописом та цифрами такі відомості: 1) кількість виборчих бюлетенів, виготовлених на замовлення територіальної виборчої комісії; 2) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничними виборчими комісіями; 3) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничними виборчими комісіями; 4) кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях; 5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені; 6) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню, виявлених на виборчих дільницях;7) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні; 8) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними; 9) кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, у кожному територіальному окрузі; 10) кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної організації партії, у кожному територіальному окрузі; 11) кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний список кандидатів у депутати від кожної організації партії, не підтримавши конкретного кандидата з цього списку, у кожному територіальному окрузі; 12) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного округу; 13) загальна кількість голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх організацій партій, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного округу; 14) відсоток сумарної кількості голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 12 цієї частини) у відношенні до загальної кількості голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх організацій партій в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 13 цієї частини).

До протоколу про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) заносяться прописом та цифрами також відомості, передбачені статтями 257 - 259 цього Кодексу.

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 256 ВК України відомості про результати голосування цифрами заносяться до протоколу територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів. Відомості, зазначені у пунктах 2 - 8 частини першої цієї статті, заносяться по кожному територіальному виборчому округу і сумарно по єдиному багатомандатному виборчому округу, а відомості, зазначені у пунктах 9 - 11 частини першої цієї статті, - по кожному територіальному виборчому округу. При цьому відомості, зазначені у пункті 14 частини першої цієї статті, визначаються з точністю до сотих часток відсотка. Протокол про результати виборів депутатів складається у двох примірниках, підписується головою, заступниками голови, секретарем та іншими членами територіальної виборчої комісії, присутніми на засіданні відповідної виборчої комісії, та засвідчується печаткою цієї виборчої комісії. У протоколі зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами відповідної виборчої комісії. У разі незгоди із встановленими результатами виборів, зафіксованими у протоколі територіальної виборчої комісії, член цієї виборчої комісії підписує протокол із позначкою "З окремою думкою". Письмовий виклад окремої думки додається до протоколу про результати виборів депутатів. У разі відсутності у протоколі підпису члена територіальної виборчої комісії напроти його прізвища зазначається причина відсутності члена цієї виборчої комісії на її засіданні. Перший примірник протоколу мають право підписати кандидати в депутати, представники партій у територіальній виборчій комісії, присутні під час встановлення результатів виборів депутатів. Зміст протоколу невідкладно оприлюднюється на офіційному веб-сайті (за наявності) територіальної виборчої комісії, веб-сайті Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідної місцевої ради (за наявності) або в інший визначений цими комісіями спосіб та може оприлюднюватися на веб-сайті регіонального або територіального представництва Центральної виборчої комісії.

Відомості про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) невідкладно передаються до Центральної виборчої комісії у встановленому нею порядку.

Частиною 3 ст. 256 ВК України передбачено, що територіальна виборча комісія на підставі відомостей, зазначених у пункті 12 частини першої цієї статті, визначає організації партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів. Право на участь у розподілі депутатських мандатів набувають організації партій, на підтримку територіальних виборчих списків від яких у межах єдиного багатомандатного округу подано 5 і більше відсотків загальної кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки від усіх організацій партій, у межах єдиного багатомандатного округу.

Таким чином, на засіданні територіальної виборчої комісії встановлюються результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, які оформлюються протоколом про результати виборів.

Водночас, статтею 254 ВК України визначено порядок прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією.

З моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії (ч. 1 ст. 254 ВК України).

Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням (частина друга статті 254 Виборчого кодексу України).

Згідно з ч. 3 ст. 254 ВК України, на засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії

При прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами (ч. 4 ст. 254 ВК України).

Згідно з ч. 5 ст. 254 ВК України, за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:

1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії (ч. 6 ст. 254 ВК України).

Згідно з ч. 9 ст. 254 ВК України, за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

У разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.

Прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається (ч. 10 ст. 254 ВК України).

У свою чергу, питання виготовлення та вимоги до протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях з відповідних місцевих виборів, протоколів територіальних виборчих комісій про підсумки голосування в межах відповідного виборчого округу (його частини), протоколів територіальних виборчих комісій про результати виборів (голосування) з відповідних місцевих виборів та їх передачі відповідним виборчим комісіям, врегульовані Порядком виготовлення, передачі та вимоги до протоколів територіальних і дільничних виборчих комісій, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 04.10.2020 № 342 у редакції із змінами і доповненнями, внесеними постановою Центральної виборчої комісії від 22.10.2020 року № 410 (далі - Порядок № 342).

Пунктом 1.2 Порядку № 342 установлено, що за наявності технічної можливості протоколи дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях з відповідних місцевих виборів, протоколи територіальних виборчих комісій про підсумки голосування в межах відповідного виборчого округу (його частини), протоколи територіальних виборчих комісій про результати виборів (голосування) з відповідних місцевих виборів можуть заповнюватися та виготовлятися територіальною виборчою комісією, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, територіальною виборчою комісією, що встановлює підсумки голосування на відповідних місцевих виборах, дільничною виборчою комісією за допомогою технічних засобів (комп`ютера, принтера тощо) у порядку, встановленому розділом 4 цього Порядку.

Згідно положень пункту 4.7 Порядку № 342, територіальна виборча комісія, яка встановлює підсумки голосування, а також територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів (голосування), виготовляють та складають відповідно протокол про підсумки голосування, протокол про результати виборів (голосування) в електронній формі в порядку, визначеному пунктами 4.3 - 4.6 цього Порядку для дільничної виборчої комісії, з урахуванням вимог Кодексу щодо складання відповідних протоколів.

Відповідно до абз. 1-12 пункту 4.4 Порядку № 342, після занесення секретарем (секретарем засідання) дільничної виборчої комісії до електронної форми всіх відомостей, передбачених частиною другою статті 251 Кодексу, він роздруковує один примірник протоколу та передає його голові (головуючому на засіданні) комісії. Примірники протоколу роздруковуються на аркушах офсетного паперу білого кольору щільністю не менше 80 г/м2, формату А4, фарбою чорного кольору.

Голова (головуючий на засіданні) дільничної виборчої комісії перевіряє правильність заповнення протоколу та оголошує відомості, занесені до протоколу. У разі відповідності відомостей, зазначених у протоколі, даним, установленим дільничною виборчою комісією під час підрахунку голосів виборців, секретар (секретар засідання) дільничної виборчої комісії роздруковує відповідний протокол у чотирьох примірниках (пункт 4.5 Порядку № 342).

Згідно із вимогами пункту 4.6 Порядку № 342, примірники нумеруються та підписуються в порядку, визначеному статтею 251 Кодексу, після чого кожний примірник протоколу засвідчується печаткою відповідної виборчої комісії.

Дійсність кожної сторінки кожного примірника протоколу територіальної виборчої комісії, виготовленого за допомогою технічних засобів (шляхом роздрукування), може забезпечуватися або в порядку, визначеному абзацом другим цього пункту, або шляхом прошивання кожного примірника протоколу (кожної його пронумерованої сторінки) та проставлення додатково підписів голови (а в разі відсутності голови - заступника голови) та секретаря виборчої комісії на звороті останньої сторінки прошитого та пронумерованого протоколу, які також засвідчуються печаткою цієї виборчої комісії.

Таким чином, чинним виборчим законодавством передбачена чітка послідовність дій, яку повинна дотримуватись територіальна виборча комісія при виготовленні протоколу про результати виборів, яка передбачає:

1) заповнення та виготовлення секретарем територіальної виборчої за допомогою технічних засобів територіальною виборчою комісією, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів відповідного протоколу;

2) роздруковування одного примірника протоколу та передача його голові (головуючому на засіданні) комісії;

3) перевірка правильності заповнення протоколу головою (головуючим на засіданні);

4) оголошення головою (головуючим на засіданні) відомостей, занесених до протоколу;

5) роздруковування відповідного протоколу у чотирьох примірниках у разі відповідності відомостей, зазначених у протоколі, даним, установленим під час підрахунку голосів виборців;

6) нумерація та підписання примірників протоколів в порядку, встановленому статтею 251 Виборчого кодексу України.

Так, ч. 4 ст. 251 ВК України передбачено, що у протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами дільничної виборчої комісії. Кожен примірник протоколу підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами дільничної виборчої комісії, які присутні на засіданні виборчої комісії. У разі незгоди із результатами підрахунку голосів, зафіксованими у протоколі комісії, член комісії підписує протокол із позначкою "З окремою думкою". Письмовий виклад окремої думки додається до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці. Непідписання або відмова від підписання протоколу окремих членів комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу. У разі відсутності підпису члена дільничної виборчої комісії у протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці напроти його прізвища зазначається причина відсутності підпису. Цей протокол підписується членами дільничної виборчої комісії та засвідчується печаткою дільничної виборчої комісії лише після його остаточного заповнення.

Перший і другий примірники протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці мають право також підписати кандидати, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі, присутні на засіданні дільничної виборчої комісії під час підрахунку голосів виборців.

Частиною 6 вказаної статті регламентовано, якщо після підписання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному окрузі дільнична виборча комісія виявила в ньому неточності (описку чи помилку в цифрах), вона розглядає питання про внесення змін до нього шляхом складення нового протоколу з позначкою "Уточнений". При цьому перерахунок бюлетенів не робиться. Протокол з позначкою "Уточнений" складається у порядку та кількості примірників, встановлених цією статтею.

Перший і другий примірники протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів у відповідному виборчому окрузі, а за наявності - і відповідні примірники протоколу з позначкою "Уточнений", акт про видачу копій протоколу, складений відповідно до частини дев`ятої цієї статті, запаковуються. На пакеті робиться напис "Протокол про підрахунок голосів", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії. Третій примірник протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих на відповідних місцевих виборах у відповідному виборчому окрузі, а також протоколу з позначкою "Уточнений" (у разі його складання) зберігається у секретаря дільничної виборчої комісії, четвертий примірник (з позначкою "Уточнений" у разі його складання) - невідкладно вивішується для загального ознайомлення у приміщенні дільничної виборчої комісії (ч. 7 ст. 215 ВК України).

Частиною 8 ст. 251 ВК України врегульовано порядок надання копій протоколу учасникам виборчого процесу, зокрема: членам дільничної виборчої комісії, кандидатам, їх довіреним особам, уповноваженим особам організацій партій, офіційним спостерігачам, присутніми під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, на їхнє прохання невідкладно видаються копії зазначеного у цій статті протоколу з відповідних місцевих виборів, по відповідному виборчому округу, в тому числі з позначкою "Уточнений", засвідчені головою і секретарем дільничної виборчої комісії та скріплені печаткою комісії, з розрахунку не більш як по одній копії кожного протоколу для кожного члена комісії, кожної місцевої організації партії, яка висунула кандидатів у депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, кожного кандидата. Копії протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці можуть виготовлятися за допомогою технічних засобів.

У позовних заявах позивачі вказували, що відповідачем взято до уваги протоколи дільничних виборчих дільниць, які суттєво відрізняються від копій протоколів, отриманими кандидатами в депутати та офіційними спостерігачами на виборчих дільницях. На думку позивача, до протоколу Борщагівської ТВК про результати виборів внесені спотворені відомості, а тому останній є протиправним та підлягає скасуванню.

Натомість, представники відповідача на полягали на тому, що деякі з наданих протоколів не засвідчені належним чином, а тому не можуть братися до уваги судом, оскільки там можуть бути сфальшовані відомості заінтересованими кандидатами у депутати.

Оцінюючи зазначені доводи сторін, судом встановлено наступне.

Як убачається з матеріалів справи, постановами Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району від 29.10.2020 року №71 та від 28.10.2020 №67 у зв`язку з неточностями в Протоколі №1 та Протоколі №2 та на підставі ст. 254 ВК України прийнято рішення про повторний підрахунок голосів дільничної виборчої комісії виборчої дільниці №321427 та №320625.

Вказані обставини також відображені у витягах з протоколу №20 безперервного засідання відповідача (а.с. 231-232, 234-235 Т. 2).

Зазначені протоколи позивачами не оскаржувались.

У той же час, досліджуючи наданий позивачем-1 протокол про повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці №320625 з виборів депутатів Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №5, кожна сторінка якого засвідчена печаткою дільниці та підписом голови Борщагівської СТВК , судом встановлено, що останній містить інші дані, зокрема і щодо політичної партії "УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи) Віталія Кличка" у порівнянні з протоколом, наданим відповідачем та на підставі якого здійснювався підрахунок голосів.

Також, судом встановлено, що долучений позивачем- 1 до матеріалів справи протокол про підрахунок голосів на виборчій дільниці №320627 з виборів депутатів Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №4, кожна сторінка якого засвідчена печаткою дільниці та підписом голови дільничної виборчої комісії, містить інші дані, зокрема і щодо політичної партії "УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи) Віталія Кличка" у порівнянні з протоколом, наданим відповідачем та на підставі якого здійснювався підрахунок голосів.

Таким чином, оскільки протоколи, надані сторонами мають суттєві розбіжності із протоколами, які були враховані відповідачем під час підрахунку голосів в частині відданих голосів виборців за місцеві організації політичних партій та кандидатів, а тому не вбачається за можливе встановити у ході розгляду справи достовірну кількість голосів, відданих виборцями за кандидатів у депутати, та визначити, який саме протокол необхідно врахувати при підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №320625 та №320627.

Суд вважає, що розбіжність даних може свідчити про внесення спотворених відомостей до протоколу про результати виборів відповідача, та призвести до порушення прав виборців та кандидатів у депутати.

Щодо твердження позивачів на те, що наданий відповідачем протокол про підрахунок голосів на виборчій дільниці №321416 з виборів депутатів Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №1 містить розбіжності з даними, зазначеними у протоколах позивачів та інших кандидатів у депутати, отриманими на виборчій дільниці під час підрахунку голосів, що призвело до спотворення результатів виборів, суд зазначає наступне.

Як встановлено у ході розгляду справи, дані протоколу про підрахунок голосів на виборчій дільниці №321416, наданий відповідачем, дійсно суттєво відрізняються від даних, відображених у протоколах, долучених до матеріалів справи позивачами.

Допитана у якості свідка член дільничної виборчої комісії №321416 ОСОБА_4 пояснила, що на зазначеній дільниці протокол про підрахунок голосів був повернутий та зобов`язано дільничну виборчу комісію скласти уточнений протокол з позначкою "Уточнений", який позивачами долучено до матеріалів справи (а.с. 239-244 Т.2). На засіданні комісії під час прийняття уточненого протоколу вона не була присутня, однак, стверджувала, що він був прийнятий.

Також, наполягала, що примірник №1 протоколу про підрахунок голосів на виборчій дільниці №321416 з виборів депутатів Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №1, долучений відповідачем до матеріалів справи та оглянутий нею, містить не її підпис на останній сторінці.

Також, у судовому засіданні було допитано у якості свідка секретаря дільничної виборчої комісії №321416 - ОСОБА_5 , яка пояснила, що після закінчення голосування на виборчій дільниці та підрахунку голосів, комісією було складено протокол про підрахунок голосів та транспортовано його разом з бюлетнями до відповідача.

Однак, протокол не був прийнятий та зобов`язано комісію скласти новий протокол з позначкою "Уточнений". Пояснила, що оскільки комісія забула долучити до протоколу акт, який був складений в день голосування та містив інформацію про те, що в кабінці для голосування було знайдено виборчий бюлетень, відповідачем було встановлено невідповідність у протоколі, що вплинуло на числові дані.

У зв`язку із цим, комісією 29 жовтня 2020 було прийнято два примірники протоколу з позначкою уточнений та передано разом з бюлетнями до ТВК.

Зазначила, що цифрові значення у первісному та уточненому протоколі не відрізнялись.

Також при огляді примірника №1 протоколу про підрахунок голосів, наданого відповідачем, свідок зазначила, що вона не заповнювала такого протоколу, а підпис на останній сторінці виконано іншою особою, наполягала, що це зовсім інший протокол, який не приймався членами комісії.

Натомість, представником відповідача надано витяг з протоколу засідання Борщагівської ТВК від 26.10.2020, у якому зазначено, що дільничну комісію було зобов`язано виправити недоліки без складання протоколу з позначкою "Уточнений" та враховано відомості протоколу з виборів депутатів (а.с.41 Т.3).

Судом оглянуто оригінали протоколів примірників №1 та 2, що зберігались в дільничній виборчій комісії, надані позивачем та протокол з позначкою "Уточнений" з оригіналом примірника №1 протоколу, наданого представником відповідача та встановлено, що він містить суттєві розбіжності в частині кількості голосів виборців за ту чи іншу партію та кандидата.

Таким чином, враховуючи розбіжність у протоколах, наданими сторонами, суд зазначає на наявність обставин, що дозволяють поставити під сумнів результати підрахунку голосів виборців на дільницях №321416, 320627, 320625.

За таких обставин, враховуючи наявність протоколів з різними даними, та враховуючи покази свідків про відсутність підписів на протоколі, вважається за неможливе встановити фактичні результати виборів депутатів Борщагівської сільської ради, проведених на виборчих дільницях №321416, №320627, №320625, що свідчить про порушення відповідачем визначеного Виборчим кодексом порядку встановлення результатів голосування та, як наслідок, недійсність оскаржуваного в судовому порядку протоколу Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Київської області про результати виборів депутатів Борщагівської сільської ради в багатомандатному виборчому окрузі від 05.11.2020, та про наявність правових підстав зобов`язати відповідача провести повторний підрахунок голосів на вказаних виборчих дільницях та скласти новий протокол про результати виборів депутатів Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області.

Згідно зі статтею 9 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, суд вважає, що заявлені позовні вимоги є частково обґрунтованими та такими, що підлягають частковому задоволенню.

Щодо заяв позивачів про постановлення окремої ухвали стосовно порушення законодавства, що містить ознаки кримінального правопорушення у порядку статті 249 КАС України, суд зазначає наступне.

Згідно зі ст. 249 КАС України суд, виявивши під час розгляду справи порушення закону, може постановити окрему ухвалу і направити її відповідним суб`єктам владних повноважень для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону.

У разі необхідності суд може постановити окрему ухвалу про наявність підстав для розгляду питання щодо притягнення до відповідальності осіб, рішення, дії чи бездіяльність яких визнаються протиправними.

Окрема ухвала суду є процесуальним засобом судового впливу на виявлені під час судового розгляду грубі порушення законності, а також причини та умови, що цьому сприяли. Вирішення питання щодо постановлення окремої ухвали є правом, а не обов`язком суду.

При цьому, окрема ухвала суду є формою реагування суду на порушення норм права, причини та умови, що спричинили (зумовили) ці порушення, з метою їх усунення та запобігання таким порушенням у майбутньому. При цьому, суд має право, а не обов`язок постановляти окрему ухвалу.

Водночас, постановленню такої ухвали передує встановлення судом причин та умов, які сприяли вчиненню правопорушення, які саме права громадян, підприємств, установ порушено.

Суд зазначає, що обставин, встановлених у справі №320/11060/20 недостатньо для постановлення окремої ухвали.

За вказаних обставин, заяви позивачів про винесення окремої ухвали суду у порядку ч.1 ст. 249 КАСУ, слід залишити без задоволення.

Відповідно до ч. 9 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Згідно із частиною третьою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Як убачається із матеріалів справи, позивачем-1 ОСОБА_2 , за звернення до суду із даним позовом сплачено судовий збір у розмірі 840,40 грн.

У той же час, доказів сплати судового збору позивачем-2 ОСОБА_1 матеріали справи не містять.

Відтак, з відповідача - Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії на користь позивача-1 ОСОБА_2 підлягає стягненню судовий збір у розмірі 840,80 грн. та на користь Державного бюджету України також у розмірі 840,80 грн.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255, 273-277 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати протокол про результати виборів депутатів Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області від 05.11.2020.

Зобов`язати Борщагівську сільську територіальну виборчу комісію Бучанського району Київської області провести повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях № 321416, № 320627, №320625 з виборів депутатів Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області, за наслідками чого скласти новий протокол про результати виборів депутатів Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області, з позначкою "Уточнений".

Стягнути з Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії (код ЄДРПОУ 43778612) на користь Державного бюджету України (Отримувач коштів - ГУК у Київ. обл./м.Київ/22030101, Код отримувача - (код за ЄДРПОУ) 37955989, Банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), Код банку отримувача (МФО) 899998, Рахунок отримувача UA718999980313151206084010001, Код класифікації доходів бюджету 22030101) судовий збір у розмірі 840 (вісімсот сорок) грн. 80 коп.

Стягнути з Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії (код ЄДРПОУ 43778612) на користь кандидата в депутати від політичної партії "Слуга народу" ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_1 ) судовий збір у розмірі 840 (вісімсот сорок) грн. 80 коп.

У задоволенні іншої частини позовних вимог, - відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з дня його проголошення, а на судове рішення, ухвалене до дня голосування, - не пізніш як за чотири години дор початку голосування.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Суддя Лисенко В.І.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.11.2020
Оприлюднено09.11.2020
Номер документу92701830
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/11060/20

Постанова від 12.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Ухвала від 11.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Ухвала від 11.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Рішення від 08.11.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Ухвала від 06.11.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Ухвала від 06.11.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Ухвала від 06.11.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні