ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
04.11.2020Справа № 910/3671/20
Господарський суд міста Києва у складі судді Пукшин Л.Г., за участі секретаря судового засідання Ваховської К.А., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали господарської справи
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ДК БЦ1" (01033, м. Київ, вул. Саксаганського 36, літ. Д)
до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (04053, м. Київ, вул. Січових Стрільців 17)
Публічного акціонерного товариства "Банк "Київська Русь" (04071, м. Київ, вул. Хорива, 11-А)
про визнання незаконним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії
за участю представників
від позивача: Віценко А.Г., Залізняк І.І.
від відповідачів: Ярошенко А.С.
У судовому засіданні 04.11.2020, в порядку ст. 240 ГПК України, було проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "ДК БЦ1" звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Публічного акціонерного товариства "Банк "Київська Русь" про визнання незаконним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що рішення Виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб про скасування електронних торгів (аукціону) з продажу Лоту, які були проведені 25.07.2019, є таким, що не відповідає положенням чинного законодавства України, а отже, є незаконним та підлягає скасуванню. Крім того, позивач вважає, що ефективним способом правового захисту законного інтересу позивача є зобов`язання Банку укласти з Товариством з обмеженою відповідальністю "ДК БЦ1" договір купівлі-продажу майна (активів) за результатами електронних торгів (аукціону) з продажу Лоту, які були проведені 25.07.2019 та переможцем яких було визнано позивача.
Ухвалою Господарського суду м. Києва від 16.03.2020 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі №910/3671/20 та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження у підготовчому засіданні 15.04.2020.
09.04.2020 через загальний відділ діловодства суду надійшов відзив на позовну заяву, у якому відповідач-2 заперечуючи проти позову зазначає, що зважаючи на арешт майна банку, позивачу продовжувався строк для укладення договору купівлі-продажу до 132 робочих днів, а відтак твердження позивача про протиправність дій з боку відповідачів є безпідставними. Крім того, за доводами відповідача-2, наявна в Державних реєстрах інформація про арешт всього майна Банку, а також внесення запису про ПАТ БАНК КИЇВСЬКА РУСЬ до Єдиного реєстру боржників, робить на сьогоднішній день неможливим (в силу приписів чинного законодавства) укладення договору купівлі-продажу, за результатами відкритих торгів (аукціону) щодо продажу лоту №GL22N08141, тим більше, що кошти за даний лот були повернуті позивачу.
Цією ж датою відповідачем-2 було подано клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку із запровадженням у місті Києві карантинних заходів.
14.04.2020 до канцелярії суду надійшли також клопотання позивача та відповідача-1 про відкладення розгляду справи.
У судовому засіданні 15.04.2020 суд на місці ухвалив продовжити строк підготовчого засідання на 30 днів, задовольнити клопотання сторін та відкласти підготовче засідання на 27.05.2020.
26.05.2020 до канцелярії суду надійшло клопотання позивача про відкладення розгляду справи.
У судовому засіданні 27.05.2020 суд на місці ухвалив задовольнити клопотання позивача та відкласти підготовче засідання на 10.06.2020.
09.06.2020 через загальний відділ діловодства суду надійшов відзив відповідача-1, у якому останній зазначає, що з боку Фонду гарантування вкладів фізичних осіб відсутні порушення прав позивача, оскільки відповідачем-2 було повернуто останньому гарантійний внесок та сплачені за лот кошти. Вимоги щодо зобов`язання укласти договір відповідач-1 також вважає необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
У судовому засіданні 10.06.2020 суд на місці ухвалив відкласти підготовче засідання на 24.06.2020.
24.06.2020 до канцелярії суду надійшло клопотання позивача про відкладення розгляду справи.
У судовому засіданні 24.06.2020 суд на місці ухвалив задовольнити клопотання позивача та відкласти підготовче засідання на 22.07.2020.
У судовому засіданні 22.07.2020 суд на місці ухвалив відкласти підготовче засідання на 05.08.2020.
04.08.2020 через загальний відділ діловодства суду надійшла відповідь на відзив відповідачів, у якому позивач зазначає про відсутність повноважень Виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб приймати рішення про скасування результатів відкритих торгів з мотивів наявності арешту, про не вчинення відповідачами достатніх та належних дій та заходів, направлених на зняття названого арешту з майна (активів) Банку та забезпечення можливості укладення договору купівлі-продажу за Лотом, що може свідчити про протиправне перекладення такого тягаря на позивача у формі позбавлення легітимного очікування останнього на набуття права власності за Лотом як результату належної участі позивача у процедурі відкритих торгів (аукціону) та пропозиції найвищої вартості.
У судовому засіданні 05.08.2020 суд прийняв відповідь на відзив ТОВ "ДК БЦ1" та відклав підготовче засідання на 16.09.2020.
14.08.2020 до канцелярії суду надійшли заперечення Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на відповідь на відзив, відповідно до якого останній зауважує, що відповідач-1 наділений повноваженнями на прийняття рішення про скасування відкритих торгів на підставі п. 5 розділу VII Положення щодо організації продажу активів (майна) банків, що ліквідується №606/28736 від 20.04.2016.
У судовому засіданні 16.09.2020 суд на місці ухвалив закрити підготовче провадження та призначити розгляд справи по суті на 06.10.2020.
У судовому засіданні 06.10.2020 суд на місці ухвалив оголосити перерву в судовому засіданні на 04.11.2020.
У судовому засіданні 04.11.2020 суд заслухав представників позивача, які підтримали позовні вимоги та надали пояснення по суті спору. Представник відповідачів проти позову заперечував та просив відмовити в його задоволенні.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши представників сторін, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив.
Відповідно до постанови Правління Національного банку України від 16 липня 2015 р. № 460 Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПАТ БАНК КИЇВСЬКА РУСЬ виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прийнято рішення від 17 липня 2015 № 138, Про початок процедури ліквідації ПАТ БАНК КИЇВСЬКА РУСЬ та призначення уповноваженої особи Фонду на ліквідацію банку, згідно з яким було розпочато процедуру ліквідації ПАТ БАНК КИЇВСЬКА РУСЬ .
25 липня 2019 року в межах проведення процедури ліквідації ПАТ БАНК КИЇВСЬКА РУСЬ , відбулися відкриті торги (електронний аукціон) з реалізації активу неплатоспроможного банку ПАТ БАНК КИЇВСЬКА РУСЬ , а саме: нежитлова будівля загальною площею: 1403.2 кв.м. за адресою: Київська обл., м. Київ, вул. Хорива, буд.П-А. Основні засоби за адресою: Київська обл., м. Київ, вул. Хорива, буд.П-А в кількості 107 од. Основні засоби за адресою: Київська обл., м. Київ, вул. Хорива, буд.П-А в кількості 1019 од. (номер лоту GL22N08141) (далі - Лот).
Результати вказаних торгів оформлені електронним протоколом №UA-EA-2019-07-10- 000073-b (підписаний 29 липня 2019 року), відповідно до якого ТОВ ДК БЦ1 стало переможцем електронного аукціону та набуло право укласти договори купівлі-продажу Лоту.
На підставі протоколу №UA-EA-2019-07-10-000073-b ТОВ ДК БЦ1 було проведено повний розрахунок за придбання Лоту та сплачено такі суми:
- на користь Товарної біржі ПОЛОНЕКС як гарантійний внесок - 2 922 532,76 гривень (платіжне доручення №92 від 23.07.2019);
- на користь ПАТ БАНК КИЇВСЬКА РУСЬ як сплата вартості Лоту - 60 584 507,00 гривень (платіжне доручення №98 від 15.08.2019).
13 серпня 2019 року до ПАТ БАНК КИЇВСЬКА РУСЬ надійшла постанова державного виконавця Подільського РВДВС міста Київ ГТУЮ у місті Києві Полінського В.А. про відкриття виконавчого провадження ВП №59783227 від 12.08.2019 щодо стягнення з ПАТ БАНК КИЇВСЬКА РУСЬ на користь ОСОБА_1 грошових коштів за договором банківського вкладу та нарахованими процентами в розмірі 80 144,53 доларів США.
Разом з постановою про відкриття виконавчого провадження до ПАТ БАНК КИЇВСЬКА РУСЬ надійшла постанова від 12.08.2019 про арешт майна ПАТ БАНК КИЇВСЬКА РУСЬ по виконавчому провадженню ВП №59783227 в межах суми звернення стягнення - 88 158,98 доларів США.
У зв`язку з перебуванням у Подільському РВДВС міста Київ ГТУЮ у місті Києві декількох виконавчих проваджень про стягнення коштів з ПАТ БАНК КИЇВСЬКА РУСЬ , державним виконавцем Полінським В.А. було прийнято рішення про об`єднання виконавчих проваджень №59783227, №60128164, №60146557, №60146842 (стягувачі - ОСОБА_2 та ОСОБА_3 ) у зведене виконавче провадження №60156324. В той же час, в рамках виконавчого провадження накладений арешт на все майно Банку.
Відповідно до Рішення Виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб №2109 від 19.08.2019 строк, передбачений для укладення договору купівлі-продажу майна (активів) за результатами електронних торгів (аукціону), які були проведені 25.07.2019, з продажу Лоту, було продовжено до 42 (сорока двох) робочих днів з дати, наступної за днем формування протоколу електронних торгів №UA-EA-2019-07-10-000073-b.
Рішенням Виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб №2376 від 19.09.2019 строк, передбачений для укладення договору купівлі-продажу майна (активів) за результатами електронних торгів (аукціону), які були проведені 25.07.2019, з продажу Лоту, було продовжено до 132 (ста тридцяти двох) робочих днів з дати, наступної за днем формування протоколу електронних торгів №UA-EA-2019-07-10-000073-b.
03 лютого 2020 року на адресу ПАТ БАНК КИЇВСЬКА РУСЬ надійшов Лист ТОВ ДК БЦ1 вих.№1п від 30.01.2020 щодо забезпечення укладання договору (договорів) купівлі- продажу лоту № GL22N08141.
Цією ж датою на адресу ТОВ ДК БЦ1 була направлена відповідь № 2533/76/16 про неможливість укладання договорів купівлі-продажу (вчинення нотаріальних дій), у зв`язку з наявністю арешту.
05 лютого 2020 року ПАТ БАНК КИЇВСЬКА РУСЬ звернулось з листом № 2544/87/16 до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб про неможливість укладення договору купівлі-продажу через наявність арешту на майно банку, за наслідками електронних торгів, проведених 25.07.2019, з продажу активів (майна), що обліковуються на балансі банку (лот № GL22N08141).
13 лютого 2020 року Рішення Виконавчої дирекції Фонду № 347 скасовано результати відкритих торгів, проведених 15.07.2019 (протокол електронних торгів від 25.07.2019 p. № UA-EA-2019-07-10-000073-b, лот № GL22N08141), з продажу нежитлової будівлі загальною площею 1403,2 м.кв., що розташована за адресою: Київська область, м. Київ, вул. Хорива, буд. 11-а та основних засобів у кількості 1126 од.
Вищевказаним Рішенням Виконавчої дирекції Фонду було зобов`язано Уповноважену особу Фонду на ліквідацію ПАТ БАНК КИЇВСЬКА РУСЬ забезпечити повернення переможцю електронних торгів сплачених ним коштів за лот та гарантійного внеску відповідно до нормативно-правових актів Фонду та вимог Регламенту ETC.
ПАТ БАНК КИЇВСЬКА РУСЬ були повернуті ТОВ ДК БЦ1 кошти в сумі 60 584 507,00 грн за сплачений лот №GL22N08141.
Позивач звертаючись з позовом до суду зазначає, що рішення Виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб № 347 від 13.02.2020 про скасування електронних торгів (аукціону) з продажу Лоту, які були проведені 25.07.2019, є таким, що не ґрунтується на положеннях чинного законодавства України, а отже, є незаконним та підлягає скасуванню.
Крім того, за доводами позивача, при наявність у нього легітимного очікування на укладення договору купівлі-продажу майна (активів) за результатами електронних торгів (аукціону) з продажу Лоту, ефективним способом правового захисту законного інтересу позивача є вимоги щодо зобов`язання ПАТ БАНК КИЇВСЬКА РУСЬ укласти з ТОВ ДК БЦ1 договір купівлі-продажу майна (активів) за результатами електронних торгів (аукціону) з продажу Лоту, які були проведені 25.07.2019 та переможцем яких було визнано позивача.
Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що вимоги позивача підлягають частковому задоволенню, з наступних підстав.
Відповідно до ч. 5 ст. 12 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", виконавча дирекція Фонду має такі повноваження у сфері виведення неплатоспроможних банків з ринку:
1) визначає умови та порядок здійснення виведення неплатоспроможних банків з ринку та ліквідації банків відповідно до цього Закону;
1-1) утворює колегіальні органи з питань консолідації та продажу активів різних банків та затверджує положення про них;
2) делегує та відкликає всі або частину своїх повноважень колегіальним органам та/або уповноваженій особі (кільком уповноваженим особам) Фонду в обсягах, визначеним цим Законом;
3) визначає додаткові вимоги до уповноваженої особи Фонду, правила контролю за уникненням конфлікту інтересів;
4) затверджує кошторис витрат Фонду на здійснення тимчасової адміністрації та/або ліквідації банку в межах кошторису витрат Фонду, затвердженого адміністративною радою Фонду;
5) затверджує кошторис витрат банку, пов`язаних із здійсненням тимчасової адміністрації та/або ліквідації банку;
6) визначає структуру Фонду, затверджує положення про його структурні підрозділи;
7) затверджує план врегулювання та зміни до нього;
8) погоджує умови відчуження всіх або частини активів та всіх або частини зобов`язань із урахуванням черговості згідно із статтею 52 цього Закону приймаючому банку, всіх або частини зобов`язань з урахуванням черговості згідно із статтею 52 цього Закону з виплатою премії приймаючим банком, умови продажу неплатоспроможного банку інвестору або утворення перехідного банку, передачу йому всіх або частини активів та всіх або частини зобов`язань з урахуванням черговості згідно із статтею 52 цього Закону і його продажу інвестору;
8-1) приймає рішення про створення спеціалізованої установи;
9) ухвалює рішення про надання фінансової підтримки приймаючому банку;
10) затверджує звіт уповноваженої особи Фонду про виконання плану врегулювання і приймає рішення про припинення тимчасової адміністрації банку;
11) звертається до Національного банку України з пропозицією про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку;
12) визначає порядок складання та затверджує реєстр акцептованих вимог кредиторів;
13) затверджує результати інвентаризації майна банку та формування його ліквідаційної маси;
14) визначає порядок та способи реалізації майна банку, що ліквідується;
15) затверджує ліквідаційний баланс та звіт уповноваженої особи Фонду про завершення ліквідаційної процедури;
17) за умови недостатності коштів у банку для оплати витрат, пов`язаних із здійсненням діяльності, проведенням заходів та залученням до роботи осіб відповідно до пункту 2 частини шостої статті 36, пунктів 7 і 8 частини другої статті 37 та частини четвертої статті 47 цього Закону, виконавча дирекція Фонду приймає рішення про надання цільової позики на покриття таких витрат банку за рахунок коштів Фонду.
Таким чином, наведений перелік повноважень виконавчої дирекції Фонду є вичерпний та не містить жодних посилань на право Виконавча дирекція Фонду приймати рішення про скасування результатів відкритих торгів (аукціону).
Як зазначив у своїй постанові від 16.05.2019 у справі № 910/10239/18 Верховний Суд, для прийняття Фондом рішення про скасування електронних торгів або їх результатів недостатньо мати право (визначену законом компетенцію), а ще й необхідні визначені діючим законодавством підстави (причини) такого скасування.
Продаж майна банку, що ліквідується регламентовано статтею 51 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", яка передбачає наступне:
1. Виконавча дирекція Фонду затверджує заходи з передпродажної підготовки майна одного або кількох банків (майно, об`єднане у пули активів, цілісні майнові комплекси, пакети акцій тощо), ремонту основних засобів, добудови об`єктів незавершеного будівництва, реалізації девелоперських проектів (зокрема операцій з експлуатації нерухомості) на належних банку земельних ділянках із залученням інвестицій, вилучення з непридатного для експлуатації майна окремих деталей, вузлів, агрегатів тощо для подальшої реалізації.
2. Після затвердження виконавчою дирекцією Фонду результатів інвентаризації майна банку та формування ліквідаційної маси Фонд розпочинає передпродажну підготовку та реалізацію майна банку у порядку, визначеному цим Законом та нормативно-правовими актами Фонду, за найвищою вартістю у найкоротший строк.
3. Фонд затверджує способи, порядок, склад та умови відчуження майна банку, включеного до ліквідаційної маси, у разі потреби організовує консолідований продаж майна кількох банків, що одночасно перебувають у процедурі ліквідації.
4. Фонду заборонено відчужувати майно банку до затвердження виконавчою дирекцією Фонду способу, порядку, складу та умов відчуження майна такого банку, крім випадків надання виконавчою дирекцією Фонду дозволу на реалізацію окремого майна з метою запобігання збиткам або ризикам його втрати чи пошкодження, а також у випадках, передбачених цим Законом.
5. З метою отримання доходу Фонд має право укладати договори про передачу окремого майна (активів) неплатоспроможного банку в оренду до реалізації цього майна в установленому порядку.
6. Майно (активи) банку або кількох банків (пули активів) може бути реалізоване у такий спосіб:
1) на відкритих торгах (аукціоні);
2) шляхом продажу безпосередньо юридичній або фізичній особі.
Продаж майна (активів) банку у спосіб, передбачений цією частиною, може проводитися в електронній формі (на електронних майданчиках).
7. Порядок реалізації майна банку під час проведення ліквідаційної процедури регламентується нормативно-правовими актами Фонду.
Виконавча дирекція Фонду приймає рішення про:
1) затвердження переліку майна банку, що не підлягає продажу;
2) об`єднання майна банку або кількох банків у пули та/або продаж окремих інвентарних об`єктів;
3) строки та заходи передпродажної підготовки майна;
4) затвердження умов відкритих торгів (у тому числі аукціонів, що проводяться за методами підвищення та/або зниження ціни і без обмеження мінімальної ціни продажу майна), зокрема розмірів гарантійного внеску, лота та кроку аукціону, порядку зниження ціни, встановлення або відмови від встановлення мінімальної ціни продажу;
5) обмеження загальної кількості відкритих торгів, на яких пропонуються до продажу одні й ті самі об`єкти або пули активів;
6) проведення відкритих торгів (аукціонів) уповноваженою особою Фонду або торговельним посередником, біржею тощо, у тому числі у разі продажу пулів активів, сформованих за рахунок майна кількох банків.
Інформація про вибраний спосіб та порядок продажу (умови, строки, порядок оплати, місце, початкова ціна тощо) майна банку або кількох банків оприлюднюється на офіційному веб-сайті Фонду та веб-сайті банку, майно якого продається.
8. Для проведення відкритих торгів на підставі договору може залучатися організатор торгів - юридична особа, яка відповідно до установчих документів має право проводити торги. Організатор торгів не повинен мати конфлікт інтересів з банком, майно якого продається.
9. Майно банку, щодо обороту якого встановлено обмеження, продається на відкритих торгах. У таких торгах беруть участь особи, які відповідно до законодавства можуть мати зазначене майно у власності чи на підставі іншого речового права та мають відповідні ліцензії і дозволи.
10. Фонд організовує продаж цінних паперів (у тому числі похідних цінних паперів) через професійного учасника фондового ринку в порядку, визначеному законодавством, згідно з договором, укладеним між Фондом і торгівцем цінними паперами.
11. Продаж акцій приватного акціонерного товариства або часток товариства з обмеженою чи додатковою відповідальністю, що належать банку, здійснюється з урахуванням законів України "Про акціонерні товариства" та "Про господарські товариства".
12. Фонд продає майно банку у вигляді цілісного майнового комплексу. У разі якщо продати майно банку у вигляді цілісного майнового комплексу не вдалося, Фонд продає майно банку частинами.
13. На відкритих торгах без обмеження мінімальної ціни продажу або безпосередньо юридичній чи фізичній особі здійснюється продаж:
1) основних засобів, оціночна вартість яких не перевищує 10 мінімальних заробітних плат на день продажу;
2) малоцінних та швидкозношуваних предметів, необоротних активів банку тощо, балансова вартість яких за відповідною групою становить менше 10 мінімальних заробітних плат на день продажу, без проведення незалежної оцінки.
Таке майно може реалізовуватися безпосередньо Фондом або на комісійних умовах через організацію роздрібної торгівлі.
14. Майно (активи) банку, що залишилося на кінець процедури ліквідації банку, у разі незадоволення вимог усіх кредиторів банку реалізується шляхом проведення відкритих торгів (аукціону) без обмеження мінімальної ціни продажу.
15. У разі продажу пулів активів кількох банків доходи і витрати, пов`язані з продажем, розподіляються між банками пропорційно до вартості майна (активів) відповідних банків у пулі.
16. Безнадійна заборгованість, що залишилася на кінець процедури ліквідації банку (вимоги банку за кредитами, цінними паперами, що є у власності банку, дебіторськими зобов`язаннями), погашення якої за результатами аналізу документів Фондом становить менше 5 відсотків, списується з балансу банку.
17. Фонд зобов`язаний оприлюднювати інформацію про майно (активи), що продається, у друкованих засобах масової інформації, визначених виконавчою дирекцією Фонду, на веб-сайті банку та офіційному веб-сайті Фонду. Вимоги до змісту та строків оприлюднення інформації про продаж майна банків регламентуються нормативно-правовими актами Фонду.
З наведеного переліку вбачається, що останній не містить жодних посилань на право Виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб приймати рішення про скасування результатів відкритих торгів (аукціону).
Поряд з цим, на підставі ч. 7 ст. 51 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" порядок реалізації майна банку під час проведення ліквідаційної процедури регламентується нормативно-правовими актами Фонду.
На підставі пункту 1 Розділу VI Положення щодо організації продажу активів (майна) банків, що ліквідуються, затвердженого Рішенням Виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб №388 від 24.03.2016 (надалі за текстом - Положення), на відкритих торгах (аукціоні) можуть продаватися такі види активів (майна) банку, що ліквідується: основні засоби; майно банку у вигляді цілісного майнового комплексу; майно банку, щодо обороту якого встановлено обмеження; дебіторська заборгованість; права вимоги та інші види активів (майна) можуть продаватися у спосіб, визначений законодавством.
Згідно з пунктом третім розділу VII Положення банк укладає договір купівлі-продажу активу (майна) протягом 20 робочих днів з дня формування протоколу відкритих торгів (аукціону) з можливістю продовження такого строку за рішенням Фонду у разі отримання Фондом обґрунтованого подання від банку (у разі якщо Фонд не здійснює повноваження ліквідатора безпосередньо) та надходження на рахунок такого банку до кінця вісімнадцятого робочого дня з дати формування протоколу від переможця відкритих торгів (аукціону) повної оплати коштів за лот (загальний строк не може перевищувати 132 робочих днів та не може закінчуватися пізніше завершення строку ліквідації банку), забезпечує проведення розрахунків відповідно до нього та протягом наступного робочого дня після дня проведення розрахунків інформує про завершення розрахунків уповноважений структурний підрозділ Фонду.
Водночас, виходячи із аналізу пунктів 4-6 розділу VII Положення № 388, суд приходить до висновку, що рішення про скасування результатів відкритих торгів (аукціону) або визнання їх такими, що не відбулись, могло бути прийнято в наступному випадку, зокрема:
- у разі відмови переможця відкритих торгів (аукціону) від укладання договору купівлі-продажу активу (майна), розрахунків або придбання активів (майна) банку, що ліквідується;
- у разі встановлення, що переможець відкритих торгів (аукціону) з продажу прав вимоги або за договором забезпечення виконання зобов`язання є боржником та/або поручителем за такими договорами;
- у разі відсутності кроку відкритих торгів (аукціону) у розрізі лотів або якщо на участь у відкритих торгах (аукціоні) було зареєстровано лише одного потенційного покупця (учасника);
- у разі зміни на будь якому етапі організації або проведення процедури реалізації активів (майна) до моменту підписання договору купівлі-продажу активу (майна) його суттєвих характеристик, у тому числі погашення позичальником 20 % і більше від заборгованості за кредитним договором, виведення майна із застави банку, реструктуризація кредитної заборгованості відповідно до нормативно-правових актів Фонду, наявність судових рішень та інших факторів, які можуть вплинути на ціну продажу такого активу (майна).
Таким чином, наведений перелік не містить жодних посилань на наявність у Виконавчої дирекції Фонду права приймати рішення про скасування відкритих торгів (аукціону) з мотивів наявності будь-яких обтяжень Національного банку України та/або існування арешту майна банку.
Разом з тим, в рішенні №347 від 13.02.2020 як на підставу для скасування торгів Виконавча дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб посилається на правову норму п. 6 розділ VII Положення щодо організації продажу активів (майна) банків, що ліквідуються.
Згідно з пунктом 6 розділу VII Положення зняття лотів з продажу на відкритих торгах (аукціоні), скасування відкритих торгів (аукціонів) може здійснюватися виключно на підставі відповідного рішення виконавчої дирекції Фонду.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності до п. 2 Положення № 388 для участі у відкритих торгах (аукціоні) потенційний покупець зобов`язаний внести на рахунок організатора відкритих торгів (аукціону) гарантійний внесок у вигляді грошових коштів, розмір яких встановлюється Фондом, та/або надати електронну банківську гарантію, яка передбачає строк для оплати вимоги не більше трьох робочих днів і бенефіціарами за якою є банк (кілька банків), майно (активи) якого (яких) виставляється для продажу, у розмірі грошового забезпечення (покриття) за мінусом винагороди організатора відкритих торгів (аукціону).
Судом встановлено, що позивачем було виконано зазначені вище вимоги до учасника відкритих торгів (аукціону), зокрема, на підставі протоколу №UA-EA-2019-07-10-000073-b ТОВ ДК БЦ1 було проведено повний розрахунок за придбання Лоту та сплачено на користь Товарної біржі ПОЛОНЕКС як гарантійний внесок - 2 922 532,76 гривень (платіжне доручення №92 від 23.07.2019) та на користь ПАТ БАНК КИЇВСЬКА РУСЬ як сплата вартості Лоту - 60 584 507,00 гривень (платіжне доручення №98 від 15.08.2019).
Тобто, ТОВ ДК БЦ1 як переможець електронного аукціону повністю виконав умови, виконання яких з його сторони було необхідне для укладення договорів купівлі-продажу відповідного майна за результатами та на підставі аукціону.
Поряд з цим, як було визначено вище, згідно з пунктом 3 розділу VII Положення, банк укладає договір купівлі-продажу активу (майна) протягом 20 робочих днів з дня формування протоколу відкритих торгів (аукціону) з можливістю продовження такого строку за рішенням Фонду у разі отримання Фондом обґрунтованого подання від банку (у разі якщо Фонд не здійснює повноваження ліквідатора безпосередньо) та надходження на рахунок такого банку до кінця вісімнадцятого робочого дня з дати формування протоколу від переможця відкритих торгів (аукціону) повної оплати коштів за лот (загальний строк не може перевищувати 132 робочих днів та не може закінчуватися пізніше завершення строку ліквідації банку), забезпечує проведення розрахунків відповідно до нього та протягом наступного робочого дня після дня проведення розрахунків інформує про завершення розрахунків уповноважений структурний підрозділ Фонду.
Враховуючи вищезазначені обставини та норми права, суд приходить до висновку, що на момент прийняття рішення №347 від 13.02.2020 у Виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб були відсутні повноваження щодо скасування результатів відкритих торгів (аукціонів) із підстав, зокрема, щодо накладення арешту на майно банку, у зв`язку з чим зазначає про обґрунтованість позовних вимог щодо незаконності прийнятого рішення Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, а відтак про необхідність його скасування.
У відповідності до ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права суд.
Так, у справі Пайн Велі Девелопмент Лтд. та інші проти Ірландії заява № 12742/87 від 23 жовтня 1991 року Європейський суд з прав людини зазначив: Поняття майно в розумінні статті 1 Першого протоколу Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод охоплює поняття правомірні очікування , тобто законні сподівання вчиняти певні дії відповідно до виданого державними органами дозволу .
Суд зазначає, що необхідною умовою позбавлення права вимоги позивача є дотримання балансу між загальним інтересом та вимогами щодо захисту індивідуальних основоположних прав, а отже, встановлені у даній справі обставини, не можуть впливати на законні права та інтереси переможця аукціону, який у законний спосіб виконав усі вимоги Цивільного кодексу України, Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", Положення щодо організації продажу активів (майна) банків, що ліквідуються" № 388 від 24.03.2016 та Регламенту ЕТС, оплативши гарантійний внесок.
Що стосується позовної вимоги позивача щодо зобов`язання Банку укласти з Товариством з обмеженою відповідальністю "ДК БЦ1" договір купівлі-продажу майна (активів) за результатами електронних торгів (аукціону) з продажу Лоту, які були проведені 25.07.2019, то вказана вимога не підлягає до задоволення у зв`язку з тим, що позивач не зазначив, які саме дії, спрямовані на укладення договору, на його погляд, має вчинити відповідач та в який спосіб має бути захищено або відновлено порушене право переможця торгів з урахуванням принципу обов`язковості судового рішення та можливості його виконання в примусовому порядку.
Відповідно до ст. 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Згідно з ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Таким чином, приймаючи до уваги встановлені судом обставини, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "ДК БЦ1".
При цьому, суд відзначає, що інші доводи та заперечення сторін не спростовують встановлених судом обставин та не можуть впливати на законність судового рішення. Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа "Серявін проти України", § 58, рішення від 10 лютого 2010 року).
Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору підлягають стягненню з відповідача-1 в частині задоволених позовних вимог.
Керуючись ст. 129, 236 - 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ДК БЦ1" задовольнити частково.
2. Визнати незаконним та скасувати рішення Фонду гарантування вкладів фізичних осіб № 347 від 13.02.2020 Про скасування результатів відкритих торгів (аукціону) з продажу активів ПАТ Банк Київська Русь , яким скасовано результати відкритих торгів (аукціону) з продажу лоту № GL22N08141.
3. В іншій частині позову відмовити.
4. Стягнути з Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (04053, м. Київ, вул. Січових Стрільців, буд. 17; ідентифікаційний код 21708016) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ДК БЦ1" (01033, м. Київ, вул. Саксаганського, буд. 36, літ. Д; ідентифікаційний код 40578218) витрати по сплаті судового збору в розмірі 2 102 (дві тисячі сто дві) грн. 00 коп.
5. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 09.11.2020
Суддя Л. Г. Пукшин
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 04.11.2020 |
Оприлюднено | 09.11.2020 |
Номер документу | 92704341 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Пукшин Л.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні