ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 листопада 2020 року м. Житомир справа № 240/19453/20
категорія 101030600
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Черноліхова С.В.,
за участю секретаря судового засідання Демчук О.М.,
за участю:позивача ОСОБА_1 ,
представника позивача Кравчука В.І.,
представника відповідача Царюк І.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом кандидата на посаду Овруцького міського голови ОСОБА_1 до Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району про визнання незаконним складання протоколу, скасування постанови, протоколу та рішення, зобов`язання вчинити дії,
встановив:
Кандидат на посаду Овруцького міського голови ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просить:
- визнати незаконним складання протоколу Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області про результати голосування з виборів Овруцького міського голови Коростенського району Житомирської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі на перших та чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року від 02 листопада 2020 року, а також протоколу Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області про результати голосування з виборів депутатів Овруцької міської ради, дата складання якого на момент подачі позову невідома;
- скасувати постанову Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області № 20 від 02 листопада 2020 року про затвердження протоколу Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області про результати голосування з виборів Овруцького міського голови Коростенського району Житомирської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі на перших та чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та постанову про затвердження протоколу Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області про результати голосування з виборів депутатів Овруцької міської ради, дата складання якої на момент подачі позову невідома;
- скасувати протокол Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області про результати голосування з виборів Овруцького міського голови Коростенського району Житомирської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі на перших та чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року від 02 листопада 2020 року та протокол Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області про результати голосування з виборів депутатів Овруцької міської ради, дата складання якого на момент подачі позову невідома;
- скасувати постанову Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області № 20-А від 02 листопада 2020 року про визнання ОСОБА_2 обраним Овруцьким міським головою на перших та чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року;
- зобов`язати Овруцьку міську територіальну виборчу комісію Коростенського району Житомирської області ухвалити рішення про визнання виборів Овруцького міського голови та виборів депутатів Овруцької міської ради на перших чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року такими, що не відбулися, та призначення у зв`язку з цим повторних виборів.
В обгрунтування своїх вимог зазначив, що 02 листопада 2020 року на засіданні Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області взагалі не складався Протокол про результати голосування з виборів Овруцького міського голови. Не приймалися 02 листопада 2020 року постанови № 20 та № 20-А, доказом чого є протокол безперервного засідання Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області. Крім того, відповідач в порушення норм статей 203, 206, 208 Виборчого кодексу України припинив повноваження керівного складу Овруцької міської ТВК Коростенського району, що свідчить про підписання протоколу про результати голосування неповноважним складом комісії. Також позивач вказав, що рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 05 листопада 2020 року по справі № 240/19192/20 встановлено порушення відповідачем статті 254 Виборчого кодексу України і зобов`язано комісію провести повторний підрахунок голосів.
Ухвалою судді від 07 листопада 2020 року позовна заява кандидата на посаду Овруцького міського голови ОСОБА_1 була залишена без руху із наданням строку для усунення недоліків до 10:00 08 листопада 2020 року.
Позивач, у встановлений строк недоліки, усунув у зв`язку з чим 08 листопада 2020 року судом постановлено ухвалу про відкриття провадження у справі у порядку спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи на 11:00 09 листопада 2020 року.
Позивач і його представник у судовому засіданні позовні вимоги підтримали і просили їх задовольнити. Пояснили, що Овруцька міська територіальна виборча комісія Коростенського району незаконно, всупереч вимогам виборчого законодавства, змінила свій склад, внаслідок чого оспорюванні у даній справі протоколи і постанови підлягають скасуванню як такі, що підписані нелегітимним складом комісії. Також вказали, що у протоколі безперервного засідання не вказано, які протоколи дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів приймалися основні чи уточнені.
Представник відповідача у судовому засіданні позовні вимоги не визнала. Пояснила, що підрахунок голосів було здійснено у повній відповідності до виборчого законодавства. Склад комісії змінено відповідно до постанови № 1 від 12 серпня 2020 року на підставі статті 212 Виборчого кодексу України, обов`язки голови комісії покладено на Головача Б.В. , а заступника - на Царюк І.А . Зазначена постанова суб`єктами виборчого процесу не оскаржувалася і є чинною. Крім того, позивачем не наведено жодної з підстав, передбачених статтею 280 Виборчого кодексу України, для прийняття рішення про визнання виборів такими, що не відбулися.
Заслухавши пояснення позивача, представників сторін, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, суд зазначає наступне.
Встановлено, що 02 листопада 2020 року під час безперервного засідання Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району затверджено протокол про результати голосування з виборів Овруцького міського голови, про що прийнято постанову про результати голосування з виборів Овруцького міського голови Коростенського району Житомирської області № 20, а також постанову № 20-А про визнання обраним Овруцьким міським головою ОСОБА_2 .. Про прийняття вказаних постанов зазначено в протоколі безперервного засідання Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району за 02 листопада 2020 року.
Як досліджено в ході розгляду справи, постанова про результати голосування з виборів Овруцького міського голови Коростенського району Житомирської області № 20 від 02 листопада 2020 року і постанова № 20-А про визнання обраним Овруцьким міським головою ОСОБА_2 від 02 листопада 2020 року підписані Головачем Б.В. як головою Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району, а протокол Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району про результати голосування з виборів Овруцького міського голови - Головачем Б.В. як головою комісії і Царюк І.А. як заступником.
Судом встановлено, що згідно з постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 172 з врахуванням внесених змін, утворено такий склад Овруцької МТВК: Царюк Ірина Анатоліївна - голова комісії; Ятлук Валентина Степанівна - заступник голови комісії; Козубська Олена Олександрівна - секретар комісії; члени комісії: Барановська Ніна Антонівна , Барановська Ольга Андріївна , Гераскевич Марія Василівна , Головач Алла Володимирівна , Головач Богдан Васильович , Гуденко Ліна Степанівна , Денисюк Тетяна Іванівна , Дідківська Алла Валентинівна , Желонська Олена Миколаївна , Невмержицька Ольга Миколаївна , Недашківський Михайло Костянтинович , Нелеп Людмила Василівна , Смірнова Алла Анатоліївна , Соботюк Петро Григорович , Терешко Світлана Йосипівна .
У матеріалах справи міститься копія постанови Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району № 1 від 12 серпня 2020 року, згідно з якою протягом виборчого процесу повноваження голови цієї комісії на платній основі на підставі цивільно-провового договору покладено на Головача Богдана Васильовича , заступника голови - на Царюк Ірину Анатоліївну .
Суд при цьому зазначає, що відповідно до частини 7 статті 208 Виборчого кодексу України, у разі якщо голова, заступник голови або секретар виборчої комісії систематично не виконує покладені на нього обов`язки, відповідна виборча комісія може звернутися до виборчої комісії, яка її утворила, з мотивованим поданням про його заміну, якщо за це проголосували не менше двох третин від складу комісії. Подання вноситься за підписом голови, заступника голови виборчої комісії або головуючого на відповідному засіданні виборчої комісії та засвідчується печаткою цієї комісії. До подання додаються не менш як два рішення виборчої комісії про невиконання головою, заступником голови чи секретарем цієї комісії покладених на нього обов`язків, а також витяг із протоколу засідання виборчої комісії, на якому розглядалося питання про внесення такого подання.
Голова, заступник голови або секретар виборчої комісії можуть особисто подати власноручно написану заяву про складення своїх обов`язків (без припинення членства в комісії) до виборчої комісії, що утворила відповідну виборчу комісію.
Наведені обставини свідчать про те, що Овруцька МТВК самостійно змінила свій склад, що суперечить положенням частини 7 статті 208 Виборчого кодексу України, оскільки в даному випадку правом змінювати склад Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області наділена лише Центральна виборча комісія.
Аналогічний висновок зроблено Житомирським окружним адміністративним судом у рішенні від 05 листопада 2020 року у справі № 240/19192/20 за позовом кандидата на посаду Овруцького міського голови ОСОБА_1 до Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району про визнання незаконним рішення, зобов`язання вчинити ді, яке набрало законної сили 08 листопада 2020 року.
Вказаним судовим рішенням визнано дії, вчинені Овруцькою МТВК Коростенського району Житомирської області під головуванням Головача Б.В. та заступника Царук І.А. під час проведення підрахунку голосів з виборів депутатів Овруцького міської ради та Овруцького міського голови на перших чергових виборах 25 жовтня 2020 року - протиправними. Зобов"язано Овруцьку МТВК Коростенського району Житомирської області провести повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області та Овруцького міського голови Коростенського району Житомирської області виборчою комісією у складі, визначеною постановою ЦВК №172 від 10.08.2020 року.
Відповідно до частини 2 статті 14 КАС України, судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.
Згідно з частиною 4 статті 78 КАС України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Таким чином, повноваження голови комісії Царюк І.А. і заступника Ятлук В.С. в порядку, передбаченому статтею 208 Виборчого кодексу України, не припинялись. Наявна в матеріалах справи копія постанови Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району №1 від 12 серпня 2020 року лише врегульовує питання оплати праці голови комісії, згідно з статтею 212 Виборчого кодексу України. Рішення про заміну голови і заступника Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району з дотриманням вимог статті 208 Виборчого кодексу України не приймалось та у справі відсутнє.
Відповідно до частини 15 статті 36 Виборчого кодексу України, рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом.
З врахуванням викладеного суд дійшов висновку, що оспорюваний протокол Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області про результати голосування з виборів Овруцького міського голови Коростенського району Житомирської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі на перших та чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року від 02 листопада 2020 року, постанова про його затвердження № 20 від 02 листопада 2020 року і постанова № 20-А від 02 листопада 2020 року про визнання ОСОБА_2 обраним Овруцьким міським головою на перших та чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року підписані неуповноваженими на це особами, а саме - Головачем Б.В. в якості голови комісії і Царюк І.А. як заступником, а тому підлягають скасуванню як такі, що перебувають поза межами легітимного стану.
Щодо позовних вимог про визнання незаконним складання протоколу Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області про результати голосування з виборів депутатів Овруцької міської ради, скасування такого протоколу і постанови про затвердження протоколу Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області про результати голосування з виборів депутатів Овруцької міської ради, то суд вважає їх необгрунтованими, оскільки, як пояснила представник відповідача і свідчать матеріали справи, такий протокол і постанова на день розгляду даної справи в суді комісією не приймались.
Необгрунтованими суд вважає і вимоги про зобов`язання Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області ухвалити рішення про визнання виборів Овруцького міського голови та виборів депутатів Овруцької міської ради на перших чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року такими, що не відбулися, та призначення у зв`язку з цим повторних виборів, оскільки позивачем не наведено наявність підстав, виключний перелік яких визначений статтею 280 Виборчого кодексу України, для прийняття такого рішення.
Відповідно до статті 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Частиною 1 та 2 статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що позовні вимоги кандидата на посаду Овруцького міського голови ОСОБА_1 підлягають частковому задоволенню.
Крім того, відповідно до частини дев`ятої статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Оскільки на час постановлення даного рішення позивачем судовий збір не сплачувався, тому відповідно до статей 139, 142 КАС України, з врахуванням часткового задоволення позову з позивача необхідно стягнути на користь Державного бюджету України 1681,60 грн. судового збору (840,80*2), а з відповідача - 2522,40 грн. (840,80*3).
Керуючись статтями 77, 90, 242, 244-246, 271, 272, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Адміністративний позов кандидата на посаду Овруцького міського голови ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області (вул. Шевченка, 43, м. Овруч, Коростенський район, Житомирська область, 11101, код ЄДРПОУ 43767479) про визнання незаконним складання протоколу, скасування постанови, протоколу та рішення, зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.
Визнати протиправним складання Овруцькою міською територіальною виборчою комісією Коростенського району Житомирської області протоколу від 02 листопада 2020 року про результати голосування з виборів Овруцького міського голови Коростенського району Житомирської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі на перших та чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Скасувати протокол Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області від 02 листопада 2020 року про результати голосування з виборів Овруцького міського голови Коростенського району Житомирської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі на перших та чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Скасувати постанову Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області № 20 від 02 листопада 2020 року про затвердження протоколу про результати голосування з виборів Овруцького міського голови Коростенського району Житомирської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі на перших та чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Скасувати постанову Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області № 20-А від 02 листопада 2020 року про визнання ОСОБА_2 обраним Овруцьким міським головою на перших та чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути з Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району на користь Державного бюджету України (реквізити рахунку: ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106; Код отримувача (код за ЄДРПОУ) 37993783; Банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); Рахунок отримувача UA908999980313111256000026001; Код класифікації доходів бюджету 22030106) судовий збір у розмірі 2522,40 грн.
Стягнути з кандидата на посаду Овруцького міського голови ОСОБА_1 на користь Державного бюджету України (реквізити рахунку: ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106; Код отримувача (код за ЄДРПОУ) 37993783; Банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); Рахунок отримувача UA908999980313111256000026001; Код класифікації доходів бюджету 22030106) судовий збір у розмірі 1681,60 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги у дводенний строк з дня його проголошення.
Рішення проголошено: 09 листопада 2020 року о 15:15.
Головуючий суддя С.В. Черноліхов
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.11.2020 |
Оприлюднено | 09.11.2020 |
Номер документу | 92706028 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Черноліхов Сергій Вікторович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Черноліхов Сергій Вікторович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Черноліхов Сергій Вікторович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Черноліхов Сергій Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні