ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
09 листопада 2020 року Справа № 280/5950/19 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Конишевої О.В., розглянув за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу
до Товариства з обмеженою відповідальністю ТД Запоріжпідшипник ( 69068, м. Запоріжжя, вул. Червона, буд.1-а, код ЄДРПОУ 34975392)
про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків,
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі - позивач) до Товариства з обмеженою відповідальністю ТД Запоріжпідшипник (далі - відповідач), в якому позивач просить суд: підтвердити обґрунтованість адміністративного арешту майна платника податків Товариства з обмеженою відповідальністю ТД Запоріжпідшипник застосованого на підставі рішення в.о. заступника начальника Головного управління ДПС у Запорізькій області від 05.11.2019.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач посилається на те, що на підставі пп.20.1.4 п.20.1 ст.20, п.75.1.2 п.75.1 ст.75, пп.78.1.4 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України в.о. заступника начальника ГУ ДПС у Запорізькій області був прийнятий наказ №595 від 30.10.2019 Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ Торговий дім Запоріжпідшипник . Разом з тим, під час виходу на перевірку співробітникам контролюючого органу було відмовлено у допуску до проведення перевірки. Зазначає, що відповідач не виконує встановлені діючим законодавством обов`язки, навмисно створює умови щодо унеможливлення проведення ГУ ДПС у Запорізькій області позапланової документальної виїзної перевірки, а саме: перешкоджає законній діяльності посадових осіб контролюючого органу під час виконання ними службових обов`язків, не виконує законні вимоги посадових осіб, не допускає посадових осіб контролюючого органу до проведення перевірок з питань обчислення і сплати податків та зборів. Вказує, що у зв`язку із викладеним керівником ГУ ДПС у Запорізькій області було прийнято обґрунтоване рішення про застосування адміністративного арешту, який позивач просить суд підтвердити.
Відповідач адміністративний позов не визнав, у відзиві на позовну заяву від 27.12.2019 вказав на те, що надіслані платнику податків запити відповідають вимогам п.73.3 ст. 73 Податкового кодексу України. Проте, у відповідь позивач повідомив, що запити складені з порушенням норм чинного законодавства, а отже підприємство звільняється від обов`язку надавати відповідь. У зв`язку з викладеним ГУ ДПС видано наказ від №595 від 30.10.2019 Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ Торговий дім Запоріжпідшипник . Вказує, що зазначений наказ відповідає нормативним підставам для його винесення. Перевірка за наказом №595 від 30.10.2019 проводиться з урахуванням постанови Третього апеляційного адміністративного суду від 27.05.2019 по справі №280/213/19, якою встановлено, що надіслані ГУ ДФС у Запорізькій області запити відповідають вимогам п.73.3 ст.73 Податкового кодексу України. У зв`язку з викладеним, відповідач просить суд відмовити у задоволенні позову.
Ухвалою суду від 09.12.2019 відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження. Сторонам повідомлено про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні) у судовому засіданні на 08.01.2020.
Ухвалою суду від 08.01.2020 зупинено провадження у справі до набрання законної сили рішення по справі №280/5389/19.
Ухвалою суду від 08.10.2020 поновлено провадження в адміністративній справі №280/5950/19.
Частиною п`ятою статті 262 КАС України встановлено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін; з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Враховуючи приписи ч. 5 ст. 262 КАС України справа розглядалася за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, судом встановлено наступне.
Позивачем було отримано запит ГУ ДФС у Запорізькій області від 04.04.2018 №9084/10/08-01-49-01 Про надання інформації (пояснень та їх документальних підтверджень) . У запиті встановлено недотримання позивачем норм пп. а п. 198.1, п. 198.3 ст. 198, п.185.1 ст. 185, п.187.1 ст. 187, ст. 201 Податкового кодексу України, внаслідок: встановлення розбіжностей між податковим кредитом підприємства та податковими зобов`язаннями контрагентів-постачальників ТОВ АСТРА-ДІЛЛ (ЄДРПОУ 41047113), ТОВ АЛДАВІС (ЄДРПОУ 41051030), ТОВ ІНТЕР ЛОФТ КОМПАНІ (ЄДРПОУ 41044222) за лютий 2018 року в розмірі 583,4 тис.грн.; відображення недостовірних даних в деклараціях з податку на додану вартість, а саме включення до складу податкового кредиту операцій з придбання в січні-лютому 2018 року товарів, робіт, послуг, придбання яких по ланцюгу постачання не встановлено та відсутня інформація щодо можливості виробництва товарів, послуг наявним трудовим ресурсом контрагентів-постачальників ТОВ АСТРА-ДІЛЛ (ЄДРПОУ 41047113), ТОВ АЛДАВІС (ЄДРПОУ 41051030), ТОВ ІНТЕР ЛОФТ КОМПАНІ (ЄДРПОУ 41044222), ПрАТ ПРОМЗАПАЛ (ЄДРПОУ 22116176), ТОВ ПРОДУКТОВА ІННОВАЦІЙНА КОМПАНІЯ (ЄДРПОУ 41504550). У зв`язку з цим, та керуючись нормами пп.16.1.5 і 16.1.7 п. 16.1 ст. 16, пп. 20.1.2, пп.20.1.3 п. 20.1 ст. 20, пункту 1 та 3 абзацу третього, абзацу п`ятого п. 73.3 ст. 73, пп. 78.1.1, 78.1.4 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України, ГУ ДФС у Запорізькій області просило протягом 15 робочих днів з дня наступного за днем отримання запиту надати інформацію (пояснення та їх документальні підтвердження) з приводу наведених вище фактів. Підставою для надсилання запиту є результати аналізу даних, що містяться у податковій звітності позивача, та їх співставлення з відомостями Єдиного реєстру податкових накладних та відповідно до податкової інформації, отриманої і опрацьованої у порядку та відповідно до ст.72,73,74 Податкового кодексу України.
Листом без номеру без дати, отриманими контролюючим органом 09.07.2018 вх. №26520/10, позивач повідомив, що вищезазначений запит ГУ ДФС у Запорізькій області складений з порушенням норм податкового законодавства, і тому він звільняється від обов`язку надавати відповідь на такий запит, також повідомлено, що у разі отримання обґрунтованого запиту, у відповідності до вимог п.73.3 ст.73 Податкового кодексу України, підприємство надасть витребувану інформацію.
Позивачем було отримано запит ГУ ДФС у Запорізькій області від 04.06.2018 №16030/10/08-01 Про надання інформації (пояснень та їх документальних підтверджень) . У запиті встановлено недотримання позивачем норм п. 185.1 ст. 185, пп. а п. 198.1, п. 198.3 ст. 198, ст. 201 Податкового кодексу України, внаслідок відображення недостовірних даних в деклараціях з податку на додану вартість за жовтень 2017 року, а саме включення до складу податкового кредиту операцій із придбання товарів, робіт, послуг у ТОВ БУДІВЕЛЬНА ГРУПА ВАВІЛОН (ЄДРПОУ 41197522), ТОВ КОМПАНІЯ СОНЯЧНА ЗЕМЛЯ (ЄДРПОУ 41442332), ПрАТ ПРОМЗАПАЛ (ЄДРПОУ 22116175), при цьому, згідно отриманої податкової інформації відсутнє придбання товарів та інформація щодо можливості виробництва (надання) їх власним ресурсом, що унеможливлює здійснення такого постачання. У зв`язку з цим, та керуючись нормами пп.16.1.5 і 16.1.7 п. 16.1 ст. 16, пп. 20.1.2, 20.1.3 п. 20.1 ст. 20, пункту 1 та 3 абзацу третього, абзацу п`ятого п. 73.3 ст. 73, пп. 78.1.1, 78.1.4 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України, ГУ ДФС у запорізькій області просило протягом 15 робочих днів з дня наступного за днем отримання запиту надати інформацію (пояснення та їх документальні підтвердження) з приводу наведених вище фактів. Підставою для надсилання запиту є результати аналізу даних, що містяться у податковій звітності позивача, та їх співставлення з відомостями Єдиного реєстру податкових накладних та відповідно до податкової інформації, отриманої і опрацьованої у порядку та відповідно до ст.72,73,74 Податкового кодексу України.
Листом без номеру без дати, отриманими контролюючим органом 09.07.2018 вх. №26544/10, позивач повідомив, що вищезазначений запит ГУ ДФС у Запорізькій області складений з порушенням норм податкового законодавства, і тому він звільняється від обов`язку надавати відповідь на такий запит, також повідомлено, що у разі отримання обґрунтованого запиту, у відповідності до вимог п.73.3 ст.73 Податкового кодексу України, підприємство надасть витребувану інформацію.
Позивачем отримано запит ГУ ДФС у Запорізькій області від 30.11.2018 №42927/10/08-01-14-07-13 Про надання інформації (пояснень та їх документальних підтверджень) . У запиті встановлено недотримання позивачем норм пп. а п. 198.1, п. 198.3, 198.6 ст. 198, ст. 201 Податкового кодексу України, внаслідок документального оформлення господарських операцій з придбання у ТОВ ЛОТУС СІТІ (ЄДРПОУ 42153622) за серпень 2018 року, у яких відсутнє придбання товару (робіт, послуг) по ланцюгу постачання, що призвело до недостовірності даних визначення суми податкового кредиту у декларації з податку на додану вартість за серпень 2018 року №9199430721 від 19.09.2018 та, як наслідок, заниження сум податку на додану вартість по розрахункам за звітний період. У зв`язку з цим, та керуючись нормами пп.16.1.5 і 16.1.7 п. 16.1 ст. 16, пп. 20.1.2 п. 20.1 ст. 20, пункту 1 та 3 абзацу третього, абзацу п`ятого п. 73.3 ст. 73, пп. 78.1.1 та 78.1.4 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України, ГУ ДФС у Запорізькій області просило протягом 15 робочих днів з дня наступного за днем отримання запиту надати інформацію (пояснення та їх документальні підтвердження) з приводу наведених вище фактів. Підставою для надсилання запиту є результати аналізу показників, що містяться у податковій звітності позивача, даних Єдиного реєстру податкових накладних та податкової інформації, отриманої і опрацьованої відповідно до ст.72,73,74 Податкового кодексу України.
Листом №16/47 від 19.12.2018 позивач повідомив, що вищезазначений запит ГУ ДФС у Запорізькій області складений з порушенням норм податкового законодавства, і тому він звільняється від обов`язку надавати відповідь на такий запит, також повідомлено, що у разі отримання обґрунтованого запиту, у відповідності до вимог п.73.3 ст.73 Податкового кодексу України, підприємство надасть витребувану інформацію.
10.01.2019 представнику позивача за довіреністю було вручено наказ Головного управління ДФС у Запорізькій області №50 від 09.01.2019 Про проведення документальної позапланової перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю Торговий дім Запоріжпідшипник .
Разом із копією зазначеного наказу було пред`явлено направлення на проведення перевірки №15 від 09.01.2019 на головного державного ревізора-інспектора відділу перевірок з окремих питань управління аудиту Головного управління ДФС у Запорізькій області радника податкової та митної справи І рангу Афєндікова Сергія Володимировича .
Ознайомившись із підставами призначення проведення перевірки та текстом наказу №50 від 09.01.2019, позивачем повідомлено посадову особу відповідача Афєндікова С.В. , що призначення і проведення перевірки на підставі зазначеного наказу є незаконним, оскільки відповідно до приписів визначених п.81.1 ст.81 Податкового кодексу України, а саме: у зв`язку із невідповідністю підстав для проведення перевірки, передбачених п.78.1.4 ст.78 Податкового кодексу України, зазначених у наказі №50 від 09.01.2019 про її проведення, підставам наведеним у запитах про надання інформації, реквізити яких у ньому відображено.
У зв`язку із цим головним державним ревізором-інспектором Афєндіковим С.В. складено акт №37/08-01-14-07 від 10.01.2019 про відмову у допуску до проведення/відмову від проведення документальної позапланової виїзної перевірки, який також був підписаний представником підприємства за довіреністю.
Позивач вважаючи протиправними дії Головного управління ДФС у Запорізькій області з призначення проведення документальної позапланової виїзної перевірки на підставі наказу №50 від 09.01.2019, а сам наказ незаконним та таким, що підлягає скасуванню звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду із позовною заявою про визнання дій протиправними та скасування наказу. Рішенням суду від 13.03.2019 по справі №280/213/19 у задоволенні позовної заяви позивача було відмовлено. Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду, позивач подав апеляційну скаргу до Третього апеляційного адміністративного суду. Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 27.05.2019 по справі №280/213/19 апеляційну скаргу позивача було залишено без задоволення, а рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 13.03.2019 - без змін.
31.10.2019 директору ТОВ ТД Запоріжпідшипник було вручено наказ Головного управління ДПС у Запорізькій області №595 від 30.10.2019 Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ Торговий дім Запоріжпідшипник . При цьому підставами для проведення такої перевірки було вказано наступне: на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 №682-р Питання Державної податкової служби , положення про ГУ ДПС у Запорізькій області, затвердженого наказом Державної податкової служби України від 12.07.2019 №14, наказу ГУ ДПС у Запорізькій області від 29.08.2019 №10 Про початок діяльності Головного управління ДПС у Запорізькій області , постанови Третього апеляційного адміністративного суду від 27.05.2019 по справі №280/213/19 за позовом ТОВ Торговий дім Запоріжпідшипник до ГУ ДФС у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування наказу та з урахуванням переданих матеріалів від ГУ ДФС у Запорізькій області, та на підставі пп.20.1.4 п.20.1 ст.20, п.75.1.2 п.75.1 ст.75, пп.78.1.4 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України .
Разом із копією зазначеного наказу було пред`явлено направлення на проведення перевірки №410 від 30.10.2019 на головного державного ревізора-інспектора відділу перевірок з окремих питань управління податкових перевірок, трансферного ціноутворення та міжнародного оподаткування ГУ ДПС у Запорізькій області Афєндікова Сергія Володимировича.
Ознайомившись із підставами призначення проведення перевірки та текстом наказу №595 від 30.10.2019, директором позивача було повідомлено посадову особу відповідача Афєндікова С.В. , що призначення і проведення перевірки на підставі зазначеного наказу є незаконним, відповідно до приписів визначених п.81.1 ст.81 Податкового кодексу України, а саме у зв`язку із невідповідністю підстав для проведення перевірки, передбачених п.78.1.4 ст.78 Податкового кодексу України, підставам зазначеним у наказі №595 від 30.10.2019 про її проведення.
У зв`язку із цим головним державним ревізором-інспектором Афєндіковим С.В. складено акт №226 від 31.10.2019 про відмову у допуску до проведення/відмову від проведення документальної позапланової виїзної перевірки, який також був підписаний директором підприємства.
У зв`язку з відмовою платника податків у допуску посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення фактичної перевірки, в.о. заступника начальника ГУ ДПС у Запорізькій області 05.11.2019 прийнято рішення про застосування адміністративного арешту майна Товариства з обмеженою відповідальністю ТД Запоріжпідшибник , застосування якого контролюючий орган просить підтвердити у даній справі.
Суд зазначає, що відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, у тому числі податку на прибуток та податку на додану вартість, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, врегульовані Податковим кодексом України (далі - ПК України).
За визначенням пункту 94.1 статті 94 ПК України, адміністративний арешт майна платника податків (далі - арешт майна) є винятковим способом забезпечення виконання платником податків його обов`язків, визначених законом.
У пункті 94.2 цієї статті передбачені обставини, за наявності яких може бути застосовано адміністративний арешт майна, до яких згідно підпункту 94.2.3 віднесено таку обставину як: платник податків відмовляється від проведення документальної або фактичної перевірки за наявності законних підстав для її проведення або від допуску посадових осіб контролюючого органу.
Згідно з підпунктами 94.6.1 та 94.6.2 пункту 94.6 ст. 94 ПК України, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу за наявності однієї з обставин, визначених у пункті 94.2 цієї статті, приймає рішення про застосування арешту майна платника податків, яке надсилається: платнику податків з вимогою тимчасово зупинити відчуження його майна; іншим особам, у володінні, розпорядженні або користуванні яких перебуває майно такого платника податків, з вимогою тимчасово зупинити його відчуження.
Відповідно до пункту 94.10 ст. 94 ПК України, арешт на майно може бути накладено рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, обґрунтованість якого протягом 96 годин має бути перевірена судом.
Зазначений строк не може бути продовжений в адміністративному порядку, у тому числі за рішенням інших державних органів, крім випадків, коли власника майна, на яке накладено арешт, не встановлено (не виявлено). У цих випадках таке майно перебуває під режимом адміністративного арешту протягом строку, визначеного законом для визнання його безхазяйним, або у разі якщо майно є таким, що швидко псується, - протягом граничного строку, визначеного законодавством. Порядок операцій з майном, власника якого не встановлено, визначається законодавством з питань поводження з безхазяйним майном.
Строк, визначений цим пунктом, не включає добові години, що припадають на вихідні та святкові дні.
Підпунктом 94.19.1 пункту 94.19 статті 94 ПК України визначено, що припинення адміністративного арешту майна платника податків здійснюється у зв`язку з: відсутністю протягом строку, зазначеного у пункті 94.10, рішення суду про визнання арешту обґрунтованим
Суд зазначає, що для реалізації вказаного повноваження контролюючого органу щодо звернення до суду на предмет перевірки обґрунтованості накладеного арешту на майно протягом 96 годин з часу прийняття рішення про такий арешт статтею 283 КАС України передбачено право звернення до суду із відповідної заявою. Виключно у межах цього провадження суд наділений повноваженнями розглянути подання контролюючого органу у 96 годинний строк.
Запровадження судової перевірки обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків, вказує на необхідність судового контролю за діями податкового органу та захист прав платника податків від можливих зловживань з боку податкового органу.
Отже, з огляду на сплив такого строку як на момент звернення з позовом до суду так і на дату ухвалення рішення у справі, у суду відсутні підстави для задоволення позову оскільки, застосований арешт є припиненим в силу положень Податкового кодексу України.
Відповідно до ч.5 ст.242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у Постанові від 18 квітня 2019 року по справі № 820/2522/17.
Згідно зі статтею 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог Головного управління ДПС у Запорізькій області.
Керуючись ст.ст. 2, 5, 72, 77, 139, 241, 243-246, 255 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовних вимог Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 166, код ЄДРПОУ 43143945) до Товариства з обмеженою відповідальністю ТД Запоріжпідшипник ( 69068, м. Запоріжжя, вул. Червона, буд.1-а, код ЄДРПОУ 34975392) - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Відповідно до п.п. 15.5 п. 15 ч. 1 Перехідних положень КАС України рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення виготовлено в повному обсязі 09.11.2020.
Суддя О.В. Конишева
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.11.2020 |
Оприлюднено | 11.11.2020 |
Номер документу | 92736532 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні