Рішення
від 11.11.2020 по справі 120/6494/20-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 листопада 2020 р. м. Вінниця Справа № 120/6494/20-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Воробйової Інни Анатоліївни,

за участю:

секретаря судового засідання: Драло В.О.

представників позивача: Якименка О.О., Слізяка Н.Р.

представника відповідача: Бардина М.Б,

третіх осіб: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_22, ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_21.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу в порядку загального позовного провадження

за позовом: Вінницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ", треті особи, які які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Уланівські сільські територіальні виборчі дільниці №051240 та №051262, ОСОБА_1 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_2

до: Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_5 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_4 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_3 , Центральна виборча комісія про визнання протиправною та скасування постанови і зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Вінницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" до Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області про:

- визнання протиправною та скасування постанови № 71 від 04.11.2020 "Про визнання депутатів обраними у єдиному багатомандатному виборчому окрузі";

- зобов`язання відповідача прийняти рішення про визнання виборів депутатів Уланівської сільської ради Хмільницького району від 25 жовтня 2020 року такими, що не відбулися та призначити у зв`язку з цим повторні вибори.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що територіальна виборча комісія порушила положення Виборчого кодексу щодо забезпечення дільничних виборчих комісій виборчими бюлетенями з виборів депутатів. Зокрема, не забезпечено належною кількість бюлетенів дільничні виборчі комісії №051240 і №051262.

Так, на виборчій дільниці №051240 с. Морозівка - при кількості виборців включених до списку виборців на виборчій дільниці -329, надано виборчих бюлетенів -145; тобто не додано 184 виборчих бюлетеня з виборів депутатів Уланівської сільської ради. На виборчій дільниці №051262 с. Рибченці - при кількості виборців включених до списку виборців на виборчій дільниці -326, надано виборчих бюлетенів -184; тобто не додано 142 виборчих бюлетеня з виборів депутатів Уланівської сільської ради.

Частина виборців звернулась до Хмільницького ВП Калинівського ВП УНП у Вінницькій області з заявами про відкриття кримінальних проваджень за фактами ненадання їм 25.10.2020 р. на виборчій дільниці виборчих бюлетенів. На підставі цих звернень відкрито кримінальне провадження. Відповідні звернення у день виборів подавались й до дільничної комісії.

Відсутність необхідної кількості бюлетенів призвела до не можливості проголосувати багатьом виборцям, чим порушено права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу Вінницької обласної організації політичної партії За майбутнє . Відтак, постанова про визнання обраними депутатів, прийнята за наявності порушень при проведені самих виборів є протиправною та підлягає скасуванню. Як наслідок, слід визнати вибори такими, що не відбулися і призначити повторні.

Ухвалою від 09 листопада 2020 року відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження з повідомленням (викликом сторін) з урахуванням вимог ст. 273 Кодексу адміністративного судочинства України. Підготовче судове засідання призначено на 10 листопада 2020 року о 14:30 год. Цією ж ухвалою вирішено питання про залучення до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: ОСОБА_10 ; ОСОБА_11 ; ОСОБА_12 ; ОСОБА_13 ; ОСОБА_14 ; ОСОБА_15 ; ОСОБА_1 ; ОСОБА_6 ; ОСОБА_7 ; ОСОБА_16 ; ОСОБА_17 ; ОСОБА_8 ; ОСОБА_18 ; ОСОБА_19 ; ОСОБА_20 ; ОСОБА_5 ; ОСОБА_21 ; ОСОБА_22 ; ОСОБА_4 ; ОСОБА_2 ; ОСОБА_26 ; ОСОБА_9 ; ОСОБА_24 ; ОСОБА_25 ; ОСОБА_3 ; Уланівські сільські територіальні виборчі дільниці №051240 та №051262, Центральну виборчу комісію.

10.11.2020 року представником відповідача подано до суду відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити в задоволенні позову. Мотивуючи свою позицію пояснив, що громадянами ОСОБА_27 , ОСОБА_28 , ОСОБА_29 , ОСОБА_30 . ОСОБА_31 , ОСОБА_32 та ОСОБА_33 подано письмові повідомлення щодо неможливості отримати бюлетені з виборів Уланівського сільського голови та депутатів Уланівської сільської ради. Зазначені повідомлення були розглянуті невідкладно на засіданні Уланівської територіальної виборчої комісії 26.10.2020 року під час отримання протоколів та іншої виборчої документації від представників дільничної виборчої комісії № 051240. У зв`язку із тим, що повідомлення не містили жодних вимог чи прохань від виборців щодо поновлення їх прав чи інших даних, зазначених у статті 5 Закону України "Про звернення громадян", рішенням виборчої комісії зазначені скарги були прийняті до відома, що підтверджується витягом з протоколу засідання від 26.10.2020 року. Інші повідомлення чи звернення до Уланівської територіальної виборчої комісії не надходили як від суб`єктів звернення, так і від дільничних виборчих комісій. Зазначено, що позивач у позовній заяві неодноразово вказує на те, що 326 виборців позбавлено виборчого права щодо виборів до ради. Однак, просить суд звернути увагу на те, що на виборчій дільниці №051262, де кількість виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці становить 326 осіб було отримано 184 бюлетені з виборів депутатів Уланівської сільської ради, тобто, не додано 142 виборчих бюлетеня та при цьому, на виборчу дільницю у день виборів прийшли та отримали бюлетені 169 виборців, з них 15 бюлетенів були погашені, як невикористані. Отже, всім виборцям, які виявили бажання проголосувати на виборчій дільниці №051262 було повністю забезпечено право на здійснення волевиявлення. Щодо виборчої дільниці №051240, де кількість виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці становить 329 осіб, було отримано дільничною комісією 145 бюлетенів, тобто не додано 184 бюлетеня з виборів депутатів Уланівської сільської ради. До виборчої дільниці у день голосування прийшло для здійснення волевиявлення 205 виборців, тобто бюлетенів не отримали 60 виборців. З огляду на викладене, просив суд врахувати, що не змогли проголосувати лише на одній виборчій дільниці 60 виборців, а не 326, як зазначає позивач. Що стосується підписання Акту прийому - передачі бюлетенів головою Уланівської сільської територіальної виборчої комісії, то голова комісії була вимушена погодитись на прийняття бюлетенів у наявній кількості задля забезпечення виборчого процесу загалом. У разі відмови прийняти виборчі бюлетені від підприємця-виготовлювача виборчий процес було б зірвано загалом, що мало б більш значні наслідки для територіальної громади.

Стосовно вимоги позивача про зобов`язання Уланівську сільську територіальну виборчу комісію визнати вибори Уланівського сільського голови такими, що не відбулися та призначити повторні вибори, то така не підлягає задоволенню з огляду на те, що положення статті 280 ВК України, яка містить вичерпні підстави для призначення повторних місцевих виборів, - такий випадок не передбачає.

У підготовчому судовому засіданні були присутні треті особи, які не заявляться самостійних вимог спору, на стороні відповідача - ОСОБА_1 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_2 та представники Уланівських сільських територіальних виборчих дільниць №051240 і №051262, які підтримали заявлений позов та просили його задовольнити.

Протокольною ухвалою суду від 10.11.2020 року в підготовчому засіданні за клопотанням представника позивача змінено процесуальний статус третіх осіб Уланівських сільських територіальних виборчих дільниць №051240 та №051262, ОСОБА_1 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_2 з третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача на третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача.

10.11.2020 р. у підготовчому судовому засіданні протокольною ухвалою суду прийнято рішення про закінчення підготовчого провадження та призначено розгляд справи по суті на 11.11.2020 р. о 11:00 год.

10.11.2020 р. представниками Уланівських сільських територіальних виборчих дільниць №051240 і №051262 та ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 подано заяви про розгляд справи за їх відсутності. Одночасно зазначено, що підтримують позовні вимоги.

Інші учасники справи у судове засідання не з`явились, хоча про дату, час та місце його проведення повідомлялись належним чином відповідно до положень статті 268 КАС України.

Особливості повідомлення учасників справи про дату, час та місце розгляду окремих категорій адміністративних справ, зокрема й справ щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності виборчих комісій, а також наслідки неявки учасників справи у судове засідання визначені статтею 268 КАС України.

Частиною 3 цієї норми передбачено, що неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій. Відтак, протокольною ухвалою суд прийняв рішення про розгляд справи за їх відсутності .

Представники позивача у судовому засіданні адміністративний позов підтримали повністю та просили його задовольнити з підстав зазначених у ньому.

Представник відповідача в судовому засіданні, посилаючись на мотиви викладені у відзиві, просив відмовити у задоволені позову.

Треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, які з`явились в судове засідання, заперечили проти задоволення позову.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши надані сторонами докази та вислухавши пояснення осіб, що беруть участь у справі, суд встановив наступне.

Постановою Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" від 15.07.2020 року № 795-ІХ, призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.

08.08.2020 року постановою Центральної виборчої комісії "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів № 160 від 25 жовтня 2020 року" у зв`язку з прийняттям Верховною Радою України постанови від 17.07.2020 року № 807-ІХ "Про утворення та ліквідацію районів", призначено перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.

Згідно Відомостей про кількість виборців, включених до попередніх списків виборців на звичайних виборчих дільницях, які надані начальником відділу ведення ДРВ апарату РДА на виборчій дільниці 051240 с. Морозівка, кількість виборців, включених до попередніх списків виборців складає 329, а на виборчій дільниці 051262 с. Рибчинці - вул. Виселок Гишківка, вул. Козацька, пров. Козацький, пров. Шкільний - 326.

Відповідно до акту приймання-передачі виборчих бюлетенів від підприємства-виготовлювача від 22.10.2020 року ФОП ОСОБА_34 передав Уланівській сільській ТВК в особі голови ОСОБА_35 виборчі бюлетені з виборів депутатів сільської ради для голосування на виборчих дільницях єдиного одномандатного округу в упаковці підприємства-виготовлювача в загальній кількості 11960 бюлетенів. В свою чергу, для виборчої дільниці № 051240 отримано 145 бюлетенів, на виборчу дільницю № 051262 - 184 бюлетенів.

23.10.2020 року Уланівська сільська територіальна виборча комісія Хмільницького району Вінницької області відповідно до примірника №3 Протоколу Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області передала дільничним виборчим комісіям виборчих бюлетенів з виборів депутатів Уланівської сільської ради, зокрема виборчій дільниці №051240 - 145 бюлетенів та виборчій дільниці № 051262 - 184 бюлетені.

В подальшому, актом про виявлення невідповідностей виборчих бюлетенів с. Морозівка на виборчій дільниці №051240 від 24.10.2020 року зафіксовано, що виборчій дільниці №051240 не видали необхідної кількості виборчих бюлетенів.

Так, з виборів депутатів Уланівської сільської ради видано 145 шт. з необхідних 331, тобто не додано 186 бюлетенів.

Також, згідно акту голови ДВК №051240 на даній дільниці станом на 12:05 закінчились бюлетені з виборів Уланівського сільського голови та виборів депутатів Уланівської сільської ради.

04.11.2020 року Уланівською СТВК винесено постанову №71 від 04.11.2020 року о 16:40 год. "Про визнання депутатів обраними у єдиному багатомандатному виборчому окрузі".

Не погоджуючись із цим рішенням, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Визначаючись щодо позовних вимог, суд керується та виходить з наступного.

Відповідно до пункту 20 частини першої статті 92 Конституції України, організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України.

Статтею 24 Конституції України визначено, що громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом.

Відповідно до статті 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Згідно положень статей 69, 71 Основного закону народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.

Вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Спеціальним законом, який відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, є Виборчий кодекс України (далі - ВК України).

За приписами частини першої статті 1 ВК України, вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.

Згідно пункту 3 частини першої статті 3 ВК України, відповідно до Конституції України в Україні проводяться такі типи виборів:

- місцеві вибори:

а) вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим;

б) вибори депутатів сільської, селищної, міської ради;

в) вибори сільського, селищного, міського голови;

г) вибори депутатів районної ради; ґ) вибори депутатів обласної ради;

д) вибори депутатів районної у місті ради (у містах, де утворені районні у місті ради).

За змістом частини першої статті 20 ВК України, виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Відповідно частини першої статті 21 ВК України, виборчий процес кожних виборів, передбачених цим Кодексом, здійснюється на засадах: гарантії реалізації виборчих прав громадян, визначених Конституцією України та цим Кодексом; дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та цим Кодексом; законності та заборони протиправного втручання будь-кого у виборчий процес; політичного плюралізму та багатопартійності; публічності і відкритості виборчого процесу, усіх його процедур з урахуванням обмежень, встановлених законом, належного інформування виборців та інших суб`єктів виборчого процесу; свободи передвиборної агітації, рівного доступу всіх кандидатів і суб`єктів їх висування на відповідних виборах до засобів масової інформації незалежно від їх форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками яких є партії (організації партій); неупередженості органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, закладів, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до кандидатів, партій.

Відповідно до статті 20 ВК України, виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Частиною першою статті 22 ВК України визначено, що суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є:

1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах;

2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів;

3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах;

4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом;

5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Частинами першою-третьою статті 63 ВК України передбачено, що рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.

Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.

Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до відповідної виборчої комісії, а також розгляд скарг та прийняття рішення виборчою комісією здійснюються в порядку, визначеному цим Кодексом.

Відповідно до частини першої 64 ВК України суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Отже, суб`єкт виборчого процесу, яким є позивач може оскаржити рішення відповідної виборчої комісії.

Положеннями статті 33 ВК України передбачено, що виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.

Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.

Дільничні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення загальнодержавних і місцевих виборів у межах відповідних виборчих дільниць.

Статтею 202 ВК України, до системи виборчих комісій з місцевих виборів входять територіальні виборчі комісії.

Повноваження територіальних виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів поширюються на територію відповідного виборчого округу або частини виборчого округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів.

Статтею 206 ВК України регламентовано повноваження територіальних виборчих комісій щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів.

Так, за змістом частини першої цієї статті , територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Згідно пункту 7 частини другої статті 206 ВК України, відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови: затверджує текст виборчих бюлетенів на відповідних місцевих виборах, забезпечує виготовлення виборчих бюлетенів та передачу їх відповідним територіальним, дільничним виборчим комісіям.

Статтею 255 ВК України визначено, що територіальні виборчі комісії встановлюють підсумки голосування шляхом складання відповідного протоколу з таких місцевих виборів:

1) виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна виборча комісія - протоколу про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради в межах територіального виборчого округу на підставі протоколів відповідних сільських, селищних, міських виборчих комісій про підсумки голосування в межах частини цього округу;

2) міська (міста з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборча комісія - протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів міської ради в межах територіального виборчого округу на підставі протоколів районних в місті виборчих комісій про підсумки голосування в межах частини цього округу;

3) сільська, селищна, міська:

а) протоколу про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради;

б) протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів відповідної районної ради в територіальному виборчому окрузі;

4) районна в місті виборча комісія:

а) протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів міської ради в територіальному виборчому окрузі чи його частині (у міській територіальній громаді з кількістю виборців 10 тисяч і більше) або в багатомандатних виборчих округах (у міській територіальній громаді з кількістю виборців до 10 тисяч);

б) протоколу про підсумки голосування з виборів міського голови.

Протоколи про підсумки голосування з виборів депутатів сільської, селищної, міської (міста без районного поділу) ради у відповідних багатомандатних виборчих округах, сільського, селищного, міського (міста без районного поділу) голови територіальною виборчою комісією, що встановлює результати виборів, не складаються. Протокол про результати виборів складається в такому разі безпосередньо на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців з відповідних місцевих виборів.

Територіальна виборча комісія після прийняття і розгляду протоколів (у тому числі з позначкою "Уточнений") дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях на підставі цих протоколів, а в разі повторного підрахунку голосів виборців - протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці не пізніш як на дев`ятий день з дня голосування (а у разі проведення повторного голосування - не пізніше як на третій день з дня повторного голосування) встановлює та заносить до протоколу про підсумки голосування по кожному виборчому округу з відповідних місцевих виборів такі відомості:

1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничними виборчими комісіями;

2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничними виборчими комісіями;

3) кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях;

4) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені;

5) кількість виборців, внесених до витягів із списку виборців для голосування за місцем перебування на виборчих дільницях;

6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування;

7) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування;

8) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні у приміщенні для голосування;

9) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні за місцем перебування;

10) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні;

11) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню, виявлених на виборчих дільницях;

12) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними;

13) відсоток загальної кількості виборчих бюлетенів, визнаних недійсними, у відношенні до загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні.

Статтею 240 ВК України визначено, що територіальні та дільничні виборчі комісії забезпечують суворий облік отриманих та виданих виборчих бюлетенів відповідно до вимог цього Кодексу.

Виборчі бюлетені для кожної виборчої дільниці кожного виборчого округу виготовляються, як правило, у кількості, що на 0,5 відсотка перевищує кількість виборців, включених до списку виборців на відповідній виборчій дільниці, з можливим відхиленням зазначеної кількості з урахуванням кратності розміщення виборчих бюлетенів в межах поліграфічного листа під час їх виготовлення.

Кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях у межах відповідного виборчого округу, визначається на підставі відомостей про кількість виборців, включених до попередніх списків виборців на виборчих дільницях, що отримуються відповідними територіальними виборчими комісіями від органу ведення Державного реєстру виборців після виготовлення таких списків виборців.

Аналогічна за змістом норма міститься й у Постанові ЦВК Про Порядок виготовлення виборчих бюлетенів з місцевих виборів та їх передачі відповідним територіальним і дільничним виборчим комісіям № 330 від 2.10.2020 р. , згідно пункту 1,7 якої виборчі бюлетені виготовляються підприємством-виготовлювачем для кожної виборчої дільниці кожного виборчого округу, як правило, у кількості:

для кожної звичайної виборчої дільниці - у кількості, що на 0,5 відсотка перевищує кількість виборців, включених до попереднього списку виборців на виборчій дільниці, з можливим відхиленням зазначеної кількості з урахуванням кратності розміщення виборчих бюлетенів у межах поліграфічного листа під час їх виготовлення;

Кількість виборчих бюлетенів, що обумовлюється в договорі про виготовлення виборчих бюлетенів, визначається відповідними територіальними виборчими комісіями не пізніш як за одинадцять днів до дня голосування:

для звичайних виборчих дільниць - на підставі наданих їм органами ведення Державного реєстру виборців відомостей про кількість виборців, включених до попередніх списків виборців на звичайних виборчих дільницях, після виготовлення таких списків виборців.

Відповідно до статті 242 ВК України, сільська, селищна виборча комісія - не пізніш як за п`ять днів до дня голосування як територіальна виборча комісія, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, на підставі договору, укладеного між нею і поліграфічним підприємством, забезпечує виготовлення виборчих бюлетенів для голосування на місцевих виборах отримує виготовлені виборчі бюлетені не пізніш як за чотири дні до дня голосування в упаковці підприємства-виготовлювача на підставі акта приймання-передачі за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.

Від імені територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати місцевих виборів, виборчі бюлетені від підприємства-виготовлювача, в порядку та строки визначені цією статтею, отримує голова виборчої комісії або інша особа, уповноважена рішенням цієї комісії, які підписують відповідний акт приймання-передачі.

Отже, як видно виборчі бюлетені для виборчої дільниці виготовляються, як правило, у кількості, що на 0,5 відсотка перевищує кількість виборців, включених до списку виборців на відповідній виборчій дільниці. При цьому, кількість виборців визначається на підставі відомостей про кількість виборців, включених до попередніх списків виборців на виборчих дільницях, що отримуються відповідними територіальними виборчими комісіями від органу ведення Державного реєстру виборців після виготовлення таких списків виборців.

Як встановлено судом, згідно акту приймання-передачі виборчих бюлетенів від підприємства-виготовлювача від 22.10.2020 року ФОП ОСОБА_34 передав Уланівській сільській ТВК виборчі бюлетені з виборів депутатів сільської ради для голосування на виборчих дільницях єдиного одномандатного округу в упаковці підприємства-виготовлювача в загальній кількості 11960 бюлетенів. В свою чергу, на виборчу дільницю № 051240 отримано 145 бюлетенів та на виборчу дільницю № 051262 - 184 бюлетенів. Також у даному акті міститься примітка, що бюлетені відповідають вимогам до них, установленим договором, а сторони не мають претензій одна до одної.

Отже, як видно ще 22.10.2020 р. відповідач був обізнаний про відсутність необхідної кількості бюлетенів на дільницях № 051240 та № 051262 .

Відповідно до частини сьомої, десятої статті 242 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна в місті, селищна, сільська виборча комісія передає відповідним виборчим комісіям усі виборчі бюлетені, виготовлені для відповідного виборчого округу. Приймання виборчих бюлетенів дільничною виборчою комісією відбувається на засіданні відповідної виборчої комісії невідкладно після прибуття членів виборчої комісії, які отримали бюлетені.

Як встановлено, 23.10.2020 р. Уланівською сільською ТВК передано на дільничні комісії № 051240 бюлетені в кількості 145 бюлетенів та на № 051262 - 184 бюлетені при необхідній кількості 329 по першій дільниці та 326 по другій.

В подальшому, 24.10.2020 р. дільничною комісією № 051240 складено акт про виявлення невідповідностей виборчих бюлетенів, зокрема щодо відсутності необхідної кількості виборчих бюлетенів. Так, при потребі виборчих бюлетенів з виборів депутатів Уланівської сільської ради 331 шт. було видано 145 шт., тобто не отримано 186 бюлетенів.

Отже, як видно Уланівською СТВК не забезпечено належної кількості виборчих бюлетенів для виборчих дільниць №051240 та №051262.

В контексті наведеного, визначаючись щодо позовної вимоги про визнання протиправним та скасування оскаржуваного рішення, суд зазначає про наступне.

Статтею 254 Виборчого кодексу України встановлений порядок прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією.

Так, з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.

Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.

На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

При прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами.

За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень: 1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці; 2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений"; 3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

Як встановлено судом, згідно витягу із Протоколу безперервного засідання Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області, до Уланівської СТВК разом із протоколами надійшли заяви громадян села, а саме: ОСОБА_29 , ОСОБА_30 , ОСОБА_32 , ОСОБА_28 , ОСОБА_33 , ОСОБА_27 , ОСОБА_36 , в яких вказано про неможливість проголосувати, так як не вистачало бюлетенів на виборчій дільниці. Стосовно даної обставини голова Уланівської СТВК повідомила, що під час видачі бюлетенів дільничній комісії виборчої дільниці №051240 члени Уланівської СТВК побачили, що кількість бюлетенів, яка вказана на упаковці підприємства-виготовлювача не відповідає кількості виборців, оскільки вийшла технічна помилка. Так, від підприємства отримано 145 бюлетенів із виборів депутатів сільської ради та 145 бюлетенів із виборів сільського голови, замість 330 бюлетенів із виборів депутатів сільської ради та 330 бюлетенів із виборів сільського голови, про що складено акт розбіжності 23.10.2020 року. Тому громадяни с. Морозівка, які подали скарги, не змогли проголосувати за сільського голову та депутатів Уланівської сільської ради. Дільничною виборчою комісією виборчої дільниці №051240 жодних актів складено не було. У зв`язку із тим, що скарги зазначених громадян не містять жодних вимог чи прохань, то такі скарги приймаються до відома.

Разом з тим, як встановлено судом та підтверджується наявними у матеріалах справи доказами, Уланівська сільська територіальна виборча комісія не забезпечила дільничні виборчі комісії №051262 та №051240 необхідною кількістю бюлетенів. Зокрема, на виборчій дільниці № 051240 с.Морозівка при кількості виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці - 329, - надано виборчих бюлетенів з виборів депутатів Уланівської сільської ради - 145, тобто не додано 184 (виборчих бюлетенів), та а на виборчій дільниці № 051262 с.Рибчинці при кількості виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці - 326, - надано виборчих бюлетенів з виборів- 184, тобто не додано 142 бюлетені. Дані обставини не заперечуються сторонами та підтверджуються актами про виявлення невідповідностей виборчих бюлетенів від 24 жовтня 2020 року, складеними комісією № 051240.

При цьому, відповідач незважаючи на обізнаність у незабезпеченні дільничних виборчих комісій на виборчих дільницях №051240 та №051262 виборчими бюлетенями для обрання депутатів сільської ради та за наявності скарг громадян про відсутність виборчих бюлетенів, врахувала відомості протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №051240 і №051262 та виніс спірне рішення, чим порушив виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єктів виборчого процесу, адже кожний голос виборця впливає на результат виборів та на кількість мандатів у раді кожної партії окремо.

Визначаючись щодо позовної вимоги про зобов`язання Уланівську сільську територіальну виборчу комісію Хмільницького району Вінницької області прийняти рішення про визнання виборів від 25.10.2020 року такими, що не відбулися, та призначити у зв`язку з цим повторні вибори суд зважає на таке.

Як зазначалось вище, суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

При цьому, відповідно до частини шостої статті 64 ВК України у разі скасування судом рішення виборчої комісії, у тому числі з питання визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, встановлення підсумків голосування та результатів виборів, рішення з цього питання приймає виборча комісія, рішення якої було скасовано, або відповідна виборча комісія вищого рівня на підставі рішення суду.

Відповідно до статті 269 ВК України, сільська, селищна, міська територіальна виборча комісія з виборів депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч), встановлюючи результати голосування з виборів у відповідному багатомандатному окрузі, приймає одне з таких рішень:

1) про визнання депутатів обраними у відповідному багатомандатному окрузі;

2) про призначення повторного голосування у відповідному багатомандатному окрузі;

3) про визнання виборів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі такими, що не відбулися, та призначення у зв`язку з цим повторних виборів;

4) про призначення повторних виборів у багатомандатному виборчому окрузі щодо тієї кількості депутатських мандатів, які залишилися вакантними.

Територіальна виборча комісія з відповідних виборів визнає обраними депутатами у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати (у кількості, що дорівнює кількості мандатів у багатомандатному окрузі), які за результатами голосування виборців у відповідному багатомандатному окрузі отримали найбільшу порівняно з іншими кандидатами, зареєстрованими у тому самому окрузі, кількість голосів виборців.

За наявності підстав, зазначених у статті 280 цього Кодексу, територіальна виборча комісія приймає рішення про визнання виборів такими, що не відбулися, та призначення повторних виборів депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч осіб) у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.

В свою чергу, відповідно до пункту 6 частини першої статті 280 ВК України, територіальна виборча комісія з відповідних місцевих виборів приймає рішення про визнання виборів депутатів у багатомандатному виборчому окрузі, сільського, селищного, міського голови такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів, якщо голосування у день голосування не було організовано і проведено відповідно до цього Кодексу на всіх виборчих дільницях відповідного виборчого округу.

Відтак, з аналізу вищезазначених норм ВК України видно, що повноваження про прийняття рішення про визнання виборів депутатів у багатомандатному виборчому окрузі, сільського, селищного, міського голови такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів належить суб`єкту владних повноважень, в той же час, ВК України вказує, що відповідне рішення приймається на підставі рішення суду.

Згідно з Рекомендаціями Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

При цьому, на законодавчому рівні поняття "дискреційні повноваження" суб`єкта владних повноважень відсутнє. У судовій практиці сформовано позицію щодо поняття дискреційних повноважень, під якими слід розуміти такі повноваження, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибирати один з кількох варіантів конкретного правомірного рішення.

Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом, проектом нормативно-правового акту.

У разі наявності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта прийняти рішення конкретного змісту є втручанням у дискреційні повноваження.

Водночас, повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.

Таким чином, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.

У зв`язку з наведеним, на думку суду, найбільш ефективним та належним способом захисту прав позивача буде рішення про зобов`язання суб`єкта владних повноважень прийняти рішення з дотримання порядку, встановленого законодавством та за наявності на те правових підстав.

Як встановлено судом та зазначалось вище, відповідачем допущені порушення при організації виборчого процесу в частині незабезпечення необхідною кількістю бюлетенів двох виборчих дільниць, що призвело до недотримання основних засад виборчого процесу та прав вільно обирати та бути обраними, вказаних у статтях 6, 21 ВК України, а саме: законності, публічності і відкритості виборчого процесу, неупередженості органів виконавчої влади та дотримання основних принципів виборчого права. Як наслідок, прийняте за результатом голосування оскаржуване рішення Про визнання депутатів обраними у єдиному багатомандатному виборчому окрузі є протиправним та підлягає скасуванню.

Водночас, суд вважає, що зобов`язавши Уланівську сільську територіальну виборчу комісію Хмільницького району Вінницької області прийняти рішення про визнання виборів депутатів Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області від 25.10.2020 року такими, що не відбулися, та призначити у зв`язку з цим повторні вибори, суд забезпечить належний захист порушених прав позивача з дотриманням законодавчо закріпленого принципу розподілу влади.

Відповідно до частини 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно зі статтею 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

За таких обставин, враховуючи вищепроцитоване, суд доходить висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню у повному обсязі.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат суд виходить з наступного.

Частиною 9 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Суд зазначає, що станом на момент вирішення справи, судовий збір позивачем не сплачено, а тому питання стягнення судового збору вирішується судом відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених статтею 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує, що відповідно до частини першої статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно з нормами Закону України "Про судовий збір" за звернення з даним позовом до суду позивач повинен був сплатити судовий збір в розмір 2 102 гривень.

Таким чином, з огляду на положення частини 9 статті 273 та статті 139 КАС України, а також беручи до уваги задоволення позовних позивача та відсутність сплати позивачем судового збору станом на момент вирішення справи, суд доходить висновку, що стягненню з Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області на користь державного бюджету України підлягає судовий збір у розмірі 2 102 гривень.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною та скасувати постанову Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області "Про визнання депутатів обраними у єдиному багатомандатному виборчому окрузі" №71 від 4 листопада 2020 року.

Зобов`язати Уланівську сільську територіальну виборчу комісію Хмільницького району Вінницької області прийняти рішення про визнання виборів депутатів Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області від 25 жовтня 2020 року такими, що не відбулися, та призначити у зв`язку з цим повторні вибори.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької (вул. Миру, 9, с. Уланів, Хмільницький район, Вінницька область, код ЄДРПОУ 43802215) на користь Державного бюджету України (УК у м. Вінниці/отг м.Вінниця/22030101, код ЄДРПОУ 38054707, банк отримувач: Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО) 899998, рахунок: UA028999980313181206084002856) судовий збір у розмірі 2 102 (дві тисячі сто дві гривні).

Відповідно до частини 1 статті 272 КАС України судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ, визначених статтями 273, 275-277, 280, 282, пунктами 5 та 6 частини першої статті 283, статтями 286-288 цього Кодексу, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Згідно із положеннями частини 2 статті 278 КАС України апеляційні скарги на судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 273-277 цього Кодексу, можуть бути подані у дводенний строк з дня їх проголошення, а на судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.

Копію рішення у повному обсязі сторони можуть одержати: 11.11.20 р.

Суддя Воробйова Інна Анатоліївна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.11.2020
Оприлюднено12.11.2020
Номер документу92778493
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/6494/20-а

Ухвала від 15.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 14.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 13.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Рішення від 11.11.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Воробйова Інна Анатоліївна

Ухвала від 10.11.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Воробйова Інна Анатоліївна

Ухвала від 09.11.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Воробйова Інна Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні