Постанова
від 10.11.2020 по справі 500/3468/20
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 листопада 2020 рокуЛьвівСправа № 500/3468/20 пров. № А/857/13529/20

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді - Матковської З. М.,

суддів - Бруновської Н.В., Макарика В.Я,,

за участю секретаря судового засідання - Герман О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу кандидата на посаду міського голови ОСОБА_1 на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 07 листопада 2020 року у справі № 500/3468/20 за адміністративним позовом кандидата на посаду міського голови ОСОБА_1 до Шумської міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача, кандидат на посаду Шумського міського голови Боярський Вадим Андрійович, про визнання протиправною бездіяльності, визнання протиправною та скасування постанови №29 від 03.11.2020 року, зобов`язання вчинити дії (головуючий суддя першої інстанції - Мірінович У.А., час ухвалення 16:01 год., місце ухвалення - м. Тернопіль, дата складання повного тексту 07.11.2020р.),-

В С Т А Н О В И В:

Кандидат на посаду міського голови Плетюк В.Є., в інтересах якого діє адвокат ОСОБА_2 , звернувся до суду з адміністративним позовом до Шумської міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області, в якому просив визнати протиправною бездіяльність Шумської міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області щодо організації та проведення місцевих виборів на посаду Шумського міського голови на місцевих виборах 25.10.2020 року на виборчій дільниці №611064 с. Онишківці Тернопільської області та на виборчій дільниці №611053 с. Залісці Тернопільської області; визнати протиправною та скасувати постанову №29 від 03.11.2020 року Шумської міської Територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області про визнання обраним Шумським міським головою ОСОБА_3 ; зобов`язати Шумську міську територіальну виборчу комісію Кременецького району Тернопільської області прийняти рішення про визнання місцевих виборів на посаду Шумського міського голови такими, що не відбулись; зобов`язати Шумську міську територіальну виборчу комісію Кременецького району Тернопільської області прийняти рішення про повторні місцеві вибори на посаду Шумського міського голови.

Позовні вимоги обґрунтовує тим, що ОСОБА_1 є кандидатом на посаду Шумського міського голови на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року відповідно до постанови Шумської міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області від 25 вересня 2020 року №11. Вибори 25 жовтня 2020 року на виборчій дільниці села Онишківці №611064 та на виборчій дільниці села Залісці №611053 не були проведені, оскільки дільничні виборчі комісії села Онишківці та села Залісці Кременецького району Тернопільської області отримали бюлетені для голосування за кандидатів у депутати до Шумської міської ради та за кандидатів на посаду міського голови іншої дільниці. Зазначає, що 26 жовтня 2020 року звернувся до Шумської міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області з скаргою засобами електронної пошти, якою просив відновити право бути обраним та право виборців обирати шляхом прийняття рішення про визнання чергових виборів міського голови такими, що не відбулися, та відповідно прийняти рішення про призначення повторних виборів. 30.10.2020 року на електронну адресу ОСОБА_1 надійшла відповідь від Шумської міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області про результати розгляду скарги за підписом голови відповідної виборчої комісії без рішення виборчої комісії, а отже, скаргу не розглянуто та не прийнято рішення (постанову) за результатами розгляду скарги з дотриманням вимог Виборчого кодексу України (надалі - ВК України). Надалі, після розгляду скарги ОСОБА_1 , 03.11.2020 Шумська міська територіальна виборча комісія Кременецького району Тернопільської області прийняла рішення про визнання обраним Шумським міським головою кандидата, який за результатами голосування виборців отримав найбільшу порівняно з іншими кандидатами на посаду кількість голосів виборців, ОСОБА_3 . Вважає, що не проведення голосування по бюлетенях на двох виборчих дільницях є підставою для визнання виборів міського голови такими, що не відбулись та призначення повторних виборів.

Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 07 листопада 2020 року в задоволенні позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції, кандидатом на посаду міського голови ОСОБА_1 , в інтересах якого діє адвокат Кавійчик В.П., подана апеляційна скарга, в якій зазначає, що оскаржуване рішення винесене з порушенням норм матеріального права.

Зокрема, апелянт вказує на те, що 25.10.2020 року, вибори на виборчій дільниці села Онишківці №611064 та на виборчій дільниці села Залісці №611053 не були проведені, оскільки дільничні виборчі комісії села Онишківці та села Залісці Кременецького району отримали бюлетені для голосування за кандидатів у депутати до Шумської міської ради та за кандидатів на посаду міського голови іншої дільниці.

Тобто, 25.10.2020 року Шумська міська територіальна виборча комісія Кременецького району Тернопільської області не організувала та не провела місцеві вибори на посаду міського голови на виборчій дільниці №611064 с. Онишківці Тернопільської області та на виборчій дільниці №611053 с. Залісці Тернопільської області відповідно до вимог Виборчого кодексу України, що являється протиправною бездіяльністю даної комісії.

Протиправна бездіяльність Шумської міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області призвела до не проведення голосування за кандидатів на посаду міського голови, чим порушила виборчі права громадян та право самого кандидата бути обраним.

26.10.2020 року кандидат на посаду Шумського міського голови ОСОБА_1 дізнавшись про не проведення голосування по бюлетенях на посаду міського голови звернувся до Шумської міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області з скаргою, якою просив відновити право бути обраним та право виборців обирати шляхом прийняття рішення про визнання чергових місцевих виборів міського голови такими, що не відбулися, шляхом прийняття рішення про призначення повторних виборів.

У зв`язку з тим, що станом на 30.10.2020 року, звернення кандидата на посаду міського голови ОСОБА_1 , Шумською міською територіальною виборчою комісією Кременецького району Тернопільської області не розглянуто та не прийнято рішення (постанову) за результатами розгляду скарги ОСОБА_1 , останній звернувся до суду.

Зазначає, що неорганізація та непроведення виборів відповідно до вимог ВК України, а саме відсутність бюлетенів для голосування за кандидата на посаду міського голови мало бути підставою для Шумської міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області на засіданні виборчої комісії прийняти рішення (постанову) про задоволення скарги ОСОБА_1 і визнати вибори міського голови такими, що не відбулись та призначити повторні вибори на посаду Шумського міського голови.

Розглянувши скаргу ОСОБА_1 , як звернення та не зважаючи на вимоги ВК України і надані повноваження, 03.11.2020 року, Шумська міська територіальна виборча комісія Кременецького району Тернопільської області приймає рішення про визнання обраним Шумським міським головою кандидата, який за результатами голосування виборців отримав найбільшу порівняно з іншими кандидатами на посаду кількість голосів виборців ОСОБА_3 .

Згідно протоколу Шумської міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області від 03.11.2020року, різниця кількості голосів між позивачем ОСОБА_1 та обраним за рішенням ТВК ОСОБА_3 становить лише 153 голоси. Тобто при умові належної організації виборів на виборчих дільницях с. Залісці та с. Онишківці при кількості виборців 965 осіб, які були включені до списків виборців, результати голосування могли б змінитися.

З урахуванням наведеного просить апеляційну скаргу задовольнити, рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити повністю.

Відповідачем подано відзив на апеляційну скаргу, суть якого зводиться до того, що рішення суду є законним та обґрунтованим, прийнятим з дотриманням норм матеріального права. Просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

В судовому засіданні апеляційного розгляду справи представник апелянта апеляційну скаргу підтримав з підстав наведених у скарзі та просив скаргу задовольнити, рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.

Представник відповідача та третя особа ОСОБА_3 проти апеляційної скарги заперечили, просили апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Судом встановлено та з матеріалів справи слідує, що Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25 жовтня 2020 року.

Постановою Центральної виборчої комісії Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), місцевих (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій від 10 серпня 2020 року №172 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районах у місті Києві територіальних виборчих комісій, у тому числі у межах Тернопільської області, серед яких - Шумська міська територіальна виборча комісія Кременецького району Тернопільської області.

Постановою Шумської міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області від 25 вересня 2020 року №11 зареєстровано ОСОБА_1 кандидатом на посаду Шумського міського голови на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

25 жовтня 2020 року відбулися місцеві вибори, зокрема і вибори на посаду Шумського міського голови Кременецького району Тернопільської області.

До складу виборчих дільниць Шумської міської ради, які утворенні на постійній основі, зокрема, належать виборчі дільниці села Онишківці № 611064 (територіальний виборчий округ-1) та села Залісці № 611053 (територіальний виборчий округ - 2). Всього до складу входить чотири виборчих округи з дільницями:

1) Частина Шумської об`єднаної територіальної громади (виборчі дільниці 611034-611036, 611038, 611040-611042,611058,611064,611077-611079);

2) Частина Шумської об`єднаної територіальної громади (виборчі дільниці 611051-611057, 611070-611072, 611076, 611081 -611083);

3) Частина Шумської об`єднаної територіальної громади (виборчі дільниці 611037, 611048 - 611050, 611060, 611068, 611074-611075,611084, 611086-611087;

4) Частина Шумської об`єднаної територіальної громади (виборчі дільниці 611039, 611088-611089, 611184, 611091).

26 жовтня 2020 року о 04 год. 5хв. дільничною виборчою комісією складено протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок виборців на виборчій дільниці №611053 з виборів Шумського міського голови Кременецького району, згідно якого кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата на посаду сільського/селищного/міського голови: Боярський В.А. - 17; ОСОБА_4 -7; ОСОБА_1 - 12.

Також у протоколі зазначено:

1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничною виборчою комісією -513;

2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничною виборчою комісією - 392;

3) кількість виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування) -489;

4) кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування -37;

5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування -92;

6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування -29;

7) загальна кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені -121;

8) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню -85;

9) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці- 36;

10) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними -0.

26 жовтня 2020 року о 05 год. 28 хв. дільничною виборчою комісією складено протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок виборців на виборчій дільниці №611064 з виборів Шумського міського голови Кременецького району, згідно якого кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата на посаду сільського /селищного/міського голови: ОСОБА_3 - 0; ОСОБА_4 -0; ОСОБА_1 - 0.

Також у протоколі зазначено:

1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничною виборчою комісією -469;

2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничною виборчою комісією - 427;

3) кількість виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування) -467;

4) кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування -19;

5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування -42;

6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування -0;

7) загальна кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені -42;

8) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню -42;

9) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці- 42;

10) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними -42.

Всі зазначені вище протоколи про підрахунок голосів виборців містять нумерацію, зазначена дата і час (година і хвилини) його підписання членами дільничної виборчої комісії. Кожен з цих протоколів підписаний головою, заступником голови, секретарем та іншими членами дільничної виборчої комісії, підписи яких скріплені печаткою, та не містять позначки З окремою думкою .

26 жовтня 2020 року кандидат на посаду Шумського міського голови ОСОБА_1 звернувся до Шумської міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області з скаргою засобами електронної пошти, в якій просив відновити право бути обраним та право виборців обирати шляхом прийняття рішення про визнання чергових виборів міського голови такими, що не відбулися, та відповідно прийняти рішення про призначення повторних виборів.

Відповідно до витягу із протоколу №15 безперервного засідання Шумської міської територіальної виборчої комісії Кременецького району від 29 жовтня 2020 року вирішено звернення від 26 жовтня 2020 року та заяву від 27 жовтня 2020 року кандидата на посаду Шумського міського голови ОСОБА_1 взяти до відома. У зв`язку з тим, що дані звернення і заява за змістом та по суті були однакові, доручити голові комісії ОСОБА_5 підготувати об`єднану відповідь кандидату на посаду міського голови ОСОБА_1

30 жовтня 2020 за вих. №1 головою Шумської міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Бєляковою С.В. надано відповідь на заяву від 27.10.2020 кандидату на посаду міського голови ОСОБА_1 , у якій зазначено про відсутність підстав для прийняття рішення про визнання місцевих виборів на території Шумської об`єднаної територіальної громади такими, що не відбулися, та про призначення відповідних повторних виборів, посилаючись на положення статті 280 ВК України. Роз`яснено, що рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.

02 листопада 2020 року кандидат на посаду міського голови ОСОБА_1 звернувся до Тернопільського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Шумської міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області, в якій просив визнати бездіяльність протиправною щодо організації та проведення 25.10.2020 виборів на посаду Шумського міського голови на виборчих дільницях №611064 та №611053.

Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 03 листопада 2020 року у справі №500/3425/20 позовну заяву кандидата на посаду Шумського міського голови ОСОБА_1 до Шумської міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області про визнання бездіяльності протиправною щодо організації та проведення 25.10.2020 місцевих виборів на посаду Шумського міського голови на виборчих дільницях №611064 та №611053, - залишено без розгляду, у зв`язку з пропуском строку звернення до суду з позовною заявою. Ухвала суду набрала законної сили.

02 листопада 2020 року кандидат на посаду міського голови ОСОБА_1 звернувся до Тернопільського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Шумської міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області, в якій просив: визнати протиправною бездіяльність Шумської міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області щодо неналежного розгляду скарги кандидата на посаду міського голови ОСОБА_1 від 26 жовтня 2020 року; зобов`язати Шумську міську територіальну виборчу комісію Кременецького району Тернопільської області негайно розглянути скаргу кандидата на посаду міського голови ОСОБА_1 від 26 жовтня 2020 року за результатами якої прийняти відповідне рішення (постанову) згідно норм ВК України.

Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 04 листопада 2020 у справі № 500/3424/20 позов задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Шумської міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області щодо не розгляду звернення (скарги) кандидата на посаду Шумського міського голови ОСОБА_1 26 жовтня 2020 року у строки визначені ч. 3 ст. 69 Виборчого кодексу України. В задоволенні решти вимог - відмовлено. Рішення набрало законної сили.

03 листопада 2020 року кандидат на посаду міського голови ОСОБА_1 звернувся до Тернопільського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Шумської міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області, в якій просив: визнати протиправною бездіяльність Шумської міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області щодо неналежного розгляду скарги кандидата на посаду міського голови ОСОБА_1 від 26 жовтня 2020 року; зобов`язати Шумську міську територіальну виборчу комісію Кременецького району Тернопільської області негайно розглянути скаргу кандидата на посаду міського голови ОСОБА_1 від 26 жовтня 2020 року, за результатами якої прийняти відповідне рішення (постанову) згідно норм ВК України.

Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 05 листопада 2020 у справа № 500/3439/20, яке залишено без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07.11.2020 р. позовні вимоги задоволено повністю. Визнано протиправною бездіяльність Шумської міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області щодо неналежного розгляду скарги кандидата на посаду Шумського міського голови ОСОБА_1 від 26.10.2020 року. Зобов`язано Шумську міську територіальну виборчу комісію Кременецького району Тернопільської області розглянути скаргу кандидата на посаду Шумського міського голови ОСОБА_1 від 26.10.2020 року на засіданні виборчої комісії за результатами якої прийняти відповідне рішення (постанову) згідно норм ВК України.

03 листопада 2020 року о 16 год. 10 хв. складено протокол Шумської міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області про результати голосування з виборів Шумського міського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі, згідно якого кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата на посаду сільського/селищного/міського голови: ОСОБА_3 - 3354; ОСОБА_4 -1577; ОСОБА_1 - 3201. Найбільшу кількість голосів виборців у єдиному одномандатному виборчому окрузі набрав кандидати на посаду сільського/селищного/міського голови: ОСОБА_3 - 3354 голосів, що становить 40,67%.;

Також у протоколі зазначено:

1) кількість виборчих бюлетенів, виготовлених на замовлення територіальної виборчої комісії -18350;

2) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничними виборчими комісіями -18407;

3) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничними виборчими комісіями -10034;

4) кількість виборців, включених до списків виборців -18025;

5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені - 8373;

6) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню, виявлених на виборчих дільницях - 127;

7) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні - 8246;

8) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними - 114.

Зазначений вище протокол про результати голосування з виборів Шумського міського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі містить нумерацію, зазначена дата і час (година і хвилини) його підписання членами територіальної виборчої комісії. Протокол підписаний головою, заступником голови, секретарем та іншими членами виборчої комісії, та не містить позначки З окремою думкою .

В свою чергу дійсність протоколу від 03 листопада 2020 року складеного Шумською міською територіальною виборчою комісією Кременецького району Тернопільської області про результати голосування з виборів Шумського міського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі, сторонами під сумнів не ставиться. Також сторонами в судовому засіданні визнано, що дії дільничних виборчих комісій щодо складення протоколів дільничними виборчими комісіями про підрахунок виборців на виборчій дільниці, відповідних округів, суб`єктами виборчого процесу не оскаржувалися та протоколи недійсними не визнавались.

03 листопада 2020 року о 15.00 Шумською міською територіальною виборчою комісією Кременецького району Тернопільської області винесено постанову №29 Про визнання обраним Шумським міським головою , якою зокрема, визнано обраним Шумським міським головою кандидата, який за результатами голосування виборців отримав найбільшу порівняно з іншими кандидатами на посаду кількість голосів виборців, ОСОБА_3 , 1968 року народження, жителя міста Шумськ, суб`єкта висування - Тернопільська обласна організація політичної партії Слуга народу .

Суд першої інстанції відмовив в задоволенні позову з тих підстав, що позивачем не надано належних та достатніх доказів, що Шумською міською територіальною виборчою комісією Кременецького району Тернопільської області було допущено протиправну бездіяльність щодо організації та проведення місцевих виборів на посаду Шумського міського голови на місцевих виборах 25.10.2020 року і голосування було визнано недійсним або не було організовано і проведено відповідно до ВК України на всіх виборчих дільницях відповідного виборчого округу.

Апеляційний суд погоджується із висновками суду першої інстанції, вважає їх вірними та такими, що відповідають нормам матеріального права та обставинам справи з огляду на наступне.

Виборчий кодекс України відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Згідно з ч. 1 ст. 1 Виборчого кодексу України (далі ВК України), вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.

Статтею 22 ВК України визначені суб`єкти виборчого процесу, якими є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму (ч. 1 ст. 273 КАС України).

Ця стаття кореспондується з положеннями Виборчого кодексу України, а саме статтею 64 частиною першою, в якій зазначено, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Згідно зі статтею 33 ВК України виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Статтею 196 ВК України визначені етапи виборчого процесу. Виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи:1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

ВК України щодо порядку підрахунку голосів визначає, що підсумкове засідання дільничної виборчої комісії розпочинається після закінчення голосування виборців на виборчій дільниці і проводиться у тому самому приміщенні, де відбувалося голосування. Підсумкове засідання проводиться без перерви і закінчується після складення та підписання протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці (ч.1 ст.250 ВК України). Дільнична виборча комісія на своєму засіданні складає протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з кожних місцевих виборів по кожному виборчому округу, в яких проводилося голосування на виборчій дільниці (ч.1 ст.251 ВК України).

Згідно з частиною першою статті 268 ВК України територіальна виборча комісія встановлює результати голосування з відповідних місцевих виборів в день голосування (день повторного голосування) в такому порядку:

1) сільська, селищна, міська (міста без районного поділу) виборча комісія - на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях з відповідних місцевих виборів встановлює:

а) результати голосування з виборів депутатів сільської, селищної, міської ради - у багатомандатних виборчих округах;

б) результати голосування з виборів сільського, селищного, міського голови - у єдиному одномандатному виборчому окрузі;

Протоколи дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та територіальних виборчих комісій про підсумки голосування приймаються територіальною виборчою комісією, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, в порядку передбаченому статтею 254 цього Кодексу.

Відповідно до частин першої, другої, сьомої статті 278 ВК України, сільська, селищна, міська виборча комісія на підставі протоколу про результати голосування з виборів сільського, селищного, міського голови приймає одне з таких рішень: 1) про визнання особи обраною сільським, селищним, міським головою; 2) про призначення повторного голосування з виборів сільського, селищного, міського голови; 3) про визнання виборів сільського, селищного, міського голови такими, що не відбулися, та призначення у зв`язку з цим повторних виборів. Територіальна виборча комісія з відповідних виборів визнає обраним сільським, селищним, міським (міст з кількістю виборців до 75 тисяч осіб) головою кандидата, який за результатами голосування виборців отримав найбільшу порівняно з іншими кандидатами на посаду кількість голосів виборців. За наявності підстав, зазначених у статті 280 цього Кодексу, територіальна виборча комісія приймає рішення про визнання виборів такими, що не відбулися, та призначення повторних виборів сільського, селищного, міського голови.

Відповідно до зазначеного пункту 6 частини першої статті 280 ВК України територіальна виборча комісія з відповідних місцевих виборів приймає рішення про визнання виборів депутатів у багатомандатному виборчому окрузі, сільського, селищного, міського голови такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів, якщо голосування у день голосування (день повторного голосування) було визнано недійсним або не було організовано і проведено відповідно до цього Кодексу на всіх виборчих дільницях відповідного виборчого округу.

Як слідує з матеріалів справи, кандидат на посаду міського голови ОСОБА_1 вважає неналежно організованими Шумською міською територіальною виборчою комісією Кременецького району Тернопільської області вибори на виборчих дільницях села Онишківці № 611064 та села Залісці № 611053 у зв`язку з отриманням ними виборчих бюлетенів іншої дільниці.

Разом з тим, суд зазначає, що відповідно до частини 10 статті 242 ВК України приймання виборчих бюлетенів дільничною виборчою комісією відбувається на засіданні відповідної виборчої комісії невідкладно після прибуття членів виборчої комісії, які отримали бюлетені.

Під час приймання бюлетенів дільничною виборчою комісією секретар дільничної виборчої комісії, а у разі його відсутності - визначений рішенням комісії член комісії розпаковує упаковку підприємства-виготовлювача та проставляє у визначених місцях кожного виборчого бюлетеня печатку дільничної виборчої комісії. Визначений рішенням дільничної виборчої комісії член дільничної виборчої комісії за необхідності проставляє на кожному виборчому бюлетені у визначеному місці номер виборчої дільниці, інший визначений рішенням дільничної виборчої комісії член дільничної виборчої комісії перераховує отримані виборчі бюлетені для кожних місцевих виборів окремо та для кожного виборчого округу, перевіряючи відповідність номерів (позначень) виборчого округу, до якого належить виборча дільниця, що отримала виборчі бюлетені. Під час підрахунку виборчих бюлетенів визначений виборчою комісією член комісії рахує виборчі бюлетені вголос. Інші члени комісії спостерігають за підрахунком. Під час підрахунку виборчих бюлетенів забороняється поділ комісії на кілька груп, кожна з яких підраховує частину бюлетенів.

Таким чином, перевірка правильності отриманих бюлетенів належить до компетенції саме дільничних виборчих комісій, а не територіальних виборчих комісій, тому доводи апелянта про неналежно організовані територіальною виборчою комісію вибори на виборчих дільницях села Онишківці № 611064 та села Залісці № 611053 у зв`язку із отриманням ними виборчих бюлетенів іншої дільниці є необґрунтованими.

При цьому, Шумська міська територіальна виборча комісія Кременецького району Тернопільської області в межах своєї компетенції вжила можливих заходів для забезпечення подальшого проведення виборів, на виконання яких дільничними виборчими комісіями було перепровірено відповідні виборчі бюлетені та номери на них, погашено ті виборчі бюлетені, що не відповідають номеру дільниці, про що свідчать наявні в матеріалах справи копії протоколу №6 засідання дільничної виборчої комісії виборчої дільниці № 611064, постанови від 25 жовтня 2020 року № 8 дільничної виборчої комісії виборчої дільниці № 611064 про погашення виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню, протоколу №8 засідання дільничної виборчої комісії виборчої дільниці № 611053, постанови від 25 жовтня 2020 року № 8 дільничної виборчої комісії виборчої дільниці № 611053.

Суд звертає увагу на ту обставину, що дії дільничних виборчих комісії щодо складання протоколів про підрахунок виборців на виборчій дільниці, відповідних округів, суб`єктами виборчого процесу не оскаржувалися та протоколи недійсними не визнавались. При цьому, в день виборів до дільничних виборчих комісій не поступило жодних заяв, звернень та скарг.

З огляду на викладене, як зазначив суд першої інстанції, на всіх дільницях виборчих округів №№1-4 з виборів Шумського міського голови Кременецького району, окрім виборчої дільниці №611064 (територіальний виборчий округ №1) та №611053 (територіальний виборчий округ №2), відбулися та складені відповідні протоколи, зазначені обставини сторонами не оспорюються.

Також сторонами не заперечується, що голосування дільничними виборчими комісіями в 1-му та 2-му окрузі недійсними не визнавалося та не встановлювалися ними порушення вимог ВК України під час голосування. Підстави для повторного підрахунку голосів виборців також були відсутні та такий не проводився.

Як уже зазначалось вище, в обґрунтування своїх як позовних вимог, так в доводів апеляційної скарги, позивач зазначає, що голосування на двох виборчих дільницях відповідного виборчого округу не було організовано та проведено у відповідності до вимог ВК України у зв`язку з отриманням дільничними виборчими комісіями бюлетенів іншої дільниці, що відповідно є підставою для визнання місцевих виборів на посаду Шумського міського голови такими, що не відбулись.

Колегія суддів апеляційного суду вважає вказані доводи апелянта невірними та помилковими, оскільки відповідно до п. 6 ч. 1. ст.280 ВК України, територіальна виборча комісія з відповідних місцевих виборів приймає рішення про визнання виборів депутатів у багатомандатному виборчому окрузі, сільського, селищного, міського голови такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів, якщо голосування у день голосування (день повторного голосування) було визнано недійсним або не було організовано і проведено відповідно до цього Кодексу на всіх виборчих дільницях відповідного виборчого округу.

Тобто, аналіз наведеної вище норми дозволяє зробити висновок, що підставою для прийняття рішення про визнання виборів такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів слугуватиме та обставина, коли голосування у день голосування на всіх виборчих дільницях відповідного виборчого округу взагалі не було організовано та проведено.

Натомість, на усіх дільницях виборчих округів №№1-4 з виборів Шумського міського голови Кременецького району, окрім виборчої дільниці №611064 (територіальний виборчий округ №1) та №611053 (територіальний виборчий округ №2), відбулися та складені відповідні протоколи, зазначені обставини сторонами не оспорюються, а тому вважаються судом встановленими відповідно до ч.1 ст. 78 КАС України).

Таким чином, з урахуванням наведених вище обставин справи на норм чинного законодавства, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про те, що наведені позивачем доводи, неналежна організація та проведення виборів і розгляд скарги позивача, для визнання виборів Шумського міського голови такими що не відбулися не є достатньою підставою для прийняття рішення про визнання виборів такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції та вважає, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права, доводами апеляційної скарги висновки, викладені в судовому рішенні, не спростовуються і підстав для його скасування не вбачається.

Приведені в апеляційні скарзі доводи, висновку суду не спростовують, а зводяться до переоцінки доказів, незгоди з ними та трактуванні їх на власний розсуд.

Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

За таких підстав апеляційна скарга задоволенню не підлягає, підстав для скасування рішення суду першої інстанції колегія суддів не знаходить.

Також апелянтом при поданні апеляційної скарги не було сплачено судовий збір.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, колегія суддів враховує, що відповідно до п.1 ч.5 ст.296 КАС України до апеляційної скарги додається документ про сплату судового збору.

Відповідно до ч.9 ст.273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Як слідує зі змісту позовної заяви, позивачем заявлено чотири вимоги немайнового характеру.

Згідно з пп.2 п.3 ч.2 ст.4 Закону України Про судовий збір за подання апеляційної скарги на рішення суду ставка судового збору складає 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви.

За правилами ст.139 КАС України та з огляду на результат апеляційного оскарження рішення суду, підлягає стягненню з апелянта (позивача) до спеціального фонду Державного бюджету України сума судового збору за подання апеляційної скарги в розмірі 5044 грн. 80 коп. (840,80 х4x 150 %).

Керуючись статтями 139, 243, 272, 273, 278, 310, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу кандидата на посаду міського голови ОСОБА_1 - залишити без задоволення, а рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 07 листопада 2020 року у справі № 500/3468/20 - без змін.

Стягнути з кандидата на посаду міського голови ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) до спеціального фонду Державного бюджету України (отримувач коштів - УК у Галицькому районі м.Львова; код отримувача 38007573; банк отримувача Казначейство України (ел.адм.подат.); код банку отримувача (МФО) 899998; рахунок отримувача № UA218999980313161206081013004, код класифікації доходів бюджету 22030101) суму несплаченого судового збору за подання апеляційної скарги в розмірі 5044 (п`ять тисяч сорок чотири) грн. 80 коп.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з моменту її проголошення і не може бути оскаржена до суду касаційної інстанції.

Головуючий суддя З. М. Матковська судді Н. В. Бруновська В. Я. Макарик

Дата ухвалення рішення10.11.2020
Оприлюднено12.11.2020
Номер документу92786919
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —500/3468/20

Постанова від 10.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 10.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 10.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Рішення від 07.11.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

Ухвала від 06.11.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні