ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 листопада 2020 року
м. Київ
справа №826/9340/17
адміністративне провадження №К/9901/5248/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Тацій Л.В.,
суддів: Рибачука А.І., Стеценка С.Г., -
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства Лінде Газ Україна (далі - ПАТ Лінде Газ Україна ) на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 22 січня 2019 року (ухвалену судом у складі: головуючого судді Пилипенко О.Є., суддів: Кузьмишеної О.М., Степанюка А.Г.) у справі за позовом ПАТ Лінде Газ Україна до Головного управління Держгеокадастру у м. Києві (далі - ГУ Держгеокадастру) про визнання протиправними дій, визнання протиправним та скасування витягу, -
ВСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У липні 2017 року ПАТ Лінде Газ Україна звернулося до суду з адміністративним позовом, у якому, з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог, просило:
- визнати протиправними дії ГУ Держгеокадастру щодо застосування до коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельних ділянок, значення 2,0 при формуванні та видачі ПАТ Лінде Газ Україна витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 25.01.2017 року за №188/86-17;
- визнати протиправним та скасувати витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 25.01.2017 року за №188/86-17, виданий ГУ Держгеокадастру.
Короткий зміст рішень судів першої й апеляційної інстанцій
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 вересня 2018 року позов задоволено.
Визнано протиправними дії ГУ Держгеокадастру щодо застосування до коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельних ділянок, значення 2,0 при формуванні та видачі Приватному акціонерному товариству Лінде Газ Україна витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 25.01.2017 за №188/86-17.
Визнано протиправним та скасовано витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 25.01.2017 за №188/86-17, виданий ГУ Держгеокадастру.
Приймаючи рішення про задоволення позову, суд першої інстанції виходив з того, що у зв`язку з припиненням повноважень виконавчого органу Київської міської ради з ведення Державного земельного кадастру у місті Києві та подальшою передачею інформації про земельні ділянки в межах міста Києва до Державного агентства земельних ресурсів України, інформація щодо коду цільового призначення земельної ділянки позивача Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) до територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин у місті Києві, у встановленому законодавством порядку не передавалася, а отже, саме через вказану обставину, а не з вини позивача, застосовано коефіцієнт на функціональне використання земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:78:033:0001, площею 13199 м2, яка знаходиться за адресою: м. Київ, Оболонський район, вул. Попереча, 6, Кф:2.
Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 22 січня 2019 року рішення суду першої інстанції скасував та прийняв нову постанову про відмову у задоволенні позову.
Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позову, суд апеляційної інстанції зазначив, що згідно з приміткою № 2 до Додатку № 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів у разі якщо у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 2,0.
Тобто, законодавством чітко регламентовано питання застосування при формуванні витягів з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 2.0, у випадках, коли з будь-яких причин у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, затверджений наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01.11.2010 за № 1011/18306.
Враховуючи норми статті 19 Конституції України, статті 286 Податкового кодексу України, Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів та інформацію щодо земельної ділянки Позивача, яка містилась в Державному земельному кадастрі станом на 24.01.2017 при формуванні витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки від 25.01.2017 №188/86-17 коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) позивача, застосовувався із значенням 2,0, а тому оскаржуваний витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 25.01.2017 р. є правомірним та сформованим у відповідності до вимог чинного земельного законодавства.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
25 лютого 2019 року ПАТ Лінде Газ Україна звернулося до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить постанову суду апеляційної інстанції скасувати та ухвалити нове - про задоволення позову.
У скарзі зазначає, що судом апеляційної інстанції неправильно зазначено, що при формуванні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки обов`язковим є Порядок нормативної грошової оцінки земель, затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489. Цей Порядок набрав чинності 01 січня 2017 року.
Посилається на те, що судами було неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, порушено норми матеріального та процесуального права.
Зазначає, що для земель промисловості коефіцієнт передбачено в розмірі 1,2.
Власник або користувач земельної ділянки має подавати письмову заяву про внесення інформації щодо земельної ділянки тільки у випадку зміни виду використання земельної ділянки.
Враховуючи те, що з моменту укладення договору оренди земельної ділянки від 24.06.1996 жодних змін у видах використання орендованої позивачем земельної ділянки не відбувалося, у позивача не існувало обов`язку щодо подання заяви відповідачу про внесення змін до відомостей Державного земельного кадастру.
Отже, саме через невнесення відповідними державними органами даних до Державного земельного кадастру, а не з вини позивача, застосовано коефіцієнт про функціональне використання земельної ділянки з кадастровим номером в розмірі 2,0, що призвело до збільшення орендної плати за землю.
У відзиві на касаційну скаргу ГУ Держгеокадастр просить залишити її без задоволення, а постанову суду апеляційної інстанції - без змін.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 25 лютого 2019 року визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Гриців М.І., судді: Берназюк Я.О., Мороз Л.Л.
Верховний Суд ухвалою від 06 березня 2019 року відкрив касаційне провадження.
У зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Гриціва М.І. відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 16 липня 2019 року на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 15 липня 2019 року № 981/0/78-19 визначено новий склад колегії суддів: головуючий суддя Тацій Л.В., судді: Рибачук А.І., Стеценко С.Г., справу передано головуючому судді.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
ПАТ Лінде Газ Україна є юридичною особою (ідентифікаційний код 05761850), зареєстрований виконавчим комітетом Дніпропетровської міської ради 23.11.2004.
Відповідно до Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 27.04.2017 видами діяльності позивача за КВЕД є: 20.11 Виробництво промислових газів, 43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи, н. в. і. у., 77.39 Надання в оренду інших машин, устаткування та товарів, н. в. і. у., 82.19 Фотокопіювання, підготування документів та інша спеціалізована допоміжна офісна діяльність, 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами, 52.29 інша допоміжна діяльність у сфері транспорту, 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна, 71.12 Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах, 71.20 Технічні випробування та дослідження, 33.11 Ремонт і технічне обслуговування готових металевих виробів, 33.20 Установлення та монтаж машин і устаткування.
26 березня 1997 року Київською міською державною адміністрацією та Колективним підприємством Київський завод вуглекислоти на підставі розпорядження Київської державної адміністрації №965 від 24.06.96 року був укладений договір на право тимчасового користування землею (у тому числі на умовах оренди) № 78-5-0013, яка знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Поперечна, 6 у Мінському районі м. Києва, кадастровий номер 8000000000:78:033:0001.
30 квітня 2009 року між Закритим акціонерним товариством Київський завод вуглекислоти , яке є правонаступником Колективного підприємства Київський завод вуглекислоти та Відкритим акціонерним товариством Лінде Газ Україна , правонаступником якого є ПАТ Лінде Газ Україна був укладений договір про приєднання Закритого акціонерного товариства Київський завод вуглекислоти до Відкритого акціонерного товариства Лінде Газ Україна .
Відповідно до цього договору ЗАТ Київський завод вуглекислоти здійснило приєднання до ВАТ Лінде Газ Україна , внаслідок чого ЗАТ Київський завод вуглекислоти припинило своє існування у якості юридичної особи, а всі його права та обов`язки перейшли до правонаступника - ВАТ Лінде Газ Україна .
Унаслідок реалізації даного договору, позивач фактично став законним користувачем земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Поперечна, 6 у Мінському районі м. Києва, кадастровий номер 8000000000:78:033:0001 та, відповідно, став платником податку на орендовану земельну ділянку.
20 січня 2017 року позивач звернувся до Центру надання адміністративних послуг з запитом №ЗВ-9800046692017 для отримання витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку на орендовану земельну ділянку.
Головним управлінням Держгеокадастру у м. Києві підготовлено та надано землекористувачу витяг по запитуваній земельній ділянці від 25.01.2017 за №18/86-17, в якому коефіцієнт функціонального використання (Кф) застосовано на рівні значення 2,0.
Позивач із застосуванням вказаного значення коефіцієнту не погодився, тому звернувся до суду з даним позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у межах доводів касаційної скарги перевірив постановлені у цій справі судові рішення, обговорив доводи касаційної скарги і дійшов висновку про таке.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Відповідно до частини першої статті 18 Закону №1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Відповідно до частини першої та частини другої статті 20 Закону №1378-IV за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до статті 193 Земельного кодексу України державний земельний кадастр це єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах кордонів України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.
Таким чином, кадастр має забезпечувати необхідною інформацією органи державної влади та органи місцевого самоврядування, зацікавлені підприємства, установи та організації, а також громадян з метою регулювання земельних відносин, раціонального використання та охорони земель, визначення розміру плати за землю та цінності земель у складі природних ресурсів, контролю за використанням і охороною земель, економічного та екологічного обґрунтування бізнес-планів та проектів землеустрою.
Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів "Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель" від 23 липня 2010 року №548, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 1 листопада 2010 року за №1011/1806, передбачено класифікацію видів цільового призначення земель (КВЦПЗ) на окремі види цільового призначення земель, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, видом господарської діяльності, типами забудови, типами особливо цінних об`єктів.
Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 листопада 2016 року №489, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19 грудня 2016 року за №1647/29777, затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (далі - Порядок №489).
Відповідно до пункту 3 вказаного наказу № 489 нормативний акт набирає чинності з дня його офіційного опублікування і застосовується з 1 січня 2017 року.
Таким чином, в даному випадку, Порядок №489 є чинним нормативно-правовим актом, застосування якого є обов`язковим для територіальних органів Держгеокадастру при наданні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, та який в силу вимог чинного законодавства визначає процедуру проведення нормативно грошової оцінки земельних ділянок населених пунктів.
Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани територій, відомості Державного земельного кадастру, дані інвентаризації земель та державної статистичної звітності.
В основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.
Згідно з пунктами 3, 5 Розділу ІІ Порядку №489 коефіцієнт Кф - це коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки та встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року №548.
Додатком 1 до Порядку, який має назву "Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф)" визначено дві примітки наступного змісту:
1. Для земельних ділянок, інформація про які не внесена до відомостей Державного земельного кадастру, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 2,0.
2. У разі якщо у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 2,0.
При цьому, суд касаційної інстанції звертає увагу на те, що видача витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки конкретної земельної ділянки не передбачає можливість вибору суб`єктом владних повноважень на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, оскільки є єдиним законодавчо закріпленим варіантом поведінки відповідача при оформленні даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки. Визначення у витязі коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) є обов`язковим і розмір цього коефіцієнту має відповідати Порядку №489.
Як встановлено судами попередніх інстанцій та підтверджується матеріалами справи, Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) до 28.12.2011 року було зареєстровано земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:78:033:0001, площею 1,3199 га, яка знаходиться за адресою: м. Київ, Оболонський район, Поперечна, 6 на праві оренди за колективним підприємством Київський завод вуглекислоти 26.03.1997, строк дії речового права - 49 років. Вид використання - для експлуатації та обслуговування виробничих приміщень, категорія землі - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, цільове призначення та код цільового призначення - не визначено.
Отже, витяг відповідачем сформовано правомірно, з урахуванням примітки 1 до таблиці "Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф)" додатку 1 до Порядку № 489. Саме цією приміткою передбачено застосування для земельних ділянок, інформація про які не внесена до відомостей Державного земельного кадастру коефіцієнт Кф із значенням 2,0.
Суд касаційної інстанції вважає помилковими твердження позивача щодо необхідності застосування відповідачем Кф визначеного згідно з Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого спільним наказом від 27 січня 2006 року №18/15/21/11, оскільки Кф 2.0 використано згідно з наказом Мінагрополітики від 25 листопада 2016 року №489 "Про затвердження порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів", який набрав чинності з 27 грудня 2016 року, тоді як Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затверджений спільним наказом від 27 січня 2006 року №18/15/21/11 (Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства аграрної політики та продовольства №592/341/428 від 30 грудня 2016 року) на момент звернення позивача (липень 2017 року) до відповідача про надання витягу із технічної документації втратив чинність.
Твердження позивача, викладені в касаційні скарзі, про те, що Порядок №489 повинен застосовуватися до процедур нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, які будуть проводитися з 1 січня 2017 року і не передбачає жодних коригувань раніше проведених нормативно грошових оцінок земель не ґрунтуються на положеннях законодавства, а тому не беруться судом до уваги.
Крім того, як вірно зазначив суд апеляційної інстанції, відповідачем коефіцієнт функціонального використання Кф не розраховувався та не коригувався, цей коефіцієнт визначений у додатку 1 таблиці Класифікації Наказу № 489.
Таким чином, суд апеляційної інстанції вірно встановив обставини справи та прийшов до правильних висновків, що оскільки у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код класифікації видів цільового призначення вказаної земельної ділянки, ГУ Держгеокадастру правомірно, у передбачений законодавством спосіб був виданий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що перебуває у постійному користуванні ПАТ Лінде Газ Україна , у якому при розрахунку нормативної грошової оцінки був правомірно застосований коефіцієнт функціонального використання Кф - 2,0, як того вимагає Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів №489, а доводи касаційної скарги зазначених висновків суду не спростовують.
Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Верховного Суду від 28 вересня 2020 року у справі № 808/995/18.
Враховуючи наведене, Суд визнає, що суд апеляційної інстанції не допустив неправильного застосування норм матеріального права чи порушень норм процесуального права при ухваленні судового рішення, внаслідок чого касаційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.
З огляду на викладене, керуючись пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 15 січня 2020 року № 460-ІХ "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ", статтями 341- 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, -
постановив:
Касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства Лінде Газ Україна залишити без задоволення, а постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 22 січня 2019 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Головуючий Л.В. Тацій
Судді : А.І. Рибачук
С.Г. Стеценко
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 10.11.2020 |
Оприлюднено | 13.11.2020 |
Номер документу | 92787181 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Тацій Л.В.
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Пилипенко Олена Євгеніївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Пилипенко Олена Євгеніївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Пилипенко Олена Євгеніївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Пилипенко Олена Євгеніївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Пилипенко Олена Євгеніївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні