РІШЕННЯ
Іменем України
03 листопада 2020 року м. Чернігівсправа № 927/208/20
Господарський суд Чернігівської області у складі судді Шморгуна В. В., розглянувши матеріали справи у відкритому судовому засіданні за участю секретаря судового засідання Дубини О. М.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «ТАС АГРО ПІВНІЧ» ,
код ЄДРПОУ 30148071, вул. Науменка, 42-А, с. Харкове, Талалаївський район, Чернігівська область, 17270
Відповідач-1: Староталалаївська сільська рада Чернігівської області,
код ЄДРПОУ 04416536, вул. Гагаріна, 20-А, с. Стара Талалаївка, Талалаївський район, Чернігівська область, 17270
Відповідач-2: Товариство з обмеженою відповідальністю «Агрофірма Сильченкове» ,
код ЄДРПОУ 37387229, вул. Лютнева, 13, с. Слобідка, Талалаївський район, Чернігівська область, 17261
Предмет спору: про визнання протиправним та скасування рішення у частині і зобов`язання вчинити певні дії,
ПРЕДСТАВНИКИ СТОРІН:
від позивача: Новікова М. М., головний юрисконсульт;
від відповідача-1: не з`явився;
від відповідача-2: Зеленський С. С., адвокат,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ТАС АГРО ПІВНІЧ» звернулось до суду з позовом до Староталалаївської сільської ради Чернігівської області та Товариства з обмеженою відповідальністю «Агрофірма Сильченкове» , у якому позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Староталалаївської сільської ради від 18.12.2019 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок (проектних польових доріг) в натурі (на місцевості)» ;
- зобов`язати Староталалаївську сільську раду прийняти рішення, яким надати дозвіл ТОВ «ТАС АГРО ПІВНІЧ» на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) під проектними польовими дорогами за межами с. Стара Талалаївка на території Староталалаївської сільської ради Талалаївського району Чернігівської області.
Дії суду, пов`язані з розглядом справи.
Ухвалою суду від 17.03.2020 відмовлено позивачу у відкритті провадження у справі на підставі п. 1 ч. 1 ст. 175 Господарського процесуального кодексу України, оскільки суд дійшов висновку, що цей спір підлягає розгляду за правилами адміністративного судочинства.
Постановою Північного апеляційного господарського суду від 17.06.2020 скасовано ухвалу суду від 17.03.2020, а матеріали справи передано на розгляд до Господарського суду Чернігівської області.
У зв`язку з недодержанням позивачем вимог, викладених у ст. 164, 172 Господарського процесуального кодексу України, ухвалою суду від 27.07.2020 позовну заяву залишено без руху та встановлено позивачу строк для усунення недоліків.
Ухвалою суду від 10.08.2020 відкрито провадження у справі, призначено підготовче засідання на 08.09.2020 та встановлено відповідачам п`ятнадцятиденний строк з дня отримання ухвали для подання до суду та позивачу відзиву на позовну заяву.
Відповідно до поштового повідомлення про вручення ухвалу суду від 10.08.2020 відповідачі отримали 13.08.2020.
Отже, останнім днем строку для подання відповідачами відзиву є 28.08.2020.
28.08.2020, тобто у встановлений судом строк, відповідач-2 направив до суду відзив на позовну заяву з доданими до нього документами, у тому числі доказами їх направлення іншим учасникам справи.
Відповідач-1 був належним чином повідомлений про час та місце проведення судового засідання, що підтверджується поштовим повідомленням про вручення, але у підготовче засідання 08.09.2020 не з`явився, про причини неявки не повідомив.
За змістом п. 1 ч. 3 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.
За таких обставин, підготовче засідання 08.09.2020 проводилось за відсутності відповідача-1 (його представника).
У підготовчому засіданні 08.09.2020 суд долучив до матеріалів справи відзив відповідача-2 на позовну заяву з доданими до нього документами, як такий, що поданий у порядку та строк, встановлені Господарським процесуальним кодексом України та судом, а тому спір вирішується з його урахуванням.
До початку підготовчого засідання від позивача надійшла заява про зміну предмету позову, відповідно до якої позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Староталалаївської сільської ради від 18.12.2019 у частині про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок (проектних польових доріг) в натурі (на місцевості) ТОВ Агрофірма Сильченкове для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Староталалаївської сільської ради Талалаївського району Чернігівської області, площею 0,7862 га, кадастровий номер 7425383500:04:001:1894;
- зобов`язати Староталалаївську сільську раду прийняти рішення, яким надати дозвіл ТОВ «ТАС АГРО ПІВНІЧ» на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) під проектними польовими дорогами за межами с. Стара Талалаївка на території Староталалаївської сільської ради Талалаївського району Чернігівської області.
Подана заява обґрунтована тим, що рішенням Староталалаївської сільської ради Талалаївського району Чернігівської області від 18.12.2019 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок (проектних польових доріг) в натурі (на місцевості)» затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки (проектних польових доріг) в натурі (на місцевості) ТОВ «Агрофірма Сильченкове» для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Староталалаївської сільської ради Талалаївського району Чернігівської області загальною площею 35,6298 га, у тому числі земельної ділянки площею 0,7862 га, кадастровий номер 7425383500:04:001:1894.
Позивач зазначає, що саме ця земельна ділянка площею 0,7862 га (проектна польова дорога) знаходиться у середині масиву земель, земельні ділянки якого перебувають в оренді ТОВ ТАС Агро Північ , а тому спірне рішення лише щодо земельної ділянки площею 0,7862 га, кадастровий номер 7425383500:04:001:1894, порушує його право як істотного землекористувача на отримання її в оренду.
До заяви про зміну предмету позову позивач додав копію скріншоту з публічної кадастрової карти, на якій позначена спірна земельна ділянка, перелік земельних ділянок, які знаходяться єдиним масивом у користуванні ТОВ ТАС Агро Північ на території Староталалаївської сільської ради станом на 21.08.2020, інформацію Державного земельного кадастру про право власності та речові права щодо спірної земельної ділянки, докази направлення заяви та доданих до неї документів іншим учасникам справи.
Відповідно ч. 3 ст. 46 Господарського процесуального кодексу України до закінчення підготовчого засідання позивач має право змінити предмет або підстави позову шляхом подання письмової заяви.
У підготовчому засіданні 08.09.2020 суд прийняв подану позивачем заяву про зміни предмету позову, оскільки вона подана у порядку та строк, встановлені Господарським процесуальним кодексом України, а тому спір вирішується з її урахуванням.
У зв`язку з прийняттям судом заяви про зміну предмету позову, для надання можливості учасникам подати свої доводи щодо нового предмету позову, суд у підготовчому засіданні 08.09.2020 постановив ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 29.09.2020 об 11:00.
У підготовчому засіданні 08.09.2020 суд встановив відповідачам строк до наступного судового засідання для подання відзиву щодо нового предмету спору, з урахуванням приписів ст. 172 ГПК України.
Ухвалою суду від 08.09.2020 повідомлено сторін про час та місце проведення підготовчого засідання 29.09.2020.
Відповідачі були належним чином повідомлені про час та місце проведення судового засідання, що підтверджується поштовим повідомленням про вручення та розпискою від 08.09.2020, але у підготовче засідання 29.09.2020 не з`явились, відповідач-1 про причини неявки не повідомив.
До початку підготовчого засідання від представника відповідача-2 електронною поштою надійшла заява про проведення підготовчого засідання 29.09.2020 без участі представника відповідача та відзив на заяву про зміну предмету позову. Надіслані відповідачем-2 заява та відзив не підписані електронним цифровим підписом (далі - ЕЦП).
Відповідно до ч. 8 ст. 42 Господарського процесуального кодексу України якщо документи подаються учасниками справи до суду або надсилаються іншим учасникам справи в електронній формі, такі документи скріплюються електронним цифровим підписом учасника справи (його представника).
Згідно зі ст. 5 Закону України Про електронні документи та електронний документообіг електронний документ - документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов`язкові реквізити документа.
Стаття 6 Закону України Про електронні документи та електронний документообіг визначає, що для ідентифікації автора електронного документа може використовуватися електронний підпис. Накладанням електронного підпису завершується створення електронного документа.
Приписами ст. 7 Закону України Про електронні документи та електронний документообіг оригіналом електронного документа вважається електронний примірник документа з обов`язковими реквізитами, у тому числі з електронним підписом автора або підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до Закону України Про електронні довірчі послуги .
Оскільки надіслані відповідачем-2 електронною поштою заява про проведення підготовчого засідання без участі представника та відзив не містить підпису ЕЦП, отже не можуть вважатись оригіналами електронних документів, а тому суд у підготовчому засіданні 29.09.2020 не прийняв їх до розгляду.
Відповідно до ч. 3 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України підготовче засідання 29.09.2020 проводилось за відсутності відповідачів (його представників).
Згідно з п. 12 ч. 2 ст. 182 Господарського процесуального кодексу України у підготовчому засіданні суд: встановлює строки для подання відповіді на відзив та заперечення.
Відповідно до ч. 4 ст. 166, 167 Господарського процесуального кодексу України для подання відповіді на відзив та заперечень суд має встановити такий строк, який дасть можливість подати відповідні заяви завчасно до початку розгляду справи по суті.
Частиною 3 ст. 177 Господарського процесуального кодексу України визначено, що підготовче провадження має бути проведено протягом 60 днів з дня відкриття провадження у справі. У виняткових випадках для належної підготовки справи для розгляду по суті цей строк може бути продовжений не більше ніж на тридцять днів за клопотанням однієї із сторін або з ініціативи суду.
Строк проведення підготовчого провадження спливає 09.10.2020, що унеможливлює дотримання вимог ст. 166, 167 ГПК України щодо подання заяв по суті завчасно до початку розгляду справи по суті.
З огляду на викладене, суд у підготовчому засіданні 29.09.2020 постановив ухвалу про продовження строку підготовчого провадження на 30 днів.
У підготовчому засіданні 29.09.2020 суд встановив позивачу п`ятиденний строк з дня проголошення ухвали для подання до суду та відповідачам, у порядку, визначеному ст. 172 ГПК України, відповіді на відзив, а відповідачам - п`ятиденний строк з дня отримання відповіді на відзив для подання до суду та іншим учасникам справи, у порядку, визначеному ст. 172 ГПК України, заперечень.
У підготовчому засіданні 29.09.2020 суд постановив ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до розгляду по суті на 20.10.2020 о 12:00.
Ухвалою суду від 29.09.2020 повідомлено сторін про час та місце проведення судового засідання з розгляду справи по суті 20.10.2020.
30.09.2020 від відповідача надійшли оригінали заяви про проведення підготовчого засідання 29.09.2020 без участі представника та відзиву на заяву про зміну предмету позову, які надсилались раніше електронною поштою.
У зв`язку з перебуванням судді Шморгуна В.В. у відпустці, судове засідання, призначене на 20.10.2020, не відбулось.
Ухвалою суду від 21.10.2020 судове засідання з розгляду справи по суті призначено на 03.11.2020 на 12:00 та повідомлено сторін про час та місце проведення цього судового засідання.
Відповідач-1 був належним чином повідомлений про час та місце проведення судового засідання, що підтверджується поштовим повідомленням про вручення, але у судове засідання з розгляду справи по суті 03.11.2020 не з`явився, про причини неявки не повідомив.
Відповідно до п. 2 ч. 3 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України судове засідання з розгляду справи по суті 03.11.2020 проводилось за відсутності відповідача-1 (його представника).
У судовому засіданні 03.11.2020 суд залишив без розгляду заяву представника відповідача про проведення підготовчого засідання 29.09.2020 без його участі, оскільки вона вже не є актуальною.
У судовому засіданні 03.11.2020 суд долучив до матеріалів справи відзив відповідача-2 на заяву про зміну предмету позову, як такий, що поданий у порядку та строк, встановлений судом, а тому спір вирішується з його урахуванням.
У судовому засіданні 03.11.2020 представник відповідача-2 заявив клопотання про долучення до матеріалів справи додаткових пояснень.
Відповідно до ч. 1, 2, 5 ст. 161 Господарського процесуального кодексу України при розгляді справи судом в порядку позовного провадження учасники справи викладають письмово свої вимоги, заперечення, аргументи, пояснення та міркування щодо предмета спору виключно у заявах по суті справи, визначених цим Кодексом.
Заявами по суті справи є: позовна заява; відзив на позовну заяву (відзив); відповідь на відзив; заперечення; пояснення третьої особи щодо позову або відзиву.
Суд може дозволити учаснику справи подати додаткові пояснення щодо окремого питання, яке виникло при розгляді справи, якщо визнає це необхідним.
Оскільки подані представником відповідача письмові пояснення за своїм змістом є заявою по суті, що мали подаватись у встановлений строк, а суд не надавав дозволу відповідачу для надання таких пояснень, тому суд у судовому засіданні 03.11.2020, долучивши їх до справи, до розгляду їх не прийняв і спір вирішується без їх врахування.
У судовому засіданні 03.11.2020 представник позивача заявила клопотання про долучення до матеріалів справи оригіналів схем розташування проектних доріг, копії яких містяться в матеріалах справи.
Відповідно до ч. 6 ст. 91 Господарського процесуального кодексу України якщо подано копію (електронну копію) письмового доказу, суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи може витребувати у відповідної особи оригінал письмового доказу.
У судовому засіданні 03.11.2020 суд прийняв ці схеми до розгляду, оскільки у даному випадку мова йде не про надання додаткових доказів, а лише про надання доказів належної якості, копії яких вже містяться в матеріалах справи.
У судовому засіданні 03.11.2020 на підставі ч. 6 ст. 240 Господарського процесуального кодексу України суд проголосив вступну та резолютивну частини рішення.
Короткий зміст позовних вимог та узагальнені доводи учасників справи.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що позивач використовує на праві оренди земельні ділянки, які розташовані за межами с. Слобідка Талалаївського району та за межами с. Стара Талалаївка. Рішеннями Староталалаївської сільської ради від 19.08.2019 надано дозволи на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) під проектними польовими дорогами: ТОВ АФ «Обрій» LTD, яке у подальшому перейменовано у ТОВ «ТАС АГРО ПІВНІЧ» , - за межами с. Слобідка на території Староталалаївської сільської ради Талалаївського району Чернігівської області, а ТОВ «Агрофірма Сильченкове» - за межами с. Стара Талалаївка на території Староталалаївської сільської ради Талалаївського району Чернігівської області.
Рішенням Староталалаївської сільської ради Талалаївського району Чернігівської області від 18.12.2019 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок (проектних польових доріг) в натурі (на місцевості)» затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки (проектних польових доріг) в натурі (на місцевості) ТОВ «Агрофірма Сильченкове» для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Староталалаївської сільської ради Талалаївського району Чернігівської області загальною площею 35,6298 га, у тому числі земельної ділянки площею 0,7862 га, кадастровий номер 7425383500:04:001:1894.
Позивач зазначає, що він є істотним користувачем масивів земель сільськогосподарського призначення, які розташовані в с. Стара Талалаївка, та має законне право на отримання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою та подальшого отримання земельних ділянок під проектною дорогою площею 0,7862 га, кадастровий номер 7425383500:04:001:1894, яка знаходиться у масиві земель та на праві користування належить позивачу, в оренду.
Зважаючи на те, що рішенням Староталалаївської сільської ради від 18.12.2019 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок (проектних польових доріг) в натурі (на місцевості) загальною площею 35,6298 га, у тому числі земельної ділянки площею 0,7862 га, кадастровий номер 7425383500:04:001:1894, відповідачу-2, позивач вважає, що це рішення порушує його права, як істотного землекористувача земельних ділянок у масиві земель, серед яких знаходяться спірна проектна дорога, а відтак воно підлягає скасуванню частині, що стосується спірної земельної ділянки, а право позивача підлягає відновленню шляхом надання дозволю на виготовлення технічної документації щодо цієї проектної польової дороги.
Відповідач-2 проти позову заперечує та просить відмовити у задоволенні позовних вимог з таких підстав:
- відповідач-2 не чинить жодних перешкод і не завдає незручностей у користуванні позивачем спірною проектною польовою дорогою;
- позивач не надав доказів, у тому числі документів про проведення інвентаризації земель, які підтверджують, що він є істотним користувачем масиву земель сільськогосподарського призначення, які розташовані на території с. Стара Талалаївка, тобто користується 75% земель в масиві. Відповідач-2 зазначає, що позивач здійснює обробіток земельних ділянок загальною площею 456 га, а ТОВ Агрофірма Сильченкове - загальною площею 1875 га, тому істотним користувачем є відповідач-2;
- надане позивачем картографічне зображення, яке подане на підтвердження знаходження земельних ділянок у єдиному масиві, відповідач-2 вважає сумнівним доказом, оскільки воно є неналежної якості та не підтверджує, що ці земельні ділянки знаходяться у користуванні позивача;
- посилаючись на норми ст. 12, 116, 122, 123 Земельного кодексу України, відповідач-2 вважає, що відповідач-1 діяв в межах своїх повноважень, а відтак спірне рішення прийнято без порушення законодавства та визнанню протиправним і скасуванню не підлягає.
Відповідач-1 відзив суду не надав.
Згідно з ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Відповідно до ч. 4 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України якщо відзив не містить вказівки на незгоду відповідача з будь-якою із обставин, на яких ґрунтуються позовні вимоги, відповідач позбавляється права заперечувати проти такої обставини під час розгляду справи по суті, крім випадків, якщо незгода з такою обставиною вбачається з наданих разом із відзивом доказів, що обґрунтовують його заперечення по суті позовних вимог, або відповідач доведе, що не заперечив проти будь-якої із обставин, на яких ґрунтуються позовні вимоги, з підстав, що не залежали від нього.
Оскільки відповідач-1 не подав відзив у встановлений судом строк, справа вирішується за наявними у ній матеріалами.
Відповіді на відзив та заперечень до суду не надходило.
Обставини, які є предметом доказування у справі. Докази, якими сторони підтверджують або спростовують наявність кожної обставини, яка є предметом доказування у справі.
Товариство з обмеженою відповідальністю Агрофірма Обрій LTD звернулось до Староталалаївської сільської ради Талалаївського району Чернігівської області з клопотанням від 11.04.2019 №791, у якому просило надати дозвіл на виготовлення технічної документації щодо оформлення земельних ділянок під проектними дорогами, які знаходяться у користуванні товариства, орієнтовною площею 68,35 га, які розташовані на території Староталалаївської сільської ради, та передачу в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з річною орендною платою 13%, строком на 7 років (т. 1 а.с. 134).
До клопотання позивач додав графічні матеріали, а саме схему розташування проектних доріг, які знаходяться у користуванні ТОВ АФ Обрій LTD, та підходять до земельних ділянок, які знаходяться в оренді ТОВ АФ Обрій LTD на території Староталаївської сільської ради (Додаток №1), та схему розташування проектних доріг до земельних ділянок, які знаходяться в оренді ТОВ АФ Обрій LTD на території Староталаївської сільської ради (Додаток №2).
Учасником ТОВ Агрофірма Обрій LTD 10.07.2019 прийнято рішення про зміна найменування товариства на Товариство з обмеженою відповідальністю ТАС АГРО ПІВНІЧ , про що зазначено у рішенні №10/07/19-01 від 10.07.2019 (т. 1 а.с. 173).
Відомості щодо Товариства з обмеженою відповідальністю ТАС АГРО ПІВНІЧ внесені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (т. 1 а.с. 172).
19.08.2019 Староталалаївська сільська рада Талалаївського району Чернігівської області, розглянувши заяву директора ТОВ Агрофірми Обрій LTD, прийняла рішення Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою (т. 1 а.с. 138), у якому вирішила надати ТОВ АФ Обрій LTD дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) під проектними польовими дорогами за межами с. Слобідка на території Староталалаївської сільської ради Талалаївського району Чернігівської області.
19.08.2019 Староталалаївська сільська рада Талалаївського району Чернігівської області, розглянувши заяву директора ТОВ Агрофірма Сильченкове , прийняла рішення Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою (т. 1 а.с. 137), у якому вирішила надати ТОВ Агрофірма Сильченкове дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) під проектними польовими дорогами за межами с. Стара Талалаївка на території Староталалаївської сільської ради Талалаївського району Чернігівської області.
18.12.2019 Староталалаївська сільська рада Талалаївського району Чернігівської області, розглянувши заяву директора ТОВ Агрофірма Сильченкове , прийняла рішення Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок (проектних польових доріг) в натурі (на місцевості) (т. 1 а.с. 139), у якому вирішила затвердити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки (проектних польових доріг) в натурі (на місцевості) ТОВ «Агрофірма Сильченкове» для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Староталалаївської сільської ради Талалаївського району Чернігівської області, у тому числі земельної ділянки 0,7862 га, кадастровий номер 7425383500:04:001:1894.
ТОВ ТАС АГРО ПІВНІЧ звернулось до Староталалаївської сільської ради з листом від 02.10.2019 №2055, у якому просило надати мотивовану відповідь щодо поданого товариством клопотання від 11.04.2019 про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою (т. 1 а.с. 140).
У листі від 09.10.2019 №213 Староталалаївська сільська рада повідомила позивача, що питання щодо надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою було розглянуто на 33 сесії сьомого скликання 19.08.2019; депутатами прийнято компромісне рішення про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо земельних ділянок під проектними польовими дорогами на користь істотних землекористувачів: за межами с. Слобідка - ТОВ ТАС АГРО ПІВНІЧ , с. Стара Талалаївка - ТОВ АФ Сильченкове , с. Основа - ТОВ Дружба-Нова (т. 1 а.с. 141).
Відповідно до довідки ТОВ ТАС АГРО ПІВНІЧ від 11.03.2020 №542 товариство на території Староталалаївської сільської ради Талалаївського району Чернігівської області обробляє 1579,4354га, з них 1482,8202 га земель приватної власності, а саме: с. Слобідка - 486,1237 га, колишній КСП Барсуківщина - 637,2996 га, с. Стара Талалаївка - 359,3969 га, земель комунальної власності с. Стара Талалаївка (невитребувані паї) - 96,6152 га (т. 1 а.с. 142).
Позивач надав копію податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи за 2020 рік, у якій зазначено, зокрема площі земельних ділянок та річна сума податку за землю, та копію додатку до декларації - відомості про наявність земельних ділянок, у якому наведено перелік земельних ділянок з площами та кадастровими номерами (т. 1 а.с. 143-164).
Також ТОВ ТАС АГРО ПІВНІЧ надало копію скріншоту з публічної кадастрової карти, на якому позивач самостійно наніс контури певного масиву земель та зазначив кадастрові номери земельних ділянок, які входять до нього, а також позначив земельну ділянку (проектну польову дорогу) з кадастровим номером 7425383500:04:001:1894, та перелік земельних ділянок, які знаходяться єдиним масивом в користуванні позивача на території Староталалаївської сільської ради станом на 21.08.2020, у якому зазначено ПІБ орендодавців, кадастрові номери земельних ділянок, номери та дати записів про право (в державному реєстрі) (т. 2 а.с. 37-38).
Оцінка суду.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею (ч. 1 ст. 2 Земельного кодексу України).
Згідно з ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до ч. 1-3 ст. 78 Земельного кодексу України право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.
Частиною 1 ст. 83 Земельного кодексу України визначено, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю.
Статтями 13, 41 Конституції України передбачено, що від імені Українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.
За змістом ст. 144 Конституції України, ст. 12, 122 Земельного кодексу України, ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до виключної компетенції, зокрема, сільських рад належить вирішення питань про надання у користування земельних ділянок із земель комунальної власності відповідних територіальних громад.
Відповідно до ч. 4-6 ст. 37-1 Земельного кодексу України особа, якій належить право користування істотною частиною масиву земель сільськогосподарського призначення, має право орендувати інші земельні ділянки сільськогосподарського призначення, розташовані у такому масиві, а у разі якщо інші земельні ділянки перебувають в оренді, - на одержання їх у суборенду, за умови передачі їх власнику (орендарю) у користування (оренда, суборенда) іншої земельної ділянки, розташованої у цьому ж масиві, на такий самий строк та на таких самих умовах, якщо внаслідок черезсмужжя невикористання таких земельних ділянок створює перешкоди у раціональному використанні земельних ділянок, що перебувають у користуванні цієї особи. Право оренди землі набувається в порядку, встановленому Законом України "Про оренду землі".
Особою, якій належить право користування істотною частиною масиву земель сільськогосподарського призначення, є землекористувач, якому належить право користування (оренда, емфітевзис) земельними ділянками, розташованими у масиві земель сільськогосподарського призначення, загальною площею не менш як 75 відсотків усіх земель масиву.
Земельні ділянки державної чи комунальної власності під польовими дорогами, запроектованими для доступу до земельних ділянок, розташованих у масиві земель сільськогосподарського призначення (крім польових доріг, що обмежують масив), передаються в оренду без проведення земельних торгів власникам та/або користувачам земельних ділянок, суміжних із земельними ділянками під такими польовими дорогами. Строк оренди таких земельних ділянок становить 7 років.
Передача в оренду земельних ділянок державної чи комунальної власності під польовими дорогами, запроектованими для доступу до земельних ділянок, здійснюється за умови забезпечення безоплатного доступу усіх землевласників та землекористувачів до належних їм земельних ділянок для використання їх за цільовим призначенням.
Земельні ділянки під польовими дорогами, розташовані у масиві земель сільськогосподарського призначення (крім польових доріг, що обмежують масив), можуть використовуватися землевласником (землекористувачем) як для проходу (проїзду) до інших земельних ділянок, розташованих у такому масиві, так і для вирощування сільськогосподарської продукції.
Згідно зі ст. 1 Закону України Про землеустрій масив земель сільськогосподарського призначення - сукупність земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що складаються з сільськогосподарських та необхідних для їх обслуговування несільськогосподарських угідь (земель під польовими дорогами, меліоративними системами, господарськими шляхами, прогонами, лінійними об`єктами, об`єктами інженерної інфраструктури, а також ярами, заболоченими землями, іншими угіддями, що розташовані всередині земельного масиву), мають спільні межі та обмежені природними та/або штучними елементами рельєфу (автомобільними дорогами загального користування, полезахисними лісовими смугами та іншими захисними насадженнями, водними об`єктами тощо).
За приписами ч. 1-3 ст. 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Як встановив суд, позивач звернувся до відповідача-1 з клопотанням від 11.04.2019 №791 про надання дозволу на виготовлення технічної документації щодо оформлення земельних ділянок під проектними дорогами, які знаходяться у користуванні товариства, орієнтовною площею 68,35 га, які розташовані на території Староталалаївської сільської ради, та передачу в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з річною орендною платою 13%, строком на 7 років.
До клопотання позивач додав схеми розташування проектних доріг, на яких нанесені земельні ділянки, що перебувають у користуванні позивача, та проектні дороги, розташовані на цих земельних ділянках, які він мав намір отримати в оренду. Як вбачається з наданих схем такі земельні ділянки та проектні дороги розташовані поза межами с. Слобідка та с. Стара Талалаївка.
Відповідач-1 розглянув подане клопотання та 19.08.2019 прийняв рішення Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою , у якому вирішив надати ТОВ АФ Обрій LTD дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) під проектними польовими дорогами за межами с. Слобідка на території Староталалаївської сільської ради Талалаївського району Чернігівської області.
Також за результатами розгляду клопотання ТОВ Агрофірма Сильченкове 19.08.2019 відповідач надав дозвіл відповідачу-2 на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) під проектними польовими дорогами за межами с. Стара Талалаївка на території Староталалаївської сільської ради Талалаївського району Чернігівської області.
З пояснень відповідача-1, викладених у листі 09.10.2019 №213, вбачається, що зазначені рішення від 19.08.2019 були прийняті як компромісні з урахуванням істотних користувачів, а саме: за межами с. Слобідка - ТОВ ТАС АГРО ПІВНІЧ , за межами с. Стара Талалаївка - ТОВ АФ Сильченкове .
У подальшому, 18.12.2019 Староталалаївська сільська рада Талалаївського району Чернігівської області прийняла рішення Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок (проектних польових доріг) в натурі (на місцевості) (т. 1 а.с. 139), у якому вирішила затвердити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки (проектних польових доріг) в натурі (на місцевості) ТОВ «Агрофірма Сильченкове» для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Староталалаївської сільської ради Талалаївського району Чернігівської області, у тому числі земельної ділянки 0,7862 га, кадастровий номер 7425383500:04:001:1894.
Позивач зазначає, що проектна польова дорога (земельна ділянка) площею 0,7862 га, кадастровий номер 7425383500:04:001:1894, знаходиться у масиві земель, у якому він є істотним землекористувачем, а не ТОВ «Агрофірма Сильченкове» , а відтак вінмає право на отримання цієї земельної ділянки в оренду.
Як докази, що підтверджують знаходження спірної земельної ділянки у єдиному масиві земель, які знаходяться у користуванні ТОВ ТАС АГРО ПІВНІЧ , позивач надав копію скріншоту з публічної кадастрової карти; перелік земельних ділянок, які знаходяться єдиним масивом в користуванні позивача на території Староталалаївської сільської ради станом на 21.08.2020; схему розташування проектних доріг, які знаходяться у користуванні ТОВ АФ Обрій LTD, та підходять до земельних ділянок, які знаходяться в оренді ТОВ АФ Обрій LTD на території Староталаївської сільської ради, та схему розташування проектних доріг до земельних ділянок, які знаходяться в оренді ТОВ АФ Обрій LTD на території Староталаївської сільської ради.
Згідно з ч. 1 ст. 1 Закону України Про Державний земельний кадастр Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами; кадастрова карта (план) - графічне зображення, що містить відомості про об`єкти Державного земельного кадастру.
Відповідно до ч. 1 ст. 34 Закону України Про Державний земельний кадастр на кадастровому плані земельної ділянки відображаються:
площа земельної ділянки;
зовнішні межі земельної ділянки (із зазначенням суміжних земельних ділянок, їх власників, користувачів суміжних земельних ділянок державної чи комунальної власності);
координати поворотних точок земельної ділянки;
лінійні проміри між поворотними точками меж земельної ділянки;
кадастровий номер земельної ділянки;
кадастрові номери суміжних земельних ділянок (за наявності);
межі земельних угідь;
межі частин земельних ділянок, на які поширюється дія обмежень у використанні земельних ділянок, права суборенди, сервітуту;
контури об`єктів нерухомого майна, розташованих на земельній ділянці.
Таблиці із зазначенням координат усіх поворотних точок меж земельної ділянки, переліку земельних угідь, їх площ, відомостей про цільове призначення земельної ділянки та розробника документації із землеустрою на земельну ділянку є невід`ємною частиною кадастрового плану земельної ділянки.
Частинами 1, 2, 5 ст. 35 Закону України Про Державний земельний кадастр встановлено, що кадастрова карта (план) ведеться для актуалізованого відображення у часі об`єктів Державного земельного кадастру у межах кадастрового кварталу, кадастрової зони, у цілому в межах території адміністративно-територіальної одиниці (село, селище, місто, район, область, Автономна Республіка Крим).
Кадастрова карта (план) ведеться в електронній (цифровій) формі.
Викопіювання з кадастрової карти (плану) може бути надане фізичним та юридичним особам. Порядок надання такого викопіювання встановлюється Порядком ведення Державного земельного кадастру.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 38 Закону України Про Державний земельний кадастр відомості Державного земельного кадастру є відкритими та загальнодоступними, крім випадків, передбачених цим Законом, та надаються у формі:
витягів з Державного земельного кадастру;
довідок, що містять узагальнену інформацію про землі (території);
викопіювань з картографічної основи Державного земельного кадастру, кадастрової карти (плану);
копій документів, що створюються під час ведення Державного земельного кадастру.
Для фізичних та юридичних осіб відомості Державного земельного кадастру надаються за бажанням заявника:
у паперовій формі;
в електронній формі через Публічну кадастрову карту, за умови електронної ідентифікації особи з використанням кваліфікованого електронного підпису та оплати послуг за надання відомостей з Державного земельного кадастру із застосуванням електронних платіжних засобів відповідно до Закону України "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні".
Відомості Державного земельного кадастру, отримані в паперовій чи електронній формі, мають однакову юридичну силу.
Згідно ст. 2 Закону України Про землеустрій землеустрій, зокрема, забезпечує встановлення і закріплення на місцевості меж земельних ділянок власників і землекористувачів
За приписами ст. 1 Закону України Про землеустрій проект землеустрою - це сукупність економічних, проектних і технічних документів щодо обґрунтування заходів з використання та охорони земель, які передбачається здійснити за таким проектом
Відповідно до ст. 25 Закону України «Про землеустрій» документація із землеустрою розробляється у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації.
Види документації із землеустрою:
а) схеми землеустрою і техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць;
б) проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць;
в) проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів;
г) проекти землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;
ґ) проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок;
д) проекти землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб;
е) проекти землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь;
є) проекти землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів;
ж) проекти землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв);
з) робочі проекти землеустрою;
и) технічна документація із землеустрою щодо визначення та встановлення в натурі (на місцевості) державного кордону України;
і) технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);
ї) технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж частини земельної ділянки, на яку поширюються права суборенди, сервітуту;
й) технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок;
к) технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель.
Види документації із землеустрою та їх склад встановлюються виключно цим Законом.
Відповідність документації із землеустрою положенням нормативно-правових актів, норм і правил у сфері землеустрою засвідчується:
у паперовій формі - підписом та особистою печаткою сертифікованого інженера-землевпорядника, який відповідає за якість робіт із землеустрою;
в електронній формі - електронним цифровим підписом сертифікованого інженера-землевпорядника, який відповідає за якість робіт із землеустрою, згідно із законодавством про використання електронного цифрового підпису.
Згідно з ч. 2 ст. 26 Закону України «Про землеустрій» розробниками документації із землеустрою є:
юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників, які є відповідальними за якість робіт із землеустрою;
фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою.
З аналізу вказаних правових норм слідує, що належними доказами, які підтверджують розташування земельних ділянок, їх межі, площу, кадастрові номери, межування з іншими земельними ділянками, є, зокрема, викопіювання з кадастрової карти (плану), зробленого державним кадастровим реєстратором, кадастрові плани земельних ділянок, технічна документації із землеустрою.
Проте позивач таких доказів суду не надав, натомість, він самостійно здійснив пошук, копіювання та роздрукування відомостей з Публічної кадастрової карти та намалював схеми розташування проектних доріг до земельних ділянок, які знаходяться у нього в оренді.
З наданого скріншоту з Публічної кадастрової карти вбачається, що позивач сам наніс контури певного масиву земель та зазначив кадастрові номери земельних ділянок, які входять до нього, а також позначив земельну ділянку (проектну польову дорогу) з кадастровим номером 7425383500:04:001:1894. Позивач надав складений ним перелік земельних ділянок, що знаходяться єдиним масивом у його користуванні, кадастрові номери яких нанесені на скріншот з Публічної кадастрової карти.
Однак самостійне нанесення позивачем на скріншот з Публічної кадастрової карти кадастрових номерів земельних ділянок не може підтверджувати правильність їх зазначення і розташування, за відсутності офіційних документів, передбачених законами України Про державний земельний кадастр , Про землеустрій .
Крім того, не можна вважати, що позивач наніс контури усього масиву земель у повному об`ємі, у розумінні ст. 1 Закону України Про землеустрій , оскільки на цьому зображенні вбачається обмеження масиву природними та/або штучними елементами рельєфу тільки з двох боків - з східного - лісосмугою та дорогою, з західного - лісосмугою та річкою; з південного боку - взагалі не видно таких обмежень, а з північного боку вбачається межування нанесеного позивачем масиву з іншими земельними ділянками, відомості щодо яких відсутні.
Надані позивачем схеми розташування проектних доріг до земельних ділянок, які знаходяться у нього в оренді, взагалі не містять інформації щодо нанесених на них земельних ділянок, зокрема, їх кадастрових номерів та площі, а тому неможливо достеменно встановити, які саме земельні ділянки зображені на цих схемах.
Як доказ, який підтверджує, що земельні ділянки, нанесені ним на скріншот з Публічної кадастрової карти та вказані схеми проектних доріг, знаходяться у його користуванні, перелік земельних ділянок, що знаходяться єдиним масивом у користуванні ТОВ ТАС АГРО ПІВНІЧ .
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до п. 1, 2 ч. 1 ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державній реєстрації прав підлягають:
1) право власності на нерухоме майно;
2) речові права, похідні від права власності, у тому числі право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки.
Виходячи з положень Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , набуття, зміна або припинення речових прав на нерухоме майно виникає з моменту їх державної реєстрації шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Таким чином, належним доказом, який підтверджує речове право (право оренди) позивача на земельні ділянки, є відомості з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Проте позивач витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо земельних ділянок, які знаходяться у нього у користуванні, суду не надав.
Наданий позивачем перелік земельних ділянок, що знаходяться єдиним масивом у користуванні ТОВ ТАС АГРО ПІВНІЧ , не може вважатись належним доказом перебування оренді у позивача цих земельних ділянок, оскільки виконаний ним самостійно та не підтверджений жодними належними доказами.
У свою чергу, зображення лише частини спірного масиву земель та надання інформації лише щодо частини земельних ділянок у цьому масиві унеможливлює порівняння та визначення пропорційності площі орендованих позивачем земельних ділянок до загальної площі такого масиву, тобто встановлення чи спростування статусу істотного користувача у розумінні ст. 37-1 Земельного кодексу України.
За наведених обставин, суд доходить висновку, що позивач не надав суду належних і допустимих доказів, які підтверджують те, що він є істотним землекористувачем масиву земель, які знаходяться у нього у користуванні та в якому розташована спірна земельна ділянка (проектна польова дорога), а відтак і не довів порушення відповідачем-1 його права при прийнятті спірного рішення.
Згідно зі ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Отже, підставами для визнання недійсним акта (рішення) є невідповідність його вимогам законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт, порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі.
Враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку, що позивач не довів невідповідність прийнятого відповідачем-1 спірного рішення вимогам законодавства та порушення його права при прийнятті цього рішення, а тому підстави для визнання його протиправним та скасування у суду відсутні.
Оскільки позовна вимога про зобов`язання відповідача-1 прийняти рішення, яким надати дозвіл позивачу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) під проектними польовими дорогами за межами с. Стара Талалаївка на території Староталалаївської сільської ради Талалаївського району Чернігівської області, є похідною від визнання протиправним та скасування спірного рішення, у задоволені якої позивачу відмовлено, у суду відсутні підстави для її задоволення.
Висновки суду.
Доказами у справі, відповідно до ч. 1 ст. 73 Господарського процесуального кодексу України, є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Ці дані встановлюються такими засобами:
1) письмовими, речовими і електронними доказами;
2) висновками експертів;
3) показаннями свідків (ч. 2 ст. 73 Господарського процесуального кодексу України).
Відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Згідно з ч. 1 ст. 76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ч. 1 ст. 77 Господарського процесуального кодексу України).
Відповідно до ст. 78 Господарського процесуального кодексу України достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.
Згідно зі ст. 79 Господарського процесуального кодексу України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.
Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Відповідно до ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Інші докази та пояснення учасників справи судом не приймаються, оскільки не спростовують вищевикладені висновки суду.
За змістом п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень та висновків Європейського суду з прав людини, викладених у рішеннях у справах "Трофимчук проти України", «Серявін та інші проти України» обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Судом було вжито усіх заходів для забезпечення реалізації сторонами своїх процесуальних прав та з`ясуванні усіх питань, винесених на його розгляд.
За наведених у їх сукупності обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Щодо судових витрат.
Оскільки у позові відмовлено, судовий збір, сплачений позивачем за подання позову, стягненню з відповідача не підлягає.
Керуючись ст. 42, 73-80, 86, 129, 165, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову відмовити повністю.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Північного апеляційного господарського суду, з урахуванням п. 17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України, у строки, визначені ст. 256 цього Кодексу.
Веб-адреса Єдиного державного реєстру судових рішень: http://reyestr.court.gov.ua/ .
Повне рішення складено 12.11.2020.
Суддя В. В. Шморгун
Суд | Господарський суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 03.11.2020 |
Оприлюднено | 13.11.2020 |
Номер документу | 92796299 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Чернігівської області
Шморгун В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні