Рішення
від 13.11.2020 по справі 160/14962/20
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 листопада 2020 року Справа № 160/14962/20 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіТурлакової Н.В. за участі секретаря судового засіданняЛукомського А.О. за участі: позивач представник позивача представника відповідача представник третьої особи-1 третя особа -2 не з`явився не з`явився ОСОБА_1 не з`явився не з`явився, заява про розгляд без участі розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Любимівської сільської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області, треті особи без самостійних вимог на предмет спору: Міжнародне товариство прав людини Дніпровська секція (МТПЛ_УС), ОСОБА_3 про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_2 звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Любимівської сільської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області, третя особа без самостійних вимог на предмет спору: Міжнародне товариство прав людини Дніпровська секція (МТПЛ_УС) в якій просить:

- визнати протиправною та скасувати постанову Любимівської сільської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області №124 від 09 листопада 2020 року про відмову в реєстрації депутатом Любимівської сільської ради Дніпровського району дніпропетровської області - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ;

- зобов`язати посадових осіб Любимівської сільської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області реєстрації депутатом Любимівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ;

- визнати ОСОБА_3 , обраного депутатом у єдиному багатомандатному окрузі № 3 визнати таким, що не набуває депутатського мандату у зв`язку з набранням законної сили вироку Новомосковського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 18.02.2020 року по справі № 183/3198/19 за вчинення тяжкого злочину, передбаченого ч.4 ст.407 Кримінального кодексу України.

В обґрунтування позову позивач зазначив, що 04 листопада 2020 року до Любимівської сільської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області від кандидата в депутати Любимівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області ОСОБА_2 (надалі позивач по справі) надійшла заява вх. № 97 про реєстрацію його депутатом Любимівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області у зв`язку із визнанням ОСОБА_3 , таким, що не набув депутатського мандата. Проте, оскаржуваною постановою Любимівської сільської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області №124 від 09 листопада 2020 року відмовлено в реєстрації депутатом Любимівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області - ОСОБА_2 . Цитуючи ст.ст.192, 193 Виборчого кодексу України, позивач зазначає, що оскаржуване рішення не відповідає вимозі щодо обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, яка закріплена пунктом 3 частини другої статті 2 КАС України, та на дотриманні якого неодноразово наполягав ЄСПЛ.

Від відповідача на адресу суду надійшов відзив на позов в якому зазначено, що оскаржувана постанова Любимівської сільської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області №124 від 09 листопада 2020 року, якою відмовлено в реєстрації депутатом Любимівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області - ОСОБА_2 прийнята у відповідності до вимог ч.2 ст.195, п.6 ч.1 ст.236, ч.4 ст.283 Виборчого кодексу України. Подаючи заяву 04.11.2020о. позивач фактично намагався зареєструватися депутатом до сільської ради в порядку черговості, у зв`язку із визнанням ОСОБА_3 , таким, що не набув депутатського мандата, проте законодавчо врегульований певний порядок реєстрації обраних депутатів, який не передбачає можливості зареєструвати депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати у відповідному територіальному виборчому окрузі у територіальній громаді з кількістю виборців до 10 тисяч.

Ухвалою суду від 12.11.2020 року позовну заяву прийнято до провадження та призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження із призначення підготовчого засідання на 09.00год. 13.11.2020р., а також встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву до 08:30год. 13.11.2020р.

Позивач та представник позивача у судове засідання не з`явилися, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.

Від позивача до суду надійшла заява про перенесення розгляду справи, у зв`язку з перебуванням його на лікарняному.

Дату на яку позивач просить перенести не зазначає, при цьому позов подано 12.11.2020р. під час перебування на лікарняному, який був відкритий 06.11.2020р. та на дату розгляду не закритий.

Також, належним слід звернути увагу на те, що й представник позивача Ішханян А.Р. яким також підписана позовна заява, був належним чином повідомлений про місце, дату та час розгляду справи не з`явився, будь-яких заяв не надав, про причини неявки письмово суд не повідомив.

Статтею 270 КАС України визначено, що на обчислення строків, встановлених статтями 273-277, 280-283 цього Кодексу, не поширюються правила частин другої - десятої статті 120 цього Кодексу. Строки, встановлені у справах, визначених цією статтею, обчислюються календарними днями і годинами.

Згідно ч.11 ст.271 КАС України, суд вирішує адміністративні справи, визначені цією статтею, у дводенний строк після надходження позовної заяви.

В свою чергу, норми Виборчого кодексу України свідчать, що виборчий процес є незворотнім та безперервним, усі виборчі процедури жорстко взаємопов`язані та здійснюються в чіткій послідовності та регламентовані строки, які не підлягають поновленню.

При цьому, Конституційний Суд України у Рішенні від 10 червня 2009 року № 14-рп/2009 вказав, що строки проведення виборів є важливим інститутом гарантії реалізації виборчих прав громадян.

Виборчий процес не може тривати безмежно, отже, повинен закінчуватися у певний нормативно встановлений момент часу.

Як наслідок, в умовах швидкоплинного виборчого процесу місцевих виборів, порушення будь-якого строку тягне за собою недотримання строків наступних процедур, що може мати наслідком не лише порушення прав чи законних інтересів окремого суб`єкта виборчого процесу, але й прав інших суб`єктів, а головне права народу-суверена на формування складу органу законодавчої влади, як це визначено у статті 3 Першого протоколу до Європейської конвенції прав людини.

Вищевказане узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною в постанові від 08.07.2019 у справі №855/244/19.

Враховуючи стислі строки розгляду даної категорії справи, суд ухвалив заяву позивача визнати такою, що не підлягає задоволенню та можливим розглянути справу без участі позивача та представника позивача, враховуючи їх належне повідомлення про час та місце розгляду справи, на підставі наявних доказів в матеріалах справи, оскільки вони містять достатньо даних про спірні правовідносини.

Представник відповідача у судовому засіданні проти позовних вимог заперечувала, у задоволенні позову просила відмовити.

Представник третьої особи-1 не з`явився, про дату час, та місце розгляду справи повідомлений належним чином.

Третя особа-2 у судове засідання не з`явився, до суду надіслав заяву про розгляд справи без його участі.

Ухвалою від 13 листопада 2020 року було закінчено підготовче провадження у справі та призначено справу до розгляду по суті на 13.11.2020р. о 12.30год.

Заслухавши представника відповідача, дослідивши чинне законодавство та матеріали справи, суд доходить наступних висновків.

Судом встановлено, що Верховна Рада України Постановою від 15.07.2020 року №795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25.10.2020 року.

На підставі вказаної постанови Центральною виборчою комісією прийнято постанову від 8 серпня 2020 року № 160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року", згідно пункту 1 якої перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно додатків 1-24 призначено на неділю 25 жовтня 2020 року.

Постановою Центральної виборчої комісії від 30 серпня 2020 №208 "Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року" оголошено з 05 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.

Згідно довідки Відділу ведення державного реєстру виборців Дніпропетровської районної державної адміністрації Дніпропетровської області від 28.08.2020 року № 023/07-05 станом на 01.08.2020 року кількість виборців по Любимівській сільській раді складає 2871 особа.

ОСОБА_2 зареєстрований кандидатом в депутати Любимівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області в багатомандатному виборчому окрузі №3 з виборів депутатів на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, що підтверджується посвідченням №60 від 25.09.2020р.

Згідно п.9 Протоколу про результати голосування з виборів депутатів Любимівської сільської ради у багатомандатному виборчому окрузі №3 від 28.10.2020р., кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата в депутати: 1. ОСОБА_3 (25), 2. ОСОБА_4 (19), 3. ОСОБА_5 (30), 4. ОСОБА_6 (14), 5. ОСОБА_7 (43), 6. ОСОБА_2 (20), 7. ОСОБА_8 (13), 8. ОСОБА_9 (16), 9. ОСОБА_10 (19), 10. ОСОБА_11 (0).

У п.10 вказаного Протоколу зазначено, що найбільшу кількість голосів виборців у багатомандатному виборчому окрузі набрали кандидати в депутати: 1. ОСОБА_7 (43 голосів), 2. ОСОБА_5 (30 голосів), 3. ОСОБА_3 (25 голосів).

На підставі протоколу Любимівської сільської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області Про результати голосування з виборів депутатів Любимівської сільської ради у багатомандатному виборчому окрузі № 3 від 28 жовтня 2020 року Постановою Любимівської сільської територіальної виборчої комісії № 94 від 29 жовтня 2020 року визнано обраними кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі № 3 (з кількістю мандатів -3): 1. ОСОБА_7 , 2. ОСОБА_5 , 3. ОСОБА_3 .

30 жовтня 2020 року Міжнародне товариство прав людини Дніпровська секція (МТПЛ_УС) звернулося до відповідача із заявою (запит) вх.№47, в якій зазначено, що в ході перевірки було встановлено, що кандидат в депутати Любимівської об`єднаної територіальної громади по округу №3, ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , мешкає с. Любимівка, Дніпровського району, Дніпропетровської області, балотувався в депутати Любимівської ОТГ, будучи засудженим Новомосковським міжрайонним судом Дніпропетровської області від 18 лютого 2020 року за ч.4 ст. 407 КК України та відбуває покарання у вигляді позбавлення волі строком на 3 роки та на підставі ст. 75 КК України звільнений від відбування призначеного йому покарання з випробувальним строком 1 рік. Просило у разі незаконного балотування в депутати ОСОБА_3 вжити заходів щодо вказаного кандидата згідно чинного законодавства та письмово повідомити на підставі яких документів та наданих даних, реєструвався вказаний кандидат в депутати, з метою подальшого звернення нашою організацією до органів Національної поліції України.

02 листопада 2020 року вих. № 72 з метою виявлення обставин, зазначених у пунктах 3-6 частини першої статті 231 Виборчого кодексу України Любимівською сільською територіальною виборчою комісією Дніпровського району Дніпропетровської області направлено запит до Новомосковського міськрайонного суду Дніпропетровської області про надання копії вироку та інформації щодо оскарження вироку в апеляційному порядку.

03 листопада 2020 року до Любимівської сільської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області надійшла відповідь від Новомосковського міськрайонного суду Дніпропетровської області вих. № 01-03/38/2020 в якій зазначалось, що вироком Новомосковського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 18.02.2020 року по справі № 183/3198/19 ухвалено ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 визнати винуватим у пред`явленому обвинуваченні за ч. 4 ст. 407 Кримінального кодексу України. Вирок набрав законної сили 20.03.2020 року та в апеляційному порядку не оскаржувався.

Постановою Любимівської сільської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області від 03.11.2020 року № 122 зі змінами, внесеними Постановою Любимівської сільської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області від 09.11.2020 року № 123 ОСОБА_3 , обраного депутатом у єдиному багатомандатному окрузі №3 визнано таким, що не набув депутатського мандату у зв`язку з набранням законної сили вироком Новомосковського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 18.02.2020 року по справі № 183/3198/19 за вчинення тяжкого злочину, передбаченою ч.4 ст.407 Кримінального кодексу України.

04 листопада 2020 року ОСОБА_2 звернувся до Любимівської сільської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області із заявою вх. № 97 про реєстрацію його депутатом Любимівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області у зв`язку із визнанням ОСОБА_3 , таким, що не набув депутатського мандата.

Постановою Любимівської сільської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області Про відмову в реєстрації депутатом Любимівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області, призначення повторних виборів №124 від 09 листопада 2020 року, відмолено кандидату в депутати Любимівської сільської ради Дніпровського району дніпропетровської області ОСОБА_2 у реєстрації депутатом Любимівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області (п.1 Постанови).

У п.2 вказаної Постанови також зазначено: призначити повторні місцеві вибори у єдиному багатомандатному виборчому окрузі №3 на 03 січня 2020 року.

Згідно вищевказаної Постанови, Любимівська об`єднана територіальна громада належить до категорії громад з кількістю виборців до 10 тисяч, для яких передбачені певні особливості реєстрації кандидатів у депутати, встановлення результатів виборів та реєстрації обраних депутатів. Законодавчо врегульований певний порядок реєстрації обраних депутатів, який не передбачає можливості зареєструвати депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати у відповідному територіальному виборчому окрузі у територіальній громаді з кількістю виборців до 10 тисяч.

На заяву (запит) від 30.10.2020р. Міжнародного товариства прав людини Дніпровська секція (МТПЛ_УС) Любимівською сільською територіальною виборчою комісією надано відповідь №99 від 09.11.2020р., в якій зазначено: Любимівськка сільська територіальна виборча комісія Дніпровського району Дніпропетровської області вирішила: 1. Відмовити кандидату в депутати Любимівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області ОСОБА_2 у реєстрації депутатом Любимівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області. 2. Призначити повторні місцеві вибори у єдиному багатомандатному виборчому окрузі № 3 на 03 січня 2020 року.

Також судом досліджено Вирок Новомосковського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 18.02.2020р. по справі № 183/3198/19, яким ухвалено: ОСОБА_3 визнати винуватим у пред`явленому обвинуваченні за ч. 4 ст. 407 КК України та призначити йому покарання у виді позбавлення волі строком 3 роки. На підставі ст. 75 КК України ОСОБА_3 звільнити від відбування призначеного йому покарання з випробуванням строком 1 рік.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Конституція України закріпила право громадян вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування (частина перша статті 38 Конституції України).

Вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом. Вибори є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування (стаття 1 Виборчого кодексу України).

Відповідно до статті 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно з частиною 1 статті 22 Виборчого кодексу України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Статтею 6 Виборчого кодексу України закріплено, що виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України та цим Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні. Основні виборчі права громадян України включають: 1) право вільно обирати (право голосу на виборах); 2) право бути обраним. Виборчі права громадян України здійснюються в обсязі і порядку, передбачених виборчим законодавством (частини перша, четверта статті 6 Кодексу).

Згідно ч.1 ст.192 Виборчого кодексу України, вибори депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в багатомандатних виборчих округах, на які поділяється територія відповідної територіальної громади. У кожному такому окрузі може бути обрано не менше двох і не більше чотирьох депутатів.

Відповідно до ч.2 ст.195 Виборчого кодексу України повторні місцеві вибори призначаються на останню неділю шістдесятиденного строку з дня прийняття рішення про їх призначення, а виборчий процес розпочинається за п`ятдесят днів до дня повторних місцевих виборів. Рішення про призначення повторних місцевих виборів приймається відповідною територіальною виборчою комісією не пізніш як у десятиденний строк з дня настання обставин, передбачених цим Кодексом, для призначення таких виборів або з дня припинення обставин, що стали підставою для припинення виборчого процесу відповідних місцевих виборів.

Згідно п.6 ч.1 ст.231 Виборчого кодексу України, Територіальна виборча комісія приймає рішення про скасування реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, окремого кандидата у депутати, включеного до єдиного та/або єдиного та територіального виборчих списків організації партії (під час виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) із виключенням його з відповідних виборчих списків, про скасування реєстрації окремого кандидата у депутати у багатомандатному виборчому окрузі (під час виборів депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) у разі: набрання щодо кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення або виявлення територіальною виборчою комісією факту наявності у кандидата судимості за такий злочин, не погашеної або не знятої в установленому законом порядку.

Ч.1 ст.238 Виборчого кодексу України передбачено, що особа, обрана депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, сільським, селищним, міським головою, для її реєстрації зобов`язана подати до територіальної виборчої комісії з відповідних місцевих виборів протягом двадцяти днів з дня офіційного оприлюднення результатів виборів заяву про реєстрацію її депутатом, сільським, селищним, міським головою, а у разі наявності в неї іншого представницького мандата - копію зареєстрованої заяви про припинення дії іншого представницького мандата, поданої відповідно до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим або відповідної місцевої ради.

Згідно ч.4 ст.238 Виборчого кодексу України, у разі невиконання без поважних причин та у строки, передбачені частинами першою та другою цієї статті, особою, обраною депутатом в багатомандатному виборчому окрузі, сільським, селищним, міським головою, вимог частини першої цієї статті або подання цією особою до виборчої комісії заяви про відмову від депутатського мандата, посади сільського, селищного, міського голови, територіальна виборча комісія приймає рішення про визнання особи такою, що відмовилася від депутатського мандата, посади сільського, селищного, міського голови, та призначає повторні вибори відповідно депутата у багатомандатному виборчому окрузі, сільського, селищного, міського голови.

У разі виникнення (виявлення) до реєстрації обставин, зазначених у пунктах 3-6 частини першої та частині четвертій статті 231 цього Кодексу, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про визнання відповідної особи такою, що не набула депутатського мандату, повноважень сільського, селищного, міського голови, призначає повторні вибори.

Під час розгляду справи судом було встановлено та не заперечувалось сторонами, що Любимівська об`єднана територіальна громада належить до категорії громад з кількістю виборців до 10 тисяч, для яких передбачені певні особливості реєстрації кандидатів у депутати, встановлення результатів виборів та реєстрації обраних депутатів.

У п.10 Протоколу про результати голосування з виборів депутатів Любимівської сільської ради у багатомандатному виборчому окрузі №3 від 28.10.2020р. зазначено, що найбільшу кількість голосів виборців у багатомандатному виборчому окрузі набрали кандидати в депутати: 1. ОСОБА_7 (43 голосів), 2. ОСОБА_5 (30 голосів), 3. ОСОБА_3 (25 голосів).

Аналізуючи п.9 вказаного Протоколу, ОСОБА_3 набрав 25 голосів, відповідно зайняв 3 місце за кількістю голосів виборців у багатомандатному виборчому окрузі.

Таким чином, на підставі протоколу Любимівської сільської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області Про результати голосування з виборів депутатів Любимівської сільської ради у багатомандатному виборчому окрузі № 3 від 28 жовтня 2020 року Постановою Любимівської сільської територіальної виборчої комісії № 94 від 29 жовтня 2020 року визнано обраними кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі № 3 (з кількістю мандатів -3): ОСОБА_7 , ОСОБА_5 , ОСОБА_3 .

Постановою Любимівської сільської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області від 03.11.2020 року № 122 зі змінами, внесеними Постановою Любимівської сільської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області від 09.11.2020 року № 123 ОСОБА_3 визнано таким, що не набув депутатського мандату на підставі ч. 4 ст. 283, п. б ч. 1 ст. 231 Виборчого кодексу України.

04 листопада 2020 року ОСОБА_2 звернувся до Любимівської сільської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області із заявою вх. № 97 про реєстрацію його депутатом Любимівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області у зв`язку із визнанням ОСОБА_3 , таким, що не набув депутатського мандата.

Постановою Любимівської сільської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області Про відмову в реєстрації депутатом Любимівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області, призначення повторних виборів №124 від 09 листопада 2020 року, відмолено кандидату в депутати Любимівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області ОСОБА_2 у реєстрації депутатом Любимівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області (п.1 Постанови).

Враховуючи те, що Любимівська об`єднана територіальна громада належить до категорії громад з кількістю виборців до 10 тисяч, у зв`язку з наявними обставинами визначеними у п.6 ч.1 ст.231 Виборчого кодексу України, відповідачем правомірно в порядку ч.2 ст.195, ч.4 ст.283 цього Кодексу постановою Любимівської сільської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області від 09.11.2020 року № 124 ОСОБА_2 відмовлено в реєстрації депутатом Любимівської сільської ради та призначено повторні місцеві вибори у єдиному багатомандатному виборчому окрузі №3.

Суд наголошує, що позивач звертаючись 04.11.2020о. із заявою до відповідача фактично намагався зареєструватися депутатом до сільської ради в порядку черговості, у зв`язку із визнанням ОСОБА_3 , таким, що не набув депутатського мандата, проте Виборчим кодексом України не передбачено можливості зареєструвати депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати у відповідному територіальному виборчому окрузі у територіальній громаді з кількістю виборців до 10 тисяч.

Разом з тим, суд додатково звертає увагу позивача, що такий механізм зміни черговості передбачений за наявності більше 10 тисяч кількості виборців на виборчому окрузі, що передбачено ч.5 ст.283 Виборчого кодексу України, а саме: у разі невиконання особою, обраною депутатом за виборчим списком місцевої організації партії, у строки, зазначені у частинах першій і другій цієї статті, вимог частини першої цієї статті або подання цією особою до виборчої комісії заяви про відмову від депутатського мандата, або виникнення (виявлення) обставин, зазначених у пунктах 3-6 частини першої та частині четвертій статті 231 цього Кодексу, виборча комісія приймає рішення про визнання її такою, яка не набула депутатського мандата, та визнає обраним депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) наступного за черговістю кандидата у депутати у відповідному територіальному або єдиному багатомандатному виборчому списку кандидатів від відповідної організації партії, за яким було обрано особу, яка не набула мандата.

Таким чином, доводи позивача про протиправність оскаржуваної постанови Любимівської сільської Територіальної виборчої комісії є безпідставними та не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи.

З огляду на вищевказане, суд дійшов висновку, що відповідач при прийнятті оскаржуваної постанови діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, у зв`язку з чим, позовна вимога про її скасування не підлягає задоволенню.

Оскільки позовна вимога про зобов`язання відповідача зареєструвати позивача депутатом Любимівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області є похідною від первісної, у її задоволенні слід також відмовити.

Крім того, позивач просив визнати ОСОБА_3 , обраного депутатом у єдиному багатомандатному окрузі № 3 таким, що не набуває депутатського мандату у зв`язку з набранням законної сили вироку Новомосковського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 18.02.2020 року по справі № 183/3198/19 за вчинення тяжкого злочину, передбаченого ч.4 ст.407 Кримінального кодексу України.

При цьому, Постановою Любимівської сільської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області від 03.11.2020 року № 122 зі змінами, внесеними Постановою Любимівської сільської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області від 09.11.2020 року № 123 ОСОБА_3 , обраного депутатом у єдиному багатомандатному окрузі №3 визнано таким, що не набув депутатського мандату у зв`язку з набранням законної сили вироком Новомосковського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 18.02.2020 року по справі № 183/3198/19 за вчинення тяжкого злочину, передбаченою ч.4 ст.407 Кримінального кодексу України.

Вказане свідчить про відсутність предмету спору в цій частині, у зв`язку з чим, вказана вимога є необґрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню.

Відповідно до вимог статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Разом з тим відповідно до принципу змагальності позивач має спростувати доводи суб`єкта владних повноважень, якщо заперечує їх обґрунтованість.

Відповідно до частини 1 статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, матеріалів справи, суд робить висновок, що позовна заява не підлягає задоволенню.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат суд виходить з наступного.

Частиною 9 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Суд відмічає, що станом на момент вирішення справи, судовий збір позивачем сплачено частково у сумі 840,80грн., а тому питання стягнення судового збору вирішується судом відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених статтею 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при відмові у задоволенні позову судові витрати покладаються на позивача.

Судом встановлено, що позивачем у даному позові заявлено три вимоги немайнового характеру, одна з яких (зобов`язального характеру) є похідною.

Згідно з нормами Закону України "Про судовий збір" за звернення з даним позовом до суду позивач повинен був сплатити судовий збір у розмірі 1681,60 гривень. (840,80*2 позовні вимоги немайнового характеру).

Таким чином, з огляду на положення ч. 9 ст. 273 та ст. 139 КАС України, а також беручи до уваги відмову у задоволенні позовних вимог та часткову сплату позивачем судового збору, суд приходить до висновку, що стягненню з позивача на користь Державного бюджету України підлягає судовий збір у розмірі 840,80 гривень.

Керуючись статтями 77, 90, 139, 242-246, 250, 255, 271-273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Любимівської сільської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області (52042, Дніпропетровська обл., Дніпровський район, с.Любимівка, вул.Садова, 1, ЄДРПОУ 43790996), треті особи без самостійних вимог на предмет спору: Міжнародне товариство прав людини Дніпровська секція (МТПЛ_УС) (49038, м.Дніпро, узвіз Ярмарковий, 27), ОСОБА_3 ( АДРЕСА_2 ) про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.

Стягнути з ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) на користь Державного бюджету України (реквізити: отримувач: УК у Чечелівському районі міста Дніпра/Чечел.р./22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) 37989253; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) 899998; рахунок отримувача: UA238999980313131206084004008; за кодом бюджетної класифікації доходів: 22030101) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 840,80грн. (вісімсот сорок гривень вісімдесят копійок).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів з дня його проголошення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються у відповідності до пункту 15.5 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення суду складений та проголошений 13.11.2020р. о 14:00год.

Суддя Н.В. Турлакова

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.11.2020
Оприлюднено16.11.2020
Номер документу92829732
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/14962/20

Постанова від 17.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 15.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 15.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Рішення від 13.11.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турлакова Наталія Василівна

Ухвала від 12.11.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турлакова Наталія Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні