Рішення
від 13.11.2020 по справі 440/6585/20
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 листопада 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/6585/20

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Алєксєєвої Н.Ю.,

за участю:

секретаря судового засідання - Куць А.С.,

представника позивача - Богомолова О.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області, Шевченківської районної у місті Полтава територіальної виборчої комісії Полтавської області про визнання дій та рішення протиправними, визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

12 листопада 2020 року позивач ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області (далі - Полтавська МТВК), Шевченківської районної у місті Полтава територіальної виборчої комісії Полтавської області (далі - Шевченківська районна у місті Полтаві ТВК), у якій просить:

- визнати протиправною бездіяльність Шевченківської районної у місті Полтава ТВК щодо безпосереднього не дослідження виборчої документації ДВК №531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району, Полтавської області при повторному підрахунку голосів виборців 09.11.2020;

- визнати протиправними дії та рішення Шевченківської районної у місті Полтава ТВК щодо визначення підсумків голосування при повторному підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району, Полтавської області, оформлені протоколом від 09.11.2020 (час складання 16 година 45 хвилин).

- зобов`язати Шевченківську районну у місті Полтава ТВК здійснити повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району, Полтавської області по ДВК №531236 з безпосереднім дослідженням виборчої документації, яка перебуває у володінні Полтавської міської ТВК;

- зобов`язати Полтавську МТВК надати доступ Шевченківській районній у місті Полтава ТВК до виборчої документації дільничної виборчої комісії №531236 для здійснення Шевченківською районною у місті Полтава ТВК повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району, Полтавської області по ДВК №531236;

- визнати протиправними рішення Полтавської МТВК з встановлення результатів виборів депутатів Полтавської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, оформлене протоколом Полтавської МТВК про результати виборів депутатів Полтавської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі (складений 09.11.2020 року о 22 годині 03 хвилини);

- зобов`язати Полтавську МТВК повторно встановити результати виборів депутатів Полтавської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що 08.11.2020 Другий апеляційний адміністративний суд прийняв постанову, якою зобов`язав Шевченківську районну у місті Полтава територіальну виборчу комісію Полтавської області здійснити повторний підрахунок голосів виборців по виборчій дільниці №531236. Однак, на думку позивача, відповідач рішення суду проігнорував, безпосереднє дослідження виборчої документації ДВК №531236 з виборів до Полтавської міської ради, яка знаходиться у Полтавській МТВК, не здійснив. Внаслідок протиправних рішень, дій та бездіяльності відповідача результати голосування виборців по ДВК №531236 встановлені неправильно, оскільки участь у голосуванні на дільниці за даними ДВК взяли 661 виборців, а результати голосування встановлені на основі лише чотирьох бюлетенів. Вважає, що відповідач не зможе у законний спосіб провести повторний підрахунок голосів виборців без безпосереднього дослідження виборчої документації ВД №531236 з виборів до Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області, яка знаходиться в приміщенні МТВК. До моменту безпосереднього дослідження цієї документації постанова апеляційного суду від 10.11.2020 на переконання позивача залишається невиконаною. У відповідача немає жодних перешкод для того, щоб скликати своє засідання у приміщенні за адресою Полтавська обл., місто Полтава, вул. Соборності, будинок 36, де знаходиться відповідна виборча документація, обробити її та у законний спосіб скласти протокол про повторний підрахунок голосів виборців. Якщо міську ТВК суд не зобов`язав видати районній ТВК виборчу документацію через відсутність правових підстав для розпакування такої документації, то це не є перешкодою для зобов`язання Шевченківської районної ТВК провести це ж саме розпакування у приміщенні міської ТВК, оскільки це є обов`язком районної комісії, а не її правом в силу ст.250, 254 ВК України.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 13 листопада 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи. Відмовлено у задоволенні клопотання позивача про розгляд справи в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.

13.11.2020 представниками відповідачів надано до суду відзив на позов, в яких представники відповідачів просили відмовити у задоволенні позову, посилаючись на те, що обставини вчинення дій та прийняття рішень під час дослідження виборчої документації ДВК №531236 та повторного підрахунку, вчинені Шевченківською районною у місті Полтава ТВК та Полтавською МТВК вже були предметом розгляду в адміністративних справах, за результатами чого прийняті постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 08.11.2020 у справі №440/6341/20 та від 11.11.2020 у справі №440/6445/20, які набрали законної сили. Такі обставини відповідно до частини 4 ст. 78 КАС України не повинні доказуватися при розгляді іншої справи.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив позов задовольнити у повному обсязі з мотивів, викладених у позовній заяві.

Представники відповідачів у судове засідання не з`явилися, через канцелярію суду надали клопотання про розгляд справи за їх відсутності у порядку письмового провадження.

Відповідно до частини 1 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею

Враховуючи викладене та беручи до уваги, що представниками відповідача надано відзив на позовну заяву та витребувані докази, суд приходить до висновку про необхідність розгляду даної справи за відсутності відповідача за наявними у справі матеріалами.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Постановою Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" №795-ІХ від 15.07.2020 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25.10.2020.

Постановою Центральної виборчої комісії "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" №160 від 08.09.2020 призначено на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

25.10.2020 року відбулись чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

Як встановлено судом з матеріалів позовної заяви, 01 листопада 2020 року о 11 годині 30 хвилин Шевченківська районна у місті Полтаві ТВК прийняла постанову про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №531236 на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року у зв`язку з неточностями, які містилися у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на дільниці №531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області у територіальному виборчому окрузі №5, з позначкою «Уточнений» , а саме, у протоколі було зафіксовано численні виправлення за допомогою коректора, помилки та неточності, які неможливо було усунути без повторного підрахунку голосів.

Відповідно до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області у територіальному виборчому окрузі №5, загальна кількість отриманих комісією бюлетенів - 2137, з них використані виборцями - 661 бюлетень.

Однак, під час огляду виборчої документації комісія встановила відсутність майже всіх бюлетенів з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району, Полтавської області на виборчій дільниці №531236 у територіальному виборчому окрузі №5. Серед отриманої від виборчої дільниці №531236 документації виявлено лише 4 бюлетені з виборів депутатів до Полтавської міської ради.

З пояснень членів дільничної виборчої комісії працівниками Шевченківської районної у місті Полтаві ТВК встановлено, що дільнична виборча комісія помилково транспортувала виборчу документацію до Полтавської МТВК.

В подальшому, голова Шевченківської районної у місті Полтава ТВК о 13 годині 40 хвилин 01 листопада 2020 року особисто усно звернулася до Полтавської МТВК з проханням повернути пакунки виборчих документів виборчої дільниці №531236 до Шевченківської районної у місті Полтава ТВК.

Згідно витягу з протоколу Полтавської МТВК №31, на засіданні комісії прийняте рішення, яким відмовлено у поверненні Шевченківській районній у місті Полтава ТВК виборчої документації з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району, Полтавської області на виборчій дільниці №531236 у територіальному виборчому окрузі №5 та вказано про проведення Шевченківською районною у місті Полтава ТВК підсумку по виборчій дільниці №531236 за підсумками результатів з голосування з виборів 25 жовтня 2020 року за документацією, яка є в наявності.

У зв`язку з відхиленням звернення про видачу виборчої документації, 01.11.2020 Шевченківською районною у м. Полтаві ТВК проведено повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району, Полтавської області у територіальному виборчому окрузі №5, на підставі наявних у територіальної виборчої комісії документів, про що складено протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району, Полтавської області у територіальному виборчому окрузі №5 від 01.11.2020 о 16 годині 45 хвилин.

03.11.2020 Шевченківською районною у м. Полтаві ТВК встановлено підсумки голосування шляхом складання протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Полтавської міської ради у межах усього територіального виборчого округу №5.

Не погоджуючись із рішенням Полтавської МТВК, оформленим протоколом №31, протоколом Шевченківської районної у місті Полтава ТВК від 01.11.2020, діями Полтавської МТВК щодо прийняття виборчої документації від виборчої дільниці №531236, а також діями Шевченківської районної у місті Полтава ТВК щодо проведення 01.11.2020 повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району, Полтавської області у територіальному виборчому окрузі №5, позивач звернувся до суду.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 05 листопада 2020 року у справі №440/6371/20 в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Полтавської МТВК (вул.Соборності, 36, м. Полтава, Полтавська область, 36000, код ЄДРПОУ 43755087), Шевченківської районної у місті Полтава ТВК (вул.І.Мазепи, 30, м. Полтава, Полтавська область, 36040, код ЄДРПОУ 43772469) про визнання дій та рішення протиправними, зобов`язання вчинити певні дії - відмовлено.

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 08 листопада 2020 року рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 05.11.2020 по справі № 440/6341/20 скасовано в частині відмови у позові що визнання протиправним та скасування рішення Шевченківської районної у місті Полтава ТВК щодо визначення підсумків голосування при повторному підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради, Полтавського району, Полтавської області, оформлені протоколом від 01.11.2020 (час складання 16 година 45 хвилин) та зобов`язання Шевченківської районної у місті Полтава ТВК здійснити повторний підрахунок голосів виборців по виборчій дільниці №531236.

Прийнято в цій частині постанову, якою позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення Шевченківської районної у місті Полтава ТВК щодо визначення підсумків голосування при повторному підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради, Полтавського району, Полтавської області, оформлені протоколом від 01.11.2020 (час складання 16 година 45 хвилин) та зобов`язано Шевченківську районну у місті Полтава ТВК здійснити повторний підрахунок голосів виборців по виборчій дільниці №531236.

В іншій частині рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 05.11.2020 року по справі № 440/6341/20 залишено без змін.

На виконання рішення суду, 09 листопада 2020 року Шевченківською районною у м. Полтаві ТВК проведено повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району, Полтавської області у територіальному виборчому окрузі №5, на підставі наявної у територіальної виборчої комісії виборчої документації, наданої виборчою дільницею №531236.

За результатами проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №531236 відповідачем складений протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району, Полтавської області у територіальному виборчому окрузі №5 від 09.11.2020 о 16 годині 45 хвилин.

Далі, 09.11.2020 Полтавською МТВК встановлено результати виборів депутатів Полтавської міської ради шляхом складання протоколу про результати виборів депутатів Полтавської міської ради від 09.11.2020 о 22 годині 03 хвилини.

Не погоджуючись із протоколом Шевченківської районної у місті Полтава ТВК від 09.11.2020 та бездіяльністю Шевченківської районної у місті Полтава ТВК щодо безпосереднього недослідження виборчої документації ДВК №531236 при повторному підрахунку голосів виборців 09.11.2020, а також зі встановленням Полтавською МТВК результатів виборів депутатів Полтавської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі шляхом складання протоколу від 09.11.2020, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам, письмовим доказам, поясненням та аргументам учасників справи, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Згідно ст.55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Статтею 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

При цьому статтею 69 Конституції України передбачено, що народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.

Вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Виборцям гарантується вільне волевиявлення (стаття 71 Конституції України).

Право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму (частина 1 ст. 273 КАС України).

Спеціальним нормативно-правовим актом, який визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів є Виборчий кодекс України від 19.12.2019 року №396-IX (далі - ВК України).

Постановою Верховної Ради України від 15.07.2020 року № 795-IX «Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році» призначені чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25.10.2020 року.

Постановою Центральної виборчої комісії від 30.08.2020 року № 208 «Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25.10.2020 року» оголошено початок виборчого процесу місцевих виборів з 05.09.2020 року, призначених на 25.10.2020 року.

Відповідно до статті 20 ВК України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Відповідно до частини 1 статті 32 ВК України визначено, що в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

Частиною 1 ст. 37 ВК України визначено, що документування діяльності виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому цим Кодексом та порядком ведення діловодства виборчих комісій, що затверджується Центральною виборчою комісією.

З питань поточної діяльності виборча комісія може приймати протокольні рішення, зміст яких заноситься до протоколу виборчої комісії та не оформлюється окремим документом (ч. 5 ст. 37 ВК України).

Відповідно до ч. 2 ст. 250 ВК України підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці проводиться дільничною виборчою комісією в такій послідовності:

1) підрахунок голосів на виборах Президента України, виборах народних депутатів України або на всеукраїнському референдумі (в разі одночасного проведення місцевих виборів із виборами Президента України, виборами народних депутатів України або всеукраїнським референдумом);

2) підрахунок голосів на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради;

3) підрахунок голосів на виборах депутатів районної ради;

4) підрахунок голосів на виборах міського голови;

5) підрахунок голосів на виборах депутатів міської ради;

6) підрахунок голосів на виборах міського голови міста, яке входить до складу іншого міста згідно з адміністративно-територіальним устроєм;

7) підрахунок голосів на виборах депутатів районної у місті ради, міської ради міста, яке входить до складу іншого міста згідно з адміністративно-територіальним устроєм;

8) підрахунок голосів на виборах сільського, селищного голови;

9) підрахунок голосів на виборах депутатів сільської, селищної ради.

Підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів завершується складанням протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів в порядку, визначеному статтею 251 цього Кодексу.

Під час підрахунку голосів виборців з кожних місцевих виборів бюлетені з тих місцевих виборів, підрахунок голосів виборців з яких ще не проводився, складаються у виборчі скриньки, які постійно перебувають у полі зору членів дільничної виборчої комісії.

Пакети з протоколами та іншою виборчою документацією з виборів, підрахунок щодо яких вже завершено, до закінчення засідання дільничної виборчої комісії зберігаються у приміщенні, де відбувається засідання, у полі зору членів дільничної виборчої комісії та осіб, присутніх на засіданні комісії. Пакети з виборчою документацією транспортуються в порядку, встановленому статтею 253 цього Кодексу, до територіальної виборчої комісії, яка встановлює підсумки голосування, а у випадках, передбачених цим Кодексом, - до територіальної виборчої комісії, що встановлює результати виборів, відразу після завершення підрахунку голосів виборців та складання відповідних протоколів з усіх місцевих виборів, які організовувалися відповідною дільничною виборчою комісією.

За приписами частин 37-39 ст. 250 ВК України виборчі бюлетені з голосами виборців, поданими за кожного з кандидатів у депутати, включених до територіального виборчого списку кожної організації партії, запаковуються у пакети. На пакеті зазначаються назва місцевих виборів, номер територіального виборчого округу, номер виборчої дільниці, назва організації партії, прізвище кандидата та його порядковий номер у територіальному виборчому списку організації партії, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Виборчі бюлетені з голосами виборців, які підтримали увесь територіальний виборчий список від організації партії, не підтримавши окремого кандидата у депутати, запаковуються у пакет. На пакеті зазначаються назва місцевих виборів, номер територіального виборчого округу, номер виборчої дільниці, назва організації партії, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Пакети з виборчими бюлетенями, зазначені у частинах тридцять сьомій та тридцять восьмій цієї статті, з голосами виборців, які підтримали територіальний виборчий список кожної організації партії, запаковуються в один паперовий пакет. На пакеті зазначаються назва місцевих виборів, номер територіального виборчого округу, номер виборчої дільниці, назва відповідної організації партії, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Дільнична виборча комісія підраховує кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата у депутати в багатомандатному окрузі з виборів депутатів міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч), кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови. Під час підрахунку голосів виборців кожен член дільничної виборчої комісії має право перевірити або перерахувати відповідні виборчі бюлетені. Результати підрахунку голосів виборців за кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови на виборчій дільниці оголошуються і заносяться до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі.

Якщо на виборчій дільниці проводилося голосування більш як в одному виборчому окрузі, дільнична виборча комісія проводить дії, передбачені цим Кодексом, та встановлює відповідні відомості окремо по кожному багатомандатному округу, в якому проводилося голосування на виборчій дільниці. Відповідні відомості при їх встановленні вносяться до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному багатомандатному окрузі. У такому разі дільнична виборча комісія розділяє виборчі бюлетені, які підлягають врахуванню, відповідно до багатомандатних округів, у яких проводилося голосування на виборчій дільниці. Встановлення результатів голосування проводиться по кожному такому багатомандатному виборчому округу окремо у порядку їхніх номерів.

За приписами частини 1 ст. 253 ВК України, транспортування документів, зазначених у частині десятій статті 251 цього Кодексу, здійснюється головою або заступником голови дільничної виборчої комісії та іншими двома членами цієї комісії - представниками різних суб`єктів подання кандидатур до складу відповідної дільничної виборчої комісії. Під час транспортування виборчих документів членами дільничної виборчої комісії їх супроводжують поліцейські, а у разі необхідності, за зверненням територіальної виборчої комісії, - співробітники Служби безпеки України, які повинні забезпечити охорону під час транспортування. Інші члени дільничної виборчої комісії, не зайняті у транспортуванні виборчих документів, кандидати, їх довірені особи, уповноважені особи місцевих організацій партій, офіційні спостерігачі за їхнім бажанням можуть також супроводжувати транспортування таких документів. Супроводження таких документів іншими особами забороняється. Під час транспортування документів забороняється розпечатувати пакети з виборчими бюлетенями та іншою документацією.

Аналізуючи наведені норми, суд приходить до висновку, що дії по пакуванню та транспортування виборчої документації вчиняються виключно членами дільничної виборчої комісії. Відповідальність за вміст спакованих до єдиного паперового пакету окремих пакетів із документацією та зміст інформації на пакеті щодо назви місцевих виборів, номеру територіального виборчого округу, номеру виборчої дільниці, назви відповідної організації партії, кількості запакованих виборчих бюлетенів, дати і часу пакування, не можуть нести інші особи, ніж ті, які засвідчили свої дії на відповідних пакетах власноручними підписами, на виконання положень статті 250 ВК України.

Частиною першою статті 239 ВК України визначено, що у виборчому процесі можуть брати участь офіційні спостерігачі від організацій партій, які висунули виборчі списки, кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Частиною 7 ст. 239 ВК України передбачено, що офіційний спостерігач від організації партії, кандидата має право:

1) бути присутнім з дотриманням вимог цього Кодексу на засіданнях територіальної та дільничних виборчих комісій відповідного виборчого округу;

2) бути присутнім на зустрічах кандидатів, представників, уповноважених осіб організацій партій з виборцями, на передвиборних зборах, мітингах;

3) перебувати на виборчих дільницях під час голосування, спостерігати з будь-якої відстані за діями членів виборчої комісії, у тому числі під час видачі виборчих бюлетенів виборцям і підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та встановлення підсумків голосування, не перешкоджаючи членам виборчої комісії фізично;

4) здійснювати фото-, відеозйомку та аудіозапис, не порушуючи при цьому таємниці голосування виборців;

5) бути присутнім під час голосування виборців за місцем їх перебування;

6) звертатися у порядку, встановленому цим Кодексом, із заявою чи скаргою до виборчих комісій у межах відповідного виборчого округу щодо усунення порушень цього Кодексу в разі їх виявлення;

7) скласти акт про виявлення порушення цього Кодексу, що підписується ним та не менш як двома виборцями, які засвідчують факт такого порушення, із зазначенням їхніх прізвищ, імен, по батькові, місця проживання та адреси житла, та подати його до відповідної виборчої комісії чи до суду;

8) вживати необхідних заходів у межах законодавства щодо припинення протиправних дій під час голосування та підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці;

9) отримувати копії протоколів та інших документів у випадках, передбачених цим Кодексом;

10) реалізовувати інші права, передбачені цим Кодексом для офіційних спостерігачів.

Отже, у разі наявності порушення вимог виборчого законодавства під час запаковування дільничною виборчою комісією у пакети виборчих бюлетенів з голосами виборців, зазначення на них назви місцевих виборів, номера територіального виборчого округу, номера виборчої дільниці, назви організації партії, прізвища кандидата та його порядковий номер у територіальному виборчому списку організації партії, зазначення кількості запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, офіційний спостерігач має право вживати необхідних заходів у межах законодавства щодо припинення протиправних дій, в тому числі і шляхом складання акту про виявлення порушень Виборчого кодексу України, що підписується ним та не менш як двома виборцями, які засвідчують факт такого порушення, із зазначенням їхніх прізвищ, імен, по батькові, місця проживання та адреси житла, та подати його до відповідної виборчої комісії чи до суду.

Проте, матеріали справи подібних документів не містять.

Статтею 254 ВК України визначено порядок прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією.

З моменту закінчення голосування ТВК розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени ТВК не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії (ч. 1 ст. 254 ВК України).

Згідно частини другої статті 254 ВК України, засідання ТВК, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.

Частиною третьою статті 254 ВК України встановлено, що на засіданні ТВК, зазначеному у частині першій цієї статті, голова ТВК або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

Тобто, пакети з протоколами мають бути розпечатані, а пакети з іншими виборчими документами приймаються ТВК запечатаними.

За приписами частини п`ятої статті 254 ВК України, за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень: 1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці; 2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою «Уточнений» ; 3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

З матеріалів справи вбачається, що скарги щодо порушень під час проведення голосування чи при підрахунку голосів на виборчій дільниці, чи під час транспортування виборчих документів з дільничної комісії №531236 до територіальної виборчої комісії не надходило, відповідно, підстав для прийняття рішення іншого, ніж врахування відомостей протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у ТВК не було.

Відповідно до частин 11-12 ст. 254 ВК України протоколи про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та запечатані пакети з іншими виборчими документами дільничної виборчої комісії до проведення відповідного повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці територіальною виборчою комісією зберігаються у приміщенні, де відбувається засідання територіальної виборчої комісії.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.

Судом встановлено, що Полтавською МТВК було оглянуто два мішки з пакунками виборчої документації, які були підготовлені для передачі виборчою дільницею №531236 з описом всіх пакунків до Полтавської МТВК та встановлено їх цілісність.

З матеріалів справи вбачається, що інформація на пакетах з виборчою документацією, наданих дільничною комісією №531236, дозволяла зробити висновок про вміст саме тієї документації, що відповідала протоколам про підрахунок голосів виборців на дільниці з виборів депутатів Полтавської обласної ради, Полтавської районної ради Полтавської області. Документи були укомплектовані належним чином, наявні пакети з протоколами та пакети з виборчою документацією. Порушень цілісності упаковки виявлено не було. Про те, що у запечатаних пакунках можуть міститися виборчі бюлетені з виборів депутатів до Полтавської міської ради стало відомо тільки після прийняття Шевченківською районною у місті Полтаві ТВК 01.11.2020 рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців та безпосередньо під час розпечатування пакунків та проведення повторного підрахунку голосів.

Скарг чи зауважень щодо порушень порядку транспортування виборчої документації до ТВК не надавалося. Членами ТВК в порядку, передбаченому частиною 4 ст. 254 ВК України, було перевірено комплектність та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами від зазначеної дільничної виборчої комісії.

Як встановлено постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 08.11.2020 у справі №440/6341/20, яка набрала законної сили 08.11.2020, Полтавською міською ТВК не було допущено порушень вимог Виборчого кодексу України при прийнятті рішення щодо прийняття виборчої документації від дільничної виборчої комісії № 531236 з виборів депутатів Полтавської районної ради та Полтавської обласної ради та вчиненні відповідних дій з її прийняття.

Вк України встановлений порядок транспортування виборчої документації, при цьому даним Кодексом не передбачено ні обов`язку, ні можливості, ні порядку передачі виборчої документації від однієї територіальної виборчої комісії до іншої територіальної виборчої комісії в разі виявлення під час повторного підрахунку голосів виборчих бюлетенів з інших видів виборів.

Суд зазначає, що так само, Вк України не передбачено ні обов`язку, ні можливості, ні порядку надання одній територіальній виборчій комісії доступу до виборчої документації іншої територіальній виборчій комісії в разі виявлення під час повторного підрахунку голосів виборчих бюлетенів з інших видів виборів.

Суд наголошує, що наявність в пакетах іншої документації, окрім тієї, що відповідала протоколам не надає права територіальним виборчим комісіям розпечатувати пакети, а тим більше самостійно розподіляти документацію з пакетів на належну і неналежну. Такі дії не передбачені Вк України і, відповідно, повноважень на їх вчинення у обох комісій немає.

У зв`язку з чим, суд не приймає до уваги твердження позивача про можливість доступу Шевченківської районної у місті Полтава ТВК до виборчої документації дільничної виборчої комісії №531236, яку транспортовано до Полтавської міської ради та можливість скликання Шевченківською районною у місті Полтава ТВК засідання у приміщенні Полтавської МТВК для розпакування та оброблення даної виборчої документації.

Крім того, в позові ні позивачем, ні представником позивача не наведено жодної норми права яка б надавала територіальним виборчим комісіям повноваження на вчинення вищевказаних дій.

Враховуючи наведене, суд прийшов до висновку про відсутність правових підстав для зобов`язання Полтавської МТВК надати доступ Шевченківській районній у місті Полтава ТВК до виборчої документації дільничної виборчої комісії №531236 для здійснення нею повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району, Полтавської області по ДВК №531236.

Частина 9 статті 254 ВК України передбачає, що за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці .

У разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці (частина 10 статті 254 ВК України).

Прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається.

Відповідно до частин 12-14 ст. 254 ВК України повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.

Територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів.

Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці складається територіальною виборчою комісією у чотирьох примірниках. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу. Кожен примірник протоколу зобов`язані підписати голова, заступник голови, секретар та інші члени територіальної виборчої комісії, присутні на засіданні комісії, та члени дільничної виборчої комісії, які брали участь у повторному підрахунку голосів. Кожен примірник протоколу засвідчується печаткою територіальної виборчої комісії. Відомості протоколу оголошуються. Перший примірник протоколу мають право підписати кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організації партії, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах, присутні під час підрахунку голосів виборців. У разі незгоди з відомостями, що зазначені у протоколі, член комісії зобов`язаний викласти у письмовій формі свою окрему думку, яка додається до протоколу.

Непідписання або відмова від підписання протоколу окремих членів комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу.

Як вбачається з матеріалів справи, у зв`язку з неточностями, які містилися у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на дільниці №531236 з позначкою «Уточнений» та неможливістю встановити результати виборів, 01 листопада 2020 року о 11 годині 30 хвилин Шевченківська районна у місті Полтаві ТВК прийняла постанову про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №531236 на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, встановивши дату 01 листопада 2020 року.

01 листопада 2020 року Шевченківською районною у м. Полтаві ТВК проведено повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району, Полтавської області у територіальному виборчому окрузі №5, на підставі наявної у територіальної виборчої комісії виборчої документації, наданої виборчою дільницею №531236.

За результатами проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №531236 відповідачем складено протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району, Полтавської області у територіальному виборчому окрузі №5 від 01.11.2020 о 16 годині 45 хвилин.

Відповідно до п. 1 протоколу кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничною виборчою комісією - "2137".

Відповідно до п. 7 вказаного протоколу загальна кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені - "661".

Згідно п. 10 Протоколу кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними - "657".

Сумарна кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки усіх місцевих організацій політичних партій - "4" (п. 11 Протоколу).

Відповідно до п. 12 ст. 250 Виборчого кодексу України повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 цього Кодексу.

Відповідно до п. 29 ст. 250 ВК України недійсними вважаються виборчі бюлетені:

1) з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше):

а) на яких відсутня печатка відповідної дільничної виборчої комісії;

б) до яких не внесено зміни відповідно до частини тринадцятої статті 242 цього Кодексу або внесено зміни без рішення виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборчої комісії чи внесені зміни не відповідають рішенню виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласної, міської (міста з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборчої комісії;

в) якщо у виборчому бюлетені проставлено позначки навпроти назви декількох організацій партій;

г) якщо не проставлено жодної позначки біля повної назви організації партії;

ґ) якщо не відокремлено контрольний талон виборчого бюлетеня;

д) якщо з інших причин неможливо встановити зміст волевиявлення виборця щодо підтримки виборчого списку певної організації партії;

2) з виборів депутатів міської, сільської, селищної (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) ради сільського, селищного, міського голови:

а) на яких відсутня печатка відповідної дільничної виборчої комісії;

б) до яких не внесено зміни, передбачені частиною тринадцятою статті 242 цього Кодексу, або внесено зміни без рішення районної, міської, районної у місті, сільської, селищної виборчої комісії чи внесено зміни, що не відповідають такому рішенню;

в) на яких не поставлено жодної позначки;

г) якщо у виборчому бюлетені проставлено позначки навпроти прізвищ декількох кандидатів;

ґ) якщо не відокремлено контрольний талон виборчого бюлетеня;

д) з інших причин неможливо установити зміст волевиявлення виборця.

У разі виникнення сумнівів щодо дійсності виборчого бюлетеня у випадках, передбачених підпунктом "д" пункту 1 і підпунктом "д" пункту 2 цієї частини, питання вирішується дільничною виборчою комісією шляхом голосування. При цьому кожен член комісії має право особисто оглянути виборчий бюлетень. На час огляду виборчого бюлетеня підрахунок інших виборчих бюлетенів припиняється.

Відповідно до п. 3 ст. 250 ВК України недійсні виборчі бюлетені підраховуються окремо. Їх кількість оголошується і заноситься секретарем комісії до відповідних протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці. Недійсні виборчі бюлетені запаковуються. На пакеті робиться напис "Недійсні виборчі бюлетені", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Як зазначалося судом вище, постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 08 листопада 2020 року по справі № 440/6341/20 визнано протиправним та скасовано рішення Шевченківської районної у місті Полтава територіальної виборчої комісії Полтавської області щодо визначення підсумків голосування при повторному підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради, Полтавського району, Полтавської області, оформлені протоколом від 01.11.2020 (час складання 16 година 45 хвилин) та зобов`язано Шевченківську районну у місті Полтава територіальну виборчу комісію Полтавської області здійснити повторний підрахунок голосів виборців по виборчій дільниці №531236.

На виконання постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 08.11.2020 по справі № 440/6341/20 Шевченківською районною у місті Полтава ТВК 09.11.2020 проведено повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району, Полтавської області у територіальному виборчому окрузі №5, на підставі наявної у територіальної виборчої комісії виборчої документації, наданої виборчою дільницею №531236.

За результатами проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №531236 відповідачем складений протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району, Полтавської області у територіальному виборчому окрузі №5 від 09.11.2020 о 16 годині 45 хвилин.

Відповідно до п. 1 протоколу кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничною виборчою комісією - "2137".

Відповідно до п. 7 вказаного протоколу загальна кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені - "661".

Кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню - "1918" (п. 8 Протоколу).

Відповідно до п. 9 Протоколу кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці - "4".

Згідно п. 10 Протоколу кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними - "0".

Сумарна кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки усіх місцевих організацій політичних партій - "4" (п. 11 Протоколу).

Відповідно до ч.4 ст.240 ВК України виборчий бюлетень повинен містити, зокрема позначене місце для номера виборчої дільниці, печатки дільничної виборчої комісії.

Відповідно до частин 25, 26 ст.250, частин 1, п.8 ч.2 ст.251 ВК України якщо зазначені на виборчому бюлетені позначення (номер) виборчого округу та/або номер виборчої дільниці не відповідають позначенню (номеру) відповідного виборчого округу та/або номеру виборчої дільниці, на якій проводиться підрахунок голосів, такі виборчі бюлетені вважаються такими, що не підлягають врахуванню при встановленні загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні, та при підрахунку голосів виборців. Кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню, оголошується і заноситься до протоколу про підрахунок голосів виборців. Дільнична виборча комісія на своєму засіданні складає протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з кожних місцевих виборів по кожному виборчому округу, в яких проводилося голосування на виборчій дільниці. До протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих за кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови цифрами заносяться кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню.

Відповідно до підпункту 4 п.2.11 постанови Центральної виборчої комісії від 15.10.2020 року №368 до виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню під час встановлення загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні, та під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, належать виборчі бюлетені для голосування з відповідних місцевих виборів, на яких зазначені позначення (номер) виборчого округу та/або номер виборчої дільниці не відповідають позначенню (номеру) відповідного виборчого округу та/або номеру виборчої дільниці, на якій проводиться підрахунок голосів виборців (частина 23 ст.250 ВК України).

З системного аналізу вище приведеної норми частини 25 ст.250 ВК України та положення постанови Центральної виборчої комісії від 15.10.2020 року №368, яка роз`яснює порядок підрахунку голосів виборців дільничною виборчою комісією та складення протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, суд звертає увагу, що відповідач наділений повноваженнями не враховувати виборчі бюлетені у випадку, коли буде встановлено, що зазначені на виборчому бюлетені позначення (номер) виборчого округу чи номер виборчої дільниці не відповідають позначенню (номеру) відповідного виборчого округу чи номеру виборчої дільниці.

За письмовими поясненнями представника відповідача Шевченківської районної у місті Полтава ТВК, в процесі дослідження виборчої документації було встановлено, що у мішку з написом Виборча документація з виборів депутатів до Полтавської міської ради знаходились 4 бюлетені з даного виду виборів, всі інші, бюлетені в кількості 1918 (в т.ч. 657 бюлетенів, які знаходяться у Полтавській МТВК) кваліфіковані, як такі, що не підлягають врахуванню, оскільки на кожному з них вказаний номер територіального виборчого округу №3 , в той час, як на бюлетенях з виборів депутатів до міської ради повинен бути зазначений територіальний виборчий округ №5 . Оскільки неможливо було ідентифікувати бюлетені з кількістю невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничною виборчою комісією, тому в п. 2 уточнюючого протоколу від 09.11.2020 ТВК зазначено кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничною виборчою комісією - 0 .

Як вбачається з матеріалів справи, Шевченківська районна у місті Полтава ТВК, провівши повторний підрахунок голосів виборців на ВД №531236, перевіривши чи дорівнює сума кількості невикористаних виборчих бюлетнів (0) і кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені (661), кількості виборчих бюлетенів, одержаних дільничною виборчою комісією (2137) встановила невідповідність таких даних на кількість 1476, про що відповідно до частини 6 ст.37, частини 16 ст. 250 ВК України складений акт від 09.11.2020.

Згідно з рішенням Шевченківської районної у місті Полтава ТВК від 09.11.2020 №16 причиною такої невідповідності є відсутність виборчої документації з виборів депутатів Полтавської міської ради.

При цьому суд наголошує, що у відповідача були відсутні встановлені ВК України підстави для врахування при перерахунку голосів на виборчій дільниці № 531236 виборчої документації, що знаходиться у Полтавській МТВК, що стало підставою для відображення кількості таких білетенів 657 у відповідній графі протоколу "8".

Такі дії відповідача повністю відповідають вимогам ст.ст.254, 250 ВК України.

Позивачем та представником позивача не надано жодного доказу (акту, протоколу тощо) на підтвердження факту про порушення вимог закону під час проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №531236, що ставить під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій дільниці.

Зважаючи на викладене, підстав для задоволення позовних вимог про визнання протиправною бездіяльність Шевченківської районної у місті Полтава ТВК щодо безпосереднього не дослідження виборчої документації ДВК №531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради Полтавського району, Полтавської області при повторному підрахунку голосів виборців 09.11.2020 та протокольного рішення Шевченківської районної у місті Полтава ТВК про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №531236 з виборів депутатів Полтавської міської ради у межах усього територіального виборчого округу №5 від 09.11.2020.

Позовні вимоги про зобов`язання Шевченківської районної у місті Полтава ТВК здійснити повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Полтавської міської ради, Полтавського району, Полтавської області по ДВК №531236 з безпосереднім дослідженням виборчої документації, яка перебуває у володінні Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області є похідними, а отже задоволенню не підлягають.

Щодо позовної вимоги про визнання протиправним рішення Полтавської МТВК з встановлення результатів виборів депутатів Полтавської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, оформлене протоколом Полтавської МТВК про результати виборів депутатів Полтавської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі (складений 09.11.2020 року о 22 годині 03 хвилини), суд зазначає наступне.

Встановлення підсумків голосування на місцевих виборах територіальною виборчою комісією та процедура і механізм оформлення таких рішень передбачені статтею 255 ВК України.

Згідно з частиною 1,2 ст. 255 ВК України територіальні виборчі комісії встановлюють підсумки голосування шляхом складання відповідного протоколу з таких місцевих виборів:

1) виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна виборча комісія - протоколу про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради в межах територіального виборчого округу на підставі протоколів відповідних сільських, селищних, міських виборчих комісій про підсумки голосування в межах частини цього округу;

2) міська (міста з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборча комісія - протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів міської ради в межах територіального виборчого округу на підставі протоколів районних в місті виборчих комісій про підсумки голосування в межах частини цього округу;

3) сільська, селищна, міська:

а) протоколу про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради;

б) протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів відповідної районної ради в територіальному виборчому окрузі;

4) районна в місті виборча комісія:

а) протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів міської ради в територіальному виборчому окрузі чи його частині (у міській територіальній громаді з кількістю виборців 10 тисяч і більше) або в багатомандатних виборчих округах (у міській територіальній громаді з кількістю виборців до 10 тисяч);

б) протоколу про підсумки голосування з виборів міського голови.

Протоколи про підсумки голосування з виборів депутатів сільської, селищної, міської (міста без районного поділу) ради у відповідних багатомандатних виборчих округах, сільського, селищного, міського (міста без районного поділу) голови територіальною виборчою комісією, що встановлює результати виборів, не складаються. Протокол про результати виборів складається в такому разі безпосередньо на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців з відповідних місцевих виборів.

Територіальна виборча комісія після прийняття і розгляду протоколів (у тому числі з позначкою "Уточнений") дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях на підставі цих протоколів, а в разі повторного підрахунку голосів виборців - протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці не пізніш як на дев`ятий день з дня голосування (а у разі проведення повторного голосування - не пізніше як на третій день з дня повторного голосування) встановлює та заносить до протоколу про підсумки голосування по кожному виборчому округу з відповідних місцевих виборів такі відомості:

1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничними виборчими комісіями;

2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничними виборчими комісіями;

3) кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях;

4) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені;

5) кількість виборців, внесених до витягів із списку виборців для голосування за місцем перебування на виборчих дільницях;

6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування;

7) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування;

8) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні у приміщенні для голосування;

9) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні за місцем перебування;

10) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні;

11) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню, виявлених на виборчих дільницях;

12) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними;

13) відсоток загальної кількості виборчих бюлетенів, визнаних недійсними, у відношенні до загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні.

09.11.2020 Шевченківською районною у місті Полтава ТВК складено протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Полтавської міської ради у межах усього територіального виборчого округу №5.

Зазначений протокол ніким не оскаржувався та є чинним.

Відповідно до частини 1 ст. 256 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою "Уточнений") не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.

У разі нескладання або неналежного складання територіальною виборчою комісією протоколу про встановлення підсумків голосування (у тому числі з позначкою "Уточнений") у строки, визначені цим Кодексом, або його ненадходження до виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборчої комісії, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна в місті, сільська, селищна (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборча комісія здійснює повноваження територіальної виборчої комісії щодо встановлення підсумків голосування у межах відповідного територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу). У такому разі виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна в місті, сільська, селищна (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборча комісія витребовує та забезпечує транспортування від територіальної виборчої комісії виборчих документів, зазначених у частині десятій статті 251 цього Кодексу, а також може витребувати інші документи.

Встановлені вище обставини справи свідчать про те, що постанова Другого апеляційного адміністративного суду від 08.11.2020 по справі №440/6341/20 відповідачем виконана у повному обсязі, проведено повторний підрахунок голосування по ДВК 531236, за результатами виконання судового рішення Шевченківською районною у місті Полтава ТВК 09.11.2020 складено протокол про повторний підрахунок голосів по виборчій дільниці № 531236 у територіальному виборчому окрузі №5, а також протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Полтавської міської ради у межах усього територіального виборчого округу №5.

Зазначене встановлено Другим апеляційним адміністративним судом у постанові від 11 листопада 2020 року у справі №440/645/20, яка набрала законної сили.

За результатами виборів 25 жовтня 2020 року Полтавською міською ТВК прийнято протокол про результати виборів Полтавської міської ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 09 листопада 2020 року, складений о 22 год. 03 хв.

Відповідно до вимог частини 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з приписами ст.256 ВК України результати виборів встановлюються протоколом про результати виборів депутатів. Як встановлено судом, такий протокол складено, він має всі необхідні реквізити, до нього внесено всі необхідні відомості, його підписано необхідною кількістю складу ТВК.

Враховуючи наведене, суд не вбачає ознак протиправності у діях Полтавської МТВК при складанні протоколу про результати виборів депутатів Полтавської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 09.11.2020 та не знаходить підстав для зобов`язання відповідача повторно встановити результати виборів депутатів Полтавської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.

Натомість позивач не надав суду належних та достовірних доказів, що з достатньою ймовірністю і переконливістю свідчили б про невідповідність результатів виборів, відображених у протоколі про результати виборів депутатів Полтавської міської ради від 09.11.2020, реальному волевиявленню виборців та свідчили б про внесення відповідачем до цих протоколів недостовірних даних.

Відповідно до ч. 1 ст. 75 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Частиною 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог у цій справі повністю.

Відповідно до частини дев`ятої статті 273 Кодексу адміністративного судочинства суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

При зверненні до суду з цим позовом позивачем не було надано документ, що підтверджує сплату судового збору.

Частиною першою статті 4 Закону України «Про судовий збір» встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Відповідно до частини другої статті 4 Закону України «Про судовий збір» за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою або фізичною особою - підприємцем, ставка судового збору встановлюється у розмірі - 1 відсоток ціни позову, але не менше 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб та не більше 5 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

У цьому провадженні позивачами заявлено до відповідачів 4 основні вимоги немайнового характеру.

Таким чином, з урахуванням розміру позовних вимог та встановленого Законом України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, позивачу за подання до суду цього позову необхідно було сплатити 3363,20 грн.

Враховуючи, що судом відмовлено у задоволенні позовних вимог, судовий збір у сумі 3363,20 грн. слід стягнути з позивача.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Полтавської міської територіальної виборчої комісії Полтавського району Полтавської області (вул.Соборності, 36, м. Полтава, Полтавська область, 36000, код ЄДРПОУ 43755087), Шевченківської районної у місті Полтава територіальної виборчої комісії Полтавської області (вул.І.Мазепи, 30, м. Полтава, Полтавська область, 36040, код ЄДРПОУ 43772469) про визнання дій та рішення протиправними, визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.

Стягнути з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) судовий збір у розмірі 3 363,20 грн (три тисячі триста шістдесят три гривні двадцять копійок) на користь держави (отримувач: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106, код ЄДРПОУ: 37993783, банк: Казначейство України (ЕАП), рахунок: UA908999980313111256000026001, код класифікації доходів бюджету:22030106).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів з дня його проголошення.

Суддя Н.Ю. Алєксєєва

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.11.2020
Оприлюднено16.11.2020
Номер документу92831000
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/6585/20

Ухвала від 23.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Ухвала від 21.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Постанова від 17.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Ухвала від 16.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Ухвала від 16.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Ухвала від 16.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Рішення від 13.11.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 13.11.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні