КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 листопада 2020 року м. Київ 320/11642/20
Суддя Київського окружного адміністративного суду Журавель В.О., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Київської територіальної організації політичної партії "Європейська солідарність", кандидата в депутати від Київської територіальної організації Політичної партії "Європейська солідарність" ОСОБА_1 , Київської обласної організації політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина", Київської обласної організації Політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" до Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: кандидат у депутати від Київської обласної організації Політичної партії "Удар" ОСОБА_2 , про визнання протиправним та скасування рішення, визнання протиправним та скасування постанови (рішення), зобов`язання вчинити певні дії та дострокове припинення повноважень усього складу ТВК,
в с т а н о в и в:
13 листопада 2020 р. о 21 годині 12 хвилин до Київського окружного адміністративного суду звернулись Київська територіальна організація політичної партії "Європейська солідарність" (далі - позивач-1), кандидат в депутати від Київської територіальної організації Політичної партії "Європейська солідарність" ОСОБА_1 (далі - позивач-2), Київська обласна організація політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" (далі - позивач-3) з позовом до Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області (далі - відповідач, ТВК), в якому просить суд (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог):
- визнати протиправним та скасувати рішення Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про результати виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області, оформленого протоколом від 12 листопада 2020 року;
- визнати протиправним та скасувати постанову (рішення) Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про встановлення/визнання результатів виборів 25 жовтня 2020 р. до Васильківської міської ради Обухівського району Київської області, яке було прийняте Васильківською міською територіальною виборчою комісією Обухівського району Київської області 12 листопада 2020 року;
- визнати протиправним та скасувати рішення Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №320278, 320280, 320281, 320300, 320307, 320315, 320319, 320325, 320334, 320337, 320338, 320339, 321271, 321272, 321273, 321274, 321275, 321276, 321277, 321278, 321279, 321280, 321281, 321282, 321283, 321284, 321285, 321286, 321287, 321417, 321288 при встановленні підсумків голосування з місцевих виборів 25 жовтня 2020 року до Васильківської міської ради Обухівського району Київської області з 25 жовтня 2020 р. по 12 листопада 2020 року;
- зобов`язати Васильківську міську територіальну виборчу комісію провести повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях №320278, 320280, 320281, 320300, 320307, 320315, 320319, 320325, 320334, 320337, 320338, 320339, 321271, 321272, 321273, 321274, 321275, 321276, 321277, 321278, 321279, 321280, 321281, 321282, 321283, 321284, 321285, 321286, 321287, 321417, 321288 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області шляхом перерахунку бюлетенів, за наслідками чого скласти новий протокол про результати виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області, з позначкою "Уточнений";
- достроково припинити повноваження усього складу Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що результати голосування до міської ради по багатомандатному округу, встановлені в оскаржуваному протоколі від 12 листопада 2020 р., не відповідають дійсним результатам голосування, які встановлені у протоколах дільничних виборчих комісіях, чим відповідачем порушено вимоги виборчого законодавства. Зауважують, що підсумки голосування, встановленні у протоколі територіальної виборчої комісії повинні в повній мірі відповідати сумі результатів голосування, встановлених у протоколах ДВК, оскільки саме ці протоколи є підставою для встановлення територіальною виборчою комісією підсумків голосування по багатомандатному округу. Проте, порівняння цих результатів свідчить, що до протоколу ТВК внесено дані, які не відповідають відомостям, наведеним у протоколах ДВК.
14 листопада 2020 р. ухвалою Київського окружного адміністративного суду відкрито спрощене позовне провадження за цим позовом та призначено судове засідання на 14 листопада 2020 р.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 14 листопада 2020 р. (у справі № 320/11643/20) об`єднано в одне провадження адміністративну справу №320/11643/20 та № 320/11642/20 з присвоєнням адміністративній справі № 320/11642/20. У зв`язку з об`єднанням адміністративних справ в одне провадження Київська обласна організація Політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" є позивачем-4 в адміністративній справі №320/11642/20.
Ухвалою судді Київського окружного адміністративного суду від 14 листопада 2020 р. прийнято до провадження у зв`язку з об`єднанням адміністративну справу № 320/11643/20 для подальшого розгляду її з справою № 320/11642/20, з наступними позовними вимогами:
- визнати протиправним та скасувати протокол Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про результати виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області від 12 листопада 2020 р.;
- зобов`язати Васильківську міську територіальну виборчу комісію Обухівського району Київської області провести повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях № 321271, № 321272, № 321275, № 321285 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області, за наслідками чого скласти новий протокол про результати виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області.
14 листопада 2020 р. протокольною ухвалою суду залучено у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, кандидата у депутати від Київської обласної організації Політичної партії УДАР ОСОБА_2 (далі - третя особа).
14 листопада 2020 р. о 14 год. 11 хв. до суду від позивача-2 надійшла заява про забезпечення позову. Ухвалою судді Київського окружного адміністративного суду від 14 листопада 2020 р. у задоволенні заяви кандидата в депутати від Київської територіальної організації Політичної партії Європейська солідарність ОСОБА_1 про забезпечення позову відмовлено.
14 листопада 2020 р. до суду надійшов відзив від відповідача, в якому він позову не визнав, у його задоволенні просив відмовити. Стверджує, що всі рішення про врахування протоколів ДВК, щодо яких заявлена позовна вимога, приймалися ТВК до 6 листопада 2020 р., а тому позивач порушив п`ятиденний термін строку звернення до суду. Зазначає, що позивачі в позові не вказують жодної з обставин, передбачених ч. 9 та 10 статті 254 Виборчого кодексу України, але просить прийняти рішення про повторний перерахунок не під час прийняття протоколів ДВК, а через 8 днів після прийняття відповідачем всіх протоколів дільничних виборчих комісій.
Стверджує, що жодного рішення, оформленого протоколом про результати виборів, відповідач не приймав і не міг приймати. Зауважує, що протокол про результати виборів згідно ст. 255 та ст. 256 Виборчого кодексу України складається на підставі протоколів про підсумки голосування в територіальних виборчих округах, які позивачі не оскаржують та не ставлять під сумнів. Звертає увагу, що протокол про результати виборів складається виключно на підставі вказаних підсумкових протоколів в окремих дільницях і є лише відображення зведених фактів, які вже встановлено в протоколах про підсумки голосування в виборчих округах.
Зауважив також, що запитувані судом докази у представника відповідача, як у адвоката, відсутні, оскільки вони знаходяться безпосередньо в ТВК. Справу просив розглядати без його участі.
Суд зазначає, що ухвалами про відкриття провадження у справі та про витребування доказів від 14 листопада 20920 р. запропоновано відповідачу надати суду витребувані докази, зокрема й електронною поштою.
Разом з тим, ні 14 листопада 2020 р., ні 15 листопада 2020 р. до часу завершення розгляду справи та прийняття рішення суду у цій справі вимоги ухвали не виконано і зазначені документи до суду не надано. Суд також бере до уваги, що ЦВК України за цей час приймалося рішення щодо зміни керівника відповідача - голови ТВК, що на думку суду надавало можливість відповідачу виконати вимогу суду про надання витребуваних судом документів. Жодних заяв, клопотань чи пояснень щодо неможливості їх надання до суду відповідачем не подано, як і не надано доказів, які підтверджують, що він здійснив усі залежні від нього дії, спрямовані на отримання відповідного доказу. Інших клопотань від відповідача також не надійшло.
Згідно з вимогами ст. 79 КАС України відповідач повинен подати суду докази разом із поданням відзиву (ч.3). Якщо доказ не може бути поданий у встановлений законом строк з об`єктивних причин, учасник справи повинен про це письмово повідомити суд та зазначити: доказ, який не може бути подано; причини, з яких доказ не може бути подано у зазначений строк. Учасник справи також повинен надати докази, які підтверджують, що він здійснив усі залежні від нього дії, спрямовані на отримання відповідного доказу (ч.4). У випадку визнання поважними причин неподання учасником справи доказів у встановлений законом строк суд може встановити додатковий строк для подання вказаних доказів (ч.5). Докази, не подані у встановлений законом або судом строк, до розгляду судом не приймаються, крім випадку, коли особа, що їх подає, обґрунтувала неможливість їх подання у вказаний строк з причин, що не залежали від неї (ч.8).
Відповідно до вимог ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин (ч.2). Якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд вирішує справу на підставі наявних доказів (ч.5).
Із урахуванням наведеного суд зазначає, що відповідачу ухвалою суду від 14 листопада 2020 р. запропоновано надати витребувані судом докази, у т.ч. докази на підтвердження обставин, на яких ґрунтуються його заперечення. Ухвалою від 14 листопада 2020 р. від відповідача повторно витребувано докази у справі та надано додатковий час для їх подання до 10 год. 00 хв. 15 листопада 2020 р. та зазначено про можливість їх надання до суду засобами електронної пошти і запропоновано скористатися цими засобами для виконанню завдань адміністративного судочинства. Незважаючи на це, за період з 14 березня до 15 листопада 2020 р. відповідач необхідні документи до суду не подав, не зазначив про об`єктивну причину їх ненадання і не надав доказів, які підтверджують, що він здійснив усі залежні від нього дії, спрямовані на отримання відповідного доказу.
За таких обставин суд визнає, що відповідач без поважних причин не надав докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, а тому згідно з приписами ч. 5 ст. 77 КАС України суд вирішує справу на підставі наявних доказів.
Крім того, 14 листопада 2020 р. до суду від представника відповідача надійшла заява про розгляд справи без його участі.
У судовому засіданні 14 та 15 листопада 2020 р. позивачі зазначили, що позовні вимоги підтримують в повному обсязі та просять їх задовольнити. Зазначають, що із таким рішенням, оформленим протоколом від 12 листопада 2020 р., позивачі не погоджуються та вважають дії відповідача по встановленню та занесенню підсумків голосування до такого протоколу протиправними. Звернули увагу, що головою ТВК на засіданні комісії не зачитувався протокол в цілому, не було зазначено кількість голосів за кожну партію та кандидатів від кожної партії, а лише було зазначено прізвища, ім`я та по батькові обраних депутатів від певних політичних партій. Зазначили, що порівнявши оголошені результати з наявними протоколами ДВК, позивачами встановлено, очевидну фальсифікацію результатів виборів, які були зазначені відповідачем в протоколі про результати виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області, оформленого протоколом від 12 листопада 2020 року. Так, зокрема, щодо Київської територіальної організації політичної партії Європейська солідарність відповідно до протоколів ДВК за вказану політичну силу проголосувало 1408 виборців, а відповідно до оголошеного протоколу відповідача за вказану політичну силу проголосовано 528 виборців, що на 880 голосів менше від дійсної кількості голосів. Подібні порушення мали місце і щодо інших партій-позивачів у цій справі.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 14 листопада 2020 р. викликано у якості свідків членів Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області ОСОБА_3 та ОСОБА_4 .
Під час допиту 15 листопада 2020 р. свідок ОСОБА_3 дала показання про те, що з 5 жовтня по 6 листопада 2020 р. була членом ТВК відповідача. Зазначила, що при перевірці протоколів ДВК було встановлено лише невеликі розбіжності в 1-5 голосів, щодо яких було прийнято рішення та було встановлено волевиявлення громадян. До 6 листопада 2020 р. ТВК завершила підрахунок протоколів ДВК по 31 дільниці. Лише на 14 дільницях ТВК було здійснено перерахунок голосів. Крім того, ТВК здійснювався перерахунок голосів на дільниці №320339 за рішенням суду. Вважає, що відповідачем було спотворено результати виборів безпосередньо на ТВК при складенні протоколу. Звернула увагу, що протоколи про повторний перерахунок голосів не складався і не підписувався ОСОБА_3 , як членом комісії відповідача.
15 листопада 2020 р. судом допитано як свідка ОСОБА_4 , яка на цей час є членом ТВК. Зазначила, що ТВК було здійснено перерахунок по протоколу ДВК № 320339 (с. Яцьки) у зв`язку з рішенням суду. За результатом здійснено повторного перерахунку ТВК прийнято рішення про визнання недійсним голосування через неможливість встановити справжнє волевиявлення виборців. Зазначає, що відповідач міг підмінити результати виборів на всіх 31 ДВК у зв`язку з тим, що протоколи не були оформлені відповідно до вимог виборчого законодавства (не було прошито або підписано кожну сторінку), що могло спричинити заміну оригіналів протоколів ДВК на інші протоколи з іншими результатами. Зазначила, що 12 листопада 2020 р. ТВК приблизно о п`ятій ранку було закінчено вносити дані щодо результатів виборів. Зауважила, що хід підрахунку контролювала і звіряла отримані дані з відомостями щодо партії, яка її висувала до складу ТВК - Європейська солідарність , Зазначила, що спочатку за даними протоколів ДВК партія отримала значну кількість голосів та мандатів, а після складення протоколу про результати виборів ТВК ці дані щодо партії змінилися і стали значно меншими, що на її переконання свідчить про фальсифікацію членами ТВК остаточної суми результатів при підрахунку протоколів ДВК.
15 листопада 2020 р. в судовому засіданні судом було досліджено відеозапис, який надано позивачами. Встановлено, що на ньому здійснено запис частини засідання ТВК 12 листопада 2020 р., у т.ч. процес підписання примірників протоколів про результати виборів до Васильківської міської ради. На цьому записі також зафіксовано як 12 листопада 2020 р. членами ТВК було проголосовано постанову Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про встановлення/визнання результатів виборів 25 жовтня 2020 р. до Васильківської міської ради Обухівського району Київської області.
15 листопада 2020 р. до суду від представника позивача-1, позивача-2, представника позивач-3, представника позивач-4 надійшли клопотання про подальший розгляд справи в порядку письмового провадження.
Беручи до уваги подані клопотання, а також заяву представника відповідача про розгляд справи без його участі, судом на підставі ч. 3 ст. 194 КАС України вирішено здійснювати судовий розгляд справи у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
15 листопада 2020 р. до суду від представників позивача-1 і позивача-3 надійшло дві заяви про відмову від позову в частині заявлених позовних вимог (з урахуванням уточнення).
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 р. закрито провадження в адміністративній справі № 320/11642/20 в частині заявлених позовних вимог, а саме:
- визнати протиправним та скасувати рішення Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №320278, 320280, 320281, 320300, 320307, 320315, 320319, 320325, 320334, 320337, 320338, 320339, 321271, 321272, 321273, 321274, 321275, 321276, 321277, 321278, 321279, 321280, 321281, 321282, 321283, 321284, 321285, 321286, 321287, 321417, 321288 при встановленні підсумків голосування з місцевих виборів 25 жовтня 2020 року до Васильківської міської ради Обухівського району Київської області з 25 жовтня 2020 р. по 12 листопада 2020 року;
- зобов`язати Васильківську міську територіальну виборчу комісію провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці № 320339 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області шляхом перерахунку бюлетенів, за наслідками чого скласти новий протокол про результати виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області, з позначкою "Уточнений".
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
25 жовтня 2020 р. на території Васильківського територіального виборчого округу відбулися місцеві вибори, зокрема з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області.
Судом встановлено, що до ТВК надійшло протоколи від 31 ДВК про підрахунок голосів на виборчих дільницях з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області:
1) протокол ДВК № 320278, яким визначено наступну кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичних партій, зокрема: Київська обласна організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 188 голосів; Київська обласна організація Політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка - 5 голосів; Київська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 4 голоси; Київська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 11 голосів;
2) протокол ДВК № 320280, яким визначено наступну кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичних партій зокрема: Київська обласна організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 7 голосів; Київська обласна організація Політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка - 1 голос; Київська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 6 голосів; Київська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 68 голосів;
3) протокол ДВК № 320281, яким визначено наступну кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичних партій, зокрема: Київська обласна організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 7 голосів; Київська обласна організація Політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка - 0 голосів; Київська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 2 голоси; Київська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 5 голосів;
4) протокол ДВК № 320300, яким визначено наступну кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичних партій, зокрема: Київська обласна організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 16 голосів; Київська обласна організація Політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка - 23 голосів; Київська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 26 голосів; Київська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 15 голосів;
5) протокол ДВК № 320307, яким визначено наступну кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичних партій, зокрема: Київська обласна організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 25 голосів; Київська обласна організація Політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка - 5 голосів; Київська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 19 голосів; Київська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 79 голосів;
6) протокол ДВК № 320315, яким визначено наступну кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичних партій, зокрема: Київська обласна організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 24 голосів; Київська обласна організація Політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка - 0 голосів; Київська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 11 голосів; Київська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 7 голосів;
7) протокол ДВК № 320319, яким визначено наступну кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичних партій, зокрема: Київська обласна організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 72 голосів; Київська обласна організація Політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка - 8 голосів; Київська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 15 голосів; Київська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 9 голосів;
8) протокол ДВК № 320325, яким визначено наступну кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичних партій, зокрема: Київська обласна організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 54 голосів; Київська обласна організація Політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка - 0 голосів; Київська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 8 голосів; Київська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 13 голосів;
9) протокол ДВК № 320334, яким визначено наступну кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичних партій, зокрема: Київська обласна організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 64 голосів; Київська обласна організація Політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка - 4 голоси; Київська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 2 голоси; Київська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 14 голосів;
10) протокол ДВК № 320337, яким визначено наступну кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичних партій, зокрема: Київська обласна організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 34 голосів; Київська обласна організація Політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка - 8 голосів; Київська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 29 голосів; Київська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 14 голосів;
11) протокол ДВК № 320338, яким визначено наступну кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичних партій, зокрема: Київська обласна організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 41 голосів; Київська обласна організація Політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка - 4 голоси; Київська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 0 голосів; Київська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 12 голосів;
12) протокол ДВК № 320339, яким визначено наступну кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичних партій, зокрема: Київська обласна організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 115 голосів; Київська обласна організація Політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка - 20 голосів; Київська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 3 голосів; Київська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 178 голосів.
Судом взято до уваги, що рішенням Київського окружного адміністративного суду від 2 листопада 2020 р. у справі № 320/10561/20 адміністративний позов задоволено повністю та:
- визнано протиправним і скасовано рішення Васильківської міської територіальної виборчої комісії щодо врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 320339 з виборів Васильківського міського голови Обухівського району Київської області та з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області;
- зобов`язано Васильківську міську територіальну виборчу комісією провести повторний перерахунок голосів на виборчий дільниці №320339 з виборів Васильківського міського голови Обухівського району Київської області та з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області.
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 6 листопада 2020 р. апеляційну скаргу залишено без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 2 листопада 2020 р. у справі № 320/10561/20 - без змін.
Отже, 6 листопада 2020 р. рішення Київського окружного адміністративного суду 2 листопада 2020 р. у справі № 320/10561/20 набрало законної сили, у зв`язку з цим, на виконання рішення суду ТВК було здійснено повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці № 320339 з виборів Васильківського міського голови Обухівського району Київської області та з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області. За результатом перерахунку голосів на виборчій дільниці № 320339 ТВК винесено постанову від 8 листопада 2020 р. № 64 про визнання недійсним голосування на виборчій дільниці № 320339.
Дослідивши вказану постанову, судом встановлено, що ТВК на виконання рішення суду було встановлено, що в копії списку виборців та в копії витягу зі списку виборців наявні підписи відносно виборців, які проголосували і на виборчій дільниці і за місцем перебування. У зв`язку з цим у постанові ТВК прийнято рішення визнати недійсним результати голосування та про складення протоколу повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 320339 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області 25 жовтня 2020 р. у порядку, встановленому частинами тридцятою та чотирнадцятою статті 251 Виборчого кодексу України та зазначені в абзацах другому - дев`ятому частини другої статті 251 цього Кодексу або в абзацах сімнадцятому - двадцять четвертому другої статті 251 цього Кодексу. На місці інших відомостей поставити прочерк .
13) протокол ДВК № 321271, яким визначено наступну кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичних партій, зокрема: Київська обласна організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 29 голосів; Київська обласна організація Політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка - 14 голосів; Київська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 76 голосів; Київська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 119 голосів;
14) протокол ДВК № 321272, яким визначено наступну кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичних партій, зокрема: Київська обласна організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 35 голосів; Київська обласна організація Політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка - 16 голосів; Київська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 71 голосів; Київська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 88 голосів;
15) протокол ДВК № 321273, яким визначено наступну кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичних партій, зокрема: Київська обласна організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 76 голосів; Київська обласна організація Політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка - 12 голосів; Київська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 55 голосів; Київська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 85 голосів;
16) протокол ДВК № 321274, яким визначено наступну кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичних партій, зокрема: Київська обласна організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 22 голосів; Київська обласна організація Політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка - 8 голосів; Київська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 98 голосів; Київська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 66 голосів;
17) протокол ДВК № 321275, яким визначено наступну кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичних партій, зокрема: Київська обласна організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 27 голосів; Київська обласна організація Політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка - 15 голосів; Київська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 61 голос; Київська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 76 голосів;
18) протокол ДВК № 321276, яким визначено наступну кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичних партій, зокрема: Київська обласна організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 18 голосів; Київська обласна організація Політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформу) Віталія Кличка - 8 голосів; Київська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 68 голосів; Київська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 88 голосів;
19) протокол ДВК № 321277, яким визначено наступну кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичних партій, зокрема: Київська обласна організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 27 голосів; Київська обласна організація Політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка - 10 голосів; Київська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 68 голосів; Київська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 88 голосів;
20) протокол ДВК № 321278, яким визначено наступну кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичних партій, зокрема: Київська обласна організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 39 голосів; Київська обласна організація Політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка - 10 голосів; Київська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 58 голосів; Київська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 49 голосів;
21) протокол ДВК № 321279, яким визначено наступну кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичних партій, зокрема: Київська обласна організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 37 голосів; Київська обласна організація Політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка - 7 голосів; Київська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 73 голосів; Київська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 113 голосів;
22) протокол ДВК № 321280, яким визначено наступну кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичних партій, зокрема: Київська обласна організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 22 голосів; Київська обласна організація Політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка - 5 голосів; Київська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 62 голосів; Київська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 110 голосів;
23) протокол ДВК № 321281, яким визначено наступну кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичних партій, зокрема: Київська обласна організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 32 голосів; Київська обласна організація Політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформу) Віталія Кличка - 15 голосів; Київська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 111 голосів; Київська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 96 голосів;
24) протокол ДВК № 321282, яким визначено наступну кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичних партій, зокрема: Київська обласна організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 21 голосів; Київська обласна організація Політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка - 11 голосів; Київська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 82 голосів; Київська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 127 голосів;
25) протокол ДВК № 321283, яким визначено наступну кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичних партій, зокрема: Київська обласна організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 83 голосів; Київська обласна організація Політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка - 6 голосів; Київська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 52 голосів; Київська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 55 голосів;
26) протокол ДВК № 321284, яким визначено наступну кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичних партій, зокрема: Київська обласна організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 19 голосів; Київська обласна організація Політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка - 13 голосів; Київська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 34 голосів; Київська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 97 голосів;
27) протокол ДВК № 321285, яким визначено наступну кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичних партій, зокрема: Київська обласна організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 19 голосів; Київська обласна організація Політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка - 13 голосів; Київська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 34 голоси; Київська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 97 голосів;
28) протокол ДВК № 321286, яким визначено наступну кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичних партій, зокрема: Київська обласна організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 24 голосів; Київська обласна організація Політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка - 20 голосів; Київська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 43 голосів; Київська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 73 голосів;
29) протокол ДВК № 321287, яким визначено наступну кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичних партій, зокрема: Київська обласна організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 42 голосів; Київська обласна організація Політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка - 4 голоси; Київська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 94 голосів; Київська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 105 голосів;
30) протокол ДВК № 321417, яким визначено наступну кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичних партій, зокрема: Київська обласна організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 29 голосів; Київська обласна організація Політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка - 10 голосів; Київська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 68 голосів; Київська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 40 голосів;
31) протокол ДВК № 321288, яким визначено наступну кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичних партій, зокрема: Київська обласна організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 33 голосів; Київська обласна організація Політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка - 0 голосів; Київська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 5 голосів; Київська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 12 голосів.
Підрахувавши всі голоси по 30 протоколах ДВК (оскільки протокол ДВК № 320339 відповідач постановою № 54 від 8 листопада 2020 р. визнав недійсним) шляхом додавання вказаних у протоколах ДВК результатів судом встановлено наступні результати: Київська обласна організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 1193 голосів; Київська обласна організація Політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка - 266 голосів; Київська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 1407 голосів; Київська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 1900 голосів.
12 листопада 2020 р. о 12 год. 00 хв. відповідачем прийнято протокол про результати виборів депутатів Васильківської міської ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі. Відповідно до п. 12 сумарна кількість голосів виборців, які підтримали всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії в усіх територіальних виборчих округах у межах багатомандатного виборчого округу щодо певних політичних партій є наступними: Київська обласна організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 1461 голосів; Київська обласна організація Політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформу) Віталія Кличка - 132 голосів; Київська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 528 голосів; Київська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 2080 голосів.
Відомостей про врахування результатів, які визначенні протоколом ДВК №320339, вказаний протокол не містить.
Крім того, судом встановлено, що 3, 5 та 6 листопада 2020 р. Центральною виборчою комісією України (далі - ЦВК України) постановами № 443, № 448 та № 455 вносилася зміни до складу територіальної виборчої комісії відповідача.
7 листопада 2020 р. постановою ЦВК України № 458 затверджено новий склад ТВК відповідача. 14 листопада 2020 р. на підставі постанови ЦВК України № 483 внесено зміни до складу ТВК та призначено нового голову ТВК відповідача.
5 листопада 2020 р. уповноваженою особою Київської обласної організації Політичної партії Слуга Народу в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області ОСОБА_5 подано скаргу на відповідача.
6 листопада 2020 р. постановою ЦВК України № 454 скаргу уповноваженою особою Київської обласної організації Політичної партії Слуга Народу в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області ОСОБА_5 залишено без розгляду по суті.
10 листопада 2020 р. кандидат у депутати Васильківської міської ради Обухівського району Київської області ОСОБА_6 подав до ЦВК України скаргу на відповідача.
13 листопада 2020 р. постановою ЦВК України № 482 відмовлено у задоволенні скарги кандидата у депутати Васильківської міської ради Обухівського району Київської області ОСОБА_6 , у т.ч. і в достроковому припиненні повноважень усього складу цієї ТВК.
У зв`язку з тим, що підрахунок голосів по протоколах ДВК та по встановлених протоколом ТВК не співпадають, позивачі звернулися до суду з ним позовом.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.
Підготовка та проведення виборів регулюється Виборчим кодексом України від 19 грудня 2019 року № 396-IX (далі - ВК України).
Відповідно до вимог частини першої статті 254 ВК України, з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.
Згідно з вимогами ч. другої статті 254 ВК України, засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.
Приписами ч.3 ст.254 ВК України, зокрема, передбачено, що на засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях.
Вимогами ч. 5 ст. 254 ВК України визначено, що за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:
1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;
2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";
3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.
Відповідно до вимог ч. 9 ст. 254 ВК України за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.
Згідно з приписами ч. 10 ст. 254 ВК України у разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці. Прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається.
Вимогами ч. 12 ст. 254 ВК України визначено, що повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій.
Аналіз наведених положень частини дев`ятої статті 254 Виборчого кодексу України дає підстави для висновку, що рішення територіальної виборчої комісії про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці може бути прийнято за наступних умов: наявність заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог Виборчого кодексу України під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців саме на виборчій дільниці; наявність сумніву щодо результатів підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.
Судом встановлено, що до ТВК надійшло протоколи по 31 ДВК про підрахунок голосів на виборчих дільницях з виборів депутатів васильківської міської ради Обухівського району Київської області (вказані протоколи були надані позивача до матеріалів справи).
Надаючи оцінку наданим позивачами копіям протоколів ДВК про результати виборів, суд бере до уваги таке.
Оригінали цих протоколів знаходяться у відповідача і на неодноразові вимоги суду для дослідження до суду не надані.
Суд визнає, що надані суду копії протоколів ДВК не надають суду можливості перевірити їх достовірність шляхом співставлення з оригіналами цих протоколів.
При цьому суд бере до уваги наступне. Позивачі визнають, що наведені у цих протоколах ДВК відомості про результати виборів на виборчих дільницях є достовірними і відповідають дійсності, ними не оспорюються.
Суд бере до уваги, що за приписами ч.1 ст.78 КАС України обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання. Обставини, які визнаються учасниками справи, зазначаються в заявах по суті справи, поясненнях учасників справи, їх представників. Відповідач у поданому до суду відзиві також не оспорював ні достовірність протоколів ДВК, ні достовірність наведених у цих протоколах ДВК відомостей.
Разом з тим, як встановлено судом, лише щодо одного протоколу ДВК № 320339 результати голосування постановою ТВК від 8 листопада 2020 р. № 54 було визнано недійсним. Тому суд не бере до уваги виключно дані про результати голосування по дільниці № 320339 і використовує відомості про результати голосування по усіх інших дільницях.
З урахуванням наведеного суд визнає, що відповідно до приписів ст. 73 КАС України із застосуванням ч. 5 ст. 77 КАС України ці протоколи ДВК містять інформацію щодо предмета доказування, а тому є належними доказами у справі.
Суд враховує, що дані про результати виборів на дільницях повинні бути встановлені на підставі відповідних протоколів ДВК. Такі дані містяться у протоколах ДВК і у суду відсутні відомості про те, що ці дані чи ці протоколи одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Отже, відповідно до приписів ст. 74 КАС України ці копії протоколів ДВК є допустимими доказами у цій справі.
Крім того, вказані копії протоколів із наведених вище мотивів і підстав також відповідають і передбаченим ст.ст.75-76 КАС України вимогами щодо достовірності та достатності доказів.
Так, дослідивши вказані протоколи та підрахувавши всі голоси по 30 протоколах ДВК судом встановлено наступні результати: Київська обласна організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 1193 голосів; Київська обласна організація Політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка - 266 голосів; Київська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 1407 голосів; Київська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 1900 голосів.
Суд зазначає, що встановлення підсумків і результатів голосування на місцевих виборах визначено статтями 255 та 256 ВК України.
Відповідно до вимог п. 4 ч. 1 ст. 255 ВК України територіальні виборчі комісії встановлюють підсумки голосування шляхом складання відповідного протоколу з таких місцевих виборів: районна в місті виборча комісія: а) протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів міської ради в територіальному виборчому окрузі чи його частині (у міській територіальній громаді з кількістю виборців 10 тисяч і більше) або в багатомандатних виборчих округах (у міській територіальній громаді з кількістю виборців до 10 тисяч); б) протоколу про підсумки голосування з виборів міського голови.
Згідно з вимогами ч. 7 ст. 255 ВК України протокол про підсумки голосування у відповідному виборчому окрузі (частині виборчого округу) складається територіальною виборчою комісією у трьох примірниках. Примірники протоколів нумеруються і мають однакову юридичну силу.
У протоколі про підсумки голосування зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами територіальної виборчої комісії. Кожен примірник протоколу підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами територіальної виборчої комісії, присутніми на засіданні виборчої комісії. Член територіальної виборчої комісії, присутній на засіданні комісії, зобов`язаний підписати протокол про підсумки голосування. У разі незгоди з діями комісії чи підсумками голосування, зафіксованими у протоколі про підсумки голосування, член комісії підписує протокол із позначкою "З окремою думкою". Письмовий виклад окремої думки додається до відповідного протоколу про підсумки голосування. У разі відсутності підпису члена територіальної виборчої комісії у протоколі про підсумки голосування напроти його прізвища зазначається причина відсутності підпису. Протокол підписується та засвідчується печаткою територіальної виборчої комісії лише після його остаточного заповнення. Перший і другий примірники протоколу про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів також мають право підписати кандидати, довірені особи кандидатів, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі, які були присутні на засіданні територіальної виборчої комісії при встановленні підсумків голосування. Непідписання протоколу окремими членами виборчої комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу (ч. 9 ст. 255 ВК України).
Відповідно до пунктів 1-3 частини 1 ст. 256 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою "Уточнений") не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.
Територіальна виборча комісія зобов`язана встановити результати виборів депутатів незалежно від кількості виборчих дільниць/виборчих округів, на яких/в межах яких голосування не було організовано і проведено відповідно до вимог цього Кодексу.
Територіальна виборча комісія може продовжити не більш як на один день зазначений строк у разі необхідності надання територіальній виборчій комісії часу для подання протоколу з позначкою "Уточнений".
Відповідно до вимог п. 4 ч. 1 ст. 256 ВК України до протоколу про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) заносяться прописом та цифрами такі відомості: 1) кількість виборчих бюлетенів, виготовлених на замовлення територіальної виборчої комісії; 2) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничними виборчими комісіями; 3) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничними виборчими комісіями; 4) кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях; 5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені; 6) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню, виявлених на виборчих дільницях;7) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні; 8) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними; 9) кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, у кожному територіальному окрузі; 10) кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної організації партії, у кожному територіальному окрузі; 11) кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний список кандидатів у депутати від кожної організації партії, не підтримавши конкретного кандидата з цього списку, у кожному територіальному окрузі; 12) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного округу; 13) загальна кількість голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх організацій партій, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного округу; 14) відсоток сумарної кількості голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 12 цієї частини) у відношенні до загальної кількості голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх організацій партій в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 13 цієї частини).
До протоколу про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) заносяться прописом та цифрами також відомості, передбачені статтями 257 - 259 цього Кодексу.
Відповідно до вимог ч. 2 ст. 256 ВК України відомості про результати голосування цифрами заносяться до протоколу територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів. Відомості, зазначені у пунктах 2 - 8 частини першої цієї статті, заносяться по кожному територіальному виборчому округу і сумарно по єдиному багатомандатному виборчому округу, а відомості, зазначені у пунктах 9 - 11 частини першої цієї статті, - по кожному територіальному виборчому округу. При цьому відомості, зазначені у пункті 14 частини першої цієї статті, визначаються з точністю до сотих часток відсотка. Протокол про результати виборів депутатів складається у двох примірниках, підписується головою, заступниками голови, секретарем та іншими членами територіальної виборчої комісії, присутніми на засіданні відповідної виборчої комісії, та засвідчується печаткою цієї виборчої комісії. У протоколі зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами відповідної виборчої комісії. У разі незгоди із встановленими результатами виборів, зафіксованими у протоколі територіальної виборчої комісії, член цієї виборчої комісії підписує протокол із позначкою "З окремою думкою". Письмовий виклад окремої думки додається до протоколу про результати виборів депутатів. У разі відсутності у протоколі підпису члена територіальної виборчої комісії напроти його прізвища зазначається причина відсутності члена цієї виборчої комісії на її засіданні. Перший примірник протоколу мають право підписати кандидати в депутати, представники партій у територіальній виборчій комісії, присутні під час встановлення результатів виборів депутатів. Зміст протоколу невідкладно оприлюднюється на офіційному веб-сайті (за наявності) територіальної виборчої комісії, веб-сайті Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідної місцевої ради (за наявності) або в інший визначений цими комісіями спосіб та може оприлюднюватися на веб-сайті регіонального або територіального представництва Центральної виборчої комісії.
Відомості про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) невідкладно передаються до Центральної виборчої комісії у встановленому нею порядку.
Частиною 3 ст. 256 ВК України територіальна виборча комісія на підставі відомостей, зазначених у пункті 12 частини першої цієї статті, визначає організації партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів. Право на участь у розподілі депутатських мандатів набувають організації партій, на підтримку територіальних виборчих списків від яких у межах єдиного багатомандатного округу подано 5 і більше відсотків загальної кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки від усіх організацій партій, у межах єдиного багатомандатного округу.
Дослідивши наявний в матеріалах справи протокол відповідача про результати виборів депутатів Васильківської міської ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 12 листопада 2020 р. 12 год. 00 хв., судом встановлено, що в п. 12 цього протоколу де визначається сумарна кількість голосів виборців, які підтримали всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії в усіх територіальних виборчих округах у межах багатомандатного виборчого округу встановлені ТВК результати щодо певних політичних партій є наступними: Київська обласна організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 1461 голосів; Київська обласна організація Політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка - 132 голосів; Київська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 528 голосів; Київська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 2080 голосів.
Так, суд зазначає, що відомості щодо кількості голосів за протоколами ДВК та відомості, які визначені відповідачем в протоколі від 12 листопада 2020 р. не співпадають і мають суттєві розбіжності в по окремих суб`єктах виборчого процесу в сотнях голосів. Так, судом встановлено, що різниця між результатами протоколів ДВК та протоколом відповідача від 12 листопада 2020 р. є наступною: Київська обласна організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - 268 голосів (1461 голосів за протоколом відповідача від 12 листопада 2020 р. - 1193 голосів за 30 протоколами ДВК = 268 голосів); Київська обласна організація Політичної партії УДАР (Український демократичний альянс за реформи) Віталія Кличка - 134 голосів (132 голосів за протоколом відповідача від 12 листопада 2020 р. - 266 голосів за 30 протоколами ДВК = 134 голосів); Київська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність - 879 голосів (528 голосів за протоколом відповідача від 12 листопада 2020 р. - 1407 голосів за 30 протоколами ДВК = 879 голосів); Київська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 180 голосів (2080 голосів за протоколом відповідача від 12 листопада 2020 р. - 1900 голосів за 30 протоколами ДВК = 180 голосів).
На думку суду такі значні розбіжності, які обчислюються у декілька сотень голосів та стосуються значної кількості учасників виборчого процесу, не є обумовленими арифметичною помилкою при підрахунку, очевидно виходять за межі похибки при підрахунку та свідчать про умисні дії, які суд визначає як одноразове грубе порушення складом ТВК виборчого законодавства при встановленні результатів виборів до Васильківської міської ради.
Тому суд вважає, що встановлені обставини ставлять під сумнів результати підрахунку голосів та правильності зазначення їх в протоколі відповідача від 12 листопада 2020 р. Суд звертає увагу, що результати голосування, встановленні у протоколі територіальної виборчої комісії, повинні в повній мірі відповідати результатам голосування, встановленим у протоколах дільничних виборчих комісіях, оскільки саме протоколи дільничних виборчих комісій є підставою для встановлення територіальною виборчою комісією підсумків голосування.
Тому суд вважає, що з наведених вище мотивів і підстав необхідно визнати протиправним та скасувати рішення Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про результати виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області, оформленого протоколом від 12 листопада 2020 р.
Щодо позовної вимоги про визнання протиправним та скасування постанови (рішення) Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про встановлення/визнання результатів виборів 25 жовтня 2020 р. до Васильківської міської ради Обухівського району Київської області, яке було прийняте Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області 12 листопада 2020 року, суд зазначає наступне.
15 листопада 2020 р. в судовому засідання було досліджено відеозапис, яким підтверджено ту обставину, що на засіданні ТВК відповідачем було прийнято (проголосовано) постанову Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про встановлення/визнання результатів виборів 25 жовтня 2020 р. до Васильківської міської ради Обухівського району Київської області на підставі складеного спірного протоколу від 12 листопада 2020 р.
Оскільки, вказана позовна вимога є похідною від попередньої, то суд вважає, що вищезазначена позовна вимога також є обґрунтованою, а тому підлягають задоволенню.
Суд вважає, що належним способом захисту порушених прав позивачів буде зобов`язати Васильківську міську територіальну виборчу комісію провести повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях №320278, №320280, №320281, №320300, №320307, №320315, №320319, №320325, №320334, №320337, №320338, №321271, №321272, №321273, №321274, №321275, №321276, №321277, №321278, №321279, №321280, №321281, №321282, №321283, №321284, №321285, №321286, №321287, №321417, №321288 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області шляхом перерахунку бюлетенів, за наслідками чого скласти новий протокол про результати виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області, з позначкою "Уточнений".
Щодо позовної вимоги про дострокове припинити повноваження усього складу Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області, суд зазначає наступне.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 21 ВК України виборчий процес кожних виборів, передбачених цим Кодексом, здійснюється на засадах, зокрема, гарантії реалізації виборчих прав громадян, визначених Конституцією України та цим Кодексом; дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та цим Кодексом.
Згідно з вимогами ч. 2 ст. 32 ВК України виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.
Відповідно до вимог ч. 3 ст. 208 ВК України повноваження усього складу територіальної, дільничної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну, дільничну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення комісією Конституції України, цього Кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.
Аналіз наведених правових норм дає підстав для висновку, що підставою для дострокового припинення повноважень усього складу виборчої комісії визначено як одноразове грубе порушення, так і систематичне порушення комісією Конституції України, Виборчого кодексу та законів України, а також невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.
Суд погоджується з доводами позивачів, що Виборчим кодексом України питання про дострокове припинення усього складу виборчої комісії віднесено, в тому числі, до повноважень суду в разі встановлення одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією вимог закону.
Отже, саме суд, у разі заявлення відповідної вимоги, має надати оцінку вчиненим (у разі встановлення такого факту) виборчою комісією порушенням Конституції України, Виборчого кодексу та законів України, невиконанню рішень виборчої комісії вищого рівня, а також визначити наявність або відсутність правових підстав для кваліфікації вказаних порушень як одноразового грубого чи системних порушень.
Указані положення підтверджуються положеннями ст. 278 КАС України, яка наділяє суд повноваженнями у разі встановлення порушення законодавства про вибори, встановити спосіб захисту порушення прав та законних інтересів.
Таким чином, саме суд встановлює наявність грубого порушення чи систематичного порушення виборчою комісією Конституції України, Виборчого кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня та може достроково припинити повноваження усього складу виборчої комісії.
Суд звертає увагу, що належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантується частиною другою статті 19 КАС України.
Так, територіальні виборчі комісії є тими органами, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених законами України, забезпечують організацію та проведення відповідних місцевих виборів.
Суд вважає, що здійснені відповідачем умисні помилки при підрахунку результатів виборів свідчить про протиправні дії цієї комісії, яка в умовах швидкоплинності виборчого процесу, незворотності його етапів у часі та неможливості їх поновлення є одноразовим грубим порушенням вимог Конституції України, Кодексу та законів України.
Таким чином, суд констатує факт одноразового грубого порушення Васильківською міською територіальною виборчою комісією вимог Конституції України, Виборчого кодексу та Законів України.
Суд бере до уваги, що склад ТВК відповідача неодноразово змінювався, у т.ч. і під час розгляду даної справи (14 листопада 2020 р. змінено голову ТВК). Тому суд, приймаючи рішення щодо позовної вимоги про припинення повноважень складу ТВК бере до уваги саме той склад Васильківської міської територіальної виборчої комісії, який діяв станом на день прийняття спірних рішень 12 листопада 2020 р.
Суд зазначає, що наведені факти свідчать про неможливість належного виконання обов`язків складом Васильківської міської територіальної виборчої комісії, який діяв станом на день прийняття спірних рішень 12 листопада 2020 р.
За вказаних обставин суд вважає за необхідне достроково припинити повноваження всього складу Васильківської міської територіальної виборчої комісії який діяв станом на день прийняття спірних рішень 12 листопада 2020 р., у зв`язку з одноразовим грубим порушенням нею вимог Конституції України, Виборчого кодексу та законів України.
Щодо інших доводів та аргументів учасників справи суд зазначає, що згідно з п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Відповідно до вимог ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з вимогами ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Ураховуючи викладене, суд визнає, що відповідачем було порушено права позивачів на належний підрахунок голосів та визначення результатів виборів, тобто не дотримано вимог, передбачених частиною другою статті 2 КАС України.
Позивачами під час розгляду справи було надано належні та допустимі докази на підтвердження обґрунтованості позовних вимог, а наведені ним доводи не було спростовано відповідачем.
Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Частиною 9 статті 273 КАС України передбачено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Частиною 1 статті 4 Закону України "Про судовий збір" від 8 липня 2011 р. № 3674-VI (далі - Закон № 3674-VI) встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Статтею 4 Закону № 3674-VI визначено, що ставки судового збору встановлюються у таких розмірах: за подання до адміністративного суду позовної заяви немайнового характеру, який подано юридичною особою сплачується один розмір прожиткового мінімуму на одну працездатну особу.
Відповідно до вимог абз. 1 ч. 7 ст. 6 Закону № 3674-VI у разі якщо позов подається одночасно кількома позивачами до одного або кількох відповідачів, судовий збір обчислюється з урахуванням загальної суми позову і сплачується кожним позивачем пропорційно долі поданих кожним з них вимог окремим платіжним документом.
Станом на 1 січня 2020 року розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб становить 2102 грн. 00 коп. Тобто, за дві вимоги немайнового характеру юридична особа має сплатити судовий збір у розмірі 4204 грн. 00 коп.
Суд зазначає, що за звернення до суду із вказаним позовом, позивачами при поданні позовної заяви судовий збір не сплачено, у зв`язку з чим відповідно до вимог частини 9 статті 273 та з урахуванням частини 1 статті 139 КАС України суд вважає за необхідне стягнути з відповідача до Державного бюджету України судовий збір у розмірі 4204 грн. 00 коп.
Керуючись статтями 243-246, 250, 255, 268, 270, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про результати виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області, оформленого протоколом від 12 листопада 2020 року.
Визнати протиправним та скасувати постанову Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області про встановлення/визнання результатів виборів 25 жовтня 2020 р. до Васильківської міської ради Обухівського району Київської області, яка була прийнята 12 листопада 2020 року.
Зобов`язати Васильківську міську територіальну виборчу комісію Обухівського району Київської області провести повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях №320278, №320280, №320281, №320300, №320307, №320315, №320319, №320325, №320334, №320337, №320338, №321271, №321272, №321273, №321274, №321275, №321276, №321277, №321278, №321279, №321280, №321281, №321282, №321283, №321284, №321285, №321286, №321287, №321417, №321288 з виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області шляхом перерахунку бюлетенів, за наслідками чого скласти новий протокол про результати виборів депутатів Васильківської міської ради Обухівського району Київської області, з позначкою "Уточнений".
Достроково припинити повноваження всього складу Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області, який діяв станом на день прийняття спірних рішень 12 листопада 2020 р., у зв`язку з одноразовим грубим порушенням нею вимог Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.
Стягнути до Державного бюджету України (Отримувач коштів - ГУК у Київ. обл./м.Київ/22030101, Код отримувача - (код за ЄДРПОУ) 37955989, Банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), Код банку отримувача (МФО) 899998, Рахунок отримувача UA718999980313151206084010001, Код класифікації доходів бюджету 22030101) за рахунок бюджетних асигнувань Васильківської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області (код ЄДРПОУ - 43755862) судовий збір у розмірі 4204 (чотири тисячі двісті чотири) грн. 00 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з дня проголошення рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Повне найменування сторін:
Позивач-1 - Київська територіальна організація політичної партії "Європейська солідарність", адреса: вул. Лаврська, 16, м. Київ, 01015, код ЄДРПОУ - 39495516.
Позивач-2 - кандидат в депутати від Київської територіальної організації Політичної партії Європейська солідарність ОСОБА_1 , адреса: АДРЕСА_1 .
Позивач-3 - Київська обласна організація політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , адреса: вул. Турівська, 13, кор. Б, м. Київ, 04080, код ЄДРПОУ - 21710792.
Позивач-4 - Київська обласна організація Політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ", адреса: вул. Будьонного, 21, м. Васильків, Київська область, 08601, код ЄДРПОУ - 3508918.
Відповідач - Васильківська міська територіальна виборча комісія Обухівського району Київської області, адреса: вул. Володимирська, буд. 2,м. Васильків, Київська область, 08601, код ЄДРПОУ - 43755862.
Третя особа - кандидат у депутати від Київської обласної організації Політичної партії УДАР ОСОБА_2, адреса: АДРЕСА_2.
Суддя Журавель В.О.
Дата складення тексту рішення - 15 листопада 2020 р.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.11.2020 |
Оприлюднено | 16.11.2020 |
Номер документу | 92857998 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Коротких Андрій Юрійович
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Журавель В.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні