Справа № 560/7316/20
РІШЕННЯ
іменем України
16 листопада 2020 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Гнап Д.Д. розглянув адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Хмельницької районної територіальної виборчої комісії Хмельницької області про скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,
І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН
ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до Хмельницької районної територіальної виборчої комісії Хмельницької області, в якому просить:
- визнати протиправними дії членів Хмельницької районної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області;
- скасувати постанову № 67 Встановлення результатів виборів депутатів Хмельницької районної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 09.11.2020 р. о 23 год. 50 хв. та протокол Хмельницької районної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області про результати виборів депутатів Хмельницької районної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 09.11.2020 p.;
- скасувати протокол Хмельницької районної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької районної ради у межах територіального округу №1 від 09.11.2020 р. о 23. год. 40 хв.;
- скасувати протокол Хмельницької районної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької районної ради у межах територіального округу №5 від 09.11.2020 р. о 23. год. 40 хв.;
- зобов`язати Хмельницьку району територіальну виборчу комісію Хмельницького району Хмельницької області провести повторний перерахунок підсумків голосів з виборів депутатів Хмельницької районної ради у межах територіальних округів №1 та №5;
- зобов`язати Хмельницьку району територіальну виборчу комісію Хмельницького району Хмельницької області після повторного перерахунку голосів встановити результати виборів депутатів Хмельницької районної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що за результатами підсумків голосування, проведеного у межах територіальних виборчих округів №1 та №5, Хмельницькою районною територіальною виборчою комісією Хмельницького району Хмельницької області було складено протоколи про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької районної ради у межах територіального округу № 1 та №5.
Вказує, що у протоколах підрахунку голосів у межах територіального округу № 1 та №5 містяться значна різниця суми голосів за підрахунками у межах територіальних виборчих округів № 1 та №5 з тими, що внесені у протоколи відповідачем.
Позивач вважає прийняті Хмельницькою районною територіальною виборчою комісією Хмельницької області, на підставі протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької районної ради у межах територіального округу № 1 та №5, постанову № 67 Встановлення результатів виборів депутатів Хмельницької районної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 09.11.2020 та протокол про результати виборів депутатів Хмельницької районної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 09.11.2020 такими, що не відповідають вимогам чинного виборчого законодавства України, а тому підлягають скасуванню.
16.11.2020 від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, згідно з яким вказує, що визнає заявлені позовні вимоги. Зазначає, що ним допущено технічну помилку у момент занесення відомостей із протоколів про підсумки голосування у електронну інформаційно-телекомунікаційну систему обробки результатів голосування на місцевих виборах "Електронний кабінет".
Оскільки виборча комісія не має права скасовувати свої власні рішення, самостійно виправити технічну помилку відповідач не в змозі. А тому, єдиною підставою для перерахунку підсумків голосування у територіальних виборчих округах буде відповідне рішення суду. З огляду на викладене, просить позов задовольнити.
Сторони в судове засідання не з`явились. Подали до суду заяви про розгляд справи без їх участі.
Згідно з частиною 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Відповідно до частини 3 статті 268 Кодексу адміністративного судочинства України неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.
З огляду на викладене, суд вважає за можливе розглянути адміністративну справу №560/7316/20 в порядку письмового провадження на підставі наявних у ній доказів.
ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою суду від 15.11.2020 відкрито провадження в адміністративній справі та призначено судове засідання на 16.11.2020 р. о 10:00 год. в приміщенні Хмельницького окружного адміністративного суду за адресою м. Хмельницький, вул. Козацька, 42, про що повідомлено сторін.
ІІІ.ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року № 795-IX Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році призначені чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.
Постановою Центральної виборчої комісії від 30 серпня 2020 року № 208 Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року оголошено початок виборчого процесу місцевих виборів з 05 вересня 2020 року, призначених на 25 жовтня 2020 року.
ОСОБА_1 є кандидатом в депутати від політичної партії "Команда Симчишина" з виборів депутатів Хмельницької районної ради, що підтверджується посвідченням №796 від 29.09.2020.
Відповідно до копії Протоколу Антонінської селищної територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької районної ради у межах частини територіального виборчого округу №1 в пункті 15 Протоколу Кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації партії у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу) - Хмельницька регіональна організація політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" набрала - 141 (сто сорок один) голос.
Відповідно до копії Протоколу Красилівської міської територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької районної ради у межах частини територіального виборчого округу № 1 в пункті 15 Протоколу Кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації партії у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу) - Хмельницька регіональна організація політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛА ТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" набрала - 332 ( триста тридцять два) голоси.
Відповідно до копії Протоколу Заслучненської сільської територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької районної ради у межах частини територіального виборчого округу № 1 в пункті 15 Протоколу Кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації партії у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу) - Хмельницька регіональна організація політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" набрала - 79 (сімдесят дев`ять) голосів.
Відповідно до копії протоколу Щиборівської сільської територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької районної ради у межах частини територіального виборчого округу № 1 в пункті 15 Протоколу Кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації партії у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу) - Хмельницька регіональна організація політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" набрала - 117 (сто сімнадцять ) голосів.
Відповідно до копії протоколу Теофіпольської селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької районної ради у межах частини територіального виборчого округу № 1 (з позначкою уточнений) в пункті 15 Протоколу Кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації партії у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу) - Хмельницька регіональна організація політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" набрала - 600 (шістсот) голосів.
Сумарна кількість - 1269 голосів (141 + 332 + 79 + 117 + 600).
Хмельницькою районною територіальною виборчою комісією Хмельницького району Хмельницької області складено протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької районної ради у межах територіального округу №1 від 09.11.2020 р. о 23. год. 40 хв. У пункті 15 зазначеного протоколу вказано, що кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від Хмельницької обласної партійної організації "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" - 1419 голосів.
Відповідно до копії Протоколу Вовковинецької селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької районної ради у межах частини територіального виборчого округу № 5 в пункті 15 Протоколу Кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації партії у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу) - Хмельницька регіональна організація політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" набрала - 123 (сто двадцять три) голоси.
Відповідно до копії Деражнянської міської територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької районної ради у межах частини територіального виборчого округу № 5 в пункті 15 Протоколу Кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації партії у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу) - Хмельницька регіональна організація політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" набрала - 286 (двісті вісімдесят шість) голосів.
Відповідно до копії Зіньківської сільської територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької районної ради у межах частини територіального виборчого округу № 5 в пункті 15 Протоколу Кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації партії у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу) - Хмельницька регіональна організація політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" набрала - 42 (сорок два) голоси.
Відповідно до копії Віньковецької селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької районної ради у межах частини територіального виборчого округу № 5 в пункті 15 Протоколу Кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації партії у мелісах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу) - Хмельницька регіональна організація політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" набрала - 297 (двісті дев`яносто сім) голосів.
Відповідно до копії Летичівської селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької районної ради у межах частини територіального виборчого округу № 5 в пункті 15 Протоколу Кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації партії у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу) - Хмельницька регіональна організація політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" набрала - 265 (двісті шістдесят п`ять) голосів.
Сумарна кількість - 1013 голосів (123 + 286 + 42 + 297 + 265 ).
Хмельницькою районною територіальною виборчою комісією Хмельницького району Хмельницької області складено протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької районної ради у межах територіального округу №5 від 09.11.2020 р. о 23. год. 40 хв. У пункті 15 зазначеного протоколу вказано, що кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від Хмельницької обласної партійної організації "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" - 1113 голосів.
Хмельницькою районною територіальною виборчою комісією Хмельницького району Хмельницької області складено протокол про результати виборів депутатів Хмельницької районної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 09.11.2020 та о 23 год. 50 хв прийнято постанову №67 Встановлення результатів виборів депутатів Хмельницької районної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі .
Відповідно до пункту 9 такого протоколу кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від Хмельницької обласної партійної організації "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" у першому територіальному виборчому окрузі - 1419, у п`ятому - 1113 голосів.
Протоколи підписані секретарем та усіма членами територіальної виборчої комісії без зауважень. Записи у протоколі є розбірливими та не містять виправлень, підчищень або описок, завірені печаткою територіальної виборчої комісії.
Позивач не погоджуючись з прийнятими Хмельницькою районною територіальною виборчою комісію Хмельницького району Хмельницької області рішеннями, оформленими протоколами щодо кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від Хмельницької обласної партійної організації "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ", вважає їх протиправним та таким, що підлягають скасуванню, оскільки останні містять недостовірні данні. Однак, відповідач не врахував зазначених порушень, склав протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької районної ради, а тому на думку позивача між протоколами територіальних виборчих дільниць та протоколом відповідача №67 від 09.11.2020 міститься значна різниця у кількості голосів виборців, що стало підставою звернення до суду.
ІV. НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ ОБҐРУНТУВАННЯ
Відповідно до ст.55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Положення пункту 2 частини 1 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.
Згідно з частиною 3 статті 9 КАС України кожна особа, яка звернулася за судовим захистом, розпоряджається вимогами на свій розсуд, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів визначає Виборчий кодекс України (далі - ВК України).
Згідно ч.1 ст.1 ВК України, вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.
Відповідно до ч.1 ст.20 ВК України, виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Згідно ч.1 ст.22 ВК України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
Частина 1 статті 33 ВК України визначає, що виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Відповідно до п.7 ч.1 ст.196 ВК України, виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи зокрема, як підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Виборчий процес завершується через 15 днів після офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів у порядку, передбаченому цим Кодексом (ч.3 ст.196 ВК України).
Частиною 3 статті 206 ВК встановлено, що територіальна виборча комісія, яка відповідно до частини першої статті 255 цього Кодексу встановлює підсумки голосування на відповідних місцевих виборах, під час організації підготовки і проведення таких виборів здійснює повноваження, передбачені пунктами 3, 11, 12, 15, 16, 20-22 частини другої цієї статті, передає дільничним виборчим комісіям виборчі бюлетені, складає протокол про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів та транспортує його разом з іншою виборчою документацією до виборчої комісії, яка встановлює результати таких виборів:
1) сільська, селищна, міська виборча комісія складає протокол про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради у територіальних виборчих округах, частині територіального виборчого округу, утворених у межах відповідно села, селища, міста (чи відповідної територіальної громади), та передає його виборчій комісії Автономної Республіки Крим, відповідній обласній виборчій комісії;
2) районна в місті виборча комісія складає і передає міській виборчій комісії:
а) протокол про підсумки голосування з виборів депутатів міської ради в територіальному виборчому окрузі чи його частині (у міській територіальній громаді з кількістю виборців 10 тисяч і більше) або в багатомандатних виборчих округах (у міській територіальній громаді з кількістю виборців до 10 тисяч);
б) протокол про підсумки голосування з виборів міського голови;
3) сільська, селищна, міська виборча комісія складає та передає до районної виборчої комісії протокол про підсумки голосування з виборів депутатів відповідної районної ради в територіальному виборчому окрузі, частині територіального виборчого округу, утворених у межах відповідно села, селища, міста (чи відповідної територіальної громади), та передає встановлені підсумки до відповідної районної виборчої комісії.
Стаття 250 ВК визначає порядок підрахунку голосів на виборчій дільниці.
Частиною 1 цієї статті передбачено, що підсумкове засідання дільничної виборчої комісії розпочинається після закінчення голосування виборців на виборчій дільниці і проводиться у тому самому приміщенні, де відбувалося голосування. Підсумкове засідання проводиться без перерви і закінчується після складення та підписання протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.
Згідно абзацу 2 ч.2 ст. 250 ВК підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів завершується складанням протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів в порядку, визначеному статтею 251 цього Кодексу.
Частиною 5 цієї статті передбачено, що підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці здійснюється відкрито і прозоро виключно членами дільничної виборчої комісії. Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці проводиться у послідовності викладених положень цієї статті та у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією
Стаття 254 ВК визначає порядок прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією.
Відповідно до частини 1 та 2 цієї статті з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.
Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.
Відповідно до частин 1-4 статті 255 територіальні виборчі комісії встановлюють підсумки голосування шляхом складання відповідного протоколу з таких місцевих виборів: 1) виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна виборча комісія - протоколу про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради в межах територіального виборчого округу на підставі протоколів відповідних сільських, селищних, міських виборчих комісій про підсумки голосування в межах частини цього округу; 2) міська (міста з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборча комісія - протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів міської ради в межах територіального виборчого округу на підставі протоколів районних в місті виборчих комісій про підсумки голосування в межах частини цього округу; 3) сільська, селищна, міська: а) протоколу про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради; б) протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів відповідної районної ради в територіальному виборчому окрузі; 4) районна в місті виборча комісія: а) протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів міської ради в територіальному виборчому окрузі чи його частині (у міській територіальній громаді з кількістю виборців 10 тисяч і більше) або в багатомандатних виборчих округах (у міській територіальній громаді з кількістю виборців до 10 тисяч); б) протоколу про підсумки голосування з виборів міського голови.
Протоколи про підсумки голосування з виборів депутатів сільської, селищної, міської (міста без районного поділу) ради у відповідних багатомандатних виборчих округах, сільського, селищного, міського (міста без районного поділу) голови територіальною виборчою комісією, що встановлює результати виборів, не складаються. Протокол про результати виборів складається в такому разі безпосередньо на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців з відповідних місцевих виборів.
Територіальна виборча комісія після прийняття і розгляду протоколів (у тому числі з позначкою "Уточнений") дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях на підставі цих протоколів, а в разі повторного підрахунку голосів виборців - протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці не пізніш як на дев`ятий день з дня голосування (а у разі проведення повторного голосування - не пізніше як на третій день з дня повторного голосування) встановлює та заносить до протоколу про підсумки голосування по кожному виборчому округу з відповідних місцевих виборів такі відомості: 1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничними виборчими комісіями; 2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничними виборчими комісіями; 3) кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях; 4) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені; 5) кількість виборців, внесених до витягів із списку виборців для голосування за місцем перебування на виборчих дільницях; 6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування; 7) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування; 8) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні у приміщенні для голосування; 9) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні за місцем перебування; 10) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні; 11) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню, виявлених на виборчих дільницях; 12) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними; 13) відсоток загальної кількості виборчих бюлетенів, визнаних недійсними, у відношенні до загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні.
До протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, єдиному одномандатному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів, крім відомостей, зазначених у частині другій цієї статті, цифрами і прописом заносяться відомості про кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, за кожного кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови.
До протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування у територіальному виборчому окрузі з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), крім відомостей, зазначених у частині другій цієї статті, цифрами і прописом заносяться: 1) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки усіх організацій партій в межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу); 2) кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної організації партії в межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу); 3) кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата, включеного до територіального виборчого списку від кожної організації партії, в межах територіального виборчого округу; 4) кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список, не підтримавши окремого кандидата з цього списку, від кожної організації партії в межах територіального виборчого округу.
Відповідно до частин 6-7 статті 255 ВК України відомості про підсумки голосування в межах виборчого округу заносяться цифрами до протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів по кожній виборчій дільниці і сумарно по виборчому округу (частині виборчого округу).
Протокол про підсумки голосування у відповідному виборчому окрузі (частині виборчого округу) складається територіальною виборчою комісією у трьох примірниках. Примірники протоколів нумеруються і мають однакову юридичну силу. Протокол територіальної виборчої комісії про підсумки голосування може виготовлятися за допомогою технічних засобів.
Частинами 9-11 статті 255 ВК України встановлено, що у протоколі про підсумки голосування зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами територіальної виборчої комісії. Кожен примірник протоколу підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами територіальної виборчої комісії, присутніми на засіданні виборчої комісії. Член територіальної виборчої комісії, присутній на засіданні комісії, зобов`язаний підписати протокол про підсумки голосування. У разі незгоди з діями комісії чи підсумками голосування, зафіксованими у протоколі про підсумки голосування, член комісії підписує протокол із позначкою "З окремою думкою". Письмовий виклад окремої думки додається до відповідного протоколу про підсумки голосування. У разі відсутності підпису члена територіальної виборчої комісії у протоколі про підсумки голосування напроти його прізвища зазначається причина відсутності підпису. Протокол підписується та засвідчується печаткою територіальної виборчої комісії лише після його остаточного заповнення. Перший і другий примірники протоколу про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів також мають право підписати кандидати, довірені особи кандидатів, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі, які були присутні на засіданні територіальної виборчої комісії при встановленні підсумків голосування. Непідписання протоколу окремими членами виборчої комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу.
Члену відповідної територіальної виборчої комісії, кандидату, його довіреній особі, уповноваженій особі організації партії, офіційному спостерігачу, які були присутніми на засіданні під час складання протоколу, на його прохання невідкладно видається копія протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування (у тому числі з позначкою "Уточнений") з розрахунку по одній копії протоколу для члена комісії, кандидата, кожної організації партії та по одній копії протоколу для офіційного спостерігача (групи спостерігачів) від кожної громадської організації, іноземної держави або міжнародної організації. Зазначені копії підписуються на кожній сторінці головою та секретарем територіальної виборчої комісії і скріплюються печаткою виборчої комісії. Копії протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування можуть виготовлятися за допомогою технічних засобів.
Якщо після підписання зазначеного протоколу до транспортування його до виборчої комісії, яка встановлює результати виборів, виборча комісія виявила в ньому неточності (описку чи помилку в цифрах), вона на своєму засіданні розглядає питання про внесення змін до протоколу шляхом складання нового протоколу, на якому робиться позначка "Уточнений". Протокол з позначкою "Уточнений" складається і підписується у порядку та в кількості примірників, встановлених цією статтею.
Абзацом 2 частини 15 статті 255 ВК України встановлено, що у разі прийняття відповідною територіальною виборчою комісією, яка встановлює результати відповідних виборів, рішення про зобов`язання виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу про підсумки голосування з позначкою "Уточнений", територіальна виборча комісія, яка встановлює підсумки голосування, розглядає питання про внесення змін до відповідного протоколу на своєму засіданні та складає протокол з позначкою "Уточнений" у строк, визначений територіальною виборчою комісією, яка встановлює результати виборів. Протокол про підсумки голосування з позначкою "Уточнений", невідкладно після його складання, транспортується до територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати виборів, в порядку, визначеному цією статтею.
Відповідно до частини 19 статті 255 ВК України протокол про підсумки голосування приймається територіальною виборчою комісією, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, в порядку, передбаченому статтею 254 цього Кодексу.
Статтею 256 ВК визначено порядок встановлення результатів виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше).
Так, частиною 1 цієї статті передбачено, що виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою "Уточнений") не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.
Територіальна виборча комісія зобов`язана встановити результати виборів депутатів незалежно від кількості виборчих дільниць/виборчих округів, на яких/в межах яких голосування не було організовано і проведено відповідно до вимог цього Кодексу.
Абзацом 5 цієї частини статті встановлено, що до протоколу про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) заносяться прописом та цифрами такі відомості: 1) кількість виборчих бюлетенів, виготовлених на замовлення територіальної виборчої комісії; 2) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничними виборчими комісіями; 3) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничними виборчими комісіями; 4) кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях; 5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені; 6) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню, виявлених на виборчих дільницях; 7) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні; 8) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними;9) кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, у кожному територіальному окрузі; 10) кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної організації партії, у кожному територіальному окрузі; 11) кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний список кандидатів у депутати від кожної організації партії, не підтримавши конкретного кандидата з цього списку, у кожному територіальному окрузі; 12) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного округу; 13) загальна кількість голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх організацій партій, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного округу;14) відсоток сумарної кількості голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 12 цієї частини) у відношенні до загальної кількості голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх організацій партій в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 13 цієї частини).
До протоколу про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) заносяться прописом та цифрами також відомості, передбачені статтями 257-259 цього Кодексу.
Частинами 2-3 статті 256 ВК України встановлено, що відомості про результати голосування цифрами заносяться до протоколу територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів. Відомості, зазначені у пунктах 2-8 частини першої цієї статті, заносяться по кожному територіальному виборчому округу і сумарно по єдиному багатомандатному виборчому округу, а відомості, зазначені у пунктах 9-11 частини першої цієї статті, - по кожному територіальному виборчому округу. При цьому відомості, зазначені у пункті 14 частини першої цієї статті, визначаються з точністю до сотих часток відсотка. Протокол про результати виборів депутатів складається у двох примірниках, підписується головою, заступниками голови, секретарем та іншими членами територіальної виборчої комісії, присутніми на засіданні відповідної виборчої комісії, та засвідчується печаткою цієї виборчої комісії. У протоколі зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами відповідної виборчої комісії. У разі незгоди із встановленими результатами виборів, зафіксованими у протоколі територіальної виборчої комісії, член цієї виборчої комісії підписує протокол із позначкою "З окремою думкою". Письмовий виклад окремої думки додається до протоколу про результати виборів депутатів. У разі відсутності у протоколі підпису члена територіальної виборчої комісії напроти його прізвища зазначається причина відсутності члена цієї виборчої комісії на її засіданні. Перший примірник протоколу мають право підписати кандидати в депутати, представники партій у територіальній виборчій комісії, присутні під час встановлення результатів виборів депутатів. Зміст протоколу невідкладно оприлюднюється на офіційному веб-сайті (за наявності) територіальної виборчої комісії, веб-сайті Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідної місцевої ради (за наявності) або в інший визначений цими комісіями спосіб та може оприлюднюватися на веб-сайті регіонального або територіального представництва Центральної виборчої комісії.
Відомості про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) невідкладно передаються до Центральної виборчої комісії у встановленому нею порядку.
Територіальна виборча комісія на підставі відомостей, зазначених у пункті 12 частини першої цієї статті, визначає організації партій, які мають право на участь у розподілі депутатських мандатів. Право на участь у розподілі депутатських мандатів набувають організації партій, на підтримку територіальних виборчих списків від яких у межах єдиного багатомандатного округу подано 5 і більше відсотків загальної кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки від усіх організацій партій, у межах єдиного багатомандатного округу.
VІ. ОЦІНКА СУДУ
Системний аналіз викладених вище правових норм дає підстави вважати, що відповідач на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіального виборчого округу встановлює результати виборів депутатів районної ради і до протоколу про результати виборів депутатів заносяться необхідні відомості, в тому числі відомості стосовно кількості голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації партії у межах територіального виборчого округу.
Матеріалами справи підтверджено, що результати щодо суми голосів відданих за Хмельницьку регіональну організацію політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ", зазначена у протоколах Хмельницької районної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької районної ради у межах територіального округу №1 та №5 від 09.11.2020 та протоколі Хмельницької районної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області про результати виборів депутатів Хмельницької районної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 09.11.2020 відрізняються від результатів голосів, які зазначені у протоколах Антонінської селищної територіальної виборчої комісії, Красилівської міської територіальної виборчої комісії Заслучненської сільської територіальної виборчої комісії Щиборівської сільської територіальної виборчої комісії, Теофіпольської селищної територіальної виборчої комісії, Вовковинецької селищної територіальної виборчої комісії, Деражнянської міської територіальної виборчої комісії, Зіньківської сільської територіальної виборчої комісії, Віньковецької селищної територіальної виборчої комісії, Летичівської селищної територіальної виборчої комісії.
Так, відповідно до пункту 15 протоколу Хмельницької районної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької районної ради у межах територіального округу №1 кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від Хмельницької обласної партійної організації "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" - 1419 голосів.
Проте, сумарна кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від Хмельницька регіональна організація політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу) 1269 голосів (141 + 332 + 79 + 117 + 600). Вказана обставина підтверджується копіями протоколів Антонінської селищної територіальної виборчої комісії, Красилівської міської територіальної виборчої комісії Заслучненської сільської територіальної виборчої комісії Щиборівської сільської територіальної виборчої комісії, Теофіпольської селищної територіальної виборчої комісії, які надані позивачем до позову, достовірність яких не заперечується відповідачем.
Також, судом встановлено, що у пункті 15 протоколу Хмельницької районної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької районної ради у межах територіального округу №5 кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від Хмельницької обласної партійної організації "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" - 1113 голосів.
Проте, сумарна кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від Хмельницька регіональна організація політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу) 1013 голосів (123 + 286 + 42 + 297 + 265 ). Зазначене підтверджується копіями протоколів Вовковинецької селищної територіальної виборчої комісії, Деражнянської міської територіальної виборчої комісії, Зіньківської сільської територіальної виборчої комісії, Віньковецької селищної територіальної виборчої комісії, Летичівської селищної територіальної виборчої комісії, які надані позивачем до позову, достовірність яких не заперечується відповідачем.
Частиною 1 статті 72 КАС України встановлено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до частини 1 статті 78 обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання. Обставини, які визнаються учасниками справи, зазначаються в заявах по суті справи, поясненнях учасників справи, їх представників.
Копії протоколів територіальних виборчих комісій в межах округів №1 та №5, які надані до позову позивачем та досліджені судом у справі є належними, достовірними та достатніми доказами у справі, що не заперечується відповідачем.
Таким чином, судом встановлено, що кількість голосів відданих за Хмельницьку регіональну організацію політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ", зазначена у протоколах Хмельницької районної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької районної ради у межах територіального округу №1 та №5 від 09.11.2020 та протоколі Хмельницької районної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області про результати виборів депутатів Хмельницької районної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 09.11.2020 відрізняється від сумарної кількості голосів, зазначеної в протоколах територіальних виборчих комісій в межах округів №1 та №5.
Крім того, у поданому відзиві на позов відповідач самостійно визнає помилку, допущену ним при підрахунку голосів.
Відповідно до частин 1, 4 статті 189 позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві.
У разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.
Враховуючи вищевикладене та те, що відповідач визнав позов у повному обсязі, наявні підстави для визнання протиправними дій членів Хмельницької районної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області та скасування постанови № 67 Встановлення результатів виборів депутатів Хмельницької районної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 09.11.2020, протоколу Хмельницької районної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області про результати виборів депутатів Хмельницької районної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 09.11.2020 p. та протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької районної ради у межах територіальних округів №1 та №5.
Позовні вимоги про зобов`язання Хмельницьку району територіальну виборчу комісію Хмельницького району Хмельницької області провести повторний перерахунок підсумків голосів з виборів депутатів Хмельницької районної ради у межах територіальних округів №1 та №5 є обґрунтованими і підлягають задоволенню, з огляду на те, що вони є похідними позовними вимогами від основних, які судом визнані обґрунтованими.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання Хмельницьку району територіальну виборчу комісію Хмельницького району Хмельницької області після повторного перерахунку голосів встановити результати виборів депутатів Хмельницької районної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі, суд вважає, що з метою ефективного судового захисту прав позивача та з урахуванням приписів Виборчого кодексу України, їх слід задовольнити шляхом зобов`язання Хмельницької районної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області повторно встановити результати голосування з виборів депутатів Хмельницької районної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з урахуванням висновків суду в цій справі та результатів проведення повторного підрахунку кількості голосів у межах територіальних округів №1 та №5.
Суд зазначає, що згідно зі ст. 6 КАС України та ст. 17 Закон України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини , суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
При цьому, суд апеляційної інстанції враховує висновки Європейського суду з прав людини, викладені в п.п. 70, 71 рішення у справі RYSOVSKYY v. UKRAINE ( Рисовський проти України ) заява № 29979/04 Європейським судом з прав людини підкреслено особливу важливість принципу належного урядування , відповідно до якого, в разі, коли йдеться про питання загального інтересу, державні органи повинні діяти в належний і якомога послідовніший спосіб (див. рішення у справах Беєлер проти Італії [ВП] (Beyeler v. Italy [GC]), заява № 33202/96, п. 120, ECHR 2000-I, Онер`їлдіз проти Туреччини [ВП] (Oneryildiz v. Turkey [GC]), заява № 48939/99, п. 128, ECHR 2004-XII, Megadat.com S.r.l. проти Молдови (Megadat.com S.r.l. v. Moldova), заява № 21151/04, п. 72, від 8 квітня 2008 року, і Москаль проти Польщі (Moskal v. Poland), заява № 10373/05, п. 51, від 15 вересня 2009 року).
Крім того, в рішеннях у справах Лелас проти Хорватії (Lelas v. Croatia), заява № 55555/08, п. 74, від 20 травня 2010 року, і Тошкуце та інші проти Румунії (Toscuta and Others v. Romania), заява № 36900/03, п. 37, від 25 листопада 2008 року Європейський суд з прав людини наголосив, що саме на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій та мінімізують ризик помилок.
Тому, з урахуванням вищевикладеного, системно проаналізувавши положення чинного ВК України та надавши оцінку доказам, які знаходяться в матеріалах справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість частини позовних вимог, а тому позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
позов ОСОБА_1 задовольнити частково.
Визнати протиправними дії членів Хмельницької районної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області.
Скасувати постанову № 67 Встановлення результатів виборів депутатів Хмельницької районної ради в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 09.11.2020 р. о 23 год. 50 хв. та протокол Хмельницької районної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області про результати виборів депутатів Хмельницької районної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 09.11.2020 p.
Скасувати протокол Хмельницької районної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької районної ради у межах територіального округу №1 від 09.11.2020 р. о 23. год. 40 хв.;
Скасувати протокол Хмельницької районної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області про підсумки голосування з виборів депутатів Хмельницької районної ради у межах територіального округу №5 від 09.11.2020 р. о 23. год. 40 хв.;
Зобов`язати Хмельницьку району територіальну виборчу комісію Хмельницького району Хмельницької області провести повторний перерахунок підсумків голосів з виборів депутатів Хмельницької районної ради у межах територіальних округів №1 та №5.
Зобов`язати Хмельницьку району територіальну виборчу комісію Хмельницького району Хмельницької області повторно встановити результати голосування з виборів депутатів Хмельницької районної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з урахуванням висновків суду в цій справі та результатів проведення повторного підрахунку кількості голосів у межах територіальних округів №1 та №5.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з його проголошення.
Повне рішення складене 16 листопада 2020 року 12:50
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Хмельницька районна територіальна виборча комісія Хмельницької області (вул. Чайкіної, 30, Хмельницький,Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 43761352)
Головуючий суддя Д.Д. Гнап
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.11.2020 |
Оприлюднено | 17.11.2020 |
Номер документу | 92866098 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні